SE ZATERDAG 12 MAART 1932 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 7 AFDLEUNG LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brteven, vragen en mededeelingen te richten aan één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der Laan, Kijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. L van den Abeelen. Willem de Zwqger- laan 25, Uegstgeest; Mevr. Fehmers—Boer— Knottnerue, Warmonderweg 37. ZATERDAG 12 MAART 1932. Feestdag van den H Gregorius de Groote. t 604. De H. Gregorius is een van de meest beroem de pausen. Benedictijner monnik zijnde, •werd hij eerst legaat van den H. Stoe., la ter als hoofd van de H. Kerk ontplooide hij ©en uitblinkende ijver. Afrika, Spanje en Gallië waren de landen waar zijn zorgen het meest naar uitgingen; de Apostel van Groofc-Brittanië wordt hij genoemd, immers hij zond de H. Augustinus met veertig monnikken er heen. De liturgie en de zang der melodieën gaf hij vasten vorm ea dra gen Zijn naam. Volgende week op 17 Maart vieren wij den feestdag van Sint Gertrudis, een van onze grootste Nederlandsche heilige vrou wen, die wij zeker met mogen vergeten. Geëerd en geliefd bij onze vaderen in de middeleeuwen, behoort „Sint Gheertruid Joncfrou" tot de meest populaire heiligen. Bijna in alle deelen van ons land waren haar toegewijde kerken, ka-pe.len en kloos ters. Gelijk men vroeger in Schotland dronk ter eere van den Aartsengel Michaël, zoo heette bij ons weleer de vriendschapsdronk, die pelgrims of reizigers of krijgslieden op een voorspoedigen reis en behouden terug keer werd toegebracht, „Sinte-Geerten- minne" Minne beteekent gedachtenis. Bekend uit onze vaderlandsche geschiede nis is, dat Gijsbrecht van Aemstel in 1296 een moord pleegde op Graaf Floris, der keerlen God, schoon deze hem de Sinte- Geertenminne had toegedronken. Sinte Gheertruid was een dochter van Pepijn van Landen en de H. Itta. Na den dood van Pepijn stichtte de H. Itta in haar stad een klooster. Uit de hand van haar broeder dè bis schop van Trier, ontving zij Je gewijde kloostersluier en werd zoo de eerste abdis van Nivelles, waarschijnlijk het tegenwoor dige Nieuwaal. aan de Waal gelegen niet ver van Zalt-Bommel. Al zeer jong zijnde legde Sinte Geértruid de plechtige gelofte van zuiverheid af en nam de kloostersluier aan. Toen de H. Itta twaalf jaren na Pe- pijn's dood stierf, volgde Geertruid haar als abdis op, ondanks haar jeugdigen leeftijd. God verrijkte haar met een bijzonder ver standig doorzicht en met een aureool van hooge deugd. Onder hare vele deugden schitterde haar groote gastvrijheid uit. Het gastenhuis, dat zij naast haar klooster bouwde, was een der oudste in onze streken Met deze gast vrijheid staat de hierboven aangegeven ge woonte van Sinte-Gee'rtenminne in ver band. Volgens een oorkonde uit 992 heeft zij eenigen tijd geleefd in een klein kloos ter door Sint Amand gewijd te Oever of Strandberg, het tegenwoordige Sint Geer- truidenberg. Op 17 Maart van het jaar 664 stierf zij op 33-jarigen leeftijd m geur van heiligheid. Haar feestdag wordt in alle bis dommen van ons land gevierd. Ook in Bel gië en in zeer vele Benedictijnenkloosters is hare vereering levendig. OFFICIEELE MEDEDEELINGEN. „WACHTUUR BIJ HET H. SACRA- MENT". Reeds vele aanmeldingen kwamen binnen. Leden, we.ke zioh hiervoor op wil len geven en hare biljetten nog niet hebben ingezonden, worden verzocht dit vóór Woensdag 16 Maart a.s. te doen. DEMONSTRATIES. Maandag 7 Maart zou een demonstratie gegeven worden door de Artsilkfabrieken uit Breda in de boven zaal van „In den vergulden Turk". Meer dere dames waren aanwezig, de demon strant© liet ons echter in den steek. Voor de dames was dit een teleurstelling, doch ook de demonstrante, welke zich te 5 uur meldde, zich vergist hebbende en meenen- de, dat de demonstratie 's avonds gegeven zou worden, voelde zich minder prettig ge stemd Onder aanbieding van excuses heeft de fabriek thans verzocht deze demonstra tie op een anderen dag te mogen geven. Op veler verzoek zal deze nu echter op •en avond gegeven worden Nadere be kert dm a king volgt.. De demonstratie, welke op Donderdag 17 Maart zou gegeven worden door ,.het In- danthrenhuis" wordt tot nader bericht uit gesteld. „SANCTA VERONICA". D© opkomst van onze trouwe medehelp sters was de laatste keer prachtig. Dames, U, die onze zitting tot nog toe niet be zocht hebt, U weet toch allen, dat we wer ken voor de Stille Armen I Komt U ook eens een kijkje nemen! Uw hulp is zoo noodigl In „De Katholieke Vrouw" van j.l. 5 Maart stoud onderstaande oproep, die we gaarne onze leden onder de oogon bren gen. NAAR OOSTERHOUT. Ons Triduum Sacrum bij de Norbertinessen „We komen allen terug", hebben we het vorig jaar gezegd, toen we het Triduum Sacrum te Oosterhout hadden meegema. /-. Het was er goed, nietwaar in die stille jritte kapel van de Norbertinessen, waar we de ontroerende plechtigheden van de Goede Week hebben meegevierd, meer ge concentreerd dan we- 't kunnen in onze parochiekerken, omdat daar de schakel van gebed staag doorbroken wordt door het huiselijk en maatschappelijk alledaagsch leven, dat thuis onze aandacht eiscben komt tusschen de uren van bidden door. In Oosterhout is 't immers ook niet door loopend bidden"? Nee, 't is er geen retraite, maar de Goede Week blijft hoofdzaak, we vergeten geen minuut, waarom we er samen zijn. we blijven bezig met de dingen van God en de eigen ziel. Ieder is er volkomen vrij te gaan en te komen uit en tot den kring, zooals 't haar zelf belieft, maar er blijft tóch een eenheid: Oosterhout. dat oord van gebed en zoo intens geestelijk leven, werkt wel van zelf op je in. deelb er mee in de schatten, die de Hemel daar steeds weer neer doet rege nen, omwille van de St Paulus. omwille van de dochters van St. Benedictus en Norber- tus. De kruimels, die er voor een arme we- relsche pelgrim vallen van de Tafel, zijn er zeer overvloedig.. Niet 'waar, wii, die het vorig jaar in Oos terhout vertoefden, we hebben 't allen er varen Dit jaar hebben wij opnieuw gezorgd voor een aantal plaatsen te Oosterhout ten ge rieve van onze lezeressen. Mevrouw Löb van Gelder, die 't vorig jaar een beetje onze „Róvèrende Mère" geweest is, heeft zich onnieuw bereid verklaard mee te gaan. We gaan de plechtigheden bijwonen bij de Norbertinessen. Wij zouden 't zeer op prijs stellen indien degenen, die deel willen nemen, zich voor 15 Maart opgaven bij Mej. Mr. J. Romme. Jan v. Nassaustr. 46, Den Haag, opdat wij weten voor hoeveel plaatsen precies er ge zorgd moet worden. De prijs voor de dagen van voor 't diner Woensdagavond tot na het middagmaal op Pasch-Zaterdag, bedraagt 18. INTERNATIONALE UNIE VAN R.-K. VROUWENBONDEN. De bestuursvergadering, die onlansrs te Genève plaats had. hield zich in hoo'dzaak bezig met de voorbereidin? van de bijeen komst der stundiecommissies in September a.s. te Luzern. Deze bi;eenkomst treedt in de plaats van het z.g. Werkcongres, om alle onkosten, die een congres met zich brenct, te vermijden in de huidige crisistiiden, die zich in alle landen doen gevoelen. Op een alcemeene oneninesvergadering zal Z.H.E. Mst. Besson, bisschop van Lau sanne, Friboiïrg en Genève een rede houden over de synthese van de Encycliek over de opvoeding. Daarna komen de tien stiidié- commissie elk 1/2 dag bijeen, waarbij elk haar speciaal onderwerp behandelt in het licht van het Congres, dat in 1934 zal wor den gehouden over ..De opvoeding". Tegelij kertijd houdt de jeugd sectie een vier- daagsche bijeenkomst, eveneens te Luzern, waar het gebruik van den vrijen tijd in Christelijken geest zal worden bestudeerd. De financieele positie van de Unie werd grondig besproken, daar de uitgaven steeds - hooger worden door de reizen, die noodig zijn voor de medewerking der Unie aan het werk van den Volkenbond en voor het or gan iseeren der Katholieke Actie in ver schillende landen. Het bestuur willivde het verzoek in van de Internationale Vereenieing tot Bestrij ding van Verdoovende Middelen, om de bonden te verzoeken de publicaties dezer vereeniging in haar bladen op te nemen. De uitnoodiging van den Volkenbond om het inzicht der Unie te vernemen over een nauwere samenwerking werd langdurig be sproken. Een antwoord werd opgesteld aan de rapportrioe van de Volkenandacom- missie tot Bescherming der Vrouw over de al of niet wenschelijkheid van uitleiding van prostit-uées. De afgevaardigden d^r Unie in de Vol kenbondscommissie ter Bescherming van vrouwen en kinderen werden herbenoemd. Het bestuur vestigde te Genève een bu reau waar vrouwenbondsleden zich kunnen vervoegen en inlichtingen verkrijgen in den Cercle Catholique, rue du Rhone 57. Op haar verzoek werd -de R.-K. Vrou wenbond van de Philippijnen bij de Unie aangesloten, terwijl in de Jeugd sectie een bond van Poolsehe meisjes-studenten werd opeenomen. Doordat de bestuursvergadering plaats had na de opening van de Ontwapenings conferentie, waren de leden in de gelegen heid eenige harer vergaderinge bij te wo nen, terwijl ook voor de vergadering van den Volkenbondsraad kaarten ter beschik king waren gesteld. Op 6 Febr. in de plechtige vergadering van de aanbieding der ontwapenings-peti- ties was Mevoruw Steenberghe's stem de eenige R.-K. stem, die gehoord werd. D-» Unievoorzitster sprak daarbij een rede uit: Mij'nbeer de President, En als leden van de groote familie der menschen én als Katholieken hebben de 25 millioen katholieke vrouwen, vertegenwoor digd door 53 vrouwenverenigingen, die deel uitmaken van de Internationale Unie der Kath. Vrouwenbonden en de katholie ke vrouwen en mannen der verschillende landen, die zich tot haar hebben gewend om zich door haar te doen vertegenwoordi gen, besloten actief deel te nemen aan het Vredeswerk. De verschillende moties, geteekend door de organisaties der landen, die wij de eer hebben aan deze hooge vergadering aan te bieden, zijn het getuigenis van den wensch der katholieke, mannen en vrouwen, die wij bier vertegenwoordigen om het vredes werk na te streven door laastenliefde, de eenige sterke basis, waarop de vrede kan worden gevestigd, om de stoffelijke kracht der wapenen te doen verhangen door de zedelijke kracht van recht en rechtvaardig heid en dit alles in overeenstemming met de richtlijnen, deze w«nk gegeven in het woord deB Pausen. Om deze reden, in overweging nemend dat gelijktijdige en wederzijdse he vermin dering der bewapening een besliste voor waarde is om te komen tot den vrede, be zweren wij de gedelegeerden tegenwoordig op deze vergadering, zich rekenschap geven van hun verantwoordelijkheid en om niet uiteen te gaan zonder tot een belang rijke vermindering der bewapening te heb ben besloten. En omdat zij die bouwen, vergeefs arbei den. indien de Heer het huis niet bouwt, wensch en wij U, dames en hoeren, dat God met U zij Wij overhandigen voorts de petities der Katholieken, mannen en vrouwen uit Tsje- cho Slowakije en van den Nederlandschen katholieken Vredesbond. Op een officieel diner, dat de Interna tionale C'ub te Genève organiseerde, voerde Mevr. Steenberghe on verzoek het woord overt ..Moreele Ontwanening", evenals verscheidene receeringsafgevaardigden en verte°renwoordigfst)ers van andere interna tionale organisaties. Deze rede zal in een volvend nummer worden ongenomen. De Cercle Catholique (het centrum voor alle Katholieken, die te Genève komen) bood het bestuur der Unie een diner aan, waaraan meer dan honderd Katholieken deelnamen Mr. W. M. van Lanschot. offi cieel afvevaardivde van Nederland ter Ontwapeningsconferentie, voerde hier het woord en wees er op. dat de weg der Ka tholieken voor het vredeswerk geheel ge trokken is: ..vermijden wij al wat ver deelt, zoeken wij naar wat vereenigt, de politiek der Christelijke sclHariteit zal ons onder leiding der Pauselijke encvclie- ken naar het begeerde doel voeren." Spre ker bracht hulde aan de Katholieke vrou wen. die steeds haar zoo gewaardeerdeu steun aan het vredeswerk gaven en herin nerde aan de relevoering van mevr. Steen berghe bij de aanbieding dor petities, die op alle aanwezigen een diepen indruk had gemaakt. Sir Eric Drummond, secretaris-generaal vn den Volkenbond, ontving het bestuur in audiëntie. Z Exc. sprak zijn voldoening er over uit, dat het bestuur van den Ka tholieken wereldbond te Genève verga derde en zijn belangstellinsr voor de ont- waoeninesconferentie had getoond en be val al het Volkenbondswerk ten zeerste aan in de belangstelling der Katholieken. Ook op het Internationale Arbeidsbu reau had een officieele ontvangst plaats. Bij afwezigheid van den heer Thomas, be groette de heer di Palma Casticrlione de bezoekers. Hij wees er op. dat de vrouwen van alle landen het werk van het bureau kunnen steunen door de ratificatie te be vorderen van de conventies, die er zijn voorbereid en die door de reeeeringen werden aangenomen, Als onderwerpen, die de speciale belangstelling der vrouwen moesten wekken, noemde spreker de con venties voor moederschapszorg en voor de afschaffing van den nachtarbeid van vrou wen. Het energieke bestuur van den eerst onlangs opgerichten Vrouwenbond te Ge nève organiseerde drie bijeenkomsten, waar verschillende der internationale be stuursleden het woord voerden. Het bestuur der arbeidsters-bonden bood een thee aan in zijn eigen tehuis. Reeds 25 jaar doen zij haar zegenriiken arbeid, zij waren de eerste R-K. syndicaten, die te Genève werden opgericht voordat er van werklieden-bondon sprake was M. ROMME. Seer. I. U. IMTERPAROCHIEELE DE STILLE OMMMEGANG. Met de duizenden mannen van stad en land hebben ook de Josephs-Gezellen deelgenomen aan de stille hulde aan Christus, den Zon der H. Eucharistie. 't Was een wondere nacht, die nacht van stil gebed, 't Was één groote para de, die trok over straten en pleinen van de wQreldstad. Helsehijnende lampen, flit sende reclames, suizende auto's' waren de felle contrasten van die heerlijke, treffende geloofsuiting der Kat'-olicke Nederlander?. Hier en daar stond een troepje nachtvlinders, niet begrijpend te staren naar die eindelooze rij 9an zwij gende Roomsche mannen. Daar weer hoorde men zinlooze uitroepen en onsa menhangende protesten. Och ja, satan kent zoo goed 's menschen denken en begeeren en hij weet, o zoo gedienstig, zijn meneehen te plaateen op den hoek van een straat of een steeg. Met schim pende lectuur heeft hij die Christus- vrienden niet kunnen vangen, nu probeert ie het met schimpende menschen. Maar hun roep en hun spotlach gaan verloren in den dreunenden stap van die dui zenden en wie het hoort, die bidt: „Va der, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen". In de kerk gekomen schalt spoedig een lofliefl ter eere der H. Eucharistie. En 't is den menschen, als christen een glorie, te zien die bloemen en die kaar sen rondom het Tabernakel, waar Hij woont, Die niet regeert door geweld van wapenen, maar door ondoorgrondelijke liefde. Mijn God, nooit heb ik schooner moment gezien van niet te stelpen ge- loofsbruising, dan het oogenblik van ons gebed voor de gezamenlijke intenties. Met groot vertrouwen baden grijsaards, mannen en jongelingen en het moet wel doorgedrongen zijn in het Vaderhuis; want 't gebed van duizenden dringt door de wolken 1 De Stille Ommegang heeft een aan vang genomen en in stilte biddend gaan we den weg rond de geheiligde plek, waar eenmaal de Hostie stond in vlam mengloed. Wat is het, menschenziel, wat u aangrijpt op dien gezegenden tocht 1 Is 't' de massale aanblik van schier ein delooze rijen mannen Is 't de dreunen de stap der soldaten Ohrisli? Of is 't niet veeleer de herinnering? Ja, dat is het wat de ziel omvat en het hart doet kloppen en den mond tot bidden maant, de herinnering aan dat nooit te volzin gen wonder, waardoor God het waar- achtig-tegenwoordig zijn in de Eucharis-- tie heeft bevestigd. Er. in den stap dier pelgrims hooren wij het lied dat eeuwig klinkt in den Hemel, zoo, dat het dreunt tusschen de'wolken: Sanctus, Sanctus. Sanctus! Terug in de kerk, dicht bij onzen God. dragen we met den priester het Offer op en aan den Vader biedt do Zoon, door Priestermacht verheven. Zichzelf ten of fer aan. En gelijk in Amstel's wapen de- keizerskroon steekt, zoo werd een kroon geplaatst in ieders hart, een kroon van vurige wederliefde en onwankelbare trouw aan Christus, onzen Koning. Want Koning is Hij in Hemel èn op aarde en die macht en zegepraal erkenden wij bij het einde onzer pelerimagc. Toen bogen de koppen van Neêrland'E Roomsche mannen.... toen baden die duizenden: „Mijn Heer en mijn God".... toen barst te de jubel los: Halleluja, Halleluja! Koning vol Beilgenft, Wii bidden op .lit Tubelfcij: „Blijf, Meester, blijf ons bijl" Halleluja, Halleluja I DE PASSIETIJD. Van niets heeft de natuurlijk-zinnelijke mensch meer afkeer dan van het woord: boete. Verouderdonnatuurlijkte moei lijk, bovenal wanneer het gaat over lichamelijke boete. Wij leven in den tijd van de voldoe ning der zinnen en lichaamscultuur. Een versterving is te zwaar en daarom onnatuurlijk, zegt men. Zelftucht vraagt te groote inspanning en daarom onredelijk. En nooit werd meer, juist door vele jongeren, aan de oogenblikkelijke instincten toegegeven dan nu. Bewijzen? Denk eens aan bios coop-, aan café-bezoek, bals, allerlei uitvoeringen en dezelfden hebben geen belangstelling voor 't zieleleven. Gd rek aan zelftucht en boetegeest. Christus heeft in Zijne Gestalte de boete rondgedragen. In vlammende woor den en strakke levensleer predikte Hij aan Zijne volcelingen de levenswet der versterving. ..Wie Mijn leerling wil zijn. neme zijn Kruis op dagelijks en volge Mij'. Kruiswet is levenswet voor ieder, krachtens heilige roeping. Vooral nu, in heiligen en heiligenden boetetijd wijst de Kerk hare zonen en dochteren naar „Christus en dien ge kruist". Wij jongeren, willen den nieuwen tijd tegemoet treden met groote idealen. Aan ons straks den komenden dag op godsdienstig en sociaal gebied. Aan u, jongere gezellen, is de toe komst, gebouwd op de fundamenten, ge legd naar do wetten van Christus. Aan ons straks de nieuwe maatschap pij met zijn ohristelijke verhoudingen. Aan ons Maar niets wordt ons in den schoot geworpen. Slechts „de geweldigen zullen het verwerven". Harde werkers bereiken iptr. Welnu dan allereerst gearbeid en gebeeldhouwd aan onze eigene persoon. Durven wij dat aan? Of willen wij mee dansen den doo- dendans van duizenden lafaards, duizen den slappe, helaas ook zoovele jonge lingen? Goddank leeft in zóó vele gezel len een andere geest. Maar deze moet vaardig blijven, en wij zullen Zondag avond rondom onzen Gezellonvader ver- eenigd zijn, gelijk 't een eereplicht is van ons bij Praeses' verjaardag thuis te zijn, en wij zullen ook wanneer 't moge-, lijk is, op St. Josephdag de H. Mis bij wonen in de St. Josephkerk 's niorgent om 7 uur tot intentie der Gezellenver- eeniging, en voor een ieder afzonderlijk belang. Gezellen, durft het aan met blijden geest in alcrlei vormen te beleven in deze dagen den vormenden geest van „boete". A s s.-S e n i o r. VERKIEZING. Dinsdag a.s. heeft de verkiezing plaats van commissarissen. Teneinde „beslagen ten ijs" te komen geven we do volgende vragen en antwoorden. Wat is het commissariaat? Het commissariaat is het inwendig bestuur der vereeiriging, dat onder leiding van deri Praeses werkt. Wat doet het commissariaat? Het zorgt voor het inwendige vereenigings- leven in zijn vele en versoheidene uitin gen van meer ernstige of van meer ont spannende aard en voor een geregeld contact tusschen Gezellen va der en Ge zellen. Wat volgt daaruit? Daar volgt uit. dat we moeten zorgen voor goede* com missarissen en dat we onze keuze moe ten bepalen tot hen, van wie we kunnen verwachten, dat ze hun functie goed vervullen. Hoe bepalen we onze keuze? Eerst neme men de aftredende commissarissen onder de loupe en wie we daarvan ge schikt achten, herkiezen we. Dan bezien we de andere candidnten en bepalen alzoo onze stem. Wie treden af? Vier commissarissen voor de ..Hartebrug" en twee voor de „Mon Père". Tecenover deze zes staan zes gezellen-candidaten. Hoeveel moeten er gekozen worden? Weer vier voor de eene en twee voor de andere parochie. Ziin we aan die twaalf candidaten ge houden? Neen. want tot morcen Zon dag kunnen candidaten door de leden worden gesteld. Ook deze candidaten worden bekend gemaakt. Hun naonen zal men vinden op het bord in de groote 'zaal. X COMMISSARISSENVERKIEZING. Óp de maandvergadering van Dinsdag a.s. heeft de verkiezing plaats voor het Commissariaat. Aftredend zijn de Com missarissen van de parochiën Hartebrug en Mon Père, n.l. A. de Haas. F. de Keu- ning, J. Langeveld. jH. Uphoff, J. Ding jan en G.Laken. Deze aftredenden zijn allen herkiesbaar. Bovendien worden door het Commissariaat nog zes nieuwe candidaten gesteld. Door de leden kun nen tot uiterlijk Zondagavond candidaten worden opgegeven. Dit moet schriftelijk gebeuren en door tenminste tien stemge^ rechtigden. DAMCLUB „DE TWEE SLEUTELS". Het is van belang, dat de leden van deze club de juiste spelregels kennen en dat er tevens de grootste eenheid van oovatting hierover bestaat. Daarom zal Maandag a.s. door den Commissaris van materiaal een uiteenzetting hiervan ge geven worden in een bijeenkomst van de dammers op de Bovenzaal. Aanvang half negen. Allen zorgen present te zijn. RETRAITECLUB „8. CLEMENS". Keurig verzorgd is de vorige week van de pers gekomen het nieuwe Spaarboekje van deze club. Aan allen, die voor de Retraite willen sparen, wordt bij de eer ste inleg dit boekje gratis verstrekt. Op allo bijeenkomsten is gelegenheid voor sparen. Hier begint hef VoorkomGorgel droog mei Wybert tl x&Sk, ENGELANDS OUDSTE RELIGIEUSE GESTORVEN. 82 jaren In het klooster van Faunton. De Londen8ohe correspondent van de „Maasbode" schrijft: Op het kerkhof van het Francisca- nessenklooster van O. L. Vrouwe van Smarten te Faunton, in het graafschap Somerset, ie begraven Sister Mary Mar tha Butti, het oudste lid der Orde in Engeland, zoo niet in heel Europa. Zij is overleden in den leeftijd van 98 jaar. In 1850 kwam zij als 16-jarige novice het klooster binnenzij heeft het tot haar dood toe, dus 82 jaren lang, nimmer ver laten. Zij heeft een langer leven als re ligious© gehad dan ©enig lid in do ge schiedenis der Orde. Sister Mary Martha heeft nimmer een automobiel, maar ook nooit een spoor trein of zelfs een rijwiel gezien. Haar laatste herinnering aan de wereld buiten het klooster, gaat terug tot den tijd, waarin spoorwegen nog moderner waren dan thans luchtverkeersmiddelen, maar, opgevoed als zij was in een Francisca- nessenklooster, buiten de levenscentra, had zij ook nooit een spoortrein gezien. Twee-en-tachtig jaren lang heeft zij haar dagelijksche taak volbracht in de stilte van het klooster, terwijl daarbui ten heel de wereld van aanzien veran derde. Zij was gelukkig, opgewekt en be gaafd met een vluggen geest; haar ge luk, haar opgewektheid en haar geest waren geheel aan God gewijd, Dio steeds moderner blijft dan de modernste auto mobielen en vliegmachines. In Zijn dienst kon zij oud worden, maar niet veroude ren, ook al hadden de kloosterpoorten zich in 1850 achter haar gesloten. Slechte eenmaal heeft zij contact ge had met de buiten wereld. Dit was in 1926, toen de Moeder-Overste ter gele genheid van haar 7ö-jarig professiofocst toestond dat zij geinterviewd werd. Zij ontving haar bezoekers, het hoofd ge tooid met oen krans van bloemen, door de an^ero nonnen gevlochten. Dien dag ontving zij per telegram den zegen van den H. Vader. Heel haar leven lang heeft zij zich in een schitterende gezondheid verheugd, tot zij, weinige dagen geleden iufluenza kreeg, waaraan zij stierf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1932 | | pagina 7