IVOROL
ZATERDAG 30 SEPTEMBER 1933
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 6
AFDF.F.I .ING LEIDEN R. K.
LEDENVERGADERING OP DONDERDAG
22 SEPT. IN DE KLEINE STADZAAL.
Na bet Lof, dat gecelebreerd werd in de
kapel van het St. Elisabeth Gasthuis door
Rector v. d. Ven, tot opening van het sei
zoen, ving om pl.m. 9 uur de vergadering
aan. De presidente opende met den Chr.
groet, heette de aanwezigen van harte
welkom, vooral Rector v. d. Ven en Rector
Reynen en de spreekster mej. Schmid uit
Voorburg. Ook de presidente uit Voorburg,
mevr. Knaapen-v. d. Burg, werd hartelijk
verwelkomd. Mevr. Manders spoorde de
aanwezigen aan, om nu, na de vacantie
weer met goeden moed te beginnen. „Ieder
voor zich moet propagandist zyn, ieder lid
moet nieuwe leden aanbrengen, want in
dezen tijd is 'n sterke Vrouwenbond vooral
zoo noodig", aldus de presidente. „In t
Lof hebben we onze belangen aanbevolen,
en met aller medewerking zal 't een goed
seizoen worden". Dan richtte mevr. Man
ders zich tot Rector Reynen, dankte hem
nogmaals voor alles wat hij voor den Bond
deed, voor de goede raad, trouw vergade-
ringbezoek etc. 't Speet spreekster, dat Z.
Exc. Mgr. Aengenent aan Rector Reynen
ontslag gaf, en niet alleen het hoofdbestuur,
maar alle onderafdeelingen zullen den
scheidenden Adviseur noode missen. Daar
om Lood de presidente als bewijs van dank
baarheid, en als een herinnering, aan Rec
tor Reynen 3 keurige tafeltjes, in elkaar
passend, aan. „Als u 't eerste tafeltje ge
bruikt, denkt u aan de geheele Vrouwen
bond; gebruikt u 't tweede, dan vergeet u
de onderafdeelingen niet, en bij t derde
hopen we, dat u aan ons bestuur denkt",
aldus de presidente. Daarna vroeg mevT.
Manders zijn gebed, opdat de Rector zoo
nog onzen bond zal blijven steunen.
„Le Roi est mort", vive le roi". Spreek
ster richtte eenige hartelijke woorden tot
Rector v. d. Ven, hoopte dat de samen
werking weer even plezierig zal zijn, en
installeerde den nieuwen adviseur plechtig,
waarop Zijneerw. aan de bestuurstafel
plaats nam. Daarna vroeg Rector Reynen
*t woord en dankte voor de hartelijke woor
den van de presidente, en voor het mooie
cadeau. Spreker werkte altijd plezierig sa
men, had nooit kunnen denken, dat er in
den Bond zooveel werd gedaan. De 3 jaar
van zijn adviseurschap blijven voor den
Rector een aangename herinnering. Spre
ker hoopte, dat de Bond en de onderafdee
lingen onder Gods rijksten zegen zullen
blijven groeien en bloeien; hiervoor zal de
scheidende adviseur bidden.
Vervolgens sprak de nieuwe adviseur de
vergadering toe. Spreker was niet gewend
aan dit gehoor. Zijneerw. was door den Bis
schop benoemd als Directeur van de Jon
gens-Centrale, wat zeer veel werk vraagt
en daarnaast als adviseur van de verschil
lende vereenigingen. Spreker zal zijn beste
krachten aan onzen Bond geven.
Mevr. Manders las nogmaals de prys-
vraag-opgave voor en spoorde de aanwezi
gen aan mede te dingen. Als er nog voor
stellen zijn voor de Diocesane najaarsver
gadering moeten die spoedig bij de secre
taresse worden ingediend.
Daarna kreeg de spreekster het woord,
tot het houden van haar lezing: „De Ka
tholieke Vrouw tegenover de hedendaag-
sehe verwording". Spreekster verhaalde,
dat het tegenwoordige heidendom erger is,
dan het vroegere. Er wordt gesproken van
'n wereldcrisis, maar God wordt overal ge
bannen, daarom is ook de godsdienstige
crisis de oorzaak van alles, getuige de
groote geloofsafval in alle groote steden.
In Weenen vielen in 9 jaar 120.000 men-
schen van hun geloof af. In Frankfort de
den 80.000 Katholieekn niet meer aan hun
plichten. In Amsterdam vervulde 1/3 der
Kath. bevolking de Paaschplicht niet. Hier
van is ook de crisis schuld, de moeilijke
levensomstandigheden, hoofdzaak de we-
reldstrijd tegen den godsdienst. „Zoekt
eerst 't rijk Gods" is op onzen tijd bijzon
der van toepassing. De bestaansmoeilijkheid
van het huisgezin is veranderd door radio,
bioscoop, dancings etc. De kleeding, sport,
alles is oorzaak. Daarna besprak spreekster
uitvoerig de eischcn van 't moderne hei
dendom: le bevrijding van 't moderne hei-
gezag in het huisgezin; 2e bevrijding van
den huwelijksband; 3e bevrijding van den
kinderzegen. Zij toonde met diverse voor
beelden 't verschrikkelijke hiervan aan.
Hoe moeten wij hier tegenover staan?
Wij. Katholieke vrouwen moeten medehel
pen om de wereld te hervormen, we moe
ten apostel zijn, ieder in ons werk. We
moeten ons niet schamen Katholiek te zijn,
anderen schamen zich ook niet voor hunne
overtuiging. Laten we ook een voorbeeld
geven door onze kleeding, we kunnen
heusch wel keurig en modieus gekleed
gaan, zonder dat we de perken te buiten
gaan. Coquetterie sluit géén vroomheid
uit. Laten we georganiseerd blijven in on
zen Bond. Dat het ledental steeds aan-
groeie. om zoodoende pal te staan tegen
over alles en mede te helpen aan het we
reldherstel.
De Presidente dankte de spreekster voor
haar prachtige lezing, die aller belangstel
ling had. getuige de groote aandacht en 't
gulle applaus van de aanwezigen. Nogmaals
DIOC. VROUWENBOND
spoorde mevr. Manders de leden aan, om
nieuwe leden te winnen en sloot deze zeer
geanimeerde vergadering met den chr.
groet.
S. v. DEENE, secretaresse.
DET HEILIG KLEED VAN CHRISTUS.
Dezen zomer is van 13 Juli10 Sept. in
den Dom te Trier het Kleed van Christus
uitgesteld geweest. Het was naar aanleiding
van het bijzondere jubeljaar ('t Anno Sanc-
to), dat de H. Vader, ter herinnering aan
de verlossing der wereld, nu 1900 jaar ge
leden, uitgeschreven heeft.
Daar wy in begin September op niet al
te verre afstand van Trier waren, waren
wy nog juist in de gelegenheid er heen te
gaan en hebben mee mogen doen aan de
vereering, dit heilig Kleed zoo waardig.
Na, met één der vele extra treinen, die
dagelijks liepen, in Trier aangekomen te
zijn, kwam men direct onder invloed van
alles wat daar gaande was. Op 't perron
al begonnen de loudspeakers den velen
bedevaartgangers den weg te zeggen. Toen
daar buiten die overgroote drukte, ook de
heele stad met vlaggen getooid en overal
verkeersbordjes. om het den vreemdelingen
zoo gemakkelijk mogelijk te maken. Dit
alles duidde op iets zeer bijzonders, 't Was
haast ondenkbaar dat deze stad zoo acht
weken lang, iedere dag zulke groote menig
ten binnen haar muren gehad had. Meer
dan 2.000.000 (twee millioen) zyn hier ter
heiligdomsvaart geweest. Deze beevaart
geeft nog een bijzondere indruk, omdat
Trier, de oudste stad van Duitse hl and, ge
sticht in 15 voor Christus, een van de eer
ste plaatsen is waar het christendom vas
ten voet gekregen heeft. Men beweert wel
eens, dat de leerlingen van den H. Petrus
van hier uit gepredikt hebben. Eenigen
grond van waarheid zal hier wel zijn, daar
de gebeente's van deze leerlingen (de H.
Eucharius, Valerius en Maternus) tot nu
toe in de verschillende kerken in Trier be
waard worden.
Om toegang te krijgen tot den Dom
moest men zich voorzien van pelgrimsboek
je en kruisje. Eenmaal op het voorplein
aangekomen, ging men processiegewijs den
Dom binnen. Al heel spoedig kwam men
voor *t middenpad met t gezicht op 't
hoofdaltaar. Ontroerend dit eerste gezicht,
't Is zoo moeilijk onder woorden te bren
gen wat er in zoo'n plechtig moment in ons
omgaat. Ieder voor zich moet dat zelf er
varen hebben. Het Kleed, dat Christus Zelf
werkelijk gedragen heeft, daar persoon
lijk van dichtbij te mogen zien, het is zulk
een heilig gebeuren, dat men er zich geen
rekenschap van geven kan. Persoonlijk
aanraken was alleen den zieken toege
staan. Meer dan 20.000 hebben dit voorrecht
gehad. Verschillende wonderlijke genezin
gen hebben plaats gehad, die, voorzichtig
heidshalve, nog niet openbaar gemaakt
zyn. Van zeer nabij hebben wij ook van
eenigen gehoord. .Als ik enkel maar de
zoom Zijns Kleed aanraak, zal ik genezen
zijn", zegt de vrouw, zooals we in 't evan
gelie lezen; en dit is hier op vele zieken
bewaarheid.
Hoe het Kleed er uit zag? Het is niet ge
makkelijk weer te geven. De kleur is zeld
zaam, niet grauw, ook niet bruin, maar
iets dergelijks. Het is wonderlijk gebloemd
met zeldzame figuren, doch alles in de
zelfde tint gehouden. Men denkt dikwijls,
dat het geweven is, dit wordt ook in den
Bijbel vermeld. De meening is echter ook
veel dat het gebreid is. Het is zeer fyn en
de handwerkkunst, die toegepast is, wordt
heden nergens meer aangetroffen. Het is
ook zoo begrijpelijk, dat de soldaten dit
Kleed niet hebben willen verdeelen, maar
het verloot hebben, omdat het geheel zon
der naad is. Het is uitgesteld hangend aan
een stok, die door de armen en schouders
gestoken is, zoodat het in zijn geheele leng
te zichtbaar is.
Hoe weet men, dat dit het werkelijke
Kleed van Christus is? Absoluut zeker is
het niet. Maar alles wijst er op, dat hier
bijna geen vergissing mogelijk is. Hiervoor
zijn eenige zeer aanneemlyke redenen. B.v.
Alleen in het Joanne s-Evangelie wordt
gesproken over het onverdeelde Kleed van
Christus. Joan, nu heeft het laatst zijn
Evangelie geschreven, waarschijnlijk had
hij dus na vele jaren het Kleed nog wel
eens gezien of wist waar het was. Zeer mo
gelijk is het. dat Maria het door bemid
deling wel van de soldaten gekocht heeft.
Het ligt zoo voor de hand, dat de Moeder,
die het waarschijnlijk ook zelf wel gemaakt
had, het meeste waarde er aan hechtte, het
in haar bezit te hebben. Na haar heengaan
zal ook dit Kleed, alsmede andere voorwer
pen als kostbaar aandenken onder de vol
gelingen van Christus voorzichtig de eer
ste eeuwen bewaard zijn.
Een betrouwbare overlevering zegt. dat
keizerin Helena, de moeder van Constan-
tijn de Groote, die in 't jaar 313 het chris
tendom aannam, op haar bezoek aan de
heilige plaatsen in Palestina in bezit is ge
komen van het heilig Kleed, als ook van
liet heilig Kruis. Helena heeft dit Kleed
den bisschop Agritius van Trier geschon
ken. In een reliekschrijn goed bewaard,
werd het geplaatst in een zijaltaar in den
Dom, goed weggeborgen met 't oog op
IMTERPAROCHIEELE
XXVI.
In den schemer der catacomben zullen
we nog meer kunnen leeren uit de woor
den, die de Bisschop en de dominè wissel
den. Laten we dus eenvoudige toehoorders
zyn, vragen en antwoorden goed lezen en
trachten te begrijpen, dan zal veel ons dui
delijk worden.
Cyprianus herhaalde dan eenige malen
het woord „afgeschaft" en vroeg toen:
„Hoe kwamen ze ertoe, om de bisschoppen
af te schaffen?"
En dominé antwoordde: „Wel, zij waren
vervallen in afgoderij en verzetten zich
tegen de Kerkhervorming".
C.: „Kerkhervorming, wie wilde dat tot
stand brengen?"
D.: „Maarten Luther, onze groote hervor
mer".
C.: „Wie was dat? Wanneer leefde hij?
En hij was zeker Metropolitaan-Bisschop,
zoodat al zijn bisschoppen zich moesten
onderwerpen?"
D.: „Ach neen, hy was niet eens bisschop;
hy was een monnik en professor aan de
Universiteit van Wittenberg".
C.: „Dus niet eens bisschop? Maar wat
wilde hy dan hervormen? Zyn eigen bis
schop soms ook?"
D.: „Zeker, dien ook. Heel het pausdom,
alle bisschoppen waren afgeweken van het
zuivere Christendom. Ziet, Cyprianus,
daarom scheurde Luther zich los van
Rome".
C.: „Wat zegt u? Zich losscheuren....
van Rome? Zich afwenden van de een
heid?"
D.: „Wel heeft de Paus Luther en zijn
volgelingen buiten de Katholieke Kerk ge
sloten, maar dat deert niet. Wij behooren
toch tot de eene, onzichtbare Kerk".
C.: „Gij beweert tot de Onzichtbare Kerk
te behooren en gy zyt afgescheiden van
Rome. Dan moet ook uw leer anders zijn.
Beseft gij dan zelf niet, dat als ge alle ban
den verbroken hebt, niet enkel die uiter
lijke banden van de Kerkgemeenschap,
maar ook die innerlijke band van één ge
loof weg is? In niet één opzicht is er een
heid met de Kerk. Het spijt me voor u,
maar ge behoort niet tot de kudde van
Christus".
Dominé zweeg en keek stil voor zich
heen. Hier toch sprak een grijsaard, die
zelfs nog de naaste opvolgers van de Apos
telen had gekend!
„Weet gij", vervolgde Cyprianus, „dat
de Kerk van Christus herders heeft? Die
herders zijn de bisschoppen, waarvan gij u
hebt afgewend. Heel verkeerd was dat, om
u los te scheuren van de oude Kerk.
Want die is gesticht door Chris
tus en Zyn Apostelen".
„Maar die Kerk was vol dwalingen en
fouten", riep dominé uit. „Het zuivere
Evangelie was vertroebeld, de H. Schrift
mocht men niet lezen. Welnu, wij hebben
de Kerk hersteld in haar oorspronkelijke
zuiverheid".
„Wilt u eens even goed opletten", sprak
Cyprianus, „en heel goed nadenken over
wat ik zeg? Gij praat van „oorspronkelijke
zuiverheid", die eigendom zou zijn van
een kerk „zonder bischoppen". En het wa-.
ren juist de Apostelen, die overal
bisschoppen, dus al zonder de ware opvol-
werk (dat van de Apostelen) moesten
voortzetten. Nu is uw kerk er een zonder
bischoppen, dus al zonder de ware opvol
gers der oorspronkelijke bisschoppen, de
Apostelen. Zoover het aldus van Luther af
hing en van diens volgelingen is niet de
Kerk her vormd maar ver vormd, m.a.w.
de oorsprong der Kerk hebt gij losgelaten
en de ware leer, die der Bisschoppen
n.l., verworpen".
En voor de zooveelste maal keek Cypria
nus zijn'bezoeker aan....
De volgende maal praten we over den
Heiligen Vader, den Paus en zullen we be
merken, dat het Rome van Petrus den zetel
der ware Kerk is. S. M.
QeVledec&wdsche Jandfiasta
I DOOS 20 CT - TUBE 35 EN 60 CT. I
schending. Hier geraakte het door de
eeuwen in vergetelheid. Eerst in 1196, toen
de Dom grondig gerestaureerd werd, kwam
het te voorschyn. Hoe groot was overal die
vreugde!
Hierna heeft het z'n plaats gekregen in
't hoofdaltaar. Slechts zeer zelden heeft de
uitstelling plaats. De laatste maal was in
1891. Zoodat ieder het meestal maar eens
in z'n leven kan meemaken. J. T.
KALENDER DER WEEK
ST. FRANCISCUS VAN ASSISIë.
Als niet anders wordt aangegeven dage
lijks Gloria en Credo. Gewone Prefatie.
ZONDAG 1 October. Feestdag v. d. H.
Bavo, titelheilige v. d. kathedrale kerk te
Haarlem en eerste Patroon van de Bis
schopsstad. Mis: Gaudeamus. (Zie in het
feesteigen v. h. Bisdom). 2e gebed en laat
ste Evangelie v. d. 17en Zondag na Pink
steren. Prefatie v. d. Allerh. Drieëenheid.
Kleur: Wit.
De H. Bavo, op het einde des zesde eeuw
geboren, leidde eerst een wereldsch en los
bandig leven. Doch bekeerd door het
het deugdzaam leven zijner dochter, begon
hij een kluizenaarsleven, in heldhaftigen
graad belevend de christelijke Leer, waar
in hij was onderricht door den H. Amandus.
Bavo stierf in de 7e eeuw te Gent. In Haar
lem wordt St. Bavo als beschermheilige
vereerd, omdat, volgens de overlevering de
inwoners van Haarlem door den Heilige
aan te roepen zijn gered uit een zeer groot
gevaar.
MAANDAG 2 Oct. Feestdag v. d. H.H.
Engelbewaarders. Mis: Benedicite. 2e gebed
v. d. H. Bavo. Kleur: Wit.
„Gezegend zij £tod, Die ons Zijn Engel
zond om ons voor te gaan en te bewaren
op den weg en ons te leiden naar de plaats,
ons bereid. Slaan wij acht op hem en luiste
ren wij naar zijne inspraken". (Kerk.
Get.).
DINSDAG 3 Oct. Feestdag v. d. H. Tere-
sia v. h. Kindje Jesus. Mis: Veni. 2e gebed
v. d. H. Bavo. Kleur: Wit.
Als negende kind van het dóór en dóór
godsdienstige echtpaar Martin-Guerin werd
Teresia den 2en Januari 1873 geboren te
Alengon in Normandië. Op buitengewoon
jeugdigen leeftijd trad zij met Pauselijke
dispensatie in den Karmel, waar zij negen
jaren heeft doorgebracht. Uit de H. Schrift
leerde zy hoe zij een groot heilige kon wor
den, n.l. door zich in gedachten en hande
lingen tegenover God te gedragen als een
kind tegenover zijn vader.
Teresia heeft dat gedaan en noemde dat
„haar kleine weg" en dat kostte haar offers
iederen dag. „Geloof niet", zoo heeft zij ge
zegd, „dat de kleine weg volgen beteekent
een weg te volgen van rust, van zoetheid
en van geestelijke troost. Ach het tegen
deel is maar al te waar! Men moet er op
voorbereid zijn om geslachtofferd te wor
den zonder voorbehoud". Iederen dag be
haalde zij vele overwinningen op zich zelve
in het buitengewoon stipt volbrengen van
hetgeen haar dagelijksche plicht was en
dat uit zuivere liefde voor O. L. Heer, zon
der in het minst zich zelve te zoeken. In
tegendeel zij was een voortdurende offe
rande van zich zelve aan God. Maar: „ik
heb er geen spijt van, dat ik me heb over
geleverd aan de Liefde", sprak ze op den
laatsten middag van haar leven.
Moge de heldhaftige kleine Teresia ons
helpen haar te volgen in heldhaftigheid op
den kleinen weg onzer dagelijksche plich
ten.
WOENSDAG 4 Oct. Mis v. d. H. Francis-
cus van Assisië, Belijder: Mihi autem. 2e
gebed v. d. H. Bavo. Kleur: Wit.
In 1182 werd Franciscus te Assisië gebo
ren als zoon van een rijken lakenkoopman.
Ook Franciscus werd voor den lakenhan
del opgeleid. Tot op zijn eerste jongelings
jaren was hij een gewone brave jongen,
een beetje lichtzinnig. Bijzonder eigen was
WA1 ANDERE BLADEN
SCHRIJVEN:
MINISTER DECKERS EN DE
S.D.A.P.
De roode pers gaat heftig te keer tegen
den Minister van Defensie,die de weer
macht zuivert van ongeschikte elementen.
Maar wat doet de Zweedsche bevelvoeren
de admiraal? vraagt de Maasbode. En
het blad antwoordt hierop:
„Er is te Karlskrona, een der
Zweedsche marinebases, communisti
sche propagnda gevoerd. De admi
raal heeft nu aan de regeering een
reeks tegenmaatregelen gevraagd. Hij
stelt voor, dat een verbod zal worden
ingevoerd tot 't aannemen van en de
verplichting tot onmiddellijk ontslag
van personeel bij de vloot en de kust-
artillerie, dat tot 'n politieke of an
dere partij behoort, welke een agita
tie voert met het doel het plichts
gevoel tegenover het vaderland uit te
roeien, haat op te wekken tegen de
bevelvoerenden of op een andere wijze
de militaire gehoorzaamheid te onder
mijnen.
De admiraal wijst er op, dat de
maatregelen, waarom het gaat, in de
eerste plaats gericht zijn tegen de
communistische partij, daar van an
dere zijde geen aan den staat vijan
dige bedrijvigheid te vermelden valt.
Met het oog op de mogelijkheid dat
dit wel het geval zou worden, dienen
de maatregelen algemeen te worden
gesteld.
En dat geschiedt m Zweden, waar
de sociaal-democraten regeeren onder
leiding van premier Per All in Hans-
son. Wij vinden een en ander heel be
grijpelijk, maarhet is precies het
zelfde als Minister Deckers hier doet"
KERKNIEUWS
Deken H. M. W. Kallen t
Gisternacht is overleden de zeereerw.
heer H. M. W. Kallen, deken van Meerssen
De overledene werd geboren te Sittard
hem de middadigheid jegens de armen.
Een ernstige ziekte bracht hem tot dieper
nadenken, maar maakte hem nog niet tot
de heilige. De genade Gods treft hem en
ten volle beslissend bij gelegenheid van
een feest, waarbij hij, volgens gewoonte
van dien tijd en die plaats, als tafelkoning
optreedt. Hij vindt van dat oogenblik af
geen smaak meer in aardsche goederen,
trekt zich terug en verbindt zich aan Vrou
we Armoede. Zijn geest heeft hij vastge
legd in de Orde der Franciscanen, in 1209
door Paus Innocentius goedgekeurd.
DONDERDAG 5 Oct. Mis v. d. 17en Zon
dag na Pinksteren: Justus. Geen Gloria.
2e gebed v. d. H. Bavo; 3e v. d. H.H. Pla-
cidus en Gezellen, Martelaren. Geen Credo.
Kleur: Groen.
VRIJDAG 6 Oct. Mis v. d. H. Bruno, Be
lijder: Os Justi. 2e gebed v. d. H. Bavo.
Kleur: Wit.
Tijdens zijn verblijf te Parijs maakte de
H. Bruno het volgende voorval mee: Tij
dens het bidden der Getijden der Overle
denen, bij gelegenheid van den dood van
een professor, richtte de gestorvene bij de
woorden: „responde mihi" (antwoord mij)
het hoofd op en riep uit: „Ik ben aange
klaagd door een rechtvaardig oordeel
Gods". Dit herhaalde zich driemaal. Dit
voorval gaf den doorslag aan Bruno's be
sluit om in het klooster te gaan.
De overweging over de gestrenge oor-
deelen van Gods rechtvaardigheid brachten
Bruno tot de stichting van de zeer strenge
Orde der Karthuizers. Bruno stierf in 1101,
den 6en October als Abt zijner Orde.
N.B. Wegens den eersten Vrijdag is ge
oorloofd een gezongen Votiefmis v. h. H.
Hart Mis: Cogitationes. Prefatie v. h. H.
Hart Kleur: Wit.
ZATERDAG 7 Oct. Feestdag van O. L.
Vrouw v. d. Allerheiligsten Rozenkrans.
Mis: Gaudeamus (alleen in stille H.H. Mis
sen 2e gebed v. d. H. Marcus; 3e v. d. H.H.
Sergius en Gezellen). Prefatie van Maria
(invullen: En U op het feest). Kleur: Wit.
Verheugen wy ons op dit feest v. d. Al
lerheiligste rozenkrans, bij het bidden
waarvan wij herdenken de geheimen van
leven en dood en verrijzenis van Gods
Zoon. Bidden wij den rozenkrans godvruch
tig en waardig, opdat onze wees gegroeten
zijn als rozen, die geuren voor Maria.
(Communio).
IN DE KERKEN DER
EJL P.P. FRANCISCANEN:
Alles als in bovenstaande kalender v. h.
Bisdom, behalve:
ZONDAG. 2e gebed v. d. Zondag; 3e v.
d. Z.Z. Joannes van Dukla en Nicolaas van
Furca Polena.
N.B. Het octaaf v. d. H. Bavo wordt niet
gevierd.
DINSDAG. 2e gebed v. d. Vigilie voor
het feest v. d. H. Franciscus; 3e v. d. over
brenging v. h. lichaam der H. Clara. Geen
Credo.
WOENSDAG. Feestdag van den Serafijn-
schen Vader den Heiligen Franciscus, Belij
der. Mis: Gaudeamus. Gloria en Credo ge
durende het octaaf, alsmede de Prefatie v.
d. H. Franciscus. Kleur: Wit.
DONDERDAG. Mis v. d. Z. Felix Meda,
Maagd: Dilexisti. 2e gebed v. d. H. Fran
ciscus; 3e v. d. H.H. Placidus en Gezellen.
Kleur: Wit.
VRIJDAG. Mis v. d. EL Maria-Francisca
van de vijf H.H. Wonden, Maagd: Dilexisti.
2e gebed v. d. H. Bruno; 3e v. cL H. Fran
ciscus. Kleur: Wit.
Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr.
29 Mei 1872. Hij studeerde aan het College
zijner geboorteplaats en aan de Semina
ries van het bisdom Roermond en werd
priester gewijd 3 April 1897.
Reeds den 26sten April van het jaar zij
ner priesterwijding werd hij benoemd tot
leeraar aan het Progymnasium te Venlo,
stond vervolgens van 27 Sept. 1903 tot 1
Maart 1905 als kapelaan te Neer, kwam op
laatstgenoemden datum als zoodanig te
Meerssen en werd 25 April 1917 als pas
toor benoemd te Nieuwenhazerheide. Sinds
1924 was hij pastoor-deken van Meerssen.
Pastoor G. J. Reinderst
Gisternacht is de zeereery. heer G. J.
Reinders, pastoor der St. Jozefparochie te
Zeist overleden.
Zooals men weet, overkwam den zeer
eerw. heer Reinders enkele dagen geleden
een ongeval, toen hy in Zeist achter een
autobus omgaande door de Zeistertram
werd aangereden. De verwondingen waren
zeer ernstig en buiten bewustzijn werd
pastoor Reinders naar het Antoniuszieken-
huis te Utrecht overgebracht, waar hij gis
ternacht zonder bij kennis te zijn geweest
is overleden.
Enkele familieleden en kapelaan H. A.
Wieggers waren de laatste uren aan het
sterfbed tegenwoordig.
De overledene werd geboren te Zwolle
14 Januari 1864 en priester gewijd 15 Aug.
1888. Achtereenvolgens was hy assistent te
Groessen (13 Mrt. 1890), ass. te Arnhem
(H. Eus.), (1 Mei 1890); ass. te Almelo (23
Dec. 1892), kapelaan te Almelo (23 Juni
1893); pastoor te Meppel (11 Aug. 1905),
en sinds Oct. 1907 pastoor te Zeist.
Z. H. Exc. de Bisschop van Haarlem zal
de volgende week Dinsdag. Donderdag en
Zaterdag géén audiëntie verleenen.
Koopt bij hen,
die in UW dagblad
adverteeren