ZATERDAG 29 OCTOBER 1932 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 6 AFDEEL1NG LEIDEN R. K. DIOC VROUWENBOND Deze rnbriek verschijnt dee Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeelingen te richten aan één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der Laan, Kijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. L. van den Abeelen. Willem de Zwyger- laan 25, Uegstgeest; Mevr. b'eümersBoer— Knottnerue* Warmonderweg 37. Zaterdag 29 October 1932. Hot missaal geeft voor vandaag geen bepaald heiligen feest aan. De H. Mis die vandaag gelezen wordt is die van de. H. Maagd. Maar de Vespers zijn ingegaan voor morgen het Feest van Christus-Koningschap. Wat is nu mooier dan Maria's hulp inroepen om dat groote feest van morgen zoo goed mogelijk te vieren HET FEEST VAN CHRISTUS' KONINGSCHAP! Aan de actie enkele jaren geleden door den Diocesanen R. K. Vrouwenbond in het Bisdom Haarlem begonnen, om op het „Feest van Christus' Koningschap'' de door ons in omloop te brengen geei-witte kruis jes te propaceeren onder de katholieken, werd in de laatste jaren in meer dan hon derd plaatsen deelgenomen. Verleden jaar kwam zelfs de eerste aanvrage uit Indië binnen. Waar de Katholieke Kerk in deze tijden van droeve propaganda voor de anti-chris telijke gedachte het feest van „Christus' Koningschap" instelde, mede als een re actie hierop, lijkt het ons zoo schoon, wan neer deze daad in het openbaar door heel ons Katholiek volk onderstreept wordt op den laatsten Zondag van October. Al is de opzet en het doel de eer van God te zoeken door de erkenning van Christus' Souvereiniteit ook in het. openbare leven, toch kan deze beweging ten goede komen aan liefdadige, sociale en godsdienstige doeleinden. Immers, omdat de kruisjes voor 10 oenst verkocht worden inplaats van voor inkoopsprijs, kunnen de baten aange wend worden voor liefdadige of sociale doeleinden. Dit jaar komen de baten ten goede aan het Fonds, wat zich ten doel stelt o.a. on vermogende zwakke moedertjes, de door een afmattende ziekte of door vermeerde ring van hun reeds groot gezin de zoo dringend noodige rust buiten hun huisge zin te verstrekken. Hoofdzaak blijft echter de getuigenis voor het Koningschap van Christus, Daar om dient bij deelname vooral geijverd den geheelen dag het geel-witte kruisje te dra gen. Morgen zullen jonge dames vóór en na iedere H. Mis U zoo'n kruisje in de kerke lijke kleuren aanbieden. Koopt het en draagt het ter eere Gods en uit liefde voor Uw evennaaste OFFICIEELE MEDEDEELINGEN. De Ledenvergadering in November zal niet plaats hebben op Donderdag 17 No vember maar op Donderdag 1 December. Zie volgende rubriek. De lezing van den heer A. J. Herwig over Bloemen, Planten en Tuinaanleg, zal door te weinig opgave van deelneming in dit najaar niet doorgaan. MISSIE-NAAIVEREENIGING „ST. FRANCISCUS XAVERIUS*. Onze bentoonstelling en loting is dit jaar wederom een succes geweest. Dank daar voor aan allen die mede geholpen hebben dit succes te bereiken. Hoevelen kwamen met een blij gezicht, alsof ze zelf iets in ontvangst te nemen hadden, óf ze brachten hun eigen vervaardigd werk, prijzen, prijs jes of bons voor onze loterij. Gezien het aantal bezoekers der tentoon stelling wordt de interesse voor onze ver- eeniging steeds grooter. En nu rust op ons, werkende leden, weer de plicht het inge komen geld, in kleeding voor de Inlanders om te zetten. Ja, we zijn al druk in de weer, de missionarissen laten ons niet met rust met aanvragen voor hun missie-gebied. Iedereen voelt veel voor het missiewerk en heeft er gaarne een offertje voor over. Wij hebben hier mooi werk te doener ligt een heele stapel geknipte baadjes en jurkjes te wachten om genaaid te worden. Wie voelt hier iets voor? 't Is een prettig en gemak kelijk werk, iedereen kan het, en.... 't is voor een arm heidensch kindje. Hè, je ziet zoo in je verbeelding een blij, dankbaar ge zichtje boven zoo'n jurkje uitkomen. Heer lijk als jp het zoo in je macht hebt om met zoo'n eenvoudig werkje, zoo'n zusje geluk kig te kunnen maken. Zelf heeft ze niets. Vrijdag 's avonds van 8 tot 10 op de naaiclubavond in het Zïta-gebouw zijn steeds jurkjes verkrijgbaar alsook bij de Secretaresse, Zoeterwoudsche Singel 00 of geeft. U even een tip en 't wordt U thuis bezorgd; 'n telefoontje 2135. B. v. Oerle Spierenburg, Secretaresse. A.s. Vrijdagavond kunnen voor 't laatst prijzen worden afgehaald. „SANCTA VERONICA". A s. Donderdag 3 November houdt „Sanc- ta- Veronica" zitting in het Zita-gebouw Pieterskerkkoorsteeg 15 We hebben veel geknipt goed. Wie komt iets halen om het de volsende maand klaar terug te brengen? 't Is alles ter liefde van de stille armen. LIEFDEWERK VOOR ARME KERKEN. Nu in de maand November de jaarlijk- sche tentoonstelling van de Vereeniging der Eeuwigdurende Aanbidding en het Liefde werk voor arme kerken, zal plaats hebben, kan ik niet beter doen, dan u ter inleiding en opwekking de openingsrede voor te leg gen van Deken Bickelmans, uitgesproken op de algemeene vergadering van boven genoemde vereeniging. En wanneer ik nu een woord van opwek king voor u moet- spreken en bij mij zelf naga, den aard van het werk, dat gij als werkende leden verricht, dan komt mij voor den geest-, het liefelijke beeld der Moeder van Jezus in het kleine nederige huisje van Nazareth. Wij zien daar St.. Joseph bezig met zijn nederig handwerk; wij zien daar den klei nen Jezus nu eens spelend, dan weer St. Joseph of Maria helpend in allerlei kleinig heden; wij zien daar Maria biddend en wer kend, maar bij alles denkend aan haar Je zus, levend in Zijn Goddelijke tegenwoor digheid. Maria bidt en haar gebed is een voortdurende aanbidding van Hem, die Zij haar Zoon mag noemen, maar Die toch ook is, haar God en Heer. In de verborgenheid van Josephs' werk manswoning leeft de Zoon Gods onbekend. Bijna niemand vermoedt de tegenwoordig heid van den mensch geworden Zoon des Vaders. Voor haast allen is hij de zoon van Joseph den timmerman, een gewoon arbei derskind. Maa-r wie denkt er dan aan hem te aanbidden? Op een paar uitzonderingen na, niemand ter wereld. En toch verdient Hij dat allen in aanbidding voor Hem op de knieen buigen en Hem erkennend als hun God en Heer. O, Maria, Zijn Moeder, voelt zoo diep dat tekort aan aanbidding en daarom spant zij zich in, dat tekort zooveel mogelijk aan te vullen. Maria bidt en haar gebed is een gebed van eerherstel. Zij weet, hoe in de wereld rondom haar, zoowel in Israël als daarbuiten in de hei- densche landen, haar Zoon en God wordt miskend en beleedigd Haar hart schreit bij de gedachte aan zooveel zonden en ongerechtigheden en daarom bidt zij en offert zij haar moeilijk heden en lijden tot eerherstel voor de zon den ter wereld. Maai1 Maria bidt niet alleen, zij werkt, ook! Zij werkt voor Jezus, en daarom werkt zij met zoo'n groote liefde en toewijding, daarom is haar werk zoo zorgvuldig, zoo nauwkeurig, daarom is er niets klein of ge ring of waardeloos in haar oogen, want alles wat zij voor Jezus doet is waardevol en verdient haar liefde en zorg en toewij ding. En zoo zien wij Maria met de grootste zorg haar gewone huiselijke bezigheden verrichten, omdat 't voor Jezus is! Maar met buitengewone liefde en toewijding ver zorgt zij datgene wat direct bestemd is voor Jezus. Als zij zit aan haar spinnewiel en de draden spint, die dienen voor Jezus' klec- ding en als zij het linnen weeft voor Hem en het kleed zonder naad, dat zijn H. Lichaam beschutten moet tegen koude en zonnehitte, dan is het de liefde van haar hart, die hare vingeren bestuurt en haar ar beid bezielt en haar werk opvoert tot een ongekende volmaaktheid. Geheel haar ziel leeft in haar werk, om dat het voor Jezus is. En al kan zij, in haar armoede, Hem geen weefsel aanbieden van kostbare stof; in zijn eenvoud is hot toch een meesterstuk van liefde en toewijding en nauwkeurige zorg G. D. Onze tegenwoordige wereld verwij dert zich hoe langer hoe meer van den Christus en zakt steeds verder af naar het heidendom en ongeloof. En zoo zien we zegt de Paus in zijn laat ste encycliek voor onze oogen gebeuren wat wij in de geschiedenis tot zooverre nog nooit waarnamen, dat rampzalige raenschen, door een onuitsprekelijke woede bezeten, schaamteloos den standaard tegen God en tegen eiken Godsdienst, waar ter wereld ook, en bij alle volkeren opheffen. En terwijl deze nieuwe vorm van Godde loosheid de sterkste menschelijke harts tochten ontketent zoo vervolgt Z. H heeft zij de onbeschaamdheid te verklaren, dat er geen vrede en geluk op aarde zullen hcerschen, vooraleer het laatste spoor van Godsdienst geheel is uitgevaagd; vooral eer de laatste bedienaar van den Gods dienst verjaagd is. Ik vraag U. waar zoovelen in onzen tijd te kort schieten in de verschuldigde aan bidding Gods; waar zoovelen, die aanbid ding met opzet weigeren, waar die aanbid ding met geweld wordt belet en bloedig wordt gestraft, moet daar niet van andere zijde dat tekort worden aangevuld? En moeten dan niet de leden onzer Ver eeniging in navolging van Maria de eersten zijn, om die taak van aanbiddin? met vurig- heid en heilige wedijver op zich te nemen? En waar zoovelen God lasteren Zijne liefde en barmhartigheid miskennen, ja zelfs van de daken verkondigen de dwaling, welke de dwaze naar het woord der H. Schrift slechts in zijn hart aanhing, de dwa ling namelijk, dat er geen God zou be staan; moet daar niet door Christus' volge lingen eerherstel worden gegeven aan Gods oneindige Majesteit En moeten dan weer niet de eersten en vurigsten onder hen zijn, de leden onzer Vereeniging, die de aanbid ding en het eerherstel in haar vaandel schreef? Moge het voorbeeld van aanbidding en eerherstel door onze lieve Moeder Maria gegeven, een voortdurende opwekking voor ons zijn, om die heilige uiting van liefde tot God geheel ons levens te beoefenen! Maar ook in het werk, dat de Vereeni ging van U vraagt, moet gij Maria navol gen Het huisje van Nazareth was een „arme Kerk" waar Jezus woonde en Maria deed baar best om dat arme eenvoudige ver blijf zoo waardig mogelijk te raak-en voor haar Jezus Zoo zult ook gij met groote toewijding de arme kerken, waarin Christus Eucharis- ticus wonen moet, tot waardige Godswo ningen trachten te maken. En wanneer gij werken zult aan de eenvoudige paramenten van den Priester, den „alter Christus" aan het altaar, dan zult gij dat. naar het voor beeld van Maria, doen met zorg en toewij ding, dan zult gij daarbij niets verwaarloo- zen, om deze in hun eenvoud toch fraai en waardig te doen zijn. En als gij uw tijd besteedt aan het altaar linnen, dat de tafel dekken moet waaraan het Laatste Avondmaal wordt vernieuwd of méér nog, als uwe vingeren het „corpo rale"' gericd maken, het linnen, waarop het „corpus Dcmini", het lichaam des Heeren rusten moet, dhn zult gij dat doen met lief- do, die althans van verre nastreeft de lief de. waarvan Jezus' Moeder U hot voorbeeld gaf. „DE VOLMAAKT GEHUWDE VROUW". Tapijtwerk vervaardigt zij voor zichzel- ve; bysus en purper zijn hare kleedij Spr. 31 22. Daar we de vorige beer gesproken heb ben over het medelijden, dat de goede huis vrouw met de armen moet hebben en over de zorg, waarmede zij haar gezin van al het noodige moet voorzien, gaan we nu over tot de behande.ing en de opsiering van haar eigen persoon. De goedertierenheid van God en de liefdevolle wijze, van Zijne voor ziening en bewindvoering, gaat zóó ver, dat Hij afdaalt tot het behandelen van de klee ding van de vrouw en van de wijze waarop zij haar persoon en hare kleeding moet op sieren. Daarbij wordt eenigszins rekening met haren aard gehouden, want ofschoon overdrijving Gode niet behaagt, zijn nala tigheid en slordigheid Hem evenmin aan genaam. Salomo zegt daarom ook: „purper en bysus pijn haar kleedij". Dit beteekent, dat het ook tot de plichten der goede huis- vyouiw behoort, dat zij niet slordig is in de verzorging van haar persoon. Laat iedere vrouw zich kleeden naar haar stand, dage lijks, zoowel als bij bijzondere ge.egenhe- den overeenkomstig haar voorkomen. Waarom noemt Salomo hier „bysus en purper". Dit zijn de stoffen, waarvan men, onder de Oude Wet, de kleeding van den hoogepriester vervaardigde, Hierin ligt on getwijfeld een groot geheim. Ik voor mij besluit hieruit dat God hiermede aan de goede vrouwen te kennen heeft willen ge ven, dat'zij zich slechts mogen kleeden met datgene, waarmede men het altaar kan be- kleeden, dat wil zeggen, dat haar geheele kleeding en opsiering heilig moeten zijn, zoowel in de meening, waarmede zij ze aan doet. als in den eenvoud dien zij betracht bij het vervaardigen daarvan Het moet zóó zijn dat de goede kleeding van het uit wendige ontstaan is uit de geheime ge steldheid van het inwendige. Op verschillende plaatsen verder in den bijbel komen we teksten tegen, die wiizen op de zedigheid der kleeding. o.a. in Phi- lipp.„Uwe zedieheid zij alle mensehen be kend'. En in Timoth.: „dat de vrouwen in betamelijke kleedin? met zedigheid en matigheid zich opschikkener.z De Apostel zegt het: „God moet in uw lichaam verheerlijkt worden". Salomo laat op deze eerbare kleeding der'vrouw vo'gen: „Hoog in aanzien is haar man in de poorten, alg hij zitting houdt met de raadslieden der lands'1. Hij wil hiermede aantoonen, dat de man, wiens vrouw zóó is, zooals hij hiervóór heeft laten zien, da&rom gezien is in vergadering van voorname mannen. En dat zegt Salomo of liever de H. Geest door Sa'omo, niet al leen, om aan te wijzen van hoe hooge waar de de deugd der goede huisvrouw is. om dat zij haarzelve eer verschaft, maar juist ook hierdoor, dat zij haar man tot aanzien bronst Hij ze?t het om aan te toonen, wat het hoogste voor haar is en de uiterste grens, die zij bereiken kan, da is, de kroon, het licht, de zeeen en de trots van haar echtsrenoot te zijn. Ook van den anderen bant kan het bezien worden In 't boek Ecolesiasticus lezen we: „Een heerlnlr lot ia een goede vrouw; a's loon voor de god- vreezerden wordt zii de*1 man voo'r z;;n goe de werken gegeven". Zoodat. hij, die een goede vrouw heeft, niet allpen gp'"VV?^ wordt geacht om haar bezit maar zelf voor deugdzaam wordt gehouden, omdat hij ver diend heeft haar te bezitten Hieruit volgt, dat het gemis van deze gave in vele ge vallen aan eigen schu'd te wiiten is. (Wordt vervolgd). EEN 7AWENMAN zal vooral in dezen tijd de kcorlust trekken door doel treffende reclame IMTERPAROCHIEELE GESCHIEDENIS DER ST. JOSEPH,S GEZELLENVEREEN. 1922 Van minder stabiliteit getuigen echter de af- deelingen Turners en Muziek. Om te beginnen de eerste Turnclub bestond van 18971S99. De tweede, n.l .Turn- en Schermclub, van 1900—1902. De derde leefde van 1910—1913, en het is duidelijk, dat in de jaren 19141920 aan geen heroprichting te denken viel. De eerste Fanfareclub, opgericht in 1896, hield onder de respect, directeuren B. J. de Goey en W. F.. Schinck dapper stand tot in 1907, toen de eerste crisis zich openbaarde, le door voortdurende mutaties onder de leden en 2e door financieele moeilijkheden bij aan koop of overname van instrumenten. Drie jaar later herrees deze club, thans omgezet in een Harmonie, welke na een jaar ingespannen ar beid wederom hervormd werd in een Sym- phonie. Jammer genoeg, dat ook voor dit voortref felijk werkend gezelschap de periode 1914 1920 noodlottig werd, en een verder voortbe staan onmogelijk maakte. Tenslotte zien wij nog. hoe uit het helaas kortstondig bestaan van „Concento" het algemeen verlangen bleek naar een eigen muziekcorps. Na dezen terugblik in de historie van onze onderafdeelingen valt er dus tweeërlei te con- stateeren. le. Een dankbaar erkennen van taai volhouden tot het.laatste bij de onder- afdeeling Tooneel, thans genaamd „Vader Kolping", en 2e: een eerlijk erkennen van de vele en vaak onoverkomelijke moeilijkheden, waarmee de andere onderafdeelingen soms zoo hevig te kampen hadden, zoodanig soms, dat hun voortbestaan onmogelijk bleek. Zoo bezien behoefde ons het berichtje, hierboven, bedoeld, niet al te zeer te verontrusten, te meer daar een geregelde toevoer van jonge frissche Kolpirgszonen voldoende waarborg biedt voor een krachtig oplevend vereeni- gingsleven. Een werkelijk groot verlies leed de Leid- sche Gezellenvereeniging, door het vrijwel on verwacht „Eervol ontslag uit de H. Bediening" van den zeereerw. Praeses, Pastoor A. J. M, Hafkenscheid. Deze krachtige figuur, wiens heengaan door zijn parochianen ten zeerste gevoeld werd, was ook een edelmoedig be schermer der Gezellenvereeniging; hetgeen heel in 't bijzonder in de resp. onderafdeelin gen tot uiting kwam. Zijn gedachtenis blijve in hooge eere in heel de vereeniging. Op het einde dezer maand werd in Den Haag de le Nationale Gezellendag gehouden; welke zich mocht verheugen in een buiten gewone belangstelling van alle zijden. Ook Leiden was daar met eere vertegenwoordigd. Aldus werd op deze wijze het nationaal saam- hoorigheidsgevoel verstevigd en zeer aantrek kelijk de sociale kennis verdiept. Op 10 September werd de nieuwbenoemde Pastoor van St, Petrus, de Zeereerw. heer Th. M. Beukers, door den Zeereerw. Centraal- praeses W. v. Adrichem plechtig geinstal- leerd als praeses onzer vereeniging. Min of meer onverwacht vroeg op 4 Oct. de weled. heer L. v ,d. Laan ora eervol ontslag als lid van den Raad van Bestuur. Eerbiedi gend de meer dan geldige redenen, die dezen verdienstelijken Bestuursman met zijn 27 dienstjaren tot dien stap noopten, werd hem door den Raad van Bestuur het aange vraagd ontslag op de meest eervolle wijze en met dankzegging verleend. De Tooneelclub soeelde in den loop dezer maand, in de Stadsgehoorzaal voor „Herwon nen Levenskracht", waarmede zij toonde ook aan de christelijke charitas gaarne haar krach ten te willen leenen. Ook stond zif aanstonds klaar voor spon tane, medewerking in dienst der vakorganisa tie, getuige haar optreden in November, op het jaarfeest der Bakkersvereeniging St. Hu- brecht. Gaarne worde hier erkend, dat haar van beide organisaties een welverdiende waar deering ten deel viel. Het op 19 November aangevangen 35e Stich- tirgsfeest stond nu eens niet in het tecken van ernst, in tegenstelling met een oud gebruik. „Vader Kolping" glansde met niet minder dan twee lijvige blijsoelen, dragend de hals brekende titels van „Het Testament van den Kapitein" of „Een woelige Maandagmorgen", en „De Schoonzoon uit Amerika" of „Cornon- tus Nasiculus". Deze veelzeggende stukken s'oe-*eu in en =»-"• Jq jaar feest een echt vastenavondachtig cachet, In één woord, men had een uitstekende nersen naar ieders oordeel ook ver diend. EN NU, WEER VOORUIT. Ons 45ste Stichtingsfeest is gevierd, gran dioos, eensgezind. Er was een blijheid bij dit feest, zooals zelden wordt gezien en allen voelden het aan: Dit feest moest slagen. En 't is geslaagd. We zouden nu wel kunnen uitweiden over de beteekenisvolle morgenviering, met dien machtig mooien opmarsch naar Christus' Ko ningstroon; of over de blijheid bij onze popu laire „kadettënfuif", maar *t lijkt ons beter hier nog eenmaal uit te stippelen, hetgeen onze Gerellenvader dien morgen heeft gezegd. „Noodig is: meer eenheid, meer durf, meer medewerking". Meer e^-heid, en we denken aan het werk in o«ze Oaderafdeelingen en Instellingen. Daar kan nog wel meer gepresteerd worden als allen één zijn in den opzet en de uitvoering van de onderscheidene werkzaamheden, als allen één zijn ook in willende gehoorzaamheid aan de leiding. Meer durf, en we denken aan de velen, die nog staan buiten de clubs. Hoeveel meer le den zouden we kunnen hebben b.v. in onze Retraiteclub, als er meer durf was bij de jon geren. Het schijnt altoos nog een prestatie als je naar de Retraite gaat of als je in je eigen kring spreekt over je retraite, misschien je eerste en je moeilijkste. Meer durf op elk ter rein van je leven, ook in de vereeniging. Meer medewerking, en wie zou dan niet denken aan zoovele jonge kerels, met zoo'n verscheidenheid van kunnen, die we wel in onze rijen hebben, maar niet als werkloos. Ook zij hebben van God talenten ontvangen, de een wat meer als de ander, maar ze stellen hun gaven niet in dienst van hun medebroeders, van hun vrienden. De gaven van geest en hart mogen niet ongebruikt blijven, bij God neenl Onze tijd eischt het apostolaat van geestdrif- tigen, blijen, offervaardigen arbeid. Jonge vrienden, werken jullie voortaan mee? Allemaal? SEVERUS. GENIET. Veel is er te genieten. Wanneer we de oogen openen en de natuur aanschouwen. Met haar grillig-afwisselende en toch steeds weer boeiend-pakkende schoonheid. Bonte veelkeurige verscheidenheid in bloe men en planten, lichtschakeeringen, zon- en wolkenspel. Het moet ongetwijfeld toch ook uw oog geboeid hebben, bij het zien van de tooverachtige kleurenmengeling, welke de zon somtijds aan den wolkenhemel schildert. Ber gen van blinkend goud of van 't zuiverst wit, \elden van zacht-groen, rose en paars. Grijpt 't u niet aan, wanneer ge bij een zonsonder gang die kleuren zich ziet vervloeien en de wolkenlooze plekken als hemelmeertjes ertus- schen verspreid liggen. Genieten kunnen we van klank en beeld, veelzijdig en volop. Als logisch gevolg rijst nu deze vraag bij ons, voldoet het mij, geheel en al? Geven al die genietingen me volkomen bevrediging? Laat de wereldscbe-, de stoffelijke mensch zich vergaoen aan allerlei buitensporige zot ternijen. De wellusteling werpe zich in den vunzigen poel van eigen verdorvenheid. De geldduivels dansen als dwazen om het gouden kalf van hun hebzucht. Dit is ook genieten maar 't is helaas van een duistere makelij. Konden zij eens, één luttel moment de rust smaken, die leeft in een ziel, waar de vriend- schao van God woont! Wat donkerte, of duisternissen ons levens pad ook moge kruisen. Het doet er niet toe. Die innerlijke rust is een onophoudelijke krachtbron, die ons den stoot geeft met ener gie door te werken. Vanuit dien gezichtshoek bezien, moeten wij het luide uitroepen, deze vreugde, dit geluk bevredigt mij, menschelij- kerwijze, geheel en al. A. KOLTRO. KOLPINGS BOYS A.s. Zondag zijn voor beide elftallen wed strijden vastgesteld. Het eerste soeelt om half drie op eigen ter rein tegen S.M.C. II, waartegen reeds eerder een wedstrijd werd gespeeld, wélke met 10 door de Boys werd verloren. Gezien de vooruitgang dei Boys kunnen we vertrouwen, dat thans op eigen terrein een geüjk spel kan worden verkregen. Boys, je beste beentje voor, tot het einde enthousiast volgehouden, en wie weet komen beide nuntjes binnen. Gezellen, komt in grooten getale het eerste elftal bij dezen 2den competitiewedstrijd aan moedigen. Het tweede soeelt om 12.30 uur tegen S.M.C III te Warmond. Bovs, deze wedstrijd gewonnen worden, i Speelt me tenthousiasme en vooral met ver- j stand, niet zelfzuchtig maar een vlug open spel. Veel succes in Warmond. DAMCLUB „DE TWEE SLEUTELS" Voor a.s. Maandag zijn de volgende wedstrij den vastgesteld: A. SneeboerW. Loving, H. SelierTh. Lo ving, B. GoddijnA. Sneeboer, F. WeberH. Selier,K A. UphoffB. Goddijn. P. Hendriks F. Weber, N. VerverA. Uphoff. H. Ding janP, Hendriks, W. PetersN. Verver, J. OuwerkerkH. Dingjan, L. DirkseW. Pe ters, F. de KeuningJ. Ouwerkerk, B. Vuur pijlL. Dirkse,.K. de KeuningF. de Keuning N. StokkermansB. Vuurpijl, F. de DoesK. de Keuning, W. LovingN. Stokkermans, Th. Lo vingF. de Does. Allen present. HET BESTUUR. AFDEELING GEHUWDEN. De Afdeeling Gehuwden van de Gezellen vereeniging Amsterdam I viert Zondag 5 No vember a.s. baar 60-jarig feest. Onze afdeeling zal door drie afgevaardigden, den Senior, een Commsisaris en een lid vertegenwoordigd zijn. Tevens hebben zich op onze laatste vergade ring nog eenige commissarissen en leden aan gemeld om de feestviering in Amsterdam mede te maken. Dezer dagen meldde de secretaris van Am sterdam, dat deze geheel groep van 12 man hoogst welkom is en alles in het werk zal wor den gesteld om hun tweedaagsch verblijf in Amsterdam zoo nuttig en aangenaam mogelijk te maken. Moge van deze feestviering vooral uitgaan meer versterking nog van den goeden geest onder onze Aft. Gehuwden. BOEKHOUDCURSUS Het ligt in de bedoeling ook dezen winter I wederom een cursus Enkel-Boekhouden in te I richten voor de leden. De cursus zal gegeven worden des Woensdags of des Vrijdags. Kos ten zullen wederom zoo laag zijn als vooraf gaande jaren. Voor inlichtingen en opgave j wende men zich tot den Praeses. Gelegenheid voor opgave sluit Zondagavond a.s. Bij de cursugelden, die in drie termijnen vooraf worden voldaan, komt nog de aanschaf fing van een handboek. Dit laatste kan men echter waarschijnlijk goedkoop bekomen bij sommigen der cursisten van 1930'31

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1932 | | pagina 6