Groote Nederlanders in de Kerk. ZATERDAG 19 DECEMBER 1931 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 5 Op 22 Dec. viert Mgr. Leo Kierkels, geboren te Baexem bij Roermond, zijn Zilveren Priesterfeest te Benga lore in Britsch-lndië, als Pauselijk Delegaat over tien kerkprovinciën, omvattende 35 Bisdommen. KIERKELS EN VAN ROSSUM. In het tweede jaar dezer eeuw kwam zich aan de kazerne te Roermond als een voudig soldaat aanmelden: Pierre Kierkels uit Baexem (bij Roermond). Hij kwam uit België, waar hij in een klooster der Paters Passionisten studeerde voor hét priesterschap. De Congregatie der Passionisten had toen nog geen huis in Ne derland; vandaar, dat de kloosterlingen niet vrijgesteld waren van den militairen dienst in het Nederlandsche leger. En zoo schoot Pierre Kierkels in 1902 de militaire jas aan en kreeg hij de mili taire pet op, waar Zondags en op feestda gen van het Koninklijk Huis de gebruike lijke scheerkwast op pronkte. Het heele jaar is hij in dienst gebleven en bij de sta king van 1903 is hij nog 'n keer opgeroepen. Zoo ie hij een der weinige nederlandsche priesters, die de sjako heeft gedragen en de eenige nederlandsche Bisschop, die mi litair is geweest. Van zijn diensttijd wordt verteld, dat hij zich eens verzet heeft en beklag heeft gedaan tegen een sergeant, die erbarmelijk vloekte en 't niet laten wil de op vriendelijk verzoek. De talenten van Pierre Kierkels lagen niet op militair ter rein: hij heeft zich daar nooit onderschei den en zelfs de strepen niet gehaald; maar op dit ééne punt trad de eenvoudige cn bescheiden jongen uit Baexem vrijmoedig naar voren, toén het ging om de eer van Goiis heiligen Naam. Overigens kwam hij niet op den voorgrond. Maar toen zijn oude kameraden dit voorjaar hoorden, dat hun oude wapenmakker tot Bisschop was ge wijd en tot pauselijk Delegaat benoemd, hebben ze ongeveer allen hem gelukwcn- schen gestuurd. In die twintig jaar heb ben ze hem niet vergeten. Een plaats in hunne harten had hij toch veroverd. Een schreef er: ik zou de militaire jas weer willen aantrekken om voor U te kunnen defileeren. Het was in elk geval goed ge meend. Deze Pierre Kierkels is in 1906 te Brugge priester gewijd en daarna direkt naar het internationale studiehuis der Congregalie te Romo gezonden. Daar is hij dadelijk opgemerkt en in de boogie gesi/ooten. Zijn loopbaan herinnert aan die van den Kardinaal Van Rossom, die ook naar Rome is gezonden om ziju Congregatie te dienen, maar door zijn bizondere gaven uit de om- hui ving van het- klooster is gebroken om tot een der hoogste waardigheden van de Keik te worden uitverkoren. Wat dit beteekent, kan men zich slechts indenken, als men zich rekenschap geeft van het internationale milieu, dat daar in Rome wordt gevormd door een keur van priesters uit alle deelen der wereld. In bet land der blinden is één-oog koning, zegt het spreekwoord, maar Rome is niet bet land der blinden, Rome is het middel punt vau het intellektueele leven der Kerk. De besten worden naar Rome gestuurd, want in Rome is er voor den middelmatige geen plaats. Die uit deze groep naar bo ven schiet, en naar een der eerste plaatsen wordt getrokken zonder dat 'dit in de lijn van z'n leven of streven ligt, zooals bet geschied is vroeger met Kardinaal Van Rossum en nu met Mgr. Kierkels moet iemand van beleekenis zijn. Van Mgr. Kierkels heeft men, eenige maanden geleden, kunnen lezen, dat hij tot Apostolisch Delegaat in Britsch-lndië is benoemd; later vernam men de feestelijke ontvangst in Bombay en van de plechtig heden in Bengalore, de residentie, van den Delegaat. Maar het verheugt ons, dat Mgr. Kierkels op 22 Dec. zijn 25-jarig priester feest viert, omdat dit feest gelegenheid biedt op zijn persoon nog eens de bizon dere aandacht te vestigen. Op zijn per soon en op de hooge waardigheid, welke hij thans bekleedt. Maar herhalen wij nog even de groote feiten uit dit bizondere leven. Pater Leo heet hij in de Congregatie; als pater Leo is hij in "'1906 naar Rome ge zonden, om verder te studeeren. Van de studentenbanken werd hij rechtstreeks op den zetel van hoogleeraar geplaatst. Nog geen dertig en hij doceerde Wijsbegeerte aan zijn ordebroeders. Intusschen was de Congregatie der Pas sionisten in Nederland gevestigd nu be hoefuen de jonge fraters geen soldaatje meer te spelen en tot een provincie uit gegroeid. De hoogeorw. P. Provinciaal zocht naar een goeden consultor en polste Pater Leo. Nauwelijks hoorde dat de Ge neraal der Congregatie of die benoemde Pater Leo tot zijn sekretaris. Men wilde hem in Rome niet meer kwijt. En hij is in Rome gevestigd gebleven tot aan zijn hoo ge zeniling naar Britsoh-Indië. In Nederland was men teleurgesteld, maar toch ook weer gekuifd. Want dat deze jonge Nederlander tot sekretaris van den Generaal was benoemd en klaarblij kelijk, omdat men prijs stelde op bet be houd van zijn werkkracht in Rome, was voor de nederlandsche provincie een eer volle voldoening. Pater Leo, die in België was gewijd en in België zijn studies had gedaan, zette toch steeds voorop, in welk internationaal gezelschap hij ook verscheen, dat hij Nederlander was en behoorde tot de nederlandsche provincie der Passionis ten. Hij is lang met zijn vaderland verbon den gebleven door de geregelde korrespou- dentie met zijn oudeis, die pas verleden jaar zijn gestorven en met wien hij in trou we briefwisseling stond. Het pak brieven van hun hcerzoon was voor de beide ouders van Pater Leo de grootste schat en als in haar kerkboek zat de bejaarde moeder er voortdurend in te lezen. In „Golgotha", het interessante maandschrift der Paters Pas sionisten van Mook, lezen wij van een be zoek, dat een der paters indertijd heeft ge bracht aan Moeder Kierkels te Baexem, toen heerzoon sekretaris van den Generaal was en met dezen een wereldreis maakte. Moeder had toen net een brief ontvangen uit Rio de Janeiro, waar Pater Leo zijn 3Usten verjaardag had gevierd. Dat hadt ge bij mijn geboorte ook niet gedacht, schreef hij aan zijn moeder, dat ik in Bra zilië mijn 36sten verjaardag vieren zou. En natuuriijk stamt Mgr. Kierkels uit een kinderrijk gezin. En heeft hij broers en zusters in zijn va- deiland. Toen Z. H. de Paus Mgr. Kierkels had benoemd tot pauselijk Delegaat en hom ontvangen had in partikuliere audiëDtie, sprak de H. Vader: nu moest gij maar gauw naar Britsch-lndië afreizen, want de zetel staat er al 'n half jaar leeg. Maar ik wilde nog zoo graag even naar mijn vaderland, vóór ik vertrek.... Neen, afgestorven van zijn vaderland is Mgr. Kierkels niet. Men herinnert zich zijn bezoek aan ons land, en hoe Monseigneur op Drievuldig- heid'szondag te Mook is gevierd door zijn familie en zijn kloosterbroeders. Het ligt alles nog versch in het geheugen, maar er moest even aan herinnerd om te doen uit komen, dat Pater Leo niet geïnternationali seerd is, maar volbloed Nederlander geble ven. Het schijnt, dat de jonge Sekretaris van den Generaal op zijn wereldreis sterk de aandacht heeft getrokken, want in 1920, vijf jaar na zijn benoeming tot sekretaris, wordt hij al procurator bij het generaal ka pittel der Congregatie. Waarschijnlijk heeft hij, Pater Leo, ons Nederlanders geholpen aan de reputatie, dat wij polyglotten zijn, veoltalens'prekers. Zóó immers heeft Z. H. de Paus de Nederlanders geuoemd bij zijn toespraak op het S. Damosusplein in April van dit jaar. In het nederlauuseh behoefde de toespraak niet vertaald te worden, zei de H. Vader, want de Nederlanders waren polyglotten. Menschen als Pater Leo bezorgen ons die reputatie. Hij had in België vlot fransen leeren spreken en in Rome trof hij studen ten van alle naties aan. Het engelsch lag hem het gemakkelijkst bij, Chesterton was zijn lievelings-auleur. Maar ook spaan?ch en italiaansch sprak hij en zoo was hij op het generaal kapittel de tolk voor alle na ties Vijf jaar later breekt het Kapittel de traditie, dat er een Italiaan tot Generaal der Congregatie wordt benoemd, en maakt dezen Neuerlander Generaal. Maar intusschen was hij buiten de Con gregatie bekend geworden. Zijne Eminen tie, do Kardinaal Van Rossum, had den be scheiden, maar bekwamen landgenoot ont dekt en hem tot consultor der Congregatie van „de propaganda tide" benoemd. Andere congregaties volgden en haalden den knap pen Pa9sionist naar zich toe. Zoo geraakte hij in het midden van het hooge Bestuur der Kerk, waar slechts enkelen, naar wij boven zeiden, in doordringen. Eerst opge merkt onder de kloosterbroeders als de eerste onder de gelijken, wordt hij nu bui ten de kloostermuren getrokken naar Let opperste bestuur der Kerk om raad te ge ven in vraagstukken, welke daar dagelijks aan de orde zijn. Het lijkt er dan een beetje op, of er om den persoon van Pater Leo gevochten wordt. Eerst de Generaal, die hem voor zijnen dienst reserveerde, toen de nederlandsche provincie hem terugroepen wilde. Dat was zooveel ais een voorpostengevecht. Maar toen Lij consultor werd van verschillende roineiosche Congregaties dat was na 1920 en het leek of de carrière van Pa ter Leo zich buiten de Congregatie der Passionisten zou ontwikkelen, trokken de broeders hem in hun midden terug door hem bot Generaal te kiezen. Dooh toen de eerste zes jaren van het Generalaat haast voorbij waren en alle voorieekenen zeiden, dat Pater Leo in April 1931 weer tot Generaal zou worden herkozen, liet Z. E. de Kardinaal W. van Rossum op halfvasten den Generaal bij zich komen en deelde hem mede, <lat de Paters Passionisten een anderen Generaal moesten zoeken, want dat de H. Vader hem, Pater Leo, zou benoemen tot pauselijk Delegaat van Britsoh-Indië en dat hij, Z. E. de Kardinaal W. van Rossum, hem zou wijden bot tit. Aartsbisschop van Salamis. Mgr. Kierkels is de eerste kloosterling, die als pauselijk Delegaat naar Indië is gegaan. Hij heelt tien kerkprovinciën onder zich met 35 Bisdommen en 3 apost. vica riaten zijn residentie Is Bengolore, gelegen op een hoogvlakte, het Bandoeng van Britsch-lndië, waar de gezamenlijke Bis schoppen voor den pauselijken vertegen woordiger als jubilee-gift het paleis heb ben gesticht, waarvan men hierbij een af beelding vindt. Maar wat is eigenlijk een Delegaat? ïs het een Nuntius? Neen, want een Nuntius is een diplomaat en zijn hoofdtaak ligt op diplomatiek terrein. Maar de Delegaat heeft een zuiver godsdienstige taak en moet beschouwd worden als een afvaardi ging van de pauselijke macht in een be paald deel der wereld. Men weet, dat het in Indië tegenwoor dig woelt en gist wij behoeven den naam Ghandi maar te noemen om er een denkbeeld van te wekken; de zending als pauselijk Delegaat naar zulk een wereld deel is een veitrouwenslaak, waarvoor de H. Stoel zijn persoon uitzoekt met de groot ste zorg. Een goed volk, dat zijn groote mannen eert. Doen wij dat. Toen Mgr. Kierkels benoemd was, stond hij natuurlijk onmiddellijk in het middel punt der belangstelling van allen, die de beteekenis dezer benoeming dadelijk in vol len omvang begrepen. Onder hen was de jonge Bisschop van J Neilore, Mgr. Bouter van de St. Joseph- Congregatie (Mill Hill). Dat is de Amster dammer, die op 35-jarigen leeftijd uit een reeks van oudere priesters is uitverkoren tot Bisschop, bij eerste stemming, met al gemeens stemmen, als werd hij aangewe zen door don vinger Gods. Het Bisdom van Mgr. Bouter valt onder de delegatie van Mgr. Kierkels en een lange reis heeft de jonge Bisschop zich getroost om den nieuwbenoemde zijn opwachting te maken. Wat een vreugde voor die nederlandsche missionarissen, een landgenoot als pause lijk Delegaat te mogen begroeten. Er wer ken daar vele landgenooten, Norbertijnen en Fathers van Mill Hill en missiezusters, waar de nederlandsche vlag niet waait, werkt toch de katholieke Kerk van Neder land. Maar een der eersben, die den pauselijken Delegaat gelukwenschben, was Mgr. Bek kers, die in Rome bij Mgr. Eras logeerde en zoo kreeg Mgr. Bekkers van Mgr. Kier kels de toezegging van een artikel in „Het Missiewerk", de uitgave van den Priester- missieboud in Nederland. Dat artikel is in het Laatste nummer verschenen en wij ne men er tot besluit een stukje van over: De toekomst, schrijft Mgr. Kierkels, al hoewel betrekkelijk hoopvol, is niet zonder moeilijkheden. Waarschijnlijk is er in de wereld geen land moeilijker te bekeeren dan Indöë, schreef in 1928 P. Dandoy S.J. Geen volk, zegt hij, kan men christen hee- ten zoolang als de „elite" niet christen is. Tot nu toe is de „elite" van Indië voor ons H. Geloof nagenoeg onvatbaar. De wester- sche cultuur en christen-invloed dringt, wel iswaar, moer en meer in Indië door; maar de leidende klassen het Hindoeïsme dien verzaken, dat is de groote moeilijkheid, in Indië, gelijk in de meeste Oostersohe lan den, worden godsdienst en nationaliteit als onafscheidbaar beschouwd. Bekeering en denationalisatie zijn hier synoniem en dat legt uit waarom de voornaamste nationale „leaders", ook Gandhi, alle bekeering te genwerken. Gandhi's ethische opvatting is in vele opzichten bijna christen. In zijn gesprek ken, gedurende zijn laatste reis naar Lon den, zei hij onlangs: „Gebed is de redding van mijn leven geweest. Ik heb een ruun aandeel gehad van de bitterste ondervtn- dingen- in mijn publiek en privaat léven en soms heb ik tijdelijk in wanhoop verkeerd, maar door gebed heb ik alle wanhoop over wonnen. Naarmate mijn Geloof in God ster ker werd, is ook mijn behoefte aan gebed sterker geworden. Gelijk het lichaam niet kan leven zonder voedsel, zoo is het gebed noodig voor de ziel". Schijnt dat niet de uiting van een christen ziel". Maar alhoe wel Gandhi op ethisch gebied niet ver van ons verwijderd schijnt, is hij op dogmatisch gebied heel anders gestemd. En dat is net geval met de meeste ontwikkelde Hindoes, die onder Westerschen invloed zijn geko men. Ze zijn te verstandig om aan de afgo- denleer des volks te blijven gelooven, maar hun nationale eigenliefde belet hen een an der geloof aan te nemen. Nochtans de toestand is niet hopeloos. Wij moeten de leidende klassen meer en meer traohten in te lichten en tot dat doel wordt er ook ernstig gewerkt. Wat vooral noodig is, is de uitbreiding van katholiek onderwijs en van de katholieke pers. De „Indian Catholic Truth Society", te Trichi- nopoly, is van grooben dienst en zoo ook tiet tijdschrift „Light of the East", uitgegeven door de P.P. Jesuieten te Calcutta. Onder- tusschen zwicht het heidensch geloof der massa's meer en meer onder den drang van ontwikkeling en cultuur. De behoefte aan een nieuwe geloofsleer, grondslag van een gezonde ethiek, zal ongetwijfeld meer en meer gevoeld worden en, zooals onlangs een met-katholiek Hindoe schreef in Young men of India": „Het katholiek Geloof zal Indië voorzien van een leer en godsdienst, die de edelste aspiraties der Indiërs vol doet en ook het nationale leven bevordert, juist omdat de Kerk katholiek is en alle nationaliteiten eerbiedigt". In de hoop, dat die voorspelling eerlang vervuld zal worden, beveelt Mgr. Kierkels de bekeering van Indië en al de geestelijke en tijdelijke belangen der delegatie in de vurige gebeden der lezers aan. KALENDER DER WEEK N.B.'Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria, en Credo. De gewone Pre fatie. ZONDAG 20 Dec. Vierde Zondag v. d. Advent. Mis: Rorate. Geen Gloria. 2e ge bed ter eere van Maria (Deus, qui). 3e voor Kerk of Paus. Prefatie v. d. Allerh. Drie eenheid. Kleur: Paars. „Dauwt Hemelen van boven en dat de wolken den Gerechte (Christus) afzenden (Introitus). Kom, Heer, wacht niet langer; ontbind de zondenlast van Uw volk". (Coni- munio). MAANDAG 21 Deo. Feestdag v. d. H. Thomas, Apostel. Mis: Mihi autem. 2e ge bed v. d. vorigen Zondag. Prefatie v. d. Apostelen. Kleur: Rood. De H. Thomas is de Apostel, die op het woord zijner mede-apostelen niet wilde ge- looven aan de verschijning van den verre zen Christus. Acht da.gen later beleed hij voor den opnieuw verschenen Christus zijn geloof met de woorden: „Mijn Heer en mijn God". Na een leven van prediking van Christus' heilig Evangelie is de Apostel met pijlen doodgeschoten. DINSDAG 22 Dec. Mis v. d. H. Hunger, Bisschop en Belender: Statuit. 2e gebed v. d. vorigen Zondag; 3e ter eere van Ma- ri. Geen Credo, Kieur: Wit. Met kracht verdedigde de H. Hunger de onverbreekbaarheid van het huwelijk tegenover zijn weldoener koning Lode wijk den Duitsclier, die zijn vrouw in een kloos ter had opgesloten en een zoogenaamd hu welijk sloot met een andere. WOENSDAG 23 Dec. Mis v. d. vorigen Zondag: Rorate. Geen Gloria. 2e gebed ter eere van Maria; 3e voor Kerk of Paus. Na het Graduale wordt het Alieluja-vers niet gebeden. Geen Credo. Kleur: Paars. DONDERDAG 24 Dec. Vigiliedag voor het Hoogfeest van Kerstmis. Geboden Vas ten en Unthoudingsdag. Mis: Hodie. Geen Gloria. Geen Credo. De gewone Prefatie. Kleur: Paars. VRIJDAG 25 Dec. Kersmis. Hoogfeest van Christus' Geboorte. Te vieien als Zon dag. De Nachtmis: Dominus. De DageraadsmisLux fulgebit. 2e gebed v. d. H. Anastasia. De Dagtinis: Puer. Laatste Evangelie als op Driekoningen. N.B. Prefatie van Kerstmis. Men lette ook op de veranderingen in het gebed „Communicantes'. Kleur: Wit. Op dit hoogfeest laat de H. Kerk hare priesters drie H.H. Missen opdragen ler viering van Christus' geboorte in den stal van Bethlehem (Nachtmis), in de harton der menschen (Dageraadsmis) en van de geboorte van alle eeuwigheid van den Zoon uit den Vader. (Dagmis). Heden is de Zaligmaker geboren, die Christus de Heer is, in de stad van David. (Evangelie Nachtmis). Laten wij hier op aarde ons verblijden met de Hemelingen (Offertorium). Maar ook: zien wij met de oogen des geloofs in dat machtelooze, hulp behoevende Kind den Almachtigen en Al lerheiligsten God. Aanbidden wij Het mot de EngeleD: „Eere zij aan God in Jen Hooge'". Aanbidden wij dat Kind in ous hart en vragen wij de genade met r.et nieuwe Licht van het menschgeworden Woord te mogen worden verlicht en dit het nieuwe Licht moge uitstralen in onze werken (Gebed Dageraadsmis). Want dau alleen is ons Kerstfeest vruchtbaar, als het een verandering en bckeering van leven teweegbrengt, immers „de genade van God, onzen Zaligmaker is ons verschenen om uns te leeren, dat wij aan de goddeloosheid cn de begeerlijkheid der wereld moeten ver zaken en zedig, rechtvaardig en godvruch tig in deze wereld moeten leven". (Epistel Nachtmis). ZATERDAG 26 Dec. Tweede Kerstdag. Dag van Devotie. Mis: Sederunt. 2e gebod v. h. Kerstoctaaf (uit de Dagmis). Preiaue en „Communicantes" als gisteren. Kleur: Rood. Gisteren beleed de H. Kerk voortdurend de Godheid van Jesus in do kribbe. Van daag viert zij het feest van den eersten Martelaar, die de Godheid van Christus met zijn bloed en leven zoo sehiterend be tuigd heeft. Om zijne prediking van den Christus is de H. Stephanus gesteenig-d. IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRANCISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender, be halve: WOENSDAG. Mis v. d. Z. Nicolaas Fac tor: Os Justi. 2e gebed v. d. vorigen Zon dag. Geen Credo. Kleur: Wit. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. BROEDERS CONIRESATIE O.L.VROUW VAN VII SMARTEN NOVICIAAT JUVENAAT VOORHOUT MISSIE IN CHINA Opleiding vanaf 12 jaar voor jongens die neiging gevoelen om Broeder te worden in verschillende ambachten bij het Lager On derwijs en Nijverheidsonderwijs. Kost- en leergeld nader overeen te bomen. Prospectus wordt gratis op aanvrage toe gezonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 9