ZATERDAG 4 MAART 1933 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 6 AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND ^eze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeeling< te richten aan een der redactieleden: Mejuffrouw JO VAN DEE LAAN, Bij sburgerweg 20, Leiden; Zr. I. VAN DEN ABEELEN, Willem do Zwijgerlaan 25, Oegstgeest; Mevr. EEHMEESBOERKNOTTNERUS, Warmonderweg 37. DE H. THOMAS v. AQUINE Den 7den Maart vieren we den feestdag van deze heilige, die gestorven is in 1274. Hij stamde uit één der aanzienlijkste families van Europa, daar hij verwant was aan verschillen de koningen. Sinds z'n vijfde jaar werd de jonge graaf opgevoed door de Benedictijnen op den Monte Cassino. Al spoedig bemerkte men z'n bijzon der groote gave van verstand. Vroeger dan anderen was hij ook rijp voor de hoogeschool. Op 17-jarigen leeftijd hoorde Thomas in zijn binnenste duidelijk de stem van God, die hem naar het klooster riep. Hij wilde Pater wor den bij de Dominicanen te Napels. Zijn heele familie verzette er zich sterk tegen. Hij zelf meende terecht, God meer te moeten gehoor zamen dan z'n ouders en trad in de Orde. Toen hij op zekeren dag door z'n Pater overste naar een ander klooster gezonden werd, namen z'n broers hem onderweg gevan gen. Niet alleen moest hij nu weerstand bie den aan de smeekingen van z'n moeder, maar ook de mishandelingen en verleidingen van zijn broers verduren. Door bemiddeling van den Paus kreeg hij z'n vrijheid weer. Hij keerde onmiddellijk terug naar z'n klooster, vanwaar de Prior hem naar Keulen stuurde om te stu- deeren. Ook hier blonk hij weldra uit in ge leerdheid. Na zijn afstudeeren werd hij al spoedig op 25-jarigen leeftijd benoemd tot professor aan de Sorbonne te Parijs. Deze universiteit, de beroemdste van Europa, telde alleen de groot ste geleerden onder haar profesoren, die min stens 35 jaar moesten zijn, er werd dus met Thomas zelfs hierin een groote uitzondering gemaakt. Paus Urbanus IV wilde met de groo te geleerdheid van den heilige z'n voordeel doen. Hij riep hem daarom naar Italië, waar hij of in Rome of in Napels of in Bologna onderwees. Verschillende lofzangen zijn van hem be kend, o.a.: Odoro te, Pange lingua, Lauda Sion, Sacris Solemniis, e.a. Ook vele geleerde koeken, waarin hij de leer der H. Kerk ver klaarde zijn van zijn hand verschenen. Op nog jeugdigen leeftijd, slechts 48 jaar, stierf hij Hij is d« patroon der katholieke scholen. We zien hem dikwijls afgebeeld als Pater Dominicaan in het witte habijt met èen stra lende zon op de borst. OFFICIEELE MEDEDEELINGEN Bedevaart naar Schiedam. Zooals onze leden reeds gelezen zullen heb ben, gaan op 25 April a.s. onze katholieke vrouwen op ter bedevaart naar Schiedam ter eere van de H. Lidwina, die 500 jaar geleden in groote deugd en heiligheid stierf. Wij rekenen erop, dat ook velen onzer leden aan deze bedevaart zullen deelnemen; een woord van opwekking is wel overbodig. Wij laten ten overvloede hier nogmaals de dag orde volgen. 11 uur plechtige Hoogmis in de kerk van de H. Lidwina, Nieuwe Haven 117, Schiedam. 122 uur gelegenheid om te lunchen. 2 uur plechtig Lof met predikatie door den Hoogeerw. heer Deken G. C. van Noort. Ommedracht en vereering der reliquiën. Plechtig ontsteken der feestkaars, geofferd door den Vrouwenbond. Ongeveer 3.30 uur lezing in den Volksbond, o\er het leven der Heilige, door Prof. Steger, met artistieke tableaux, verzorgd door Frank Luns. Wij rekenen op een deelname van ten min ste 25 leden, waarop onderstaande kosten be rekend zijn: Reis 3e klasse naar Schiedam 0.88 Entree-kaart 0.75 Lunch-kaart 0.60 Lezing-kaart 0.40 Totaal 2.63 Zonder de entree-kaart kan men niet de feestelijkheden in de kerk, zonder de lezing- kaart niet de lezing bijwonem Het lunch-pak- ket is verkrijgbaar in Musis Sacrum en bevat: broodje met roastbeef, broodje met ham, broodje met haas en een banaan. Er wordt koffie of melk bij geserveerd. Het vertrek is bepaald op 9.45 vanaf het sta tion S.S.; de deelneemsters moeten uiterlijk 10 minuten over half tien aldaar aanwezig zijn. In Schiedam scharen zij zich achter 't vaandel. Gij verzekert u de deelnam- door tijdige op gave, uiterlijk vóór 1 April, bij mevrouw J. Manders—Vermeulen, Oegstgeesterlaan 12, tel. 292, onder bijvoeging van het bovenge noemde bedrag. SANCTA VERONICA Wie heeft er nog niet gehoord van de ver- loling van Sancta Veronica? Toch zeker nie mand, en toch zijn er nog dames, die geen lot hebben van slechts 25 ct. Er zijn mooie prijzen aan verbonden, o.a. een eiken theemeubel! Welke huisvrouw zou niet geweldig in haar schik zijn, als zij zoo iets cadeau kreeg! Ook u hebt een kans, als ge in 'l bezit zijt van een lot! Wie er nog geen heeft, kan deze bekomen bij mevr. Pollmann, Nieuwe Rijn 1 .De opbrengst komt geheel aan onze kas, welke 't hard noodig heeft; want juist in dezen lijd zijn er zoovele stille armen, die wij zooveel mogelijk willen helpen. INTERPAROCHIEELE U kimt ons ook nog op een andere manier bijstaan, n.l. door toezending van een prijsje voor onze verloting! Wellicht hebt u nog een handwerkje liggen, wat bij u geen dienst doet en bij ons hartelijk welkom is! Elk geschenk, hoe gering ook, kunnen wij goed gebruiken. Aan bovenstaand adres wordt alles met vreug de ontvangen. Reeds bij voorbaat onzen hartelijken dank voor uw hulp en steun. ST. FRANCISCUS XAVER1US MISSIE-NAAIVEREENIGING Jaarverslag over 1932 Zoo is dan wederom een jaar voorbijgegaan en kan gezegd worden, dat het in alle opzich ten een goed en vruchtbaar jaar voor onze ver- eeniging was. Het aantal dames werkende leden werd met 5 vermeerderd en bij club B kwamen 8 nieuwe J leden bij. Het aantal gemaakte kleedingstukken over- trof dat van het vorige jaar en bedroeg 533 stuks. Voor father Juffermans, die te Mill-Hill de j H. Priesterwijding ontving, werd een Priester- j stel gemaakt. Een partij jongens- en meisjes- kleeren was gemaakt voor de Missie der Pa- j ters van het H. Hart te Celebes, voor de Missie j der Witte Paters in Algiers en voor de Missie scholen der Ursulinen, in Afrika. Voor de I Missie van father Vlasveld in Nellore zijn baadjes en rokken gemaakt voor de Inlandsche vrouwen. Pater Castelein die in October naar China vertrok, ontving van ons benevens eenige kleine paramenten ook een Priesterstel, welks randen ons door twee leden werden geschonken. Een superplis, geschenk van een der leden, een altaarrand en eenige kleine paramenten ging met father Lyding mee naar Uganda. Ter gelegenheid van het 6-jarig bestaan der vereeniging droeg onze geestel. adviseur een H. Mis op voor de weldoeners der vereeni ging in de kapel van het St. Elis. Gasthuis. De dames van het zangkoor der Congregatie van de Hartebrug luisterden deze H. Mis op met de liturgische gezangen. In September is de jaarlijksche tentoonstel ling van de gemaakte goederen gehouden, die zich in veler belangstelling mocht verheugen en welks baten zeer ten goede kwamen om de nooden van de kas te lenigen Een woord van waardeering en dank is hier op zijn plaats tot al degenen die door hun be- langlooze hulp bij den opbouw der tentoon stelling door het zenden van prijzen en prijsjes voor loterij en tombola, door het koopen en verkoopen van loten, door giften en gaven of door een bezoek, ons wederom in staat ge steld hebben ons missiewerk voort te zetten. Hierdoor kunnen wij voldoen aan de vele aan vragen van Missionarissen om door het zenden van kleeding hun Missiewerk vruchtbaar te maken. Aan het R.K. Comité voor werkloozenzorg werd een Kerstgave bezorgd, bestaande uit ongeveer 60 stuks jurken en gebreide truien, en een dertigtal schortjes, dassen enz. alles thuis vervaardigd door de 2 werkende leden. Er hadden 4 bestuurs- en 2 ledenvergaderin gen plaats. Als nieuw bestuurslid werd gekozen mevr. C. Feld Poggemann in de plaats van mej. Bogeman, die de stad heeft verlaten. Ons aantal donateurs, donatrices en contri- bueerende leden is 340. De werkende leden: damesclub 26, jeugdclub 33 en thuiswerksters 8, dus te samen 67 werkende leden. Moge, onder Gods zegen, en den steun van leden en donateurs en onze ijverige werkende leden het jaar 1933 een vruchtbaar jaar zijn voor de Missiën. lederen Vrijdagavond 8 uur voor club A voor de dames. Voorts Dinsdagavond om de veer tien dagen voor club B in het Zitagebouw, P.K. Koorsteeg 15. Op deze avonden en teil huize der secreta- resste, Zoeterw. Singel 90, zijn steeds geknipte kleedjes ter beschikking om thuis te werken. Namens het bestuur: B. v. OerleSpierenburg, Secretaresse. ER WAS EEN!.... Er was eens in Leiden een bloeiende Maria- bond! Er was een tijd minder gevaarlijk voor de jeugd Er was een tijd, dat er meer openbare dron kenschap was. Als men nu over den Mana-bond spreekt, aan haalt men de schouders op en zegt men: „O, die bond is uit den tijd, laten we dat maar laten rusten". En waarom zou ik 't verzwijgen: de Maria- bond heeft in Leiden de laatste jaren haar ledental achteruit zien gaan. Vroeger kampte deze bloeiende Maria-bond alleen tegen onmatigheid van alcoholica; de drankbestrijding was alleen gericht tegen de drankzucht, drinkdwang en drinkgewoonte. Zóó was 't vroeger, nu is 't anders! Thans moeten we de bakens verzetten, want de moderne excessen, die schijnbaar de drankzucht en het drankgevaar verminderen, doch in werkelijkheid grooter maken, gaan als een golf over ons land.... over de wereld. Bioscoopgevaar, dansgelegenheid, sigaretten- WAT EEN GEZEL TOCH WETEN MOET. IV. De vorige maal hebben we dus gezien, hoe de socialisten-zelf sollen met hun stelregel: godsdienst is privaatzaak. Daar zijn er, die beweren dat ze zoo'n klein beetje religie" bezitten; er zijn nog an deren, en hun aantal is het grootst, die zeggen, geen godsdienst. Die zijn er vier kant tegen. Misschien dat gij nu ook begrijpt, dat bet socialisme de trap is naar het com munisme. Want hierin stemmen ze toch wonderwel overeen, dat ze zeggen: geen God en geen meester. Allemaal gelijke rechten Gesteld nu dat ze vandaag alle regeer ders van hoog tot laag wegjagen, dan be- loopen ze toch de kans morgen weer ge regeerd te worden „bij de gratie Gods", zij het dan door een ander. En daarom zullen ze ook God opdoeken. Maar weet gij nu, wat die heeren en dames van rood-rose kleuren ons geven! Een eenvoudig, maar duidelijk bewijs dat ze den godsdienst vreezen! Want als ze e- niet bang voor waren, zouden zij zulk een ophef niet maken. Zelf geven ze dus het bewijs, dat godsdienst meer is dan liefhebberij, dat het een zaak is die doordringt en de geheele samenleving moet beheersehen. Ook al sputteren ze pest, snoepzucht, mode, plutocratie, mammo- nisme, vrijheidsdrang, drankzucht Ze tasten het zieleleven aan, besmetten het reine en onteeren het heiligste! Drankbestrij ding vindt men niet meer noodig, dat is nog maar voor enkele, die er misbruik van maken. Is het werkelijk waar, dat er geen drankbe strijding noodig is? Zoolang er fiog te veel gedronken wordt, zoolang er nog alcoholisme in onzen tijd bestaat, mogen we ook de gevol gen van deze volkskwaal niet achterwege laten. Bestaat er nog alcoholisme, dan sleept dit ook nu nog in onzen tijd na zich verval van indi vidu, gezin en maatschappij; dan worden ook nu nog de geestelijke en stoffelijke goederen van deze verwoest en vernield en zooals onzen H. Vader den Paus waarschuwt, dan is er ook nu nog reden voor ons Katholieken om de drankbestrijding ter hand te nemen en met kracht te voeren. Bestaat er nog werkelijk alcoholisme, dan heeft de Maria-bond nog alle reden haar ar beid ook hier in Leiden te hervatten, practi- sche waardeering te vragen in den vorm van actieve medewerking van alle bestaande kath. vereenigingen in 't bijzonder van onze leden van den Vrouwenbond. Als 't waar is, dat het jenever-alcoholisme is afgenomen, dan is dat slechts een verande ring van naam; de cocktails in velerlei va riatie doen hun intrede, dranken die worden samengesteld uit de zwaarste alcoholica blijkens de waarschuwingen van doctoren niet zoo onschuldig zijn als er wel van gezegd wordt. Ook het maatschapelij k leven heeft zich veel meer verplaatst dan vroeger. Heeft de radio de huiselijkheid bevordert, aan den deren kant is het aantal vergunningen en loven groot en worden druk bezocht door de uitgaande wereld. Neen, men zegge niet, dat er geen alcoho lisme bestaat. Leest eens met aandacht de dag bladen, de rubrieken ongelukken, vechtpartijen, diefstallen, rechtszaken enz. En bedenkt u dan, dat slechts in zeer duidelijk sprekende geval len de alcohol als een der oorzaken wordt ge noemd. Bij hoeveel auto-ongelukken in 't late avonduur en in den nacht, zou alcohol-invloed een rol spelen? De Mariabond staat hier in Leiden weer ge reed haar verloren terrein te heroveren. Wij zullen met vernieuwden ijver propaganda voe ren, aangepast aan de behoefte van den tegen- woordigen tijd. Tegen het alcoholisme, dat in tal van nieuwe vormen weer opdringt, zal de oude Maria-bond zich te weehr stellen met het enthousiasme van haar eerste opkomst in de dagen van Mgr. Ariëns, z.g., met nieuwen geest, nieuwen ijver, nieuwe lectuur, nieuwe hulp krachten. Een nieuw élan in den Maria-bond! Daarom vragen wij uw aandacht, uw sympatnie, om met elkaar te vormen een volksleger, gerecruteerd uit alle rangen en standen. Het kader moet nu gevormd worden door de leiders van ons volk, de priesters, de sociale leiders, de opvoeders, ook door de' intellectueelen. Hun medewerking en aanlsuiting zal de massa beinvuoeden, zoodat we krijgen een volksleger, dat we noodig hebben, om op te trekken als een machtig leger, dat alle rangen en standen vereenigt in den strijd tegen den gemeenschappelijken vijand. De groote pro- paganda-avond die de Maria-bond op touw zal zetten, zal u overtuigen, dat er ook hier een ideaal te verwezenlijken valt; eigen leven rijker maken aan inhoud, door mee te helpen het leed uit ander leven weg te nemen. De maatschappelijke samenleving kunnen we op deze wijze veredelen, wat ten goede komt aan de uitbreiding der heerschappij op aarde van onzen Christus-Koning, wiens liefde u allen dringt! Mevr. SteijgerAsperslagh, Wnd. Presidente. P. C. Frigge, O. F. M., Geestelijk Adviseur. nog zoo keurig „neutraal" tegen, zij zijn tegen den godsdienst. En het kan ook niet anders, want godsdienst is géén privaatzaak. Het die nen van God eischt dat de mensch bij al zijn handelingen niets doet tegen de ge boden Gods; het eischt echter ook dat de mensch handelt zooals God het wil. Daarom is het wel eens goed om te zien, of ook in onze rijen Ohristenmen- schen te vinden zijn, voor wie „godsdienst privaatzaak is". Geloof me, vriend, dan zullen we toch verlegen moeten staan. Dat er zulke zijn is zoo droevig en zoo fnuikend voor de werkers, die goed willen. En als ge mij zegt: maar het zijn er Ohristeren nas»-, d i» antwo-'d ik IJ: ge hebt groot gelijk! Maarwe zitten er toch mee. Dat soort, waarvan er altijd teveel zijn is dat dan slechter als een ander! Och. dat nu niet; maar ze zijn juist geen haar beter als de anderen. En wij Christenen zijn tooh niet voor niets de weinig uitverkorenen van de velen, die geroepen zijn!" 't Klinkt hard. ik weet het, maar aan die naam-Christenen hebben we niets. Ook al gaan ze naar de kerk elke week. 't Zijn stroopoppen Waarom! Wel, hun godsdienst zit niet van binnen, dat is 'er maar opgeplakt, voor het gezicht. Eén regenbui van gods dienstloosheid is voldoende om ze te zien staan, zooals ze zijn: Stroopoppen zonder inhoud. We kunnen het him niet kwalijk ne men; want zonder innerlijke kracht faalt de uiterlijke macht. Onthoud dat! En weest gij beter! Ja, met dat zoo even besproken soort komen de socialisten vaak aandragen. Dat zijn voor hen mooie reclame-objecten Maar men begrijpt zelf wel, dat daarmee niet vast kan staan de leuze: godsdienst is privaatzaak. Want het is géén privaatzaak! Dat was bet eeuwen terug niet. dat was het in het jaar honderd niet en dat is nu nog niet. Reeds in het Oud-Verbond is geregeld sprake van offers brengen aan Jehova en de menschen van dien tijd wisten drom mels goed, dat ze God moesten dienen. Toen Christus den menschen leeraarde wees Hij telkens op de plichten van God dienen om daardoor (en door niets an ders) den hemel te erven. En dat dienen moet gebeuren in en door je heele leven; in alles moet je laten zien dat je Christen bent, van binnen en van buiten. En dat vraagt God van alle menschen, die toch Zijn schepselen zijn. En daarom is de godsdienst het werk der gemeen schap en geen privé-zaak! S. M. GESCHIEDENIS DER ST. JOSEPH'S- GEZELLEN VEREENIGING. 1925. 't Was èn in den Raad van Bestuur, èn in de Raden van Commissarissen, dat Praescs Kemperman met frissahe opge wektheid en bezield met de beste voor nemens zijn hartelijke gelukwenschen uit sprak bij den ingang van het nieuws jaar Even gaarne ook werd hem in genoemde Colleges de krachtigste medewerking toe gezegd. En bij dat toezeggen bleef het niet. want reeds was „Adolf Kolping" druk aan de studie, zóó, dat deze ver dienstelijke onderafdeeling, ongeacht de emoties van het zoo schoon geslaagd con cours in October, op 8 Februari kant en klaar was voor de opluistering van het Vastenavondfeest, gevierd van 8—15 Fe bruari. Men denke echter niet, dat Studieclub of Bibliotheek in dien tijd stilzaten. Neen beiden vervulden met lust en voortvarend heid hun ontwikkeling en beschaving brengende taak. Ook de schaak- en dam liefhebbers deden weer van zich hooren en stichtten op 2 Februari een definitieve club „De Twee Sleutels55, „Adolf Kolping" verstevigde van 815 Februari haar be kende reputatie met G. Nielen's Tooneel- spel „Jim de Schrijver" en trok als altijd weer honderden geestdriftige toeschou wers. Ook diene apart vermeld, dat na de traditioneele ontbijtspeech van den vice- praeses een voorval plaats greep, dat om wille der karakteristiek van het Kolping» werk moet worden vastgelegd. Het bestuurslid der tooneelclub H. Klein droeg daar, met een passend woord, de fraaie ooncoursprijzen over aan den Raad van Bestuur der Vereeniging. Men versta dit gebeuren goed, Dat be- teekende, dat de Tooneelafdeeling alle roem en onderscheiding, behaald bij het October-oonoours, spontaan, overdroeg op heel de Gezellenvereeniging; omdat „iede re onderafdeeling werkt in naam en ten dienste van het groote geheel: de Gezel lenvereeniging". Het Feest had verder het gewone verloop; met dien verstande echter, dat de muzikale opluistering, bij gebrek aan 'n eigen corps, door niet-leden moest geschieden. Met dankbaarheid ge wagen wij in deze van de voortreffelijke en belangelooze medewerking van het ge zelschap „The black band". Ook een Zangafdeeling mankeerde nog in die dagen, iets wat bij verschillende ge legenheden pijnlijk gevoeld werd. Gevolg; dat reeds op 2 April Praeses Kemperman gesteund door den Raad van Bestuur, in een druk bezochte bijeenkomst een Lie dertafel stichtte. Aanstonds traden 35 Gezellen toe, vormden een klein bestuur en doopten hun onderafdeeling naar den len opvolger van Adolf Kolping, met name „Sebastian Schaffer." Weldra was er ook een bekwaam direc teur gezocht en gevonden in den persoon van den weled. heer W. Mizée. Dan werd de club officieel als onder afdeeling ingelijfd en kreeg namens den Raad van Bestuur tot beschermheer den weled. heer P. v. Kampenhout. NU MEER DAN OOIT. We zijn in den H. Vastentijd van het jaar 1933. We staan aan den vooravond van een ommekeer in heel de beschaafde wereld. Twee feiten, die we moeten bedenken met groot geloof en heilige ernst. Vooral wij, de jongeren van katholieke bloede, die opgegroeid zijn in de weldadige glan zen van de zon des geloofs, gegroeid ook in vertrouwen en in liefde. Verandering zal er komen, dat staat voor iedereen vast; zooals de wereldtoe stand nu is, kan het onmogelijk blijven. Maar hoe staan wij als roomsche men schen ten opzichte dier verandering! Want daar komt het op aan! Dat nl. bij dat veranderen de katholieke beginselen moeten worden toegepast. De geschiede nis heeft tooh duidelijk genoeg bewezen, dat alle andere theorieën onhoudbaar zijn, omdat daarin de noodzakelijke basis van herstel ontbreekt. Naar den Paus moeten wij luisteren en Zijn wijze raadgevingen volgen. En dus, als de Paus zegt: „Vereenigt U", dan moeten wij niet als éénlingen langs den kant blijven staan en „ach" en „wee" roe pen over de toestanden. Daar winnen we niets meeAlleen de georganiseer de krachten kunnen hun doel berei ken. En dus ook, als de Bisschoppen den weg aanwijzen, dan moeten wij geen zij wegen inslaan; want die loopen toch dood! Daarmee bereikt men het doel niet. Vóór alles blijft echter noodig een sterk-godsdienstig leven. En daarvoor is de Vasten een uitstekende oefensohooL Ja, dat vraagt boete, gebed, ingetogen heid; maar als je geen offers brengt, dan loopt je zieleleven nooit hooger dan het middelmatige. En 't moet hooger, voor de redding van velen. Durf je het aan! Zelfdiscipline en vaste oontrole op je leven! Georganiseerde, ware katholieke kracht; dat eischt de tijd, nu meer dan ooit! SEVERUS. COMMISSARIAAT AFD. GEZELLEN. In de Maandvergadering van Maart wor den de gebruikelijke verkiezingen gehou den voor het Commissariaat. Aftredend zijn dit jaar de Senior, die zich niet meer verkiesbaar stelt en de Commis sarissen van de parochiën St. Petrus en St. Joseph. De candidaten gesteld door het Commissariaat worden dezer dagen op het mededeelingenbord bekend gemaakt. Door de leden kunnen candidatenlijsten worden ingediend tot Zaterdagavond 11 Maart a.s. Deze lijsten moeten van 20 handteekenin- gen van stemgerechtigden voorzien, worden ingezonden bij den Praeses. Elkeen moge begrijpen de groote betee- kenis van een goed Commissariaat waarvan in de naaste toekomst zeker nog meer zal worden verwacht als te voren. En met ernst bepalen men daarom zijn stem voor deze voor onze geheele vereeniging zoo gewich tige functie. MAANDVERGADERING AFD. GEHUWDEN. Dinsdag a.s. heeft de maandvergadering van de AfcL Gehuwden plaats. De aanvang is gesteld op half negen. In 1933 hebben wij met genoegen kunnen vaststellen zoo'n mooie vooruitgang in be langstelling voor de bijeenkomsten. Moge dit groeiende blijven. EXCURSIE STUDIE-CLUB. Voor de jaarlijksche groote excursie van deze club op Tweede Pinksterdag is van het jaar als doel gekozen Rotterdam met een bezichtigng van de havens en het vlieg veld Waalhaven. Te voren zal een bezoek worden gebracht aan de Gezellen-Vereeni- ging Rotterdam I. Vanaf heden is er bij den Penningmees ter van de Studieclub, F. de Kenning, ge legenheid tot sparen. Dit wordt alle event, deelnemers nog eens zeer bizonder aanbe volen om zoo op zeer gemakkelijke wijze zich zelve deelname te verzekeren. WEET GIJ DAT? INSULINE. Het insuline, het succesvolle bestrijdings middel der suikerziekte heeft pas zijn 10- jarig jubileum gevierd. De uitvinder dr. Banting was in 1922 nog een jonge onbe kende practische plattelandsdokter. Hij kwam op het idee insuline te winnen. Hij legde zijn practijk neer en begaf zich naar Toronto, waar prof. Macleod zich voor zijn ideeën interesseerde en hem met raad en daad bijstond. Een jaar Later was Banting wereldbekend als weldoener der mensch- heid en thans hebben duizenden hun leven aan hem te danken. Hij ontvangt van de Canadeesche Regeering een jaarlijksch ho norarium van 5000 dollar en in 1923 werd hem den Nobelprijs van medische weten schappen toegekend. DE WINTERSLAAP DER WESPEN. Als de winter nadert, begeeft de wes pen-koningin zich op een onderzoekings tocht om een plekje te zoeken, waar zij het volgende voorjaar haar winterslaap hou den kan. Zij haakt zich met haar krachtige kaken in een of anderen schuilhoek vast cn slaapt hier, tot de eerste zonnestraal haar tot nieuw leven wekt. DE LONDENSCHE BIBLIOTHEKEN. In de bibliotheek van het Britsche mu seum zijn meer dan 4 millioen boeken, en de totale lengte der boekenplanken, waar op de boeken geplaatst zijn, bedraagt 100 kilometer. De bibliotheek wordt jaarlijks gemiddeld door 1.200.000 menschen bezocht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1933 | | pagina 6