c AILl ISSEMENTEN
KERKNIEUWS
VRIJDAG 22 JANUARI 1932
DE LEIDSCHE COURANl
TWEEDE BLAD PAG. 6
BOSKOOP.
Tooneeluitvoering. De R. K. Tooneel-
club „St. Genesius" onderafdeeling van de
St. Joseph-Gezellen-Vereeniging zal Dintf-
da,g 26 en Woensdag 27 Jan. a.s. een too
neeluitvoering geven.
Opgevoerd zal worden „Der waarheid
spiegel", een symbolische satyre op alle
tijden in 3 bedrijven van Jos van Reusel.
Ka de pauze zal worden gespeeld een blij
spel in 2e bedrijven „Baron von Troaohhein"
of „Het levend portret" door Jos. van
Vreugd. Evenals de vorige malen zal we
derom een gezellig etrijkje voor het muzi
kale gedeelte zorgen. Het belooft een zeer
inooie avond te worden.
Conversatiegebouw gesloten? Naar wij
vernemen, heeft het comité voor ontspan
ning voor werkloozen besloten aan het eind
dezer week het conversatiegebouw aan de
Dorpsstraat te sluiten. De oorzaak hier
van is gebrek aan kasgeld. Vermeld dient
te worden, dat vanaf begin December vorig
jaar het geheel uit vrijwillige bijdragen is
gefinancierd.
Propagandaclub. Dinsdag hield de
propagandaclub St. Michael een feestver-
gadering in het R.-K. Vereenigingsgebouw,
■waar als spreker optrad kapelaan Son-
daal uit Alphen aan den Rijn. De voorz,
opende de vergadering met den chr. groet
en heette de talrijke aanwezigen van harte
welkom. In het bijzonder dankte hij den
Pastoor, de beide kapelaans en den spre
ker voor hun aanwezigheid.
Hierna zong men gezamenlijk „Roomsche
Blijdschap" waarna het woord werd gege
ven aan kapelaan H. Sondaal.
Spreker koos tot onderwerp „De Maat
schappelijke actie voor den Katholiek in
dezen tijd."
De tijd is steeds met groote schreden
vooruitgegaan, maar dit is slechts uiterlijk.
Innerlijk is er een groote achteruitgang en
de mensch is te genotzuchtig geworden.
Alles wordt in dezen tijd van een ver
keerd standpunt beoordeelt terwijl ieder
voor eigen belangen zorg draagt.
De pers en de radio hebben vrijheid al
les onder het volk te brengen. De amuse-
mentsgebouwen zijn altijd vol terwijl de
kerken leeg en verlaten zijn.
In' restaurants en hotels heerscht geen
malaise, maar de vergaderingen worden
steeds minder bezocht. Er wordt meer
propaganda gemaakt voor het kwaad dan
voor het goede, doch niettegenstaande dat,
bloeit het godsdienstig leven. De Semina
ries blijken altijd nog te klein en de mis
siehuizen moeten voortdurend verbouwd
worden. „De Graal" beeft stormenderhand
de harten der vrouwen veroverd.
Ook voor de arbeiders is veel veran
derd; het fabrieksleven is veel verbeterd.
De mensch van onzen tijd moet zich bewust
zijn van zijn tijd.
Van vele dingen wordt misbruik ge
maakt en worden zij gebruikt tegen de door
God gemaakte en gestelde orde. God heeft
de aarde gegeven om er de orde te bewa
ren en later rekenschap af te leggen. Het
leven is geen eigendom van den mensch
want later is hij verantwoording verschul
digd aan God. Al onze daden moeten ko
men tot God. Wat dit betreft zijn allen
gelijk: arbeiders en patroons, w^nt God
heeft onze levens in zijn hand.
De tijden zijn dikwijls ernstig en moei
lijk, maar de moeilijkste tijden zijn meest
al de mooiste. Wij, Katholieken, moeten
nooit stilzitten en altijd actief zijn, want
anders schieten we tekort in onze plicht
als goed Katholiek.
Het katholiek zijn moeten wij niet weg
moffelen maar wij moeten het dragen als
een vlag. Wij moeten de fakkeldragers van
het volk zijn.
De propagandisten moeten van jongs-af
gevormd worden en dit geschiedt voor het
grootste gedeelte door de moeder. Voor
een goede propagandist is echter studie
noodig. Studie is noodig om te kunnen
sprekenstudie is noodig voor de pers en
de radio en om de actie te doen slagen.
In dezen tijd moet men volledig toege
rust zijn om zijn tegenstanders te kunnen
antwoorden.
Een verwaarloosde opvoeding is meestal
oorzaak van noodtoestanden.
Vooral onze tegenstanders, de Socialis
ten en Communisten, maken veel propa
ganda. Tegen hen steken wij dan ook droe
vig afwij moeten echter altijd vertrou
wen hebben en optimistisch zijn.
Een propagandist moet altijd optimist
zijn, opbouwen en niet afbreken. Dit kost
echter offers maar in dezen tijd van moei
lijkheden moet ieder offers brengen.
Spreker sloot ten slotte zijn leerzame
rede met een opwekking voor allen om toch
vooral lid te worden van de R.-K. Propa
gandaclub.
De voorz. dankte hierna den spreker
voor zijn gloedvolle rede, waarna door
eenige leden no'g een paar voordrachten
gedaan worden, n.l.„De wereld der blin
den", „Jantjes offer", „Wat hebben we" en
„Staatspensioen", door den heer C. van
Vliet, terwijl de heer van Koppen een ge
dicht declameerde. Hierna werd deze
feestvergadering gesloten met den christe-
1 ijken .groet.
Burgerwacht. Maandag 18 Januari
hield de Boskoopsche Burgerwaoht haar
jaarvergadering in hotel „Neuf". De voor
zitter, de heer A. E. Steykel, opende de
vergadering en heette alle aanwezigen
hartelijk welkom. Daarna hield hij een be
schouwing over de maatschappelijke toe
standen, meende juist hierom de noodza
kelijkheid der Burgerwaoht te moeten aan-
fcoonen. Spreker spoorde allen aan trouwe
leden der Burgerwacht te zijn.
Hierna werd het woord gegeven aan den
secretaris, tot voorlezing der notulen, wel
ke onveranderd goedgekeurd werden. Uit
het jaarverslag bleek, dat het ledental
steeds stijgt en dat de Burgerwaoht thans
162 leden telt.
De penningmeester, de heer Tromp, gaf
hierna £en verslag over de financieele zij
de, waaruit bleek, dat de inkomsten en
uitgaven elkaar volkomen dekten.
De heer Steijkel, die aftredend was, werd
bij de verkiezing met algemeene stemmen
herkozen.
De heer Beekhuijzen hield een korte
beschouwing over het vraagstuk van heden
en wees vooral op den slechten toestand
in het buitenland. Hierna had de beëedi-
ging plaats van drie nieuwe leden, waarna
de besprekingen begonnen over de te hou
den schietwedstrijden. De voorzitter béloof-
de zooveel mogelijk met ieders wenschen
rekening te houden en sloot deze vergade
ring met een dankwoord aan alle leden.
Gevonden voorwerpen. 1 damespor-
temonnaie met inh., 1 damesring, 1 gebreid
kinderbroekje, 1 zilveren dameshorloge met
dito armband, 1 bankbiljet, 1 snoeimes.
Inlichtingen politiebureau Zaterdags tus-
schen 23 uur.
HAZERSWOUDE.
Loop der bevolking.
De bevolking bedroeg per 1 Januari 1931
2356 mannen en 2325 vrouwen is 4681 zielen.
Zij vermeerderde door: vestiging; 104 m. en
121 vr. s 225 zielen; geboorte: a. in de ge
meente 62 m. en 56 vr. is 188 zielen, b. bui
ten de gemeente 3 m. en 3 v. is 6r zielen;
totaal 169 m. en 180 vr. is 349 zielen. Zij ver
minderde door: vertrek: 144 m. en 132 vr. is
276 zielen; overlijden: a. in de gemeente
21 m. en 19 vr. is 40 zielen, b. buiten de ge
meente 3 m. en 3 vr. is 6 zielen. Totaal 168
m. en 154 vr. is 322 zielen. Levenloos aan
gegeven 2. Totaal vermeerdering: 1 man en
26 vrouwen is 27 zielen. Totaal bevolking
op 31 December 1931: 2357 mannen en 2351
vrouwen is 4708 zielen.
Z0ETERW0UDE.
Het crisis-comité. Donderdagmorgen
vergaderde het plaatselijk crisis-comité ten
gemeentehuize ahier, onder voorzitterschap
van den burgemeester.
De gecollecteerde gelden, bedragende in
totaal f 776.04 1/2, werden aan den pen
ningmeester, den heer de Graaf afgedragen.
Laatstgenoemde deed voorts mededeeling
dat nog de navolgende bedragen zijn inge
komen: Sportvereeniging Meerburg Hooge
Rijndijk f 9.16; Chr. Zangvereeniging f 5.—
Chr. Meisjesvereeniging f 2.50; R. K. Vrou
wenbond f 10.— en R. K. Volksbond Hooge
Rijndijk f 2.50, benevens een bon voor goe
deren in na tuna van een particulier ten be
drage van f 2.50. In totaal is dus momen
teel aan geld ontvangen f 805.20 1/2. Meer
dere giften, zoowel in geld als in natura,
worden gaarne in ontvangst genomen door
den penningmeester voornoemd, Hooge
Rijndijk F 184.
De voorzitter deelde nog mede dat be
richt is ingekomen van het bestuur der
Boeren Spaar- en Leenbank dat in de eerst
volgende bestuursvergadering het verzoek
van het comité om eene bijdrage te schen
ken zal worden behandeld.
In bespreking kwam op welke wijze de
gecollecteerde gelden aan de crisis-slacht
offers zullen worden uitgekeerd. Besloten
werd steun te verleenen zoowel in natura
als in geld. Tot een bepaald bedrag, f 50.—,
zullen steunbonnen worden uitgegeven van
f 0.50 voor goederen in natura, met de be
paling dat de goederen binnen de gemeen
te gekocht moeten worden. Voorts werd be
paald dat de comitéleden zullen nagaan,
ieder in eigen wijk, wie voor eene uitkee-
ring in aanmerking kan komen, terwijl de
beslissing over het al of niet toekennen van
steun zal genomen worden in eene verga
dering van het geheele comité.
Het comité werd uitgebreid met de na
volgende heeren: J. J. van der Does, Gel-
derswoude, J. Schenkveld, Westeinde; J.
Verwoerd, Hooge Rijndijk; A. Hoogendoorn
en H. J. van der Krogt, Vliet; Nic. van den
Akker, Miening en Arit. C. Paardekooper,
Noordbuurt.
De eerstvolgende vergadering van het
comité werd vastgesteld op 1 Febr. a.s.
Uitgesproken: O. P. Selderijk,
handelaar in veevoederartikelen, Woer
den; cur.: mr. O. L. Eldering.
J. Keyzer Pzn., rustend landbouwer,
Rietveld; cur. mr. A. Thomsen, Bode
graven.
ST. MARTINUS PAROCHIE TE
B0LSWARD.
Als afzonderlijke parochie opgeheven.
Men meldt ons uit Bolsward dat Z. H.
Exc. de Aartsbisschop van Utrecht met
goedkeuring van Z. H. den Paus heeft be
sloten de St. Martinusparoohie op te hef
fen en te voegen bij de St. Franciscuskerk.
Beide kerken werden bediend door de
Eerw. Paters Franciscanen. Beide kerkbe
sturen hebben bericht ontvangen de samen
smelting voor Pasohen te regelen.
Ondertusschen zal begonnen worden met
den bouw van een groote nieuwe &t. Fnau-
ciscuskerk.
DEKEN P. v. BEURDEN, t
Gisterennacht is te Apeldoorn in den
ouderdom van 59 jaar overleden de Zeer-
Eerw. Deken P. van Beurden.
Katholiek Apeldoorn wordt door dit ver
lies smartelijk getroffen. Vijftien jaar lang
heeft Pastoor van Beurden de parochie met
alle liefde en toewijding gediend.
De overledene werd op 17 Februari 1872
te Beesd (N.-B.) geboren. In October 1917
werd hij benoemd tot Deken van het De
kenaat te Deventer. Door zijn toedoen
kwam het ö>t. Liduina-ziekenhuis te Apel
doorn tot 8tand.
De plechtige uitvaart zal plaats hebben
op Maandag 25 Januari, des morgens te
10 uur, in de Maria-kerk, waarna te 12
uur de teraardebestelling volgt.
INGEZONDEN STUKKEN
De Hanze.
M. de R.
Met wellicht nog meer verwondering dan
A. B. het verslag van de vergadering van
de „Hanze" gelezen heeft, las ik het inge
zonden stuk van A. B.
Waarom zou de „Hanze" zelf niet de
Assurantie ter hand mogen nemen? Waar
om met zoo noodig of gewenacht de coö
peratieve vorm kiezen? Ofschoon dat nog.-
niet altijd- noodig is en wat de Levensver
zekering betreft, wellicht niet eens meer
mogelijk. Waarom zouden de R. K. Mid
denstanders niet mogen doen, wat de boe
ren en de arbeiders reeds zoolang en met
succes deden? Wat is hier tegen?
De R. K. Arbeidersbeweging heeft zelf
ter hand genomen de werkloosheidsverze
kering, ze heeft ook zelf de coöperatieve
Levensverzekering Mij. „Concordia", die
o.m. bij werkloosheid, ziekte, werkstaking,
uitsluiting en gozinsvermeerdering voor het
geheele gezin vrijstelling van premiebeta
ling geeft aan R. K. georganiseerde ver
zekerden, terwijl de winst, niet noodig
voor dat doel, wordt bijgeschreven op de
polissen. Ook in onze stad hebben meer
dere R. K. georganiseerde arbeiders, hetzij
in den vorm van vrijstelling van premie
betaling, hetzij in den vorm van winstuit-
keering, de voordeelen van het „zelf doen"
ondervonden, terwijl wat de soliditeit be
treft (waarvan, zooals A. B. zelf zegt, bij
geen verstand heeft) deskundigen, waaron
der tegenstanders (maar menschen die er
dan toch ver-stand van hebben) zijn het er
allen over eens, dat „Concordia" behoort
tot een van de allersoliedste Maatschap
pijen van ons land.
Waarom zouden de R. K. Middenstan
ders alleen niet mogen ooöpereeren? Afge
zien nog van de vraag, of nu juist de coö
peratieve Vorm voor een eigen verzekering
noodig is? Zijn dan die 100 „middenstan
dera" verzekeringsagenten allen zulke te
genstanders van coöperatie. Ik meen te we
ten, dat zeer vele zelf lid en sommigen
zelfs bestuurslid zijn van een coöperatieve
verbruiksvereeniging en bakkerij (waar
tegen ik geen enkel bezwaar heb).
Iets anders is of de Middenstand niet
te veel het ooöpereeren heeft verwaar
loosd? Het is niet aan mij hierover te oor-
deelen, maar nu deze kwestie door A. B.
ter sprake is gebracht, meen ik deze vraag
toch wel te mogen stellen. Voorts nog dit,
Mgr. Aengenent heeft, teen Zijne Excellen
tie nog professor was te Warmond, geleerd
(zie Handiboek Sociologie), dat coöperatie
noch in strijd met de rechtvaardigheid,
noch in strijd met de naastenliefde is. Zoo
zou, wanneer hiertoe aanleiding bestond,
gerust een R. K. Coöperatieve Begrafenis
onderneming mogen worden opgericht, al
is het dan niet om overkomplete verzeke
ringsagenten (levend) op te ruimen zooals
A. B. voorstelt.
De heer A. B. levert zelf het beste ar
gument voor het „zelf doen" bij verzeke
ringen (zoowel voor middenstanders als
anderen) waar hij zegt, dat: „elke verzeke
ringsagent zijn praatje klaar heeft en zijn
maatschappij is altijd voordeeliger en so-
lieder, neen daar heb ik geen bevoegdheid
voor, om dat te beoordeelen". Juist en
daarom doen de middenstanders goed het
voorbeeld te volgen van de arbeiders en
zelf hun verzekeringen oprichten en bij
hun leden te propageeren, wanneer, zooals
A. B. zegt niet veel geloof kan geslagen
worden aan „de praatjes" die de heeren
verzekeringsagenten alzoo vertellen, ter
wijl A. B. (dit meen ik uit zijn ingezonden
stuk te mogen opmaken zelf ook tot de de
behoort) met een te prijzen eerlijkheid zich
zelf onbevoegd verklaard tot oordeeien
over soliditeit mn verzekeringsmaatschap
pijen, waarvoor hij toch, meen ik, zelf
werkt. Volgens de Verzekeriugsbode „Sr..
Donatus" zou men dat „beunhazerij" kun
nen noemen, n.l. het werken van onbevoeg
den voor verzekeringen.
Behalve nog, dat. verzekeringsagenten
geen tegenstanders zijn van ooöperatie in
het algemeen, zijn zij ook geen middenstan
ders,' die m.i. thuishooren in de Hanze.
De Hanze toch wil, ben ik goed op de
hoogte, omvatten de industrieels en ne
ringdoende middenstand. Bij welke groep
zou A. B. nu de verzekeringsagenten wil
len indeelen, die toch niet anders zijn, dan
loontrekkende dienaren (wat niets verne
derends is, integendeel) en nog wel in het
algemeen van groote bedrijven. Dit werd
ook zeer goed ingezien door het hoofdbe
stuur van „St. Donatus", R. K. bond van
verzekeringsagenten, welke zich aansloot
bij het JR. K. Werkliedenverbond, niet bij de
Hanze.
En ten slotte nog: hoe kan A. B. het den
middenstanders en ook de andere standen
kwalijk nemen, dat deze zelf hun verzeke
ringen exploiteeren (waarvoor ook weer
menschen noodig zijn, zoo goed als voor
de andere maatschappijen en wellicht met
betere arbeidsvoorwaarden), terwijl toch
het grootste gedeelte van die „100 midden
standers verzekeringsagenten" er zelf éen
verzekering op nahouden n.l. de O.L.V.A.
te Amsterdam. Waarom zouden de R. K.
Middenstanders, en ik zou hierbij ook wil
len noemen de arbeiders en boeren, niet
mogen doen om wille van de agenten, wat
deze ten slotte zelf ook doen.
Na dit, M. de R., zal het u niet meer ver
wonderen, dat ik mij ten zeerste verwon
derde, dat de heer A. B. „met verwonde
ring las het verslag van genoemde mid
den stands vereeniging in uw blad van 14
Januari van haar gehouden vergadering
welke Y\ gewijd was aan Assurantiën".
Met dank voor plaatsing,
Hoogachtend,
W. v. K.
Leiden, Jan. 1932.
Hooggeachte Redactie,
Mag ik UEd. beleefd vragen om een
plaatsje voor onderstaande regelen?
Bij voorbaat mijn beleefde dank.
„Hallo"! met de K. R. 0.
Nu vele radio vrienden, pas aangesloten
aan het Gemeentelijk-distributie bedrijf,
in de meening verkeeren, dat ze, met hunne
contributie-betaling aan genoemd bedrijf
aan al hun verplichtingen hebben voldaan,
moge ik in alle bescheidenheid hen even
op het volgende wijzen.
't Is me bij het huisbezoek gebleken, dat
velen in de vaste veronderstelling zijn, dat
de Gemeente de verschillende Omroep-
Vereenigingen subsidieert.
Wie Woensdagavond de Vragen-rubriek
goed heeft na-gelezen is al van deze mee
ning genezen; doch voor wie dit niet
deed, wil ik 't nog eens duidelijk uiteen
zetten.
De Gemeente stelt zich op het stand
punt van eiken particulieren handelaar, en
geeft absoluut niets aan de Omroep-Ver-
eenigingen.
Deze laatsten moeten hunne uitzendin
gen en alles wat hiermede verband houdt,
geheel bekostigen van de bijdragen der
leden en donateurs.
En nu is het wel. een feit, dat de luiste
raar vrij kan aansluiten, welk station hij
wil, zonder dat iemand hem kan dwingen,
de muziek enz. te betalen, maarer
bestaat toch nog zooiets als een moreele
plioht en 't gaat toch eigenlijk niet aan,
om bijv. te zeggen: „nu ja, de tijden zijn
zóó slecht, Iaat m'n buurman maar bij
dragen."
Geaohte luisteraar, ook uw buurman
maakt dezen slechten tijd mee en zou het
zelfde kunnen zeggen ener naar han
delen! En dan zou de K. R. O. niet alleen,
niet blijven, wat ze nu is, doch zelfs achter
uit gaan, en dat wilt Ge toch niet?
Als ik u even mag opmerken, dat ééne
uitvoering van het volledig K. R. O.-orkest,
25 man, de som van zeshonderd gulden
kost, en U in de gelegenheid zijt, om zoo'n
concert bij te wonen voor slechts enkele
centeq (over een geheel jaar berekend)
dan moogt u zich hieraan toch niet ont
trekken
En dan moet u ook niet zeggen: nu ja,
moet ik dan alle Omroep-Vereenigingen
niet steunen van welke ik profiteer?
Ja en neen! Maar maakt u zioh hierom
vooral het hoofd niet te moe!
Vraag u zelf eens in gemoede af, of men
u zou kunnen wijsmaken dat een A. V. R.
O. of V. A. R. A.-enthousiast onze K. R.
O. óók zal steunen (al zal hij de mooie mu
ziek, enz. dezer laatste heusch 'ook wel
eens beluisteren).
De conclusie ligt dan wel duidelijk vóór
U, nl. dat elk luisteraar, die Omroep-Ver-
eeniging steunt, die 't meest met zijne prin
cipes overeen komt!
Roomsche Radio-vrienden! Voor zoover
u nog niet uw steun geeft aan uw eigen
Omroep-Vereeniging, de K. R. O., denk
eens goed na over het bovenstaande en
wanneer dan de propagandist u komt vra
gen om lid te worden en u te abonneeren
op onze Katholieke Radio-Gids, of minstens
één van beiden, maak dan niet zooveel
moeilijkhedenHeusch, de condities zijn
zeer gemakkelijk, U leunt zelfs per week
een klein bedrag betalen.
Nogmaals dankend, verblijf ik,
Hoogachtend,
B. J. P. GODDTJN,
Propagandist K. R. O.
Korte Hansestraat 10a.
STOOMVAARTBERICHTEN
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
P. O. HOOFT arr. 21 Jan. van Amster
dam te Batavia.
POELAU TELLO (uitr.) vertr. 20 Jan.
van Sabang.
KON. H0LL. LL0YD.
RIJNLAND (uitr.) pass. 21 Januari te
Dungeness.
KON. NED. ST00MB. MIJ.
BARNEVELD t(huisr.) vertr. 19 Januari
van Corral.
HEBE arr. 21 Jan. van Vigo te Lissabon
NEREUS vertr. 21 Jan. van Amsterdam
naar Danzig.
PROTEUS arr. 20 Jan. van Danzig te
te Stettin.
ULYSSES vertr. 20 Jan. van Cristobal
naar Buenaventura.
VESTA arr. 21 Jan. van Mostaganem
te Genua.
VULCANUS arr. 21 Jan. van Valencia
te Rotterdam.
KON. PAKETV. MAATSCHAPPIJ.
HOUTMAN vertr. 20 Jan. van Port
Louis (Maur.) n. Lorenzo Marques.
N. ZEELAND vertr. 20 Jan. van Sydney
naar Singapore.
HOLLAND—AMERIKA LIJN.
LOCHKATRINE, Vancouver naar Rot
terdam, arr. 18 Jan. te San Francisco.
HOLLAND-OOST AZIE LIJN.
ZUIDERKERK (thuisr.) pass. 20 Jan. te
Perim.
HOLLAND-WEST-AFRIKA LIJN.
MAASKERK vertr. 21 Jan. van Amster
dam naar Hamburg.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
ACHILLES, Japan-Rotterdam, arr. 20
Jan. te Londen.
DIOMED, Japan-Rotterdam, vertr. 20
Januari van Colombo.
HECTOR, Japan-Rotterdam, vertr. 20
Jan. van Hon£"**,ng.
HELENUS, Japan-Amsterdam, arr. 21
Jan. te Penang.
MERIONes arr. 19 Jan. van Rotterdam
te HacSkurg.
EMZETC0 LIJN.
JONGE ANTHONY, Rott.-Algiers, pass.
21 Jan. Dungeness.
JONGE ELISABETH arr. 20 Jan. van
Rotterdam te ALmeria.
Een uitzondering op den regel.
DE AVONTUREN VAN EEN VERKEERSAGENTJE.
191. Hoe blij waren allen, toen ze hoorden, dat het prin
sesje van de draden was bevrijd en gesteund door den
professor en door een der kabouters ging het stapje
voor stapje. „Voorzichtig maar aan", maande de profes
sor. „Steun maar op ons. Doe het maar voetje voor
voetje".
192. Het was gelukkig zoo erg niet met de prinses. Ze
werd op een bedje van varens gelegd en de professor,
die natuurlijk van alles verstand had gaf haar een drank
je te slikken om haar spoedig beter te maken. „Het is
wat bitter", zeide de professor, „doch u moet maar den
ken, bitter in den mond maakt het hart gezond".