24ste Jaargang DINSDAG 10 JANUARI 1933 No. 7402 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN VOORNAAMSTE NIEUWS. DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling: Voor Leiden 19 cent per week f 2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week f2.60 per kwartaal Franco per post f2.95 per kwartaal Het Geillustreerd Zondagsblad is voor de Abonnés ver krijgbaar tegen betaling van 50 een per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geillustreerd Zondagsblad 9 oent. TEL INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 II GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. TELEFOONTJES, van ten hoogste 30 woorden, waarin be trekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop f 0.50. Dit nummer bestaat uit DRIE bladen. Wat te Beauraing geschiedt In de socialistische bladen, „Vooruit" en andere, werd gisteren een en ander mede gedeeld over wat te Beauraing geschiedt. En geconstateerd wordt o.m. het vol gende „De roomsch-katholieke pers, die in het begin zeer gereserveerd was, schrijft nu groote artikelen over het „wonder" van Beauraing". Tegen deze voorstelling moeten wij op komen. De roomsch-katholieke pers is nog ge reserveerd, al worden er groote arti kelen geschreven over de feiten, die in Beauraing plaats grepen. Gereser veerd staat de roomsch-katholieke pers tegenover het al niet wonderdadige van die feiten. Al erkennen wij, dat Belgische ka tholieke bladen ook in ons blad geci teerd in hun berichtgeving en beschrij ving geestdriftiger en warmer van toon zijn, dan velen onzer, meer nuchtere Hollanders, in den smaak zal vallen. Maar ook zelfs in de hier bedoelde bladen zal met niet kun nen lezen, dat er wonderen, in den strikten zin, te Beauraing zouden geschieden. 't Kan misschien nuttig zijn, om zij t dan heel kort er aan te herinneren, wat wij, Katholieken, onder ©en wonder ver staan. Men beschrijft gewoonlijk het „wonder" (in den strikten zin; en daarover gaat het hier) in de volgende formule: het wonder is een „ongewone, zinnelijk waarneembare gebeurtenis met bovennatuurlijk karakter". Om te b e w ij z e n (aldus prof. Beysens) dat een of andere afwijkende en verwonder lijke gebeurtenis ook een „wonder" is, moet het vaststaan, dat die gebeurtenis (althans onder een of ander opzicht) niet door de natuurkrachten, ook niet in de meest bijzondere of uiterst toevallige om standigheden, kan zijn tot stand gekomen. Dat hier onder natuurkrachten en natuur lijke omstandigheden niet alleen de ons bekende en erkenbare, maar ook alle on bekende doch physisck bestaanbare te ver staan zijn, spreekt wel vanzelf. Want de invloed van natuurlijke, doch „verborgene" oorzaken en omstandigheden maakt juist de „verwonderlijke" gebeurtenissen, die „geen wonderen" zijn. Zoolang dus een natuurlijke verklaring van een gebeurtenis niet onmogelijk.blijkt, is het wonder aLs zoodanig onbewezen, of hebben wij geen recht een gebeurtenis met zekerheid als een „wonder" aan te wijzen. In den geest en naar het verlangen van de Kerk vormen wij ons nog geen stel'ig oordeel over wat te Beauraing voorvalt. Er gebeuren dingen, die s c h ij n e n te liggen buiten de werking van bestaanbare natuurkrachten. En daarom sluiten wij niet uit de mogelijkheid, dat er daar een wonder geschiedt. Maar wij zeggen: „schijnen" te liggen. En om vast aan te nemen, om te bewijzen, dat er een wonder geschiedt, moet het vaststaan, dat de gebeurtenissen niet in natuurkrachten hun oorzaak vinden. En, alvorens dat als vaststaand mag worden aanvaard, moet er meer en dieper onderzocht en gecontroleerd worden, dan tot nu toe is geschied. Zooals men weet, hebben de kerkelijke autoriteiten zich nog niet met het voorgevallene bemoeid. AUTOMOBILIST! „Autorijder, ken uw plichten, Doof op den weg bijtijds uw lichten!" DE GRAAL EN HAAR ORGANISATIEVORM. MIDDELEN EN BESTAAN. De opvoering door onze Graalmeisjes van het mysteriespel „Rorate" en de woorden door onzen Bisschop daar gesproken bieden ons een welkome gelegenheid om eens dui delijk te zeggen, wat ons reeds lang op het hart ligt. Te zeggen iets, wat tot velen, te velen nog, noodzakelijk eens gezegd worden moet. En dat is, in 't kort, een antwoord aan haar en hen, zij zijn er die nog een medelijdende schouderophaling over heb ben, wanneer er tot hen of in hun aanwezig heid gesproken wordt over de Graal. Hoe meer wij dit gewaar werden, hoe meer in ons het verlangen groeide, die al len eens te trekken uit hun onwetendheid, omdat bet altijd weer bleek te zijn: onbe kendheid met de juiste inzichten, die do Graal heeft, onwetendheid betreffende de juiste principes en idealen, die de Graal koestert. Zij is wellicht begrijpelijk, deze onwetendheid. Zeide Mgr. Aengenent het niet in zijn toe spraak te Berlijn: En is het niet van zelfsprekend, dat - deze beweging, zoo fonkelnieuw, niet door iedereen begrepen wordt? D&ar is nu de uiteenzetting van den Bis schop, over de drievoudige opgave, die de Graal heeft. De Bisschop sprak in Berlijn als volgt: Op de eerste plaats is ze een religieuze boweging; op de allereerste plaats wil ze de jonge vrouwen tot overtuigde katho lieken vonmen, die den Katholieken gods dienst als het hoogste goed beschouwen en die, wanneer zij eenmaal gehuwd zijn, haar kinderen tot getrouwe begeesterde katholieken zullen vormen. De Graal wil de jonge vrouwen zoo opvoeden, dat zo trotsch zijn op haar godsdienst, dat ze openlijk haar katholiek-zijn uitdragen. Dat is in onze tijd noodzakelijk. De Kerk zelf geeft daarvan een heerlijk voorbeeld in haar liturgie, met haar heilige hande lingen, haar gebaren, haar paramenten, wat innerlijk in de ziel leeft, dient naar buiten te treden. Alle richtingen treden thans in het openbaar op, laten zich zien, spreken tot de massa, willen openlijk ge tuigen van haar kracht, om door die gees telijke propaganda de mensehen tot zich te trekken. Daarom treedt ook de Graal naar buiten, om wat in haar leeft trotsch en blij onder de menschen te dragen. Op de tweede plaats is de Graal een maatschappelijke, een sociale beweging. Ze wil haar leden maken tot flinke huis vrouwen. Daarom organiseert zij cursus sen in naaien, koken, wasschen enz. Die cursussen vallen niet zoozeer naar buiten op, trekken niet zoo de aandacht, maar in mijn bisdom zijn ze alreeds tot grooten bloei gekomen. Op de derde plaats is de Graal een cultuurbeweging. Ze streeft naar een ka tholieke cultuur; op het gebied van. klee ding, zang, dans, vermaak. Ze tracht daarin naar iets hoogers en het leeken- spel is daarvan een uiting. Ik wil er ech ter sterk den nadruk op leggen, dat, Doe gewichtig en belangrijk ddt deel van het geen de Graal beoogt, ook is, het een groote dwaling zou zijn, daarin het we zen van de Graal te zien. De religieuze en de sociale vorming zijn veel belangrij ker en vooral daaraan moeten de eerste krachten worden gewijd. Ziehier kort en klaar het doel van de Graal. En als we nu dit, als de inhoud van de Graal, eens goed in ons opnemen, dan kan het toch niet meer gebeuren, dat er onder de Katholieken zijn, die een passieve, soms zelfs aggresieve houding aannemen tegenover de Graal, een houding, die nu bij deze wetenschap toch niet te verdedigen is. Naar onze ervaring, vond dit steeds zijn oorzaak in onbekendheid met de Graalbe weging en: onbekend maakt nu eenmaal onbemind. Wij willen daarom de opmerkingen, die er somtijds gemaakt worden, een oogenblik nader bezien. Er wordt dan o.a. gewezen op de uiter lijkheid van de Graal, het vertoon, waaraan dan oogenblikkelijk de conclusie wordt vastgehecht, dat alles daar uiterlijk heid is. Hiertegenover verklaren wij, dat wij verschillende malen in de gelukkige gele genheid waren, het werk van de Graal in tiem en van zeer nabij te volgen en dat wij iederen keer opnieuw getroffen zijn door de diepe innerlijkheid, waarmede daar de jeugd, wordt gevormd. Wij hebben gezien en gehoord, hoe den meisjes steeds eigen vorming als hoogste ideaal wordt voorgehouden, hoe haar her haaldelijk op het hart wordt gehouden, dat haar ideaal, de wereld te bekeeren, niet beginnen kan bij anderen, maar beginnen moet bij en in haar zelf. Op de eerste plaats religieuse vorming. Ook wordt er dikwijls gewezen op ge maakte fouten. Wij zullen de laatste zijn om deze te ontkennen. Maar vooreerst, welke jonge en vooral snel groeiende beweging maakt geen fou ten? Dat zou een eisch zijn, die niet ge steld kan en mag worden. Eerder willen wij zelfs dit verwijt aan vaarden en zeggen: Félix Culpa! Gelukki ge schuld! Gelukkige fouten, die haar den juisten weg leeren naar het prachtige doel, dat deze jonge vrouwen met opoffering van haar eigen leven zich gesteld hebben. Maar vervolgens, wie die opmerking maakt als een verwijt, zal consequent moe ten blijven. En als zij dan bij zich zelven een oogenblik nagaan de fouten, die mensohelijk iedere leider, wereldlijk of geestelijk, noodwendig maakt, zullen zij óók het doel, de beweging, die deze leider voor staat, moeten verwerpen om de fouten, die de leiding maakte. Of is om een ander voorbeeld te ne men het door Paus Leo XIII in het le ven geroepen katholieke organisatiewezen te vcroordeelen, omdat bij de oprichting en uitbreiding ervan door de leiders fouten werden gemaakt? Daar is nog iets anders, waarop wij in dit verband de aandacht willen vestigen, omdat het sommigen wellicht de oogen openen kan. Daar is uiterlijk eenzelfde bewe ging als de Graal in het communistische Rusland. De Komsomol-tsen d.w.z. de Rus sische communistische jeugdorganisatie, die reeds jaren werkt en vier millioen eohte leden telt. Beseft ge wat dit zeggen wil? Alleen reeds een georganiseerde Russische jeugd, die de helft telt van alle inwoners van ons vaderland. En zij wer ken uitwendig en alléén uitwendig op de zelfde wijze. Eerst zijn zij „October-kinde- ren" dan „Pioniers" en dan vanaf hun 16de jaar Komsomols. En van deze. laatste al leen zijn er reeds vier millioen, die óók uittrekken in eigen kleeding en met vaan dels en met eigen leuzen en die klaar staan en wachten op 't oogenblik, dat zij met de Russische communisten Europa kunnen overstroomen onder hun leuze: Weg met God en weg met Godsdienst Deze bedreiging deert ons, Katholieken, schijnbaar niet. Och, Rusland is zoo ver wegMaar het is niet zoo ver als ge denkt. En stelt U eens een oogenblik voor, dat het gevaar dreigde van dichtbij. Zouden er dan nog zijn, die tegenover de Graal staan zooals nu, indien zij konden vergelijken en zien, dat deze frissche Ka tholieke beweging juist bezig is een dam op te werpen tegen deze Russische horde, in dien zij konden waarnemen, dat de Russi sche jeugdleiding met veel dezelfde mid delen werkt als de Graal bij ons? Zouden zijn dan schrikken en mogen zij nu medelijdend "lachen Zouden zij beangst zijn bij het hooren van de kreet: Weg met God en Gods dienst en mogen zij de schouders opha len met een medelijdende lach bij het hoo ren van dezen roep: De wereld moet bekeeren En God zal triompheeren. Het klinkt hard en toch zijn dit dieper beschouwd de naakte feiten, die oprijzen uit den stroom van vooroordeelen. Indien bij dezen stand van zaken die Russische dreiging werkelijkheid zou wor den en de allesvernieende roep: Weg met God en Godsdienst, ook hier zou worden gehoord, zouden wij het aan ons zelf te wijten hebben. Laten wij verheugd zijn ook om het uiterlijke in de Graal en deze niet gering schattend beoordeelen, omdat door dio uiterlijkheid het innerlijke van zeer velen zal worden geraakt. Dat er andere organisaties zijn, die minder aan uiterlijkheid doen, is een verwij zing, die alleen verklaard kan wordendoor een niet begrijpen. Want een verschil van organisatie voor meisjes en jongens kan alleen pleiten voor de leiders van beide bewegingeu, die zich een vorm van uitvoering kozen, speciaal geëigend voor hun leden, overeenstem mend met den aanleg van den jongen, met den aanleg van het meisje. Met de bedoeling de onwetendheid weg te nemen, bij wie het noodig mocht zijn, om te komen tot meer en waarachtig me deleven, ook met de Graal, hebben wij dit geschreven. Want er is niets, dat een voortschrijden de organisatie meer kortwiekt, dan een niet begrijpen, de oorzaak van een passie ve en zelfs agressieve houding. En als wij door deze weerleeffine en uit eenzetting bij sommigen deze onwetend heid hebben kunnen wegnemen, dan zijn wij er ook van overtuigd, dat zij van nu af gaarne ook door hun woord, deze mooie, frissche en moderne beweging zullen steu nen, welke zij voorheen misschien niet zoo goed gekend hebben. Allen zijn wij geroepen om mede te werken aan de bekeering der wereld en wie, na bij zichzelf, onder goede leiding een diep religieus bewustzijn to hebben aangekweekt, dit ook naar buiten durft uit te dragen, niet tellend spot of smaad, zoo als de Graal dat toch werkelijk doet, ver dient op de eerste plaats ons aller waar deering. Nu gaat, gebracht door onze Holland- sche meisjes, die roep ook door do mil- lioenenstad Berlijn en met hart en ziel mo gen wij allen ons aansluiten bij het schal lende: Excelsior, Alleluja, Vooruit! WEER EEN ROOFOVERVAL. THANS TE OUDE NIEDORP. DE SECRTARIS-PENNINGMEESTER VAN EEN ZUIVELFABRIEK OVERVALLEN. Gisteravond omstreeks zeven uur heeft te 't Veld, gemeente Oude Niodorp, een roofoverval plaats gehad op den landbou wer M. de Wit, waarbij den daders een tasch met tweeduizend guldon in handen is gevallen. De heer M. de Wit, die secretarie-pen ningmeester van de Zuivelfabriek te Oude Niedorp is, verliet te ongeveer 7 uur aan de achterzijde zijn woning. Hij droeg een tasch bij zich met tweeduizend gulden baar geld en zou zich naar de Zuivelfabriek begeven, tot het doen van uitbetalingen, ëauwelijks 'had hij zijn huis verlaten of hij werd nog op zijn eigen erf overvallen. Een man smeerde hem vuil in het gezicht, op dat hij niets kon zien en een tweede per soon trachtte hem de tasch met geld te ontrukken. De heer de W., die 45 jaar oud is, liet de tasch echter niet los, waarop de aanvaller hem met een mes een aantal sne den over de hand gaf. Dientengevolge kun de aangevallene de tasch niet meer vast houden. De beide aanvallers maakten zich van hun buit meester en vluchtten onmid dellijk achtet het huis door een sloot het land in. De politiek werd gewaarschuwd en ook" dr. C. Postma werd ontboden om het slachtoffer geneeskundige hulp te geven. Het bleek dat de snij wonden, hoewel flank' aangekomen, niet van ernstigen aard zijn. De politie heeft tot dusver geen spoor van de daders, die goed op de hoogte moeten zijn geweest van de werkzaamheden van den heer De Wit, ontdekt. BINNENLAND DE OVERWEG AAN DEN VEENWEG NABIJ NOOTDORP. Aan de regeering wordt gevraagd, te bevorderen, dat de bewaking niet worde opgeheven. Het Tweede Kamerlid mevrouw Bakker- Nort heeft den minister van waterstaat dc volgende vragen gesteld: Is het waar: dat de Nederlandscho Spoorwegen overwegen om de bewaking op te heffen van den zeer drukken overweg aan den Vcenweg nabij Nootdorp in de ge meente Stompwijk, waar 's zomers dagelijks meer dan 100 treinen passeeren; dat op het traject van enkele kilometers van Nootdorp naar Veur de autobus die den geregelden dienst onderhoudt van DelftNootdorpVeur reeds twee onbe waakte overwegen moet passeeren, en dat de directie van deze autobusonderneming aan Ged, Staten van Zuid-Holland heeft verzocht, gelijktijdig met de opheffing van de bewaking van den overweg te worden ontslagen van de concessie voor den dienst Nootdorp—Veur—Leidschendam? Indien dit zoo is, vreest de minister dan niet dat het aantal ongelukken door ophef fing van de bewaking van dezen overweg belangrijk zal toenemen, te meer nu aan beide zijden van den weg het uitzicht op dezen overweg is belemmerd en men eerst op korten afstand de naderende treinen kan zien? Wil de minister bevorderen dat de be waking van dezen overweg niet zal worden opgeheven? BUITENLAND. De commissie tot voorbereiding van de economische wereld-conferentie weer te Genève bijeen. (2e blad). Onrust in Spanje. (2e blad). BINNENLAND. Penningmeester van een Zuivelfabriek te Nieuwe Niedorp overvallen en van ƒ2000 beroofd. (1ste Pagina). Omvergereden lantaarnpaal te Assen doodt passeerende dame. (Laatste Ber.). De Finsche houtboot „Alexa" is verlo ren. (Gem. Ber. 3de blad en Laatste Ber.). SPORT EN WEDSTRIJDEN. De Zesdaagsche te Dortmund. Pijnen burg—Göbel thans aan den kop. (3de en lste blad). HET WEER OP ZONDAG. Waarschijnlijk koeler en gaandeweg rustiger. De weersgesteldheid in one land onder ging na j.l. Zondag een vrij groote verande ring doordat zij onder den invloed kwam te staan van een zeer uitgebreid «depressie- gebied, waarvan het centrum in de omge ving van IJsland lag. In het algemeen was er in de ligging van dit depressie-gebied sedert de vorige week met veel verandering gekomen, miar de luchtdrukking in het centrum was gedaald tot beneden 700 m.M. Het gevolg hiervan was, dat de depressie niet alleen in omvang toenam maar ook, dat het luchtdruk-verval over West-Europa veel grooter werd en over en rondom de Noordzee zeer zware stermen woedden. Hoezeer de depressie ook in omvang was toegenomen bleef haar invloed op den weerstoestand bij ons betrekkelijk gering. Het voornaamste gevolg van dien invloed was, dat het weer over lie algemeen onrus tiger werd. Het voorbijtrekken van klei nere secundaire depressies in het Noord westen veroorzaakten hier eenigszins re genachtig weer. Tot een algeheelen omslag in storm- en regenweer is het echter met gekomen, doordat na Woensdag de enorme depressie, die geheel door koude luchtmas- sa's was omgeven, begon af te sterven. De vooruitzichten voor het weer in de eerstvolgende dagen hangen er geheel van af of de aan do Westzijde der depressie in vallende koude Noordwestelijke luchtstroom tot onze omgeving zal knunen doordringen of dat de toevoor van warm-vochtige lucht uit het Zuiden zal aanhouden. Er zijn goede gronden om aan te nemen, dat het eerste gebeuren zal. Dan zal men bij stijgenden barometer westelijken wind en afkoeling kunnen verwachten. Waar schijnlijk zal dan het weer eerst eenigszms buiig zijn om vervolgens langzaam rustiger te worden en weer op te klaren. In het al gemeen is echter de tijd, waarop dit ge beuren zal, onzekerder dan de wijze, waar op de veranderingen zich zullen voltrek ken. Kans op vorst is er nog niet. GEBED DER KATHOLIEKE ARBEIDERS IN MOEILIJKEN TIJD. De Limburgsche Propaganda club „Cre- do-Pugno" heeft onderstaand gebed inge voerd Koning Christus, Koning van den ar beid, wij bidden tot U voor al onze broe ders, dio door de foltering der werkloos heid worden beproefd. Geef hun, o Heer, in uw goedertieren Barmhartigheid, uitkomst uit den nood de zer tijden. Versterk, o Heer, hun zielen in 't ver trouwen op U. Geef uw licht nu aan allen, die de ver antwoordelijkheid dragen van de zorg voor 't welzijn van het volk. Laat hen door uw Genade den juisten weg en de juiste middelen vinden. Bevrijd al uw kinderen uit den zwaren nood van dezen tijd. Geef arbeid en brood aan al onze broe ders en zusters. Help ons door uw genade om onze af gedwaalde broeders in den arbeid terug te leiden naar uw Vaderhuis. Blijft bij ons, Heer, nu hot donker is ge worden. En laat spoedig komen de dageraad van. den Nieuwen dag. Amen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1933 | | pagina 1