HUIZE„ST.AGNES" ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1932 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 6 AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeelmgen te richten aan één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der Laan, Kijnsburgerweg 20, Leidén; Zr. L van den Abeelen, Willem de Zwijger- laan 25, Uegstgeest; Mevr. FehmersBoerKnottnerue, Warmonderweg 37. ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1932. FEESTDAG VAN DE HEILIGE HILDEGARDA, MAAGD. Den 17den September 1179 stierf bij Bin- gen in het bisdom Mains de heilige maagd Hildegarda. Zij was toen twee en tachtig jaar en sinds 1136 Abdis van het Benedic- tinessenklooster op den Rupertberg aan den oever van den Rijn. De veelvuldige vizioenen, waarmede zij begenadigd werd, vervulden haar met een bewonderenswaardige kennis van de we tenschap der heiligen. Zij zijn neergelegd en voor het nage slacht bewaard in de vele boeken, welke zij sinds 1147 is begonnen op te stellen. Daar Hildegarde geen bijzonder weten schappelijke of letterkundige opvoeding genoten had, toont deze werkzaamheid des te duidelijker de bovennatuurlijke inge ving, waarmede zij begenadigd was, en gaat er des te overvloediger geestelijke leering van haar wonderen geesterarbeid uit, Van de meest verwijderde streken kwa men keizers, prinsen en prelaten naar den Rupertsberg waar zich de twijfels des le vens zoowel als de moeilijkheden van de meesters der wetenschap oplosten. Met deze bezoeken staat in verband haar druk ke briefwisseling met schier alles wat geest of macht bezat in de 12de eeuw, zelfs met pausen. Daarbij voegden zij nog haar vele missiereizen, want door God ge dreven en met een heilige liefde begeesterd predikte zij boetvaardigheid aan geeste lijken en leeken, herstelde de tucht in tal van kloosters. Dit werkzame leven, waaraan lichame lijke kwaïen en geestelijke beproevingen niet ontbraken, eindigde pas in haar twee en tachtigste jaar. Eibingen, waar zij een tweede klooster liet bouwen aan den anderen oever van den Rijn gelegen be waart nog tot op heden haar heilig relie ken. Hoewel Sint Hildegarde geen Neder- landsche heilige kan worden genoemd, wordt zij toch in het Bisdom Haarlem bij zonder vereerd is zelfs 'n dorp naar Haar genoemd. In Hilegaertsberg of te wel Hillegerberg wordt zij vereerd en aange roepen. OFFICIEELE MEDEDEELINGEN. Donderdag 22 September 1932 te half acht openingslof in de kapel van het St.- Elisabeth-ziekenhuis. Toespraak Rector Reijnen. Te halfnegen leden-vergadering in de Kleine Stadsgehoorzaal (ingang Aal markt). 1. Opening. 2. Notulen. 3. Ingekomen stukken en medeeelin- gen. 4. Verkiezing van een lid van het be stuur wegens vertrek van de secretaresse, mej. H. M. M. van der Meer. 5. Rondvraag. Na de vergadering:' Zang en kluchtpel onder leiding van mej. Jo Kortmann. N.B. Leden, welke de nieuwe lidmaat schapskaart door uitstedigheid of om an dere redenen nog niet ontvangen hebben, kunnen deze des avonds aan de zaal tegen betaling der contributie in ontvangst ne- Brengt allen een nieuw lid medeZorgt er voor. dat alle R.-K. vrouwen lid zijn van den R.-K. Vrouwenbond! 1920—1932. Met December a.s. zal het 12 1/2-jaar ge leden zijn, dat de R-K. Vereeniging „Hulp in de huishouding en de Baby" te dezer stede werd opgericht. Wel mogen wij deze vereeniging een der belangrijkste onderafdeelingen noemen van den R.-K. Dioc. Vrouwenbond afd. Leiden. Hoewel hare werkzaamheden meestal iii alle stilte verricht worden, mag de vereeni ging zich verheugen in veler belangstelling en daadwerkelijke sympathie. Wat de R.-K. Ver. „Hulp in do buis houding en de Baby" voor Leiden is, hoe zij do minderbedeelden hulp biedt, dit al les is ieder bekend. Dat die hulpbieding in gezinnen, waar moeders plaats tijdelijk vervangen moet worden, veel, veel geld kost, dat die wiegen en babyuitzetten groo- te sommen verslinden, kan ook ieder we ten men leze slechts de jaarverslagen in deze rubriek maar dat die groote sommen gelds bijeen gebracht moeten worden door uwe liefdadigheid, daar de vereeniging andere bronnen van inkomsten mist, dat weet allicht niet iedereen. En daarom willen wij heden op do daadwerke lijke sympathie en belangstelling van Lei- dens Katholieken een beroep doen. De vereeniging gaat jubileeren en deze schoone gelegenheid grijpt zij met beide handen aan, om haar noodlijdende kas te doen versterken opdat zij in deze benarde tijden, waarin de nood dringender is dan ooit, niet met ledige handen zal staan en de behoeftige moedertjes zonder hulp, zonder het hoognoodige voor den a.s. we reldburger zal moeten heenzenden. Onze vereeniging heeft van het bestuur van de Zang vereeniging „Ruim Baan" de blijde mededeeling ontvangen, dat het zangkoor „Ruim Baan" 28 Dec. a.s een uit voering zal geven in den Stadsschouwburg onder leiding van mej. Irna Timmermann ten bate van onze vereeniging. En nu ons dringend verzoek Koopt allen een toegangskaart, wan neer deze u zal worden aangeboden door de jongedames van „Ruim Baan". U ver schaft uzelven een genotvollen avond, dat waarborgt ons de eminente leiding van mej. Irma Timmermann ende kas van jubileerende vereeniging „Hulp in de huis houding en de Baby" vaart er wel bij. Hoe grooter het batig saldo, hoe grooter onze feeststemming en des te meer zullen wij dezen winter kunnen geven. Nadere bijzonderheden omtrent kerke lijke en verdere feestviering zal in deze rubriek nog bekend gemaakt worden. Inmiddels zal het bestuur gaarne feest- giften groot en klein in ontvangst nemen. Het adres van onze penningmee-s- teresse is mevr. B. SimonisKortekaas, Haarlemmerstraat 138 a. Ons gironummer 173307. J. M. v. K.-R. Secr.esse. 'N MOOIE ZOMERDAG IN NOORDWIJK. Het was 3 Augustus, de bêevaartsdag naar St. Jeroen, en het gootO, St. Jeroen dat was nog nooit gebeurd, hadden de bruidjes niet genoeg gebeden voor mooi weer? of was u verbolgen op ons? Al die natte menschen op het trampleinneen het was niet bemoedigend. Maar de opkomst was toch groot. Wij laten ons niet zoo gauw afschrikken, ook de Vrouwenbond was goed vertegenwoordigd. En egen alle slagregens in ging het opgewekt in zes trammen zeewaarts, samen biddend, sa men zingend voelden wij ons gelukkig, want Sint Jeroen wachtte ons op en zou met liefde en mêegevoel al onze nooden en verlangens aanhooren en onze krach tige voorspreker zijn bij God. Toen ons vaandel de kerk binnen werd gedragen brak juist de eerste zonnestraal door Het was als de glimlach van onze goede Heilige. En het was verder den heelen dag heerlijk zomerweder. De plechtige Hoogmis was één feest; wie genoot niet van die bijzonder mooie preek en die heerlijke zang? Het was een dag om niet te vergeten. Dit jaar voor het eerst trok de Graal, vertegenwoordigd door 75 van haar leden (wij waren dit jaar met 45 leden, maar dat is volgend jaar vertien voudigd mep met hun kleurige vlaggen. Zij stichtten ons allen door houding en gang. Het is nu eenmaal niet gemakke lijk om biddend te loopen over straat ten aanschouwe van een gapende menigte. 'n Volgend jaar doen we het nog stiller en nog devoter. De menschen mogen wel zien wat goed bidden is met lichaam en ziel. Dat kleine nauwe poortje waar we onder door moeten, die stille, lange weg door het bosch en eindelijk die verademing als wij op het open grasveld, dé eigenlijke martelplek aankomenhet is altijd weer indrukwekkend en met aandrang werd er gebeden. Sint Jeroen bid voor ons, verhoor ons, kom ons ter hulp in deze moeilijke tijd '8 Middags toen wij in plechtige proces sie met het Allerheiligste rondtrokken, liep St. Jeroen voor ons uit, alles wat ons zalig was, afsmeekend van God, die in over vloedige mate Zijn gaven hem toever trouwde. Werkelijk 'n mooie zomerdag in Noord- wijk IETS LEZENSWAARDIGS VOOR ALLEN. DIE IN DEZEN TIJD DE „KATHOLIEKE VROUW" NIET KUNNEN LEZEN. De heiligheid der Orde. Zegt nu niet dadelijk, dat de orde in 'n menschenleven nog lang geen heiligheid is en dat men dus bezwaarlijk zou kunnen spreken van „de heiligheid der orde". Er zullen wel ordelijke menschen zijn5> die daarom nog geenszins tot de heiligen ge rekend worden. Misschien kent u wel den een of ander, wiens „preciesigheid" meer vervelend dan aantrekkelijk is. Toch ligt er in de „orde" iets heiligs en iets heiligends. Ik dacht er aan verleden week, toen wij onzen grooten landgenoot Z. Em. Kardinaal van Rossum z.g. ten grave droegen. Dat wa-s een leven van orde geweest. De harmonie en de schoon heid der orde was in hem door waardigheid noch werk gestoord. Wat zijn rustige hou ding en gang uitdrukte, wat uit zijn be- heerscht en gedragen woord uitblonk,, wat uit heel zijn verschijning, zijn denken en doen, uitstraalde was een waardige, priesterlijke rust en orde. En dat dit alles geen schijn was, hebben de ingewijden ons met treffende feiten weten te illustree- ren. Trouwens, een Kardinaal, die, niet tegenstaande hoogen leeftijd en aller hoogste waardigheid, toch volmaakt kloos terling bleef, moest wel een mensch van eminente orde wezen. De vroege ochtend INTERPAROCHIEELE KATHOLIEKE CULTUUR. Bij de opvoering van ons Leekespel „Ma- ran Atha", heeft onze Centraal-Praeses j.l. Zondag in 'Rotterdam o.a. dit gezegd: „Wij moeten zorgen voor een 'eigen, katholieke cultuur. Al te veel zijn we in de massa mee gesleurd en, bewust of onbewust, zijn we wereldlingen geworden. Daarom is onze eerste taak: vorming tot volwaardig chris ten, en onze tweede taak: het uitdragen van een katholieke cultuur''. In weinig woorden zien we hier aange geven de plicht van alle katholieken op het breede terrein der samenleving. We moeten de werkelijkheid onder d» oogen durven zien. en dan moeten we wel constateeren een schrikkelijke achterstand op cultureel terrein. Cultuur, d i. beschaving, moet groeien van binnen uit. Daar moet in ons leven een beheerscht streven naar beter en volmaak ter, waardoor al onze uiterlijkheden geken merkt worden. En is dit zoo? Sportoverdrijving en re cords maken, ook in R. K. verband is cul tuur op drijfzand en al te veel maken we zoo een samengaan met een wereld-cultuur, die eerst nog moet leeren wat cultuur eigen lijk beteeken t. Meer dan ooit hebben we thans te breken met uiterlijkheden, die slechts svmbolisee- ren hoe leeg 't van binnen is En in ons leven neemt de H Eucharistie zoo'n plaats in, dat de machtigste factor van alle be schaving in ons aller bereik is. En naar een model van beschaving behoeven wij, met Christus' voorbeeld voor oogen, toch zeker niet te zoeken. Beschaving, fijne katholieke cultuur, moge dat vooral spreken uit onze demon stratie op Zaterdag 8 October! S'everus. STELLING NEMEN. Wilt ge sterk staan in de beroering van den tijd? Wilt ge paraat zijn in de toekomst en als man doelbewust uw weg kiezen. On danks de verlokking én verleiding van ve lerlei richting? Stelt dan niet uit tot morgen dan aanstonds de handen aan de ploeg. Ge bruikt dan nu de middelen die geboden worden om tot die positie te geraken. Blijft toch niet angstvallig achter staan, nu onze tegenstanders zich meer en meer organisee- ren en iederen godsdienst openlijk den oor van iederen dag, die voor den grijzen Kerk vorst reeds te vier uur begon, was telkens het regelmatig begin van een even regel- matigen dag, waarin gebed, werk en korte rust elkaar opvolgden als de rustig voort gaande uren eener klok. En het was juist die orde, die het hem mogelijk maakte tegelijkertijd onbegrijpelijk veel werk te verzetten en toch een rustig leven te leiden voor God en zijne ziel. Hierin ligt dat schrijnend verschil met de huidige wereld, die den armen mensch in onrustige wan orde voortjaagt en hem, terwijl hij in dui zelende vaart voortleeft, zich zelf en God doet vergeten. De goede God is een God van orde. Al les, wat Hij schiep, draagt het stempel van orde en harmonie. De schoonheid der schepping is de vrucht der orde. Alleen de mensch vertoont de teekenen der wan orde. Maar de mensch is dan ook niet meer, gelijk God hem schiep. Wie de rampen, door de erfzonde gesticht, onder één begrip en beeld wil vangen, moet den ken aan de „wanorde" des menschen. Daarom is de weg naar orde tevens de weg naar heiligheid. Natuhrlijk moet dat een orde zijn, die zuiver op God is gericht, d.w.z. die uit bo vennatuurlijke motieven den mensch aan het werk zet om de ruïne der wanorde door de zonde in zijn ziel en leven aan gericht, weer op te bouwen tot een gave harmonie. Maar dan wordt de zucht naar orde van zelf een hoogere zelfbeheersching. Dan wordt de orde gelijk aan het offer en het ordelijk leven uiteraard een offerleven. Dan wordt de rust, die de vrucht is der orde, tevens de levens-harmonie, die uit straalt van beheerschte en gezonde zielen. Maar weinig menschen weten, wat gezag en gehoorzaamheid, tucht en orde betee- kenen in opvoeding en leven. De meesten blijven staan bij het armzalige begrip eener natuurlijke orde en evenwichtigheid, die blijkbaar noodzakelijk is voor individu en. gemeenschap. De goede God bedoelt er iets veel hoogers mee. Hij zoekt er in het langzamer herstel der gebroken orde in het menschelijk leven. Hij ziet er in het dagelijksche offer van eigen zin en harts tocht, welke teruggebracht moeten worden onder de rustige heerschappij van wil en rede. God wil de orde in den mensch niet om de. orde maar om de heiligheid, die in haar harmonie verborgen ligt, als deze op God wordt gericht. En zoo zijn de Heiligen de vrucht eener geestelijke orde, die hen in zelfbeheer sching en zelfversterving deed worden tot rustige werktuigen in Gods rustige hand. Roermond. Dr. Fr. FERON. log verklaren. Onze jeugd is de groote leer school voor ons later leven. Waarschijnlijk komt ge nog voor heete vuren te staan, wie zal het tegendeel be weren Zoudt ge dan de speelbal willen zijn van hen die spotben en neerhalen wat ons dier baar is Al spoedig beschouwt men u als een zwakkeling die hopeloos en ontnuchterd tegenover de redeneering van uw tegenpar tij direct het onderspit moet delven. In de Gez. Vereeniging wordt ons het materiaal verschaft. Daar helft men ons in het opbouwen van een diep-godsdienstigen grondslag. Maatschappelijke toestanden en gebeurtenissen worden geregeld behandeld en in 't juiste licht gesteld. Dit is slechts een kleine schets van het vele dat ons in de Vereeniging geboden wordt. De tijdsomstandigheden dwingen om een standpunt in te nemen. In 't eerste geval moet ge man zijn van 18 karaats, ofwel ge zijt een stumperd die in den maalstroom meegesleurd wordt. A. Kol t r o. WIJ GAAN DEMONSTREEREN! Nu 8 October allengs in zicht komt is het misschien goed, thans reeds eenige voorloopig bepaalde programma-punten af te drukken. 1. Te 7 uur precies, moeten alle deel nemers op 't Pieterskerkhof aanwezig zijn. 2. Oogenblikkelijk worden daar fakkels a 25 ets. gekocht door al de deelnemers, die geen vlag dragen. 3. Van 7.308.30 onze groote demon stratie-tocht door Leiden. 4. Na afloop bijeenkomst in de Groote Stadsgehoorzaak. Op deze bijeenkomst spreekt de Centraal-Praeses, wordt opge voerd ons leekenspel Maran Atha, en wer ken mede de Leidsche Symphonie en Lie dertafel. Dit over het programma. Eenige punten van voorbereiding. 1. Op Zaterdag 24 September a.s. zullen alle Leidsche Gezellen te 3 uur op het Kol- 'Pings Boys terrein aan den Kanaalweg aan wezig zijn, beneinde voor onze demonstra tie een goede marschpas aan te leeren. Al len present dus Gezellen 2. Het parool is: „Verkoopt kaarten a 10 ets. voor onze schitterende Gehoorzaal bijeenkomst. Alle huisgenooteij brengen wij •mee, maar ook onze bekenden, heeren zoo wel als dames. 3. Degenen, die een actieve rol bij de organisatie willen vervullen, geven zich thans onverwijld op aan het secretariaat L. Pieterskerkkoorsteeg 17. Gezellen voert propaganda! O. MAANDVERGADERING AFD. GEZELLEN. Van onze maandvergaderingen als zijnde bijeenkomsten van huiselijke en intieme aard geven wij in het algemeen geen open baar verslag. Van onze bijeenkomst van Dinsdag 1.1. zij hier echter nog eens vast gelegd, dat voor een prachtig bezette zaal en aandachtig luisterend gehoor Pater Vyghen van het Reti-aitenhuis te Noord- wijkerhout enthousiast propaganda maakte voor deelname aan de gesloten retraite. Het gaat goed met onze Retraiteclub, maar het kan nog steeds hooger. Wij ver wachten vele zichtbare resultaten van de zen avond, vooral door geregeld sparen met behulp van onze 'K'etraite-spaarboekjes. VEREENIGINGS-REVUE „WE ZIJN ER NOG NIET". Gelijk bekend zal bij gelegenheid van ons 45ste Stichtingsfeest op Zondag 23 en op Dinsdag 25 October a.s. worden opgevoerd een Revue uit ons vereenigingsleven, waar aan een 80 Gezellen medewerken. Deze avonden worden gegeven in de Stadsgehoorzaal. Vanaf heden zijn voor deze feestavonden kaarten verkrijgbaar bij den Assistent-senior en bij verschillende leden. De prijs is gesteld op 40 ets. DRIE QUATERTEMPERDAGEN. ZONDAG 18 September. Achtiende Zon dag na Pinksteren. 2e gebed v. d. H. Jo seph van Cupertino, Belijder. Credo. Prefa tie v. d. Allerh. Drieëenheid. Kleur: Groen. Wij mogen ons verblijden, dat wij door ons H. Doopsel zijn ingegaan in het Huis des Heeren, de door Christus gestichte, heilige katholieke Kerk (Graduale). Want daar zijn wij geworden uitverkoren kinde ren Gods; daar leerden wij de waarheid kennen (Stiigebed en Postcommunio) daar verkrijgen wij vergiffenis van zonden (Evangelie); daar kunnen wij genieten een heerlijken overvloedigen zielenvrede (In- troitus; Graduale) daar zal het ons niet ontbreken aan Christus' heiligende genade tot den dag, waarop Hij ons roepen zal (Epistel). En al deze onwaardeerbare gaven danken wij aan de verdiensten van Chris tus' bloedig Kruisoffer. Geen betere dank baarheid dan daadwerkelijk deelnemen aan de onbloedige hernieuwing van het H. Kruisoffer, de H Mis; door ons zeiven God aan te bieden, te samen met Christus on zen eigen wil slachtofferen. (Offertorium; Communio). MAANDAG 19 Sept. Mis v. d. H.H. Janu- arius, Bisschop en Gezellen, Martelaren: Salus autem. Kleur: Rood. Bij de vele martelingen, welke de heili gen van dezen dag hebben verduurd, ge schiedden de heerlijkste wonderen. O.a. trad de H. Januarius geheel en al onge deerd uit een gloeienden oven. De land voogd van Campanië, Timothëus, die de heiligen martelen liet, werd plotseling van het gebruik zijner oogen beroofd, maar op het gebed van den H. Januarius kreeg hij het gebruik zijner oogen weer terug, 't Ge volg was de bekeering van bijna 5000 men schen, waarover de landvoogd in razernij ontstak. Het lichaam van den H. Januarius VOORHOUT (Z.-H.) «562 Pension Ie, 2e en 3e klas DAMES EN HEEREN PROSPECTUS OP AANVRAGE ~m Directie: Zusters Franciscanessen van Veghel rust te Napels, waar ieder jaar het bekende bloedwonder plaats heeft. DINSDAG 20 Sept. Mis v. d. H.H. Eusta- chius en Gezellen, Martelen: Sapientiam. 2e. gebed v. d. Vigilie v. d. H. Mattheus. Kleur: Rood. Eustaohius bekleedde een hoogen rang in het leger van keizer Trajanus. Op jaeht be keerd tengevolge van het verschijnen van een kruis tusschen het gewei van een hert, dat door hem achtervolgd werd, liet hij zich met zijn vrouw en twee kinderen doo- pen. Zij werden gedood toen na een over winning Eustachius weigerde aan de afgo den te offeren. WOENSDAG 21 Sept. Quatertemperdag. Geboden vasten- en onthoudingsdag. Feest dag v. d. H. Mattheüus, Apostel en Evan gelist. Mis: Os Justi. 2e gebed en laatste Evangelie v. d. quatertemperdag. Credo. Prefatie v. d. Apostelen. Kleur: Rood. De tollenaar Levi werd door Christus tot het Apostolaat geroepen en sindsdien Mattheüs genoemd. Voor de christen ge worden Joden schreef hij zijn Evangelie in het Hebreeuwsch, na de verrijzenis van Christus. Hij preekte het H. Evangelie in. Arabië en Ethiopië. DONDERDAG 22 Sept. Mis v. d. H. Tho mas van Villanova, Bisschop en Belijder: Statuit. 2e gebed v. d. H.H. Mauritius en Gezellen, Martelaren. Kleur: Wit. Thomas, die om zijn buitengewone edel moedigheid jegens de armen den bijnaam verworven heeft van „Aalmoezenier" werd geboren uit een Spaansche familie, die wel voornaam was, maar op financieel gebied betere dagen gekend had. Toch waren zijne ouders steeds middelmatig naar vermogen en geheel zijn leven, van zijn kinderjaren af, volgde Thomas het mooie voorbeeld zijner ouders. Op 27-jarigen leeftijd werd Thomas Augustijn en verwierf zich naam als predi kant. Later is de heilige bisschop geworden van Valencia. Ofschoon verheven, bleef hij toch de eenvoudige Thomas als voorheen. Bijna zijn geheele inkomen besteedde hij aan werken van liefdadigheid, welke hij 'zelf met bijzonderen zorg organiseerde. Hij stierf in het jaar 1556, 68 jaren oud. WJIJDAG 23 Sept. Quatertemperdag. Geboden vasten- en onthoudingsdag. Mis v.d. H. Linus, Paus en Martelaar: Statuit. 2e gebed en laatste Evangelie v. d. quater temperdag; 3e v. d. H. Tecla, Maagd en Martelares. Kleur: Rood. Of de H. Mis v. d. quatertemperdag: Laetetur. Geen Gloria.. 2e gebed v. d. H. Linus; 3e v. d. H. Tecla. Kleur: Paars. ZATERDAG 24 Sept. Quatertemperdag. Geboden vasten- en onthoudingsdag. Mis v. 0. L. Vrouw tot vrijkoop van slaven: Salve. 2e gebed en laatste Evangelie v. d. quater temperdag: 3e voor den Paus. Credo. Pre fatie van Maria (invullen: En U om het feest). Kleur: Wit. Of de H. Mis v. d. quatertemperdag: Ve- nite. Geen Gloria. 2e gebed van O. L. Vrouw; 3e voor den Paus. Laatste Evange lie van O. L. Vrouw. Kleur: Paars. Aan den H, Petrus Nolascus verscheen Maria en maakte bekend, dat zij graag een Orde van religieuzen zag ingesteld met het doel de gevangen christenen uit de handen der Turken te bevrijden. Ook verscheen de H. Maagd aan den biechtvader van den H. Petrus, den H. Raymundus de Penuafort en aan koning Jacob van Arragon, die zij aan spoorde hun hulp te verleenen. Den lOen Augustus 1218 werd de Orde ingesteld met een vierde gelofte, n.l. zich te geven tot on derpand, als het noodig zou zijn, voor de vrijkooping van een christen slaaf. Als niet anders wordt aangegeven dage lijks Gloria, geen Credo. De gewone Prefa tie. IN DE KERKEN DER E.E.P.P. FRANCISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender van het Bisdom, behalve: VRIJDAG. Feest der vinding van het lichaam der H. Clara, Maagd. Mis: Con- versus. 2e gebed v. d. H. Linus; 3e v. d. quatertemperdag; 4e v. d. H. Tecla. Laat ste Evangelie v. d. quatertemperdag. Kleur: Wit. ZATERDAG. Mis v. d. H. Paoificus van Septempeda, Belijder: Os Justi. 2e gebed van O. L. Vrouw; 3e v. d. quatertemperdag; 4e voor den Paus. Laatste Evangelie v. d. quatertemperdag. Kleur: Wit. Amsterdam. ALB. M. KOK, pr. RROEDERS-COHURESflTIE 01. VROUW VAN VII SMARTEN NOVICIAAT JUVENAAT VOORHOUT MISSIE IN CHINA Opleiding vanaf 12 jaar voor jongens die neiging gevoelen om Broeder te worden in verschillende ambachten bij het Lager On derwijs en Nijverheidsonderwijs. Kost- en leergeld nader overeen te komen. Prospectus wordt gratis op aanvrage toe gezonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1932 | | pagina 6