ZATERDAG 28 MEI 1932 No. 7212 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN BINNENLAND ST. CLEMENS RETRAITENHUIS 23ste Jaargang 2)e £eidóeli&(£ou/fca/nt DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling Voor Leiden 19 cent per week f2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 oent per week f 2.60 per kwartaal Franco per port f2.95 per kwartaal Het Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 oent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 oent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 oent. TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 II GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone Advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend. Kleine advertentiën, van ten hoogste 30 woorden, waarin betrekkingen worden aangoboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop f 0.50. Dit nummer bestaat uit vijf bladen waaronder geïllustreerd Zondags blad. V Een Katholiek kan niet Socialist zijn. „Als de Katholieken naar aanleiding van deze moraal ver klaring tot luidruchtige eigengerechtigheid vervallen" Aldus prof. R. Kuyper in een artikel in het „Volk", handelend over de marxistische moraaltheorie. Onmiddellijk moge bier met den groot sten nadruk worden verklaard, dat eigen gerechtigheid van den Katholiek verre ver wijderd behoort te zijn, terwijl luidruchtige eigengerechtigheid tegen de katholieke mo raal aanbotst als een schreeuwende vloek tegen de muren van een gewijde kerk. De pharizeër staat niet vóór ons als een donkere vlek tegenover de in zijn nederig heid lichtende verschijning van den tolle naar, omdat de eerste vroomheid huichelde, maar omdat deze zijn vroomheid in trotsche eigengerechtigheid uitstalde! 't Is echter geen „luidruchtige eigenge rechtigheid", als wij de katholieke moraal openlijk en fier aan de ménschiheid voor houden als den weg naar persoonlijke ver volmaking en geluk èn naar maatschappe lijke gerechtigheid en redding. En 't is geen „luidruchtige eigengerech tigheid", 'als wij, als Katholieken, met de grootst mogelijke beslistheid, verklaren, dat het socialisme voor ons absoluut onaan vaardbaar is, voor de regeling van ons per soonlijk leven zoowel als voor die van maat schappelijk leven, om de marxistische mo raaltheorie De marxistische moraaltheorie wordt door prof. Kuyper aldus omschreven: de moraal wordt beschouwd „als te zijn ont staan in een onderbewust proces op den grondslag van het maatschap- pel ij k e belang, de maatschappelijke nood zakelijkheid". In deze socialistische moraaltheorie kan niet worden erkend „een zedelijkheid, als een uitvloeisel van een goddelijke Almacht of van een bovenmenschelijke zedelij-fce wereldorde" aldus de socialistische hoog leeraar. En verder schrijft hij in hetzelfde artikel: „De mensch zelf maakt, volgens het Marxisme, de moraal...." De mensch zelf maakt de moraalDus zónder aanvaarding van onveranderlijke natuurwetten, zonder voorlichting van de geopenbaarde Waarheid, zonder leiding vaji Godsdienst en Kerk. Wie bedoelde natuur wetten en deze voorlichting en leiding wèl aanvaardt, handelt in strijd met de maxis- tisohe moraaltheorie. En déze marxistische moraaltheorie is niet een persoonlijk bezit of een eigen vin ding van prof. Kuyper, maar het is dè mo raaltheorie, welke het socialisme draagt en bij zoo vele socialisten levensbeginsel is beginsel van hun doen en laten. En nu zeggen wij volstrekt niet, dat daérom de moreele gedragingen van alle socialisten door ons als moreel-slechb wor den beschouwd. De moreele gedragingen van alle katholieken worden door ons ook niet als moreel-goed gewaardeerd! Wij constateeren alleen, dat de marxistische moraaltheorie in lijnrechten strijd i 8 met de katholieke moraalleer; en dat daarom het socialisme, hetwelk deze marxistische moraal aanhangt of zeker niet verwerpen kan, voor den katholiek onaan vaardbaar is. Allerduidelijkst en glashelder ligt in de uitspraken van prof. Kuyper (al schrijft hij, dat hij er persoonlijk voor verantwoorde lijk is en niet de S-DjLP.) de onomstoote- lijke waarheid uitgedrukt: een katholiek kan niet socialist zijn! Een katholiek kan niet socialist zijn de diepte en meest-principieele reden daar van ligt in het verschil in waardeering van den Godsdienst, in het verschil in aanvaar ding van de moraal. Ook al zouden andere redenen kunnen vervallen, dan bestaat toch nog deze oor zaak van een diepe principieel© klove. TWEEDE KAMER KRENKING VAN GODSDIENSTIGE GEVOELENS. Er bestaat reden om dit verslag te be ginnen met de laatste redevoering, die in de vergadering van heden werd uitgespro ken; want deze redevoering vormt wellioht een uniek feit in onze Parlementaire ge schiedenis. Er waren nog maar weinig leden in de Kamer aanwezig. De laatste spr., die inge schreven stond, de heer Krijger, was aan het woord geweest, en reeds verwachtte men, dat de minister enkele woorden zou zeggen, waarna de vergadering zou wor den gesloten, toen de nestor der Kamer, de heer Heemskerk (A.R.), het spreekge- toelte besteeg, met een bedoeling, die eerst later duidelijk werd. Spr. begon met als zijn meening uit te spreken, na alles wat over het aanhangige wetsontwerp was gezegd, dat dit op principieel zeer juiste gronden berustte. De overheid is dienaresse Gods, en juist daarom moet zij de godsdienstvrij heid eerbiedigen, omdat zij ieders geweten moet eerbiedigen. Zij moet zelfs de vrijheid eerbiedigen van hem, die God niet dient. Maar omdat zij geroepen is, de godsdienst vrijheid te doen eerbiedigen, moet zij ook zorgen, dat de vrijheid van hen, die God wel willen dienen, niet wordt gekrenkt door hen in hun heiligste gevoelens aan te tas ten; en dit geschiedt, wanneer smalende godslasteringen worden gebruikt. Terecht wordt niet de godslastering zelve strafbaar gesteld, omdat de overheid, dit doende, zich in de plaats van God zou stellen. Maar het aantasten van andere in hun edelste ge voelens moet worden gestraft. Deze inleiding vormde blijkbaar slechts een aanloop voor hetgeen ging volgen, n.l. een philippica tegen den nieuwen vertegen woordiger der Herv. Ger. Staatspartij, den heer Peereboom. Deze had in de heden door hem gehouden maiden-speech, gezegd, dat het gelijk stond met het spannen van de paarden achter den wagen, wanneer thans werd voorgesteld smalende godslas teringen strafbaar te stellen, nadat men eerst de jeugd had opgevoerd door haar op de openbare school, zooals de Ant.-Rev. en Ohr.-Hist. deden, den Bijbel te ontnemen. Met verheffing van stem en zichtbare ver ontwaardiging kwam de nestor der Kamer tegen deze beweringen van het jongste lid op. Zonderling, noemde hij ze, er bij voe gend, geen ander woord te willen gebrui ken, omdat het hier het jongste lid gold, en hij hoopte dat de heer Peereboom voortaan bij betere leermeesters te rade zou gaan. Hoe was het mogelijk te zeggen, dat de Ant.-Rev. en de Chr.-Hist. den Bij bel aan de scholen hadden ontnomen! De waarheid is, dat deze beide partijen juist tegen de openbare school hebben ge streden, omdat daar de jeugd zonder den Bijbel werd opgevoerd; en wanneer thans zoovele kinderen op eigen scholen met den Bijbel worden grootgebracht, dan is dit te danken aan den strijd mede van deze par tijen. Spr. betreurde het, dat een zaak ah deze door het jongste lid was aangewend tot propaganda voor de eene partij en tot bestrijding van andere partijen. Het gold hier geen partij zaak, maar een zaak, die bo ven de partijen staat. En wanneer de heer Peereboom deze zaak wilde bestrijden op grond van de overweging, dat ze had kun nen voorkomen worden door in het verle den anders te handelen, dan zou hij toch moeten bedenken, of het wel christelijk is en of men zich het monopolie van Christen dom mag aanmatigen, wanneer men tegen een maatregel zich keerde, ter beveiliging van godsdienstige gevoelens, louter op grond, dat deze een gevolg zou zijn van vroeger verkeerd optreden. De verantwoor ding daarvan zou de heer Peereboom zelf te dragen hebben. Het is waarlijk niet aangenaam als jong ste lid in de Tweede Kamer op deze wijze door den altijd vriendelijken en altijd wel- willenden Nestor der Kamer te worden be groet, maar niemand zal kunnen zeggen, dat het onverdiend was. De heer Peere boom had het er met zijn oppervlakkig speechje naar gemaakt. Er is overigens in de debatten van he den weinig nieuws gezegd. Alles draaide om de drie punten, welke wij vroeger heD- ben genoemd. De heer Marchant (VJ).) behoorde natuurlijk tot hen, die betoogden, dat het onmogelijk was, in deze doeltref fende wetsbepalingen te maken. Natuurlijk anders genuanceerd stond de heer Slotemaker de Bruine (C.H.) toch ook op het standpunt, dat dit wets ontwerp geen bevredigende oplossing brengt. Stelt men de vraag, wie is de God, die volgens dit wetsontwerp niet gelasterd mag worden dan zou men moeten antwoor den, dat alleen laster van den persoonlijken God en van de H. Drievuldigheid strafbaar wordt gesteld. Laster van het onpersoonlij ke godsbegrip, bijv. van het Opperwezen is niet strafbaar. Hoe zullen onze rechters dit moeten onderzoeken? Een soortgelijke moeilijkheid doet zich voor als men ant woord zoekt op de vraag: wanneer wordt God gelasterd? Ook dit is geen terrein voor onderzoek door dein rechter. Het is al precies eender gesteld met het antwoord op de vraag. Wanneer zal de godslastering smalend zijn en waarom wordt ze toege laten als ze niet sma id is? Dit standpunt van den heer Slotemaker vond geen genade bij den heer Peere boom. (H.G.). De beer Van Wijnbergen (R.K.) zou liever hebben gezien, dat de godslastering als zoodanig strafbaar zou worden gesteld. Maar bij nam toch genoegen met dit wets ontwerp. Het verwonderde hem, dat de heer Slotemaker de vraag stelde, wie voor den wetgever God is, aangezien diens partij aan de openbare Universiteit een faculteit der godgeleerdheid wil op den grondslag der Openbaring. Uit tal van punten onzer wetgeving blijkt voldoende, dat God daar in wordt erkend; en met de rechtspraak zal het best losloopen. Spr. erkende oi gens, dat dit wetsontwerp in hoofdzaak een getuigend karakter heeft. Het is e€ betuiging van den goeden wil van het N derlandsche volk jegens God, maar dit heeft vooral in deze tijden op zichzelf reeds groo- te beteekenis. Vermelden wij tenslotte, dat natuurlijk ook de heer Zandt (S.G.P.) dit wetsontwerp onvoldoende achtte. Nadat de heer K r ij g e r (C.H.) nog wat gepolemiseerd had tegen den heer Peere boom en in afwijking van zijn partijgenoot, den heer Slotemaker, het wetsontwerp had toegejuicht, hield de heer Heemskerk de in het begin van dit overzicht reeds ver melde rede. Dinsdag a.s. komt de Minister aan het woord; maar eerst zal moeten worden be slist op een verzoek van den heer K u- pers (S.D.A.P.) om de Regeering te in- terpelleeren over de loonen bij de werkver schaffing, de verlaging der steunnormen en den woningbouw, zoodat weer een nieuw crisisdebat in zicht is. DE ONDERHANDELINGEN MET DU ITSCHLAND. Een bedroevend resultaat voor ons land. Van een zijde, die uitnemend geïnfor meerd is omtrent het verloop der Duitsch- Nederlandsche onderhandelingen, verneemt het „Hbld.", dat het resultaat dezer onder handelingen voor Nederalnd bedroevend geweest is. De Duitsche regeering ia niet geneigd gebleken op eenig principieel punt concessie te doen, zoodat onze gedeleger- den gistermiddag om 1 uur „met de kous op den kop" naar Nederland zijn terugge keerd. Zij zijn ©t niet in geslaagd ©eniger lei verbetering noch in de deviezenregeling noch in onze exportmogelijkheden te bren gen. De Onafh. Soc. Partij. „De Fakkel" deelt mede, dat Edo Fim- men een brief heeft gezonden aan het be stuur van de O. S. P., waarin hij wegens drukken bezigheden voor de I.T.F." be dankt als voorzitter van de O.S.P. J. de Kadt zal de functie van voorzitter waarnemen. TARWE-BESPREKINGEN. Gistermiddag is op het departement een bespreking gehouden van den Regeerings- tarwe-commissaris cs. met vertegenwoor digers van den landbouw. Wij herinneren aan hetgeen minister Verschuur op 25 Mei in de Tweede Kamer heeft gezegd: „Ik heb het vraagstuk van de uitbreiding der tarwecultuur nog in geen van beide opzichten beslist. Ik ben nog in dubio, of het mogelijk zal zijn, voor onze Ned. land bouw in de tarwecultuur een reserve aan te treffen, of dat dat reeds zijn hoogtepunt heeft bereikt". De verpachting van de Stationsrestauraties Naar de „Msb." verneemt, heeft de directie der Nederiandsche Spoorwegen be sloten bij afloop van de verpachting der Stationsrestauraties aan de firina Goothem en Noteboom en de N. V. „Ex pluribus Unum", deze pacht niet meer te verlen gen, doch de restauraties uitsluitend aan particulieren te verpachten. Teneinde al dus goedkoopere consumptie-prijzen voor het reizend publiek te verkrijgen. OOK EEN OPEN BRIEF! Toen Posthuma nog minister was. Onze lezers kennen de telegrammen wisseling tusschen Posthuma en minister Verschuur, gevolgd door een open brief van den eerste aan den minister. De „Rotterdammer" publiceert een open brief in 1917 door den heer Kruse- man tegen den toenmaligen minister Posthuma gericht. De brief luidde als volgt: „U brengt het platteland van Neder land tot wanhoop en daarmee tot verzet. U veroordeelt de zandboeren om hun rogge geheel af te staan zonder hun de minste zekerheid te geven, dat zij voe der voor hun vee en varkens terug kun nen krijgen. U veroordeelt de bouwboeren van Ne derland om al hun haver af te staan, ter wijl hun wellicht twee derden van hetgeen zij dringend noodig hebben, zal worden ge laten. U veroordeelt de bouwboeren om al hun producten af te staan en voor zaaigoed andere waar te koopen tegen veel hooge- ren prijs zonder de zekerheid hot op tijd te zullen ontvangen. U veroordeelt de varkenshouderij om hun beesten te laten doodhongeren. U veroordeelt de veehouders om al hun weidevee zelf op stal te houden of zij daartoe ruimte genoeg hebben of niet, want de bouwboeren mogen geen eigen geteelden producten voor vee behouden, omdat zij dit niet op de vee-tel kaarten van Juni hebben ingevuld. Zij hadden toen geen vee en konden dus niets invul len. U veroordeelt de bonwboeren, die vol gens hun pachtcontracten vee moeten stallen, om dit vee te houden zonder voe der te mogen houden, terwijl zij het zelf geteeld hebben. U heeft de varkenshouders verzocht om door te gaan met hun bedrijf. Nu de boel spaak loopt, laat U hen in den steek. Excellentie ,de boeern nemen het U ii zeer hooge mate kwalijk, dat u uwe toe zeggingen niet nakomt en dat niemand er op kan rekenen, dat uw beslissingien n week nog geldig zijn. U heeft den handel in erwten verleden jaar rustig zijn gang laten gaan tot de prijzen hoog opgejaagd werden, toen heeft u ingegrepen, terwijl daarna haast niots gedistribueerd werd. U heeft het kanariezaad tot 41.la ten oploopen en het voor 31.onteigend U heeft officieel medegedeeld, dat u het koolzaad niet zoudt vorderen en toen de prijs, die normaal 18.per 100 K G. is, tot 65.was gestegen, heeft U het voor dien lijd onteigend. U heeft medegedeeld, dat u de com Birmptie winteraardappelen niet zoudt distribueeren; nu men allerwege maatre gelen treft om aardappelen op te gaan doen, deelt u mede deze te gaan distribu- U heeft j.l. voorjaar minimumprijzen voor de voornaamste producten vastge steld. Nu het op leveren aankomt, worden deze minimumprijzen de maximumprijzen voor de allerbeste kwaliteit, die er door het slechte weer niet is. Iedereen blijft daar dus ver onder. U heeft in dezelfde week officieel be kend gemaakt: L dat een gedeelte van hun eigen ge teelde granen en peulvruchten zal worden verstrekt; II. dat aan producenten geen voor raad. voldoende voor eigen behoefte zal worden gelaten; III. dat eigen geteelde aardappelen en greenten wel behouden mogen worden voor eigen gebruik. De boeren klagen uit den aard over minder inkomsten dan zij meenden te zullen hebben; dat is klein gedacht, doch mensohelijk, doch zij keuren het streng af, dat er geen vast vertrouwen op uw regeling mogelijk is. Noch de boeren, noch de handelaren, nceh de koopers, kunnen op die wijze ver trouwen in de leiding behouden- De heer Posthuma heeft klaarblijkelijk, toen hij minister Verschuur zoo fel aan viel, zijn eigen verleden wel een beetje uit het oog verloren". Traangas bij* relletjes. Naar de „Msbd.", is bij het wapen der Marechaussee een traangasgumraistok «n- gevoerd, te gebruiken bij relletjes en der gelijke. Het wapen is een gewone gummi stok, doch in het handvat is een kleine loop waarin een traangaspatroon, die wordt af geschoten door middel van een veer met l een naald. VOORNAAMSTE NIEUWS. BUITENLAND. Regeeringsverklaring van het nieuwe Oostenrijksche kabinet. (2de blad). Cycloon in Britsch-lndië. (Buitenl. Be richten, 2de blad). BINNENLAND. Vergadering Partijraad R. K. Staats partij. (1ste blad). CORRESPONDENTIE UIT BERLIJN Bladz. 5 PAGINA VOOR DE DAMES Bladz. 15 Mr. J. T. LINTHORST HOMAN OVERLEDEN. Oud-Commissaris der Koningin in Drente. Op het buiten „Overcinge" is gisteren na een langdurige ongesteldheid, op 58-ja- rigen leeftijd overleden Mr. J. T. Linthorst Homan, oud-Commissaris der Koningin in de Provincie Drento. Do teraardebestelling zal a.s. Dingdag middag te Havelte geschieden. Mr. Jan Tymens Linthorst werd te Assen geboren op 2 October 1873, Na het Gymna sium te Assen te hebben doorloopon, be zocht bij de Universiteit te Groningen, waar hij van 1893—1897 rechtswetenschap pen studeorde. Na zijn doctoraal examen te hebben afge legd, vestigde Mr. Linthorst Honmn zich als advocaat-procurour te Assen. Vele ja ren was hij lid dor Provinciale Staten van Drente. In 1917 werd hij tot Commissaris der Koningin in die provincie benoemd. De overledene was om. secretaris van het genootschap van Landbouw in Drente, voorzitter van hot Koninklijk Nodcrlandsch Landbouw Comité, Commissaris van de Centrale Landbouw Onderlinge. Tijdens den oorlog was Mr. Linthorst Homan in 's-Gravenhage werkzaam als voorzitter der commissie voor voeding van mensch en dier, als uitvoerend lid voor do commissie voor het handelsverkeer met het buiten land (interdepartementale commissie) en voorzitter van het Landbouw-exportbu- reau. Mr. Linthorst Homan was Radder der orde van den Nedcrlandschen Leeuw, Grootofficier der Oranje Nassau-orde, Commandeur der Huisorde van Oranje. Verleden jaar is Mr. Linthorst Homan wegens gezondheidsredenen als Commissa ris der Koningin afgetreden. 11 ij werd toon als zoodanig opgevolgd door Mr. Dr. R. H. baron de Vos van Stecnwijk. A. T. 0. en Van Gend Loos-personeel. Naar het „Handelsblad," verneemt, heeft, do directie van het A. T. O. en Van Gend cn Loos-bedrijf aan het hoofdbestuur van den Centralen Bond van .Spoor-, Tram-, A. T. O.- en Van Gend en Loos-personeel een schrijven gezonden, waarin zij mededeelt, dat zij naar aanleiding van do mot net hoofdbestuur gehouden besprekingen over do met ingang van 1 Juli a.s. voorgenomen loonsverlaging van 10 pet. en de daartegen aangevoerde bezwaren, besloten heeft om de loonsverlaging van 10 pet. terug te bren gen tot ten hoogste 7 pet., ingaande 1 Juli voor de kantoorbedienden en 3 Juli voor de arbeiders, die thans in het bedrijf werk zaam zijn. Voor eventueel nieuw in dienst to nemen personeel is het minimumloon lager gesteld, terwijl het maximumloon twee jaren later bereikt wordt dan door het thans in dienst zijnde personeel. De directie merkt op, dat dit de uiterste concessie is waartoe zij gaan kan. TE NOORDWIJKERHOUT 31 Mei—3 Juni Gehuwde Vrouwen 6.50 69 Juni Overheidspersoneel 6.50 11—14 Juni Leiders Jeugdvereen. 6.50 2528 Juni Gehuwde .Mannen 6.50 28 Juni—1 Juli Heeren Middenst. 10. 2—5 Juli Meisjes boven 17 j. 6.50 5—8 Juli Geh. Dames Middenst. 10.— 9—12 Juli Ongeh. St. Josephgez. 6.50 12—15 Juli St. Josephgczellen en andere jonge mannen 6.50 1619 Juli Mannen H. Familie 6.50 2326 Juli Gehuwde Mannen 6.50

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1932 | | pagina 1