ZATERDAG 25 MAART 1933 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 6 INTERPAROCHIEELE «.lOUINA-DAG. Het Locaal-verband Schiedam ia voor nemens met medewerking van het District- verband Botterdam op Maandag 17 April (2de Paascbdag) te organiseeren een Li- duina-dag van de Gezellen-vereenigingen, waarbij ook de vereenigingen van de Dis tricten Leiden en Den Haag verzocht zijn mede te werken. Het programma voor dezen dag te Schie dam vindt men in het Kfclpingeblad van deze week. Opgave voor deelname kan van af heden gebeuren bij den Semor. De kos ten zullen door het reizen per gezelsohaps- biljet in elk geval niet hoog zijn. Nadere bizonderheden volgen na de Com missarissen-vergadering van Donderdag a.s. VAN TWEE DOODEN. Het was de achtste Mei 1849. In een schoollokaal kwam Adolf Kolping, eenige weken terug door zijn Bisscnop overge plaatst nan Liberfeld naar Keulen, voor het eerst samen met zeven jonge kerels. En zij praatten wat, en zij overlegden wat en re gelden en op het einde van dien avond gaven die zeven die eerst wat vreemd hadden gestaan tegenover dien nieuwen Dom-kapelaan met zyn nieuwe ideeën voor zij uit elkaar gingen Kolping de hand. Het was het eerste Treu Kolping, trouw aan Kolpong. Zij hadden gesticht de Keul- 6ohe Gezelien-veroeniging. Maar op dien zelfden avond, in diezelfde stad, maar een tien minuten daarvandaan, kwam nog een man samen met wat jonge ren. En zij spraken ook en zij regelden ook. En ook deze jongeren beloofden trouw aau hun leider. Het was een trouw aan Karl Marx. Nu Dinsdag van de vorige week, den 14den Maart, was het vijftig jaar geleden, dat deze laatste is gestorven. En kalm is dit halve eeuwgetij van zijn verscheiden voorbijgegaan. Niet in Duitachland, waar hij geboren werd en zijn Communistisch Manifest uitvaardigde, het eerste vlam mende ajiti-kapitahstisoh pamflet, werd er veel ophef van gemaakt. Niet in Frankrijk, waar hij wetenschappelijk weid gevormd. Niet in Engeland, waar hij dertig jaren ais balling leefde en waar hij gestorven is. üok niet in ons land, waar hij toch heel wat volgelingen telt. En onze gedachten gingen naar dien an deren doode, die op denzelfden avond, wat jongeren om zich had verzameld. Kolpmg's sterfdag, den 4deu December 1865, wordt jaarlijks herdacht door duizen den en duizenden, die in achttien landen van de wereld staan rondom de Kolpings- vlag. En op zijn graf met het eenvoudige op schrift: „Adolf Kolping. Hij vraagt om de aalmoes van het gebed", daar komen iede- ren morgen jonge menschen samen. En zij respecteeren de laatste wil van hun aller vader en zij bidden voor zijn zieleraet. Maar als van zelf gaat hun gebed voor hem, over in een gebed tot hem. En zij eeren hun grooten doode. Moge blijven en moge groeien deze trouw aan Kolping. Dat kan ons slechts ten zegen wezen. D e V.-P r a e s e s. ONZE DUUR GEKOCHTE VRIJHEID. ALs je iets reeds lang bezit en ve bent het gaan zien als iets gewoons, dan ver vaagt steeds meer de manier waarop je bet destijds verkreeg. Zoo is het met alle dingen in het leven, en zoo is het ook met onze vrijheid als ka tholieken in den Nederlandschen staat. Heel wat menschen springen daar heel gemakkelijk mee om en achten het zoo iets gewoons, dat ze eenvoudig, als gold het de gewoonste zaak ter wereld, negee- ren, wat andereu zien al® een groot ge vaar, n.l. verzwakking der katholieke kracht door onderlinge verdeeldheid. En nu bedoelen we niet het politiek ter rein, want daarover hebben Paus en Bis schoppen duidelijk genoeg gesproken, ook al trachten verhitte hoofden dat weg te cijferen. "We doelen hier op do doorvoering der sociale ideeën door alle katholieke krachten. Geen mensoh moet zich onttrek ken aan de hem opgelegde plichten en geen katholiek moet weigeren deel te nemen aan de vernieuwing der wereld. Want hetgeen je heet, moet je zijn; anders is de naam „Ka tholiek" je tot schande. Wat vragen de Bisschoppen o.a. in hun jongste mandement? Katholieken, organi seert ul Slechts de georganiseerde massa zal overwinnen. En toch zijn er nog, die het beter weten; zoo denken ze tenminste. Al dat organisee ren geeft niets; ieder voor zich en God voor ons allen, zoo spreken ze. 't Valt ook niet mee, als je uit je heer lijke slaap wordt wakker geschudt Slapen is zoo gemakkelijk, werken vraagt moeite en offers. Onze voorouders hebben onze vrijheid duur' gekocht. En als wij ons niet machtig en sterk organiseeren, dan zullen de georga- niseerde vijanden ons wel wakker maken. Maar dan is het te laat. En daarom nu, vol gen den wenseh der Bisschoppen! Severus. WAT EEN GEZEL TOCH WETEN MOET. VII. Uit de vorige opstellen zult u dus wel begrepen hebben, dat het onmogelijk is om godsdienst privaat-zaak te noemen. Want het is niet alleen dat noch communisten, noch socialisten tegen den godsdienst schijnbaar niets hebben (de feiten zeggen ons genoeg!), er komt nog bij, dat al die heenen met hun godsdienst-privé-zaak mot eens hun fatsoen kunnen houden. En zeg me nu niet, dat u dien of dien socialist kent, die er heelemaal niets vati zal zeggen. Die uitzonderingen bevestigen den regel juist. Het is niet om het feit, dat een socialist onze fouten striemt. Daar zit vaak voor ons een les in. Of als twee socia listen debateeren over de vraag, of gods dienst privaat-zaak is. en ze nemen hot ernstig op, dan is er niets tegen. Maar als ze zeggen: 's Zondags gaan de Roomscfcen bidden en praten over den He- mei, en wij, socialisten, werken voor de aarde; met Paschen vieren de RoomsoheD hun feest over ©en verrezen Meester, maar wij vieren het feest van de lente; dan zeg ik op mijn beurt: voor u is godsdienst geen privé-zaak, want gij zijt ©en fei<e vijand van het Evangelie! Gij vertrapt de historie van het mensohdom en spot met de geboden van God. Christus degradeert gij tot een falsaris. Gij, socialisten, zijt leuge naars I Nu moet ik u zeggen, dat u ook mij on fatsoenlijk kunt vinden. Maar, fatsoen is best en nuttig, doch wij behoeven onze hei lige overtuiging niet de dupe te laten wor den van ons fatsoen. Als ze ons het vuur zoo na aan de schenen leggen, dan is het ©en lafheid om dat uit het oogpunt van con ventie maar als zoete koek aan te nemen. En waarom ze niet zwijgen? Nogal wiedes. Godsdienst komt altijd naar boven werken, dat stop je niet weg in je hart. Want de stem van het geweten zwijgt nooit 1 Mag ik u, waarde lezers, een stukje his torie uit de hoofdstad vertellen? Daar woont ©en priester, die op zekeren dag ©en winkel van den A. J. C. binnen stapte en aan den praat geraakte met den verkooper, ©en jonge kerel van omstreeks vijf en twintig jaren. Deze vertelde van het wel en wee der Arbeiders-Jeugd-Oentrale, van den strijd der jonge socialisten en nog zoo veel meer. t Onze priester, een zielkundige paedagoog, wist zijn vertrouwen te winnen en na ve lerlei wisselingen in het gesprek kwam tenslotte de bekentenis van den jongeman: ik ben ook Katholiek geweest. En hij ver telde, hoe hij op zeventien-jarigen leeftijd zijn geloof had verloren in den rooden stroom van de hoofdstad, hoe hij was ver vreemd van Kerk en Sacramenten, hoe bij 't bidden was verleerd. En die jonge mensch bekende, dat het socialisme hem geen be vrediging des harten had gegeven I Zoo borrelt het godsdienstige altijd naar boven; want het eeuwig merkteeken ons bij het H. Doopsel ingeprent laat zich niet uitbranden door den rooden gloed van hec socialisme. Och, kon men het vragen aan die hon derdtallen, die zioh scharen achter de roo- de vlaggen, of ze gelukkig waren; ze zou den u toeroepen: neen! Ze schetteren wel tegen de Kerk en de priesters, maar als we konden zien in hun harten, we zouden er vinden het verlangen naar vrede. En die duizendtallen zoeken en blijven zoeken, en vrede vinden ze niet. Want niet in de wereld ligt ons geluk, maar daar bo ven bij God Onthouden we tevens: „Heb uw vijan den lief, doe wel aan die u haten en zegen die u vervolgen, zegen en vervloekt ze niet". S. M. WERKLOOZENKAMP-ZEGEL. Het ligt in de bedoeling van den Cen- traien Raad dezen zomer aan werkloozo leden gedurende ©enigen tijd gelegenheid te geven in ons Vacantie-oord te verblij ven om daar geestelijk en lichamelijk nog eens te worden opgefrisebt. Een werkkamp is de bedoeling. Gelden ter bestrijding vaD de kosten aan een dergelijk mooi plan noodzakelijk verbonden zullen o.m. worden bijeengebracht door de verkoop van een keurig uitgevoerde sluitzegel tegen 2H oent per stuk. Gezellen, die zich willen belasten mot de verkoop van de zegels ten bate van hunne door de tijdsomstandigheden zoo go- troffen broeders, kunnen zegelboekjes be komen bij den Secretaris van het Commis sariaat. Studie- en Debatingclub „St. Petrus Canisius". Bovengenoemde Studie club organiseert, wederom ©en hoogst interessante avond. Dinsdag 28 Maart zal de Weled. heer W. Kohlbeeck, lid van den Raad van Bestuur, ©en lezing houden over „Mijn Rome-reis". Aanvang half negen. Toont uw belangstelling, maar.... zorgt vooral op tijd aanwezig te zijn. Pandoer-wedstrijd. Zondag half negen voortzetting Pandoer wedstrijd; aller opkomst gewenscht. Om den len prijs spelen: Senior Verwer, B. Goddijn Catin en J. Bonnet. Om den. 2en prijs: H Blom, J. Kambier, J. Langeveld en H. Nijhuis. Om den 3en prijs: J. Henzing, H. Selier, J. Alkemade en de Koning. Om den 4en prijs: J. Henzing, H. Selier, bee, W. Develing en C. Uphoff. Om den 5en prijs: J. de Groot, J. Mul der, v. Durren en \V. Lovink. Om den 6en prijs: J. Hoogeveen, N. Ver wer, T. Sneeboer en Th. Kriek. Om den 7en prijs: Jur. Vreeburg, Th. v. Noort, H. Klein en P. Oostenveer. ONS GRAALHOEKJE. WAT GEBEURDE DAAR»? Zaterdagavond, een doodgewone Zater dagavond, zooals altijd veel menschen; markt en een genoegelijke stemming; moe ders met boodschappentasschen, volgepropt en nog uitpuilend; vaders met een sigaar met-een-bandje en kinderen in een kinder wagen, of er naast, trekkend langs de win kels en de kramen op de markt. Verderop s entert een man met de „De Tribune Een doodgewone Zaterdagavond, zonder meer. Tot opeens, tusschen het doffe grijs van wintermantels een knaioranje vlek, een groene, verderop een gele, een roode. De straten wemelen plotseling van Graadeden, leuk geuniformd. blije gezichten 11 En ieder voorbijganger wordt staande gehouden: „De Zilveren Trompet", juffrouw 10 cent, toe kijkt U er*eens in. U bent meteen ©en stuk op de hoogte met „De Graal".... Verbaasde gezichten, verraste gezichten en verontwaardigde gezichten. Die meisjes? Colporteeren? Het is tochMaar hoe je ook kijkt, verontwaardigd of verachtelijk, tóch wordt de Trompet je aangeboden, heel lief en vriendelijk. Telkens opnieuw, bij el- ken straat, op elk plein „De Trompet, mijn heer''! Graalleden zijn taai; ze Lat©n zich niet afschrikken door een afwijzing, niet door honderd afwijzingen. Ze b i ij v e n stralen, in het heetst van den strijd. Wat geeft het, of je een boos gezicht krijgt, of men lacht, of men spot, of men je minder acht. Hin dert het? We] neel Toen wij Graalleden dien avond naar huis gingen, had ieder het heerlijk gevoel van een goed besteede avond Je had je jonge meisjes enthousiasme nu naar buiten uitgedragen. Velen vinden colporteeren geen meisjes- werk. Maar wii zullen er onze meisjes-ach- tigheid nooit door verliezen. Daarvoor zijn wij in de Graal tevee i-m e i s j e. Wij be seffen er alleen beter door. dat het zoo hoog noodig is dat wij katholieken naar buiten-uit moeten gaan werken. Wij mogen niet achterstaan bij communisten, die e!ken Zaterdag daar zijn met hun „Tribune" of iets dergelijks. Wij moeten daar toch tegenin gaan. Wij laten het niet meer toe, dat ons mooie geloof bespot wordt en wij maar net doen. alsof het zoo erg niet is. Wij meisjes hebben weer beter begrepen, dat, willen wij slagen wij even intensief en ook even-naar-buiten-uit moeten gaan wer ken als onze tegenpartij. Dezen avond zijn wij er door gegroeid en innerlijk gestaald. Toch blijven we meisjes, maar wij staan pal. Wij staan in de branding, wij slaan ons door 't leven, En weten den storm en den strijd om ons heen. Wij willen niet wanklen, wij willen niet sneven, Maar scharen ons mogdig en dapper aaneen BLIJVEND ENTHOUSIASME. Graallid zijn thuis, in je werk, m fabriek of ateaer is veei moeilijker dan Graallid zijn in het clubhuisje, op wandeling of naar Berlijn. Hoe voel je je als je naai een cur sus of 'n weekend bent geweest? De gloei end© speeches en conferenties staan zorg vuldig uitgewerkt in je schrift. Plannen zijn er gemaakt om van te duizelen. Niets was je teveel, nergens zag je tegenop. En toen je thuis kwam, waa je in 'n stemming, dat je liefst de heele wereld zou wil.en be werken. En thuis deelden zij natuurlijk die stemming niet; en je moest gauw aanpak ken, weer naar school, saaie lessen, naar de fabriek, naar kantoor. En dat alles kwam als een koude douche op je neer. Je stemming verlangde wat anders hè, wat „verheveners", dan 't tikken op 'n machien tje. Maar je sloeg er jezelf doorheen. Je behield je enthousiasme. En onder je werk bleef het lichtje in je hart en je plannen, die je nog 'ns overwoog, maakten je weer opnieuw blij en vol ijver. Nóg laat je je niet afschrikken, door *n tegenvaller, nóg kun je bergen verzetten 1 En straks? Na n paar weken? Als de cursusdagen weer in 't verleden behooren? Straks als de groote plannen moeten om gezet worden in groote daden? Brandt dan nog je lichtje? Ben je dan nog stralend? Of krabbel je dan al 'n beetje terug? Ver slap je weer en slaap je weer langzaam maar zeker in? Moet 'n volgende cursus je wakker maken en opwerken tot nieuwe ijver, voor enke e weken? GraalledenBegrijp, dat dan ons doel, ons ideaal mislukt. Juist door stadig doorwerken, door ploeteren op dagen dat je totaal geen zin hebt, juist dèn vol houden, dat is het echte. Dat is werken met vrucht. Graalleden! Wij moeten werkezels zijn. Ontzie jezelf niet. Je bent jong en kunt van je jeugd zoo prachtig veel maken. Laat vooral je jeugd geen mislukking zijn. God heeft zich van jou een ideaal gesteld. Maak het werkelijkheid door jezelf op te voeden tot de hooge taak van offe/ziel voor de wereldbekeering, door tegen /ezelf i n te gaan, door jezelf te negeeren. „Wie na Mij wil komen, neme zijn Kruis op en volge Mij na"'! Wil je Hem teleurstellen? -l\v 4 o" 1 O'"* >A« o' y4 Andere bladen schrijven GODSDIENSTHAAT. Onderstaand citaat is niet stichtelijk. Maar het is leerzaam. Het is genomen uit de Notenkraker, weekblad van de S. D. A. P-: „Land van de priester met knuppel en zwaard, Zalvendo grutters met horens en staart, Glurende bidders om batiger slot, Lust voor het oog van een hardsteenen god Het lied van je vroomheidje hebzucht en moord, Dat zetten de duizend maal duizenden voort." In een tijd, dat de socialisten hun praat je: „niet tegen den godsdienst te zijn", weer hard noodig hebben, is 't nogal on handig om juist thans zulke regels af te drukken Maar men weet: haat verblindt. 40-URIGE WERKWEEK. Niet alle liberale werkgevers stellen zioh op a-sociaal standpunt, In de Nieuwe Rotter d. Courant is een groot-in dustrieel aan 't woord geweest, die voor de invoering der 40-urige werkweek pleit zon der daarbij den eisch te stellen, dat alleen de arbeiders de kosten daarvan hebben te dragen. Deze zienswijze komt te zelden in die kringen tot uiting, dan dat het niet de moeite waard zou zijn er kennis van te nemen. Hi; schrijft: „Werkgevers ©n werknemers moeten een offer brengen om-niet alles te ver liezen. Laat werkgevers het tijdelijk of fer brengen om het loon voor de 40-uri- ge arbeidsweek op 44 uurloonen te bren gen, naast het offer dat reeds gevraagd wordt dcor kortere uitbating van gebou wen, machinerieën, etc. Werknemers hebben het offer te bren gen van 4 uurloonen minder te verdienen voor 8 uur minder werk. Als can de overproductie verdwenen is, zal „vraag en aanbod" die offers wel in orde maken. Zelfs als dat niet ge beurt, zal men er beter aan toe zijn dan bij een ineenstorting, waar èn werkge ver èn werknemer voor geheel andere verliezen zullen komen te staan." LEEST MET AANDACHT DE ADVERTENTIE-PAGINA'S! WEEKAGENDA R.K VEREENIGINGEN TE LEIDEN. NED. R.K. VOLKSBOND, AFD. LEIDEN Secr. Leliestraat 7. Zondag. Het Bondsgebouw geopend van af zeven uur. Maandag. Rechtskundig Bureau vooi de leden van de afd. Leiden en Omstre ken, 'b avonds van 6.308 uur Bondsge bouw, Steenschuur 15. Dinsdag Ontwikkelingsavond R.K. Werk loozen 8 uur groote zaal, op deze avond zullen enkele belangrijke mededeelingen worden gedaan. Donderdag Repetitie „Vondel" 8 uur. Vrijdag. Repetitie R. K. Gem. Zangver- eeniging „Pulchri Studio" 8 uur. Zaterdag. Spaar- en Voorschotbank 78 uur. Brandstoffencommissie 78 uur. Bibliotheek 7.30—8.30 uur. Ziekenkas 7 uur. Voorloopige mededeelingen. Woensdag 5 April ledenvergadering TC. K. Volksbond met lezing en lichtbeelden. De lezfng van Prof. Dr. Steger over de H. Liduina, met lichtbeelden wordt gehou den op Vrijdag 7 April in de kleine Stads gehoorzaal, deze lezing is toegankelijk voor alle Katholieken. De avond wordt gegeven door de ver- eeniging „Geloof en Wetenschap". De be sturen van de Vak- en onderafdeelingen worden verzocht op 20 April a.s. geen ver gaderingen uit te schrijven, wegens groote politieke vergadering van de R. K. Kies- vereeniging in de Stadsgehoorzaal. Zie verder berichten en advertenties in de bladen. INTERPAROCHIEELE ST. JOSEPH'S- GEZELLEN-VEREENIG ING. Rapenburg 52. Gelegenheid om zich als lid van de Ka tholieke Gezellen-Vereeniging te doen in schrijven R. K. Jongelingen vanaf 17 jaar ïedereD Illen Maandag van de maand, 's avonds om half 9. m de Presi dentskamer van het Gezellenhuis. Zondag is de zaal geopend van 12.30 u. tot 2.30 uur, en van 7 uur tot 10.15; ver plichte bijeenkomst van 8.15 tot 9.45. Om 10.15 wordt de zaal gesloten. Van 1 tot 2 uur zitting van de St. Jo seph's Spaarkas. De Spaarkas wordt waargenomen door de heeren C. de Goede en O. Bik. Van 1 tot 2 uur bibliotheek. 8.30 uur Voortzetting pandoerwedstrij den en prijsbiljarten. Maandag bijeenkomst voor de leden van 8 tot 10.15 uur. 8.15 Dam wedstrijden. Dinsdag bijeenkomst voor de leden van 8 tot 10.15 uur. 8.30 uur bijeenkomst voor d© leden der Studie en debatingsclub St. Petrus Cani sius. Spreker de heer W. Kohlbeck. Onder werp: „Mijn Rome-reis". Allen present. Woensdag. 8.15 uur Liedertafel „Sebae- tian Schaffer". 8.30 Aspirantencursus. Allen present. Vrijdag. 8.15 uur Svmphonie „Franx Schweitzer", allen op tijd. Donderdag bijeenkomst voor de leden van 810.15 uur. 8.30 uur vergadering Commissarissen Afd. Gezellen. Zaterdag bijeenkomst voor de leden van 8 uur tot 10.15 uur. 8.15 uur kegelclub „De Poedelaars". lederen Zondag van 1 tot J uur en iede- ren Zaterdag van 8 tot 9 uur is de Lees bibliotheek geopend, uitsluitend voor de leden en donateurs der Vereeniging. Verder mededeelingen: Bij den Huis meester zijn verkrijgbaar Noveenboekjes voor de zaligverklaring van onzen grooten Stichter Adolf Kolping. 10 cent. Fietsvlag- gen in de Kolpingkleuren 25 oena. Gezel len als men wekelijks spaart voor onze Kerst-retraite dan verzekert men zich ge makkelijk van een plaats. ST. PETRUSPATRONAAT. Rapenburg 52. Zondag Van 12 uur Leesbibliotheek. 12.30 Voetballen Kanaalweg. 4.30 Ontspanningsbijeenkomst. Gele genheid tot sparen. Maandag 8.30 vergadering Patronaats commissie. Dnisdag 8.15 uur repetitie tooneelclub K. N. G. Woensdag 7 uur Tarsiusgroep. Donderdag 8.15 uur Aloysiusgroep. Vrijdag 8.15 uur Don Boscogroep. Zaterdag 5 uur huisvlijtclub. Van 89 uur Leesbibliotheek. SINT FRANCISCUS LIEFDEWERK. Nieuwe Rijn 52. Postrek. 70108. Zondag 9 uur Morgengebed en H. Mi» met preek. Onder de H. Mis Algemeen© H. Communie. Om 1010.15 uur ontbijt, om 10.1511.30 uur Ontspanning voor Afd. I. Om 5.30 uur Lof met Lijdensmeditatie, waarna ont spanning voor alle afdeelingen, om 6.30 uur Bibliotheek en Spaarbank. Maandag 89.30 uur Teekenen. Dinsdag 6.307.30 uur vlecht- en ear- tonnagewerk jongst© afdeeling. Woensdag 34 uur Zangles. Donderdag 6.307.30 uur Vlecht- en Cartonagewerk hoogst© afdeeling. 7.309.00 uur Sloyd. Zaterdag 6 uur Gymnastiek jongst© af deeling. 7 uur Gymnastiek hoogste afdeeling. 8 uur Ontspanning. HET CLUBHUIS „ST. ANTONIUS» Zondag 4.30 uur Contributie betalen en ontspanning voor jongens onder de 14 jaar 7.30 uur ontspanning voor jongens boven de 14 jaar. Maandag 6.30 uur Teekenclub. Dinsdag 8.15 Sportclub. Woensdag 3.30 uur Botanieclub. 6 uur Postzegelclub, jongst© afd. 6.45 uur Postzegelsclub hoogste afd. 6.45 uur Zaagclub jongst© afd. 7.30 uur Esperantoles. 7.45 uur Zaagclub hoogste afd.. 8.15 uur Tooneelclub. Vrijdag 7.30 uur Groep K en P. Allen worden verwacht. Zaterdag 7 uur Contributie betalen. Bi bliotheek en spaarbank. 4.30 uur Zangclub. ZITA-VEREENIGING. Pieterskerkkoorsteeg 15. Avondbijeenkomsten voor Hollandsche meisjes op Zondag en Woensdag van 8.00—11.00 uur. Avondbijeenkomsten voor Duitsche meis jes op Zondag en Donderdag van 810.20 DE GRAAL. Voor Leiden en alle stootbrigades. Zaterdag van half zeven tot half acht contributie betalen, daarna repetitie in de Gym. zaal in de v. d. Werfstraat. Zondag van half twaalf tot 1 uur oontri- butie betalen. 3 uur Openluchtrepetitie in het R. K. Sportpark, Haagweg. Allen, die dus van uit het clubhuis meegaan, moeten om kwart over twee aan de Hooigracht zijn, dan trekken we gezamenlijk uit. 6 uur Inwijdingscursus. Na de meditaties Zang- en Musschen- club. Maandag 7.45 uur H. Mis. 8—9.30 uur reidansen, naaien, knippen en handwerken. 8—9 uur gymn. Ursula-steeg. 8.309.30 uur Gymn. Heerensingelschool Dinsdag 8 uur repetitie in de van der Werfstraat, waarna Leidstersvergpdering. Woensdag 1.303 uur en van 3.004.30 uur Kruiskmderen. 8.00—9.30 uur reidansen, naaien en knippen. Donderdag 56 uur Gym. Afd. A. 67 uur Gymn. Graalleden. 8.159.15 uur Gvm. Afd. B. 810 uur mandoline. 8.00—9.30 uur reidansen, handwerken, houtzagen, handwerken voor de kapel, huisvlijt, weven, trommelen. Vrijdag 56 uur Gym. Afd. Kleinen. 6.308 uur naaien en knippen. 8.009.30 uur naaien, knippen en rei dansen. GRAALWACHTEN. Hallo, Graalwachters, zorgen jullie er voor Zondag zooveel mogelijk op de Open luchtrepetitie aanwezig te zijn. De clubs zijn alle als gewoonlijk. Excelsior. Alleluia. Vooruit!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1933 | | pagina 10