UIT DE RADIO-WERELD
LIED VAN DEZEN TIJD
ZATERDAG 9 APRIL 1932
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 7
Programma's voor Zondag 10 April
Huizen 1875 M.
8.30 Morgenwijding.
9.30 Orgelspel H. de Groot.
9.50 Kerkdienst uit de Oosterkerk te Utrecht
Hierna tot 12.15 orgelspel door H. de Groot.
12.15 KRO-sextet o. 1. v. Lustenhouwer.
1.45 Causerie over Pelgrimstochten.
2.10 Boekbespreking.
2.30 KRO.-orkest o. 1. v. Gerritsen. M. m. v.
C. Castendijk (sopraan), en F. Boshart (piano)
4.15 Ziekenlof.
5.00 Gewijde muziek.
5.50 Kerkdients uit de Ned. Herv. Kerk te
Doesburg. Hierna gewijde muziek.
7.45 Causerie over Ierland.
8.10 Voetbalnieuws.
8.15 Uit Den Bosch: Concert door het Bosch'
Gem. Koor en het Sted. orkest van Maastricht
M. Plooyer (tenor), J. Candel (sopraan), M.
Smits (alt) en P. J. Kobben (recitant). Vleu
gel'. Milie Bouman. O.a. „Le roi David", Ho-
negger.
10.40 Epiloog.
Hilversui
M.
8.15 Gymnastiekles.
8.30 Esperanto-cursus.
8.55 Voetbalnieuws.
9.00 Tuinbouwhalfuurtje.
9.30 VARA-Philh. orkest, o. 1. v. H. de
Groot. Sonja ten Kate-Kovalefska (zang).
9.50 Voordracht door M. Erfmann.
10.10 Vervolg concert.
10.50 Gramofoonpl.
11.10 Vervolg concert.
12.00 AVRO-Kamer-orkest o. 1. L.
Schmidt.
1.00 Filmpraatje door L. J. Jordaan.
I.30 Vérvolg Kamerorkest.
2.00 Boekenhalfuurtje door H. A. Ritter.
2.30 Concertgebouw-orkest o. 1. v. Dr. W.
Mengelberg.
4.00 Fragm. uit „De Storm" van Shakes
peare. Spreker en inleider: Dr. G. A. Dudok.
Regie: Kommer Kleyn.
4.45 Vaz Dias.
5.00 Kinderuur.
6.00 Bespreking van boeken van A. Viruly.
6.45 Kerkdienst uit den Ned. Prot. Bond te
Weesp. M. m. v. Zangkoor van den N. P. B.
te Weesp.
8.00 Vaz Dias.
8.15 Concert door leerlingen van mevr.^Rose
Schönberg m. m. v. het Omroeporkest o. 1. v.
N. Treep. O. a. Uit Matthaus-Passion, Bach
en Manon Lescaut, Puccini. (Medew. o.a. Joh.
Lammen, W. Schansman, Hélène Cals, Annie
Hermes).
9.20 Uit het Vélodröme d'Hiver, Parijs: Fi
nale der 14de Zesdaagsche. Intermezzo: Gra
mofoonpl.
10 2012.00 Kovacs Lajos en zijn orkest.
Refreinzang: Bob Scholte.
Daventry, 1554 M.
10.50 Tijdsein, Berichten.
3.20 Leslie Bridgewate's kwintet m. m. v.
E. Greene (tenor).
4.20 Lezing.
4.35 BBC.-orkest, o. .L v. P. Pitt G. Cole
(sopraan).
5.50 Piano-recital door Jan Smeterlin.
6.206.40 Voor de kinderen.
6.50 Kerkdienst uit Wales.
8.15 Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheidsoproep.
9.10 Berichten.
9.25 W. B. Yeats leest eigen gedichten.
9.50 Tom Jones en het Grand Hotel East-
bourne-orkest m. m. v. John Morel (barfiton.
O.a. Malaguena, Moszkowski.
10.50 Epiloog.
II.0311.20 The silent Fellowship.
„Radio Paris". 1725 M.
7.05 en 10.20 Gramofoonpl.
11.40 Religieuse muziek.
12.20 Gramofoonpl.
c.a. 2.20 Reportage v. d. Voetbalwedstrijd
FrankrijkItalië.
4.35 Concert Colonne.
6.20 Gramofoonpl.
7.20 Concert o. 1. v. M. André. M. m. P.
Bayle en mevr. Caro-Martel.
Kalundborg, 1153 M.
11.2012.20 Omroeporkest o. 1. v. Grön-
dahl.
1.201.50 Gramofoonpl.
2.454.20 Concert o. 1. v/ Reesen. A. Höe-
berg (zang) en F. Jensen (piano).
7.20 Concert o. 1. v. Gröndahl. O.a. uit
„Paljas", Leoncavallo,
8.00 Radio-tooneel.
8.15 Vervolg concert.
9.15 Sonate voor viool en piano, F-dur,
Haydn.
9.45 Vervolg concert O.a. uit „Sommer-
nachtstraum", Mendelssohn.
10.2011.50 Dansmuziek.
Langenberg. 473 M.
6.207.45 Bremer Havenconcert.
10.50 Bach-cantate.
12.201.50 Werag-orkest o. 1. v. Kühn. Born
Mittmann (viool).
3.505.20 Concert o. 1. v. Wolf.
5.20 Kunst-Turnwedstrijden Holland
Duitschland.
6.50 Uit Berlijn: Omroeporkest o. 1. v.
Bruno SeidlerWinkler.
9.25 Berichten en tot 11.50 Populair con
cert door de kapel der Gebr. Steiner. In de
pauzes: Berichten der Presidentsverkiezingen.
Rome, 441 M.
7.25 Gramofoonpl.
8.05 Populair concert. O.a, 13de Symphonie
G-dur, Haydn.
Brussel, 508 en 338 M.
Vanaf 6.20 v.m. en vervolgens elk uur:
P ostduivenberichten.
508 M. 11.351.05 Gramofoonpl.
4.20 Concert vanuit de Augustijnen te Brus
sel o. 1. v. Poppelsdorf.
5.50 Kamermuziek.
7.20 Brahms-concert o. 1. v. D. Defauw.
M. m. v. mej. Tambuyser (piano). O.a. Aka-
demische Festouvertüre en 2de Symphonie.
8.209.20 Dansmuziek.
338 M.: 11.351.05 Gramofoonpl.
4.20 Concert in de Memlinc-zaal, Atnwer-
pen.
5.35 Gramofoonpl,
7.20 Zie 508 M.
Zeesen, 1635 M.
6.20 Concert door het Berlijnsch Omroep
orkest o. 1. v. Bruno Seidler-Winkler.
9.20 Berichten en hierna concert door de
kapel der Gebr. Steiner. (In de pauzes: Ver
slag van de Presidentsverkiezingen).
Programma's voor Maandag 11 April
Huizen, 1875 M.
Uitsl. NCRV.-uitzending.
8.00 Schriftlezing.
8.159.30 Gramofoonpl.
10.30 Ziekendienst.
11.00 Chr. Lectuur.
11.30 Gramofoonpl.
12.30 Orgelconcert Jan Zwart.
2.00 Voor de scholen.
2.35 Gramofoonpl.
- 2.45 Causerie over gezinsvoeding.
3.153.45 Knipcursus.
4.00 Ziekenuurtje.
5.00 Concert, Mevr. G. de Knegtter Haar
(zang). L. de Ruyter (viool) en mej. R. Beute
(piano).
6.30 Vragenuurtje.
7.30 Politieberichten.
7.45 Ned. Chr. Persbureau.
8.00 Concert door de H.O.V., o. 1. v. F.
Schuurman, o.a. Ein Musikalischer Spasz, Mo
zart; Symphonia, K. Ph. E. Bach.
9.00 Prof. dr. J. W. Aalders: Enkele en ge
meenschap. 1
9.30 Vervolg concert, o.a. Adagio uit de
Symphonie „Aus der neuen Welt", Dvorak,
c.a. 10.00 Vaz Dias.
10.3011.30 Gramofoonpl.
Hilversum, 298 M.
Algemeen programma verzorgd door de
AVRO.
8.00 Gramofoonpl.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonpl.
10.30 Orgelconcert Feike Asma. Bram Mis
set (zang).
11.00 B. S. Ch. v. d. Weert: Conifeeren in
onzen tuin.
11.30 Vervolg orgelconcert
12.00 Gramofoonpl.
12.302.15 AVRO-klein orkest o. 1. v. N.
Treep en gramofoonpl.
2.30 Concert. Egb. Veen Jr. (viool).
3.00 Max Tak: Het cabaret van heden.
4.00 Gramofoonpl.
4.30 Kinderuur.
5.30 Concert uit den Haag, door Willy Hons-
beek en zijn orkest en het orchestra Lismonde.
6.30 Boekenhalfuurtje.
7.00 Draaiorgelmuziek.
7.30 W. G. de Bas: De Stamboom onzer
Kroonprinses.
8.00 Kovacs Lajos en zijn orkest.
9.00 Radio-tooneel: „De deur van de bad
kamer", vroolijk spel o. 1. v. Kommer Kleijn.
9.20 Omroeporkest o. 1. v. N. Treep, o.a.
Ouv. Anakreon, Cherubini en Bacchanaal uit
„Samson en Dalila", St. Saêns.
10.00 Vaz Dias.
10.00 Omroeporkest o. 1. v. N. Treep. In de
pauze: „Martelaar tegen wil en dank", schets
in één bedrijf van A. Tschechof.
11.3012.00 Gramofoonpl.
Daventry, 1554 M.
10.35 Morgenwijding.
10.5011.05 Tijdsein en berichten.
12.20 M. Newton (sojraan) en Bowman's
kwartet.
I.05 Comodore Grand orkest o. 1. v. Mus-
cant.
2.05 Kookles.
2.252.50 Gramofoonpl.
4.20 Moschetto's orkest
5.35 Kinderuur.
6.20 Berichten.
6.50 Haydn's klaviertrio's doo:r het West Re
gional Trio.
7.10 Boekbespreking.
7.50 Muziekpraatje door Hely Hutchinson.
8 20 BBC-orkest onder leiding van Wood-
gate, o.a. Children's suite, Ansell.
8.35 Leonard Henry in „April Foolishness",
mm..v. Revuekoor en orkest
9.20 Berichten en lezing.
10.00 Kamermuziek m.m.v. B. Bannerman
(sopraan) en het Harp-ensemble, o.a. Le Bes-
tiaire, Poulenc.
II.2012.20 Ambrose's Blue Lyres.
„Radio Pari s", 1725 M.
7.05 en 11.50 Gramofoonpl.
7.20 Uit het Theater Porte St. Martin: Peer
Gynt van Ibsen, muziek van Grieg. Leiding M.
Ruhlmann.
Kalundborg, 1153 M.
11.201.20 Concert uit hotel Angleterre,
2.504.50 M. Hansens' orkest.
8.209.20 Fragmenten uit „Traviata", Ver
di. Omroeporkest en solisten, o.l.v. Reesen.
9.35 Pianorecital door E. Nielsen.
9.5010.20 Jasz-suite. op. 28, L. Gründberg
(orkest o. 1. v. Reesen).
Langenberg, 473 M.
6.25—7.20 en 10.40—11.20 Gramofoonpl.
11.2012.10 Concert uit Mühlacker.
12.20—1.50 Concert o. 1. v. Wolf.
4.205.35 Concert uit München, o. 1. v. E.
7.20 „Collegium musicum". Düsseldorfer
Kamerorkest en solisten o. 1. v. Dr. A. Fröh-
lich, o.a. Vioolconcert, Mendelssohn en Sin-
fonia F-moll, Strausz. Hierna van 9.2011.20
Dansmuziek o. 1. v. Eysoldt.
Niet alleen Radio-toestellen,
maar ook DEFECTE
LUIDSPREKERS iK
worden door ons vakkundig en
tegen billijke prijs gerepareerd 66
N.V. I.E M.C.O. Mare 104 - TEL. 1118
R o m e, 441 M.
7.25 Gramofoonpl.
8.05 Concert Standard orkest m. m. v. Tito
Schipa (tenor).
9.30 Populaire muziek m. m. v. orkest en
solisten.
Brussel 508 en 338 M.
508 M. 11.351.20 Gramofoonpl.
4.20 Concert o. 1. v. Meulemans.
5.20 en 5.50 Gramofoonpl.
7.20 Mazeppa, Liszt (Gramofoonpl.). Hierna
Waalsch kwartiertje.
8.05 „Le Cavalier bizarre", hoorspel van
M. de Ghelderode.
8.359.20 Max Alexijs en zijn orkest.
338 M. 11.351.20 Gramofooonpl.
7.20 Mandolineconcert o. 1. v. Sivio Ranie-
ri, o.a. Ouv. „Kalief van Bagdad", Boieldieu
en Ballet Egyptien, Luigini.
8.209.20 Concert uit de Memlinckzaal te
Antwerpen.
Zeesen, 1635 M.
7.20 Vanuit de Staatsopera „Cavalleria Rus-
ticana", van Pietro Mascagni en „Paljas" van
Leoncavalla. Dirigent: Richard Lert.
10 00 Berichten en hierna tot 11.20 concert
door het Leipziger Symphonie-orkest o. 1. v.
H. Weber.
PRACTISCHE RADIOWENKEN VOOR
IEDEREEN.
Welke radio-luisteraar heeft nooit pech
gehad met zijn toestel? Ik hoor 't al, nie
mand zegt wat. Welnu, dan komen onder
staande wenken ook wel goed te pas. Er
ie al net zooveel verscheidenheid in radio
storing als in motor-ongelukken, de eene
keer openbaart het zich zus en een andere
maal weer zooer zit geen logica in en dat
is juist de groote moeilijkheid.
Als een toestel plotseling zwijgt en on
danks het draaien en trekken aan knoppen
en schakelaars geen geluid meer geeft is
het zeer lastig om een jui^t uitgangspunt
van het onderzoek te binden.
Als het een handelstoestel betreft dat
keurig netjes afgesloten zit en verzegeld,
blijven we er als leek liever af; dat moet
de „Service" van de leverancier maar op
knappen. Wel kunnen we natuurlijk contro
leeren of de lampen branden en functio-
neeren. Als de luidspreker bij in en uittrek
ken in 't toestel een tikkend geluid geeft
is de eindiamp in tact. Zien wij haar bran
den, doch blijft zij koud, dan is mogelijk de
anodespanning defect, tenzij de blik in de
luidspreker aangeeft dat zij in orde i®. De
lamp van het plaatspannings-apparaat,
kenbaar aan haar grootte en 3 pennen (soms
ook 4 pennen) moet altijd flink heet zijn
wat een teeken is dat zij functioneert. In
dien de hoogfrequentlamp dit is de lamp
met een top-aansluiting defect is, wordt
ter controle de antenne verbonden met
het snoertje dat normaaJ aan de top van
de hoogfrequentlamp zat. Het wordt dus
eerst losgenomen. Door flink terug te kop
pelen wordt bij het draaien aan de secon-
daire condensator, dus de knop aan de
rechterkant voor het toestel staande, wel
een giltoontje gehoord en is 't mogelijk de
korte-golf stations iets zwakfcer te ont
vangen, tenzij de fout natuurlijk elders ligt.
I Het aansluiten van de antenne op/deze
wijze kan ook met voordeel geschieden in
dien men 's avonds geplaagd worde door
electrische storingen. In vele ge\allen is
't zelfde mogelijk absoluut zonder storing,
hoewel iet-s zwakker te onvangen. De
lange-golf stations komen op \ieze wijze
bijna niet hoorbaar door, hoogstens Hui
zen 1875 M.
Ook kunnen we de lampen even bij een
kennis in 't toestel probeoren. Blijkt ook
hier de fout niet te schuilen dan wordt een
Voltmeter genomen en geplaatst tusschen
een van de luidspreker klemmen (betden
even probeeren) en aarde. Slaat de me
ter uit zoo moet er achter de verzegeling
een fout zitten, die we echter niet; zelf
kunnen verhelpen.
Bij de tegenwoordige bijna algemeen
gebruikte electrodynamische luidspreker
komt het wel voor dat de weergave na
langen tijd feilloos werken plotseling
slecht wordt. Dit kan veroorzaakt worden
door het trekken van de papieren conus.
Er is namelijk een zeer smalle luchtspleet
tusschen middenkern en afsluiting. Dit
wordt gedaan om het spreekspoeltje dat
op een kartonnen kokertje hiertusschen
heen- en weer beweegt in eenvzoo intens
mogelijk magnetisch veld. te brengen.
Hieraan wordt de groote gevoeligheid van
dit type ontleend. Vocht en warmte heb
ben op de papieren conu® een funeste in
vloed. Indien hij ook maar iets krimpt
loopt het spreekspoeltje aan. Dit i3 alles
te verhelpen door het verdraaieü van bet
conus-chassis. Door iets te wringen wordt
het middenpunt weer verplaatst. Beter is
voorkomen dan verhelpen en zetten we de
luidspreker zoo ver mogelijk van de haard.
De moderne luidspreker®.hebben een alu
minium frame waarin het spreekspoeltje
wordt vastgehouden en aldus steeds ge
centreerd blijft. Tegen het brommen van
dit luidsprekertype is weinig te doen. De
afvlakking in onvolkomen en de toege
voerde bekrachtigingsstroom is wissel
stroom. Het maken van smoorspoelea bij
kuprox-bekrachtiging (lage spanning) is
vrij kostbaar. Voor hoogspanningsbekrach
tiging is dit veel eenvoudiger en kunnen
de gewone smoorspoelen met ijzerkern ge
bruikt worden. Plaatsing van deze luid
spreker in de toestel kast moet vooraf ex
perimenteel geschieden; de mogelijkheid
van inductie op de laagfrequenttransfor-
mator i® steeds aanwezig en zou resultee-
ren in een nog sterkere bromtoon.
DE NIEUWE HOOBY VOOR DEN
LUISTERAAR.
Zelfopname van gramofoonplaten.
Een nieuwe hobby die nauw verband
houdt met de radio is de zelfopname van
gramofoonplaten. Deze nieuwste radio-sport
belooft voor de naaste toekom®t heel veel,
in de eerste plaats omdat het interessant
is, en ten tweede omdat de meeste radio
luisteraars reeds in 't bezit zijn van de
meeste apparaten en het ontbrekende
slechts weinig kost.
Men heeft noodig: een goed radiotoestel,
een gramofoon, piok up, zachte wasplaten
en een geleider. Radiotoestel, gramofoon
en pick-op zijn als regel aanwezig. De ge
leider kost slechts een paar gulden en de
platen pl.m. een gulden dubbel bespeel
baar.
Het opname-systeem berust feitelijk op
de omgekeerde werking van de pick-up.
Normaal wordt de pick-up op de gramo-
foonplaat geplaatst en volgt de naald de
groeve met haar zeer fijne horizontale in
't loopvlak liggende zigzagvormige lijnen.
Deze zijn slechts met een microfoon zioht-
baar. Door de tengevolge daarvan opge
wekte naaldtrillingen worden zeer zwakke
stroompjes opgewekt in de pick-up, die
naar de versterker gebracht worden. Indien
de pick-up verbonden wordt met de luid
spreker-aansluitingen van het toestel zul
len de betrekkelijk sterke stroomen de
naald heen en weer doen brengen en kan
hij insnijdingen maken op een plaat van
zacht materiaal (celluloid of was). Door
de plaat te laten draaien worden alle heen-
en-weergaande bewegingen geregistreerd
in de was. Zoodra de plaat 360 graden ge
draaid is moet er een nieuwe groef naast
gesneden worden en daarvoor dient de ge
leider. Door middel van een tandrad wordt
een fijn wormwiel, op de as van de gramo-
foonmotor bevestigd, in beweging gebracht
dat de toonarm, waaraan de pick-up zit,
zeer langzaam naar 't midden trekt. De
plaat is van metaal doch overtrokken met
een weeke massa die na opname gehard
kan worden. Hij is dan gelijk aan een nor
male gramofoonplaat en kan honderden
malen bespeeld worden.
Bij iedere onbespeelde plaat wordt een
bijzondere soort naald geleverd, n.L met
stompen punt. Om een plaat op te kunnen
nemen wordt de luidspreker uitgeschakeld
en de pick-up in de plaats daarvan aange
sloten. De uitzending is dan vastgelegd op
de gramofoonplaat. De sterkte moet zoo
danig opgevoerd worden dat men de naald
heen-en-weer ziet bewegen. Ook kan mits
men in bezit is van twee gramofoons, een
gramofoonplaat gecopieerd worden. Ln
plaats van de luidspreker wordt de opname
pick-up gebruikt die alles in de wasplaat
grift.
Het aardigste is 't opnemen van eigen
stem etc. Hiertoe is feitelijk een microfoon
noodig, doch het gaat ook met de luidspre
ker als microfoon. De luidspreker wordt ge
schakeld tusschen het rooster van de de
tector-lamp en aarde, of bij een wissel
stroom-toestel met de middenaftakking
gloeistroomtransformator. De pick-up komt
in de luidsprekersaansluitingen. Men
spreekt daarna flink luid in de luidspre
ker en even later kan men de eigen stem
beluisteren. Beter is natuurlijk een goede
microfoon te gebruiken, dit i» echter nog
al kostbaar. De electrodynamische luidspre
ker is bijzonder geschikt voor microfoon,
echter niet met wisselstroombekrachtiging.
Dit veroorzaakt op de plaat een enorme
bromtoon. De bekrachtiging wordt daarom
afgezet en tijdelijk een 4-Volts accu geno
men.
De te gebruiken gramofoon moet een
sterk loopwerk hebben en een vlak draaien
de platenschijf, anders gaat de naald aan
een kant te diep en aan den anderen kant
wordt de plaat niet geraakt.
Wil men muziek opnemen, dan moeten
er meerdere microfoons gebruikt worden.
Een wordt in de piano gezet, terwijl de
fluitist, violist of zanger zoo dicht mogelijk
bij de 2e microfoon speelt of zingt. Men
moet zich niet voorstellen dat reeds de
eerste plaat een schlager is; met een wei-
I nig geduld bereikt men spoedig goede re
sultaten. W. P.
WEEK-END
HET KUNSTBEEN.
Een voorwerp, dat gevonden wordt, most
eerst een keer verloren zijn en in dit op
zicht schijnt ons volk niet erg vasthoudend
te zijn.
De rubriek gevonden voorwerpen, die op
gezette tijden in ieder behoorlijk blad ver
schijnt, is een interessante rubriek. Di®
moet u vooral goed bijhouden. Het is d®
meest bonte stalenkaart van gedachten-
looze menschen. Want wat verliezen deze
menschen al niet.
Een portemonnaieNatuurlijk dat kan
gebeuren. Een zakmes! Ook dat is moge
lijk. Een parapluie! Wat zeg ikt Duizend
parapluies! Een kinderschoentje! Kan
eveneens geschieden. Een kind ie nu een
maal zeer loelaterig. Maar wat te zeggen,
als er een paal verloren wordt, geen paal
tje, maar een paal. En allerhevigst verbaasd
vraag ik mij af, wie verliest er nou lijn
kunstbeen?
Want er is tier in deze stad een kunst
been gevonden. Dat heeft in de krant ge
staan en de politie heeft het in bewaring.
Het ligt daar broederlijk te wachten naast
een damestaschje, een kachelpook en porte
monnaie zonder inhoud, tot de eigenaar op
één been komt aanhuppelen om zijn recht
matig eigendom op te eiaohen.
Maar ik vraag me nogmaals af, wie ver
liest er nou zijn been. Want of dat nu een
gewoon been ia, van vleeech of een van
caoutchouc doet niet® ter zake.
Ik draag geen kennis van de geheimenis
sen eens kunstboens en ik peins er over,
hoe dit kan zijn geschied.
Want zoo gauw de eigenaar of eigena
res ik weet niet of het een mannelijk
of vrouwelijk kunstbeen was het been
kwijt was, moet dit toch gemerkt zijn ge
worden.
Waar was het evenwicht? De eigenaar of
eigenares i® toch niet op één been naar
huis gehuppeld zonder te merken, dat het
andere been onvolledig was. Dat kan niet.
Of het zou het eigendom moeten zijn van
een circusartist.
Als ik nadenk over de oplossing van dit
geheimzinnige raadsel, van dit raadsel van
het kunstbeen, dan zie ik een oplossing in
het feit, dat de eigenaar of eigenares een
kenni® ontmoet kan hebben, waarbij hij of
zij om dien kennis te kunnen aanspreken
op het kunstbeen een heelen slag is omge
draaid, waardoor het been onvrijwillig werd
losgeschroefd.
Maar dan blijft toch nog het feit, dat de
eigenaar van het been verder gehuppeld is
zonder het verlies te bemerken en dat is
toch maar vreemd.
Ik heb de zaak van alle kanten bezien,
maar kan geen logische oplossing vinden.
Wie van mijn lezeressen of lezers ver
mag het raadsel van het kunstbeen op te
lossen
DANIëL.
P.S. Juist na het schrijven *an dit kunst
beenartikel valt het mij te binnen, dat er
mogelijk sprake kan zijn van een reserve-
been.
De eigenaar moet met zijn been onder
den arm op stap zijn gegaan om het te la
ten repareeren, waarbij hij om te loopen
gebruik maakte van zijn reserve-kunstbeen.
Onderweg naar den reparateur moet bij
toen zijn been in de tram hebben laten
liggen of op een andere wijze zijn kwijt
geraakt.
Dit lijkt mij de eenige logische oplossing.
D.
WIJN OF EI?
Teekenend voor de crisis in de Hongaarsche wijnproductie is het wel. zegt
„De Pluimveebode", dat onlangs in de stod Pécs voor een ei twee liter wijn
gegeven werd. zoodai naar de „Magyar Közgazdasag" opmerkt, iemand die
er 1520 legkippen op na houdt, er beter aan toe is dan iemand, die een
kwart morgen wijnlanc bezit. (Courantenbericht.
Wanneer U twintig kippen hebt,
Ga dan naar Hongarije
En gij bewaart als pluimveeman
Uw kipperig fatsoen.
Een mooi; versch ei te leggen nu,
Dat kan in deze tijen
De diepst gezonken boerenkip
Voor twee cent niet meer doen.
Daar opent zich een perspectief
Voor onze pluimveemenschen
Als zij naar Hongarije gaan,
Dan is 't nog niet zoo slecht.
Dan krijgen zij ten laatste wat
Een ieder zich zou wenschen;
Dan is hun boerenkip de kip
Die gouden eiera legt.
Zij krijgen dan twee liter wijn
Voor één versch kippeneitje,
Dat maakt de boerenkippenstand
Weer opgewekt en blij.
Het koebeest loeit nu naar de kip:
Ik, koebeest, ik benijd je,
De kip, vol vreugde om dit feit,
Roept kakelend: Ei, ei!
Nu gaat al ons gepluimde vee
Naar 't land van melk en honig,
Of beter naar bet land van wijn
Met opgeheven kop.
Daar voelt zioh dan de boerenkip
Uit onze landen koning,
Een half ei is steeds beter fcoch
Nog dan een leege dop.
Heeft dan de kip veel vaten wijn
Al bij elkaar gelegen
Dan is er geen Hongaartje meer,
Die niet een eitje pelt.
Dan drinken wij Hongaarscbe wijn.
Goed oud en goed belegen.
En kiezen wij geen eieren.
Maar wijnen voor ons geld.
TROUBADOUR.