KALENDER DER WEEK
ZATERDAG 9 MEI 1931
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 6
AEDEEL1NG LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND
Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen
en mededeelmgen te richten aan één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der
Laan, Rijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. 1. van den Abeelen, Willem de Zwijger-
laan 25, üegstgeest; Mevr, FehmersBoer—Knottnerus, Warmonderweg 37.
ZATERDAG 9 Mei 1931.
MEIMAAND.
De 'Meimaand, in zijn blij gewaad,
weêr overal te blinken staat,
vol groene en versche blaren
o, mensch, wat zal 't hierboven zijn,
wat zal 't in 's hemels hoven zijn?
Dat zal u, zal u varen!
Guide Gezelle leert ons hier hoe wij de
blijde Meimaand moeten vieren. Door alle
ontluikende schoonheid om ons heen moe
ten onze gedachten naar Hierboven gaan.
En als van zelf staat daar Maria voor ons,
Koningin der eeuwige schoonheid. Haar
brengen wij onze hulde, onze vreugde over
al die weelde om ons heen. Haar brengen
wij onze bloemen, onze geestelijke bloemen
in betuigingen van liefde, in zaJigen ter
Harer esr.
Luistert hoe de Middeleeuwen de Mci-
Koningin bezongen:
Laat ons met boogher vrolijoheyt
Loven die maget der soetioheyt,
Gods moeder ui tv er co ren
Daer Jesus af wilde sijn gheboren.
O suver bloeme der reynicheyt
O edel sale der Triniteyt
O onbevlecte lichaem fijn,
Daer God uit wilde geboren sijn!
O Maria maget der edelheyt,
O fonteyne der soeticheyt,
O tempel alder weerdicheyt,
O volle vloet der minnelicheyt!
O edel rose,-wide ontdaen,
Den soeben dan hebdy ontfaen
Die van den hemel is nedercomen
Jesum Christum, tot. onser vromen.
throon der hoogher mogentheyt,
O bloeme aider vruchtbaerkeyt,
O trooster ease alder droevicheyfc,
O Moeder der saohtmoedicheyt!
Lof, eere, hooge werdicheyt
Moet sijn der hooger mogentheyt;
Ende die moeder der bermhertickeyt
Moet gebenedijt sijn inder eewicheyt.
OFFICIEELE MEDEDEELINGEN.
Sluitingsavond. Vrijdag 15 Mei a.s. des
avonds ten 8 uur in „Zomerlust", Stations
weg, zal de sluitingsavond van het seizoen
19301931 gegeven worden. Deze avond zal
tevens een propaganda-avond zijn, waarop
introducés (dus ook heeren), zullen welkom
zijn. Introductiekaarten voor niet-leden a
j 0.50. Leden kunnen op vertoon van lid
maatschapskaart kosteloos een toegangsbe
wijs bekomen bij: Mevr. van Oerle-!5pieren-
burg, Zoeterwoudsche Singel 74; Mevr. van
Zijp-Barning, Geverstraab 19, Üegstgeest;
Mej. Slootje-s-Zonderop, v. d. Werf straat
25c; Mej. Tib boel, Kort Rapenburg 16;
Mevr. v. d. Hart-Bootsma, Pieterskerk-
gracht 8a en bij Mevr. Witte-Hessels, Hoo-
gewoerd 179 op Maandag, Dinsdag en
Woensdag vóór des namiddags 2 uur.
Plaatsbespreken Woensdag 13 Mei van
2—3.30 uur des middags in de zaal van „Zo
merlust".
Het programma voor dezen avond ie:
„Doel en werking van de Graal",
Uiteenzetting door een der Vrouwen van
Nazareth.
Pauze.
„DE FORTUINLIJKE KIST"
Zangspel voor meisjes met pianobegelei
ding, onder leiding van mejuffrouw Jo
Kortman. Aan den vleugel mejuffrouw Toos
van Ulden.
Joh. Wagëna ar. Op. 29.
Tooneel: Een Oostersch vertrek.
De aankleeding van de Oostersche kamer
geschiedt door de firma Brüning, Hoog
straat. De costumes zijn van het Costumo-
huis „Erato", Oude Singel 14.
Abu Hassan Mezzo Sopraan
Fatima, zijn vrouw Sopraan
Ensemble van schuldeischers:
vischvrouw, Sopr.
waschvrouw, Sopr.
Zaïre
2e lima
Andura
Nourreddin Ali
Bedreddin Hoeb
Amboetemam
fruitvrouw, Sopr.
bakker, Alt
snijder, Alt
kruidenier, Alt-
Waar velen de Graal noch kennen, noch
begrijpen, zal de uiteenzetting over dit fris-
sche, jeugdige werk. in echt Katholieken
geest, begeesterend bovenmate, gewild door
Z. H. E. den Bisschop, door velen ook bui
ten onzen bond, vooral door hen, die met
jeugd-werk te maken hebben, zeer op prijs
gesteld worden. Het bestuur verwacht ook
mede daarom een zeer groote opkomst.
IN MEMORIAM MARIE SWART.
Een trouw lid ie van ons heengegaan.
Marie Swart is na een lang ziekbed tooh
nog onverwacht overleden, luidde het
doodsbericht.
Hoe vele malen hebben wij niet in onze
aankondigingen, hoe vele malen zelf niet
hier in onze nog jonge rubriek kunnen
schrijven: „onder leiding van Marie Swart".
Ja onder leiding van haar, leidster was zij,
een geboren leidster. En als zoodanig was
zij onmisbaar! Dit heeft de Vrouwenbond,
dit heeft „Ons Tooneel" voornamelijk het
laatste jaar ondervonden. Zij heeft zich vele
jaren daar geheel gegeven om met „haar
clubje" onze avonden te kunnen opluiste
ren, maar meer nog om de noodlijdende
kassen van onze charitatieve onderafdee-
lingen als „Hulp in de Huishouding" en
„de Baby", waarvan zij penningmeesteresse
was, maar ook andere te helpen. En die
hulp was niet voor niets! Zij ging dan in
haar werk op en zij ging daar zoo in op,
dat zij zelfs het laatste jaar, toen zij ge
noodzaakt was geweest wegens haar ver
gevorderden leeftijd als regisseuse te be
danken, het toch bij een uitvoering niet la
ten kon om eens eventjes achter de coulis
sen te komen kijken.
Trouwens, wij hebben haar raad nog vele
malen noodig gehad en zij hielp graag. Zij
leefde geheel en al met onzen Bond mede.
En met welk een ijverLees nog maar eens
haar stukje „de Kermis" in onze rubriek
van 8 November 1.1. ter opwekking tot hulp-
verleening aan laatstgenoemde onderafdee-
ling en gij voelt daar Marie Swart in aan,
zooals zij was, streng en soepel, ernstig en
vroolijk, maar bij alles voornamelijk een
doel: goed te doea aan den armen even-
in ensch ter eere Gods.
Zij organiseerde als geen ander, zij lach
te, jubelde en zong. Hier kan zij dat nu met
haar koor niet meer doen. Maar zingen zal
haar brave ziel, zingen met de engelenscha
re voor God s troon, zingen, jubelen en bid
den voor ona! R. I. P.
MISS IE-N AAI VEREEN I GING
„ST. FRANC ISCUS-XAVERI US".
Het eerste lustrumfeest van onze missie-
naai krans stond wel in het teeken van ve
ler belangstelling.
Bij de Kerkelijke viering, die 's Zondags
te 9 ure in het St. Elisabeth-gasthuis plaats
had, waar onze Geestelijke Adviseur de
gezongen H. Mis opdroeg tot intentie on
zer vereniging was geen plaatsje onbezet.
Het was een intieme plechtigheid, we ge
voelden ons zoo heerlijk één in liefde voor
onze arme heidensche broeders en zusters.
Bij het gemeenschappelijk ontbijt, dat
hierna voor 57 werkende leden plaats had
in het Zitagebouw heerschte een prettigen
geest.
Een pittig woordje sprak de Presidente
tot allen en vooral tot diegenen die ook
tegelijk het lustrum vierden van hun vijf
jarig lidmaatschap als werkend lid.
Ook onze feestavond was gezellig en
druk bezocht. De jeugdclub was druk in
de weer; wie niet meededen aan het blij
spel dat gegeven werd, beijverden zich om
leuke gekleurde bloemen te verkoopen die,
behalve eenige heerlijke bonbons, ook nog
een nummer bevatten waarop men een
mooie prijs kon winnen.
En nu zijn we weer met grooten ijver
aan het werk gegaan om de beloofde zen
dingen voor de Missionarissen klaar te krij
gen. Zooals bekend is komt de damesclub
iederen Vrijdagavond bijeen en de Jeugd
club Dinsdag om de 14 dagen in het Zita
gebouw, Pietersk. Koorsteeg. De eerstvol
gende avond der Jeugdclub is op Dinsdag
19 Mei.
Mochten er nog dames zijn die zich als
werkend lid bij onze vereeniging willen
aansluiten, worden gaarne op bovenge
noemde avonden verwacht.
B. v. OERLE-SPIERENBURG,
secretaresse.
Het geestelijk leven der Kath. vrouw als
grondslag van haar actie.
Lezing, gehouden door den Zeereerwaar-
den Hooggeleerden heer Professor Féron
op den Vrouwenlanddag te 's Bosch op 21
April 1.1.: „Het geestelijk leven van de
Katholieke vrouw als grondslag van haar
actie".
Men kan de Kath. Vrouw op vele plaat
sen werkzaam zien: als moeder, als sociale
werkster ofwel als leidster. Men kan zich de
katholieke vrouw voorstellen, gelijk men
wil, altijd weer is de grondslag van alle
actie het geestelijk leven.
Spr. wil ons duidelijk maken hoe het
geestelijk leven de wortel moet zijn van
alle actie, hoe tenslotte ook weer het gees
telijk leven de uitbloei, de bloesem is van
alle actie, die wordt gevoerd. De wortel van
al ons werk moet zijn, dat we ons bewust
één weten in het mystieke lichaam van
Christus. Christus wist, dat Hij 't hoofd
was, Hij was zich volbewust van de groote
taak, die Hij als Godmensch had, als Alfa
van dat groote alfabet dat de wereldhisto
rie is.
Waar we ook leven of werken, moeten
we weten, dat we één zijn in Christus en
dat we in die eenheid iets moeten doen,
moeten strijden, ons zelf moeten geven.
Beeds Pius X heeft gesproken over deze
eenheid en wees er de bisschoppen op, hoe
zij dit hun geloovigen moesten leeren. Het
eerste moet ge krijgen, aldus spr., ecn die
pe bewustheid van eenheid met Christus.
Roeping tot ecn koninklijk Priesterschap
is ons tweede beginsel. Door Doopsel en
Vormsel dragen wij het medemerkteeken
mot den Priester. Door Doopsel en Vorm
sel hebben wij een roeping van God te
vervullen. Daarom moeten wij bidden en
werken en offeren voor de gemeenschap,
als echte priesteressen.
Dat is geen denkbeeld van de laatste
tijden.
Alle groote Pausen hebben er de Chris
tenen aan herinnerd, dat wij hebben te ge
ven als Priesteressen.
Het derde beginsel is, dat. ons leven moet
zijn een liefdeleven. God vraagt het hoog
ste in de mensch en het hoogste in den
mensoh i6 de liefde. Die vraagt God voor
Zich en voor den medemenseh.
Dit zijn de drie pijlers, waarop onze brug
van actie gebouwd moet worden. Het voor
beeld van Maria moeten wij volgen in die
nende liefde, die zich uit in het offer. Wij
kunnen alle vrouwen missen, die komen om
te heerschen, die niet komen om te offe
ren, die niet komen in dienende liefde. Al
len moeten we dienen, de zwakke, de zieke
zoowel als de zom.aren en de onwetenden.
Waarom moest Christus zulk een wreeden
dood sterven? Omdat het lijden is de op
positie van de zonde. Offers en dienen en
lijden dat beteekent de oppositie van de
zonde. Door het offer buigt men niet zijn
knie, maar zijn hart.
Dan steekt in het offer zoo'n schoon e
uiting van de liefde. Omdat de mensck-
heid te kort wae geschoten in liefde voor
God, daarom gaf Ohristus de hoogste uiting
van liefde in het offer. Willen we iets bou
wen, waarop 'God kan neerzien als Zijn
tempel, Can moet het offerbloed het cement
zijn, waarop dit bouwwerk wordt opgetrok
ken.
Teveel bouwen wij mot hoovaardij, met
egoïstische verlangens. En het is zoo men
sch el ijk te offeren. Maar alléén het men-
sehelijk offer brengt geen resultaten. Wie
zielelevcn wil scheppen in de wereld, die
moet weten, dat net offer bevrucht moet
worden door de dauw der bovennatuurlijke
genade. En daarvoor moeten wij bidden.
Het uitgangspunt en 'het einde, het doel
en het middel, het is alles geestelijke actie.
Hoe moeten we dit nu verkrijgen. Van
zelf krijgen kunnen we dit niet. Wilt- ge
niet teleurgesteld worden, niet moedeloos
zijn, dan moet ge geestelijk leven.
Duizendmaal moeten we Paulus' epistel
aan de Gorinthiërs lezen, waarin hij schrijft
over de liefde. Spr. gaat na, hoe Paulus
de ware liefde in die magistrale brief be
schrijft en vraagt zich af, of ook wij de
liefde bezitten, de liefde die geduldig
maakt, die niet afgunstig of hoovaardig is
en pronkzuchtig.
De liefde is niets anders dan het liefde
volle dienen van God. niets dan een innig
geestelijk leven. Zoolang we liefhebben, is
geen werk to zwaar, zoolang een kath.
vrouw liefde heeft voor haar apostolaat,
zal zij volhouden. En die liefde moet wor
den aangekweekt.
Wij moeten, wat we aan natuurlijke goed
heid en spontaneïteit in ons hart dragen,
dompelen in Christus' bloed. De ware liefde
moet geput worden bij Christus. Wij komen
er niet met natuurlijke goedheid te klein
is het menschenhart.
Het gebed moeten wij gebruiken als aan
sterkend middel. Wie kijkt in de oogen van
Christus, die wordt met moe.
En dan het eucharistisch leven. De op
leving in het geestelijk leven hangt nauw
samen met het eucharistisch leven. Zonder
de liefdo, die wij putten in de Eucharistie,
zullen wij moe worden in onze actie.
Als we dit gaan doen, zullen sommige
dingen verdwijnen moeten. Dan verdwijnt
de schijn, eerzucht, heersehzucht, afgunst
en jalousie.
Wanneer we zóó werken, werken we niet
meer alleen door het woord, maar vooral
door de daa/d. Wanneer wc zoo doen, dan
zal de Kath. Vrouwenbond zijn plaats waar
dig innemen tusschen de andere standsor
ganisaties.
Spr. eindigde met te wijzen op de ency
cliek Rerum Novarum, waarin Leo XIII
zijn hart uitschreef. Weer zou Leo XIII aan
de katholieke vrouwen hetzelfde zeggen,
wat hij toen aan zijn priesters zei: wij moe
ten meer liefde schenken aan de wereld.
Dan zal het gehenu worden opgelost met
dat eene hoofdstuk uit de Corinthiërsbricf,
wanneer we inzien, dat de liefde het voed
sel moet zijn van onze daad.
In een boeiende peroratie wekt spr. al
len op tot een sterk eucharistisch leven, dat
de kracht moet worden van de liefde, van
alle"geestelijke actie.
Zijne verrijzenis heeft ons verlossing ge
bracht. 't Moet verkondigd tot de grenzen
der aarde (Introïtus). Aan ons de plicht als
verlosten te leven. Daarom niet alleen ge
luisterd naar Christus' Leer, ter prediking
waarvan Hij van den Vader was uitgegaan,
maar ook leven volgens den Leer van
Christus. Anders bedriegen wij ons /.elven.
(Epistel). Laten wij in naam van Christus
aan God, van Wien alle goed vooifckomt,
vragen datgene, wat wij van Ohristus heb
ben geleerd ook in beoefening te brengen.
(Evangelie en Gebed).
MAANDAG, DINSDAG en WOENS
DAG zijn de drie Kruisdagen, in de taal
der H. Kerk Biddagen genoemd. Zij zijn
ontstaan in de 5e eeuw. Wegens de plagen
waarmee in het Bisdom Vienne (Frankrijk)
in 469 geslagen werd, beloofde de toen
malige bisschop de H. Mamertus, met
geestelijken en geloovigen jaarlijks een
processie te houden op de drie onmiddel
lijk aan het feest van O. H. Hemelvaart
voorafgaande dagen. De overige Fransche
bisschoppen volgden Mamertus' voorbeeld
en in de 8e eeuw voerde Paus Leo III deze
processie in voor geheel do Kerk. Onder de
processie wordt de Litanie van Alle Heili
gen gezongen.. Het doel is: Gods zegen af-
ameeken over de vruchten der aarde. (vgl.
Epistel, zegen; Evangelie, voedsel).
MAANDAG, 11 Mei. Mis v. d. H. Gar.-
gulphus, Martelaar: Protexisti. 2e geJbed
en laatste Evangelie v. d. Kruisdag. Zie
achter den 5d-e n Zondag na Pasehen.
Kleur: Rood.
Als de H. Mis v. d. Kruisdag gelezen
wordt: Exaudivit (Zie in het Misboek
achter den 5en Zondag na Pasehen). Geen
Gloria. 2e gebed v. d. H. Gangulphus.
Kleur: Paars.
De Christen krijgsman Gangulphus
lowam op last van Pepijn II naar West-
Friesland om te strijden tegen den Friezen
koning Radboud en den H. "Wulfram bij
zijne prediking te beschermen en te onder
steunen. Na volbrachte taak naar zijn land
teruggekeerd, werd hij door zijn zedelijk
diepgevallen echtgenoot vermoord
DINSDAG, 12 Mei. Mis v. d. H. Nereus,
Achilleus Domitilla en Pancratius, Marte
laren: Ecce oculi. 2e gebed van den Kruis
dag; 3e Concede (ter eere van Maria).
Kleur: Rood.
De heilige Nereus, Achilleus, dienaren
van de H. Domitilla zijn te samen met
hunne meesteres en hare moeder Play-
tilla door den H. Petrus gedoopt.
Aangeklaagd als Christenen werden -zij
om hunne fiere geloofsbelijdenis verbannen
naar het einland Pontia. Daar werden zij
later gemarteld en ten slotte met een bijl
onthoofd.
Pancratius is als knaap van veertien
jaren om zijn hardnekkig weigeren om
aan de afgoden te offeren, onthoofd.
WOENSDAG, 13 Mei. Vigiliedag voor
het feest van 0. H. Hemelvaart Mis v. d.
H. Ansfridus, Bisschop van Utrecht: Sta
tuit 2e gebed v. d. vigilie; 3e v. d. kruis
dag. Laatste Evangelie v. d. Vigilie. Kleur:
Wit.
Ook is geoorloofd de H. Mis v. d. Vigi
lie: Vocem (als op don 5en Zondag na
Pasehen). 2e gebd v. d. Ansfridus; 3e v. d.
Kruisdag. Kleur: Wit.
Ansfridus was geboren „graaf van Leu
ven". Zijne opvoeding ontving hij van twee
Aartsbisschoppen, van wie één zijn oom
was. Als twintigjarige kwam hij in den mi
litairen dienst, waarin hij ook altijd ge
ijverd heeft voor eer en deugd.
Begunstigd door Keizer Ötto I. die voor
Ansfried een bijzondere voorliefde had
wegens zijne goede hoedanigheden, werd
hij zeer spoedig een zeer machtig edelman
in de Nederlanden. Hij sloot een huwelijk
met Heres'wit, gravin van Strijen, die hem
een dochter schonk Benedicta. Na den
dood zijner eohlgenoote vatte Ansfried het
plan op om in een klooster te streven naar
hoogere volmaaktheid. (Benedicta was
reeds Abdis in het klooster te Thorn). Maar
keizer Otto verlangde, dat Ansfried de
opvolger zou zijn van den gestorven Bis
schop van Utrecht Balderik. Ansfried ver-
IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRAN
CISCANEN:
Alles aJs in bovenstaande kalender, be
halve
MAANDAG.. Mis v. d. Z.Z. Julianus van
Va-lle, Ladislaus van Gielniow en Vivaldus
Belijders: Confiteantur. 2e gebed en laat
ste Evangelie v. d. Kruisdag; 3e Concede.
Kleur: Wit.
WOENSDAG. Mis v. d. H. Petrus Rc-
galatus, Belijder: Caritas. 2e gebed en
laatste Evangelie v. d. Vigilie; 3e v. d.
Kruisdag. Kleur: Wit.
Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr.
Hotels die in paketten vervoerd worden.
Kilometer voor kilometer dringen de
Franschen dieper de Zuidelijke Sa.hara in
en dwingen de nomadiseerende Arabische
stammen tot het aan'knoopen van vreed
zame betrekkingen met Frankrijk.
Nu zijn voor het gemak van regee-
rin-gs ambtenaren, wachthebbende officie
ren, kooplui en koene toeristen ook ho
tels opgericht. Maar de moderniseering
van het verkeer door de woestijn brenigt
groote moeilijkheden met zich. De een
zame herbergen moesten, om zoo te zeg
gen in paketten in gedeelten, door de
woestijn vervoerd worden. Ieder van
deze paketten weegt ongeveer 200 pond
en vormt een last voor een kameel. Tal
rijke karavanen trokken in rijen van 45
dagen door het woestijnzand en brachten
b.v. naar Timimoun, diep in het. Zuiden
van Algiers, vele tonnen vensterramen,
deuren, glaswerk, porcelein, linnengoed,
meubels, keukeninrichtingen, electrischc
installaties en andere voorwerpen, die in
een hotel noodiig zijn.
Wanneer het materiaal op zijn plaats
was zag men zich tegenover de moeilijk
heid geplaatst, om Europeesche hand-
werkslui en arbeiders- te vinden, want de
Negers wisten geen raad met het mate-
I riaai.
Goedschiks of kwaadschiks moesten de
Fransche officieren der genietroepen er
zich in bekwamen, want ook de bijge-
loovige Arabieren uit deze streken wil
den uit vrees voor de kwade hand niets
te maiken hebben met de teekeningen en
de plannen der Europeanen. Zij waren
alleen bereid om steenen voor de muren
te bakken en de stammen der dadelpal
men to vellen, die voor de balken en het
houtwerk van het huis gebruikt werden.
De nieuwe expeditie naar Atlantis.
Reeds duizenden jaren houdt men zich
telkens weer opnieuw bezig met het
vraagstuk over 'het werelddeel Atlantis,
dat eens tueschen Europa en Amerika ge
legen moet hebben en tengevolge van ge
weldige natuurrampen om zoo te zeggen
hals over kop in de diepte der zee ver
dwenen is. Reeds Plato maakte, naar
aanleiding van Egyptische overleveringen
melding van dit legendarisch land.
Langen tijd beschouwde men zulke
vertellingen eenvoudig als sprookjes. Pas
den laatsfcên tijd begint men, op grond
van verschillende ervaringen meer en
meer tot de overtuiging te komen, dat
er aan zulke ongelooflijk klinkende be
richten uit de oudheid in den regel wer
kelijk ware gebeurtenissen ten grondslag
liggen en men is nu ook van meening dat
dit ook het geval is bij de vertelling over
het verdwenen werelddeel Atlantis.
Om dit probleem zoo mogelijk tot op
lossing te brengen, ie- de Fransche Aca
demie voor kunsten en wetenschappen
te samen met de Carnegie-stichting van
plan een gemeenschappelijke expeditie
uit te zenden, om een onderzoek in te
stellen naar dit verdwenen werelddeel.
Het schip, dat men 'hier voor denkt te
gebruiken, zal geneel volgens een bepaald
systeem gebouwd worden, waardoor het
mogelijk zal zijn, een grondig onderzoek
te doen van den zeebodem.
Voor hetzelfde doel wordt gebruik ge-
i maakt, van een speciaal daarvoor
zette zich. Hoe zou hij, de militair, de j vaardigde duikerklok, die den vorm heeft
Bisschopsstaf kunnen voeren#Hjj^ moest van een lift, waarvan de wanden groo-
N.B. In deze week dagelijks Gloria. Van
af Donderdag ook Credo. Tot en met
Woensdag Prefatie van Paschen. Vanaf
Donderdag Prefatie en het gebed „Com-
munioan-tes" van Hemelvaart,
ZONDAG, 10 Mei. Vijfde Zondag na
Paschen. Mis: Vocem. 2e gebed v. d. over
brenging v. d. H. Bavo; tie v. d. H. Anto-
nius; 4e v. d. H.H. Gordianus en Epima-
chus, Martelaren. Credo. Kleur: Wit.
Christus' overwinning op den dood bij
evenwel zwichten en na zijne H. Bis
schops-wijding aanvaardde hij het. bisschop
pelijk bestuur, dat voortreffelijk geweest is.
I Het godsdienstig leven zijner onderda-
nen werd bevorderd zeer krachtig door
I eigen voorbeeld. Veel heeft hij hersteld,
I wat door de invallen der Noormannen ver-
I woest was. Veel deed Ansfried ook om
j zijn Bisdom tegen de Noormannen te be-
j schermen. De H. Bisschop overleed in de
door hem gestichte Abdij Hohorst bij
Amersfoort den ?en Mei van het jaar
1000. Zijn stoffelijk overschot werd bijge
zet in den St. Maarten te Utrecht.
DONDERDAG. 14 Mei. Feestdag van 0.
H. Hemelvaart. Geboden te vieren als
Zendag. Mis: Viri Galilei. Kleur: Wit.
Wij gelooven, dat Christus ten hemel is
opgeklommen. Geve God, dat wij, die nog
in het lichaam op aarde verblijven, met
onzen geest zijn in den hemel. (Gebed).
N.B. Na het H. Evangelie wordt de
Paaschkaars uitgedoofd om zinnebeeldig
voor te stellen, dat. Christus ten hemel is
opgeklommen. (Evengelie).
VRIJDAG, 15 Mei. Mis v. d. H. Joannes
Baptista de la Salie, Belijder: Os Justi.
2e gebed v. h. octaaf. Kleur: Wit.
De H. Joannes, kanunnik der Kathedra
le kerk te Reims, is de heilige van het
christelijk onderwijs. Vooral heeft hij door
de stichting der Congregatie v. d. Broe
ders der Christelijke scholen gezorgd voor
het onderricht in den godsdienst en goede
zeden aan de arme kinderen van het volk.
ZATERDAG, 16 Mei. Mis v. d. H. Ubal-
dus, Bisschop en Belijder: Statuit. 2e ge
bed v. h. octaaf. Kleur: Wit.
De H. Ubaldus, reguliere kanunnik v.
d. H. Angustinus, was een toonbeeld van
christelijke zachtmoedigheid. Niet alleen
verdroeg hij de ernstigste beleedigingen,
maar toonde zelfs tegenover zijne belee-
digers de grootste welwillendheid.
tondeels uit dik glas bestaan en
mee men zelfs tot. op den bodem der zee
wil afdalen, tot diepten, die tot nu toe
nog door geen levenden mensch bereikt
werden.
Het. inwendige van deze nieuwe soort
duikerklok bevat een laboratorium roet
schijnwerpers- en filmapparaten, waardoor
het mogelijk zal zijn, nauwkeurige opna
men van don zeebodem te maken. Men
zou baast geneigd zijn, dit. plan naar het
rijk der fantasiën te verwijzen, ;ndien de
naam der beide 'hoogstaande wetenschap
pelijke vercenigingen niet een waarborg
waren voor den ernst waarmede men dit
onderzoek heeft opgevat.
Wanneer deze onderneming gelukt, zal
het alle resultaten van vroegere expedi
ties ver in de schaduw stellen.
De Islam en de muziek.
Het vierde jaarcongres van do Ver
eeniging „Assam Tshaat I-Islam", het
kortgeleden in Dibrugarah gehouden
werd, stond in he.t teeken van heftige
debatten, over de vragen van den Pur
dah en de toelating van muziek bij -gods
dienstige oefeningen. De orthodoxe partij
was van meening, dat de Moha-mmedaan-
sche godsdienst de muziek niet veroor
loofde, .terwijl de jongere mannen, die er
een moderne meening op na honden, tot
bewijs van het tegenovergestelde voor
beelden uit de geschiedenis van den Ts-
lam aanhaalden, om aan te toonen. dat
de Profeet de muziek wel toestond. Ten
slotte kwam het. tot een compromis, vol
gens hetwelk alleen zulke muziek verbo
den werd die door de overheid onwaardig
geoordeeld word.