ZATERDAG IS APRIL 1933
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 7
AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND
Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen
en mededeelingen te richten aan een der redactieleden: Mejuffrouw JO VAN
DER LAAN, Rijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. L VAN DEN ABEELEN, Willem
de Zwijgerlaan 2ö, Oegstgeest; Mevr. FEHMERS—BOER—KNUTTNERUS,
Warmonderweg 37.
OFFICIEELE MEDEDEELINGEN.
Bedevaart ter eere van de H. Liduina
naar Schiedam. üei vertrek is bepaald
op Dinsdag 25 April a.s. ten 9.45 vanaf
het Station Leiden. De dee neemsters
worden verzocht uiterlijk 10 minuten over
half tien aan den hoofdingang aanwezig
te willen zijn, alwaar de kaartjes en an
dere bescheiden zullen worden verstrekt.
Wegens de overgroote deelname is het
Liduina-comité verpiicnt geweest de bede
vaartgangsters voor de .ezing van Prof.
Steger in groepen in te deelen.
De afdeeling Leiden zal in de tweede
groep vallen, waarvoor de lezing begint te
5 uur 15 minuten.
In p aats van de lezing te half vier, zoo
a's aanvankelijk was opgegeven, zullen de
deelneemsters uit Leiden een beeldig kin
derspel, op de viering toepasselijk, kunnen
bijwonen.
Degenen, voor wie de bijwoning der le
zing ten 5.15 een bezwaar zou zijn, gelieven
dit uiterlijk Maandag a.s. op te geven.
Filmvoorstei ing „Nederlandsch Fabri
kaat''. Dinsdag, 18 April a.s. zal te kwart
over acht een filmvoorstelling gegeven
worden over de Nederlandsche Industrie.
Voor deze voorstel ing zijn voor onzen
bond 50 kaarten beschikbaar, welke aan
degenen, welke er belang in stellen, gra
tis zullen worden uitgereikt. De kaarten
zijn verkrijgbaar bij Mevr. J. Manders—
Vermeulen, Oegstgeester.aan 12, tel. 292.
PASCHEN.
Wanneer aan het einde der stille week,
op Zaterdagmorgen, de Paaschklokken hun
blijde klanken uitdragen over velden en
wegen, dan kan het ons zoo heerlijk te
moede worden, dan voelen we ons zoo rijk
in ons mooie ge oof, hetwelk ons na 40
dagen dezen jubelenden Paasohmorgen
schonk, om ons ieder jaar weer opnieuw te
herinneren de woorden uit het Evangelie:
„De Heer is waarlijk opgestaan en is van
Simon gezien".
Welk een vreugde moet het voor- de
apostelen geweest zijn, bun geliefden Hei
land weer in hun midden te hebben, na al
deze dagen van leed, van vers.agenheid en
verstrooidheid.
Ging het ons niet evenzoo dezen
Paasohmorgen?
Blijheid is er in onze harten, we zouden
met de klokken willen meejubelen. Een
groote dankbaarheid voelen we en we heb
ben ons zoo vast voorgenomen dezen mor
gen, ons Geloof te beleven, op de wijze,
die God van ons vraagt.
God lief te hebben en onze naaste te be
minnen als ons zelf. Zoo ooit dan kunnen
we in dezen tijd toonen. dat dit gebod voor
ons geen doode letter is, maar, dat Chris
tus zelf het door Zijn liiden en dood tot een
levende bron gemaakt heeft, waaruit wij
voor ons zelf en anderen immer kunnen
putten.
Wanneer wij Roomsche vrouwen dit be
sef mee naar huis dragen, dan zullen ook
onze huisgenooten bun deei hebben aan
onze Paaschvieugde en zal het ieder van
ons gemakkelijk vallen, de groote en klei
ne zorgen met een blij hart te dragen.
IN MEM0RIAH MEVR. ALBERTINE
STEENHOFF-SMULDERS.
Met groote droefheid lazen we dezer
dagen het bericht over het overlijden van
Mevrouw Steenhoff. Wel wetend, dat zij
reeds geruimen tijd ziek was, trof ons toch
nog onverwacht haar heengaan. Ook op
haar ziekbed b.eef zij nog zoo m alle6 zoo
belangstellen, een vrouw met zoo groote
vitaliteit kon niet stil neerleggen.
De „Maasbode" teekent er bij aan: „Al-
bertme Steenhoff-Smulders heeft gewerkt
heel haar lang en welbesteed leven, ge
werkt met ondoofbare energie, met een
spontaniteit en wilskracht, waardoor zij
van één dag er twee wist te maken. En
haar werken was voor een groot deel ge
wijd aan haar medemenschen".
Hier hebben we wel één der kardinale
punten in het leven van deze hoogstaande
vrouw: .leven voor haar medemenschen"'.
Nooit klopte iemand tevergeefs bij haar
aan, altijd wist zij met haar vriendelijk ge
laat en opgewekte stem moed m ie spre
ken, raad te geven of daadwerkelijk te
helpen, daar waar dit noodig was.
De laatste twaalf jaar van baar leven
heeft ze gewijd aan haar lievelingsorgaan
„De Katholieke Vrouw", 't Is haast niet
denkbaar voortaan haar naam daarin te
moeten missen. Wat hoeft zij door de ru
briek „Helpen wij elkaar" niet menigeen
de helpende hand geboden. De nooden
voora] van hei alleen staande meisje gin
gen haar zeer ter harte.
Wij kunnen hier niet het heele leven na
gaan van deze edei- vrouw en hebben cns
daarom moeien beperken tot wat zij ge
weest is voor dAn 'R. K. Vrouwenbond.
Toch willen we niet nalaten iets van
haar litterair werk te vermelden.
Pater v. d. Tempel schreef: „Want hoe
werden wij met verra„t toen in het begin
van deze eeuw Mevr. Steenhoff haar fijn
besnaarde ziel uitzong in haar „Verzen", in
„Holland en „Sprookjes van de scheme
ring", in haar bijdragen naast die van Ma
ria Viola in „Van onzen Tijd en zij in
haar historische romans ..Jacoba van Beie
ren", „Jan v. Arkel". „Het B.eënboek" in
klankvo. en gespierd Hollandsch haar veel
zijdig weten en haar sterke vrouwenziel
aan de lezende wereld openbaarde
We voelen dit zoo van harte mee als we
van haar lezen „Vaderis liedje" uit „Hol-
.and":
Wat zal ik mijn kindje wel zingen
Om zoetjes in slaap te gaan?
Van al de heldere sterren,
Die hoog aan den hemel staan?
De sterren.... Gods lichte juweelen,
God ziet het al -aohende aan,
Hoe de engeltjes stil er mee spelen..
Wil 't kindje niet slapen gaan?
In het gedicht „Reveil" (1913) vindt men
als 't ware haar leven geteekend in deze
rege s:
„Is dkt de wijsheid en het weten?
Te leven voor zich zelf alléén
en om den diepen lust van één
zooveler weedom te vergeten?"
't Waar beter, zou de strijd ons krenken
en blutsen in ons pantser slaan,
dan dat we eens lééghandig staan,
wanneer de Meester ons zal wenken".
Moge de blijde morgen, waarvan zij in
haar „Pasohen" zong, voor haar zijn opge
gaan.
„Die nobis, wat zaagt >iij, Maria?"
„Den engel in 't morgenlicht,
de glorie van Christus mijn hope
en den glans van zijn aangezicht
J. F.
„SANCTA VERONICA".
Wat zijn wij op de laatste zitting van
Donderdag 6 April verrast door de veie
en prachtige prijzen, welke wij voor onze
loterij in ontvangst mochten nemen! Daar
't niet doenlijk is alle gevers en geefsters
apart te danken, zij 't ons vergund dit
vanaf deze plaats te doen.
Allen harte.ijk dank voor uwe medewer
king! Maarwie helpt ons nu van onze
laatste loten af? U hebt kans om een mooie
prijs te winnen, van de vele noemen wij
o.m. eigen theemeubel, eiken kapstok met
spiegel, zilveren pap epeltjes, doozen bon
bons en borstplaat, prachtige handwerken,
porceleinen ploempot, vazen, bloemhangers
enz. enz. U ziet dus dat 't de moeite waard
is om er 25 ct. voor over te hebben
In de e.v. rubriek van 29 April zal de
uitslag van de trekking bekend gemaakt
worden en tevens waar en wanneer de
prijzen kunnen worden afgehaald.
Loten zijn nog te bekomen bij:
Mevr. Po lmann, N. Rijn 1.
Mevr. Jongemans, Haarlemmerstr. S5a
Mej. Catijn, Lage Morschweg 19.
Tevens verzoeken wij de dames, die nog
niet hebben afgerekend, dit alsnog even te
komen doen bij Mevr. Pollmann.
MARI A-VEREENIG ING.
WAT WIJ WILLEN!
Het bestuur van de Maria-vereeniging
noodigt alle leden van den Vrouwenbond,
de leidsters en leden van de Graal en alle
dames van de Maria-Congregaties uit om
op Donderdagavond 27 April a.s. onze
Propaganda-avond te komen bijwonen
welke zal gehouden worden m de kleine
Stadsgehoorzaal (ingang Aalmarkt).
Als spreker zal optreden de Weleerw.
Pater G. J. Vonk, S.J uit Amsterdam.
Het is niet noodig te zeggen, dat men
hier in Leiden den naam van de Maria-
vereeniging bijna niet meer kent en dat
men van het doe. van deze vereeniging nog
maar een heel flauw begrip heeft.
Op genoemde propaganda-avond zal
Pater Vonk U duidelijk uiteen zetten,
waarom drankbestrijding thans nog meer
noodig is dan vroeger, dat de strijd tegen
het alcoholisme noodig is voor de geeste
lijke en stoffelijke welvaart van ons volk.
Met alcoholisme wordt niet alleen be
doeld het overvloedig gebruik van alcoho
lische dranken, zooals dat in alle tijden bij
de menschen in zwang is geweest, onder
den invloed der gewone menschelijke be
geerlijkheid, maar vooral het complex van
oorzaken dat tegenwoordig daartoe aan
leiding geeft, met name de macht der val-
sche drinkideeën. der dwingende drinkge
woonten, het wijdvertakte herberewezen,
de honger van her kapitaal dat in den
drankhandel gestoken is.
Daarbij komt nog de genotzucht, die
door don overheerschenden materialisti
sche geest een buitengewone uitbreiding
heeft gekregen en zooals op elk ander ter-
INTERPAROCHIEELE
PASCHEN!
Paschen, Paschen, juicht de feestklok.
Het schalt de heele wereld door,
Paschen, de natuur zingt mede,
ln 'n alles overtreffend koor.
Paschen, beeld van Godes almacht;
Weg het lijden, weg de dood.
Paschen. bee'd van Jesus' liefde.
Die Zich gaf in schijn van brood.
Paschen, machtstriomf van Christus,
Die den satan beven doet,
.Paschen, vrijheid voor de zielen.
Duur gekocht door 's Meesters bloed.
Paschen, door velen niet begrepen,
Door de werelJ dwaas onteerd,
Paschen, schoonste aller leesten....
Wereld, hebt gij niets geleerd
Kolping's zonen, fiere strijders,
Met uw harten, jong en rein
Moge 't dit jaar voor u allen,
Een werkelijk „Zalig Paschen" zijn.
S e v e r u 8.
PAASCHJUBEL.
De zachte milde lentelucht streelt de
ontwakende natuur.
In deze blijde oplevende wereld
heerscht een stemming van heerlijke
verwachting. Elk plantje, elke struik en
knop omsluit een geheim, dat zich straks
ontvouwt, de aarde siert als met een
kostbaar tapijt, 't Is een toovering van
vormen, kleuren en lijnen waarin de
Schepper zich in de natuur aan ons
openbaart.
Deze schoonheid laat niet na. onze
geest somtiids onweerstaanbaar te boeien
Wij menschen van de verlichte eeuw.
Waarin de wetenschap, zich uitslpoft en
ploetert om de krachten der natuur te
trotseeren en haar geheimen te ontze
nuwen.
Wat beduidt hééldie vergevorderde
wetenschap! Tegenover de pracht der
natuur staat ze gelijk oen druppel tot
den oceaan.
Al hebben we groote achting en waar
deering voor iedere moeilijk veroverde
'schrede, die zij behaalde. Dit neemt
geenszins weg, dat ze met al haar ken
nis zoo hulpeloos klein blijft, 't Was nu
op een van die stralende lentedagen,
dat er een paar pelgrims naar het graf
van den Heiland togen.
Rondom hen heerschte een klaterende
vroolijkheid. De zon speelde in het groen
en de palmen. Een frisch-weldoend och
tendkoeltje deed de plooien van hun
kleeding bol staan, terwijl zij zwijgend
voortschreden.
Een diepe rouw overschaduwde hun
ziel en niets was bij machte die droef
heid op de vlucht te jagen.
O ja, zij waren wel met heilige ge
voelens vervuld, dat verbrijzeld-gekneus-
de lichaam van hun Heer wilden ze
immers met kostbare specerijen verzor
gen.
Allengs naderden ze het eind van
hun tocht. Plots verbrak een de gewijde
rein (b.v. het bioscoopbezoek) ook hier
van geen beperking weten wil.
Aan een triomf der Christelijke matig
heid valt niet te denken, wanneer deze
vijanden met overwonnen worden; daarom
staat hun bestrijding boven aan ons pro
gram.
Wat we willen is: de macht der drink
gewoonten breken door een groot aantal
afschaffers en geheelonthouders.
Wat we willen is: uitbreiding van ons
ledental en verbetering van gehalte, zoo
dat alle parochies van de sleutelstad onder
haar invloed kome.
De ziel van onze Katholieke drankbe
strijding is Christelijke ze fverloochening
en naastenliefde. Wanneer deze twee ge
vonden worden, dan is onze weg gebaand.
Dan zullen we met vertrouwen wachten,
dat op Donderdag 27 April zich honderden
zullen begeven naar de kleine Stadsgehoor
zaal, dat zij zich zu len scharen om ons
blauwe vaan, dat zij zich geroepen zullen
gevoelen om lid te worden van onze Ma
ria-Vereeniging,» om daardoor de gansche
Katholieke beweging zoo krachtig mogelijk
te steunen.
Deze avond zal -worden opge'uisterd
door muziek van „The July bovs" en door
een tooneelstuk van R. K. jonge dames.
Kaarten zijn verkrijgbaar a 15 ets. bij
Mevr. de Wed. Huibers. Haarlemmerstraat
tegenover de Hartebrug.
M. E. STEIJGER-ASPERSLAGH.
wnd. Presidente.
P. C. FRIGGE
Geestelijk Adviseur.
AAN ONZE LEZBFJESSEN.
Do maanden Mei, Juni Juli en Augus
tus zal de rubriek iederen eersten Zater
dag der maand verschijnen.
De redactie.
stilte en vroeg, wie zal den zwaren
steen van het graf wentelen? Doch on
derwijl waren zij ter bestemde plaatse
aangekomen. En tot hun groote ver
wondering was hij reeds verwijderd.
Schoorvoetend, angstvallig traden zij
nader, de liefde drong hen voort te gaan.
Hun ontsteltenis, nam nog toe, daar er
iemand op den grafsteen zat. De engel
die zich daar bevond, beduidde hun
echter niet bevreesd te zijn.
Dien gij zoekt Jezus van Nazareth is
verrezen. De rouwsluier was eereklaps
uit hun ziel weggevaagd en vol vreugde
traden zij in den nieuwen dne.
A. K o 11 r o.
WAT EEN GE^EL TOCH WETEN
MOET.
X.
Rome had gesproken en de leer van
Waldus afgekeurd. Deze leer was n.l.
onhoudbaar voor de we'denkende Chris
tenen om deze reden, dat men de evan
gelische raad van apostolische ar
moede niet tot een evangelisch ge
bod ma-g en kan maken. En dat deed
Waldus. Alle Christenen waren verplicht
tot die armoede. Hot spreekt vanzelf,
dat de Paus een dusdanige leer ver
wierp.
Wie voor zich de evangelische raad
der vrijwillige armoede wenschte te vol
gen, wel, die trad in den kloosterlijken
staat. In die dagen waren een Dcminicus
en een Franciscus met hun zegenrijke
orden beeonnen waar degene die zich
van al het aardsche wilde ontdoen, God
kon dienen. Doch om zooiets van alle
menschen te e i s c h e n is dweepzuchtig
en onuitvoerbaar.
Paus Innocentiu8 lil verklaarde dan
ook „dat het verlangen om zich te be
kwamen in de kennis der H. Schrift om
daaruit stichting te putten, op zich zelf
genomen zeer goed was", maar hij ver
wierp uitdrukkelijk de afzonderlijke sa
menkomsten der Waldenzen, de usurpa
tie van het predikambt en de verach
ting der overheid.
Twee groepen hebben zich toen van
Waldus afgescheiden en gingen onder
leiding van Durandus van Osca en Ber
nard Primus naar de Moederkerk terug.
De anderen echter bleven Waldus vol
gen en hielden harneklrig aan hun verr
oordeelde dwalingen vast. Van de H.
Schrift wilden zij alleen de letter en
niet den geest, de vagevuur- en de af-
laatleer werden door hen scherp bestre
den, ze verklaarden zelfs, dat iedere
leugen doodzonde was.
De geheele ieer van Waldus was niet
voor al zijn volgelingen te volgen. Van
daar dat alleen de „Volmaakten" die
aanhingen. Ook waren er velen, die de
leer der apostolische armoede aanhin
gen, maar overigens van Waldus weinig
gedierid waren en dan ook trouw bleven
aan de Katholieke Kerk.
In den loop der middeleeuwwen is
aan de leer van Waldus nogal getornd
en geknoeid. Zoo erg ze'fs, dat de ge
schiedkundige Herzog de Waldensen
voor meer katholiek houdt dan ooit door
middeleeuwsche schrijvers is aangetoond.
Wat daar van waar is weten we niet,
doch het verplichten tot armoede
(waarop het vonnis van den Paus neer
kwam) was beslist niet-kathohek.
Heel veel geschiedschrijvers hebben
de gewaagde stelling opgezet, dat
Waldus en Luther een en hetzelfde leer
aarden. Dat dit niet zoo is, kan moei
lijk ontkend worden. Luther toch leer
de. dat de goede werken geen waarde
hebben en dat 's menschen rechtvaardi
ging steunt op het „geloof alleen'. Lijn
recht daar tegenover staat de leer van
Waldus, die in de armoed° de „recht
vaardiging door de goede werken" zag.
Hier is dus een wezenlijk verschil aan
wezig, dat we niet mogen miskennen.
Of ze nu nog bestaan, zult u misschien
vragen. Ja, een kleine groep heeft zich
tot nu toe staande weten te houden.
In Piëmont (Noorc'-Italië). in Bohemen
en Frankrijk leven nog Waldensen. In
het voormalige koninkrijk Sardinië kre
gen zij in 1848 vrijheid van eeredienst
en telden toen in Noord-Italië lfi ge-
meerden. Daarna is er splitsing gekomen
en kreeg men „oude"en „nieuwe" Wal
densen. Hoe groot hun aantal is valt
niet juist te zeggen, vermoedelijk eenige
tienduizenden.
Louter leerstelsel als het is, innerlijk
leeg en zwak. zal het wel ten onder gaan
in den maalstroom van den tijd: want
al wat van den tijd is ook met den tijd
vergaat, maar Petrus rotsdie staat!
S. M.
WIJ, DE JONGEREN.
Het is een opvallend verschijnsel van
onzen tijd. dat de „jongeren" zich zoo
gaarne zelfstandig noemen en daarbij de
leiding van ouderen ne>geeren, of althans
kleineeren.
Al vaker is dat verschijnsel gesigna
leerd en becritiseerd. Toen b.v. voor en-
kele jaren op politiek terrein de z.g.
„jongeren-actie" werd ingezet, waren er
al spoedig oudere en meer bezadigde
personen, die een dusdanige actie met
eerlijke critiek hebben afgekeurd. Het
ging ook werkelijk wel wat mal, zoo on
geveer in dezen vorm, dat op een gceien
dag aan menschen met rijpe ervaring
werd gezegd, dat ze wel konden gaan.
De „jongeren" zouden de zaak wel eens
even rechtzetten.
Jawel, dat gaat daar zoo maar. Be
halve 't hart, heeft ook het ver
stand een taak en genoegzaam onder
legd waren die „jongeren" niet. Daar is
het dan ook ongetwijfeld aan toe te
schrijven, dat heel die „actie" is uitge
gaan als een nachtkaars.
Ik schrijf dit niet om die „jongeren"
onaangenaam te zijn, maar om de een
voudige reden, dat wij als jonge men
schen eens wat meer waardeering moes-
KALENDER DER WEEK
PASCHEN.
ZONDAG 16 April. Hoogfeest van Pa
schen of de Verrijzenis van Onzen Heer
Jeious Cnristus. Mts: Hesurrexi.
Uit de Misliturgie straalt ons tegen de
Paaschvieugde, de blijde jubel over Chris
tus opstanding Len leven. „Ik ben verrezen
en bij u, Alleluja!" juicht Christus in den
Introïtus. Het heerlijk betuigd leit van
Christus' verrijzenis doet ook ons het Al
leluja wellen naar de keel, want door
Christus' overwinning op den dood is voor
ons ontsloten den toegang tot het eeuwig
geluk. (Gebed).
Ja, waarlijk, dit is de dag, dien de Heer
gemaakt heelt. Hoe goed, hoe barmhartig
ls toch onze Heer Christus, Die ons
Paasühlam wil zijn. Alleluja! (Graduale en
Alleluja-vers). In het Epistel vermaant ons
de Apostel, dat wij ons moeten reinigen
van den ouden zuurdeesem, d.i. van onze
zonden en onvolmaaktheden, willen wij
deel hebben aan de zegepraal van Chris
tus' verrijzenis, welke ons in het Evangelie
door een Engel wordt verhaald.
Offertorium en Communio zijn uitingen
van den Paasohtijd, welke voor ons een
maal een eeuwige zijn zal, als wij, verloste
Broeders en Zusters van den verrezen
Ghris/tus, eensgezind zijn in de liefde Gods.
Heer, stort in ons allen dien Geest van
liefde. (Postcommunio).
MAANDAG 17 April Tweede Paaschdag.
Dag van devotie. Mis: Introduxit.
De Heer heeft ons door Zijne overwin
ning op den dood uit het land Zijner bal
lingschap (de zonde) binnen gevoerd in
het land der vrijheid (der genade). Dat (uit
dankbaarheid) de Wet des Heeren altijd
in onze mond zij. (Introitus). De overige
deeien der Misgebeden overtuigen or» nog
meer van het feit der verrijzenis.
DINSDAG 18 April. Derde Paaschdag.
Da" van devotie. Mis: Aqua.
WOENSDAG 19 April. 4e dag v. h.
Paaschoctaaf. Mis: Victricem. 2e gebed
voor Kerk of Paus.
DONDERDAG 20 April. 5e dag v. h.
Paaschoctaaf. Mis: Victricem. 2e gebed
voor Kerk of Paus.
VRIJDAG 21 April. 6e dag v. h. Paasch
octaaf. Mis: Eduxit. 2e gebed v. d. H. An-
selmus, Bisschop, Belijder en Kerkleeraar.
Als Benedictijner-monnik en later ais
Abt van het klooster Bec (Engeland)
muntte de H. Anselmus uit door een .heilig
kloosterleven. Op aandringen van Willem
II, koning van Engeland, tot Bisschop vaa
Kantelberg verheven toonde hij zich een
krachtig handhaver van de rechten der
Kerk tegenover de te vergaande eischen
van den koning. Hij werd daarom in bal
lingschap gezonden. Na den dood van ko
ning Wil'em keerde hii naar Enveland te
rug en stierf te Kantelberg in 1109.
ZATERDAG 22 April. 7e daq v. h.
Paaschoctaaf. Mis: Eduxit. 2e gebed v. d.
H.17. Soter en Caius, Martelaren.
N.B. Daveliiks Gloria en Credo. De Se
quens: „Victimae". Prefatie van Paschen
(inruilen: vooral op dezen dag). Men letto
ook op de verandering in den Canon (lijst
der vaste gebeden) van de H. Mis gedu
rende geheel het octaaf. Kleur: Wit
IN DE KERKEN DER
E.E. P.P. FRANCISCANEN:
Alles als in bovenstaande kalender v. h.
Bisdom, behalve:
WOENSDAG. 2e gebed v. d. Z. Conradus
van Ascoli. Belijder.
ZATERDAG. 2e gebed v. d. Z. Francis
cus van Fabriano, Belijder. 3e v. d. H.H.
Soter en Gajus,- Martelaren.
ten toonen voor de „ouderen". Mijns in
ziens moet dat gedraaf en gejuich van
ons voor hen dikwijls onaangenaam zijn.
Laten we ons toch niet indenken, dat
wij alleen zoo ongeveer alles weten. En
laat ons aan die menschen met
rijpe ervaring altoos raad vragen,
waardoor onze jonge en stuwende kracht
wordt geleid en gevormd. Vooral nu, in
een tijd van gezagsmiskenning zooals
zelden is gezien.
Als wij, de jongeren, bouwers wil
len zijn van een beteren tijd,
dan moeten wij de leiding van menschen
met levenservaring willen aanvaarden.
Zoo alleen kan de jongeren-actie blij
vend succes hebben 1
S e v e r u 8.
GEZELLEN-LI DU INA-BEDEVAART.
De deelnemers aan de Gezellen-Lid ,ii-
na-bee vaart vertrekken Maand ng 2den
Paaschdag met den trein van 10.38 naar
Schiedam. Op het stationsplein te Schie
dam wordt een stoet gevormd, die met
muziek en vlaggen trekt naar de Rot-
terdamsche Dijk, waar de ontmoeting en
aansluiting plaats heeft met de stoet
van de Gezellen van het Locaal verband
Rotterdam. Vandaar wordt gezamenlijk
opgetrokken naar de Liduina-kerk van
het Frankenland, waar te 12 uur de
Plechtige Hoogmis wordt opgedragen
door den Centraal-praeses. Na de kof-
fie-maaltijd Stille Omgang door Schie
dam en te 5 uur Plechtig Lof.
Senior Verver zal ook als leider de
zer reis fungeeren.
B0EKH0UDCURSUS.
Woensdag 1.1. werd met een enkel
woord de Boekhoudcursus 1932—'33 door
den Praeses in gezelschap van den pen
ningmeester van den Raad van Bestuur
gesloten. Den leeraar den heer K. H.
Kaizer werd dank gebracht door den
Praeses en namens de cursisten door
den Senior.
Het diploma weri uitgereikt aan de
Gezellen H. J. Bonnet. M. Cr mbier. H.
van Duuren, C. W. de Gro t. J, J. Hoo-
geveen, H. A. J. van der Meel, P. van
der Meijden, H. J. Nijhuis, Th. J. van
Tol, C. J. Verver, N. Verver.