UIT DE RADIO-WERELD ZATERDAG 20 JUNI 1931 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 7 Programma's voor Zondag 21 Juni. Huizen 1875 M. 8.309.30 Morgenwijding door Pater J. Dito O.P. 9.50 Kerkdienst uit de Geref. kerk te Den Haag-Oost. 12.001.30 Concert KR O-Sextet o. 1. v. P. Lustenhouwer. I.302.00 W. J. Jonkergouw: „Moderne acoustiek-problemen". 2.002.30 L. Lichtveld: „Nederlanclsche vioolmakers". 2.304.00 Middagconcert door het A ca- pella Koor o. 1. v. A. Yranken. 4.004.20 Gramofoonplaten. 4.20 6.00 Aansl. met Stadion te Wup- perbbal (Elberfeld). Voetbalwedstrijd „R. K. DuitsohlandR. K. Holland. 6.00 Kerkdienst uit de Ned. Herv. kerk te Strijen. 7.45—8.10 Pater H. Mulder: „Gewetens vrijheid". 8.10 Voetbaluitslagen. 8.1510.40 „De Paarlen van Montmartre" Operette in 3 acten. Muziek van H. Cuy- pers. Vervolgens Vaz Dia-s en Concert KRO- orkest o.l.v. Joh. Gerritsen. 10.4011.00 Epiloog door het Klein Koor o.l.v. J. H. Picckers. Hilversum 298 M. 8.30 Gymnastiek. 8.45 Voetbal- en Postduivenberiohten. 9.00 S. S. La-ntinga „Heggen en hun ver zorging". 9.30 Concert VAR A-orkest. 10.00 Voorlezing door M. Beversluis. 10.20 Vervolg concert. II.00 Toespraak door G. J. Zwertbroek. 11.2012.00 Slot Concert. 12.00 Gramofoonpl. 12.151.0Q AVR O-octet o.l.v. L. Schmidt. Soloviool: Boris Lensky. 1.001.30 L. J. Jordaan: „De Teeken film". I.302.00 Vervolg AVRO-octet. 2.002.30 Dr. H. B. F. van Westerouen v. Meeteren spreekt over „Psychologie van den Angst" door Calcar. 2.304.00 Kovacs Lajos en zijn orkest. Gramofoonpl. 4.004.30 Lezing door Casper Höweler over Humor in de muziek". 4.305.00 Gramofoonpl. Vaz Dias. 5.005.30 Kinderuurtje. 5.306.00 Orgelspel Joh. Jong. 6.00 Dr. J. D. Bierens de Haa-n „Spinoza". 7.00 Wijdingsuurtje (VPtKlO). 8.00 Vaz Dias. 8.158.45 Concert Omroeporkest od.v. N. Treep. 8.459.00 Gramofoonpl. 9.009.30 Vervolg Omroeporkest m.m.v. Helene Cals (sopraan). 9.30—9.40 Gramofoonpl. 9.4010.05 Radio-tooneel „Ukridge ver huurt kamers" van P. G. Wodehouse. 10.0510.30 Omroeporkest. 10.30 Gramofoonpl. 10.35 Omroeporkest en H. Cals. II.0012.00 Gramofoonpl. Daventry 1554 4 M. 3.20 Kerk-cantate No. 9 van Bach. 4.05 Kinderuurtje. 4.20 Lezing. 4.35 Concert. 5.50 Zang. 6.20 Bijbellezing. 6-50 Kerkdienst. 8.20 Kerkdienst. 9.05 Lezing en Berichten. 9.25 Concert. 10.50 Epiloog. „Radio Paris" 1725 M. 8.05 Gramofoonpl. 12.50 Religieuze muziek. 1.20 Gramofoonpl. I.50 Gramofoonpl. 2.20 Gramofoonpl. 4.20 Gramofoonpl. 8.20 Concert Orkest en solisten. Langenberg 473 M. 7.208.20 Orke-stooncert. 8.208.50 Gramofoonpl. 9.25—10.20 Kath. Morgenwijding. II.5012.20 Bach-cantate No. XIII. I.202.50 Orkestconcert. 4.50—6.35 Concert. 5.306.00 Sportversla-g. 8.05 Orkestconcert J. Ros (piano), Inter mezzo: Des Knaben Wunderhorn. (3). 9.5010.35 Verslag van den voetbalwed strijd DuitschlandNoorwegen (2e speel- helft). 10.35 Berichten. Daarna tot 11.20 Orkest- concert. II.2012.20 Dansmuziek. Kalundborg 1153 M. 12.201.20 Orkestconcert. 3.405.30 Orkestconcert en zang. 5.305.50 Gramofoonpl. 8.2010.20 Concert, Orkest, koor en so listen. 10.5511.25 Orkestconcert. 11.2512.50 Dansmuziek. Brussel 508,5 M. en 338.2 M. 508,5 M.: 5.30 Orkestoonoert. 6.05 Gramofoonpl. 6.20 Orkestconcert. 6.50 Gramofoonpl. 8.20 Orkestconcert en zang. 9.05 Hoorspel. 9.20 Vervolg concert. 338,2 M.5.30 Orkestconcert. 6.20 Orkestconcert. 6.50 Gramofoonpl. 8.20 Orkestconcert en zang. 9.20 Orkestconcert. Z e e s e n 1635 M. 7.20 Concert. 8.209.15 Berichten. 9.15 Morgenwijding. I.50 Bach-kantate: Ach Herr mioh armen Sünder". 12.50 Concert. 2.50 Solistenconcert. 4.20 Verslag van de Jubileums-Roeiwed- strijden te Berlijn. 4.50 Blaasconcert. 6.20 Hoorsuite „Innsbruck". Her-uitzen ding van Weenen. 8.50 VrooÜjk concert. 9.15 Her-uitzending van Weenen. Zonne- wendefeest. 10.50 Berichten en daarna tot 12.50 Dans muziek door Dajos Bela en zijn orkest. Programma's voor Maandag 22 Juni. Huizen 1875 M. Uitsl. NCRV-Uitzending. 8.00 Schriftlezing. 8.159.30 Gramofoonpl. 10.3011.00 Ziekendienst. II.00 Lezen van Chr. Lectuur. 11.3012.00 Gramofoonpl. 12.00 Politieber. 12.15 Gramofoonpl. 12.30 Orgelconcert. 1.453.15 Gramofoonpl. 3.153.45 Knipcursus. 4.00—5.00 Zieken uurtje. 5.006.30 Concert. 6.30 J. v. Neerden: „Vurige Kolen". 7.00 F. de Mos: „Wat is levensverzeke ring". 7.30 Politieber. 7.45 Gramofoonpl. 8.1510.15 Concert. Dhr. Oratoriumvereen. Utrecht. 10.15—10.25 Vaz Dias. 10.2511.30 Gramofoonpl. Hilvérsum, 298 M. Algemeen Programma verzorgd door de AVRO. 8.00—10.00 Gramofoonpl. 10.0010.15 Morgenwijding. 10.1510.40 Egbert Veen speelt oude pia nomuziek. 10.4012.00 Orgelconcert Fr. Hasselaar. M.m.v. S. HaassePienema (sopraan), Joh. Lammen (bas). 12.002.00 AVRO-kwartet o.l.v. D. Groe- neveld. 2.303.00 Kamermuziek Concertgebouw- Trio. 3.004.30 Concert Stafmuziek van het 5de Reg. Inf. o.l.v. J. ït'. v. d. Glas. 4.305.30 Kinderurtje. 5.307.00 Kovacs La-jos en zijn orkest. Bob Schol-te (Refreinzang). Gramofoonpl. 7.00 Dr. P. H. Ritter: „Eenige kleine Werken uit de moderne literatuur". 7.308.00 Omroeporkest o.l.v. N. Treep. 8.00 Gramofoonpl. 8.1510.00 Omroeporkest o.l.v. N. Treep. M.m.v. G. WeijnschenkHogenbirk (so praan), Pierre Palla en Bob Scholte (re freinzang). 10.00 Vaz Dias. 10.1011.00 Vervolg concert. 11.0012.00 Gramofoonpl. Daventry, 1^54,4 M. 10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 12.20 Concert. I.35 Orkestconcert. 2.20 Gramofoonpl. 2.50 Uibz. voor scholen. 3.40 Dansmuziek. 4.05 Concert. 4.35 Orkestconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Berichten. 6.50 Verslag La.wn Tenniswedstrijd. 7.00 Recital door Isaacs. 7.20 Lezingen. 8.05 Gramofoonpl. 8.50 „La Bohème" van Puccini (eerste be- drijf). 9.25 Berichten en Lezing. 10.05 Concert. II.20—-12.20 Dansmuziek. „Radio Paris 1725 M. 8.05 Gramofoonpl. 12.50 Gramofoonpl. 1.25 Gramofoonpl. 6.20 Gramofoonpl. 9.05 Concert. Kwintet en zangeres. 9.50 Vervolg concert. Langenberg 473 M. 7.258.20 Gramofoonpl. 1.0011.20 Gramofoonpl. 12.20 Gramofoonpl. 1.252.50 Concert. Orkest en vocale so listen. 5.206.20 Pianospel en toelichting. 8.20 Orkestconcert. 9.05 „Medici-Zynisches". Hoorspel. Daar na berichten en tot 11.20 concert. 1.2012.20 Dansmuziek. Kalundborg 1153 M. 12.202.20 Orkestconcert. 3.505,50 Orkestooncert en declamatie. 8.208.40 Viool-recital. 8.408.50 Radio-sket-ch. 8.500.25 Concert. Balalaika, guitaar en mandoline. 9.259.45 Hoorspel. 9.4510.05 Liederen-voordracht. 10.2011.20 Orkestconcert. Brussel 508,5 en 338,2 M. 508,5 M.: 5.20 Concert. Orkesten Solisten. 6.50 Gramofoonpl. 8.20 Concert en declamatie. 9.20 Dansmuziek. 338,2 M.: 5.20 Orkestconcert. 6.05 Gramofoonpl. 6.20 Orkestconcert. 6.50 Gramofoonpl. 8.20 Orkestconcert. 9.05 Declamatie. 9.20 Vervolg concert. Niet alleen Radio maar ook LU1DSPR oestellen, ITE M.V. I.E.M.C.O. Ware 104 - TEL. Z e e s e n, 1635 M. C.a. 7.007.50 Gramofoonpl. 10.3012.20 Lezingen. 12.20 Gramofoonpl. 1.152.20 Berichten. 2.20—3.20 Gramofoonpl. 3.204.50 Lezingen. 4.505.50 Concert. 5.508.20 Lezingen. 8.20 Concert. 9.10 Berichten. 9.35 Kamermuziek. 10.20 Berichten en daarna concert. Een oorspronkelijke Hollandsche Operette voor de Microfoon. Door den K.R.O. zal Zondagavond 21 Juni a.s. een oorspronkelijke Hollandsche operette worden uitgezonden: „D© Paar len van Montmartre", in drie bedrijven. Muziek van Hubert Cuypers. Libretto en zangtek3ten van Otto Zeegers. Aan deze uitzending werken mede: het bekende koor „Schola Cantorum" en het versterkte K.R.O.-Orkest, onder leiding van Hubert Cuypers, terwijl het libretto, tus- schen het muzikale gedeelte, zal worden voorgedragen door den auteur Otto Zee gers met- medewerking van eenige leden van „Schola Cantorum". CHIPPENDALE. Een historische schets door M. W. Meester William Hogarth, de beroemde schilder en kopergraveur zocht geschikte lijs ten voor zijn nieuwste schilderijen „The ma nage la mode", ,Een mode-huwelijk"; deze zes zoo fijne satyrische schilderijen zouden op waardige wijze worden ingelijst. Al wat zijn vroegere lijstenmakers hem aan boden, stond hem tegen alle ontwerpen en schetsen, die zij hem boden, wierp hij verach telijk in den hoek. „Rococo en niets dan die verdraaide roco co", mopelde de schilder woedend, „wat ben'ik die prullerige versieringen toch moe1" Engeland moet een eigen kunst bezitten, „to get rid of France" los van Frankrijk!" dat moet onze leus zijn! „Meester, Sir Hogarth!" waagde de kleine Gamble, zijn jongste leerling, verlegen in het midden te brengen, „ik zou we! een schrijn werker weten, die u de gewenschte lijsten kan leveren!" Meester William keerde zich verrast naar den „kleinen David", aan: wien hij tot nu toe nóg geen speciale aandacht geschonken had. Hij had den kleinen Gamble slechts uit plichts gevoel bij zich genomen, omdat hij bij diens vader, den bekenden goudsmid Elias Gamble de ciseleerkunst geleerd had. Voor het talent van den kleinen David Gamble gaf Hogarth niet veel, misschien dat hij mettertijd een goed kopergraveur werd een schilder van beteekenis in ieder geval niet... „Nu kleine man, wat heb je me te zeggen?" vroeg Hogarth zoo zacht mogelijk. Hij was anders gewoon om als een brute wachtmeester met zijn leerlingen om te springen. „Dicht bij ons", begon David Gamble ver legen, terwijl hij van trotsch een kleur kreeg, omdat de beroemde meester hem gewaardigde iets te vragen, „dicht bij ons (wij wonen in de St. Martinus Lane) is een schrijnwerker, Mis ter Thomas Chippendale, een arme drommel, die een zorgvol bestaan leidt, maar die prach tige dingen maakt. Hij maakt de meubels heel anders dan in dien prullerigen Rococo-stijl. Hij vervaardigt alle meubels alleen uit bet zwaarste roodbruin mahoniehout en ze vertoo- nen prachtig-voorname rechte lijnen!" „Hallen kleine! dat is mijn man!" jubelde Meester Hogarth. „Breng me direct naar hem toe". De schilder deed vlug zijn fluweelen jasje aan, trok de fluweelen muts met een ruk over de ooren en voort ging het naar de St. Martins Lane. Maar de weg naar de St, Martins Lane was twee uur van Meester Hogarth's atelier ver wijderd en Gamble sloeg voor de Omnibus te Toen de eerste de beste omnibus aangerateld kwam, klauterden meester en leerling boven op het dak en toen zij goed en wel boven aan geland waren bleek, dat meesier Hogarth, on nadenkend als gewoonlijk, zijn beurs vergeten had. Gamble had natuurlijk ook geen cent op zak. De grommerige conducteur wilde zijn pas sagiers, die niet konden betalen, weer van de bus zeiten, toen de schilder vroolijk riep: „Hallo! hallo, dames en heeren, is er nie mand onder u, die den schilder William Ho garth het geld voor de bus tot St. Martins Lane wil leeenen?" Oogenblikkelijk gleden zes handen in den zak, zij kenden immers maar al te goed den grooten Londenschen meester der satyre. Het geld werd betaald en Meester Hogarth en zijn kleine leerling schommelden met de omnibus mee. In een buitengewoon armoedig, klein huisje was de werkplaats van Meester Thomas Chippendale William Hogarth trok een bitter teleurgesteld gezicht.... daar zou wel niets bijzonders te vinden zijn, meende hij. Hoe aangenaam verrast was Meester Ho garth echter toen hij de werkplaats van Mees ter Chippendale betradl De meubels, die hij te zien kreeg, beant woordden volkomen aan de eischen van Mees ter Hogarthdaar was de eenvoudige schoonheidslijn streng bewaard, de ornamen tiek van den rococo slechts hoogst spaarzaam gebruikt. De meubels met hun voornamen eenvoud ge leken precies op de meubelen die Meester Ho garth altijd als modellen teekende. De be roemde schilder was verrukt, hij prees de wer ken van Meester Chippendale buitengewoon en deed direct een groote bestelling. Terwijl beide meesters zoo opgewonden on derhandelden, hield een elegante equipage stil voor het huisje van Chippendale.... Een buitengewoon schoone dame stapte uit en trad de werkplaats van Meester Chippendale binnen. „Ah! de schoone Miss Siddons!" mompelde Meester Hogarth verrast, „Ik wilde alleen maar vragen, wanneer mijn slaapkamerameublement eindelijk klaar za! zijn?" vroeg de knappe tooneelspeelster. „Volgende week, Miss Siddons, volgende week zeker!" antwoordde Cchippendale. „Maar dan moet u eindelijk eens woord houden, meester!" scherste Miss Siddons, „want ieder'week hebt u een andere uitvlucht. Nu eens is het hout niet droog genoeg, dan weer ontbraken u de buitenlandsche houtsoor ten en het ivoor, dat er in gelegd moest wor den!" „Kijk eens hier Miss", antwoordde Meester Chippendale goedgeluimd, „voor zoo'n parel der schepping, zooals u bent, wil ik slechts een waardig ameublement maken!" „Ei! vind men ook vleiers onder de eerbare meesters van het handwerk!" lachte de schoo ne Miss, „maar u bent geen handwerksman, u bent een kunstenaar, bij de genade Gods!" „Bravo! Dat is goed gesproken!" riep nu meester Hogarth, die zich tot nu toe op den achtergrond gehouden had. „Hé, wien hebben we daar?" vroeg de too neelspeelster nieuwsgierig, „Ah! Goeieü mor gen meester Hogarth wat doet u hier?" „Op dit oogenblik beklaag ik mezelf en mijn penseel, dat het slechts satyren maakt. Ja, nog meer, ik benijd mijn collega, Meester Garis- bourrough, dat hij een zoo schoon model als u. Miss Siddons, bezit". „Nu wordt het me toch wel al te erg hier in deze werkplaatsik vlucht naar mijn too- neelrepetitie, naar Covent Garden. Vaarwel! meesters der hoogere vleikunstl Meester Ho garth wordt toch niet ontrouw aan uw devies: „All beauty is truth! Good by!" („Waarheid is schoonheid! Vaarwel!"). En de schoone tooneelspeelster gleed rui- schend naar de wachtende equipage. Meester Hogarth koos nu zijn lijsten en de beide meesters kwamen overeen, dat het glad de, roodbruine mahoniehouten moesten zijn met een smal gouden randje als eenige ver siering, In een minimum van tijd had Meester Ho garth Chippendale beroemd gemaakt. Ieder vermogend aristocraat en iedere rijke burger van Old England wilde voortaan door niemand dan den rechtlijnigen Meester Chip pendale bediend worden. OP JACHT NAAR INSECTEN. In. Duitschland zijn meer dan 1500 insec ten verzamelaars, waarvan er 500 in de hoofdstad van het Rijk wonen. Zij zijn ook georganiseerd, zooals het behoort. In Ber lijn zijn drie entomologische vereenigingen, de eene, met dien schoonen naam „Orion", bestaat reeds 40 jaar en heeft reecLs heel wat gepresteerd op het uitgebreid gebied der entomologie. Tot de „Orion" behooren menschen van allerlei slag en beroep, die hun liefhebberij wetenschappelijk uitoefe nen. Tweemaal per jaar wordt in Berlijn een insectenbeurs gehouden, waarop men ruilen en koopen kan. De verzamelaars ex- poseeren op deze eigenaardige tentoonstel ling hun glazen kasiten. Hier vinden zij ge legenheid dubbele exemplaren kwijt te ra ken en nieuwe aanwinsten te verkrijgen. Dezer dagen ha-d in Berlijn weer zoo'n sa menkomst plaats van verzamelaars van vlinders, insecten, bijen, wespen, hommels, vliegen, glazenmakers, sprinkhanen en wandluizen. Deze verzamelaars beschikken over een buitengewoon groote kennis der Latijnsche taal. Daar zij ook internationalen wissel handel drijven, bedienen zij zich steeds van deze oude taal. Zelfs de enthousiaste insec ten verzamelaars onder de metselaars, die hun schaftuur 's middags gebruiken om in 't puin en afval naar exemplaren voor hun collectie te zoeken, beheerschen 't entomo- logen-latijn even goed als een assistent aan het Entomologisch Instituut in Berlijn-Dah- lem. Op de insectenbeurs zijn tienduizenden soorten te zien. Dit is niet te verwonderen want de insectenwereld is buitengewoon rijk en groot. Bijna een millioen insecten is geclassificeerd, en telkens worden er weer nieuwe ontdekt. Moerassige streken vormen een eldorado voor den entomoloog. Zeer veel insectenverzamelaars wonen daarom in het Spreewald. Zij m^ken goede zaken op de insectenbeurs, een omzet van 450 is absoluut niet zeldzaam! Dat wel gestelde liefhebbers prijzen betaden, die klinken als een klok, is duidelijk. Duitsch- land's eerste vlinderverzamelaar is een fa brikant uit Keulen, die er een klein parti culier museum op na houdt, dat hij op alle manieren tracht aan te vullen. Wanneer een vlinderkweeker een zeldzame kruising gelukt is dan zendt hij die naar Keulen. Zij wordt niet slecht betaald en zal later eenmaal in het Duibsch Museum te zien zijn, waaraan de Keulsche entomoloog zijn collectie wil vermaken. Een baron Walter Rotschild heeft dui zenden Engelsche ponden voor vlooien uit gegeven: hij heeft een oolleotie van 20.000 90orten vlooien bijeengebracht. Een prins van Thurn en Tax is in zijn slot aan de Adria de gelukkige eigenaar van een kost bare verzameling kevers. Honderden gul dens heeft tij moeten geven voorai voor de heerlijk gekleurde vlinders van het Biazi- liaansche oerwoud. In de eieren van deze vlinders wordt, levendigen handel gedroton, de kweekers in Duitscrdand, gebruikeo die bij voorkeur. Evenals hier gaat men ook in Brazilië met net en cjankali-glazen op de insecten- jacht. De insectenjagers moeten zeer handig zijn en zeer goed op de hoogte met het le ven der diertjes; het is immers een feit, dab b.v. velschillende inheemsche kevers s-lechts op zeer bepaalde uren van den dag te voorschijn komen. Ieder insect heeft ook zijn eigen boom soort. Er zijn zeer weinig insecten, wie het gelijk is, in welk'hout zij wonen. De vlin- derverzamelaars kunnen door oningewij den, die 's nachts door het woud komen en plotseling wegschietende lichten zien, 'voor angstaanjagende gezellen gehouden worden, want 's nachts gaat de vlinder jager op roof. Hij bestrijkt in de schemering eenige boomen met sterk ruikende chemica" liën die wanneer het donker geworden is, de rondvliegende vlinders aantrekken en letterlijk in de val lokken. Met electrische zaklantaarns gewapend, sluipen de „Kalit- ten-pakkers" zooals zij in den volksmond genoemd worden, van boom tot boom, om de mooie vlinders, die toch al zoo kort le ven, te vangen. Thuis worden de dieren niet op gewone spelden opgestoken, maar op speciale gepatenteerde emaillenualden die in Berlijn-Mariëndorf gefabriceerd en door de 10.000 insectenverzamelaars der we reld gebruikt worden. Nog maar kort gele den zijn heele kisten van deze pabentnaal- den naar een Museum iin Aziatisch Rusland verzonden. Hoe nauw de entomologen van het wijde wereldrond samenwerken blijkt ook uit het tijdschrift der Berlijnsche verzamelaars. Daar worden ruil contracten op duizen den kilometers afstand gevraagd en geslo ten. In Noord-Duitsohland zijn b.v. genoeg kevers, die in heb Zuiden van het Rijk al niet meer aangetroffen worden. Dab werd voor een bekend entomoloog uit München aanleiding om een gedeelte van het jaa.r in een landhuis aan het Steinhuder Meer in Hannover door te brengen; daar is immers overvloed van sbandinsecben, die in het Da- chauer moeras of in de Alpen niet voorko men. Vele Duitsche insecbenverzamelaars kiezen hunne vacantieptaatsen daar, waar de streek loopende winst belooft. De Duitschers hebben de Fransche ento mologen in verbazing gebracht, toen zij ge durende een verblijf in Tunis niet minder dan 28 onbekende vliegen ontdekten. De verzamelaar der kleine gekorven diertjes moet in de eerste plaats -een goed oog heb ben. Een Berlijnsch verzamelaar bracht op zekeren dag zijn schoonste vaoantieplan/nen in de war, toen hij in een bosch nabij Ber lijn de wortels van oeroude vergane olmen aan den rand van den weg zag liggen. Daar haalde hij den zeldzamen „Saperba puncta ta", een mooie blauwaohfcig en zwart ge stippelde kever te voorschijn. Dat was een vacantievreugde 1 Deze insectenliefhebbers zijn waarde volle helpers der wetenschap; zoo heeft een Berlijnsch verzamelaar een gevaarlijken waterkever ontdekt, die zich zelf in den grootsben snoek weet te verbergen en den dood veroorzaakt. Gedurende den oorlog hebben de Duitsche entomologen in hun soldatenpak in het "vijandelijk land. niet al leen naar nieuwe exemplaren voor hun gla zen kasten gezocht, maar ook met hun ken nis van schadelijke dieren ontzaggelijk veel gepresteerd in den dienst der volksge zondheid en voeding der manschappen. Haast ieder grooter provianddepot had. ten slotte een entomoloog, die in de opslag plaats toezicht hield op ipaden, kevers en andere schadelijke dieren. En zelfs deze diertjes vormen de vreugde en trots van den verzamelaar, want hij houdt er immers een speciale collectie van zulke schadelijke insecten op na die vooral gezocht worclt door boeren, chemici, dokters en deskundi gen op het gebied van voedingsmiddelen. Berichten reeds in een groot deel onzer vorige oplage geplaatst. Z0MERC0NCERTEN PIETERSKERK. Leo Mens Herman van'der Vegt. Dinsdag 23 Juni a.s. zal het eerste con cert van de jaarlijksche reeks orgelcon certen in de Pieterskerk, gegeven door den heer Leo Mens, plaats hebben. Voor dit concert heeft men zich van de solistische medwerking verzekerd van den heer Her man van der Vegt, vioolleeraar aan het Koninklijk Conservatorium voor muziek te 's-Gravenhage. Het programma vermeldt voor Orgel: van Bach: Bewerking voor Orgel van Concerto 1 van Vivaldi (alle gro) en Fuga op een thema van Corelli van MendelssohnSonate Ivan Schu mann: Fuga I op B. A. O. H., en voor viool: van Leclair Sarabande; van Frie- dem. Bach: Grave; van Bach: Sonate g- moll; van Corelli: La folia. Een bezoek aan deze concerten loont ongetwijfeld de te nemen moeite. Reeds nu vestigen wij de aandacht op het tweede, uitsluitend ge wijd aan J. S. Bach, op diens sterfdag 28 Juli. Handelsregister K. v. K. Wijzigingen. 405. Naamlooze Ven nootschap Stoomgistfabriek en Distil'eer- derij „De Valk'" v.h. T. H. Ritman Co. Leiden, Baatstraat 5 en 7. Langegracht 95 en 97. Uittr. Com.: C. Bossohieter, Amster dam. Uittr.Comm. C. van Vlite, 's-Gra venhage. 2334. Y. van der Plas. Katwijk aan Zee E. A. Borgerstraat 16. Handel in brand stoffen. Bovengenoemde handelszaak is om gezet in een vennootschap onder firma on der den naam: Y. va-n der Plas Zoon. Venn.: Y. van er Plas, Katwijk aan Zee en A. van der Plas, Katwijk aan Zee. Opheffing. 1151. G. J. Visser. Lei den, Haarlemmerstraat 151, winkel in huish. en luxe artikelen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 7