MAANDAG 6 FEBRUARI 1935
DE LEIDSCHE COURANT
EERSTE BLAD PAG. 2
BAROMETER.
naar waarnemingen verricht in den
morgen van 6 Febr. 1933, medegedeeld
door het Kon. Ned. Meteor. Instituut
te De Bilt.
Hoogste barometerst.: 770.0 te Clermondt.
Laagste barometerst.: 737.7 te Vardö.
Verwachting tot den avond van 7 Febr.:
Afnemende later
weer toenemende
tot krachtige Wes
telijke tot Zuidelij
ke wind, zwaar be
wolkt tot betrokken
waarschijnlijk regen
weinig verandering
in temperatuur.
De depressie, die met haar secundaire
over de Noordzee Zaterdag en gisteren
stormachtig weer bracht hier te lande, is
Oostwaarts afgetrokken, maar een volgen
de geeft reeds weer daling van de baro
meter bij IJsland en van Ierland tot de
Golf van Biscaje, zoodat weer spoedig toe
nemende wind en regen is te wachten en
het zeer zachte weer zal aanhouden. In
Scandinavië bracht Noordelijke wind
sneeuw en plaatselijk strenge vorst en de
afkoeling drong tot aan de Oostzee doórt
Geheel Midden- en West-Europa is onder
den invloed van de warme Zuid-Westelij
ke st rooming, die vooral in de omgeving
van Denemarken en in Noord-Duitschland
zware regen bracht. De lucht is bijna
overal betrokken, alleen plaatselijk in
Scandinavië opklarend, in Schotland valt
motregen; in Noord-Duitschland nog vrij
veel regi?n.
LUCHTTEMPERATUUR.
Temperatuur des middags te half drie
8.— gr. C.
LICHT OP VOOR FIETSÈRS e.a.:
Van Maan dag namiddag 5.25 uur tot
Dinsdagmorgen 7.03 uur.
HOOG WATER
Hoog water te Katwijk aan Zee op
Dinsdag 7 Februari voorin. 0.23 uur en
nam. 12.4-1 uu.
WIJZE WOORDEN VAN EEN
WIJS MAN.
In de Februari-afl. van Studiën schrijft
Pater C. Wilde onder den titel: Wijze
woorden van een Wijs Man o.m. ook
dit
„De H. Ignatius, wiens buitengewone
wijsheid door vriend en vijand terecht
bewonderd wordt, vermaant ons: „Wij
moeten meer genegen zijn om zoowel de
besluiten en aanbevelingen onzer over
sten als hun bedrag goed te keuren en
te prijzen, dan ze af te keuren. Openlijke
afkeuring van den kansel of in gesprek
bij het gewone volk zou meer ergernis
en ontevredenheid dan nut veroorzaken''.
Wat. Ignatius hier zegt, wordt door de
ondervinding van vele eeuwen bevestigd.
In den regel zijn zulke openlijk© klach
ten, beschuldigingen en verwijten totaal
onvruchtbaar. Zij wekken slechts ver
bittering en minachting, zoowel jegens
den wellrcht schuldigen persoon als je
gens het ambt dat hij bekleedt; terwijl
■hij, wien de verwijten gelden, gewoon!ijk
meer verontwaardigd is over de vrijpos
tigheid van den onbevoegden zeden
meester, dan over zijn eigen fouten.
Toen in het begin der zestiende eeuw
Erasmus en zijne vrienden de geestelijk
heid, waarop toen heel wat meer gegron
de aanmerkingen te maken waren dan
heden ten dage, met de giftige pijlen
van hun spot aanvielen, voorzagen zij
niet de noodlottige gevolgen van hun
onberaden optreden. Toen weinige jaren
later Lnther en de andere hervormers
de godsdienstige eenheid die tot dusver
in beschaafd Europa 'heerschte, verbra
ken en de grootste zedelijke en stoffe
lijke rampen veroorzaakten, zagen zij
met schrik de vruchten van hun daden.
Hadden wij geweten, zoo schreef de
Zalige. Thomas Morus, die in zijn jeugd
zich tot dezelfde onbezonnenheid had
laten verleiden, 'dat weldra een Lnther
zou opstaan, dan zouden wij zeker niet
zoo fel op de geestelijkheid hebben ge
scholden".
Daarbij komt, dat de vermetele be
oordeelaars zich zoo vaak schromelijk
vergissen.
STADSNIEUWS
WILLEM DE ZWIJGER EN ZIJN
VADERLAND DILLENBURG
Lezing Dr. C. Dör.gcs.
Voor de afdecling Leiden van het Alge
meen Nederlandsch Verbond heeft Vrijdag
avond in het Klein Auditorium der univer-
WOORDEN EN DADEN.
Een bericht uit Madras van dc K.P.P.:
„Een pater Salesiaan van de missie
van Polour, in het bisdom Madras, wist,
dat de inwoners van een klein dorp in
den omtrek van zijn missiepost hun wa
tervoorraad op grootcn afstand moesten
gaan halen. Daarom verkocht hij ecu van
zijn beide ossen en ontzegde zich enkele
maanden alle genoegens, zoodat hij een
bedrag van 50 roepiën ter zijde kon leg
gen, hetgeen juist voldoende was om een
put te slaan. Hij leidde zelf de werk
zaamheden en in minder dan 14 dagen
hadden de dorpsbewoners uitstekend wa
ter in hun eigen dorp. Uit erkentelijkheid
voor hun weldoener gingen zij buiten
gewoon veel belangstelling tooncn voor
de leer die dc missionaris predikte. Met
tientallen kwamen zij zich als doopleer
ling aanmelden en het water uit de bron
werd spoedig als doopwater gebruikt
voor het toedienen van het H. Sacrament
der Wedergeboorte. In de twee laatste
maanden werd aan 400 volwassen perso
nen het H. Doopsel toegediend".
siteit alhier, voor een goed gevulde zaal, dr.
C. Dönges, conservator van de Historische
Vereeniging en van het Wilhelmsturm-Mu-
sum te Dillenburg, een lezing gehouden over
„Willem I en zijn vaderland Dillenburg". In
causerievorm heeft de bij uitstek deskundige
spreker een schat van bijzonderheden uit het
leven van den grooten Oranjevorst aan zijn
aandachtig gehoor verteld. Na eerst met be
hulp van een aantal lichtbeelden het oude
Dillenburg, zooals het in de 16de eeuw be
stond, voor den geest geroepen te hebben,
met zijn geweldig slot, dat het geheele stadje
beheerschte, handelde spr. over de jeugd van
Wilhelm, zoon van Willem de Rijke en Julia
na van Stolberg. Spr. stond stil bij de groot-
sche plechtigheid van den doop van den jon
gen stamhouder, beschreef de volgorde, waarin
de doopstoet naar de plechtigheid trok de
doopeling werd door den rentmeester gedra
gen en noemde de namen van degenen die
Juliana van Stolberg in de opvoeding van
haar zoon hebben bijgestaan. Over de stam
moeder van het Oranjehuis sprak dr. Dönges
met grooten eerbied. Als het opgaat, dat
groote zonen een groote moeder hebben ge-
bad, kan men in den persoon van Juliana
van Stolberg daarvoor het bewijs vinden.
Op elfjarigen leeftijd moest de prins, in
verband met de aanvaarding van de erfenis
van zijn neef, René de Chalons, tot welke
erfenis ook het prinsdom Oranje behoorde,
Dillenburg verlaten, om opgevoed te worden
aan het hof van Karei V te Brussel. Eerst in
'57 heeft hij het vaderlijk slot weer terug ge
zien. Slechts vijf maal heeft de Prins, nadat
hij als knaap het vaderlijk slot verliet, voor
zoover men dit uit de geschiedenis kan op
maken. Dillenburg bezocht. Totdat hij in 1567
als een balling moest vluchten voor Alva, die
met een leger van 10.000 Spanjaarden de
Nederlanden binnentrok. Met tal van interes
sante bijzonderheden zette spr. uiteen, hoe
van binnen toen af vanuit Dillenburg de Span
jaard werd bestookt en daarbij noemde hij
ook telkens den naam van 's Prinsen broeder,
Jan, die aan den Vader des Vaderlands,
en aan de zaak der Nederlanden onschatbare
diensten heeft bewezen, evenals de andere
broeders van den Prins. Wonderlijk werd
Oranje in dezen bangen tijd gesterkt door de
geloofstrouw van zijn moeder. Dillenburg was
het middelpunt van de actie. Uitvoerig schet
ste spr. den strijd om vrijheid en recht, die
Willem I voor Nederland heeft gestreden, ter
wijl daar tusschen telkens merkwaardige bij
zonderheden opdoken uit het particuliere
leven van den vorst: de tragiek van het hu
welijksleven met de onwaardige Anna van
Saksen, de geboorte van Prins Maurit6, de bit
tere armoede, waarin Willem en zijn moeder
verkeerden en zooveel meer, dat we in het
raam van een verslag moeilijk kunnen weer
geven.
Tenslotte vertoonde dr. Dönges nog een
aantal lantaarnplaatjes van het huidige Dil
lenburg, waarvan de bewoners zich ten nauw
ste aan het Nederlandsche volk verwant ge
voelen. Spr. besloot met een hartelijke uit-
noodiging tot de aanwezigen om op hun zo-
merprogramma een reis naar de geboortestad
van Willem de Zwijger niet te vergeten.
De voorzitter van de afdeeling van het
Alg. Nederl. Verbnod, prof. dr. J. H. Kern,
die den spreker met enkele woorden had in
geleid, sprak ook een kort woord van dank.
De zaal onderstreepte deze woorden van
dank met een hartejijk applaus.
Begrafenis J. W. P. Licht,
Onder groote belangstelling is Zaterdag
middag op de begraafplaats „Bhijnhof"
ehfc stoffelijk overschot ter aarde besteld
van den heer J. W. P. Licht, in leven af
slager van de Vereen, van Leidsche No-
tarisisen en klerk bij notaris Coebergh
alhier.
Behalve zijn patroon en het kantoorper
soneel waren op het kerkhof ook aanwezig
het personeel en vele bezoekers van het
Venduhuis aan de Hoogewoerd, de nota
rissen Stumpel, Markusse en der Heijden,
de vendumeester, de heer Beeuwkes, de
oud-vendumeester, de heer Verstraten en
verdere belangstellenden.
Tal van kransen, waaronder, van de
Vcrt van Notarissen, dc familie Coebergh,
het kantoorpersoneel, de Venduhüisbezoe-
kers, dekten de baar.
Aan het graf werd achtereenvolgens
het woord gevoerd door den heer mr. Coe
bergh, den heer de Jong, namens het kan
toorpersoneel, een schoonzoon den heer
Verstraten en den heer J. J. de Clcr, waar
na een schoonzoon bedankte voor de be
toonde belangstelling.
Dc alhier tot arts bevorderde semi-arts
L. Visser is bestemd tot reserve-officier
van gezondheid 2c kl. bij den genee-skundi-
gen dienst der landmacht.
EERSTE NEDERLANDSCHE
FOLKLOREDAG.
Heden werd in het Universiteits-gcbouw
de eerste Nederlandsche folklore-dag ge
houden.
De ,Dag" werd geopend in het Groot-
Auditarium met een toespraak door prof.
dr. J. Huizinga, rector magnificus, die zijn
bewondering uitte over het werk der „Zen-
tralstelle des Atlas der deutschen Volks
kunde" te Berlijn, welker methode de
Volkskunde bijna tot een exacte weten
schap maakt.
Lezing D. J. van der Ven.
De heer D. J. van der Ven hield vervol
gens een inleiding tot de samenstelling van
den. Nederlandschen Volkskunde-atlas.
Willen wij de Volkskunde objectief kun
nen beoefenen, dan is zulk een atlas vol
gens spr. noodzakelijk. Veel oogenschijnlijk
weinig belangrijk materiaal van feiten kan
dan in kaart gebracht worden en volgens
nader uit te werken methodes, voor een
beter inzicht uit de meest eigene en karak
teristieke eigenschappen van het volksle
ven worden benut.
Daar in ons land steeds nieuwe floklore
ontstond en ontstaat, heeft men het inzicht
gekregen, dat men bij het in-kaart-brengen
van flokloristische gegevsen zich zal moe
ten beperken tot den huidigen toestand en
niet in min of meer romantische veronder
stellingen van Germaansche gebruiken zal
kunnen verdiepen.
De meeste publicaties op het gebied der
folklore gaan mank aan het euvel, dat de
schrijvers afgaan op feiten uit andere ge
schriften en zelfs krantenknipsels, zonder
eenig persoonlijk contact gezocht te hebben
met de nog levende volksgebruiken.
Om hierin verandering te brengen is men
te Berlijn in 1929 begonnen met het aan
leggen van meergenoemde atlas, waaraan
2000 personen medewerking verleenen. In
Zwitserland, Oostenrijk, Tsjecho-Slowakije,
Luxemburg, Frankrijk en andere landen
zag men het nut van een atlas in. Het sa
menstellen van een Vlaamsche volkskunde-
atlas is eveneens ondernomen. De Neder
landsche folklore zal vooral uit weten
schappelijke samenwerking met de Duitsche
en Vlaamsche folkloristen veel vrucht kun
nen plukken. Uit het bestaan van volks-
kunde-atlassen in de omringende landen
blijkt de urgentie van het samenstellen van
een dergelijke atlas voor Nederland.
De gegevens voor de atlas moeten bijeen
gebracht worden uit het geheele volk, aan
hetwelk vragenlijsten ter beantwoording
zullen worden toegezonden. Het lijkt spr.
gewenscht, dat in iedere plaats minstens
drie folkloristische waarnemers zijn. Mede
werking zal moeten worden gezocht met
verschillende gewestelijke organisaties, spe
ciaal ook met die der vrouwen.
Spr. hoopte, dat ondanks de zware tijds
omstandigheden het mogelijk zal blijken
een foljdoristische atlas voor Nederland
samen te stellen. Dit zal een kijk geven
op vele oude Nedei'landsohe gebruiken en
ertoe bijdragen de liefde in onze vader-
la-ndsche cultuur te vermeerderen.
Na deze inleiding werden Lantaarnplaat
jes vertoond.
Een kleine tentoonstelling was ingericht
van materiaal, welwillend ter beschikking
gesteld door de Zentralstelle des Atlas der
deutschen Volkskunde te Berlijn.
Na een gemeenschappelijke koffietafel
werden des middags nog twee voordrach
ten gehouden.
De heer H. T. Fischer* over:
Nederlandsche Adat.
H. Th. Fischer lector aan de Universiteit
te Utrecht sprak over Nederlandsche
Adat.
Het woord adat is aan heb Arabisch ont
leend en beteekent daar „gewoonte". Het
is echter een ethnologische term gewor
den, die door de beoefenaars der Volken
kunde van Ned. Indië gebezigd wordt, om
aan te duiden de typisch Indones i-
c h e gebruiken en gewoonten, in tegen
stelling met hetgeen later o.a. onder in
vloed van Islam en Christendom werd in
gevoerd.
Met Nederlandsche adat bedoelt spre
ker dus aan te geven de typisch Neder
landsche gewoonten zooals er overal nog
in steden en dorpen zijn terug te vinden.
Drieërlei soort belangstelling voor den
adat valt op te merken. In de eerste
plaats de Ethnologisch-liistorische. Deze
zoekt naar de herkomst van de verschil
lende elementen in de Nederlandsche adat.
Spoedig blijkt n.l. bij een nadere bestu
deering, dat deze noch homogeen, noch
autochtoon is. Ook tracht men dan daar
bij de beteekenis van thans onbgre-pen ge
bruiken op te sporen, waarbij dikwijls ver
gelijkingen met hetgeen wij bij de natuur
volken vinden verhelderend kan werken.
Deze belangstelling waardeert de adat
dus hoofdzakelijk als survival. Het blijkt
echter, dat met deze waardeering de fei
ten niet ten volle tob hun recht komen.
De gebruiken hebben immers daarnaast
ook nog een beteekenis voor het leven van
thans. Willen we zoo dus volkomen begrij
pen. dan zal onze belangstelling behalve
Ethnologisch-hisborisch ook Sociologisch
moeten zijn. Hierbij heeft dan vooral de
tegenstelling tusschen de adat en het als
vreemd gevoelde, heb geïmporteerde, de
aandacht. Deze tegenstelling doet zich ge
voelen als dio tusschen „primitief" en mo
dern, waarbij deze twee woorden als aan-
duidngen van tweeërlei soort structuur van
den menschel ijken geest (v. d. Leeuw) moe
ten worden opgevat. Zij geeft aanleiding
tot allerlei verschijnselen wier bestudeering
op zich zelf reeds de moeite waard is en
die niet nalaten hun indruk in de adat
achter te laten.
Ten slotte is er de aeethetische belang
stelling welke zonder twijfel de oudste is,
doch die zich nu sinds enkele jaren niet
slechts meer uit in een verzamelen van
folkloristische rariteiten, maar in een zoe
ken naar oude waarden welke in geheel
nieuwe vormen ook thans het volksleven
kunnen verrijken.
Dr. P. W. J. van den Berg over:
Kerk en Volksleven.
Dr. P. W. J. van den Berg uit Nijevcen
sprak hierna over: „Kerk en Volksleven."
In verband met hetgeen do vorige spre
ker dr. Fischer heeft uiteengezet over den
Ncderlandsohen adat zal spr. aan tooncn
de onderlinge wisselwerking van kerk en
volksleven.
Do kerk is hier bedoeld als uitzendings
instituut, het volksleven als het georgani
seerde leven der verschillende groepen,
natuurlijke of kunstmatige, dat als rede
vaste vormen en zedelijk gezag heeft
verworven binnen den kring waarin het
zich beweegt.
Het sterkst is do invloed van de kerk
op het volksleven nog altijd op het platte
land. Oorspronkelijk was de kerk het eenige
levens- en cultureel centrum.
Bij de vorming dor zeden zijn vele oor
spronkelijke heidensche instellingen be
wust gechristioniseerd, heilige plaatsen en
plechtigheden gewijd aan Maria of heilgen,
allerlei gebruiken met een anderen inhoud
gevuld.
Dan helpen de leer en het recht der kerk
de nieuwe zeden vormen.
Voorbeelden daarvan zijn het z.g. „bee-
varen", op Zon- en feestdagen d.i. gratis
arbeid voor armen en zieken, dat wortelt
in de middeleeuwsche leer omtrent verbo
den arbeid op feestdagen, de strenge Zon
dagsviering in sommige streken die be
rust op de puriteinsche leer der 17e eeuw.
Ook bij geboorte- en doopgebruiken, de
kerkgang der kraamvrouwen e.d. is de oor
sprong in kerkelijke verordeningen en in
stellingen te zoeken. Bij verschillende hu
welijksgebruiken hebben kerkelijke rechts
beginselen en -vormen invloed geoefend op
hun ontstaan en ontwikkeling. Aan den
anderen kant heeft de kerk altijd tegen be
paalde uitingen van het volksleven gestre
den, tegen dansen, spelen, dronkenschap
losbandigheid, terwijl vele volksgebruiken
juist aan deze excessen zijn te gronde ge
gaan.
Ten slotte heeft het volksleven, dc zo
den altijd groote invloed gehad op het ker-
kelijk leven. D.w.z. de zede bepaalt de
vormen van het godsdienstig leven. Al of
niet kerkgaan, kinderdoop, kerkelijk huwe
lijk enz. zijn bepaald door plaatselijke zede.
Evenzoo klokluiden, kerkgezang, kerk-
dracht en houding in de kerk.
Ook wat het eigenlijke, innerlijke gods
dienstige leven betreft spelen de zeden, de
traditie, en de vorrüen van het volksleven
een groote rol. De overgeleverde wijze van
het belijden^ spreken, getuigen is de eeni
ge vorm waarin zich het -godsdienstige le
ven van het volk al is het echt en levend,
kan uiten.
De kerkelijke zede waarborgt de conti
nuïteit van het kerkelijk leven, heeft ob
jectieve autoriteit, zij heeft beperkende en
dragende kraclxt.
Bij de wisselwerking- van kerk- en volks
leven blijven beiden innerlijk en geestelijk
levend.
KAMER VAN KOOPHANDEL EN
FABRIEKEN VOOR RIJNLAND.
Invoerbepalingen Bulgarije.
De Kamer van Koophandel wijst belang
hebbenden op een op 2 Februari j.l. in Bul
garije in werking getreden wetsbepaling
ter bestrijding van den devieeznsluikhan-
del.
Door het in werking treden dezer bepa
ling wordt de invoer van alle koopmans
goederen in Bulgarije slechts toegestaan
op vertoon van een invoervergunning van
de Nationale Bank. Deze bepaling geldt
voor alle goederen, die na 1 Januari j.l. uit
het buitenland zijn verzonden.
Vergunningen voor den invoer van luxe
waren, vermeld in „Handelsberichten" no.
1297, van 21 Januari 1932, waaronder o.m.
ook vallen: bloeemn en bloembollen,
biscuits, toiletzeep, zullen niet verleend
worden, ook niet voor onderweg zijnde zen
dingen.
Tegen invoer door bona fide kooplieden
van andere onderweg zijnde goederen, zal
geen bewaar worden gemaakt.
LEIDSCHE GYMNASIASTENBOND
UNO SUMUS ANIMO".
5e Lustrum.
Op 11 Februari a.s. zal boven genoemde
vereeniging haar 5e lustrum vieren.
Des morgens 10 uur zal in het Gymna
siumgebouw o ententoonstelling geopend
worden vau curiosa betreffende de geschie
denis van de Latijnsche school tot het hui
dige gymnasium. Zij is geopend tot vier
uur. Na afloop hiervan zal het béstuur re-
cipieeren van vier tot vijf uur in Maison
Bruyns.
's Avonds zal in den Leïdschen Schouw
burg een feestavond plaats vinden. Het
Leidsche Gymnasium-orkest versterkt met
oud-leden zal onder leiding van den heer
Jac. van den Burg een concert geven. Ver-
volgens zal onder regie van den heer Wij
nand Frans een historische revue ten too-
neele worden gebracht. Voor bijzonderheden
verwijzen wij naar de advertentie in dit
nummer. Na afloop bal in de Stadsgehoor
zaal onder leiding van do Blue hyree Band.
Verantwoording van binnengekomen
giften voor de Pinda-mannen:
T. 1.-; K. 1.A. P. S. d. J.
f 2.50; P. J. E. 5.—; J. A. 1.0; D.
H.. H. 2.-; W. E. B. f 1.-; Pers.
Nederl. Rotogravure 16.25; N. N.
10.door Ds. J. Riemens 11.75;
Mej. V. en Mej. W. 4.50; A. L. B.
ƒ1.—; Mej. A. D. 1.— Mej. H. S. M.
1.50; W. J. M. v. E. 10.—; Wed. dr.
A. D. D. 2.50; J. K. j 1.Rusthuis
Zonneweelde 5.P. J. v. L. 1.
Mej. M. H. K. 2.Dames S. 3.
N. N. 3.—; C. Sc. 2.50; J. L. ƒ5.—;
Kaartclubje 1.36; Mej. B. 2.
Totaal met vorige opgaveu 853.IS.
Hartelijk dank!
Het Comité.
Gemeentelijke Aankondigingen
Hinderwet.
Burgemeester en Wethouders van Leiden
brengen ter algemeene kennis, dat door
hen de beslissing op het verzoek van:
a. de N.V. American Petroleum Company
om vergunning tot het uitbreiden van de
inrichting voor opslag en overtappen van
petroleum en benzine op het perceel Zijl
singel No. 36; b. de N.V. Sajetfabrieken P.
Clos en Leembruggen om vergunning tot
het oprichten van een fabriek tot verwer
king van wollen garens in het perceel 3e
Binnenvestkracht No. 3, is verdaagd.
Burgemeester en Wethouders van Leiden
brengen ter algemeene kennis, dat door
hen vergunning is verleend aan: a. de N.V.
Leidsche Meubelindustrie en rechtverkrij
genden tot het uitbreiden van de fabriek
voor het vervaardigen van meubelen in het
perceel Utrectshehe Jaagpad No. 44; b. P.
Hagenaar en rechtverkrijgenden tot het op
richten van een inrichting voor het ver
werken van geneeskrachtigo kruis in heb
perceel Jan van Houtkade No. 29; c. Gebrs.
G. en J. van den Oord en rechtverkrijgen
den tot het oprichten van een broodbakke
rij in het perceel Maresingel No. 7la;
d. P. Pieterse en rechtverkrijgenden tot het
oprichten van een ondergrondsclie bewaar
plaats voor benzine met bovengrondsche af
tapinrichting in het perceel Utrechtsche
Jaagpad No. lOd.
AGENDA
LEIDEN.
Maandag. Ledenvergadering A. R. K. A.,
Den Burcht, 8 uur.
Dinsdag Propagandaclub „Dr. Schaep-
man". Ledenvergadering „Den
Burcht", 8.15 uur.
Vrijdag R. K. Bond van Transportarbeiders
„Sint Bonifacius", Bondsgebouw 8
uur.
De avond-, nacht- en Zondagsdienst der
apotne.ken wordt van Maandag 6 tob
en met Zondag 12 Febr. a.s. waarge
nomen door apotheek C. B. Duyster, N.
Rijn 18, Tel: 523.
ïggr De menschen, die "m den V
regen loopen, vragen U s
niet, om mee te mogen B
rijden; zij zijn al tevreden,!
als U ze niet van boven tot
onder met modder bespatl
25
J. C. WIRTZ CZN. t
In het Dïaconessenhuïs alhier is gister
nacht op 76-jarigen leeftijd overleden de
heer J. C. Wirtz, oud-hoofdredacteur van de
„Nieuwe Prov. Groninger Courant", sinds
1905 districtsschoolopziener in het district
Winschoten en sinds 1920 tot aan zijn pen
sioneering inspecteur bij het L. O. in de
inspectie Winschoten.
De heer Wirtz was den laats ten tijd
woonachtig in Oegstgeest.
Handelsregister K. v. K.
W ij z i g i ng e n: 2225, H. Brand Zoon,
Leiden, Oude Varkenmarkt 5, expeditie.
Bovengenoemde handelszaak is omgezet m
een naamlooze vennootschap onder den
naam: N.V. voorheen IT. Brandt Zonen.
(Ned. Staatscourant van 1 Februari 1933,
Bijvoegsel Nr. 225). Dir.: J. C. Brandt, Lei
den en Chr. H. Brandt, Leiden. Comm.: W.
M. Brandt, Leiden. Comm. en proc.: Mej.
C. Brandt, Leiden (B.P.). Maatsch. kap.:
15.000.waarvan geplaatst en gestort:
5000.Wijz. uitgeoef. bedr.: thans: ex
peditie, autohandel, garage enz.
687. Firma H. Kukler Zoon, Leiden,
Stille Rijn 1, handel in fruit, aardappelen
en conserven. Bovengenoemde handelszaak
is omgezet in een vennootschap onder fir
ma onder den naam: Firma H. Kukler
Zoon (B.P.). Venn.: H. Kukler, Leiden en
J. Kukler, Leiden. Wijz. uitgeeef. bedr.:
thans: importrice van West-Indische bana
nen en grossierderij in binnen- en buiten-
la ndsch fruit.
De eerw. Broeder Leonardus over
wiens apostolisch werk wij reeds eerder
schreven heeft onze stad nog niet ver
laten en blijft een beroep doen op de lief-
'dadighoid der Leidsche Katholieken. Als
de eerw. Broeder de Katholieken een be
zoek brengt om een offertje voor het Mis
siehuis te Bergen in Limburg (zijn actie
geschiedt onder goedkeuring van den Bis
schop), dan gedenke meu dit goede doel
middadig
Door J. K. is bij de politieaangifte ge
daan, dat uit oen eonsumptiebentjo op een
voetbalterrein aan den Zoeterwoudschen
weg een hoeveelheid cider, chocolade, ge
vulde koeken en kauwgununi is ontvreemd.
Vermoedelijk zijn de inbrkers nogal balda
dig tewerk gegaan, want verscheidene ci-
dcrfleschjes lagen gebroken op den grond.