f ZATERDAG 18 MAART 1933 DE LE1DSCHE COUR AN i TWEEDE BLAD PAG. 6 AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND Deze rubriek verschijnt des Zaterda-gs om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeelingen te richten aan een der redactieleden: Mejuffrouw JO VAN DER LAAN, Rijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. I. VAN DEN ABEELEN, Willem de Zwijgerlaan 25, Oegstgeest; Mevr. FEHMERSBOERKNOTTNERUS, Warmondorweg 37. 19 MAART. DE H. JOZEF. Van den H. Jozef is ons uit den bijbel heel weinig bekend. Wij weten met zeker heid, dat hij de man van Maria, de voed stervader van Christus en timmerman was. Verhalen en legenden zijn er verschillende in omloop, waaronder ook het hier vol gende behoort. Toen Maria den leeftijd bereikt had, waarop men m Israël de jonge dochters placht uit te huwelijken, moest de hooge- priester zorgen voor haar echtgenoot. Om dat Maria een erfdochter was moest zij volgens de Joodsche wet worden uitgehu welijkt aan een man van haar stam. Er werd dan iemand gezonden naar Bethlehem om de jongelingen van David's stam uit te noodigen. Twaa-f jongelingen gaven gehoor, hieraan, doch de keuze was zeer moeilijk. De hoogepriester zócht voorlichting in het gebed. Hij vroeg aan allen hun staf in te leveren met eigen naam voorzien. Na één nacht was de staf van Jozef met bladeren on bloemen uitgeloopen. 't Was dus duide lijk wie de man worden moest Jozef en Maria waren wel beiden uit 't geslacht van koning David, maar dit was in den loop der tijden tot armoede verval len en moest Jozef met handenarbeid in zijn onderhoud voorzien. Er wordt verhaald dat Jozef gestorven is toen het openbare leven van Jezus be gon; dit is hoogstwaarschijnlijk daaraan ontleend, dat de zorg van Jozef niet meer noodig was en ook. dat er in den bijbel nè, dien tijd niets meer over hem geschreven is. De H. Jozef is een machtige voorspraak in den hemel. De H. Teresia verzekert dan ook, dat zij nooit iets door zijn tusschen- komst aan God gevraagd heeft, zonder ver hoord te zijn. Paus Pius IX verkoos den H. Jozef den 8en December 1870 tot Patroon der geheele H. Kerk. Aan hem, die de be schermer was van 't Heilig Huisgezin, droeg d© Paus ook de zorg van de geheele Kerk op. Ook is hij de Patroon der handwerks lieden en de Patroon van een zaligen dood. Bovendien wordt hij nog bijzonder vereerd als de Patroon van Nederland. Wij zien hem afgebeeld als een krachtig man, het Kind Jezus aan de hand. Soms met een le liestaf, om te herinneren aan het wonder van den bloeienden staf en soms ook met zaag of bijl als symbool van zijn ambacht. OFFICIEELE MEDEDEELINGEN. Bedevaart naar Schiedam. Nog eenmaal volge hier de bedevaar* naar Schiedam ter eere van de H. Lidwina op Dinsdag 25 April a.s. Laat Leiden daar goed vertegen woordigd zijn! Wij verwachten, dat vele Leidsche Katholieke vrouwen achter het vaandel van den Vrouwenbond mede naar Schiedam zullen optrekken. Ook niet-leden kunnen zich bij ons aansluiten. Nogmaals volgt hieronder de dagorde. 11 uur plechtige Hoogmis in de kerk van de H. Lidwina, Nieuwe Haven 117, Schie dam. 12—2 uur gelegenheid om te lunchen. 2 uur plechtig Lof met predikatie door den Zeereerw. Heer Th. J. van Noord, Pas toor te Langendijk, den bij U allen beken den redenaar der vastenmeditaties van het vorige jaar. (Dus niet de Hoogeerw. Heer Deken G. van Noort, zooals in onze vorige rubriek .vermeld). Ommedracht en ver eering der reliquiën. Plechtig ontsteken der fcestkaars, geofferd door den Vrouwenbond. Ongeveer 3.30 uur lezing in den Volks bond over het leven der Heilige, door Prof. Steger, met artistieke tableaux, verzorgd door Frank Luns. Wij reker.en op een deelname van mins tens 25 leden, waarop onderstaande kosten berekend ijn: Reis 3e klase naar Schiedam en terug 0.88 Entrée-kaart - 0.75 Lunch-kaart - 0.60 Lezing-kaart - 0.40 Totaal 2.63 Zonder de entréekaart kan men niet de feestelijkheden in de kerk, zonder de lezing- kaart niet de lezing bijwonen. Het vertrek is bepaald op 9.45 vanaf het station; de deelneejnsters moeten uiterlijk tien minuten over half tien daar aanwezig zijn. In Schiedam scharen zij zich achter het vaandel^ Opgave vóór 8 April zij Mevr. J. Man- ders—Vermeulen, Oegstgeesteriaan 12, tel. 922, onder bijvoeging van het noodige be drag. ZIJT GE REEDS LID VAN DE R. K. VROUWENBOND? Eenige weken geleden hebben we weer allen van de preekstoel hooren verkondi gen, het verlangen der Bisschoppen dat we ons toch zouden vereenigen in onze eigen standsorganisatie Dat we in groepsverband zooveel meer invloed kunnen uitoefenen, zooveel moer kunnen bereiken, weten we allen. En toch blijven nog zooveel vrouwen verre van den Vrouwenbond, de organisatie waarvan toch iedere Katholieke vrouw lid behoorde te zijn. Hadden we toch zooveel vereenigingszin als de socialistische vrou wen, die bij elke inmenging tegen hun op vattingen een groot cn machtig leger vor men, waarmede men terdege rekening houdt. In enkele steden van ons land is een bloeiend vereenigingsieven, komt heel veel tot stand, kan met eigen middelen- heel wat bereikt worden, genieten allen, zoiider onderscheid van stand, van de voordeelen die de Vrouwenbond hare leden wil aan bieden. Ook al is men niet in de gelegenheid de vergaderingen bij te wonen, den feestavond te bezoeken. Vrouwenbonds-lid kan en moet een ieder zijn. de kleine contributie kan voor niemand een bezwaar zijn. Mogelijk zijn er onder u, die bezwaren hebben. Breng ze door middel van deze rubriek naar vo ren. Uit alles valt iets te leeren, ook uit bezwaren. Evenals de tijden veranderen, veranderen opk de inzichten en behoeften der raenschen en met dat alles wil de Vrou wenbond rekening houden. Geeft u dus als lid op. wanneer de dames der propagandaclub u bezoeken en helpt op deze wijze mede, dat ook de Leidsche af- deeling in bloei moge toenemen en daar door in de gelegenheid gesteld worde, zoo veel tot stand te brengen, dat ieder er zich op zijn plaats voelt. Dan is het eerst in waarheid een vereeniging van R. K. vrou wen. waarmede men bij groote besluiten re kening dient te houden. VAN HET BLAUWE FRONT. Ruim zeven en twintig jaar geleden werd hier in de „Sleutelstad" een Mariavereeni- ging opgericht, geboren uit den nood der tijden. Deze vereeniging groeide en werd alzoo een geduchte weermacht, in staat slag te leveren met den vijand, den alcohol, en hem terug te dringen. Welk een arbeid is er in die dagen ver zet! Propaganda in alle parochies; waar schuwen tegen den alcohol, die als vijand niet gekend en daarom niet gevreesd en bestreden werd. Met den vinger werd die vijand aangewezen, daar, waar zijn werk, zijn aanwezigheid zoo duidelijk verried. En de Leidenaars. eenmaal begrijpend waar het om ging, trokken mee met het blauwe leger, stelde zich te weer, te heviger naar mate het inzicht helderder werd; het al coholisme verminderde zichtbaar. Veel is er sinds ten goede veranderd; de drinkge woonten zijn heel wat gewijzigd, de open bare. eigenlijke tooneelen van drankmis bruik ziet men zoo vaak niet meer, grove mistoestanden die vroeger in verband met misbruik van sterken drank bestonden, be schouwt men'thans als iets vóór-historisch. Hebben vele oorzaken tot deze verbete ringen meegewerkt de Katholieke drank bestrijding mag zich voorzeker een aanmer kelijk deel van deze successen toeschrijven. De Maria-Vereeniging had met te klagen over haar werk en heel welwillend wordt er dan ook nog wei eens gezegd: „de Ma ria-Vereeniging heeft vroeger veel goeds gedaan" En vroeger was dat ook noodig Langzamerhand heeft men de noodzake lijkheid van drankbestrijding niet meer zoo noodig geacht en de Maria-Vereeniging is op den achtergrond gekomen. Is de Maria-Vereeniging thans minder noodig dan vroeger? Helaas niet! Het al coholisme neemt in de laatste jaren weer toe; niet statistisch, maar in breede krin gen breidt het zich onrustbarend uit. aan gewakkerd door het groeiende zingenot! Daarom staat de Maria-Vereeniging nu weer gereed zich te herstellen, ze staat klaar met haar oorspronkelijk doel, de be strijding van het alcoholisme, maar in een nieuwen geest. Onder dien nieuwen geest moet verstaan worden, dat de Maria-Vereeniging bij het vervüllen van haar taak, door 't verdiepen- van haar verstervings- en offermotief een geest van soberheid en levenseenvoud wil aankweeken, welke zich zal keeren tegen alle moderne excessen van de genotzucht. Dat de genotzucht schrikbarend is toege nomen, daaraan twijfelt niemand. Met dat feit wil de Maria-Vereeniging rekening houden. Zij wil haar eischen niet lager gaan stellen, integendeel, zij wil haar eischen streng handhaven en met grooter kracht onder de menschen brengen, om op deze wijze mede te helpen aan de bestrijding van de genotzucht. Het alcoholisme, de drink- dwang, de drinkgewoonten, de verkeerde ideën, vinden hun voedingsbodem in de ge notzucht. Het onthoudingsoffer en het daarmee ontwikkelde sociaal verantwoorde lijkheidsgevoel zal de leden van de Maria- Vereeniging nieuwe kracht geven om aan vele verlokkingen van de algemeene genot zucht tc weerstaar\. Met de kracht van een nieuwe organisa tie wil de Maria-Vereeniging naa-st en met de Derde-Orde en de Eucharistische Kruis tocht, een tegenstrooming vormen tegen BELANGRIJKE DATUM Voor ons Joseph-Gezellen is het morgen een bijzonderen dag. Het is immers de 19de Maart, en dan viert de Kerk het Beschermfeest van St. Joseph. Zoo weinig is van dezen heilige bekend. Al len staat van hem geschreven: „Hij was een rechtvaardig man". Het kan moeilijk nog beknopter, dan in zoo'n luttel klein zinnetje het leven van een heilige weer te geven. Zijn figuur is niet omstraald, als van zoo veel andere heiligen, door groote wonderen of buitengewone daden. St. Joseph heeft geen groote werken noodig om, laten we zeggen, een zekere bekendheid te verwerven. Hij schittert juist voor ons door z'n buiten gewonen eenvoud. Een werkman, die met handenarbeid in z'n aagelijksch onderhoud moest voorzien. Niettegenstaande al z'n soberheid en een voud is hij uitgegroeid tot een der grootste heiligen in Gods Kerk. Hoofd van het heilig huisgezin. Het Christus-kind en Maria werden aan zijn zorgen toevertrouwd. Hij werkte voor Hen. moest Hen leiden door de moeilijkheden en beslommeringen van 't leven. Wat schrille tegenstelling vergeleken bij onzen modernen tijd. Waarin dikwijls kleine onbenulligheden worden opgeblazen alsof het leven ervan afhing. Trachten wij ook naar best vermogen zon der ophef onze plichten te vervullen. K. KOLTRO. ST. JOSEPH. ONZE PATROON. De Centraal-Praeses verzoekt in een schrij ven aan de Senioren van het verband de leden op te wekken op ons Patroonsfeest, morgen, Zondag, de H. Communie te ontvangen voor de volgende intentie: de bloei van het Kol- pingswerk in ons land en redding van de dui zenden werkloozen. Mogen velen dit morgen vragen door de voorspraak van St. Joseph. WAT EEN GEZEL TOCH WETEN MOET. VI. Er loopt inderdaad een stel menschen rond, voor wie godsdienst privaatzaak is. En als ze snateren als eenden merk je het wel eens op, dat het meer drukte is dan inhoud; want als de vijand nadert, dan vluchten ze. Dat stel menschen laten we nu rusten. Een ander soort uit eigen kring gaan we nu wat nader bezien. Er zijn n.l. menschen, die zeggen dit: als iemand in zijn hart gods dienstig «is, moet hij er dan mee te koop loo- pen? Moet hij dan zijn mooi geloof op straat brengen? Het soort, dat zoo spreekt, is ernstiger als die „stroopoppen". Dat zijn tenminste dragers van 't geloof-in-het-hart. Maar. en nu wordt het nog ernstiger; die menschen doen foutief als ze hun geloof in het hart houden, zonder meer. Want wat doen zij? Ze zetten een schut ting in hun leven met aan de eene zijde hun ziel. hun gebed, hun godsdienstig leven, en aan den anderen kant staat bij hen de staat, de handel, hun werk, hun raedemenschen en al het andere. Het zijn absoluut geen bedrie gers, deze menschen, en we moeten ons wach ten voor raatelooze critiek. Trouwens, dat is nooit gezond! Er zijn zelfs momenten, dat je wat voelt voor zulk een stelsel met dat schuttinkje. Zeg het zelf maar eerlijk, jonge mensch, hoe dik wijls we ons ergeren aan het omspringen met de heiligste zaken; als je menschen hoort, die gulden en H. Hostie op één lijn stellen; of die Rome en Moskou brandmerken als twee even groote gevaren. Als je dat sollen hoort en ziet, dat onschris- telijke gedoe in het openbare leven, dan zou men geneigd zijn achter een heel hooge schut ting dat heilige stil te bewaren. Heusch waar, soms zou men 't zoo willen. Maar dat gaat nu eenmaal niet, want een mensch is geen machine. Gek hè. zoo'n vergelijking, en toch is het de zuivere waarheid. Kijk eens, u is geen ma chine, ik ook niet; een mensch is nu eenmaal een samenstel van ziel en lichaam. O zeker, als de mensch een machine was, zou 't wel wat makkelijker zijn. Als je de den dreigenden stroom van onchristelijke genotzucht. De Maria-Vereeniging heeft thans leden noodig, vrouwen, maar vooral moeders, die dkt begrijpen, die ook hun kinderen leeren met blijdschap een offertje te brengen. We hebben vrouwen noodig. zooals vroeger, vrouwen met wilskracht en offerliefde, vrouwen die haar heiligste plicht kennen en volbrengen, die hun offer tot vreugde heb ben en God tot liefde. Als de Maria-Vereeniging op zulke vrou wen en moeders mag rekenen, dan zullen we met de Graal kunnen uitroepen: de wereld moet bekeeren en God zal triompheeren, ook over den drankduivel! Mevr. S t e y g e n-A spcnlah, wnd. Presidente. P. C. F r i g g e O.F.M., Geestelijk Adviseur. hersens en de voet, de ziel en de maag uit el kaar kon halen, als je er aan kon klinken en draaien en lasschen, dan zou 't wel lukken. Echter, een levend iets werd het nooit. Van een machine, al is die ook volgens de beste vindingen in elkaar gezet en al loopt-ie wat je noemt „gesmeerd", blijft toch altijd iets stootends uitgaan, iets ijskouds. Want een machine is gemaakt van stukken en brokken, verbonden door schroefjes en bouten. Maar een mensch is een levend wezen. En mensch is een harmonisch gegroeid samenstel van ziel en lichaam, gebouwd volgens het idee van God, door God en naar Gods beeld en gelij kenis. Voel je nu, waarom je ziel een deel is van het lichaam en waarom je nooit je godsdien stige overtuiging kunt losschroeven van je levenspraktijk? Omdat je een mensch bent en geen machine! In het vorige artikeltje schreven wij, dat niets is los te maken van je innerlijke over tuiging, omdat godsdienst het leven doordee- semt en vormt. Daarom ook is het een dwaasheid te mee- nen, dat een mensch in zijn werk anders kan zijn dan thuis, of dat hij op straat een andere type is dan in de kerk. De gedachten en de handelingen zijn niet uit elkaar te schroeven en het eene doet het andere volgen. En of 't nu is bij sociale, cultureele, politie ke of andere daden, altijd zullen die zaken het kenmerk dragen van de innerlijke overtui ging van hem, die ze verrichtte of uitdacht. Zie je, m'n waarde, waarom je het nooit ach ter die schutting kunt houden? En waarom godsdienst geen privé-zaak is? S. M. VAN EEN HUISELIJK FEEST Den verjaardag van den vice-Praesese heb ben we gevierd in den echten, goeden geest van het Kolpingsgezin en groot was dan ook de opkomst der Gezellen. Ook eenige leden van den Raad van Bestuur waren aanwezig. De Senior opende de bijeenkomst met den Kolpingsgroet, waarna de onderafdeelingen Symphonie en Liedertafel iets van hun kunne ten beste gaven, wat ten zeerste op prijs werd gesteld. Hierna sprak de Senior een woord van geluk, dat uitgroeide tot den spon- tanen wensch: „Praeses, blijf nog lang werken voor onze mooie vereeniging". Een prachtig cadeau werd hierbij den Praeses geoffreerd. Verheugd en dankbaar over de spontane medewerking, de hartelijke woorden en het fraaie cadeau, sprak de vice-Praeses. Hij roem de den geest der Gez. Ver., die nooit den per soon, maar wel den Priester-Praeses eert en zeide zeer dankbaar te zijn voor het geschenk van alle gezellen, die van de iets-bezittenden tot de weinig-bezittenden hadden geofferd. Er zijn in het leven nu eenmaal aangename- en verdrietige dagen, maar spr. prijst gaarne de Gez. Ver., waar naast minder mooie dingen toch altijd zooveel moois is te vinden. Wat den tijd van werken betreft, is het zijn op rechte wensch nog lang in Leiden met haar groeiende en vruchtdragende Gez. Ver, te mo gen werken. En daarvoor vraagt spr. aller me dewerking, tot aller heil! Na een korte pauze werd door de jongere leden der Tooneelclub opgevoerd de vroolijke klucht: „Wie zal hem hebben?" Dit spel was voor velen dier jongeren „de vuurproef' en vanzelfsprekend waren er dus fouten. Maar allen bijeen gaven in de keurige tooneelaan- kleeding aardig spel, hetgeen voor hen aanlei ding moge zijn tot doorzetten op het pad der tconeelkunst. Oefening baart kunst en aan lei ding zol het hen niet ontbreken. Mooi op tijd sloot de Senior met een dank woord aan medewerkers en gasten, en het ge wone sluitingsgebed. DE VERKIEZINGEN In een goed bezochte maandvergadering had Dinsdag 1.1. in allerbeste algemeene me dewerking met een vlot verloop de gebruike lijke verkiezing plaats voor Senior en voor Commissaris van de parochiën St. Petrus en St. Joseph. Tot Senior werd gekozen met een zeer groote meerderheid Comm. C. Verver, tot Commissaris herkozen voor de parochie St. Petrus W. Bogers en C. Oostdam en gekozen J van Schie; voor de St. Joseph parochie A. van Remundt en N. Breedeveld. Den scheidenden senior werd dank gebracht en een enkel stoffelijk aandenken overhan digd, o.m. een Kolpingsbeeldje namens het Commissariaat. Den nieuwen Senior en nieuwe Commissa rissen een hartelijk welkom. Mogen zij stu wende krachten zijn voor ons Kolpingswerk. INSCHRIJVING NIEUWE LEDEN Maandag a.s. heeft de gebruikelijke in schrijving voor nieuwe leden plaats. Candida- ten moeten zich aanmelden in de Presidents kamer te half negen. Aan het definitieve lidmaatschap gaat een adspiranten-tijd van tenminste drie maanden vooraf, in welken tijd de candidaat ook de leef tijd van 17 jaar moet hebben bereikt. DISTRICTS-SENIORAAT Donderdag a.s. vergadert het Districts-senio- raat te 8.30 in het Gezellenhuis te Leiden. Voornaamste agenda-punt is de nadere rege ling van den Leidersdag van ons Districts- verband. In de laatste vergadering is n.l. het volgen de besproken. Het geheele senioraat was over tuigd van de noodzakelijkheid van meer vor mingswerk van onze Senioren en Commissaris sen. Landelijke Congressen en Retraites hebben zeker al mooi werk op dit gebied ge leverd. In een groote behoefte voorziet ook ons nieuwe Leidersblad „Trouw aan Kolping" Maar dit alles is niet genoeg. Het senioraat heeft daarom besloten tot in richting van een Leidersdag op een Zondag na Paschen. De directeur van het Retraite-huis te Noordwijkerhout heeft welwillend zijn huis, zoo mooi in het centrum van ons District ge legen, beschikbaar gesteld. Een schematisch program is opgesteld. Te acht uur of half negen zorgen allen te Noord wijkerhout te zijn. Daar heeft plaats een Ge zongen H. Mis. De wisselende zangen worden uitgevoerd door een koortje te vormen uit de Commissarissen, de vaste door alle deelnemers KALENDER DER WEEK FEEST VAN ST. JOSEPH. ZONDAG 19 Maart. 3e Zondag v. d. Vas ten. Mis: Oculi. Geen Gloria. 2e gebed A Cunctis (om de voorbede der Heiligen); 3e Omnipotena (voor levenden cn dooden). Credo. Kleur: Paars. Voortdurend moeten wij ons oog en onze ziel gericht hebben op den Heer. (Introi- tus), van Wien alleen wij hulp kunnen ver wachten om ons te verdedigen tegen onzen vijand, don duivel, die overmaohtig dreigt te worden (Gebed en Graduale) en ons wil verleiden tot zonden, welke onder ons, Christenen, niet eens genoemd moeten wor den (Epistel). Onze levenswandel moet zijn als van kinderen des Liohte (het ware go- loof), God dienende, gelijk plichtsgetrouwe dienaren betaamt (Epistel en Tractus). De uitdrijving van een duivel (Evangelie) toont ons Gods macht over den duivel, laat ona zien, welke een hulp wij hebben in den Heer. Met Zijn hulp zijn wij zeker in staat Zijne billijke voorschriften te onderhouden (Offertorium) cn, al hebben wij in het ver leden ook misdaan, het Goddelijk Zoen bloed moge ons reinigen en heiligen (Stil- gebed), opdat wij eenmaal gelukkig in den hemel God kunnen loven. (Communio). MAANDAG 20 Maart. Feestdag v, d. H. Joseph, Bruidegom der Allerheiligste Maagd Mis: Justus. 2e gebed (alleen in stille H.H. Missen) v. d. H. Wulfram; 3e v. d. Maan dag. Prefatie v. d. H. Joseph. Laatste Evan gelie v. d. Maandag. Kleur: Wit N.B. De H. Mis v. d. Maandag is van daag niet geoorloofd. Van den H. Joseph, vandaag bijzonder vereerd als de Bruidegom der Allerheiligste Moedermaagd, staat slechts in het H. Evan gelie opgeteekend, dat hij „rechtvaardig" was. 't ls weinig, maar het zegt alles. DINSDAG 21 Maart. Mis v. d. H. Bene- dictus, Abt: Os Justi. 2e gebed en laatste Evangelie v. d. Dinsdag. Geen Credo. Kleur: Paars. In een tijd van groote verwarring, waar in alles ten ondergang scheen veroordeeld wekte Gods Voorzienigheid den H. Bene dictus op, die nog geen twintig jaar, in zijne kloosterstichting in het Italiaaneche dal van Subiaco, een brandpunt vestigt van bovennatuurlijke deugd. Na Benedictus' dood in 543 verspreidde de Benedictijner-Orde zich over bijna ge heel de wereld, waardoor de groote krach tige goeat van Benedictus een heerlijke in vloed uitoefende en aan de christelijke be schaving weer nieuw leven werd ingestort. Of de Mis v. d. Dinsdag: Ego. 2e gebed v. d. H. Benedictus. WOENSDAG 22 Maart. Mis v. d. Woens dag: Ego autem. 2e gebed A Cunctis; 3e Omnipotena. DONDERDAG 23 Maart. Mis v. d. Don derdag: Salus. Gebeden als gisteren. VRIJDAG 24 Maart. Mis v. d. H. Gabriel, Aartsengel: Benedicite. 2e gebed en laat ste Evangelie v. d. Vrijdag. Kleur: Wit Of de Mis v. d. Vrijdag: Fac mecum. 2e gebed en laatste Evangelie v. d. H. Ga briel. God heeft den H. Aartsengel Gabriël uitverkoren tot gezant van het H. Geheim der mensohwording van Christus. Aan Da niël voorspelt hij den t ij d van den komst van den Verlosser. Aan Zaoharias den V oorlooper van den Verlosser. Aan Maria, dat zij de Moeder zal zijn van den Verlosser. ZATERDAG 25 Maart. Feestdag van Ma- ria-Boodschap. Mis: Vultum. 2e gebed en laatste Evangelie y. d. Zaterdag. Prefatie van Maria (invullen: En U om de bood schap). Kleur: Wit. N.B. De Mis v. d. Zaterdag is vandaag niet geoorloofd. Het H. Evangelie van dezen dag ver meldt one de gebeurtenis, welke de H. Kerk heden herdenkt. N.B. Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria en Credo. De Prefatie v. d. Vasten. In de H. Mis v. d. dag nooit Gloria, noch Credo. Kleur: Paars,- IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRANCISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender v. h. Bisdom behalve: MAANDAG. 2e gebed v. d. Z.Z. Joannes van Parma, Marcus en Hippolytus, Belij ders (alleen in stille H.H. Missen). WOENSDAG. Mis v. d. H. Benvenutus, Bisschop en Belijder: Sacerdotes. Gloria. 2e gebed en laatste Evangelie v. d. Woens dag. Geen Credo. Kleur: Wit. Of de Mis v. d. Woensdag: Ego autem. 2e gebed v. d. H. Benvenutus. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. Onder de H. Mis heeft een Alg. H. Commu nie plaats. Na de H. Mis een gemeenschap pelijk ontbijt. Op de morgenbijeenkomst houdt de Centraal-Praeses een inleiding, na het middagmaal spreekt een der Paters van het Retraitehuis over het Retraite-werk daarna een leekeleider uit ons verband over de taak van den Senior en de Commissarissen. Uitgebreide gelegenheid zal worden gegeven voor gedachtenwisseling. De geheele dag zal worden gesloten met een kort Lof in de kapel. De leiding van dezen dag blijft in handen van den Districtspraeses en Senioraat. Op de vergadering van Donderdag a.s. zal datum, uur van aanvang en de detail-rege ling nader worden besproken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1933 | | pagina 6