UIT DE RADIO-WERELD LIED VAN DEZEN TIJD ZATERDAG 26 NOVEMBER 1932 DE LE1DSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 7 Programma's voor Zondag 27 November. Huizen, 1875 M. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gramofoonpl. 10.30 Hoogmis uit Utrecht. 11.45 Voor de Vrouw. 12.00 Concert. I.30 Lezmg. i 2.00 V oordracht. 2.30 Concert o. 1. v. Somers. 4.30 Ziekenhalf uurtje. 5.00 Gewijde muziek door terzet. 5.50 Kerkdienst. Hierna tot 7.45: Gewij de muziek. 7.45 Causerie. 8.15 Sportnieuws. 8.20 RadiotooneeL 10.40 Epiloog. ca. 9.15 Vaz Dias. Hilversum, 296 M. 8.30 Tuinbouw halfuurtje S. S. Lantinga. 9.00 Voetbalnieuws. 9.03 Veiligheidskwartier'tje ir. R. A, Gor ter. i 9.15 Orgelspel door J. Jong. 9.4010.00 Toespraak door G. J. Zwert- broak. 10.30 Kerkdienst uit de Ned. Prot. Bond te Heemstede, m. m. v. koor o. 1. v. mevr. Boel vink. 12.00 Omroeporkest o. L v. N. Treep en Gramofoonpl., m. m. v. M. Rodriguez (cello). 2.00 Boekenhalfuur. 2.30 Concertgebouworkest o. L v. P. Mon- teux, m. m. v. Josefa Rosanska (piano), oa 2de Pianoconcert, Rachmaninoff. 4.0Ö Gramofoonpl. en Vaz Dias. 5.00 Kinderuurtje. 6.00 „Be Flierefluiters" o. L H. de Groot. 6.50 Wakker Tropenduit. 7.10 Vervolg „De Flierefluiters". 8.00 Vaz Dias. 8.15 Omroeporkest o. 1. v. N. Treep. 9.00 Voordracht door Koos Koen xn. m. y. P. PalLa (piano). 9.20 Gramofoonpl. 9.30 Concertgebouworkest o. 1. v. P. Mon- teux, m. m. v. Rafael Liane» (cello). 10.00 Gramofoonpl. 10.30 Kovacs Lajos en zijn orkest, m. m, v. Kristy Tcharikoff (Bespeler van prof. Theremin's Aethergolveninstruinent). II.00 Gramofoonpl. 11.1512.00 Kovacs Lajos en zijn orkest. iRefreinzang: B. Schol te. Daventry. 10.50—11.05 Tijnsein en berichten. 12.50 Vioolrecital Fred. Grinke. 1.20 Midland Studio-orkest o. 1. v. F. Can- tell, m. m. v. N. Savage (sopraan). 2.35 Gramofoonpl. 3.20 BBC-Theaterorkest o. L v. S. Robin son. 4.15 Yoor de kinderen. 4.35 BBC-orkest o. 1. v. V. Hely-HHtchin- 5.51 6.206.35 Lezing. 8.20 Kerkdienst. Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 Sted. Orkest Hastings o. L v. J. Har rison, m. m. v. F. Richardson (bas). 10.50—11.20 Epiloog. „Radio Paris", 1724 M. 8.05, 11.50 en 12.40 Gramofoonpl.- 1.20 Orkestconcert. I.50 en 2.20 Gramofoonpl. 3.20 Orkestconcert. 4.20 Gramofoonpl. 5.20 Orkestconcert. 5.50, 6.50 en 7.20 Gramofoonpl. 9.05 Concert. Kalundborg, 1153 M. II.20—12.20 Omroeporkest o. 1. Grön- dahL I.452.15 Gramofoonpl. 2.454.20 Concert m. m. v. solisten o. 1. y. Gröndahl. 7.35 „Mr. Cinders", muzikale comedie van Grey Newman. Muziek van Ellis Meyers. 10.30^—11.50 Dansmuziek. Langenberg, 473 M. 6.20 Bremer Havenconcert. II.35 Gramofoonpl. 12.20 Ooncert o. 1. v. Wolf. 3.20 „Deutsehes Grenzvolk in Not", -orgel spel, toespraak en koorzang. 4.50 Concert o. 1. v. Eysoldt. 7.20 Ooncert door het Weragorkest o. 1. ,V. Busehkötter m. m. v. sopraan en tenor. In de pauze: Vroolijke voordracht. 10.0511.20 Concert o. 1. v. H. Rosbaud. Rome, 441 M. 7.50 „Fedora", opera in drie actes van U. Giordano. Na afloop: Berichten. B r u s s e 1, 508 en 338 M. 338 M.: 12.20 Omroepkleinorkest o, L v. Leemans. 1.30 Concert o. 1. v. Felleman. 5.20 Omroeporkest o. 1. v. K. Walpot. 6.20 Gramofoonpl. 6.35 Omroepkleinorkest o. 1, v. Leemans. 8.20 „Casanova", operette van Rozycki. 508 M.: 12.20 Concert o. 1. v. Felleman. 1.30 Omroepkleinorkest o. 1. v. P. Lee mans. 5.20 Dansmuziek uit St. Sauveur. 6.20 Orgelcancert door L. Joos. 7.10 Gramofoonpl. 8.20 Omroeporkest o. L v. K. Walpot m. m. v. Bisantz (bariton). 9.35 Radiotooneel. 9.50 Vervolg concert. 10.3011.20 Concert door Max Alexys en zijn orkest. Z e e s e n, 1635 M. 7.20 „Drei alte Sohachteln", operette van W. Kollo. 10.2011.20 Ooncert uit Frankfurt door het Omroeporkest m. m. v. K. Utz (orgel). Programma's van Maandag 28 November. Huizen, 1875 M. Uitsl. NOR V-programma. 8.00 Schriftlezing. 8.15 Gramofoonplaten. 10.30 Morgenwijding. 11.00 Cello-recital door A. de Swarte; m.m.v. M. de Leeuwe. piano. 12.15 Gramofoonplaten. 12.30 Orgelconcert J. Zwart. 2.00 Voor de scholen. 2.35 Lezing door A. J. Herwig. 3.15 Knip- en naaicursus. 4.00 Voor de zeelieden. 5.00 Concert. Mevr. A. de Vink-Verschoor sopraan; A. Kam, bas; E. v. Amersfoort, viool en A. Sohellevis, orgel en piano. 6.30 Vragenuurtje. 7.45 Ned. Chr Persbureau. 8.00 Openbare vergadering „Pro Rege'' te Den Haag. Sprekers: Ds. T. J. Hagen en Mr. Dr. H. H. A van Gybland Oostehoff. Ca. 9.3010.00 Vaz Dias en Gramofoon platen. 11.0011.30 Gramofoonplaten. Hilversum, 296 m. Alg. programma verzorgd door de VARA. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Voordracht door H. Beek. 10.30 De Notenkrakers o.l.v. D. Wins en Gramofoonplaten. 11.45 Voordracht door H. Beek. 12.002.00 VARA-Kleinorkest oJ.v. P. Duchant en Gramofoonplaten. 2.30 Vervolg concert. 3.00 Voordracht door R. Nnman. 3.30 Gramofoonplaten. 4.40 Voor de kinderen. 5.10 De Notenkrakers o.l.v. D. Wins en Gramofoonplaten 6.40 Causerie over Weldadigheidspostze gels, Piet Tiggers: Violisten en him opvat tingen. (Met gramofoonplaten). 7.55 Herhaling SOS-berichten. 8.00 Orgelspel Joh. Jong mun.v. Alb. de Booy,zang. 8.40 „Bij schrijvers thuis", hoorspel van G. Pilger. (VA!R)A-tooneel o.l.v. W. v. Cap- pellen). 9.25 „De Flierefluiters'1, afgew. door Gra mofoonplaten. 11.0012.00 Gramofoonplaten. Daventry, 1554 M. 10.35 Morgenwijding. 10.50 Tijdsein, berichten. 11.05 Lezing. 12.20 Schotsch Studio-orkest o.l.v. Daines 1.05 Orgelspel. R. Dixon. I.50 Toespraak. 2.10 Em. Star key's orkest. 2.45 Voor de scholen. 3.20 Ooncert. M. Wilson, viool en H. Bronkhurst, piano. 3.45 Voor scholen. 4.05 Entente-Strijkkwartet m.m.v. L. Marshall (mezzo-sopraan). 4.50 Midland Studio-Orkest o.l.v. Cantell 5.35 Kinder uurtje. 6.50 Moderne Engelsche viool- en piano muziek. 7.10 Boekbespreking. 7.30 en 7.50 Lezingen. 8.20 BBC-orkest oJ.v. E. Clark m.m.v. W. Worden, piano. II.2012.20 Dansmuziek door Ambrose's Blue Lyres. R a d i o-P a r i e, 1724 M. 8.05 Gramofoonplaten. 12.20 Concert door het Omroeporkest 12.50 Gramofoonplaten. 1.25 Piano-recital. I.50 Vervolg concert door het Omroep orkest. 7.40 Concert door het Omroeporkest. 8.20 ..Die lustige Witwe'', operette van Lehar. Regie: H. Delosse. Langenberg, 473 M. 6.25 Gramofoonplaten. 10.45 Gramofoonplaten. II.20 Concert door orkestver. o.l,v. Wie- mer. 12.20 Concert oJ.v. Eysoldt. 4.20 Concert. 7.20 Concert o.l.v. Wolf. Inde pauze: Ra diotooneel. 9.5011.20 Ooncert o.l.v. Wolf. R o m e,441 M. 8.05 Populair concert m,m.v. solisten. 10.15 Berichten. Brussel, 508 en 338 M. 338 M.: 12.20 Omroeporkest o.Lv. P. Lee mans. 1.30 Gramofoonplaten. 5.20 Omroeporkest o.l.v. A. Meulemans. 6.50 Gramofoonplaten. 8.20 Omroeporkest o.l.v. A Meulemans. 9.05 Dr. Walter Deveen: Braille en het blindenalphabet. 9.20 Vervolg concert. 10.30 Gramofoonplaten. 508 M.; 12.20 Gramofoonplaten. 1.30 Omroepkleinorkest o.l.v. P. Leemans. 5.20 dito. 6.35 Gramofoonplaten. 6.50 Sonatenconcert. 8.20 Gramofoonplaten. 8.50 Vroolijk uurtje. 9.20 Orkestconcert. 9.45 Gramofoonplaten. 10.00 Vervolg concert. 10.30 Gramofoonplaten. I.E.NI.C.O. RAIDO Mare 104 - LEIDBf- ^2900 Het adres voir alle voor komende Radio-OndeVdeelen Complete Rad\j!bestellen QRAALWACHT-NIEUWS Zooals men weet, werkt de Graal steeds met tritsen: enkele Graalleden, leidsters, die samen zich specialiceeren in een kunst een vak. Uit deze trits wordt een verant woordelijk leidster gekozen die voor de ad ministratie zorgt, d.w.z. bespreekt wanneer en waar de trits helpt of leert. Zoo ook nu. De GraalwachtleidsteTs: leidsters van kleine en groote dorpen, krijgen steeds meer verantwoordelijkheid. De stootbrigadeleid sters die voor een goed jaar geleden het platteland veroverden voor de Graal, gaan zich langzamerhand terugtrekken, daar de steden hen weer voor andere plannen noo- dig hebben en het eigen initiatief in de Graal wachten nu meer naar voren moet gaan komen. Ook in de Graalwachten moeten de uitin gen van de frissche, vurige Graalgeest in vaste banen worden geleid. Men stuit daar, door het zoo vaak ge- isöleerd zijn, op groote moeilijkheden. En voor de jonge vrouwen die in de Graal wachten de stootbrigadeleiders op den duur moeten vervangen zijn de omstandigheden zwaarder, minder eenvoudig als in de ste den. En daarom hebben verschillende tritsen uit de steden zich geheel ter beschikking gesteld en zullen op bepaalde datums hun gezamenlijke kennis op de Graalwachtleid^ sters overdragen. Immers de koren uit Pinksterspel en Kruiskoor, die ons levens- en werkprogram ma zijn, moeten terdege gekend worden. Als we niet samen kannen bidden, samen ons enthousiasme uiten, samen trouw be loven, elkaar kunnen antwoorden, vaak op op de meest slagvaardige manier met stro fen uit Kruiskoor en Pinksterspel, dan zijn we geen Graal. Naast de huishoudelijke vakken, koken, costuumnaaien, huishoudonderricht, staan handwerken en huisvlijt. De Graal wil Cul tuurbeweging zijn, dus leekespel-declamatie- zang moeten gekend zijn. Onze religieuze dan6en vragen naast een diepe innerlijke beleving toch ook techniek. De liefde en kennis van den atuur zal de meisjes steeds dankbaarder maken tegenover God, die zij met zoo'n vuur uit willen dragen in de we reld. Op de geregelde driewekelijksche bijeen komsten voor de Graalwachtleidster6 in ieder centrum, zijn deze uren zoo bezet dat er geen tijd is om practische ervaring in het clubwerk op te doen. In alle Graalwacht-centra van het dio cees (Den Haag en Rotterdam zijn saam getrokken in Delft) begint, het groote trit- senrad 27 November te draaien. De Graalwacht Bovenkarspel met als be stuur de dames V. en 0. Rood en Mej. Eiuin zal de heele administratie van deze zeer „werkzame" af deeling op zich nemen. Dit is het begin er van dat de Graalwachten groote taken op zich gaan nemen, om het geheel te dienen. Voor de tritsen zijn nog andere taken weggelegd, maar dit is op het oogenblik het meest dringende. Onnoodig te zeggen dat deze Zondagen niet alleen aan het practische gewijd zijn, het clubwerk is maar middel. Het groote doel is oorzaak dat ieder naar beste krachten inspant om ook dit onder deel van de Graal te doen slagen. Het programma der tritsen tot Kerstmis is als volgt: Zondag 27 November: Stof voor ernstige avonden en spreekkoor in verband met Pinksterspel en Kruiskoor. Zondag 4 December: Huisvlijt. Zondag 11 December: Leekespel en decla matie. Zondag 18 December: Techniek der orga nisatie. Zee s en, 1635 M. 7.20 Oude muziek door het Omroeporkest en vocale solisten o.l.v. A. Wenzing. 8.20 „Der Götzenhof". hoorspel van Audi tor. 10.1011.20 Concert uit Mühlacker door orkest en solisten o.l.v. G. Görlich. VERVORMING IN RADIO-WEERGAVE. I. Waarom een „ruime" eindlamp gebruikt wordt. Een onvervormde weergave wordt Slechts verkregen met een combinatie van factoren welke niet allen even eenvoudig te bereke nen zijn. Ieder toestel, zelfs het beste, geeft ver vorming; geheel op te heffen is het met de meest moderne hulpmiddelen niet, doch er kan juist zooveel weggenomen worden dat deze vervorming voor het meeste ver wende muzikale oor niet hoorbaar meer is. Er zijn twee soorten vervorming, nd. fre quente- en amplitude vervorming, de eerste komt meer voor dan de laatste. Frequentie vervorming is niet direct hoorbaar. De meeste toestellen, waarvan de bezitters als om strijd de weergave roemen hebben een verlies van minstens 50 pet. aan hooge too nen. Het is geheel anders als met de ampli tude-vervorming welke spoedig opgemerxt wordt. Een paar voorbeelden zullen dit duidelijk maken. Indien we parallel op de luidspreker een vaste condensator hebbeu en de capaciteit daarvan b.v. verdubbelen, wordt vervorming geïntroduceerd doordat een gedeelte van de hooge toonen wordt afgesneden; direct merkbaar is dit niet. Wordt echter de roos ter spanning van de eindlamp verhoogd dan is de amplitude vervorming direct hoorbaar. Frequentie-vervorming mag niet al te sterk optreden omdat de hoogere harmoni sche toonen van de muzikale toonladder ons juist in staat stellen de verschillende muziekinstrumenten te kunnen onderschei den. De viool gaat in de hooge toonen op een fluit gelijken, etc. Frequentie-vervor ming doet bepaalde frequentie uitblijven welke oorspronkelijk niet aanwezig waren. Amplitude-vervorming voegt frequenties toe welke oorspronkelijk niet aanwezig wa ren. Amplitude-vervorming is daarom be langrijker en moet hierop bij toestellen- constructie ter dege gelet worden. Behalve in de detector wordt het meestal in de eindlamp opgewekt. De eindlamp moet daarom „ruim" genoeg zijn om een flinke energie te kunnen „verwerken". Wat zijn nu de factoren die daarop invloed uitoefe nen? In de eerste plaats rekenen wij op het gewenschte volume; een groot volume eischt een geheel andere energie als een matige weergave. De betrekking tusechen geluid en energie is nauwer dan als regel veron dersteld wordt omdat het menschelijk oor logarithmisch functionneert en daarom de geluid te kunnen verdubbelen. Deze factor energie 4 X vergroot moet worden om het juist maakt een groot volume zoo kostbaar. Indien we een eindlamp gebruiken van 1 Watt en de geluidsweergave moet verdub beld worden, vervallen we direct in een 4 Watt eindlamp. Niet alleen het benoodigde volume doch ook de frequentie beïnvloeden de eind- energie omdat de geluidsenergie omgekeerd evenredig toeneemt met het quadraat van de frequentie. Dit wil zeggen, dat voor een gelijke intensiteit bij frequentie van 100 en 50, voor de laatste 4 keer zooveel I energie noodig is. Een duidelijk voorbeeld geven de blaas-inetrumenten. Hoe lager de toon hoe meer luchttoevoer noodig is. Zij die wel eens een blaas-instrument be- j speelden of een traporgel bedienden zullen dit ook reeds onbewust hebben opgemerkt. Een toestel waarmede ook de lagere fre quenties tot 50 b.v. weergegeven moeten worden heeft een „ruimere" eindlamp noo dig dan een waarbij de weergave reeds bij 100 wordt afgesneden. W, P. (Wordt vervolgd). DIT 13 UW BOEK WIJ KOCHTEN HET VOOR U EN SCHEN KEN HET U ALS PRE MIE VOOR DEN PRIJS VAN VIJF EN NEGENTIG CENTS VERKRIJGBAAR AAN ONS BUREAU N.V. DE LEIDSCHE COURANT ZAL VERSC 1JNFN TWEEDE BUNDEL „ODEN EN SATYREN". VGOR LEZERS VAN „DE LEIDSCHE COURANT" VIJF EN ZEVENTIG CENT BIJ VOORAFGAANDE INSCHRIJVING WEEK-END ZESDAAGSCHE. Er zijn vele Zesdaagsohen in de wereld. U en ik en vele anderen zitten zes dagen lang opgescheept met een lastigen patroon of een vervelenden loopjongen. Een ander i» telkens zes dagen werke loos, want Zondag is een rustdag en telt dus niet mee. Maar alleen als je die zes dagen op de fiets gaat zitten en aldus gaat zwemmen in een groot model waschkom is er belang stelling. Dan wil iedereen erin, n'importe wat het kost, malaise of geen malaise. En ze» dagen lang hangen zesduizend menschen om de rand van de waschkom en turen naar binnen. Maar wat hebben ze vreeselijke dingen moeten doorstaan, die erger zijn dan zes Zesdaagschen. Eerst hebben zij uren lang in de rij moe ten staan, geduldig en in den regen. Roe keloos moesten zij snuivende paardenkop pen passeeren en dreigende politieagenten. En dan mochten zij naar binnen met een verfomfaaide hoed en een broek-uit-de- plooi om een kaartje te koapen of beter eigenlijk om een tientje neer te leggen. En zoo een, die gelukkig stralend weer naar den uitgang toog, begeerig dien nacht in de waschkom te kijken, was dan de ge lukkigste aller stervelingen. In het buitenland schijnt het nog een beetje gekker te zijn dan hier. Daar heb je menschen, die van 26 Zesdaagschen nog geen minuut gemist hebben, wat zonder gage en zonder premies, toch minstens een even groote praestatie is, al» die van de renners. Want 145 uur op(een houten bank doorbrengen kan onmogelijk bevorderlijk zijn voor deu welstand van zeker nut tig lichaamsdeel. Daar zijn lui, die optreden als claqueurs, d.w.z. menschen met schorre kelen, die de renners in stille oogenblikken aanmoedigen en de deftige heeren in de loge een rondje bier afpersen, tenminste als deze op hun blijvende aanwezigheid bij de Zesdaagsche prijs stellen. En deze chantage wordt te midden van duizenden gepleegd zonder dat de politie er aan te pas komt. Een ander gek ding is, dat er bij zulk een gelegenheid nog menschen gevonden worden, die het op zich nemen zes dagen en zes nachten lang te turven. Want de directie wensoht niet alleen precies te we ten, hoeveel K.M. en hoeveel M. er zijn af gelegd, maar is ook nieuwsgierig naar het aantal ronden, dat er gereden is. Daarom zitten die menschen voortdurend te turven^ welke arbeid u zult het aan stonds met mij eens zijn nóg stommer is dan een verslag te schrijven van deze gebeurtenis. Telkenmale als er een bepaalde renner langs hun neus flitst, zotten zij een streepje, als maar streepjes, ad infinitum. Zoo zijn er op zulk een Zesciaageche heel wat betrekkingen, die heel wat inspannen der zijn dan het rennen zelve. Want het lijkt mij zelve toe, dat het moeilijker is te stoppen als eenmaal de gang er in is, dan om de gang er in te krij gen- En het lijkt mij zeer waarschijnlijk, dat de renners dan ook de eerste dagen na de Zesdaagsche nog voortdurend met hun boe nen liggen te trappelen. Maar zij worden er dan ook voor betaald, beter dan de Zes- dagen-kijkera en de Zesdagen-turvers. Ëa dat i» gekl DANIëL. WATER EN VUUR. Toen 't trotsehe schip te water ging Met feestelijk vertoon, En alles aan de lippen hing Van een gebuikt patroon. En toen diens vrouw een champie-flesch, Gevuld, aan stukken sloeg, Liep de champagne met succes In stralen langs de boeg. En toen het schip te water gleed Met donderend hoeral Zoo trotsch en lang en hoog en'breed, Keek iedereen het na. Zoo iets dat was nog onbekend, Zelfs op den Oceaan, En ook de grootste, stoerste vent, Kreeg in zijn oog een traan. Na het uitbranden der „Pieter Oorneliszoon Hooft". Het schip doorkliefde dra de zee, Zoo trotsch als een kasteel, En nam een massa menschen mee Van ieder werelddeel. Die dobberden met blij gemoed Rond op den Oceaau, En wilden, want het was er goed, Niet eens meer er vandaan. Niet als Columbus op zijn schuit, Zoowat een maand of zes, Hield nu een passagier hot uit En altijd met succes. En op d' onmetelijke zee Daar was het altijd pluis, En ieder leefde, ieder dee, Als was hij veifig thuis. Op eenmaal kwam het drama toen In 't nachtelijke uur, En wat het water niet kon doen, Deed het vernielend vuur. En t water heeft alleen uit wraak Hot blusschingswerk gestaakt, Toon heeft het vuur, dat was haar taak Het schip tot wrak gemaakt. TROUBADOUR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1932 | | pagina 7