3)e£eidboho,(2<yufrcvnt
24ste Jaargang
WOENSDAG 5 JULI 1933
No. 7550
DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN
Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN
0E ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij roomitbetafing:
Voor Leiden 19 oent per week f2.50 per kwartaal
Bij onze Agenten 20 oent per week f 2.60 per kwartaal
Franco per post f2.95 per kwartaal
Het Geilluatreerd Zondagsblad is voor <le Abonné's ver
krijgbaar tegen betaling van 50 oent per kwartaal, bij
vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 oent, met
Geillustreerd Zondagsblad 9 oent.
TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 I
GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11
DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT:
Gewone Advertentiën 30 cent per regel
Voor Ingezonden Mededeelingen wordt
het dubbele van het tarief berekend.
TELEFOONTJES, van ten hoogste 30 woorden, waarin be
trekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en
verhuur, koop en verkoop f 0.50.
Dit nummer bestaat uit DRIE
bladen.
Naar een katholieke Actie I
door dr. Max K a 11 e r,
Bisschop van Ermeland.
De medewerking van den leek aan
het werk van de Kerk ia een uit
drukkelijke wensch van onzen H.
Vader den Paus. Ho6 deze taak.
moet worden opgevat en toegepast
door ieder van ons, leert ons deze
•bijdrage van een gezaghebbend
priester en geestelijke herder.
Wij willen dat Ohristus heerscht, dat Hij
onbeperkt Koning is; wij willen Hem niet
alleen door de straten der steden dragen,
maar wij willen dat Hij in waarheid overal
en altijd heerscht op alle gebied van het
openbare en private loven. Wij willen, dab
Hij Koning is, in den staat, in de politiek,
in de economie, in het gezin en in het leven
van den ejikeling. Wij willen Christus, on
zen Koning dienen; wij willen er voor zor
gen, dat hij ook door anderen gediend
wordt.
Met klassieke bondigheid noemib de H.
Vader Pius XI de katholieke actie: het
deelnemen der leeken aan het hiëra-ohisch
apostolaat. Ik wil deze zin nader trachten
te verklaren.
Gij kent het woord des Heêren aan de
Apostelen: „Gaat uit in de wereld en on
derricht alle volkeren en doopt hen en
leert hen alles onderhouden, wat ik u be
volen heb tot aan het einde der wereld'".
Met deze woorden gaf de Heiland aan de
Apostelen een drievoudige opdracht: te
leeren, te heiligen en te leiden. Dat i» de
drievoudige taak der Kerk.
Men noemt dat het hiërarchisch aposto
laat, omdat de Heiland het aan zijn aposte
len als aan de leiders overdroeg. Aan dit
drievoudig apostolaat mochten de leeken
medewerken: zij mochten dus onderwijzen,
d.w.z. de waarheid verkondigen, de zielen
heiligen en leiden. Zij mogen dus medewer
ken aan de uitbreiding van het Rijk Góds
op aarde. Katholiek Volk van Nederland,
hoort ge dat? De H. Vader zegt tot de bis
schoppen heel duidelijk: „Zegt aan Uwe
geloovige leeken, dat zij, in vereeniging met
hun bisschoppen en priesters deel hebben
aan de werken van het apostolaat, dat zij
meer dan ooit „een uitverkoren geslacht",
„een koninklijk priesterdom", een „heilig
volk", een „volk Gods" zijn (Petrus 11, 9)
„Looft den Heer, want groote dingen heeft
Hij gedaan". Stelt u ter beschikking om
mede te werken aan het Godsrijk. Maar
weet goed en neemt dit ter harte. Voor die
medewerking is een bijzondere roeping noo-
dig. Wel zijt gij geroepen door het H.
Doopsel waardoor gij levende lidmaten van
Ohristus lichaam wordt; wel zijt gij geroe
pen door het H. Vormsel waardoor gij strij
ders van Christus wordt, maar niettemin
moet gij nog bijzonder geroepen worden,
zooals Christus zijne apostelen nog bijzon
der geroepen heeft: „Niet gij hebt mij uit
verkoren maar ik heb u uitverkoren
Zoo moet gij geroepen worden door uw bis
schop of door uw pastoor, als gij ingescha
keld moet warden in het hiërarchisch apos
tolaat, in uw arbeid welke een voorberei
ding en voltooiing van het priesterlijk
werk is.
Als u de bisschop of de pastoor roept,
trekt u dan nooit terug, want gij hebt
den plicht om mede te werken. Gij zijt een
levend lidmaat der H. Kerk. Lidmaat zijn
wil zeggen in dienst staan van het geheel,
dat wil zeggen zijn dienst niet weigeren,
maar zich met vreugde ter beschikking
stellen.
In 'het apostolaat medewerken wil zeggen
zdch voor deze airbeid geschikt maken. Bij
het apstolaat behoort een degelijke gods
vrucht, een grondige kennis, een werkzame
ijver, en vóór alles het bovennatuurlijke le
ven.
Medewerken aan het apostolaat wil zeg
gen zich inschakelen in het geheel, zich in
blijde gehoorzaamheid onder het hiërar
chisch gezag stellen.
Ohristus moet Koning zijn! Hij moet het
fundament en de bekroning van ons leven
zijn. Hij, die het Licht der Wereld is, de
Weg, de Waarheid en het Leven. Wij we
ten, dat de meeste staatsregeeringen weer
tot het besef te komen, dat het Christen
dom een onvoorwaardelijke rondslag moet
zijn van de nieuwe maatschappij. Wij we
ten echter ook, dat het bolsjewisme nog
niet dood is, wij weten, dat vele krachten
aan het werk zijn, welke het Christendom
willen neerslaan of minstens zooveel scha
de doen dat er niet meer in ernst van een
christelijk fundament kan gesproken t
den. Hier is een heerlijke taak weggel^jd
voor de katholieke actie. Het geloof onder
het volk brengen, zonder vrees of schaam
te, meer dan tot nu toe, niet slechts ver
dedigend, ook aanvallend. Alles doordrin
gend met een waarlijk Christelijken geest:
de school, het huisgezin, de staat. Be
schermt de schat van het katholiek geloof,
leeft in het geloof en uit het geloof, in het
licht der geloovige wereldbeschouwing.
Wilt alle levensverhoudingen met het geloof
doordrenken.
De leeken moeten aantreden!
Ohristue moet Koning zijn, ook op het
gebied van het zedelijk leven. Vandaag
wordt de autoriteit van Gods geboden er
kend, yandaag spreekt men weer van broe
derliefde, van liefde voor de gemeenschap,
van offerzin. Vandaag wordt door vele re
geeringen öen strijd gevoerd tegen de pu
blieke onzedelijkheid. Wij zijn er van harte
verheugd over. Moet het echter daarbij
blijven en moeten wij de staat alleen laten
vechten? Als iemand de plicht heeft mede
te strijden dan zijn wij het, dat katholieken.
Dat is onze katholieke actie. Een passieve
houding beteekent verraad. Wij moeten
openlijk voor den dag treden met onze ka
tholieke, zedelijke beginselen. Pius XI heeft
ze zonneklaar uiteengezet in de Encycliek,
„Casti connubii" en „Divini illius ma-
gistri": Gij leeken moet de leeraren wor
den der ware zedelijkheidsibeginselen.
Wij hooren veel van de hervorming van
het economisch leven.
Een eeuw geleden verwachtte men alle
heil van het vrije spel der economische
krachten. Toen ontbrak alle gemeenschaps
gevoel; winstbejag en machtswellust be-
heerschten heel het leven. Nu gaan we een
nieuwe tijd tegemoet. Paus Pius XI heeft
baanbrekend werk verricht. Hij heeft een
economisch program ontvouwd, gebaseerd
op rechtvaardigheid en liefde, een plan dat
de wereld waarlijk gelukkig kan maken. De
krachten van den staat zijn bezig een orde
ning naar bedrijfssohappen in het leven te
roepen. Zullen deze naar den geest van
Pius XI tot stand komen? Op wie komt het
aan? Op ons, katholieken! Wee ons, als
wij slapen, als wij deze katholieke actie
aan ons voorbij laten gaan!
Het werkeloozenprobleem blijft het volk
bedreigen. Zullen wij het overwinnen? Ik
beweer dat deze volksgeesel in laatste in
stantie geen economisch probleem maar
een religieus vraagstuk is. Wij, katholieken,
moeten onze religieuse krachten mobilisee-
ren en in de weer brengen. Slechts de geest
van gebed en boete, verbonden met tevre
denheid, kan richting geven. De heerlijkste
katholieke actie die maar mogelijk is! Een
onvergelijkelijke toetssteen voor ons katho
lieken! Mocht het katholieke volk dit toch
erkennen! Als wij de waarheid tot het
katholieke volk willen brengen, is het
woord, is de kansel niet voldoende meer.
De pers is een beteekenende factor. Wij
moeten beslist het middel der katholieke
pers gébruiken om onze katholieke te be
reiken. De verbreiding van de Katholieke
pers is de voornaamste taak der katholie
ke actie. Zonder pers is deze niet denk
baar. En daarom druk ik u op het hart:
Houdt onze katholieke dagbladpers in
stand! In ieder katholiek gezin een katho
lieke krant! In iedere parochie moet een
organisatie gevormd worden tot steun van
de katholieke pers, dat is een eminent be
lang, waar heel het succes van onze actie,
waar alles van afhangt.
Het Nationaal Socialisme in
Oostenrijk
(Correspondentie ui tW eenen)
De VTOolijke Weener laat zich niet ge
makkelijk uit rijn humeur brengen: de
koude regenvlagen van dezen killen zomer
zullen daarin evenmin slagen als de som
bere wolken aan den politieken horizon. In
weerwil van de algemeene onrust en de
slechte tijden is de Sint Jansnacht met de
traditioneele vroolijkheid gevierd. Evenals
hare moeders en grootmoeders gingen de
Weensche meisjes weer naar Grinszing,
waar alle wijnhuizen tot diep in den nacht
daverden van vroolijk gezang en het ge-
klink der glazen. De Zondag ging zonder
veel onru6t voorbij; de twee, drie bommen,
die in Gmunden werden geworpen, bescha
digden een weinig het huis van den burge
meester, maar deden overigens geen kwaad,
en de woelige jongelui, die in het Ween
sche stadion beproefden te „Hitleren",
werden door de politie zonder moeite naar
huis gezonden.
Maar dit alles neemt niet weg, dat de
Oostenrijksche Nazi's blijkbaar niet van
plan zijn, zich als een loyale oppositie te
gedragen. Dag in dag uit, worden er wa
pens en ontploffingsmiddelen gevonden,
die afkomstig zijn uit Duitschland. De Re
geering laat haar waakzaamheid en haar
energie niet verslappen, want zij heeft ge
gronde redenen om nieuwe terroristische
aanslagen te verwachten. Als haar vijanden
niet zoo verblind waren, dan hadden zij
reeds lang moeten inzien, dat er met schrik-
aanjagerij niets te bereiken valt.
De strijd, die hier wordt gevoerd, is geen
toevallig feit, geen schermutseling van af
zonderlijke groepen; de inzet omvat meer
dan de Rbgeeringsmacht in Oostenrijk
Zonder de kennis van eenige fundamen-
teele feiten is het verloop van dezen oorlog
onmogelijk te volgen. Het zou geheel ver
keerd zijn te meenen, dat Dr. Dollfuss en
zijn medewerkers geleid worden door anti-
Duitsche overwegingen. Het weinige geld,
dat Oostenrijk verdient bij zijn handel met
Frankrijk, heeft evenmin invloed op hun
besluiten. Het hevige conflict, waarvan wij
thans getuige zijn, dateert reeds van
eeuwen en de opkomst van Hitier heeft
alleen oude wonden opengereten. Twee
Duitsche rijken zijn elkaar evenals in de
dagen van Sadowa opnieuw naar de keel
gevlogen: het Katholieke Oostenrijk en 'het
Protestantsche Pruisen.
De leiders van het Duitsche Centrum,
Mgr. Kaas in de eerste plaats, hebben
reeds moeten buigen voor den Nazi-orkaan
en zelfs Beieren werd geheel en al bedwon
gen. Maar, wie buigt voor den storm, is niet
gebroken. De katholieken zien thans uit
naar de revanche, die zal komen vanuit
Weenen, dat zestig jaar lang werd onder
drukt, en thans opnieuw het middelpunt
is geworden van den strijd tegen de ver-
pruising van de germaansche wereld.
„Wij", zeggen de Oostenrijkers, „hand
haafden de tradities van ons ras, dat on
der de Berlijnsche owerheersching is ont
aard; wij spraken al lang Duitsch, toen de
Pruisen nog een slavisch dialect brabbel
den. Duitschland, dat zijn wij zelf; Gij
Pruisen, zijt de barbaren uit het Noorden
en het woeden Uwer blinde instincten be
wijst duidelijk dat gij in al de vervlogen
eeuwen niet zijt veranderd"....
Er wordt verteld, dat Dollfuss bij rijn
strijd tegen den „Anschluss'' mag rekenen
op den geheimen steun van het fascistische
Italië. Ongetwijfeld is dit gedeeltelijk
waar; maar de macht, die de heldhaftige
pogingen van den kanselier ondersteunt, is
de ©lerus en het Vaticaan.
De brutale maatregelen, die Hitier de
laatste dagen tegen het Centrum heeft ge
nomen, vormen het antiwoord op den
kraöhtdodigen tegenstand van Weenen. En
deze tegenstand heeft niet alleen afbreuk
gedaan aan zijn prestige, (wat is Hitier
zonder prestige?) maar hij vormt ook de
kern, waaromheen zich het ontwakende en
weldra dreigende Beieren zal organiseeren.
Die tegenstand beteekent meer dan een
bedreiging. Hitler is zich zeer goed bewust,
dat zijn paradoxale almacht zal ineenzin
ken, wanneer hij allen tegenstand niet on
middellijk kan breken. Een onafhankelijk
Oostenrijk is een katholiek Duitschland in
de toekomst. En wanneer slechts een enkel
deel van 'Duitschland ontsnapt aan de
greep van het Nationaal Socialisme, dan
zal de rest zich weldra daaraan ontworste
len.
Hitier meent misschien, dat rijn triomf
verzekerd is. Maar wie op Weenen let,
weet, dat de Führer nog geen meester is in
Europa!
TWEEDE KAMER
Verhooging collegegeld aan de
Universiteit
In deze vergadering is het veelbesproken
en in Universitaire kringen beruchte wets
ontwerp tot verhooging en verlenging van
de college-gelden behandeld. Van verschil
lende zijden kwamen bezwaren. Het voor
naamste gold wel de bepaling, dat zij, die
vjer jaar collegegeld hadden betaald, ook
aan de regeling van het wetsvoorstel zou
den worden onderworpen. De heer Boon
(V.B.) verklaarde over alle bezwaren te
willen heenstappen, maar achtte het een
onbillijkheid, dat zij, die reeds vier jaar
hun collegegelden hebben betaald, en er
dus op ingesteld waren, dat zij voortaan
vrij konden studeeren, aan de wet zouden
worden onderworpen. Spr. begreep in deze
niet de houding van den minister, den heer
Marchant, daar deze onder het ministerie-
de Visser hem gesteund had bij een voor
stel, dat analoog was met wat spr. nu be
toogde. Spr. stelde voor, dat zij, die vier
jaar betaald hadden, in de volgende jaren
honderd en vijftig gulden zouden betalen.
De onbillijkheid was hiermede niet vei-
dwenen, maar in ieder geval verzacht. Wat
de buitenlanders betreft die hier komen
studeeren, had spr. zich zeer verwonderd
over 'het antwoord dat de minister dien
aangaande had gegeven op de vragen van
het Kamerlid den heer Westerman, dat,
zooals men weet, luidde, dat de minister
maatregelen zou nemen om dit te voorko
men. Dit is in strijd met onze traditie van
gastvrijheid en bovendien was het een be
letsel voor de verbroedering der volkeren,
die juist door het studeeren op buitcnland-
sohe Universiteiten sterk werd bevorderd.
De heer V.an der Heiden (S.D.A.P.)
vreesde, dat door invoering van dit wets
ontwerp het wezen van een goede studie
zou verloren gaan, daar velen zouden trach
ten zoo snel mogelijk: aif te studeeren. Ook
zouden de voorgestelde maatregelen selec
tief werken, ondanks de compensatie die
de regeering door uitbreiding van het beur
zenstelsel zou trachten te verkrijgen. Mevr,
B a k k e r-N o r t (V.D). achtte het voor
stel verwerpelijk, daar het inplaats van een
intellectueel© een financieels maatstaf aan
legt. De heer W ij n k o o p (C.P.) was van
meening, dat het wetsontwerp het eerste
was van een reeks reactionnaire voorstel
len. Hot wetsontwerp was overgenomen
van den vorigen minister Terpstra, die in
zijn memorie van Toelichting had gezegd,
dat het ontwerp steunde op het rapport-
Weiter. Deze naam alleen was voor spr.
voldoende om zijn steun niet aan het ont
werp te geven. Maar bovendien werd door
het ontwerp het onderwijs meer gebonden
aan het kapitaal, aan het kapitalisme. Spr.
voelde meer voor een progressieve regeling.
De heer Van de Waerden (S.D.A.P.)
vreesde dat, wanneer een lange studie te
duur werd, velen er toe zouden besluiten
een kortere studie te beginnen, waardoor
de wetenschap in Nederland eenzijdig zou
ontwikkeld worden. Hij pleitte voor een re
geling waardoor zij die vier jaar hadden
betaald verder 150 gulden zouden betalen.
De iheer Westerman (Nat. Horstel)
zette nog eene zijn standpunt omtrent het
studeeren van buitenlanders aan de Uni
versiteiten alhier uiteen, naar aanleiding
van wat de heer Boon had gezegd. Zijn
bezwaar gold alleen het halen van diplo
ma's door buitenlanders, waardoor de Ne-
derlandsche afgestudeerden minder kans
kregen om een betrekking te krijgen De
heer T i 1 a n u s (C.H.) hield een pleidooi
voor de verhooging van examengelden voor
extranei, cLw.z. zij die zich niet laten in
schrijven, maar alleen examen komen doen.
Spr. had wel eenige bezwaren, maar wilde
daar, met het oog op de toestand van de
schatkist, overheen stappen. Ook de heer
Ling beek (H.G.S.P.) bracht eenige,
meerendeelo reeds genoemde bezwaren
naar voren. De Minister vanOnder-
w ij s, de heer Marchant, zeide, dat, waar
het doel van het wetsvoorstel bezuiniging
was, en, waar het onderwijs toch zooveel
mogelijk beschermd moest worden, de aan
gewende methode de eenig mogelijke en
juiste was. Wat betreft de vreomdelingeu
merkte spr. op, dat, als er hier voel vreem
delingen zouden komen, dezen de Neder -
landsche studenten op de labaratoria enz.
zouden verdringen. Hier kan de regeering
niets tegen doen. Het bezwaar, dat ook de
vierde-jaars verhooging en verlenging van
collegegeld zouden krijgen is grootendeels
fiotief, daar er zeer velen zijn, die het wel
kunnen betalen. Zij, die gaan studeeren wat
het goedkoopste is, omdat een richting het
goedkoopste is, hooren niet op een Univer
siteit thuis. Een progressieve regeling is on
mogelijk, daar hot te veel moeite en kosten
zou meebrengen om na te gaan hoe groot
het inkomen van de familie van ieder stu
dente©) is.
Van verschillende kanten werd den mi
nister verweten, dat hij datgene, wat hij
vroeger als lid van de Kamer had ge
zegd, nu verloochende. De heer Van der
Waerden (S.D.A.P.) vond het antwoord,
dat hij gekregen had, niet afdoende, en
diende een amendement in, in dezen zin,
dat vier jaar lang 300 gulden zou worden
betaald en ieder volgend jaar 150 guldon.
Het werd verworpen met 49 tegen 20 stem
men. De heer Van der Heiden (S.D.A.
P.) pleitte nog voor verruiming van den
overgangsmaatregel. Do feitelijke toestand
is zoo, dat velen, die dachten geen college
geld meer te zullen betalen, nu in uiterst
moeilijke omstandigheden komen, tenzij er
een uitbreiding zou kunnen komen in het
stelsel van voorschotten, die immere toch
worden terugbetaald. In dezen geest dien
de spr. een a-mendement in, dat echter werd
verworpen met 46 tegen 20 stemmen. Hier
na werd het wetsontwerp z. h. s. aangeno
men.
Er werden nog eenige hamerstukken af
gewerkt. De heeren Roostan Effendi (C.P.)
en Schalkor (C.P.) werden geïnstalleerd. De
volgende vergadering werd vastgesteld op
Donderdag 20 Juli.
ZESDE ZIÈKENTRIDIUM TE
LEIDEN
Voor de zesde maal wordt dit jaar in
de St.-Josephkerk het ziekentriduum ge
houden.
De niet te schatten weelde, die het tri
duüm vorige jaren aan zoovele zieken
hoeft gebracht, de rijkdom der Euoharis-
tie, zoolang soms in haar volheid ontbeerd,
wordt dezer dagen wederom ineens weer
uitgestort over zooveel zielen, die hunke
ren naar den rijkdom van het Eucharisti-
sohe leven.
Er zijn er, die reeds jaren aan het ziek
bed gekluisterd liggen, en die met smach
tend verlangen hebben uitgezien naar deze
dagen van gehoimnisvolle genaden, nu zij
don Goddelijken Meestor in de Eucharistie
VOORNAAMSTE NIEUWS.
BUITENLAND.
De Economische Wereldconferentie te
Londen verdaagd. (9de blad).
De Beiersche Volkspartij is thans offi
cieel ontbonden. (2de blad).
zoo dicht om en bij zich voelen en de ver
langende ziel zooveel gemakkelijker aan 't
kranke lichaam voor een oogenblik kan ont
stijgen om in extase op te gaan naar haar
Goddelijken Meester, vergetend nu ziekte,
pijn en smarten om daarna op bet ziek
bed deze door de hier geschonken genaden
gemakkelijker te kunnen dragon. Wij, die
goeond zijn en die dagelijks kunnen genie
ten van de genademiddelen de H. Kerk,
het is mensohelijk, dat wij den rijkdom van
die weelde soms niet meer op haar volle
waarde schatten, maar zij hebben dit. alles
maanden, zelfs jaren moeten ontberen en
dan. ja dan voelt men des te heviger 'b
verlios van hetgeen men vroeger dagelijks
nemen kon.
Daarom is het zulk een verheugenis, dat
nu wederom aan talrijke zieken do gele
genheid geboden wordt om eedurende drio
dagen htm zieleleven op zulk een troffen-
de wijze te versterken.
Daarom is het zoo vreugdevol dat nn
wederom gehoor wordt gegeven aan de
roepstem van den Goddelijken Meester:
Ga spoedig uit in de straten en stegen der
stad en breng do armen en gebrekkigen
en kreupelen hier binnen.
Hedenmorgen vroeg reden de auto's
met de wapperende Pauselijke vlagen
wederom door de stad en van buiten n r
de stad om de talrijke zieken naar de St,
Josephkork te vervoeren. Voor en naast
de kerk stond een lange file van auto's.
Op draag- en ligstoelen werden do zie
ken dan de kerk binnengedragen en op de
daar gereed staande boddon of ligstoe
len neorgolegd. Daar waren woor do ver
pleegsters, leeken en religieuzen, die haar
htilp verleenden bij dit moeilijke werk
iedere zieke zijn plaats te geven. Steeds
brachten de dragers door do zij-ingang
nieuwe zieken in hot kerkgebouw.
Vooraan stonden de talrijke bedden en
daarachter de stoelen, waarin de minder
ernstige patiënten konden plaats nemen.
Aan de arm van deze liefde-engelen
strompelde een oud moedertje binnen,
voetje voor voetje, gevolgd Hoor een
draagbaar, waarop een nog jeugdig liehanm
sinds jaren krank misschien, lag uitge
strekt.
Maar niemand zal er op dat oogenblik
nog gedacht hebben aan ziekte of pijn,
toen hij of zij de kerk werd binnengeleid
om van dat oogenblik af gedurende drie
dagen te worden gelaafd met het nabij
zijn van Christus in Zijn H. .Sacrament.
De versiering der kerk was van een on
gekende schoonheid. Het priesterkoor was
in een lusthof van bloemen en planton
herschapen.
Langs de zijkanten van het priesterkoor
was een schat van bloemen en groon aan
gebracht evenals op de pilaren door do
geheelo kerk heen.
Bedrijvig en ijverig liepen de helpsters,
verpleegsters en zusters, tussohen de bed-
den der zieken door om haar diensten te
verrichten en de zieken bij te staan. Zoo
was het nu. al» in do dagen, toen Jezus op
aarde rondwandelde en toen de kranken
op draagstoelen tot Hem werden gebracht,
van allen kant. Want ook nu kwamen zij
van allen kant naar Jezus in Zijn II. Sa
crament, uit Leiden en wijde omvcving
om troost in lijden, geduld in smarten of
zoo mogelijk genezing van Hem af te smee-
ken.
Er waren ditmaal 265 zieken, die aan
het triduum deelnamen en wel uit de vol
gende plaatsen: Leiden 77, Lisse 32, Hille-
gom 3, .Sassonheim 18, Oegstgeest 2, Kat
wijk 4, Voorhout 6, Warmond 1, Noord-
wijkerhout 15. Noordwijk 4, Voorschoten 14,
Wassenaar 28, Leidschendatm 9. Stompwijk
6, Zoeterwoude (dorp) 5, Zocterwoudo
(Rijndijk) 1, Oude Ade 1, Rijpwctcrint? 2,
Roelofarendsvoen 16, Langeraar 7, Bos
koop 2. Alphen 1, Reeuwijk 1, Nieuwe We
tering 1.
Om half tien was alles geheel gereed
voor het Eucharistisch feest. De zieken
lagen op hun bedden of zaten in hun stoe
len, er waren 190 liggende en 75 ander©
zieken.
Nadat door het zangkoor het Veni
Creator was gezongen, had de zegening
der zieken cn de zegening der draagstoe
len met de gebruikelijke liturgische gebe
den plaats.
Hierna ving de plechtige gezongen
H. Mis aan, die werd opgedragen door den
hoogeerw. heer Deken A. H. M. J. Ilomulle
met assistentie van dc welecrw. heeren
Rector R. Twijnen al» diaken en kap. B.
Henning uit Langeraar als subdiaken. Op
het altaar hadden plaats genomen de