Een vrouwenhand, KALENDER DER WEEK ZATERDAG 31 OCTOBER 1931 DE LE1DSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 5 AFDLEL1NG LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND Deze rubriek verschijnt dea Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeelitigen te richten aan één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der Laan, Rijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. 1. van den Abeelen, Willem de Zwijger laan 25, Uegstgeest; Mevr. FehmersBoerKnottnerus, Warmonderweg 37. ZATERDAG 31 October 1931. Vigiliedag van Allerheiligen. Degenen onder u, die geregeld de H. Mis volgen in hun missaal, hebben vanmorgen natuurlijk het Epistel gelezen, wat geno men is uit het Boek der Openbaring vau den heiligen Apostel Joannes. Veel daar uit is ons vreemd. Wij staan zoo onwetend tegenover de Boeken van het Nieuwe Tes tament, om van het Oude maar niet eens te spreken. Vroeger, ik bedoel ten tijde der Middel eeuwen, was dat anders, 'loen moeten de menschen toch wel degelijk onderricht zijn geweest in de wetenschap der H. Boekeu. Tot die slotsom ben ik gekomen op mijn reis van den zomer in Frankrijk. Angeis is de hoofdstad van het vroegere hertogaom Anjou, nu' nog 'n centrum voor handel; 'n staa met n katholieke hoogeschool, n tech nische en landbouw-hoogeschool, mooi aan gelegd met groote parken en plantentuinen te miuden van wijnbergen en zacht glooien de korenvelden. Het is ook 'n merkwaar dige stad, want nergens is zoo n schat van tapijten en gobelins geweven en bewaaid gebleven dan juist daar. Wat Brugge is met zijn kant is Angers met zijn tapisserie. Van de 12de tot de 15de eeuw is o.a. de geheele Apocalyps, het Boek der Openba ring, in beeld gebracht in meer aan 50 gobelins. Zoo prachtig van teekeiung, van opvatting en van klem-, zoo bizonder fiju geweven. Je voelt dat je voor kunstschat ten staat, zooals onze tijd niet meer in staat is voort te brengen. Wij zijn te arm aan lielüe, geloof en zeilbeheersching. Maar ook onze weinige kennis van den Bijbel in spireert ons niet meer kunst voort te bren gen doordrongen van die kennis. Toch als wij trouw ons missaal gebrui ken, zal het ons wellicht aansporen het geheele Nieuwe Testament te leeren ken nen en er ook geregeld m te lezen. Het verbergt zooveel schoonheid en geregelde korte bijbellezingen is zoo heilzaam voor ons geestelijk leven. OFFICIEELE MEDEDEELINGEN. Contributie. Onze propagandisten komen herhaaldelijk voor een gesloten deur bij het innen der contributie. De iiunxaatschaps- kaaiten kunnen aan die leden dus ook niet aigegeven worden. Laat die leuen, welke nooit thuis zijn, dus even ervoor zorgeu, dat zij nare kaart zelf in ontvangst nemen. De kaarten zijn te verkrijgen bij mevr. Man- ders, UegstgeesteLaan 12. Adresverandering. Ook zijn er kaarten, 'n 25-tai, aie niet algegeven konuen worden, ornaat de leden verhuisd zijn. Wij deden, ook in deze rubriek, reeds meermalen een beroep op de leden om de adres veranderin gen op te geven. Ecnter tevergeeis. Hoe komt dit'? Zijn er soms leden, welke de Leidsche Courant niet lezen? H. Missen, in de maand November zal in alle kerken een H. Mis worden opgedra gen vuor de levende en overleden leuen van onze atdeeiing. De dagen en uren worden in het K. K. Kerkbencht vermeld. Demonstraties. Dinsdag, 10 November a.s., des namiddags ten 3 uur, wordt in de kleine Stadsgehoorzaal een demonstratie gegeven van de nieuwste zeepmiddelen alleen voor de leden van den K. K. Vrou wenbond. Toegangskaarten worden nog toegezonden. Under het gebruik van een kopje tnee zal er een verloting genouden worden van eenige alleraardigste gescnen- ken, welke aan het bestuur zijn aangebo den. vrijdag, 13 November a.s., des avonds ten 8 uur zal een fiimueinonstiaiie genou den woiden voor onze leuen in „ue Uiaan- beurs van iaotei „uen Burcht', aangeDo- den door de N.V. Sluis BiskwielabuoKeu te ueveuier. ireii geneel nieuwe lilm (op name iy31) zal worden vertoond, terwijl verschillende biskwies etc. zuilen women geserveeid en uug eenige veirassingen op het progianima slaan. Een dezer dagen zuilen de leuen nog een persoonlijke uitnoo- diging ontvangen. Het bestuur kan beide demonstraties in aller belangstelling aanbevelen. Excursie. Dinsdag, 12 Januari 1932 zal er een excursie plaats hebben naar de fa brieken der Margarine Verkoop Centrale te Rotterdam, Nassaukade 3. Ungeveer 1 uur zal het vertrek per trein plaats heb ben. Vanaf hei station te Rotterdam geza menlijke wandeling naar de fabriek. Af stand ongeveer 1U minuten. Bezichtiging der fabriek, uitlegging der beieiding, ver pakking, verzending enz. Up de fabriek zal een uitgebreide thee worden aangeboden. De leden, welke hiervan gebruik wenschen te maken, moeten zich bijtijds opgeven bij mevr. Mandeis, Ucgstgeester.aan 12, tele foon 292. De kosten van de reis, welke bij voldoende deelname ongeveer J 1.40 zul len zijn, moeten door de leden zelve wor den gedragen. OPEN BRIEFJE AAN HET BESTUUR VAN DE HANZE. 't Is ongeveer drie jaar geleden, dat het dagelijkscli bestuur van de afdeeling Lei den van den R. K. Diocesanen Vrouwen bond in het Bisdom Haarlem een conferen tie had met het bestuur van de Hanze, waarin besloten werd niet tot coöperatieve inkoop van levensmiddelen enz. over te gaan. Het Hanzebestuur deed daarbij aller lei toezeggingen. Een van die toezeggingen was, dat dit bestuur zou bevorderen en er voor zou ijveren en zorgen, dat de vrouwe lijke leden uit de Hanze-gezinnen als lid tot den Vrouwenbond toetraden. Wat is er van die belofte geworden? Het bestuur der Aiüeeling Leiden van den R. K. Diocesanen Vrouwenbond heeft een jaar gewacht, wachtte twee jaar en wacht nu drie jaar. Waar blijven nu die massa's vrouwen en dochters van Hanze- leden Hanzebestuur, wij wachten uw degelijk antwoord, heist omgaand, 't Ean ook in den voiin van toezending van massa's van onderstaande ingevulde biljetten. Met gevoelens van verschuldigde hoogachting, Het bestuur van de Afd. Leiden van den R. E. Diocesanen Vrouwenbond ia het Bisuoin Haarlem. AANMELDINGSBILJET. Ondeigeteeaende wensont toe te treden als ad van de Aiaeeuag Leiden van den Roomsoli Eathoiiexen Diocesanen Vrou wenhond in het Bisuoin Haarlem. Naam V oornamen Woonplaats (Onderteekening) Leiden, November 1931. Hierlangs afknippen en inzenden aan mevr. J. Mandeis-v eiineulen, Uegscgeester- laan 12 oi hij een der andere besLiiuisleden oi propagandisten. SANCTA VERONICA. Zijn er geen dames, die de wintermaan den graag wat zouaen willen naaien, ha ken of breien? A.s. Donuerdagmiddag 5 November be staat er geiegenneid om wat materiaal te komen haien. Naaigoeu is geknipt en wol met patronen erbij is ruimscnoots aanwezig. 't is tevens een mooi en heilzaam werk en zoo kunnen we met aller hulp heel wat stide armen helpen. Dus Donderdagmiddag van 35 uur, Pie- terskerkkoorateeg 15. ST. MELANIA WERK. Op de algemeene vergadering van 't St. Mel. Werk in dept. j.l. te Nijmegen gehou den, heeit prof. dr. G. Brom de voigende reue genouuen: „De kruiavaardersgeest is een der be langrijkste veiscnijnselen van onzen tijd. Van dien geest is ook het mooie S.M.W. bezield en daarom heeft het zien uitgo- stiekt ver buiten de grenzen van Neder- ianu, tot Java en tut Ueiebes. Er is ook een veisreiKing van het ö.M. W. gexunien in de uiepte. riet neert zien niet willen uit breiden tot West-indié ol Arrika, het heeft zien een heilzame ueperiuiig opgelegd en neeit zijn apostoiiscn weik alleen tot Ned. inuië uiLóOstrekt. Het S.ji.vv. wijdt zich in het bijzonder aan de toekomst van Java en de oaiaes van het bint Meiamawera uoen een prach tig werk. Prol. Uerretson getuigde eens, dat hij in het Katnoueisine zoo bewouuerue die gave eenneiü. Die eenheid vinuen we ook in het S.in.YV., die eenheid treit ons ais we op Java blank en bruin zien neer Knielen aan dezeliue Uuinmuniebank. Het S.M.W. neeit zien met laten inscua- keien in net beuriji van welke orde oi or ganisatie ook. Het is ecu zeixstandig werk gebleven, en oat is een inainante karak- teruek van het S.M.W. Wy duizelen van congiegalies, van kappen en kleuren, die toen alle weer tot een eenheid verbonden zijn. in die groote verscheidenheid heett ook het S.M. Vv. zijn eigen zeilstandige taak gekregen. En die taan üeeit hel voorbeel dig aangepakt. Het heeft initiatieven ge nomen, die stimuleereud, instigeerend ge werkt hebben. De teekenen wijzen er op, dat het S.M.W. niet alleen gevolgd is, maar dat het pio nierswerk verricht heeit. Denk aan de or ganisatie van het gemeenschappelijk geoei in zooveel kerken van ons land en Ned. Indië, die 's avonds even met Purol wordt'inge wreven, is, hoe ruw en rood zij ook van het huishoudelijk werk moge zijn, weer spoedig wit als sneeuw en zacht als zij. 10087 INTERPAROCHIEELE Het S.M.W. toont den practischen zin van de vrouw, die niet meer den gezichts kring beperkt tot de gedekte tafel en het eigen toilet, maar die ook haar arbeid uit breidt tot heil harer zusters. Er is op me disch gebied voor de bevolking van Java nog zoo enorm veel te doen en er ligt vooral voor jonge meisjes hier nog een uit gestrekt arbeidsveld. Het S.M.W. is een speciaal leekenwerk en ook dht is een markante karaktertrek van het werk. Er zijn duizenden vrijwilligers noociig om dit werk te verrichten. Priesters vin den dikwijls den weg algesloten, maar de leek kan daar doordringen. Eén persoon, één leek kan soms met weinig krachtsin spanning buitengewoon veel goeds doen. Spr. sprak met grooten lof van den at- mosieer-zuiverendeu invloed, dien de da mes van het S.M.W. in JLn-uië uitoefenen. Daar is in indië altijd een trek naar bet stoiieiijke, de dames van het S.M.W. treli- ken de geesten omhoog. Unze tijd mist een eerbied en vertrou wen. En vooral in indië komt eerbied en vertrouwen tekort. Het S.M.W. nu brengt eerbied, het brengt veruuuwen tussohen den Europeaan en oen Inlander. Het stelt zich ten doel het huisgezin in Inuié te vormen door net huisgezin hier in Holland. De leek moet in onze dagen een werkend en niet een slapend ad zijn van ae strij- denae Eerk op aarde. Het Ryk Gods is binnen in ons en het vrouwelijke verbeel dingswerk van het S.M.W. heeit nat weer gemustreerd. Het S.M.W. heeft den scheppenden moe- deigeest, die zoo eigen is aan de vrouw. Het S.M.W. is ten slotte een „werk", het is 'n vereeniging van christinnen, die werken willen. We zien het Katholicisme op Java op leven, maar hoeveel millioenen kennen van 't Kawiuiicisnie nog mets? Spr. stelae ten slotte de patrones, de Heinge Meiania, ais voorbeeld en besloot met ue bede: God zegene het St. Melaniawerk". BOEKBESPREKING. „De Schaduw over de Aarde" <ioor Uwen 1'rancis Dualey. Uit het Engelsch vertaald door L. v. d. Biesen. Uitg. A. in. Govers, Den Haag. Een .apologetisch boek, doch in roman vorm geschreven. Verleden jaar hebben we m ueze ïubriek uw aandaent gevraagd voor „Bij de waskaarsen van U. de Jong van Beek en Donk, een dergelijk boek, doen dit neeit hoogere waarue. Hieun benandolt de schrijver eenige levensverhouuingen en hij gaat de problemen, die deze stellen met uit den weg. Hij tuetst ze aan een moeilijk geval, liet njden van een jongen man, sport liefhebber, die door een val ongeneeslijk verlamd worut. Het boen is bijzonder pak kend geschreven en Fount u tot het laatst toe geboeid, met om t sensationeeie, maar om ae ernstige waarheid van 't katholiek gemof, dat zegeviert. Een godloocuenaar, een optimist en een pessimist treuen voortdurend om beurten op uen voorgrond; de monnik, uie de ver persoonlijking van het katholieke is in dit boek, weet zeer fijngevoeld met besime geloofsovertuiging hun te antwoorden. Een hoogstaand mensen, waar veel van te ieeren valt, ais: nederigheid, ingetogenheid, liet- i de voor den naaste met to.tale wegcyiermg j van zich zelf; nooit aarzelen om in moei lijke oogenblikaen voor z n geloof uit te komen; enz. enz. 't Eomt er zoovaak op aan onze ant woorden goed klaar te heboen wanneer we ons gelooi tegenover anuersdenkenden moe ten verdedigen. Dit boek verruimt onzen gezichtskring, t geelt ons een goeden kijk I op de levenshouding van anueren, maar. ook en vooral op de waarde van ons eigen geloof. 't Heeft echter niet alleen apostolische waarue, omdat het in belangrijke punten het geloof leert veideuigen en verkondigen; het doet ook een ziel kennen, die aanvanke lijk weerstrevend, later met stralenden moed den koninklijken weg van het kruis gaat. En wordt ons niet allen het kruis als eervolle last te dragen gegeven bij alle vreugde, die het leven ons kan bieaen? Ik kan er niet genoeg by u op aandrin gen te probeeren dit boek te lezen te krij gen. U kunt het bij 't bestuur der Vrou wenbond aanvragen, uat 't u gaarne leent. OVERBELASTING. Zoo te zien, lijkt het of we het onaan gename onderwerp „Belasting willen aan roeren. I In dezen tijd zou dit een al te gewaagde onderneming zijn. Niet het leven der huis vrouw verzwaren, integendeel, ae beuoelmg van uit stukje is, u in kennis te brengen met een voeiverband, wat menige vrouw haar oude veerkracht terug zal geveu. Ue hol en enkelsteunband van de firma Neu- magus, Weimaistraat 31, den Haag, die my als proei werd toegezonden, bevalt nnj zoo uitstekend, neemt op zulk een prettige wijze alle oververmoeidheid uit de voet weg, dat ik ze een ieder ten zeersle kan aanbevelen. Veel wordt er m den hanlel gebracht, wat luide wordt aanbevolen en toch niet aan het doel beantwoord, maar dit steunverband ovei treft verre de ver- i wachtingen die men er van koestert. Moge J dan door dit eenvoudige guedkoope middel, i veler vermoeidheid worden weggenomen. Zr. v. d. ABEELEN. ADOLF K0LPING. Tussohen de beteren en hen, die zoo goed als verloren zijn, wankelt het meerendeel der jonge arbeiders heen en weer, zonder doel, zonder vastheid, totdat zij hier of daar blijven zitten en in latere jaren met vrouw en kinderen gebrek lijden. Zij zijn dat geworden, omdat men ze te voren zon der verzorging liet En toch, deze stand is de grootste in de samenleving en de ge wichtigste. Kolping voegt er dan dit aan toe: Niet van dat gewicht wil ik spreken, dat onze demagogen er aan toe kennen, aan wie de arbeiders hun schouders moeten leenen, waarlangs zij dan tot den Olympus van hun roem kunnen opstijgen. Neen; de arbeider is gewichtig in heel anderen zin. De arbeiders vormen de uitgestrekte grond laag des volks, op hen berust de welstand der burgerij De geschiedenis bewijst het, hoe met den werkende stand de maatschappij staat of va.lt. En het is de natuurlijke kracht, die aan den arbeid besteed wordt, waardoor de zedelijke kracht wordt verheven. Als de werkende klasse gezond is ligt daar een bron van zedelijke kracht, leeft daar eer gevoel, trouw, geloof, godsdienstzin. Dat hebben onze vijanden zoo goed begrepen .en de kunstgreep van de ver eidmg toegepast op het arbeidende volk Het marxistische stelsel, vijand van God en Kerk, beproefde zijn kracht aan dat gedeelte der mensch- heid, dat ofwel door eigen schuld ofwel door dien van anderen alle contact met de Godsdienst had verloren. Helaas, velen slaan geloof aan schoone woorc^n en be loften en volgens vele schrijvers ligt de schuld vaak bij hen, die tot de hoogere klassen behooren. In Kolping's tijd ontbrak het den arbeider aan physieke en zede'.ijke kracht, in onzen tijd, er moge veel verbe terd zijn, is de geheele maatschappij ont zenuwd, doordat de massa van God is los gescheurd. En als de grondvesten van een vo.k ondermijnd worden, moeten de uiter ste krachten worden ingespannen om te redden en den diepen val te voorkomen Ik kan wel," zegt Keiping in dit boekje, „niet gelooven, dat het vooral bij ons aan den Rijn er zoo zwart en onheilspellend uit ziet. Ik meen altijd nog, dat onze lieden nog voor verzorging en leiding ontvankelijk zijn; daarom wenschte ik mij en allen, die dit lezen voor hen te interesseeren. Op "de nog gezonde krachten moeten wij ons ba seeren, op de jeugd vooral onder de am bachtslieden. Of zullen wij wachten, totdat het verderf alles heeft verteerd? Werpen wij bijtijds nog dammen op en slaan wij de handen aan het werk, opdat deze klasse onzer medemenschen ons weder leert ach ten en vervolgens ook beminnen Vervullen wij metterdaad onze plichten als Christe nen en helpen wij een betere toekomst in he.t leven roepen, door hen te helpen oplei den, hun eigen kvac-hten we! vrij spel la tende, maar die door opwekking en lei ding op hoogstaande dingen richtende op dat zij aldus met des te meer energie het goed dienen Tot zoover Kolping over de toestanden van zijn tijd. waarin hij tevens aangeeft de lijn, die gevolgd moet worden. In zijn woor den ligt ook klaar en duidelijk het bewijs, dat Kolping open oog had voor de social nooden. Maar ais priester zag hij dieper, zag hij in het hart van de menschen en hij ontwaarde er een ontzettende leegte en diepe wonden, er in geslagen door den tijdgeest van liberalisme eenerzijds en so cialisme anderzijds Daar was slechts één redmiddel mogelijk den arbeider verzoe nen met zijn p'richt van werken en hem door het scheppen van betere socia'e toe standen. brengen tot God. Dan alleen kon de menschheid tevreden zijn en zouden de deugden van den werkenden stand levens- energie en sprankelende levensblüheid brengen. S. M STUDIECLUB S. PETRUS CANISIUS. Den leden dezer Onderafdeeling is toe gezonden het winterprogramma 1931'32. Voor Donderdag a.s. staat hierop vermeid een bezoek aan de S. Petruskerk. De be doeling is te bezichtigen de nieuwe schil dering in deze kerk aangebracht door Ger hard Jansen. De verschillende voorstellin gen en de aan het geheel ten grondslag lig gende gedachten zulilen daarbij worden uit gelegd. Van de mooie lezing door J. Vreeburg over zijn eigen vak gehouden Donderdag 1.1 verschijnt de volgende week in deze rubriek een verslag. MAANDVERGADERING AFD. GEHUWDEN. Dinsdag a.s wordt de maandvergade ring voor de afd Gehuwden gehouden. Wij verwachten veel van de goede voornemens van de voorafgaande bijeenkomst N.B. A!s niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria en Credo. De gewone Pre fatie ZONDAG 1 November. Feestdag van Al- lerhei.igen. Mis: Gaudeamus. 2e gebed v. d. 23-sten Zondag na Pinksteren Prefatie v. d. Allerh. Drieëenheid. Kleur: Wit. Wij zijn hier op de were'd eigenlijk niet thuis, maar als in den vreemde Ons eigen lijk vaderland is de hemel. Daar is God onza, Vader. Daar is Maria onze Moeder Daar zijn alle Heiligen, onze broeders en zusters in Christus. Daarheen moeten wij dikwijls gaan met on/e gedachten, vooral op dezen p'.echtigen gedenkdag van ALLE Heiligen, over wier ge.uk en heerlijkheid, ons beschreven door den H. Joannes (Epis tel) wij allen ons verheugen (Introitus). Christus roept ook ons (Alleluja-vers) en wijst ons in het H. Evangelie op de midde len tot heiliging Bidden wij tot God op dezen plechtigen gedenkdag van ALLE Heiligen, dat Hij, mede door hun voorspraak en om hunne verdiensten ons overvloedige genaden ver- leene om heiligen te worden. (Gebed). MAANDAG 2 November. Gedachtenis van alle geloovige zielen. Tot lafenis der geloovige zielen mogen de priesters vandaag drie H.H Missen opdra gen. Voor de e e r s t e H. Mis wordt ge nomen het requiemformulier als op de ge dachtenis van a.re geloovige zielen. Voor de tweede H. Mis het formulier als op een jaargetijde. Voor de derde H Mis het for mulier als voor de dagelijksche Mis voor de Overledenen. In alle drie H.H. Missen s'echts één gebed en de Sequens „Dies irae". Geen Gloria en geen Credo Prefatie voor de Overledenen. Kleur: Zwart. N.B. Wordt één der drie H.H. Missen ge zongen dan wordt voor die gezongen H. Mis gebruikt het formulier als op de ge dachtenis van alle geloovige zielen. (Eerste dus.) Ook al gaan de twee sti.le H.H. Mis sen vooraf. De volgorde is dan dus: 2, 3, 1. DINSDAG 3 Nov. Mis v. d. 23sten Zon dag Zondag na Pinksteren: Dicit Dominus. Geen gloria. 2e gebed vh. Allerheiligen octaaf; 3e tot den H. Geest. Geen Credo. Kleur: Groen. WOENSDAG 4 Nov Mis v. d. H. Carolus Borrorr.eüs, Bisschop en Be.ijder. Statuit. De H. Carolius werd in Arona nabij Mi- Laan geboren uit een zeer aanzienlijke fa milie. Op drien-en-twintigjarigen leeftijd werd hij dcor zijn oom Paus Pius IV be noemd tot Aartsbisschop van Milaan en kadinaal. De benoeming bleek een gunsti ge geweest te zijn. Want de jeugdige Aarts bisschop maakte zich voor zijn bisdom bui tengewoon verdienstelijk. Hij trad n.l. voortdurend op tegen de misbruiken en zorgde steeds voor de doorvoering en be'.e- ving van de besluiten der Kerkvergadering van Trente Zijn aanzienlijk vermogen deeL- de hij uit aan de armen en voor de verzor ging van de zieken, vooi zich zeiven slechts het strikt noodzakelijke behoudend. Held haftig was zijn gedrag toen de pestziekte te Milaan was uitgebroken. Terwijl allen vluchtten, bleef die Aartsbisschop in de stad en besteedde persoonlijk zijne zorgen aan de arme Lijders, hen verplegend bezoe kend en eigenhandig de laatste H.H Sa cramenten toedienend. De H. Aartsbisschop stierf in het jaar 1584, op 46-jarigen leeftijd DONDERDAG 5 Nov. Mis v. d. 5en dag onder het A.lerheiiigen octaaf: Gaudeamus (a|s op 1 Nov). 2e gebed tot den H. Geest; 3e voor Kerk of Paus. Kleur: Wit. „Een kroon van schoonheid heeft de Heer geplaatst op de hoofden der Heiligen." VRIJDAG 6 Nov Mis als gisteren. Gij, Heiligen, die als vorsten heerscht in den hemel, luistert welwillend naar de beden van hen, die om de genade des he mels smeeken." ZAT0KIDAG 7 Nov. Feestdag v. d H. Willibrordus, Bisschop en Belijder Eerste Patroon van ons Bisdom. Mis: Statuit. Keur: Wit. Na een tienjarigen voorbereiding voor den Apostolischen arbeid in de abdij van Rathmelsigi, landde in 690 de 33-jarige Wil librordus met elf gezellen nabij het tegen woordige Katwijk Na zich den steun van Pepijn van Herstal, Hofmeier der Franken, te hebben verzekerd, predikte Willibrordus eerst beneden, later boven den Rijn het ware geloof Op verlangen van Pepijn liet hij zich te Rome wijden tot Aartsbisschop der Friezen, om aldus nuttiger te kunnen arbeiden. Als zete'stad koos hij Utrecht, waar hij in zijn ijver voor de vestiging van het ware geloof en de wetenschap een ka- I thedraal bouwde ter eere v d. H. Mar- tinus en daarnaast een kloosterschool Te I Vlaardingen, Oegstgeest; Ve'sen Petten en Heiloo bouwde hij kerken. Den 7en No vember stierf de H Willibrordus in 739 te Echternach (Luxemburg) waar zijn lichaam begraven is in de door hem gestichte Ab dijkerk. IN DE KERKEN DER E.EPP. FRANCISCANEN: Alles als in bovenstaande kalender, be halve: DINSDAG. Mis v d. Z. Raynerius, Be lijder; Justus. 2e gebed v.h. Allerheiligen octaaf; 3e tot den H Geest. Kleur: Wit. DONDDiilDAG. Feest van de heilige Re- likwiën, die in de kerken der serafijnsche orde bewaard worden. Mis: Mu.'tae tribu- lationes. 2e gebed v. h octaaf. Kleur: Rood. I VRIJDAG Mis v d Z Margarita, We- I duwe: Cognovi. Gebeden als op Dinsdag j Kleur: Wit. ZATERDAG. 2e gebed (alleen in stille H H. Missen) v. d Z Helena Enselmini,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 6