1X1 ZATERDAG 7 MEI 1932 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 6 AFDLEL1NG LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeelingen te richten aan één dor redactieleden: Mejuffrouw Jo van der Laan, Hijnshurgerweg 20. Leiden; Zr. 1 van deD Aheelen Willem de Zwijger* laan 26, Uegstgeest; Mevr KehmersBuer—Knottnerut, Warmonderweg 37. ZATERDAG 7 MEI. feestdag van den H. Stanislaus, Bis schop en Martelaar. St. Stanislaus was een Poolsch edelman, Bisschop van Kra- kau zijn geboortestad. Hij was een man van groote deugd en groote wijsheid. De heilige ijvor waarmede hij koning Boles- lav zijn publieke schanddaden verweet was oorzaak van zijn dood. Deze tyran doodde de heilige bisschop met eigen hand, onderwijl hij de H. Mis opdroeg. Het was in 't jaar onzes Heeren 1079. Op 8 Mei vieren wij het feest van de Verschijning van den Aartsengel Michaël op den berg Galgano in Italië, omstreeks de helft van den 7den eeuw. Sint Michaël is de standaarddrager van God, aanvoer der van het Hemelsche heir en verdedi ger van de H. Kerk in den strijd tegen de booze geesten, vijanden van God en de ziel; zooals wij iederen dag met den priester na de H. Mis bidden. Ër bestaan verscheidene legenden aangaande de ver schijningen van den H. Michaël op aarde sinds het begin der Christelijke tijdreke ning. De oorsprong van het feest van morgen is als volgt zooals wij in „Heili gen en Hun Attributen" lezen. Zeker man, Galgano geheeten, bezait vele kudden op de bergen; eens verloor hij een zijner stieren, dien hij na lang zoeken op den top van den berg bij den ingang van een hol terugvond. Hij gaf zijn dienaar bevel hem dood te schieten, doch de pijl kwam terug en trof dengene, die hem afgeschoten had in den borst, zoodat hij op slag gedood werd. Ten zeer ste hierover bedroefd, zond de eigenaar iemand naar den Bisschop voor diens raad te vragen. Nadat hij drie dagen in vasten en gebed had doorgebracht, kreeg de bisschop een verschijning van den H. Michaël, welke hem vertelde, dat de plaats, waar die stier stond, bizonder aan hem was toegewijd en dat die knecht derhalve met den dood gestraft was, wijl hij die plaats ontwijd had. Hij gaf even eens te kennen, dat het zijn verlangen was, dat daar een kerk zou gebouwd worden te zijner eer. Toen men die grot binnenging, bevond men, dat daar reeds drie altaren kant en klaar stonden en dat een waterbron, welke uit de nabije [rotsen ontsrong, alle mogelijlke kwalen; genas. Die plaats werd weldra alsom be kend, de kerk van Monte-Galgano trok bedevaartgangers uit alle oorden van Jtalië. In de achtste eeuw verscheen St. Michaël tot drie maal toe aan den Bis schop van Avranches in Normandië, den H. Aubertus, om dezen te verzoeken, dat er een kerk' te zijner eere gesticht zou worden op de rots in den golf van Avran ches. Hij vertelde eveneeens aan den Bisschop, dat daar een stier zou gevon den worden en een bron met genees krachtig water. En dat hij de kerk moest bouwen op den grond die door het dier betreden was. Bij zijn heengaan drukte de engel zijn duim op het hoofd van den Bisschop en liet daar een indruk achter, welke voor altijd bleef bestaan. Aan stonds werd cr een klein kerkje ge bouwd, doch later richtten de Hertogen van Normandië hier de prachtige abdij van Moort St. Michel op, welke een ge liefkoosde bedevaartsplaats werd, en werd de H. Michaël tot Patroonheilige van Normandië gekozen. „SANCTA VERONICA". De eerstvolgende zitting zal zijn Don derdag 12 Mei. We vertrouwen er op, dat velen deze zitting zullen bezoeken. Brengt u uw gemaakte goederen even en neemt u dan weer enkele kleeding- stukjes meel Dames, er zijn missohien onder uw kennissen wel dames, die nog geen kennis gemaakt hebben met het werk van Sancta Veronica. Kom, brengt u hen eens moe. U bent allen van harte welkom. DE VOLMAAKTE GEHUWDE VROUW In Spreuken 31 vers 10 lezen we: „Een sterke vrouw, wie kan haar vindenl Als iets van verre, ja van de uiterste gren zen (gekomen) is haar waarde". Dit is de eerste tekst, die Fray Luis de Leon behandeld in zijn boekje van bovenstaande titel. „Terstond bij den aanvang" zoo schrijft hij „deelt de H. Geest ons mee, wat Hij ons heeft te zeggen, n.l. dat Hij wil spreken over do gedragslijn van een sterke vrouw, dat wil zeggen: van een volmaakte (ten minste zoo volmaakt mogeMjke) huis vrouw". En om do lof, die de H. Geest deze vrouw toobrengt, meer kracht bij te zetten, spreekt Hij: „De sterke vrouw, wie kan haar vinden?" alsof Hij. aldus sprekende en aldus vragende te kennen wil geven, dat het moeilijk is haar te vinden en dat zulke vrouwen maar wei nig talrijk zijn. Maar waarcffl noemt de H. Geest de goede huisvrouw een „sterke" vrouw? Sterk wordt hier genoemd in de betee- I kenis van: wilskracht, sterkte des har ten, arbeid, gezag, ja, uitmuntend in vele deugden. Zij, die dit alles in zich vereenigt is een goede huisvrouw, en zij, die dit alles niet in zich heeft, is het niet. In het tweede gedeelte spreekt Hij over de waarde en wordt zij vergeleken met kostbare edelsteenen. Immers, even- als de waarde der edelsteenen zeer hopg en buitengewoon is, evenzoo bezit de j deugd van de goede vrouw een onwaar deerbaar hoogen graad en ongewone I kracht. De man moet begrijpen, dat hij j in haar een schat bezit voor alle tijds omstandigheden. In ernst en schets, in voor- en tegenspoed, in de bloeiende jeugd en in de matte grijsheid, het heele leven door, is zij de balsem der liefde, de vrede en rust. Tot zoover gaan de lofprijzingen, die God aan zulk een vrouw geeft. Zien we wat hierop volgt in vers 11: „Op haar betrouwt het hart van haren man en aan buit zal het hem niet ontbreken". Van welk vertrouwen is hier sprake? Sommigen zullen denken, dat hier be doeld wordt het vertrouwen dat de man in zijn vrouw stelt op het gebied der eerbaarheid. Maar daar zal de H. Geest hier niet op gedoeld hebben, want God verlangt, dat de eerbaarheid en kuisch- heid zóó diep in het hart der vrouw ge worteld zijn dat zij er zelfs niet aan mag denken, dat het tegenovergestelde mogelijk zou kunnen zijn. Integendeel, de eerbaarheid der vrouw is de grondslag, waarop het goede huwelijk gebouwd is, zij is in één woord het wezen en de zelf standigheid der gehuwde vrouw. Maar over welk vertrouwen spreekt God dan? Uit hetgeen volgt kunnen wij het opma ken. Hij zegt: ,,Aan buit zal het hem niet ontbreken". Het eerste werk en de eerste plicht van de gehuwde vrouw is, zegt de H. Geest, dat zij zorgt, dat haar man zich gerust en veilig gevoelt, zoo dat hij zich op haar verlaat, om zijn huis in goeden welstand te houden. Hij vertrouwt op haar. Een man is door zijn werk veel van huis, maar gaat in het vaste vertrouwen, dat het huis goed be stierd wordt door de zorgen van zijn vrouw. Zij zorgt voor 't grootste deel voor de opvoeding der kinderen, onder haar bestuur wordt het huishouden ge regeld, worden de uitgaven gedaan, en nog zóóveel dingen meer. Een vrouw moet goed overleg hebben, moet niet verkwistend zijn en geen buitensporig heden willen navolgen, zij moet er geen eer in stellen, méér uit te geven dan haar buurvrouw. Laat zij echter zorgen, dat haar provisiekast rijker is voorzien en haar gezin beter is verzorgd. Laat zij er voor waken, dat, door overleg en smaak haar ouderwetsche kleed er nieuw-modisch uitziet, dat alles wat zij aantrekt door zindelijkheid en netheid de aandacht trekt. Want spilzucht is te genstrijdig aan de ware roeping der (Wordt vervolgd). NUTTIGE WENKEN. In de Rubriek van 23 April zijn in het stukje over nuttige geschenken eenige zeer storende fouten ingeslopen, wie we maar op de Zaterdagsdrukte der zetters moeten schuiven, maar die ik toch even wil recht zetten. Vóór de zin: ,,Men kan het zeker in al dergelijke winkels krijgen", stond: ik rag het in het Magazijn „het Hoekje", maar enz. De tweede fout is geslopen bij de ver melding van de rubberdopjes onder de emmer. Hoewel kringen in jongenspakjes heel vervelend zijn, helpen daar toch geen rubbefdopjes tegen. Volgens belofte nog een paar praoti- sche kleinigheden uit de modolkeuken. Daar is allereerst het verlengstukje aan de kraan, wat door het draaien om een kogelgewricht mogelijk maakt, de gootsteen ook in de hoeken uit te spoe len. Dit verlengatukje is op eiken kraan aan te brengen, aangezien het gedeelte, dat op de kraan geschoven wordt, uit drie rubberlagen bestaat, die al naar ge- i lang de dikte der kraan er uit genomen kunnen worden. Dan was er een handig metalen voor werpje, de zoogenaamde derde hand, wat aan de kraan geschoven wordt en waar op het oor der pan rust om deze met water te vullen. De strijkplank, met den korten kant scharnierend aan deur of muur bevestigd, waardoor het plaatsen op tafel of stoel overbodig wordt, zal voor iédere huis vrouw veel aantrokelijks hebben. Uw oude strijkplank is hiervoor ge makkelijk te veranderen. Een losse poot aan het uiteinde geschoven, die aan een scharnierend balkje vastzit, waard or bij het opklappen der strijkplank de poot zich tegen do plank legt, ziedaar alles IMTERPAROCHIEELE ADOLF KOLPING. XXXIIL Het sociale vraagstuk, aan welker op lossing allen moeten meewerken, heeft reeds tientallen jaren bestaan. Paus Leo XIII schreef er zijn groote Encycliek over en vóór Hem had ook Pi us IX, zijn 't dan op bescheiden wijze, er de aandacht op ge vestigd. Maar ook de groote Duitscher, Adolf Kolping, de man met een ondervin- ding, de priester met zijn sociale inzich- ten, schreef in zijn tijd over het sociale vraagstuk. We hebben er al op gewezen, een paar weken terug, maar waar er jam- mer genoeg nog menschen zijn, die Kol- I ping's sociale gedachten liever ontkennen dan erkennen, is het goed het volgende over te nemen uit „Mitteilungen", geschre ven in 1863, dus jaren vóór de „Rerum No- j varum" verscheen. „De sociale vraag is en blijft nog een der gewichtigste, welke de tijdsomstandig heden hebben opgeworpen, zonder tot nu toe ook maar eenig uitzicht op een goede oplossing te hebben geopend. Wat arbei- dersvereenigingen van allerlei naam op het oog hebben, mag in enkele opzichten goed zijn, over het geheel vaart men op ver keerde baan en zal men daardoor de sociale vraag nog meer verwikkelen. De oorzaak zit hierin, dat men van bepaalde zijde de eigenlijke levensbron 'óf miskent óf zich zelfs vijandelijk er tegenóver stelt. Men wil zonder godsdienst de ziekelijke toestand verboteren, ja men- eischt er zelfs de ver banning van. De stoffelijke belangen der maatschappij heeft -men op het oog en op stoffelijke, nooit verheffende ideeën bou wen zij hun nieuwe maatschappij. Met die lieden kunnen en mogen wij niet samen gaan, anders ware onze persoon een pro test tegen ons zeiven. Zonder godsdienst is wezenlijk tegen den godsdienst. De oplossing dezer kwestie, in 'zooverre zij op deze wereld opgelost kan worden, vereischt als eerste voorwaarde de belijde nis van het Christendom. Deze belijdenis is slecïts mogelijk door een vaste, positieve confessie en, hoezeer men ook moge uitva ren tegen ons, voor ons blijft er niets an ders over, dan ons goed, katholiek geloof tot uitgangspunt, tot grondslag en tot bron te d-oen worden van onze sociale bemoeiin gen. Hoe vrijmoediger wij dat doen, hoe trouwer wij volharden en hoe krachtiger wij de noodzaak van ons doen aantoonen, hoe flinker wij het woord „Katholiek" op onze banier schrijven, des te scherper tre denniet wij tegen die anderen, doch juist die anderen tegen ons op. Laat het zoo zijn. Wij nemen niets meer dan de vrijheid, die ons toekomt en onze vrijheid moet men ongeschonden laten. Slechts in eene zaak is heil gelegen en daaraan behooreu wij te werken, geen mensch mag er zich van afkeeren. Niet alsof wij het kolossale plan hadden, door de „Kath. Gez. Ver." dit vraagstuk op J te lossen. Dat zou even aanmatigend ais i dwaas zijn. Maar de tijd heeft geleerd, dac j men door onze ve ree raging de sociale kwes- j tie kan verbeteren eu dat op bijna geen andere wijze in een bepaalden stand gear- veel verbeterd en voor de toekomst gear beid kan worden, als in en door de Katho lieke Gezelion-Vereeiuging. Haar gewicht is door alle denkende Christenen erkend. Wij staan op zuiver katholieken grond slag en uit dien godsdienst verwerven wij de veerkracht, die ons succes bezorgt; want in het Katholiek zijn Ligt een onverdelg- bare kracht, onverdelgbaar wijl zij uit God is. Daarom zijn de onkatholieke pogingen op dat terrein zoo ziek, ja erger nog, reeds dood bij het eerste pogen". Zoo schreef Kolpiug 28 jaar voordat „Re- rum Novarum' de wereld inging. Waarlijk, deze sociale denker en werker kan ge noemd worden een der beste sociologen der negentiende eeuw. S. M. wat een handige man of zoon te maken heeft. Wie er interesse voor heeft, kan deze strijkplank bij ondergetekende bezichti gen. De keukenstoel, tevenB trapje is iets wat we allen kennen. De aluminium plaatjes, om onder de vleesohmolen te leggen, om het bescha digen der tafel te voorkomen, leken mij zeer practiseh. Zeer handig was de uitstekende rand ter halver hoogte in de gootsteen, waar op een houten raam gelegd werd om de afwaschteil op te plaatsen. Daarmede voorkomt men niet alleen het vuil wor den der teil of afwaschbak maar ook, wat veel voornamer is, het vermoeide gevoel in den rug,, door het voortdurend .gebukt staan. Een volgend maal meer over on. e leaal-keuken. Zuster VAN DEN ABEELEN. „MEI-ZONNE". De Meimaand heeft haar intrede gedaan. Wat is er saamgegroeid met deze maand? Welke gedachte is voor ons, Katholieken, onafsohe.delijk aaneen geschakeld met de zonnige Mei? Als de bloemen haar kelken ontsluiten en het uitbottende groen reeds teekenen van den naderenden zomer voorspelt. Is net niet de reine onbevlekte Moeder-Maagd Maria! De eeuwen door zijn er in de Kerk heili gen geweest, die allen door een of meer deugden uitschitterden. Zij dwingen ons eerbied en bewondering af. Maar zij staan veelal zoover, op onbereikbaren afstand. Tegenover Maria is onze verhouding ge heel anders. Zij, de grootste heilige, die door niemand overtroffen kan worden, daar zij de Moeder is van God. Geen penseel is in staat ook maar 't geringste van Haar verhevenheid weer te geven. Ons verstand en vermogens schieten tekort om Haar grootheid te beschrijven. Maria tronend 't dichtst bij GodHaar eene hand tot Haar Kind verheven, als smeekend voor ons stervelingen en de andere hand naar de aarde reikend. Hier uitdeelend, daar on dersteunend, op weer andere plaats red dend. Hoeveel oorden en streken zijn door Haar begunstiging gezegend, als even zoo vele weerspiegelingen en afstralingen van Haar grootheid. Maria neemt in ons aller leven een eigen plaats in. Haar groote vermogens schrikken ons niet af, veeleer boeien en trekken ze ons. Met onnaspeurlijke drang voelt men zich tot Haar aangetrokken. Voor de geleerde is Zij de Zetel der Wijsheid, die de Wijs heid zelf ter wereld bracht. Weer ande ren zien Haar als de eenvoudige Moeder in 't huisgezin te Nazareth. Van weiken stand of rang we ook zijn, ongeacht den leeftijd, allen bewonderen en beminnen wij Haar zonder uitzondering. A. KOLTRO. JAARFEEST RETRAITECLUB. Het programma voor het 6de jaarfeest dezer club op morgen, Zondag 8 Mei, is als volgt samengesteld: Te acht uur in de St. Lodewijkskerk H. Mis tot intentie van de leden dezer club. De leden nemen aller plaats in de voorste rijen stoelen. Na de H. Mis Alg. H. Com munie. Bij de dankzegging wordt gezon gen: „De Jezu9 leev" en „Lied van Lof en Dank". Te kwart over negen in het Gezellenhuis feestelijk ontbijt. Na het ontbijt volgt de jaarvergadering met de jaarverslagen van secretaris en penningmeester en bestuurs verkiezing. Aftredend zijn dit jaar 2de voorzitter en penningmeester, die zich bei den herkiesbaar hebben gesteld. WAAROM EN WAARHEEN. (Bij ons 6e jaarfeest). Bij de viering van ons zesjarig bestaan past allereerst een dankgebed aan God, onder Wiens zegen wij werken. een dankgebed tot St. Clemens, on zen olubpatroon, door Wiens voorspraak wij Gods zegen verwierven. een dankwoord aan onzen Gezellen- vader, wiens medeleven en medewerken door allen gewaardeerd wordt. een „hartelijk dank" aan onze leden voor hun medebouwen aan deze uitsluitend godsdienstige Onderafdeeling. Eenvoudig, maar verheugd vieren we feest en daar is reden voor; in 't afgeloo- pen jaar steeg het ledental tot in de zeven tig, aan de Kerstretraite werd deelgenomen door 65 gezellen, de recollectie-oefeningen brachten steeds de oud-retraitanten bijeen. Daar is voor de geestelijke belangen met succes gewerkt en de offers, die soms wer den gevraagd, zullen dienstbaar zijn ge weest aan de bovennatuurlijke werking der genadegaven. Maar dit feest van onze Retraiteclub be oogt meer. Immers, waar vooruitgang ons streven is, daar moet steeds doorgewerkt worden. Enthousiasme moet er zijn, echte geestdrift, waardoor de niet-retraitanten om ons heen getrokken worden naar deze club. Offers moeten we leeren brengen, niet louter financieel, maar vooral op het ter rein van ons goede voorbeeld. Sparen moe ten we leeren voor de aitijd sterkte gevende retraiten. Tijd moeten we meer vinden om elke recollectie bij te wonen. Dankbaar voor wat bereikt is, streven we naar wat bereikt kan worden. In een dracht en onder Gods zegenvooruit 1 Het Bestuur. DAMCLUB „DE TWEE SLEUTELS". Simultaan-wedstrijd. Deze club organiseert aa. Maandag 8.15 uur een simultaan-wedstrijd. Door het be stuur werd de wijd bekende dammer, de heer A. G. de Jeu, direct bereid gevonden voor onze club deze simultaan-wedstrijd te spelen. De leden, welke zich voor dezen wedstrijd hebben aangemeld, moeten hun eigen spelmateriaal medebrengen, althans voor zoover hun niet is medegedeeld, dat zij van het materiaal der Vereeniging kun nen gebruik maken. Er wordt gespeeld volgens het Regl. van den Ned. Dambond. De simultaan-speler speelt met wi!als de simultaan-speler bij het bord kornL, moet de tegenspeler zetten, dus niet eerdei. Eventueele slagzetten wot- den dan direct afgewerkt. Allen present. Het Bestuur. TURNCLUB ORANJE-ZWART. Na een kleine inzinking schijnt de oude ijver bij de leden nu weer terug te keereti. Élke turner boude nu moedig stand en mie trouw en op lijd op onze training1?- 1 '.-fmden dos Vrijdags te acht uur. Niet sul len onder de overwinningsroes op Haar !ein II! KOLPINGS BOYS. Morgen, Zondag, komen onze beide elf tallen in het veld, deelnemend aan de se riewedstrijden door S.M.C. te Warmond ge organiseerd. Het tweede speelt te half één tegen S.M.C. III en het eerste te vier uur tegen R.W.D. I. Beiden houden onzen goe den naam hoog! MAANDVERGADERING. Dinsdag a.s. heeft de maandvergadering voor de afd. Gezellen plaats. Als de vorige zomer zullen wij ook weer in de komende maanden doen zien, dat wij geen seizoen werk kennen. Kwartier voor negen aan vang. JAARVERGADERING ONDERAFDEELINGEN. Secretarissen en penningmeesters onzer onderscheidene clubs worden er aan herin nerd, dat reglementair in de maand Juni de jaarvergaderingen plaats vinden. Zij zorgen hun verslag op tijd gereed te heb ben in tweevoud, één exemplaar voor toe zending na de jaarvergadering aan den secretaris van den Raad van Bestuur, één exemplaar voor eigen archief. De secretarissen besproken tijdig met den Praeses een nadere datum. VALKENBURG (L.) HOTEL JANSSEN (Villa Dr. Herman). Bonds- hotel. Telef. 65. Centr. vorw. Alle comf. Schitterende tuin. Gr. garage. Eigen luxe toeringcar. V. en naseiz. f4.Seiz. f4.50 Clubs reductie. 3700 FILM-NIEUWS INGEWIKKELDE ADMINISTRATIE VOOR EEN GELUIDSFILM. Er zijn reeds verschillende films uitge bracht, die ons een blik achter de scher men van de studio's geven en men is ver wonderd hoeveel menschen er bij het op nemen van oen kleine scène tegenwoordig zijn. Toch hebben deze allemaal hun werk in verband met de opnamen te doen. Al leen reeds voor het maken van de benoo- digde aanteekeningen zijn vier personen noodig. Wij zullen dit met enkele voorbeelden verduidelijken: Als de regisseur George Hill wil weten, wat de juiste tekst was, die Wallace Beery zeide in zijn zooveelste scène van de film „Min en Bill", hoe hij daarbij gekleed was, of hij een das droeg of een hemd zonder boord, wendt hij zich tot de „script-girl", die van iedere scène notities maakt, en hem uit haar aanteekeningen onmiddellijk elke gewenschte inlichting kan geven. Zij kan hem daarbij ook zeggen hoever de ca mera en de microfoon van den acteur ver wijderd waren. De „script-girl" is dus de eerste, die gedurende de opnamen aantee keningen maakt. Wil de regisseur Clarence Brown een scène van Greta Gar bo in „Romance" nog eens zieh, dan zoekt zijn assistent in ziju aanteekeningen en vindt daar het nummer en opgave van de medespelenden in de scène. Met deze gegevens kan de bedoelde scène direct gevonden worden en binnen tien minuten in een showroom zijn om ge draaid te worden. De assistent-regisseur is dus nummer twee die aanteekeningen maakt. Ook de mixer in de geluids-cabine maakt aanteekeningen over de scènes, die worden opgenomen. Iedere scène geeft hij een num mer, dat voor de microfoon afgeroepen wordt en op een bord geschreven, door de camera's gefotografeerd wordt. Dit is noo dig, omdat aan den hand van deze num mers later de film samengesteld moet wor den. Het is n.l. niet mogelijk een film op te nemen, zooals deze later vertoond moet worden. In verband met het bouwen van decors of het maken \an buitenopnamen, is het mogelijk, dat bijv. de eerste en de laatste acte van een film gereed zijn en voor de rest van de film nog geen enkele scène is opgenomen. De aanteekeningen van de geluids-technici vormen de derde serie, die van de opnamen gemaakt wordt. En ten vierde wordt iederen dag voor iedere film een rapport samengesteld van de medespelenden waarbij vermeld wordt in welke rol, voor welke scène en in welk oost.uum zij dien dag gewerkt hebben. Vier menschen maken dus iederen dag aanteekeningen over de film waaraan ge werkt wordt en zenden iederen avond hun rapporten op formulieren in. Men heeft dus een overzicht van verschillende kanten beschouwd waardoor veel tijd en geld be spaard wordt. Men zal zich misschien afvragen, waar voor al deze rapporten noodzakelijk zijn, doch men moet hierbij steeds in aanmer king nemen, dat de scènes in een andere volgorde opgenomen worden, dan waarin zij vertoond worden. Ook dit zullen wij door een voorbeeld duidelijk maken: In een kamer worden achtereenvolgens verschil lende scènes voor Min en Bill opgenomen. In een van deze scènes verlaat Wallace Beery opgewonden de kamer. Het is mo gelijk, dat de sccne, waarin men Wallace Beery uit deze kamer in den gang ziet ko men, eerst eenige dagen later opgenomen wordt. Het zou natuurlijk iedereen opval len, indien hij b.v. zonder das de kamer verliet en met een das in den gang ver scheen of een ander pak aan had. Daarom moeten, voor met het opnemen van een scène begonnen wordt, de notities betref fende andere scènes, die hiermede in ver band staan, bestudeerd worden. Voor de montage van de film wordt uit sluitend afgegaan op deze aanteekeningen, want degenen, die met deze montage be last zijn, beschouwen een film als een serie genummerde scènes, die op een lijst ver meld zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1932 | | pagina 6