KALENDER DER WEEK ZATERDAG 28 NOVEMBER 193i DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 6 AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeelingen te nohien aaD één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der Lian, Rijnsburgerweg 20. Leiden; Zr. L van den Abeelen. Willem de Zwijger- laan 25, Oegatgecst; Mevr. Fehmers— Boer—Knottnerue, Warmonderweg 37. ZATERDAG 28 November 1931. Feestdag van dan H. Abbriz. OFFICIEELE MEDEDEELINGEN. Oudersavonden. Woensdag 9 December a.s. dea avonds te kwart over aoht zal in de kleine Stadsgehoorzaal do reeds aange kondigde oudersavond gegeven worden voor de leden van meerdere vereenigingen. Zooals bekend, hebben de leden van onzen bond op vertoon van haar lidmaatacliapu- kaart vrijen toegang. Vóór de pauze zal als spreker optreden do zeereecrw. heer vau der Burg uit lier- gen met hot onderwerp: „Rijk en arm". De spreker na de pauze zal nog nader wor den bekend gemaakt. Tentoonstelling. Dinsdag en Woensdag 1 en 2 December a.s„ zal een tentoonstel ling gehouden worden door het Neder- landsch Fabrikatcuhuis. Onze leden krij gen een uitnoodiging tot bezoek hieraan thuis gestuurd. Op deze uitnoodiging komt ©en nummer voor, waarmede de leden gra tis kunnen deelnemen aan do verloting van velo door de Noderlandsche industrieeion ter beschikking gestelde kostbare prijzen. Excursie. V oor do excursie naar de Bo ter- V erkoop-Uentrale te Rotterdam op 19 Januari 1932 hebebn zich reeds 18 leden opgegeven. U weet, de reiskosten zijn heen ©n terug in totaal 1.40. DE EERSTE THEEMIDDAG. Al verscheidene malen was aan het be stuur van onzen bond de wensch te ken nen gegeven ook in Leiden een begin te maken met theemiddagen, in andere ste den waren ze zoo zeer in den smaak ge vallen. Onze leden voelden er ook veol voor. Toen het bestuur dan, na veel moei te, 4 (vijl) middagen met goede spreeksters cu vpreker® in orde had eu den leden een invuibiljet thuisstuurdo, dacht het,dat wel spoeuig zeor veol i,iteokenmgcn zouden ko men. Maar o, nee! Na nog eens en nog eens herinneren kwamen er enkele en kon men eindelijk, doch ternauwernood, besluiten do middagen te doen pluats vinden. We mogen hot bestuur hier wel eens openlijk onzen dank brengen voor het met terugdeinzen voor moeilijkheden en het doen wat in hun macht is om aan de wen- sohen der leden tegemoet te komen. Hot was dan ook zeer jammer, dat deze eerste middag door slecht® 16 dames werd bijge woond. Bijna iedereen van onzen Vrouwen bond heelt één of meer avonden met graag te geluisterd naar Ellen Ru«so. En daar zij het was, die deze middag zou vullen met het bespreken van moderne boeken, had hot besluur geen ongelijk te denken, dat toch velen nog zouden komen. Degenen, die niet geweest zijn, kunnen het ook zeker betreuren deze middag voorbij te hebben laten gaan. Ruim half drie opende mevrouw Man dors, de presidente, de bijeenkomst en heette mevrouw Ellen Russo en de aanwe zigen van harte welkom eu hoopte, dat dit het begin mocht zijn van leerrijke en ge zellige middagen en spoorde de leden aan wat enthousiasme bij de anderen te bren gen. Hierop gaf zo gaarne het woord aan mevrouw Helen Russe, die eerst wilde be- hanuelen „Uo klop op de deur' van Ina Boudier Bakker. In gruote trekken gaf ze het boek weer met ♦ot slot de vraag: „Wat is de klop op do dour? Haar antwoord was: het opioepou van de nieuwe emancipatie der vrouw. Ze wilde hiernaast stellen het boek „De liefde van eon moderne vrouw" van mevrouw Hoogstraten-Öchoch, die ook het moderne vrouwenleven beschrijft, doch geheel op religieuzen grondslag. Dit mis sen we bij Ina B. B. geheel. Hot is zonder geloof; men zou kunnen zeggen, hier en daar schemert er iets door, maar 't is heel vaag. Na deze bespreking behandelde mevrouw Russo Signd Undset. Haar bekende boek Jenny valt in haar eerste schrijfsterstijd. Zoo geheel anders, als wij haar kennen uit haar latere werken, b.v. de cyclus vau Kristin Lavransdochter: De Bruidskrans, Vrouw en Kruis. Door deu oorlog is zij veel met 't chris tendom in aanraking gekomeD en katholiek- geworden, vandaar dat haar boeken een ganseh andere inhoudswaarde gekregen lebben. Nog twee boeken noemde de spreekster u.l. „Gymnadennia" en „Der brennende Busoh" die nog niet in 't Neder landsen vrnaald zijn. Hierop stelde mevrouw Russe voor even te pauzeeren. Onder het ronddienen der thee werden eeuige vragen gesteld en deod mevrouw Manden enkele mededee lingen. Door het niet groote aantal was hot een intiem samenzijn wat het bespre ken onderling ton goede kwam. Na de pauze begon de spreekster eer t in 't kort mei Liesbeth Burger ,n.l. „Ais de Ooievaar komt" en „Meisjes uit onze straat" om daarna wat langer stil te staan bij „Gog" van Papini. Van geboorte wel katholiek, doch het niet zwaar tillend, werd Papini in 1920 vast overtuigd in ge loof, ja zelfs één der machtigste schrijvers van hot Katholicisme. In zijn boek „Gog" beatrijdt hij vele moderne (in deu verkeer den zin) theorieën. Uit een aantal kleine stukjes is dit boek saamgevat. Verschillen de gedeelten las de spreekster er uit voor op de haar eigen indrukwekkende, gevoel volle en soepele manier van voordragen. Tot slot gaf ze nog een kleine verhan deling over Alex Munthen. Al te uitgebreid willen we deze recensie niet geven, opdat er bij degenen, die thu-s- bleven een verlangen overblijft alles te weten en een volgende keer zelf te komen. Do e.v. middag is Donderdag 14 Januari '32. Deze datum kunt u nu reeds openhou den. J. F. HOE DE LEDENVERGADERING VAN MAANDAG 23 NOVEMBER VERLIEP. 't Begin was niet bepaald bevredigend. We hadden veel meer leden verwacht. De- monstratiemiddagen en avonden zijn altijd zoo bizonder goed bezocht. Is er zoo wei nig animo voor een ernstig onderwerp7 Zeer zeker een groote teleurstelling voor hot bestuur. Maar de ergste teleurstelling kwam uog, niet alleen voor het bestuur, ook voor de opgekomen leden. De spreker, de heer Piet Kasteel, liet ons tevergeefs wachten. Gelukkig wist onze geestelijk adviseur hierin raad. Terwijl de presidente het huis houdelijk gedeelte van de vergadering af handelde, haalde Rector Reynen een lezing, die wel is waar voor een andere vereenigmg bestemd was, maar die hij in deze besloten vergadering wel wilde geven. We kunnen Rector Reynen niet anders dan dankbaar zijn voor de schitterende wijze waarop hij de situatie gere-d heeft. Hij heeft ons ge sproken over Capharnaum, 'n stad in het H. Land aan het meer van Tiberias. U weet, dat Roctor Reynen dit jaar een reis naar Palestina heeft gemaakt. En uit het H. Evangelie kennen wij ook die stad. Met groote aandacht werd de lezing gevolgd. Het verslag hierover kunt u lezen in de „Leidsche Courant" van Woensdag 1.1.; do- zelfde lezing is Dinsdagavond voor den R. K. Volksbond gehouden. Na afloop werden alle aanwezigen nog bovendien getracteerd op een kopje koffie. 't Busje ging rond voor onze onderaf- deeling „Hulp in de Huishouding en de Baby", die mei het oog op de a.s. winter wel een versterking in de kas kan gebrui ken. Alles bij elkaar genomen werd 't nog eon gezellige vergadering, dank zij ook de le den, die zich zoo .prettig in de omstandig heden schikten en nog zoo huiselijk oven bijeen bleven. MISSIE NAAI-VEREENIGING „ST. FR ANC ISCUS XAVERIUS", Onderafd. v. d. R. K. Vrouwenbond Afd. Leiden. In onze vereeniging is op 't oogenblik heel veel werk. Door de Commissie voor R. K. werkloo- zeni.org werd een beroep gedaan op on/e vereeniging om steun. Dientengevolge is besloten een flink aantal meisjesjurken voor den leeftijd van 4 tot 12 jaar ter be schikking te stellen van deze Commissie. Er is dus veel te doen, maar we zetten ons mot grooten ijver aan den arbeid, im mers „werken is zalig". Is het werk ver richt, dan gevoelen we on6 blij en tevre den, want het is een liefdadig doel waaraan men zijn arbeid en tijd heeft gegeven. Dus werkende leden der dame»- on Jeugdclub, er wordt vast op uw komst en gewaardeerde medewerking gerekend, op dat alles vóór Kerstmis klaar is. Er is veel werk en.... de Missie mag er niet onder lijden. Zijn er misschien onder de lezeressen die ook willen helpen naaien, komt u dan zoo'n leuk geknipt jurkje halen of zend even bericht of een telefoontje en het wordt u gaarne thuis bezorgd. Het adres is: B. v. Oerlo-Spierenbu; g, secretaresse, Zoeterwoudsohe Singel 90, te lefoon 2435. SANCTA VERONICA. Donderdag 3 December van 3—5 uur houdt Sancta Veronica wederom haar maandelijksche zitting in het Zita-gebouw PieterakwrkkooratMg 15. Telkens komt 't voor, dat verschillen de dames juist op dien dag of juist op deze uren verhinderd zijn, om zelf te komen. Om nu hieraan tegemoet te komen, kunnen er aanvragen ingestuurd worden per tele foon 1193, per briefkaart, per mondelinge boodschap enz. Na de zitting wordt dan het gewenschie thuis bezorgd. U kunt krijgen wol of ka toen, om te breien of te haken met pa troontjes erbij. Flanel, katoen of keper, om te naaien, geknipt er wel. Wij vragen alleen uw arbeidskracht. Als er nu eens velen werken, dan kunnen wij ook veel kleedingstukken geven aan moe ders, die door ziekte of anderszins niet m staat zijn, om zelf te werken Wij vertrouwen op uwe bereidwilligheid. Het Bestuur van Sancta Veronica Verslag van de demonstratie Sluis op Vrijdag 13 Nov. '31. 't Was 'n leuke demonstratie Der biscuitfabriek van Sluis, Met een heerlijke tractatie Gingen we allemaal naar huis. We zagen er een aardigo film Van de stad, die is beroemd Om de koek en de tapijten En die Deventer wordt genoemd. Deze film heeft al de gasten De fabrieken rondgeleid, 't Leerde ons, hoe de producten Hygiënisch zijn bereid. Maar 't bleef niet alleen bij kijken, Schalen koekjes gingen rond. En 'n bestelkaart om in te vullen, Wat je van je gading vond. Bij het prooven eu het keuren Van de sprits en van do koek. Kwam nog menig Vrouwenbondster AIb 'n dichter uit den hoek. Want als je een gedichtje schudde Uit je mouw, 7.00 één, twee drie Op de firma Sluis, de koekjes, Of do lekkere biscuit, Dan kon je nog 'n prijsje winnen! Velen zuchten: wat en hoe? Maar wie 't waagde kreeg 'n applausje En drie pakjes wafels toe. IMTERPAROCHIEELE ADOLF KOLPING. XXI Hoe gaarne Kolping ook in Elberfeld ar beidde toch werd het hem steeds duidelij ker dat hij om wille der vereeniging. zich moest vestigen in een plaats, waar hij a.h. w. een centrum der jonge vereeniging kon vestigen. Keijlen, de metro pole der Rijn provincie koos hij, omdat hij de stad door en door kende. Eenmaal stond in haar na bijheid zijn wieg, hij had er het lief en leed van den ambachtsman gekend en zijn moeitevolle eerste studiën had hij daar ge maakt en hij was er ook Preister gewijd. Keulen trok hem aan en hij koesterde dan ook het verlangen van zijn Bisschop een plaats te verkrijgen in het parochiewerk te Keulen. Meermalen begaf hij zich tot Mar. v. Geissel die hem echter niet ter wille kon zijn. In 't voorjaar van 1849 begaf Kolping zich weer eens naar Keulen maar het antwoord was weer: ,Daar is geen plaats voor 11, hoezeer het mij ook sniit". „Doch, Mgr. er is een plaats voor mij voor handen; zooeven toen ik mij tot. U begaf, ontmoette ik een perw. heer, in wiens p aats U mü zon kunnen bevorderen". .Maar hoe kan ik U, beste Kolping in een bedient"- die doo- een an^-r wordt waargenomen?" „Dat kan wel Mgr., als U slechts wil; de man, die ik tegenkwam, ging niet, maar werd door zes „Lungen- brüderen" (Broeders, die de lijken ter kerk I dragen) gedragen, want hij was dood. Het I is de overleden domvicaris Esser, geef mij zijn olaats hij zal er niet? tegen inbrengen". Na nog wat gepraat sprak de Aartsbis schop „Goed, gij zult die plaats hebben". Den prins te rijk keerde Kolping nu naar Elberfeld terug en 15 Maart van hetzelfde jaa.r volgde zijn benoeming. De gedachte naar Keulen te mogen gaan, drong bij Kol ping al het andere moeilijke parochiewerk op den achtergrond. En waar Keulen voor hem de Btnd werd, van waaruit hij de jon ge vereeniging met de laaiende geestdrift van zijn offerend priesterleven zou bevesti gen in I>uitsch'and, ja ver daarbuiten, daar j zocht hij een man, die in Keulen den grond vruchtbaar moest maken. Zijn keus viel op den eerw. heer Vcsen, godsdienstleraar aan het gymnasium ..an Marzellen" te Keu len. die zich zeer verdienstelijk maakte en vole jongemannen voor de nieuwe vereeni ging won. Ook Kolping zag toen in, dat naast den priester de gezel moest staan, vooral waar het hier ging om een hecht I fundament te 'eggen. Hij zond vanuit El- I berfeld een oud-Keulenaar, doch drukte de zen op het hart..Haal de lui bij elkaar. maar wat ik je zeg: fatsoenlijke lui, geen stroppen". j Einde Maart had in de Gez. Ver. te El- I berfeld het afscheid plaats van Praeses Kolping. Zijn gezellen huldigden hem op zulk een ontroerende wijze, dat Kolping I voor eenige oogenblikken de zaal moest verlaten. In dankbare woorden moet hij gememoreerd hebben de leiding der Voor zienigheid, die hem bracht door den am- b.iehts«t-and tot het Priesterschap en hem als „Gezellenvader" aan het volk had rugeegeven. Hij dankte God voor zijn uit verkiezing, zijn gere'ien voor hun volg zaamheid en spoorde h-n aan eerlijk en loed te werken, zoowel in werkkring als ereeni«»:niT. F 1 hii besloot„Niemand ver- brekc den heiligen band. noch late dien verslappen, waarmee de liefde ons he 't omstrengeld. Ik ga met opgeruimd ver trouwen een vaderhui' openen voor u cn uv s eel<:'«^n '-it alle oorden 0-d sterke mijn zwakke krachten en geve Z::n zegen over mijn werken", i M. S. SOCIALE ONTWIKKELING. I-Terug naar God. Meermalen is er reeds opgewezen, dat juist in onzen tijd sociale, dus maatschap pelijke ontwikke.ing zoo noodig is. Het is dan ook duidelijk, dat op hei terrein van de maatschappijleer velerlei dwalingen zijn. Daar zijn talrijke ideeën, welke totaal tegen elkander ingaan en die een chaos van maatschappelijke ellende hebben gebracht zooals de menschheid zelden aanschouwde. „Boomen" van maatschappijleer zijn er gegroeid, die zoo dicht hun „takken" van louter materie boven het menschdom heb ben gewelfd, dat aan de massa het zioht naar den hemel is ontnomen. Dat is de grootste fout van communisme, socialisme etc.zij beloven brood en speken en zij hebben de menschheid steenen gegeven en geen brood, ontucht en geen verheffend spel. Wat de Christus leeraarde: „de mensch leeft niet van brood alleen", wordt in onzen tijd van ontevredenheid zoo pijn lijk gevoe'.d, nu aan de massa de eeuwig- heidsbeteekenis van dit leven vreemd is. Bij velen is het de treurige waarheid, dat „hun buik hun God is." Neen, hier is het geen samenloop van omstandigheden zoo als de vrijzinnige heeren dat believen te noemen; hier is de theorie van Voltaire, Marx, Lenin e.a. de oorzaak. Terug naar God, terug naar het onder houden van zijn geboden, dat is het eerst eti het meest noodzakelijke. Een maatschap pij zonder God is als een huis zonder fun dament. Om dat alles aan de leden van onze ver eeniging duideijk te maken zal 's Pausen Encycliek ..Quadragesimo Anno" het on derwerp zijn van onze sociale cursus, die op Donderdag 17 en Zondag 20 Dec wordt gehouden. SEVBfJUS. 2DE WINTERBI 'EF.NKOMST DER STUDIE EN DEBATINGCLUB. Dondagdag 19 November des nam. 8.30 opent de 2de voorzitter van bovengenoem de onderafdeeling deze 2de bijeenkomst met het gebed. Hierna heet hij allen, vooral den eere voorzitter, hartelijk welkom. Na een paar korte mededeelingen verzoekt hij onderge- teekende notulen te willen voorlezen welke onveranderd worden goedgekeurd. Vervolgens wordt overgegaan tot het be antwoorden der vragen. Het bestuur had er 'n tiental vragen sa mengesteld, welke in hoofdzaak bet-rekking hadden op handelskennis. Om, alle vragen hier te bespreken zooals zij ter vergadering besnroken zijn, zou te veel plaatsruimte vorderen. Maar zeker is het dat de afwe zige leden hier een gelegenheid voorhij heb ben laten gaan. waar zij veel van hadden kunnen leeren. Ook bleek het dat alle aan wezigen wel interesse hebben voor derge lijke vragen, terwijl verschiUenden van hen dezen keurig op panier hadden uitgewerkt. Toch moet. er een volgende maal door nog meer leden aan de discussie worden deelgenomen. Nu bleef het veld vrij voor fi of 7 man. En de bedoeling is dat allen meedoen. Wegens gebrek aan tiid bleven 3 vragen ter beantwoording over, welke op den perst volgenden vraagavond zullen bohan- deld woTden. Noe herinnert de 2de voorzitter aan de eerstvolgende groote vergadering, waarop het 2de Kamerlid de Weled heer A. H. .T. Envels zal snreken over de Encycliek Qua dragesimo Anno. Niets meer aan de orde zijnde wordt- deze geanimeerde hijeen- komst op de gebruikelijke wijze gesloten. K0LPINGS BOYS. Woensdag 18 November kwamen op de bovenzaal van het Gezellenhuis bijeen een vijf en twintigtal Gezellen om zoo mogelijk te komen tot oprichting in de Leidsche Ge- zellenvereeniging van een Onderafdeeling ter beoefening van de Voetbalsport. De lei ding was bij den V.-Pracses bijgestaan door den Secretaris van het Comissariaat en een Commissie van Voorbereiding. Mededeeling werd gedaan over de bereik te resultaten door bovengenoemde Com- misie, o.a. dat door den Raad van Bestuur was gehuurd een terrein gelegen aan de Ka- naalweg nabij de koekfabriek De Bij. Dit terrein is ideaal te noemen wat betreft huurprijs en ligging in de nabijneid van de stad en goed om te beginnen wat betreft afmetingen en gesteldheid. Als naam voor deze nieuwe onderafdee- lingen werd met bijkans algemeene stem- I men gekozen K I inga Boys. Door den Se- cretaris van het Commissariaat werd voor- j lezing gedaan van de Statuten van de On- derafdeelingen der Gezel'envereeniging in Nederland. Artikelsgewijze werd vervol- I gens behandeld een concept-huishoudelijk 1 reglement door de Commissie bovenge- I nr-emd samengesteld. Hierna volgde bestuursverkiezing. De V.- Praeses is reglementair als in alle andere Onderafdeelinoen 1ste Voorzitter. Tot 2de Voorzitter werd gekozen oud-senior Brou- wer. Voor dp overige bestuursfuncties kwa men uit de stembus S. Breedeveld, W. De- veling, C. Verve". H. U^hoff en J. de Groot. Tevens had plaats de samenstelling van een elftalcommissie en een terreincommis sie. Nog werd ..dedeeling gedaan, dat onge veer half December het terrein in orde zal zijn. En na een ernstig er opwe'-'- id woord vm den V.-Praeses werd deze ge- a-'~,",rde bijeenkomst te ruim tien uur ge sloten. RETRAITECLUB S. CLEMENS. Het gaat goed met de propaganda voor onze Kerst-retraite. Reeds zijn 55 plaatsen definitief bezet. Ook de twee plaatsen ko men zeker weg, daar nog meerdere gezellen een voorloopige toezegging hebben gedaan maar nog geen zekerheid konden geven in verband met vrijaf van werkzaamheden op den laatsten dag. Hulde aan de propagan disten van dit zoo bij uitstek mooie werk. MEDEDEELINGEN. Einde Januari of begin Februari zal onze Trunclub Oranje-Wit zioh rederom moeten N.B. Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria, geen Credo. De gewone Prefatie. ZONDAG 29 November. 1e Zondag v. d. Advent. Begin van het Kerkelijk Jaar. Mi«: Ad te levavi. Geen Gloria. 2e gebed v. d. H. Radboud (Zie in het Feesteigen v. h. Bisdom) 3e v. d. Ii: Saturninus. Credo. De Prefatie v. d. Allerh. Drieëenheid. Kleur: Paars. Wederom is aangebroken de tijd van voorbereiding op de komst van Christus. Daarom gebroken nu met de werken der duisternis (de zonde) en in ons leven den Christus nageleefd. (Epistel). Uit ons zei ven daartoe onmachtig, moeten wij ons vertrouwen verlevendigen en bidden: „Heer, leer Gij ons Uwe wegen; wek Gij in ons op Uwe macht" (Introitus; Gebed; Graduale). Zoo kopen wij met Gods hulp ons waardig voor te bereiden op Christus' komst bij het H. Kerstfeest, maar ook op Zijn tweede komst ten oordeel (Evangelie). Vertrouw vol brengen wij tot dat doel ons offer, door welks kracht wij gezuiverd, mo gen gaan tot de kribbe en den rechterstoel van Hem, van Wien wij ons Offer hebben ontvangen (Stilgebed). MAANDAG 30 Nov. Feestdag v. d. H. Andreas, Apostel. Mis: Mihi autem. 2e ge bed v. d. vorigen Zon-dag. Credo. Prefatie v. d. Apostelen. Kleur: Rood. De H. Andreas, broeder van den H. Pe trus, is te Pat-ras, waar hij vele bekeerin gen gemaakt had, gekruisigd omdat hij den landvoogd Aegea vrijmoedig te woord had gestaan, den Christus beleden en gewei gerd had den afgoden te offeren. Zijn kruis had een bijzonderen vorm, n.l. twee schuin geplaatste balken, sindsdien „Andreas kruis" geheeten. Alvorens aan het kruis vastgebonden te worden, aanbad hij het als geheiligd door den kruisdood van zijn Meester en riep uit: „Moge door u mij op nemen, Die door u mij verlost heeft". Nog twee dagen leefde Andreae gebon den aan zijn kruis, gedurende welken tijd hij voortdurend het volk bleef vermanen standvastig te blijven in het geloof. DINSDAG 1 December. Mis v. d. H. Eli- gius, Bisschop en Belijder: Sacerdotes. 2e gebed als gisteren. Kleur: Wit. Eerst goudsmid, later muntmeester van den koning der Franken, werd Eligius ver heven tot de bisschoppelijke waardigheid. Hij werd bisschop van Noyons en Doornik. Zeer veel heeft de heilige gearbeid aan het welzijn zijner geloovigen en aan de be keering der heidensche volken. WOENSDAG 2 Dec. Mis v. d. H. Bibiana, Maagd en Martelares: Me exspectaverunt. 2e gebed v. d. vorigen Zondag; 3e ter eer© van Maria (Deus, qui). Kleur: Rood. Onder de regeering van keizer Juliaan de afvallige onderging de Romeinsche maagd Bibiana den marteldood met haren vader, hare moeder en zuster. Nadat Bi biana eerst bijna dood gegeeseld was, werd haar een dolk in het hart gestoken. DONDERDAG 3 Dec. Mis v. d. H. Fran- ciscus Xaverius, Belijder: Loquebar. 2e ge bed v. d. vorigen Zondag. Kleur: Wit Franciscus Xaverius, Jesuiet, één dor eerste metgezellen v. d. H. Ignatius, den geestelijken vader der Jesuieten, verkondig de het H. Geloof in Indië en Japan, waar hij door zijne prediking en wonderen dui zenden en duizenden bekeerde. Op weg naar China, om ook daar den Christus te prediken, stierf hij op het eiland Sancian, nabij China, in een hut. Zijn lichaam werd begraven op het strand, doch later overge bracht naar Goa, naar de kerk aldaar ter zijner eer gebouwd. VRIJDAG 4 Dec. Mis v. d. H. Petrus Chryso!ogus, Bisschop, Belijder en Kerk leeraar. In medio. 2e gebed v. d. vorigen Zondag; 3e v. d. H. Barbara, Maagd en Martelares. Credo. Kleur: Wit. Nog diaken zijnde werd de H. Petrus verheven tot Aartsbisschop van Ravenna. In zijn strijd tegen Eutyches (die leerde, dat er in Christus maar één natuur is) was hij een krachtigen steun voor Paus Leo I. Zijn bijnaam Ohrysologus (gouden spreker) dankt hij aan zijne voortreffelijke welsprekendheid. Wegens den eersten Vrijdag is geoorloofd de Votiefmis v. h. H. Hart van Jesus. Mi?: Cogitationes. Gloria. 2e gebed v. d. vori gen Zondag. Credo. Prefatie v. h. H. Hart. Kleur: Wit. ZATERDAG 5 Dec. Mis v. d. vorigen Zondag: Ad te levavi. Geen Gloria. 2e ge bed v. d. H. Sabbas, Abt; 3e ter eere van Maria; 4e voor den Paus. Kleur: Paars. IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRANCISCANEN. Alles als in bovenstaande kalender, be halve DINSDAG. Feest van alle heiligen der Seralijnsche Orde. Mis Gaudeamus. 2e ge bed v. d. Z. Antonius Bonfadini, Belijder; 3e v. d. vorigen Zondag. Credo. Prefatie v. d. H. Franciscus. Kleur: Wit. ZATERAG. Mis v. d. Z. Nicolaas van Tavilei, Martelaar: Laetabitur. 2e gebed v. d. H. Sabbas; 3e v. d. vorigen Zondag. Kleur: Rood. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. meten met D.K.S. van de Gezel'.envereeni- ging Haarlem II. Gezien het kleine punten- verschil van de vorige maal belooft het een spannende strijd te wot den. Voor de Kersttijd heeft onze Z a n g c 1 u b Sebastian Schaffer zeei mooie Kerstnum mers in studie. Een werkelijk fijne en cul- tureel-hoog 9taande Kerstuitvoering zoo geheel in den geest van Vader Kolping mo gen wij dit jaar dan ook zeker wel verwach ten. In haar laatst gehouden vergadering heeft liet bestuur van de Tooneelclub Adolf Kolping besloten roe», baar leden on der de bekende leiding *e ga* instudee- ren het blijspel van Gerard Nielen „Muaiu® Scevola".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 6