ZATERDAG 23 APRIL 1932 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 6 AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND Deze rnbriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeelirigen te richten aan één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der Laan, Uynsburgerweg 20. Leiden; Zr. 1. van den Abeeten. Willem de Zwyger- laan 25, Uegstgeest; Mevr. Fehmers—Boer—Knottnerus, Warmonderweg 37. ZATERDAG 23 April 1932. Feestdag van den H. Gregorius, Martelaar. St. George, patroon van Engeland ie de Groote Marbelaar genoemd door de Ooster- scbe christenheid. Hij bekleedde een booge graad in bet romeinsche leger. Hij werd een der eerste slachtoffers van de Kerk vervolging onder Diocletianus in het jaar 300. „DE VOLMAAKTE GEHUWDE VROUW" In aansluiting met het overzicht over dit boekje van den Spanjaard Fray Luiz de Leon in de vorige rubriek gemaakt, zul len we nu beginnen met den inhoud zelf. Nadat Prof. Geurts het voorwoord ge- schrevon heeft, begint de sohrijver mot een inleiding waarin hij, vooral de nog kort gehuwde, jonge vrouw wijst op de plion- len die zy krygt, wanneer zij getrouwd is: „Veel vrouwen bedriegen zioü schryit uy, „zij denken dat huweu niets anders is, dan het ouderlijk huiB verlaten en zioh met den echtgenoot naar eigen woning begeven, oui zich mermede van de kinderlijke ondeidu- uigheid los te manen eu tot vrijheid en een pleizierig leveu te komen. Hierin bedrie gen ze zich. Dit zija ecuter zaken, die tot de taak der gehuwde vrouw behoofen: den echtgenoot van dienst zyn; het geweten rein üouden; het huisgezin bestieren; kin deren ter wereld brengen en by dat alles gevoelen de verantwoording, die men aan den grooten God verschuldigd is". Hij gaat dan door tewyzeu op ieders per soonlijden plicüt, wal voor velen met altijd duidelijk schijnt te zijn. Want iemand uit den geestelijken Bband moet niet al haar zorg besiedon om de gezinnen van familie leden te beslieren en omgekeerd een vrouw met oen gezin moet de kerk met plat loe pen waardoor zij haar huishouden niet naar behooren kan verzorgen. Maar u moet met mij instemmen dat een goede husivrouw een vriendin van God is en dat het geluk van haar ziel te vinden is in het volmaakt beleven van haar levensstaat. De schrijver gaat in de verdere hoofd stukken aan de hand van den bijbel hel leven der vrouw bespreken, en doet dit met Spreuken hoofdstuk 31 vers 1031. In de volgende rubriek zullen we hierop weer vervolgen. LEDENVERGADERING VAN DEN R. K. VROUWENBOND OP DONDERDAG 7 APRIL. Met een lezing van Pater H. de Greeve SJ. is het winterseizoen van den Vrou wenbond besloten. Het huishoudelijk ge deelte was met het voorlezen der notulen geëindigd. Na een opwekking van de Prese. aan de leden tot propaganda voor den Bond en tot medewerking bij de samenstelling van het winterprogramma, gaf mevr. Manders het woord aan den spreker van dezen avond, die ons m een serie lichtbeelden de schatten toonde van Toet-Ank-Amen's graf. Misschien waren er die Pater H. de Greeve liever gehoord hadden als rede naar, maar toch kunnen we ook hier zeg gen: „de afwezigen hadden ongelijk". Aan het einde dankte de Prese. Pater de Greeve voor dezen interessanten avond en sloot de vergadering op de gebruike lijke wijze. H. M. M. r. d. MEER. seor. MISSIE-NAAI VEREENIG ING „ST. FRANCISCUS XAVERIUS". Het zal de lezers en lezeressen zeker in teresseeren een gedeelte van een brief te lezen, die wij dezer dagen ontvingen vau Pater C. van 't Westeinde, als antwoord op het bericht dat door onze vereeniging een pak kleeren was verzonden voor zijn weeskinderen. Velen uwer zullen zioh Pater van 't Westeinde nog herinneren daar hij twee jaar geleden nog al eens in Leiden kwam en in de Petruskerk een predikatie hield met zeer goede resultaten voor zijn zeer arme Missie in Rietpoort. Broeder Damasua van Tilburg sohreef mij van een mooie zending uit Leiden: jon genspakjes van donkerblauw katoen, meis jesjurken, een altaarrand door de penning- meesteresse zelf vervaardigd, enz. Nu, ik moet u zeggen, dat deze goederen een ze gen zijn voor de Missie. Doch ik moet o zoo veel geduld hebben eer ik het in handen heb. In Juni aanstaande zullen er twee Broe ders van ons klooster te Tilburg hierheen komen. Broeder Cornelis is mijn eigen neef en ook een C. v. 't Westeinde. Het spreekt van zelf dat al die goederen met de twee Eerw. Broeders samen zullen reizen. Doch intusschen kunt u nog iets aansturen als 't kan. Laatste Dinsdag kwam de Eerw. Zuster bij mij en zeide: „Pater, deze week moet ik niet minder, dan 10 jongenshemdjes weg gooien, ze zijn niet meer te verstellen. Zoo een vijftig jongens kunnen ravotten en INTERPAROCHIEELE kleeren scheuren, dat het voor die Eerw Zusters wel eens niet te doen is. Nu wat anders. Den isten Februari ben ik met pak en zak vertfokken om 65 mijlen van Rietpoort een splinternieuwe Missie „Ohristue-Koning" te beginnen. Om elf uur kwam ik hier aan en dezelfde avond had ik twee hutten van latten en zakken opge zet. Den 2den Februari 's morgens eerste H. Mis om Gods zegen af te smeeken. In de eene hut blijft de Pater, in de andere lees ik de H. Mis en wordt school gehouden. Intusschen zijn wij aan t bouwen ge gaan; ik ben architect, uitvoerder, van al les. s Morgens zijn al de catechumenen om 6 uur in de H. Mis en s avonds om 7 uur zijn ze bij het rozenkransgebed, 's Mor gens en 's avonds geef ik onderrichting en als binnen 3 maanden 't gebouw klaar is, hoop ik 40 k 50 menschen te doopen. Nu heb ik ontzettend veel tegenspoed. De andersdenkenden zijn razend over onze komst alhier. De lste Zondag kwamen al'e zwartjes naar den Pater om de H. Mis by te wonen. D«aar was een dominéé speciaal gekomen om dienst voor hen te doen, dooh er wag niemand bij zijn dienst. En dat werd gewraakt. De zeilde Zondag werd alle katholieken en catechumenen alle drinkwater geweigerd. Den volgenden dag werdeu zij als honden verjaagd. Die arme mensohen huilden; ik zeide hun: „Komt. dat is allemaal niet»; weest blij dat wij ter wille van ons geloof moeten lijden". Allen zijn bij ons gebleven. Zij werden allen Ie huur opgezegd en zouden dan zonder brood en verdiensten zijn. Doch wij volharden. Deo Gratias. Nu, als 't gebouw klaar zal zijn, dan heb ik oen altaar zonder versiering. W y hebben noodig: 6 kandelaren met kruis, I monstrants, 1 ciborie, 1 koorkap, 1 velum. 1 wierookvat en een wijwatervat om togen de muur te plaatsen. Mocht u soms iets van bovengenoemde goederen hebben, dan weet u waarheen het te sturen. Nu, geachte dames, Gods beaten zegen. Gedenk wat een geluk het is voor ons, mis sionarissen, zulke brave weldoeners te heb ben. Hoe menigmaal zien wij op de mooie goederen neer in de kerk en aan de wees kinderen. Zonder het te willen, zeggen wij o zoo menigmaal: O. L. Heer, zegen toch deze ijverige menschen voor al hetgeen zij voor de Missie doen. Zoo kunt u er zeker van zijn, dat de goede God u er rijkelijk voor zal beloonen. Ik zal u nooit vergeten aan het altaar. Uw dienaar in Christus, Pater C. VAN T WESTEINDE Het bestuur van St. Fr. X. meende goed te doen, dit erkentelijk schrijven van dezen missionaris onder de aandacht van de le zers der L. Courant te brengen. Misschieu is het een aansporing zioh bij ons aan te sluiten of om iets af te zonderen voor deze arme Missie, 't zij kleedingstutkjes of an derszins. 't Wordt gaarne in ontvangst ge nomen op onze clubavonden en bij de seore- taresse, Zoeterwoudsche Singel 90. „SANCTA VERONICA". Thanst is duidelijk gebleken, hoe velen zich interesseeren voor 't werk van „Sanc- ta Veronroa". U hebt getoond, dat u niet tegenstaande de moeilijke tijden iets over hebt noor de stille armen, die betere tijden gekend hebben, en nu dikwijl» 't noodza kelijkste moeten ontberen. De Schouwburgzaal was op 15 April j.l. heel goed bezet. Nogmaals melden wij, dat 't batig saldo 259.— is. Door uw mede werking mag dus onze feestavond geslaagd heeten, waarvoor wij u allen hartelijk dan ken. Mogen we op uw medewerking en be langstelling blijven rekenen 1 KLEINE NUTTIGE GESCHENKEN. Nu het voor menigeen noodzakelijk ge worden is, zich in de uitgaven voor ca- deaux wat te beperken, is het misschien wel aardig eens attent gemaakt te worden op een paar kleinigheden die zelf» voor de kleinste beurs geen bezwaar behoeven te zijn. Daar is allereerst het cadeau voor vader of broer. Een voorwerpje om scheermesjes te slijpen, zoo eenvoudig, dat het op geen enkele waschtafel ontbreken mag. Eén uit dof groen glas bestaand, iets uitgediept bakje waarin men een veilig heidsscheermesje legt, dat met een der vingers heen en weer bewogen wordt, waardoor het zijn oude scherpte terug krijgt. Eenvoudiger kan het aj niet. Men kan het zeker in al dergelijke winkels krijgen. Een praktisch nieuwigheidje voor huu vrouwen zag ik in de modelkeuken in den Haag, wat vooral in de schoonmaaktijd veel ergernis voorkomen zal. Hoe vaak zucht de huisvrouw niet over kringen in linoleum ot Jongenspakjes en jongenshemdjes en meisjesjurken zijn altijd erg welkom, houten vloeren, door het neerzetten van natte emmers. Drie gummidopjes gescho ven aan den ondorrand van de emmer, on dervangen bovenstaand bezwaar geheel, en ADOLF K0LPING. XXXII. Reeds meer dan eens had de H. Vader te 'Rfome het leven en streven der Gez. Ver. geprezen en aan de Praesides van Weenen en Li&k zijn hooge tevredenheid betuigd, waarbij hij hen benoemde tot Geheim Ka merheer om de verdiensten van hun arbeid onder de katholieke jongeren. Ook van de zijde eens keizers viel Kol- pmg's werk een hooge onderscheiding ten deel, toen Keizer Franz Joseph de Gez. Ver. van Weenen bezocht, 12 April 1863. Gruscht schrijft van dit bezoek o.a. dit: „Het was 's avonds half acht De lesuren waren voorbij en na „De Engel des Heeren" gebeden te hebben, zochten zij hun ont spanning in de ruime zalen. Plotseling, zon der dat iemand er iets van wiöt, kwam Z.M. de Keizer binnen, gevolgd door zijn Gene- raal-Adjudant Granf van Crenville en zijn vleugeladjudant Graaf van Clam. Ter stond ging hij de zaal binnen, tusschcn de gezellen, wier oogen van vreugde schitter den We boden Z.M een anarte plaats aan, maar die verkoos hij niet. Men kon zich niot weerhouden vreugdekreten aan te hef' fen, t-oen de Keizer daar stond, door een menigte jongemannen omringd. De vorst wi'de wat hooren en nooit is er met meer geestdrift gezongen en gedeclameerd als dien avond. Dan sprak de Keizer eonige hartelijke woorden tot de gezellen, bestuur- j ders en leermeesters en erkende de liefde en de opoffering, die men zich voor de ge wichtige en weldadige zaak getroostte. Met belangstelling informeerde hij naar doel en werkwijze en verheugde zichtiver den grooi der jonge organisatie Voordat hij heen ging (het bezoek duurde anderhalf uur) gaf de Praescs aan Z.M nl'or dankbare vreug de te kennen en spoorde de gezel en aan zich nooit te schamen voor hun ambacht. Na het Ónstonrijksoh volkslied verliet de Keizer onder een juichend driewerf „Hoch het Gezellenhuis In het jaar 1863 ging Kolping weer op reiR. nu eerst naar Frankfort am Main, om ook daar een nfdeelitig te vestigen. Dan toog hij naar Stutteart, waar men hem met groote vreugde ontving en ook daar trad een vereeniging in het leven. Dan gaat hij over de grenzen, naar het schoone Zwitser land. De maatschappelijke toestanden lieten ook daar veel te wenschen over en de „Zwitsersche vrijheid" vond hij een twijfel achtig goed Daar was zooveel humbug en de roode zwendelarii van het communisme en de andere droombeelden waren de gif gassen der beschaving. In 't lokaal ..Bil- dung'1 (beschavine) zae Kolniner zeer te recht het vergif, waar ionge arbeiders mee bedorven worden, omdat ze niet onletten, wie de artsen zijn, die hun deze ..Bildung" inenten. Daar waren ook goede elementen, die hun knieën niet hogen voor den Baal der schijn-beschaving. Tn de Katholieke deelen van Zwitserland had men al gepoogd de Gez Ver op te richten, waarbij ongewone zwarigheden te overwinnen waren. De tegennartii vroeg zelfs politiemaatregelen, ten einde Kolping"* werk (dat echter vooral het werk der Voorzienigheid was) te weren. Zoo vrijzinnig was men ook daar! Intusschen was Kolning op vele plaatsen bezig, voor de vereeniging een bres te schieten Zoo in Rorschach. Chur, Luzern, St. Ga'len en Bazel. Te midden van zijn vermoeid werk zocht hij ontspanning on den Ritri. stichting in het genadeoord van Maria te Einsiedeln. En smaakte hij het voorrecht niet de Gez Ver. te bouwen, wel mocht hij ovpral den grondslag leggen. De groote Bouwmeester van 't Heelal zou er wel voor zorgen dat afgebouwd zou worden datgene, waarvan Kolping het plan ontwierp, de lijnen trok en de boneen spande. S. M „ONTGOOCHELING". Menschelijk vernuft en genie hebben het tot een ongekende hoogte gebracht. Niets buitengewoons, dat een groot industrieel op één dag. door het modern en steeds tot grooter snelheid opgevoerde luchtverkeer, de wereldsteden van 't vasteland bezoekt. Enorme luchtschepen en luchtbooten, met een luxe en comfort, die aan de hoogste eischen voldoen, overbruggen de oceaan. De passagiers hoog in 't zuivere luchtruim, ge nieten daar van schitterende panoramma's. Bedekken wolkenmantels de aarde, dan stijgt men de zon of beter 't sprookjesland tegemoet. Wat overweldigend schoon de aarde onder zich te zien als 'n levend pano rama. De weiden en plassen, dorpjes en ste den. Een bonte schakeering van levende natuurpracht. De moderne mensch kent geen afstanden meer, in enkele luttele dagen zit men aan de pool, om na eren korten tijd weer in 't volle zakenleven te staan. We beschouwen het als vanzelfsprekend in iedere huiskamer een radio aan te tref fen. Dat kleine toestelletje, waarmede we een groot gedeelte van de aarde beluiste ren. De televisie brengt de beelden van 'fc eene gedeelte naar 't andere eind van de wereld over. Men kan zich moeilijk voorstellen, dat dit alles slechts van tijdelijke aard is. Neem nu eens een of ander groot zaken man. Heel zijn leven is een streven en po gen z'n zaken uit te breiden, z'n kapitaal te vergrooten. Genieten van 's werelds grootheid. Voor God geen tijd, dat is trouwens over bodige ballast. Zij zelf bezitten en beheer- sehen immers alles. Maar ook 't einde van zoo'n mensch nadert. Het stervensuur zal voor hem eens aanbreken. Klein is hij nu, onbenullig klein. Vastgeketend aan goud en goed wordt hij daar meedoogenloos van loBgerukt. Machteloos keeft en wendt hij zich als een gebrekkig kind, geen uitweg wetend Z'n weelderige omgeving »pot met z'n onmacht. Angstig 9taart hij naar het onheilspellend naderend hiernamaals. De tijd is voortgevlogen en de eindelooze eeuwigheid vangt aan. A. K o 11 r o. NOVENE ADOLF KOLPING. In een keurige uitgave verscheen dezer dagen vanwege het Centraal Verband „De Novene ter bevordering van de Zaligver klaring van Adolf Kolping", Stichter en Eerste Generaal-Praeses der Kath. Gezel- len-vereeniging. De Novene is samengesteld door Pater Fulgentius Krebs Ü.M.C uit Aken, Vice-postulabor in het Zaligverkla ring-proces en in het Hollandsch vertaald door ons lid van den Raad van bestuur W. A. Kohlbeck Ook de vertaler heeft eer van zijn werk. Het boekje mogen komen in de handelt van velen. Bijzonder aan do particuliere de votie onzer leden wordt deze novene aan bevolen, waarin wij bidden om de zaligver klaring van hem, aan wicn wij reeds zoo veel te danken hebben en die nog zijn he mel zeker gaarne doorbrengt met wel te doen op aard Het boekje is voor tien oents te verkrij gen bij den huismeester. INSTALLATIEFEEST Zondag 1.1. werden 23 jongemannen bij plechtige installatie opgenomen in onze groote Kolpingsfamilie. Een verslag over dezen dag vond men reeds in deze courant in 't nummer van Maandag 1.1. Deze half- jaarlijksche winBt moge wederom strekken tot versterking onzer mooie Vereeniging. Van deze nieuwe leden traden Zondag reeds 19 toe tot ons St. Petrus Liefdewerk tot opleiding van een inlandsche geeste lijkheid. Mogen ook de andere clubs door deze vereenigingswinst groeien. RETRACE EN RECOLLECTIECLUB. Donderdag a.s. heeft de Recollectie voor onze Oud-retraitanten plaats. De H. Com munie met gemeenschappelijk ontbijt en jaarvergadering wordt gehouden op Zondag 8 Mei te acht uur in de S. Lodewijkskerk. Voor onze Recollectie verwachten wij weder om een mooie belangstelling. TURNCLUB ORANJE-ZWART. De overwinning van onze turners op Haarlem II schijnt velen naar het hoofd te zijn geslagen. De opkomst op de oefenavon den is sindsdien veel slechter. Maar wij turnen toch niet om een beker of om het winnen van een wedstrijd alleen. Het Be stuur zet zijn schouders er weer onder. Maar dan ook alle leden des Vrijdags avonds wederom trouw present 1 voorkomen tevens het hinderlijke lawaai. Tedere huishoudwinkel zal ze u kunnen leveren en do prijs van 35 cent zal voor niemand een bezwaar zijn. Een volgend maal kom ik nog eens terug op de modelkeuken, die eigenlijk in ieder huis aanwezig behoorde te zijn. Zuster VAN DEN ABEELEN. KALENDER DER WEEK FEESTDAG VAN DEN H. PETRUS CANISIUS. ZONDAG 24 April. Vierde Zondag na Paschen. Mis: Cantate. 2de gebed v. d. H. FideliB van Sigmaringen, Martelaar. Ore- do. Kleur: Wit. Zooals op ïedereu Zondag na Paschen is ook \andaag wederom de Liturgie ver vuld van de Paaschgedachte. Wonderbare dingen heeft God gedaan. Door eigen kracht ia de Christus van de dooden op gestaan en Hij sterft niet meer (Introïtus en Alleluja-vers). Ook wij, Ohristua' lede maten, zijn met ons Hoofd Christus ver rezen. Komt en hoort gij allen, die het hoo ren wilt, wat de Heer aan onze zielen ge daan heeft. Wij doen niets te veel, als wij de geheele aarde uitnoodlgen om een dankpsalm uit te jubelen (Offertoriuml. Maar boven alles: dankbaarheid van de daad! Afleggen alle onreinheid en boos heid (Epistel), ons steeds meer en meer zuiveren van onze gebreken (Postoommn- nio), in één woord, onzen levenswandel heiligen (Stilgebed), opdat als de H. Geest zal komen (Evangelie) Hij ons niet van zonde overtuige. (Oommunio). MAANDAG 25 April. Feestdag v. d. H. Marcus, Evangelist. Mis: Protexisti. 2de gebed uit de Mis: Exaudirit (Zie in het Misboek achter den vijfden Zondag na Paschen). Credo. Prefatie v. d. Apostelen. Kleur: Rood. Vóór de H. Mi» wordt de processie ge houden, waaronder do Litanie van alle Heiligen wordt gezongen met herhaling van iedere aanroep en bede. Deze ge woonte dagteekent van de vierde eeuw en is eend verohristelijkirvg van een heiden- sche processie, welke den 25en April plaatvs had door de velden ter eere van den be schermgod tegen brand in het koren. Van daar wordt nu de processie gehouden of minstens de Litanie van alle Heiligen ge beden om Gods onmisbaren zegen af te smeeken over de vruchten der aarde. N.B. Wprdt na de Litanie de Mi» v. d. H. Marcus gelezen, dan zooals boven aan gegeven. Wordt gelezen de Mis: Exaudi- vit (Zie achter den vijfden Zondag na Pa schen) dan zonder Gloria en Credo. 2e ge bed Concede (ter eere van Maria); 3e voor Kerk of Paus. Prefatie van Paschen. Kleur: Paars. Wordt de Mis v. d. H. Marcus in het geheel niet gelezen, dan in de Mis: Exau- divit 2e gebed v. d. H. Marcus. Geen 3e gebed. De H. Marcus is een leerling v. d. H. Petrus en is als Patriarch van Alexandria den marteldood gestorven in 68. DINSDAG 26 April. Mis v. d. H.H. Cle- tus en Marcellinus, Pausen en Martelaren: Sancti tui. 2e gebed Concede (ter eere van Maria); 3e voor Kerk of Paus. Kleur: Rood. WOENSDAG 27 April.Mis v. d. H. Pe trus Canisius, Belijder en Kerkleeraar: In medio. Credo. Kleur: Wit. Petru» Kanis (later Canisius geheeten) den 8ste Mei 1521 te Nijmegen geboren, erfde van zijne ouders, Petrus en Aegidia van Henegouwen, innige liefde voor het geloof en oprechte trouw aan de ééne ware Kerk. Petrus had vele goede hoedanighe den en aanleg tot degelijke god-svrucht, maar was lang geen kind zonder fouten. Van nature was hij driftig, een echt par mantig burgemeesterszoontje, die met de bescheidenheid lang niet op goeden voet stond en zijn overwicht in talenten echt voelend, zag hij „neer" op anderen. De „Heilige" is hij geworden na veel strijd en zelfoverwinning, gebed en versterving. Op veertienjarigen leeftijd was hij genoeg on derlegd om de hoogere studiën, waarvan het brandpunt destijds was te Keulen, te volgen. Hij ging dan ook naar Keulen en daar wachtte hem een belangrijke levens- ommekeer. Hij nam n.l. intrek in een stu- dentenconviot, waarvan Nicolaa» Esoh, een Hollandsche priester, één der leiders was. AJ spoedig wi»t Esoh de muur isn trots en zelfoverschatting in Canisius te slechten en hem te maken tot nederig die naar Gods. Van Esch leerde de jonge Pe trus inzieu de leegheid der wereld, met het gevolg, dat hij zioh van haar steeds meer afkeerde. Op 19-jarigen leeftijd promoveer de Petrus tot „meester in de vrije kun sten". Hij ging terug naar Nijmegen, waar zijn vader hem wilde uithuwelijken aan een schatrijk meisje. Petrus begreep nu, dat hij kiezen moest en hij koos het beste deel. Op 19-jarigen leeftijd deed hij vrij en blij de gelofte van zuiverheid, ging weer terug naar Keulen <?m zijn geestelijken leidsman te raadplegen en als 22-jarige verbond tiij zich aan de Sociëteit van Jesus. In 1547, een jaar na zijn priesterwijding, legde hij de plechtige geloften af, waardoor hij voorgoed werd ingelijfd bij de Sociëteit. En als priester van de Sociëteit heeft Pe trus Canisius vijftig jaren lang en juist in de jaren waarin ketterij met ontstuimi- gen kracht alles scheen te verpletteren, gestreden met vastberadenheid, met kracht en doorzioht, met voorzichtigheid en be scheidenheid en gematigheid en zaoht- moedigJieid. En in dien strijd tegen de „nieuwe leer" heeft hij de leiding gehad. Petrus stierf den 21sten December 1597. Paus Pius IX, z.g. heeft hem zalig, de nu regeerende Paus Pius XI hem heilig ver klaard en om zijne buitengewoone ver diensten voor de Kerk van Christus ver heven tot Kerkleeraar. DONDERDAG 28 April. Mis v. d. H. Paulus v. h. Kruis, Belijder: Christo. 2e gebed v. d. Vitalis. Kleur: Wit. De H. Paulus was een groot vereerder van het H. Lijden ter vereering waarvan hij de Orde der Passionisten (passio lijden) stichtte. VRIJDAG 29 April. Mis v. d. H. Petrus van Verona, Martelaar: Protexisti. Kleur: Rood. In het begin der 13de eeuw werd de H. Petrus geboren uit niet-katholieke ouders De leermeester, aan wien zijn vader om zijn wetenschappelijke vorming hem toever trouwde. was een ijverig katholiek. Aan hem dankt de heilige zijn geloof. Op 15- jarigen leeftijd ontving Petrus uit de han den v. d. H. Dominicus zelf het ordekleed der Dominicanen. Priester geworden, trad hij met buitengewonen ijver op tegen de dwaling. Zeer vele dwaalleeraars wist hij weer te brengen op den rechten weg. De hardnekkigen waren natuurlijk zijne grootste vijanden. Zij bedreigden zijn 'e- ven en op weg van Como naar Milaan, werd Petrus door een paar gehuurde moordenaars overvallen en met wreed heid vermoord. Eerst brachten zij hem een paar houwen toe aan het hoofd. En toen de heilige zich oprichtte en de geloofsbe lijdenis bad, stietten zij een dolk in zijne zijde. Aldus stierf de H. Petrus een roem- vollen marteldood voor het geloof. ZATERDAG 30 April. Mis v. d. H. Ca- tharina van Siëna, Maagd: Dilexisti. 2e gebed voor den Paus. Kleur: Wit. De H. Catharina leidde als Domicanes een wonderbaar leven van verstorvenheid. Zij is één van de weinig met de wondetee- kenen bevoorrechten. N.B. Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria, geen Credo. De Prefatie van Paschen. IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRANCISCANEN: DONDERDAG. Mis v. d. Z. Luchesius, Belijder: Justus. 2e gebed v. d. H. Paulus v. b. Kruis; 3e gebed v. d. H. Vitalis. Kleur: Wit. ZATERDAG. Mis v. d. Z.Z. Benedictus van Urbino, Jacobus van Bitetto en Jozef Benedictus Cottolengo, Belijders: Confi- teantur. 2e gebed v. d. H. Catharina; 3e voor den Paus. Kleur: Wit. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1932 | | pagina 6