ZATERDAG 5 AUGUSTUS 193o No. 7577 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN 24ste Jaargang 3)e £cicbclrc6oii^<3mt DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Leiden 19 oent per week 12.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week f 2.60 per kwartaal Franco per poet f 2.95 per kwartaal Het Geüluetreerd Zondagsblad ie toot de Abonné'e ver krijgbaar tegen betaling van 50 oent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 oent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 oent. TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 f GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES, van ten hoogste 30 woorden, waarin be trekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop f 0-50. Dit nummer bestaat uit vijf bladen waaronder geïllustreerd Zondags blad. V Over „fanatieke boeren'' Een „eigen telegram" van het „Handels blad" uit Beauraing, in het nummer van vanmorgen, meldt het volgende edhok- ikende gebeuren: Voor de grot van Beauraing heeft zich gistemamiddag een incident voorgedaan, dat een zonderling lioht werpt op de mentaliteit van de inge zetenen van dit dorp. Twee Brueselsche damee, die voor den Boom der Verschijningen geknield lagen, werden aangevallen door den koster en zijn vrouw, omdatde dames korte mouwen hadden! Dit ■was meende de koeter, een ontwijding van deze geheiligde plaate. Verschil lende inwoners van Beauraing ble ken de meening van den koster te doe len en wilden hem een handje helpen, om de dames uit den tuin te zetten. Er ontstond een handgemeen, waar in beide damee tal van schrammen en builen opliepen. Slechte met moeite en nood kon de echtgenoot van een der dames, een Belgisch officier, zijn vrouw en haar vriendin aan de woede der fanatieke boeren onttrekken. Hij heeft een aanklacht tegen den koeter ingediend. Natuurlijk wij kunnen hier niet be- oordeelen of die koster en zijn vrouw en de „boeren" van Beauraing „fanatiek" zijn geweest. Maar wij betwijfelen het toch wel. Wij hebben een vermoeden, dat de kleeding der bedoelde dames nog wel op andere wijze opviel, dan door „korte mou wen" (ook die kortheid is een zeer ge- varieërd begrip) 1 Maar wij willen deze gelegenheid aan grijpen, om er op te wijzen, dat w ij in deze ons dikwijls schuldig maken aan wat men zou kunnen noemen het tegenover gestelde van fanatiek: laksheid en een stemming van laatmaarwaaien! Wij vergeten maar al te dikwijls, dat ook God Zijn.... etiquette-boek heeft! En dat een overtreding daarvan heel wat erger is, dan van onze, in al dan niet redelijke conventie, vastgesteld etiquette 1 V Vermomd als liefdadigheid. Aan de „N. Rott. Ort." wordt uit Noord- wijk een besohouwinig geschreven over het straperlo-epeh Op uitnoodigmg van den directeur van het Palace-Hotel, was de inzender van dat artikel genoemd spel in dep ractijk gaan zien. En hij heeft er geen slechten indruk van gekregen: „Hoewel de inzetten gelamiteerd zijn, tot één rijksdaalder op een vol nummer, spelen de meeste bezoekers gewoonlijk weinig hooger dan een hal ven gulden, waardoor men te Noord- wijk tot dusverre nog zeer weinig ge hoord heeft van abnormale groot© verliezen of winsten. Het meerendeel der gasten beschouwt volgens de di rectie het spel meer als amusement en tijdverdrijf, dan als een kansspel om speelhartstoohten bot te vieren Abnormaal hooge verliezen en winsten 6ohijnen dus al reeds te zijn voorgekomen, al is 't „nog zeer weinig"; en in tegenstel ling met het „meerendeel" schijnen er toch wel „gasten" te zijn, die dat spel aan grijpen „om speelhartstoohten bot te vie ren" 1 Zelfs deze zeker niet bevooroordeel- den ooggetuige geeft ten slotte niet zoo héél onsohuldigen indruk van het straperlo-spel 1 Maar hij besluit zijn beschouwing al dus: „Ten slotte vermelden wij nog, dat een gedeelte der entrée-gelden zal worden afgedragen aan het Noord- wijksohe crisis-comité, dat met het oog op do sombere vooruitzichten KATHOLIEKE FILM- KULTUUR. „De godsdienst is nu niet meer het opium voor het volk zoo als Lenin eens zei, maar thans is het de film." Paul Mo rand. Pers. Radio. Film! Ziedaar de drie moderne factoren, die het geestelijk leven van de hedendaagsohe massamensch het sterkst beïnvloeden; ten goede en ten kwade Drie factoren, die van onschatbaar be lang kunnen zijn voor het kultureele leven van een volk. Drie middelen van wereld omvattende be teekenis, wanneer het gaat om een snelle, internationale verspreiding van gedachten en ideologieën. Pers het gedrukte woord. Radio het gesproken woord. Film het levende woord. De belangrijkste van deze drie al thans voor de maesa-mensch is ontegen zeggelijk de film. Voor de maesa kwam zij als een bevrijding na een eeuwenlange kul- tus van het woord. Daarom heeft men haar wel eens smalend genoemd: bi'blia pau- perum. Nog altijd echter geldt de beproef de stelregel, dat woorden wekken, maar dat voorbeelden trekken. Van de uiterlijk waarneembare beewging gaat nog altija grootere overredingskracht uit dan van de innerlijke bewogenheid, opgewekt door een eohoone gedachte. Nog altijd reageert de massa directer en gewilliger op een sug gestief gebaar dan op een harmonieus ge bouwden volzin. Een eeuwenlange over- heersdhing van het woord heeft de priori teit van het gebaar op de klank niet kun nen te niet doen. Men heeft de film dit kultiveeren van het uiterlijk© aangewre ven als een fundamenteele tekortkoming en als een essentieel gemis. Dit kan inder daad een gevaar zijn, maar de Ru»en heb ben bewezen, dat de film wel degelijk de draagster van allesbehalve oppervlakkige ideologieën kan zijn. In de Midden-Europeesohe en Ameri- kaansche filmproductie's ie het gevaar van het kultiveeren van louter oppervlakkighe den intussohen een bedroevend feit ge worden, waarvan de diepingrijpende gevol gen op zedelijk en geestelijk gebied dage lijks te betreuren vallen. Geboren uit louter technische en mate- rieele procédé's maakten industrie en kapi talisme zich al dadelijk van de film mees ter. Hierdoor werd bij voorbaat iedere me dezeggenschap van de gekerstende geest uitgesloten, omdat kapitalisme en industrie slecht® de stoffelijke realiteit tot direkt voorwerp van hun strevingen hebben. Dit beteekent vóór alles het maken van zoo groot mogelijke winst. Om deze winst vei lig te stellen ontwikkelde de film zich in de richting, zooals wij ze thans kennen. Dit wil zeggenmet volledige negatie van ieder christelijk beginsel, met de doelbe wuste ontkenning van zedelijke korrektie- ven werd haar ingewikkelde technische apparatuur en haar uiterlijke verschijning® vorm opgevoerd tct een bewonderenswaar dige volmaaktheid. Geënt op het demo nisch snelle levenstempo van deze tijd, wist zij binnen enkele tientallen jaren haar bestaansrecht als een nieuwe, niet ver moede kunstvorm te bewijzen. Hierdoor brak zij tevens grootehdeels het verzet van een niet onbelangrijke groep van in- tellectueelen en kunstenaars, die haar tot voordien doelbewust niet op ethische maar op aesthetisohe gronden hadden bestre den. Zoo veroverde de film in ongelooflijk korte tijd de geheele wereld. De massa had rich van af het begin reeds spontaan gegeven, het intellekt had zioh grooten- deels laten overtuigen, terwijl de jongere generaties intusschen niet meer overtuigd behoefden te worden. Zij aanvaarden de film, met en zonder kunst, als een voldon gen feit, zooals de jongere generatie's alle weergalooze triomfen van de techniek als iets vanzelfsprekends aanvaarden. Rekening houdende met een steede slin kende groep van ouderen, die de film niet voor den a.s. winter zoowel in het bloembollenbedrijf als voor de vis- sbherij de bijdrage hard noodig zal hebben". Deze laatste opmerking hindert en er gert ons! De liefdadigheid mag niet worden ge bezigd als vermomming voor verkeerde practijken! wij herhalen hier, wat wij deze week al reeds schreven. Het kwaad mag in den tempel der lief dadigheid niet worden geduld, ad brengt 1 het ook geldelijk voordeel opl meer kunnen of willen aanvaarden als een onvermijdelijke schakel in de keten van de eeuwige vooruitgang, kan men zonder overdrijving beweren, dat de film een ge meengoed ran alle lagen en standen der maatschappij is geworden. Reeds bezoeken ongeveer veertig millioen menschen per dag de filmpaleizen der wereld. Veertig millioen menschen ondergaan dagelijks de invloed van de film. Veertig millioen men schen komen dagelijks in aanraking met de geestbedervende producten van een door en door vermaterialieeerde heidensche filmindustrie. Dagelijks produce eren de droomfabrieken kilometers film als psy chisch „Rauschgift" voor de geestelijk in- gemetseldden. Voor enkele kwartjes kun nen de nameloozen, de licht, en vreugde- loozen hun armzalig bestaan vergeten in het beschermende duister van het filmpa leis. Hier worden hun geheimste wenech- droomen bevredigd; hun knagend verlan gen naar mooie, elegante vrouwen, naar zachte bedden in weelderige boudoirs, maar wellutisge weelde der barbaarsche rijkdom. Hun primitieve inatinkten wor den opgezweept door brute vecht- en moordpartijen. Voor enkele kwartjes kun nen zij van de weekdieren der zoogenaam de beschaving loeren hoe men op de meest elegante wijze echtbreuk pleegt, hoe de vrouw haar man en de man zijn vrouw be driegt en hoe men dit verheffende spel als een soort sport kan bedrijven; hoe het eenige waarvoor het de moeite waard is te loven een bankconto en een elegant, avondtoilet schijnt te zijn. Voor een paar kwartjes kan de bleeke overwerkte bank bediende zijn harde kantoorkruk verge ten om zioh zelf weer te vinden op het witte doek, waar de operette-bankdirec teur zijn liefdesverlangens uitkweelt ten overstaan van de eeuwige knappe typiste met de gepatenteerde pepsodent-glimlach. Hier beleeft hij zijn stoutste droomen, die in werkelijkheid nooit in vervulling zullen gaan, omdat de zestig piek per maand en het voortdurende risico wegens overoom- pleert er uitgeknikkerd te worden niet de meest gunstige voorwaarden zijn om in 't exclusieve gilde der bank bazen opgeno men te worden. Voor een paar kwartjes kan het gedachtelooze kantoordametje met de onberispelijke permanent-wave van haar schijngestalte op het zilveren doek leeren, wat er met een goed ontwikkelde en op het juiste moment toegepaste sex- appeal bij het sterke geslacht, dat aan de goed gevulde la zit, te bereiken valt en hoe het goheim van een succesvolle car rière niet sahuiit in het nauwgezet ver vullen van haar plicht, maar volgens de aangename suggestie van haar filmdroom beeld, op de eerste plaats afhankelijk is van een paar goed gevormde beenen en het dragen van meer of minder onoirbare kleeding. Voor een paar kwartjes kan men tenslotte ia de droom paleizen der wereld zeer veel en vaa alles leeren, behalve hoe men een goed en gelukkig mensoh kan zijn. Zoo heeft de film, die een zegen hal kunnen zijn voor de eenvoudige volksziel, zioh ontwikkeld tot haar zedelijk bederf. Dat dit te betreuren valt uit meer dan zedelijk-godsdienstige overwegingen al leen, is een feit. Want het kan geenszins ontkend worden, dat de film ia vele op zichten tot verrijking van het geestelijk leven heeft bijgedragen. Het is alleen maar jammer, dat tot nog toe deze verrijking in de meeste gevallen zoo bedenkelijk veel vraagt van het moreele weerstands vermogen en de gave des onderscheids van de bioscoopbezoekers. In wezen echter is de film goed en nuttig. Daarom behoeven wij katholieken niet afwijzend er tegen over te staan, evengoed als wij niet afwij zend staan tegenover de romankunst en de schilderkunst b.v„ die toch ook zeer veel werken hebben voortgebracht, die wij nooit of nimmer kunnen aanvaarden. Wij verwerpen derhalve de film als ty pisch tijdsverschijnsel en als nieuwe kunst vorm niet, maar evenmin aanvaarden wij haar in de vorm, waarin ze zich thans aan ons voordoet. Willen wij de film geheol kunnen aanvaarden, dan zal ze ontdaan moeten worden van haar heidensche en vervlakkende tendenzen. Aanvaarden wij volledig haar geperfectioneerde en artis tiek verantwoorde vorm, maar geven wij haar tevens een meer gekerstende inhoud. Slagen wij hierin, dan zal er met recht sprake kunnen zijn van een katholieke filmkuituur. Hiermede rullen wij dan te vens onze houding ten opziohte van de film grondig dienen te herzien. Deze hou ding was in het verleden overwegend de fensief. Indien de teekenen ons niet be driegen is thans een meer offensieve gees teshouding aan het groeien. Deze geestes houding is door bepaalde groepeeringen onder ons niet direkt op haar juiste waar de gewaardeerd kunnen worden, waar door er de laatste jaren op het gebied van film-voorlichting en filmkritiek onge- wenaoht© spanningen zijn ontstaan. Hierover in een volgend artkeL H. t. d. DEEN EC AMP. EERSTE KAMLR LANDBOUWCRISISWET. Aan de orde is het wetsontwerp tot wij. ziging van de Landbouwcrisiswet 1933. De heer R u i t e r (R.K.) heeft bezwa ren. De landbouworganisaties moeten ten volle worden gekend. In tegenstelling met wat de minister in de Tweede Kamer zoide is spr. van oordeel dat dit niet in vol doende mate geschiedt. Met name ie dit het geval met de Crisiszuivel Centrale, welker werkwijze spr. bovendien criti- seert. Bij de vermindering van den veestapel zal indirecte dwang niet zijn te vermijden. Doch ook hier wordt te zeer gestreefd om de macht alleen te leggen in de handen van de ambtenaren. Spr. komt er tegen op dat er agitatoren zijn, die tegenwoordig onder de boeren stemming maken tegen de regeering. Spr. hoopt op volledige samenwerking tus- sohen tuinders en boeren, zoodra er eens betere tijden zullen zijn aangebroken. De Minister wijde thans speciaal zijn aandacht op den tuinbouw, vooral in Noord-Holland. De hoer Blom jont (R.K.), de ont wrichting van de verhoudingen schetaen- de, wijst- op de vruohtelooze pogingen van onzen Minister-President om in Londen en elders anderen tot bezinning te brengen. De vrije markt wordt steeds meer beperkt, evenzoo de vrije productie. Ook in den landbouw moet productiebeperking tot koeten-verhooging leiden. Dit ontwerp is een stap naar do autarchie. Doch we kun nen niet anders, nu het water voor de lippen dreigt te stijgen. De voortbrenging van alle producten wordt beteugeld, iets waaraan we in een vorige structuur vol komen vreemd bleven Er moet meer naar worden gestreefd, de toestanden in de industrie te verbeteren, naast die in den landbouw. Het verwon dert spr, dat de Minister het verband tuasahen productie en onder-consumptie niet schijnt to willen begrijpen. Het is een hopelooze strijd onzer nijverheid tegen de buitenlandsche dumping, zonder maatre gelen van de regeering. Daarom is de Me morie van Antwoord voor spr. zoo teleur stellend. De heer J. W. J. Baron de Vos van Steen wyk (CJï.) zegt dat het voor on zen landbouw ©en levensvraag is, welken kant thans uit te gaan. Sommigen willen algeheole opheffing van export-po gin gen, anderen z waarder o rechten op graan-invoer. Er moet zijn een systematische productie-beperking. Wat den rundveestapel betreft, beperking der melkproducten is noodzakelijk. Spr. wijst in dit verband op de belangen van de ge mengde bedrijven in het bijzonder. Een geheel vrijwillige inkrimping zal niet tot het begeerde resultaat leiden; ze moet ge reglementeerd worden, doch niet met het domme potlood. In 't algemeen kan spr. or daartegenover ook weer niet mee in stemmen dat de landbouworganisaties niet voldoende worden of worden geraad pleegd. Doah de volledige medewerking dier organisaties is voor de veeetapel-be- perlring noodzakelijk. De heer S m e e n g e (Lib.) zegt dat ve len moenen dat de regeoring nalatig is ten opzichte van de veenderijen. Spr. gaat daarin niet volkomen mede, doch vraagt de aandacht der regeering voor de moei lijkheden der turf-productie. Er is niet vol doende onderzocht t. o. v. de aanwending van turf voor allerlei doeleinden. Spr. brengt de wenschen over van degenen dio meer regeeringe-bemoeiing verlangen voor de turf. De vergadering wordt te 1.20 uur ©en half uur geschorst. Na heropening van de vergadering is het woord aan den Minister van Eco nomische Zaken, den heer Ver schuur, die zegt, met voldoening te heb ben bemerkt, dat men het over de hoofd zaak van dit wetsontwerp eens is. Dan zal men het over de onderdeelen ook wel eens kunnen worden. De S.D.A.P. heeft we| een groot aantaJ steunwetten voor den landbouw gesteund, maar als men let op de bedragen, die met deze wetten zijn gemoeid, zijn er zeer be langrijke wetten, waar de S.D.A.P. niet voor is geweest. Zij kan het echter goed maken, door voor dit wetsontwerp te stern- men, dat alle wetten koppelt Voor den tuinbouw zal het steunbedrag niet tot vijf millioen worden beperkt. De regeering zal overwegen, ook voor de veenderij iets te doen. Wat betreft het verbouwen van graan, schijnt het spr. toe, dat uien niet zal kun nen werken zonder een bescheiden verhoo ging van het invoerrecht op graan. Zon der zulk een verhooging zal de rekening voor onze tarwe verbouwers, naar spr. meent, niet kunnen worden sluitend ge maakt. VOORNAAMSTE NIEUWS. BUITENLAND. Wordt de Nazi-actie In Zuid-Limburg stop gezet? (1st© blad). Wrijving tusscben Duitschland en Oos tenrijk toegenomen. (1st© blad). Gandhi krijgt een jaar gevangenisstraf. (lot© blad). De Duitsche zweefvlleegr Schmidt ver betert het wereldrecord met een vlucht van 39 ma*. (Luchtv., 1st© blad). BINNENLAND. De Eerste Kamer aanvaardt Landbouw crisis- en retorsiewet (1st© blad). Garantie der minimumprijzen voor de bloemboilenkweekers. (let© blad). De Rijksbegrooting is In evenwicht ge bracht. (let© blad). Minister Verschuur heeft een auto-on- geluk, dat goed afloopt (G©m. Bes\, 3de blad). Doodeiijke verkeersongelukken. (G« m. B©r., 3d© blad). SPORT EN WEDSTRIJDEN. Mag van Egmond deelnemen aan de wereldkampioenschappen als amateur? (6port, 3d© blad). De internationale Alpenrit (Sport, 3d© blad). 6pr. herhaalt de toezegging in de Twee de Kamer gedaan, inzake h©t plegen van overleg met de landbouworganisaties. Uit d© hoofdtrekken van deze wet blijkt, dat de geheele machinerie is ingesteld op sa menwerken met de organisaties. Maar al is de machine goed, aan bet werken ermee kan wel ©ens wat haperen. Zoo hapert er wat aan de working van de machine der Crisiszuivelwet. Spr. heeft dit in de Tweede Kamer al toegegeven. Hij za| aan de organisaties in vloed geven op een betere manier. En de rund vee-oen tra Ie zal spr. onmiddellijk op e©n andere leeet schoeien. Niet naar autarkie. I.z. de autarkie is er groot gevaar, dat wij elkaar niet verstaan. Het gaat niet aan, om in eens rechtsomkeert te maken met miskenning van den historischen groei van ons productie-apparaat, ingesteld voor een belangrijk doel op export. Men kan onmo gelijk hopen, dat de oude, gunstige verhou ding tusschen binnenlandsch© consumptie «n buitenlandsche afzet geheel zal herstel len, maar wij blijven vasthouden nan het vertrouwen, dat in de toekomst eon belang rijke export zal zijn weggelegd voor land bouw en industrie. Die moesten zich ech ter aan gewijzigde omstandigheden aan passen. Wij gedragen ons niet, alsof wij ons huis moeten verlaten, om er nooit in terug te kceren. Spr. vraagt zich af, waar iemand, die meent dat on« niets rest, dan autarkie, den moed vandaan haalt om van vandaag op morgen t© blijven leven en het bewind te blijven voeren. Wij zetten be langrijke stappen, die uit het stelsel van autarkie voortvloeien, maar ons oude huis zullen wij in de toekomst weer betrekken. Beperking van den rundveestapel met 200.000 stuks tot 1 millioen 200.000 stuks moge in de richting van autarkie gaan, als zij autarkisch wan, zou de beperking een halveering van den rundveestapel moeten zijn. Aan de noodzakelijkheid van autar kie kan spr. nog niet gelooven. Er worden aan de regeering (niet in de Kamer) heel onredelijke eischén geateld, maar spr. kan dit heel goed plaatsen, omdat heele groe pen den grondslag van haar bestaan zijn gaan mis*en. Men heeft gesproken over bescherming van industrie, maar haar belang staat aan de regeering zeer levendig voor oogen. Daarvan zullen ook nieuwe contingentoe- ringsmaatregnl«n getuigen, welke in voor bereiding zijn. De heer W i b a u t (s.d.) zegt, dat de sociaaJ-democraten tegen het oorspronke lijke wetsontwerp bezwaar hadden, maar zich erbij neerleggen na de opneming in d© wet van het amendcment-Joekes dat waar borgt, dat de genomen maatregelen aan het parlement zullen worden overgelegd. Zich er bij neerleggende, nemen de sociaal democraten in aanmerking, dat er een eco nomische waanzin is in de wereld Een gek kenhui* wil spr. de wereld niet noemen,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1933 | | pagina 1