ALLERLEI ZATERDAG 25 APRIL 1931 DE LEIDSCHE COURANT 1WEEDE BLAD PAG. 6 AFDEEL1NG LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeehngen te nebten aan één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der Laan, Rijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. 1. van den Abeelen. Willem de Zwijger laan 25, Uegstgeest; Mevr. FehmersBoerKnottnerug', Warmonderweg 37. ZATERDAG 25 April 1931. Feestdag van St. Marcus-Evangelist. De fl. Marcus heeft van de vier Evan gelisten het kortste eva'ngelie geschreven. Als leerling van don H. Petrus gaf hij on der ingeving van den H. Geest de popu laire predikaties van dezen Apostel weer. Hij stichtte de patriarchale zetel van Alexandrië, waar hij bij zijn .dood een bloeiende Christengemeente achterlier,. Sinds de 9e eeuw is hij patroonheilige van Venetië. "De Leeuw is het eigen embleem van St. Marcus, want door deze symbolische figuur wordt hij voorgesteld in het hemelsche vi sioen van Ezéchiël, ons een uitbeelding ge vend van het persoonlijk karakter van ieder der vier Evangelisten. St. Marcus begint ook zijn Evangelie bij de prediking van den H. Johannes den Dooper, wiens stem weer klonk door de woestijn. Paus Gregorius de Groote legde voor alle eeuwen de ceremonies van dezen dag vast: men zingt processiegewijze de lita nie van alle Heiligen. Dit is een uiterlijke betuiging van boetvaardigheid en een bui tengewoon gebed voor de vruchten der aarde. KATHOLIEKE VROUWENDAG TE 's-HERTOGEN BOSCH. De Federatie van R. K. Vrouwenbonden in Nederland hield 1.1. Dinsdag een land dag te 'sHertogenbos-ch. Meer dan 250 vrouwen, afgevaardigden van alle afdee- lingcn in Nederland waren bijeen. De dag werd ingezet door het bijwonen der H. Mis, in de Kathedrale Basiliek van St. Jan, op gedragen door Plebaan Brekelmans, geeste lijk adviseur van de afdeeling den Bosch. Om elf uur vereenigden allen zich in de aula van het R. K. Lyceum, waar mevrouw Steenberghe-Engering de vergadering voor zat. Alles wat deze merkwaardige, liefde volle, zoo bij uitstek Katholieke vrouw ons, afgevaardigden, gezegd heeft, is voor alle katholieke vrouwen van Nederland gezegd, ook tot de katholieke vrouwen van Leiden. Zij heeft raad gegeven, zij heeft leiding ge geven. Natuurlijk zal alles, wat Dinsdag in den Bosch verhandeld is, worden weerge geven in de „Katholieke Vrouw". Maar claar velen uwer dat blad niet kunnen le zen, zulen wij zoo nu en dan in deze ru briek puntjes naar voren brengen, opdat bet u allen toch ten goede zult komen. On der de vergadering heeft professor Féron uit Boermand 'n lezing gehouden over „het Geestelijk Leven der Katholieke vrouw als grondslag van haai' actie". Deze lezing is zóó waard door alle vrouwen gehoord te worden, dat er stappen worden gedaan om deze lezing door de radio uit te laten zen den. Het zal van te voren worden bekend gemaakt, dus wanneer die bekendmaking komt, luistert dan allen. Luistert en neemt ter harte en handelt daarnaar. De geheele actie van ons katholieke vrouwen zal er door winnen aan innerlijke kracht en uiter lijke daden. ZITTING „SANCTA VERONICA". Donderdag 7 Mei a.s. van 35' uur in het Zita-gebouw. Pieterskerkkoorsteeg 15. Aan het eind van het winterseizoen, zouden misschien vele dames denken, dat wij nu ook aan 't eind van ons werk zijn gekomen. Geen kwestie van! Onze taak blijft te helpen, waar 't noo- dig blijkt. Vele huisgezinnen hebben door den druk der tijden geleden en zonder ex tra hulp zijn ze bijna niet in staat, om staande te blijven. Met een klein werk, door bijv. voor ons een eenvoudig kleedingstuk te willen vervaardigen, helpt gij mee, otu een groot werk in stand te houden. Voor namelijk hebben de Moeders het zwaar te verantwoorden gehad. De kleeren der kin deren slijten door en de inkomsten worden niet beter. Komt, zoo ge zelf nog niet te klagen hebt, steunt ons bij* ons mooie werk. Materiaal, om kleedingstukken van te ma ken, is op de zittingsuren te verkrijgen en dames zijn er aanwezig, om u gaarne alle mogelijke inlichtingen te verstrekken. We danken hartelijk voor de vele doel matige stuks, die we ontvangen hebben en ook vooral voor de spontane giften van de laatste maand. Maakt wat voor ons en ge helpt veel leed verzachten. L. POLLMANN-SCHOONDERGANG, secr.esse S. Veronica. HET SINT MELAN IA-WERK. „Na de drie Pauselijke liefde werken vindt het Sint Melania- werk onder de Katholieke vrou wen algemeenen steun en krach tige medewerking". W. M. Kardinaal van Rossum. Het Sint Melania-werk is een leeken- apostolaat voor vrouwen tot steun van de Mi.se ie in Neder land's Overzeesche Gewesten. Het stelt -zioh ten doel het Inlandsche meisje te helpen vormen tot goede Ka tholieke vrouw en moeder. Het tracht betere levensvoorwaarden voor haar te scheppen en haar nieuwe j mogelijkheden te openen om zich in Ka- bholieken geest te ontwikkelen. Daartoe wil het de kleine Inlandsahe op de Katholieke school brengen, stu diebeurzen verschaffen aan begaafde In- heemsche meisjes, het wil huishoudscho len en vakleergangen, katholieke inter naten, tehuizen, patronaten en consulta- tie-bureaux oprichten, leei-gangen openen in ziekenverpleging, kinderverzorging en huishoudelijke hygiëne. Bij ziekte wil het aan de Inlandsche een Katholieke verpleegster, bij geboorte van haar kind een Katholieke verloskun dige zenden. Door het contact te bevorderen tus- schen de Europeesche en de Inheemsche vrouw wil het liefde en wederzijdsche waardeering aankweeken en zoo aan de Katholiek geworden Inlandsche een nieuw besef van eigenwaarde bijbrengen, dat haar met zekerheid de Katholieke levensopvatting in het maatschappelijk leven doet doorvoeren. Het Sint Melania-werk tracht ook de hooger ontwikkelde, invloedrijke Inland sche vrouw te winnen, die rustig stand houdt, waar de onnadenkende massa ge neigd is zich door voorbijgaandee stroo mingen te laten medesleepen. Het wil tevens het apostolaat in In- dië bevorderen van ontwikkelde Neder- landsohe leeken, vooral van vrouwelijke medici, verpleegsters en verloskundigen; z ij kunnen doordringen tot de vrouw in het huiselijk leven, waar de missionaris niet kan komen en zij kunnen er met hun natuurlijke weldaden de bovenna tuurlijke brengen. Er moeten R. K. Inlandsche gezinnen gesticht worden, voorkomen moet worden dat de Katholieke jonge man, die na zijn opleiding aan 'n Katholiek instituut weder in 'n andere omgeving komt, ge noodzaakt is te trouwen met een Mo- hammedaansche of heidensche, omdat hii geen Katholieke vrouw vindt. De nood aan Katholieke Inlandsche vrouwen is nog groot. In 1921 opgericht, ontving het Sint Me lania-werk in 1923 de Kerkelijke en Ko ninklijke goedkeuring als afdeeling van de Indische Missie-Vereeniging. In Indië oatstonden de zustervereenigiugen: het S. M. W. voor Java, voor Zuid-Sumatra en voor Zuid-Celebes. Het Nederlandsche liefdewerk richt zijn actie naar de voor stellen van de Indische organisaties, welke voor de uitvoering van het werk zorg dragen. De Sint Melania-vereeniging wil voor namelijk voorbereidend en aanvullend werk doen, ze tracht een gedeelte van den geestelijken en socialen arbeid van de missionarissen over te nemen en met haar gebeds-actie te ondersteunen. De werkzaamheden van het Sint Mela- niawerk bewegen zioh in drieërlei rich ting: de mediseh-hygiënische,' het meis jes-onderwijs en de algemeen-sociale ver richtingen. In 1923 begon op Java de eerste Ne derlandsche Melania-verpleegster den ar beid onder de Inlandsche vrouwen, in 1925 bracht zij te Djokja 'n Javaansche wijkkraam verpleging tot stand, trok met 'n Javaansche vroedvrouw de kampongs in en opende in het Melaniahuis een kliniek, waar de Inlandsche dagelijks haar hulp kan vragen. In deze richting zijn mede de eerste stappen gedaan te Solo, Meester Cornelis, Malang, Probo- limggo en Madioen. In 1924 was door schenkingen van en kele personen aan de eerste twintig leer lingen van de Inl. Meisjes-normaalschool te Ambarawa 'n vierjarige studiebeurs geschonken. Allen vonden na volbrachte studie onmiddellijk plaatsing aan Zus ters- en Melaoia-scholen. Voorts ontplooide zich op Java de ac tie tot werving van meisjes voor de mis siescholen door persoonlijk bezoek van dc Melania-dames in de dessa's en aan die scholen. Tot bevordering van het schoolbezoek door meisjes worden haar kleeren verschaft, hetgeen het z.g. „Me- lania-Baadjeswerk" in Nederland in liet leven riep. De aanvraag van 1000 baadjes voor één jaar illustreert den omvang van dit werk. April 1926 werd te Solo rle eerste Me- laniasohool geopend. Met de oprichting van 'n eigen schoei begon de zelfstan dige arbeid van „Melania" op onderwijs- heemsohe vrouwen en meisjes. Te Ban- doeng*waar in 1930 'n afdeeling van het S. M. W. werd opgericht, telde deze j cursus ruim 200 leerlingen, aan wie 25 dames les geven. De afdeeling Nijmegen stelde in 1930 'n begaafd Javaansch meisje met Eur. I acte L. O. in de gelegenheid naar Hol- I land te komen r»m te Nijmegen haar st-u- j die voor de hoofdacte te doen. Zij is ge huisvest bij een der afdeelings bestuurs- leden. Gehoopt wordt in haar 'n voor- gangster en leidster van hare Inheem- sohe zusters te winnen. Te Djokja werd de eerste R. K. Ja- I vaansche vrouwenbond georganiseerd, I welke thans zelfstandig is, doch zooveel I noodig steun ontvangt van het S. M. W. Voor den arbeid onder de Javaansche vrouwen werd een sociale werkster uitge- j zonden, die 1 Juni 1928 haar taak in het I Mclania-huis te Djokja aanvaardde. In j dat tehuis worden studeerende of wer kende Javagnsche meisjes opgenomen en is 'n Melania-bibliotheek opgericht, welke onder leiding staat van de sociale werk ster, die wekelijks 'n leescursus geeft. 1). Voorts' criculeert wekelijks 'n porte feuille onder verschillende Javaansche families. Het is' ook de Sint Melania-gedachte, welke de Europeersche vrouw er toe bracht om met de Inheemsche als gelijke om te gaan. Om aanraking en samen werking te verkrijgen en te bevorderen vereenigden zich de dames in Melania- kransen en streeft het S. M. W. er naar de oprichting in de hand te werken van vereenigingen als die der Eeuwigdurende Aanbidding en het Liefdewerk voor Ar me Kerken. Aangemoedigd door het woord van zijn beschermheer Kardinaal van Rcssiun, tracht het Sint Melania-werk zioh be scheiden aan te sluiten bij den missie- arbeid van de missionarissen om de In landsche vrouw te winnen voor Christus. Het behoeft wel geen betoog, dat wil „Melania" de sympathie en belang stelling, welke zij vermocht op te wek ken, behouden en verlevendigen het onmisbaar i<) hare leden en donateurs te doen medeleven met het lief en leed in de wereld van de Inlandsche vrouw, hen te doen medevoelen met hetgeen er om gaat ook in het eigen vereenigingsleven. Tot dat doel richtte de vereeniging in 1927 'n tijdschrift op: het St. Melania- blad, dat 10 maal 's jaars verschijnt. I Met 1 Mei vangt de vijfde jaargang aan. j De abonnementsprijs, bij vooruibbeta- 1 ling verschuldigd, bedraagt 1.75. Voor leden en donateurs is de prijs echter ge steld op 1.25. Zij, die 5 of meer bij dragen ontvangen het blad gratis. Leden, die 2.50 wensohen te contribueeren. wordt dringend aanbevolen daarvan 1.25 te bestemmen voor het abonnement op j het blad. Gewoon lid kunnen zijn alle R. K. vrouwen en meisjes, die minstens 1. per jaar contribueeren. Begunstiger is zij. die 2.50, beschermster, die 5.i weldoenster die 10 contribueert. Heeren kunnen geen lid zijn, doch wel donateur en bedraagt de contributie minstens 2.50 per jaar. Men kan zich te Leiden als lid of do nateur en voor het abonnement op het vcreenigingsorgaan opgeven bij een der bestuursleden van den R. K. Vrouwen bond afd. Leiden. April 1929 in drie jaar kwam reeds de negende Melania-school tot stand. Thans zijn er tien, waarvan acht door Hollandsche afdeelingen S. M. W. zijn geadopteerd. Meerdere scholen welke zoo dringend noodig zijn behoo- ren tot de vrome wenschen. Tenzij krach tige fiuancieele steun worde verleend zal het S. M. W. helaas niet bij machte zijn het aantal op te voeren. Op plaatsen waar niet tot de oprich ting van 'n Melaniasohool kon worden overgegaan, vormen de Melania-Hand- werkcursussen 'n bij uitstek geschikt mid del om contact te krijggen met de In- 1) Het Ned. Boeken-Comité S. M. W. (Sterrenschansweg 77, Nijmegen) beveelt zich gaarne aan voor de ontvangst van boekgeschenken. (Hollandsche werken in goeden staat, liefst gebonden, geen mis sie- of devotieblaadjes). IflTERPAROCHIEELE vVAN VIJF JAAR WERKEN Morgen, Zondag 26.April, viert onze Re traite- en Recollectieclub S. Clemens Maria Hofbauer haar eerste lustrum in de Vereeni ging. Een feit, dat mag worden herdacht! En wij denken nu aan twee zinsneden uit hot Internationale Program onzer Gezellen- vereenigingen. „De inrichting der Vereeniging leidt tot waardeering en heilzaam gebruik van zelfbe stuur". Ja, het was „het heilzaam gébruik van zelf bestuur", dat heeft voortgebracht zulke won- der-mooie resultaten. Ziet de cijfers van deelname gedurende de vcrloopen vijf jaren! Zij getuigen van een ge stadige en een gezonde groei. En door de Ge zellen zelf is dat tot stand gebracht! De zelfwerkzaamheid, die wij zoo gaarne prikkelen willen, was het ook, die bloeien deed het werk der Recollectie. Door wat rappe handen werd steeds de bo venzaal omgebouwd tot een echt-devote kapel. Het bestuur zorgde voor de te zingen liedjes. Een der bestuurderen las voor uit een geeste- liik boek en een ander bad voor. En de prae- ses bepaalde zich tot het zuiver-priestei :ijke: het houden van de meditatie en het leiden van het gewetensonderzoek. De opvoeding tot zelfwerkzaamheid, het zelve do e n, is de glorie van ons Kolpings- werk. Mooi deed het hier ook op godsdienstig terrein. En nog een andere zinsnede uit ons immer actueele Program komt ons voor den geest. „De Gezellen-vereeniging voedt haar leden op tot een bewust Christendom, dat het le ven beinvloedt en vormt". Ja, wat is voor velen de van moeder thuis geleerde roomsche leer en leven bewust gewor den door ons Retraitewerk. Daar hebben zij verstaan het vergankelijke van al het tijdelijke en de oneindige waarde van het eenig-noodzakelijke. In de jaren, die voor velen zijn een storm en drang-periode, werden zij gehouden en ge stuwd in de goede richting van het bewuste Christen-zijn. En onmetelijk vele genade, her wonnen en vermeerderd, is over onze jonge mannen uitgestort door het werken van deze club. „Godsdienst bovenaan zeide Adolf Kolping bij het opstellen van de vier deviezen door de Elberfeldsche Gezellen. Onze zuiver-godsdienstige Onderafdeeling, de Retraite- en Recollectieclub S. Clemens Ma- rit Hofbauer, blijve in onze Vereeniging steeds bovenaan! Bovenaan, niet alleen op de lange lijst der Onderafdeelingen, maar bovenaan vooral in activiteit en intensieve kracht. Daarvoor bidden wij morgen den Hemel vader op de voorspraak van Sint Clemens en van Sint Joseph, onzen geliefden Patroon. De Vice-Praeses. GODSDIENST, DIE*HET LEVEN BEÏNVLOEDT Een van de meest belangrijke uitspraken van Adolf Kolping is wel deze: „Godsdienst en arbeid zijn de gouden bodem van het volk". In heel de wereldgeschiedenis is deze waarheid duidelijk gebleken. Want haalt men de gods dienst weg en wil men alles overlaten aan de „rede", dan zinkt de mensch in de onpeilbare diepte van het heidendom. Een Voltaire had het geleerd en zijn leer faalde, een Rousseau schreef het en het werd een mislukking. En toch zijn er nog duizenden in alle standen der maatschappij, die meenen dat zonder gods dienst het menschdorn gezondèr, sterker zal worden. En het brutale communisme laat da veren de leuze, dat „godsdienst opium voor het volk is". Zien we eens wat er zonder God en gods dienst tot stand is gebracht. Een Frankrijk, dat eenmaal zoo hoog stond op de trap der be schaving en dat nu, beroofd van geestelijk voedsel, dreigt uit te sterven; een Rusland, waar eenmaal de mensch als schepsel Gods werd gezien en geëerbiedigd, en waar nu ze deloosheid en godsdiensthaat het Russische volk ten verderve voeren. Is de geschiedenis van deze landen geen bewijs? Waar men de godidienst verwijdert, blijft de mensch nim mer staan, maar valt. Dat zijn de feiten en te gen feiten valt niet te redeneeren. Godsdienst voorop, want zij is het funda ment van het menschdorn, van de geheele maat schappij. Kolping zag dat klaar in en daarom is ook in de Gezellenvereeniging godsdienst zin het allereerst noodzakelijke. Niet dat enkel daarbij gezien zou worden naar het lidmaat schap der Kerk, maar voornamelijk, omdat het dienen van God ons leven leidt, hooger opvoert en vervolmaakt. Bij het feest van onze Retraiteclub meenen wij hierop nog eens te moeten wijzen, omdat daardoor duidelijker opvalt, dat we aan deze Onderafdeeling veel te danken hebben. In die vijf jaren is veel bereikt en dat voor zulk een Onderafdeeling een feestmorgen wordt ge organiseerd spreekt vanzelf. Wij zingen het zoo dikwijls, dat vooruitgang ons doel is en stilstaan ons te „koel" is. Moge dan uit deze viering geboren worden een groo te. stuwende activiteit, want we kunnen voor uit en dus moet 't ook. We moeten vooruit in ledenaantal, omdat nog meerdere gezellen on kundig zijn van de zegeningen der retraite, we moeten vooruit vooral om als mannnen sterk te staan en immer te blijven de soldaten van Koning Christus. Godsdiensthaat en gruwzame spot kunnen vóór ons slechts een aansporing zijn tot groo- tere activiteit en tot volharding in het goede. O gezellen van St. Joseph, bezien we toch in de wereldgeschiedenis het treurige resultaat van het leven zonder God en beluisteren wij dan in den stem van de godsdienstloozen van deze wereld het smeeken van de menigte, die het Licht, d.i. Christusfwel zien, maar zoo ver en zoo vaag. Aan ons de taak, lichtpun ten te zijn "met en door Christus! Godsdienst, die het leven beinvloedt en men- schen vormt, vol van geloof, hoop en liefde, dat is het wat onze tijd van noode heeft. Retraitanten, uw ideaal en uw daad zij, door de retraite een hechte godsdienstzin te bezit ten en deze te behouden tot eigen heil en tot duurzamen zegen van onze Gez. Ver. Hoog! het werk der retraite. SEVERUS. CIJFERS, DIE SPREKEN Nu onze Retraiteclub morgen in de vereeni ging haar eerste lustrum viert, plaatsen wij bieronder de aantallen retraitanten van de afgeloopen vijf jaren. 1926: 26 deelnemers; 1927: 30; 1928: 34; 1929: 47; 1930: 57. In die vijf jaren hebben we dus in totaal 19 4 deelnemers gehad, waarvan velen trouw elk jaar zijn meegegaan. Dat om dit te berei ken veel en ijverig is gewerkt, spreekt vanzelf. Nu groeit het retraitewerk in onze mooie ver eeniging, dat het zoo blijve! Vooruitgang is ons streven! Trouw aan Kol ping! Vóór Christus! Programma. Te 8 uur in de St. Lodewijkskerk, na de H. Mis a 1 g e m e e n e H. C o ra m u- n i e. De Liedertafel „Sebastian Schaffer" zal onder het communiceeren eenige Sacraments hymnen zingen. De H. Mis zal voor bestuur en leden worden opgedragen door onzen vice- Praeses. Na de H. Mis wordt gezongen, lied van Lof en Dank (bladz. 36), en na de dank zegging van den vice-Praeses, H. Joseph, trou we herder (bladz. 32). Liederenbundel mede brengen Te circa half tien gemeenschappelijk ontbijt 1 in het Gezellenhuis. Huisvlijt- en Vaktentoonstelling. Onze eerste Huisvlijt- en Vaktentoonstelling wordt een succes. Het aantal deelnemers is zeer bevredigend, de soorten inzendingen zeer varieerend en bepaald zeer mooie werkstuk ken worden verwacht. Hieronder volgen eenige nadere mededeelingen. De inzendingen. De in te zenden werkstukken en teekeningen moeten Donderdagavond tusschen 6 en 8 uur aan het Gezellenhuis worden bezorgd. De in zendingen worden verzekerd tegen brand schade. De officieele opening 1 Mei. Vrijdag 1 Mei des avonds te half negen zal de tentoonstelling officieel worden geopend door den Hoogeerw. Heer Deken, die zich daartoe onmiddellijk gaarne heeft bereid ver klaard. Tot deze officieele opening hebben met de Raden van Bestuur en Commissarissen alleen toegang: de genoodigden, de leden van de Pro- paganda-commissie Kempermanfonds, Tentoon stellingscommissie, medewerkenden bij Sym phonic of Liedertafel en alle inzenders. De inzenders hebben tevens alle tentoonstellings- dagen vrije toegagg. Na de officieele opening, d.i. ongeveer 9 uur, hebben den eersten avond alleen vrije toegang alle leden der Vereeniging. Zaterdag 2 en Zondag 3 Mei. Zaterdag is de tentoonstelling geopend van 3 uur tot half zes en van 8 tot 11 uur. Zondag van 2 tot 6 uur en van 7.30 tot 11 uur. De toe gangsprijs is voor deze dagen gesteld op 10 ets., sted. belasting inbegrepen. Aan de ten toonstelling zijn verbonden eenige vermakelijk heden tot dekking van de noodzakelijke on kosten. De baten zijn voor het Kemperman fonds tot stichting van Eigen Gezellenhuis. Jury en Pr ij zen. Tot het vormen van een jury zijn uit^genoo- digd de heeren Ir. P. Fehmers, Adj Directeur Sted. Lichtfabrieken, Ir. F. H. Guljé, Dir. Holl Const. Werkpl. en P. M. van Oerle. Architect. Deze heeren hebben deze uitnoodiging allen bereidwillig aanvaard. Voor enkele inzendingen van de niet-tech- nische vakken zal deze jury nog worden uit gebreid. De beoordeelingen worden zoo mogelijk reeds op den openingsavond bekend gemaakt. De prijsuitdeeling volgt eerst eenige weken na dc tentoonstelling. Installatie nieuwe leden. Morgen, Zondag 26 April, Beschermfeest van S. Joseph, heeft de installatie plaats van 34 adspiranten. De adspiranten zijn'allen te acht uur tegen woordig in de S. Lodewijk, waar een Alg. H. Communie wordt gehouden. Des middags heeft voor de adspiranten een excursie plaats naar de Gezellen-vereeniging Den Haag I met be zoek van het Kolpingshuis. Des avonds te half negen heeft in de installatie plaats in de groote zaal van het Gezellenhuis. Het vergif der primula's. Het zal de meeste lezers wel onbekend zijn, dat onze onschuldige lentebloem, de primula, vergiftig is. En todh is het zoo. De sleutelbloem scheidt een stof ai, het z.g. primula e»en gevoelig jeuken veroorzaakt, mensch bij aanraking met. de b'aderen der primula een gevoelig jeuken veroorzaken, terwijl er zioh blazen vormen. Heit. gif heeft echter slecht® alleen uiitwerioig bij bepaal de menschen, ni. bij hen die zeer gevoelig rijn voor deze stof. Deze overgevoeligheid oor bepaalde stoffen berust hierop, dat het. liehaam als reactie op de prikkelende stoffen, tegengiften, z.g. anti-lichamen vormt. Dit op rich zelf zoo onschuldige feit. kan soms zoo'n ernstig verloop hebben, dat de betrokken personen zwaar ziek worden, ja, tengevolge van sommige soorten dezer ziekten kunnen sterven. Aan het gif der primula's is in tusschen nog niemand gestorven, de verschijnselen, die hierbij optreden, zijn van zeer onschul dige n aard en verdwijnen weer heel spoe dig. Men heeft daarenboven in den laats ten tijd beproefd, de overgevoeligheid voor de primula door geschikte middelen 1 te be strijden, tot niu toe echter nog zonder re sultaat. In een ander geval, dat veel met dit overeenkomt, is het thans gelukt, de storingen uit den weg te ruimen, n.l. bij de z.g. saimashe, een Japansche struikplant, die ook hier wel als sierplant gebruikt wordt. Deze struiken bevatten in het hars voor veilen menschen gevaarlijk vergif, dat reeds meermalen den dood veroorzaakt heeft. Ook hier trachtte men die overgevoe ligheid van het plamtengif wg to krijgen bij de patiënten en men heeft daarmee een schitterend resultaat bereikt. Het is dus niet. uitgesloten, dat dit ook bij de primula, die in ieder geval veel onschuldiger is, ge lukken zal. De stad der blinden. In het uiterste Oosten van Turkije ligt een stad, waarvan de inwoners haast zon der uitzondering blind zijn. Van de 7000 menschen, die in Adlyaman wonen, zij er maar 209 die een normaal gezichtsvermo gen hebben. De andere 6800 zijn geheel en gedeeltelijk blind. De sultan® van het oude Turkije hebben niets gedaan om deze be klagenswaardige menschen uit hun ellende te redden; men heeft het niet eens noodig geacht in Adlyaiman een oog-kliniek op te richten oon door geschikte maatregelen de blindheid te bestrijden. Half verhongerd moeten deze on gelukkigen die oen onze kere n gang hebben tengevolge van him vree- se lijke ziekte op de velden werken om hun armzaligen oogst binnen te halen of hun vee te hoeden. Vijf maal per dag komen de inwoners in de Moske van Adlyamane bijeen om tot Alah te bidden, maar met geen woord ma ken zij gewag van huai ongeluk. De oor zaak van deze massa-blindheid is de grauu- leose ontsteking der bindweefsels, die er felijk is van geslacht op geslacht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 6