KALENDER DER WEEK WEEK-END LIED VAN DEZEN TIJD ZATERDAG 28 MAART 1931 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 6 AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND Deze rubriek verschijnt dea Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeelingen te richten aan één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van dev Laan, Rijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. 1. van den Abeelen, Willem de Zwijger laan 25, Uegstgcest; Mevr. Felimers—Boer—Knott.nerus, Warraonderweg 37. 25 MAART. Feestdag van Maria Bood schap. J.l. Woensdag vierden we het feest van de boodschap der engels aan Maria. Dit is het oudste feest, dat ingesteld is ter eere van de H. Maagd. Wij herdenken dezen dag met groote vreugde! Grooter dan de scheppingsdag is deze dag voor de menschen geweest. „De schoon ste dag der dagen" vinden we hem ge noemd. Hier toch werd de Zaligmaker aan de wereld geschonken. Door het „Fiat", dat Maria den engel antwoordde, werd op aar de met het groote verlossingswerk der we reld een aanvang gemaakt. Maria, een eenvoudige maagd werd door God uitver koren. Wat zal zij, nk het verscheiden van den engel Gabriël, in diep nadenken en volle overgave gezeten hebben. .Hoeveel dieper en verhevener moet haar gevoel ge weest zijn, dan bij zoovele vrouwen, die het vaste bewustzijn hebben eerstdaags moeder te zulen zijn. Welk een geheel an dere wereld gaat er open, zoo men deze zekerheid heeft; het wondermooie, dat God aan de menschen schonk, gaat zich in onszelf verwerkelijken. Al voor de geboorte is het ons zoo iet* dierbaars; woorden zul len dat nooit kunnen uitdrukken. Maar wat moet dat voor de Moeder Gods geweest zijn, te weten, dat Haar Zoon, Gods Zoon zelf zal zijn. Vragen wij veel haar voorspraak en gaan wij vol vertrou wen tot Haar, die zoo goed de zorgen van een moeder zelf gékend heeft. OFFICIEELE MEDEDEELINGEN. Op 21 April a.s. organiseert de Federatie van R. K. Vrouwenbonden een Landdag te Den Bosch. Het voorloopig programma van dezen dag luidt als volgt: 10.30 uur: H. Mis in de Basiliek van St. Jan. 11 uur: Eerste bijeenkomst. Spreker: de Zeereerw. Hooggel. heer prof. 4r. Féron, professor aan het Groot-Seminarie te Roermond. Onderwerp: Het Geestelijk Le ven der Katholieke vrouw als Grondslag voor haar Actie. 12.30 uur: Lunch. 14 uur: Huishoudelijke vergadering. 17 uur: Bezoek aan de Drukkerij der Firma Teulings, de uitgever van „De Ka tholieke Vrouw". Daar onze afdeeling door 2 bestuursle den vertegenwoordigd zal zijn, kunnen ook belangstellende leden deze landdag mee maken. Kosten zijn: ƒ2.voor een kaart toegang gevend tot lezing èn huishoude lijke vergadering, 1.voor een kaart, toegang gevend tot lezing óf huishoudelijke vergadering. Deze kaarten geven tevens recht op een gereserveerde plaats in de St. Jan, tijdens de H. Mis, en op deelname aan het bezoek der Drukkerij Teulings. De deelneemsters kunnen een lunch be stellen, tegen betaling van 2.De be dragen voor entree kaart en lunchkaart moeten gestort worden op het gironummer van heb Centraal Bureau: 66306, of per postwissel worden overgemaakt. De opgave voor deelname aan vergade ring en lunch kan geschieden tot uiterlijk 16 Apri. Na ontvangst van het bedrag worden de noodige kaarten toegezonden. Diocesane R. K Vrouwenbond in het Bisdom Haarlem, In aansluiting op de voorjaarsvergade ring, die 27 April zal plaats hebben in het retraitehuis te Bergen, wordt een sociale- retraite gegeven. Na de vergadering 's avonds 27 April wordt die sociale-i'etraite geopend en 30 April gesloten. Het bestuur hoopt, dat vele afgevaardigden die dagen zullen meemaken. Leider is de Zeereerw. Pater Prior J. Gijlswijk O.P. uit Nijmegen. Eiken dag zal tussc-hen de gewone gees telijke oefeningen door, één bijzondere con ferentie gehouden worden, waarbij van ge dachten gewisseld kan worden. Toegangskaarten tot 12 April verkrijg baar bij mej. M. Busken*, Mattenesserlaan, Rotterdam en mej. L. Heeren, Emmapark 2, den Haag. MISSIE-NAAI KRANS „ST. FRANC ISCUS-XAVERI US". Onderstaande brief mochten wij dezer dagen van father Buys te Sarawak (Bor neo) ontvangen: Zeer geachte Dames. Uw zending kleertjes en kerkgoed heb ik met groote vreugde ontvangen en ik haast mij aan u 'allen mijn hartelijken en oprechten dank te betuigen voor die zoo mooie zending. U hebt me werkelijk goed bedach; en 't was een waar feest toen al die mooie jurkjes te voorschijn kwamen. Er ging een gejubel over geheel de Missie, gepaaid met kreten van verwondering; „Apoe" (hetwelk beteekent: sjonge!) werd dan ook menigmaal gehoord. „Oh, dat is rood!" Sjonge, die heeft twee zakken! enz., enz. Vocral de jurkjes met zakjes, daar- werd zoo wat om gevochten. En de kinderen zagen er keurig uit met Kerst mis. Zoo kwam het dochtertje van een on zer christenen ons heel ernstig verzoeken of ik Kerstmis 'n paar dagen vroeger kon laten vallen. Verbaasd over zulk een vraag verklaarde ze zich nader: „Kerstmis is nog vijf nachten slapen af en zoo lang kan ik niet wachten voor ik mijn mooie jurk aan krijg". De meisjes zien er keurig uit nu. Ik heb er werkelijk schik in ze op Zondag zoo keurig de kerk te zien binnenkomen. Ik hoop dat u de foto met de groep meisjes reeds ontvangen hebt. Ze dragen allen jurkjes door u gemaakt. Velen zijn er niet op, omdat de menschen hier zoo verspreid Wat de misgewaden betreft, ook daar was ik natuurlijkerwijze erg mee in mijn schik. Het is keurig werk. De albe en de Buperpli's en de palla werden al dadelijk voor Kerstmis gebruikt. Ik weet niet wie er aan gewerkt hebben, maar dat is min der, ik dank u hartelijk, ook namens mijn Dayak-kinderen. Intusschen zult u zich wel afgevraagd hebben hoe het nu eigenlijk met mezelf en de Dayakkers staat. Wat me zelf be treft, dat zal kort maar goed nieuws zijn. Sinds ik u in 1927 verliet, heb ik steeds n goede gezondheid genoten en zeer veel pleizier in het werk gehad en als u me nu met uw gebeden helpt, dan hoop ik zoo voort te gaan en u weer eens na vele ja ren gezond en wel te ontmoeten. Wat de Dayakkers betreft, dat kan ik zoo maar niet in 'n paar woorden vertel len. Spits dan uw ooren en ik zal u een en ander verhalen Zooals u weet, is Sarawak 't land der Koppensnellers, tenminst. het was. Nu ech ter kan men zich gerust ter ruste leggen zonder 's morgens te ontdekken dat men z'n hoofd kwijt is. Alleen nu begint de lust tot snellen weer te herleven in de binnenlanden. We hopen echter, dat de regeering er in zal slagen de belhamels tot andere gedachten te brengen. Het zou 'n groote ramp zijn, als dat weer zou begin nen. Het is 'n akelig gezicht die doods hoofden ook nu nog in de huizen te zien bengelen in trossen van 15 tot 20 hoofden. Tot zelfs kinderhoofdjes hangen er tus- schen, want de Dayaks belaagden zelfs kleine kindertjes, die aan 't spelen waren om tenminste de bruidschat te kunnen be talen. Gelukkig sterft het uit, maar de doodshoofden worden nog steeds gebruikt ten eerste als zegeteeken en gedenkteeken aan 'a versche kop. tweede worden ze nog gebruikt bij gebrek aon 'n versche kop. Wanneer de rouwtijd gesloten wordt, moet er eigenlijk 'n versch gesnelde kop het huis binnen gedragen worden, dan wordt een gedanst en gezongen, gegeten en gedronken rondom het hoofd. De eige naar van dat hoofd, wordt dan veronder steld, de slaaf van den overledene te wor den. Maar nu kan men zich die weelde niet veroorloven, want 'n kop snellen zou nu beteekenen z'n eigen hoofd verspelen. Daarom wordt er altijd 'n oude kop ge bruikt. Het is natuurlijk den Christenen niet geoorloofd eenig gebruik van gesnel de koppen te maken. Wel staat Rome toe, dat ze de koppen nog in hun huizen heb ben. Het is onmogelijk hen er toe te bren gen die dingen te begraven. Juist 'n paar dagen geleden sprak ik met 'n Christen-opperhoofd en verzocht hem die koppen te begraven of tenminste uit 't gezicht te hangen. Ik vertelde hem, dat hij, als 'n oud christen 't voorbeeld moest geven, dat ik beschaamd was voor mijn vrienden als ze wisten, dat ik hem on der mijn vrienden telde, enz., maar hij was niet te bewegen. Eindelijk stemde hij toe om ze uit 't gezicht te hangen. Met de andere christenen kunnen we zelfs dat nog niet gedaan krijgen. Ze hechten te veel waarde aan dat teeken van dapperheid hunner voorvaderen. Ofschoon de Dayak kers erg moordlustig zijn wanneer eenmaal hun bloeddorst is opgewekt, zijn het toch goedmoedige, openhartige menschen. Men moet wel van hem houden, dien Dayak met z'n franke oogen, stralend van levensvrij heid. Men kan 't hem niet euvel duiden als hij vrijpostig je kamer binnenkomt en de portretjes en schilderijtjes rustig bekijkt, snuffelt in doosjes en kistjes die er mis schien staan mochten en als hij heel on- noozel om 'n klei i beetje tabak vraagt of tracht uit te vinden hoeveel centen men nog in z'n lade heeft .Dan kan hij naast u neerhurken en praten en vragen stellen zonder einde. Voor ze heengaan moeten ze altijd nog 't een en ander bedelen. Zoo hebben ze me al gevraagd om het portret van vader en moeder, dat ze aan de muur zagen hangen; om 'n toog, om 'n jas, 'n broek, ja van alles. In alles moet men uiterst geduldig zijn. Ze vergen zeer veel geduld en dat is alles. Ook al in medicijnen. Ze verlangen medi cijnen, welke plotseling genezen.. Het is onze regel den zieken twee- of driemaal daags medicijnen te geven. Op 'n keer liep een man die buikpijn had, aanhoudend achter me om nog maar meer medicijnen. Er viel niet tegen te praten, trouwens ik had geen tijd ook. Ik werd wat kriebelig. Ik nam een groote flesck water, deed er een lepel zout in, twee lepels suiker, 5 drop pels inkt en liet hem dat naar believen slikken. Hij hield toen natuurlijk op met vragen. Een maand later kwam hij weer om 'n flesch van die zoute drank vragen. Het was zoo goed! En hij kreeg het ook. En nu, geachte dames, ofschoon ik nu wel twintig bladzijden zou kunnen schrij ven, zal ik toch moeten eindigen. Nogmaals mijn oprechten dank voor al uw werk, dank aan u allen. Ik vertrouw, dat u mij en mijn missie in uwe gebeden zult geden ken. Ook u zal ik in mijn gebeden niet vergeten. Met vele hartelijke groeten, U toeg. in Chr., J. BUIS, Pr.-miss. Ongetwijfeld zal deze interessante brief van father Buis door vele belangstellenden en Missie-vrienden en -vriendinnen gele zen worden. Moge het voor velen een aan leiding zijn om lid of donateur(trice) te worden van onze Missie-naaivereeniging. lederen Vrijdagavond naaiclub voor da mes; Dinsdag om de veertien dagen voor jongedames in het Zdta-gebouw, P. K. Ivoor- steeg van 8 tot 10 uur. Steeds zijn nieuwe leden hartelijk welkom. Zoet.Singel 74 De Secretaresse. „SANCTA VERONICA". Vele mooiö giften mochten we deze maand ontvangen. Moedig kunnen we ons liefuewerk voortzetten. Hartelijk, hartelijk dank aan allen, die ons daarbij zoo onbaatzuchtig helpen. Witte Donderdag geen zitting. Willen alle leden de moeite nemen adresverandering zoo spoedig mogelijk op te geven? Na het rondzenden der kaarten voor de demonstratie van j.l. Donderdag kwamen vele onbestelbaar terug. Dit wijst op verhuizingen, die bij hot bestuur niet bekend zijn. Denkt er allen aan, het is uw eigen voor deel! MOEDER-CURSUS. Nu wij in Je laatste rubriek vernamen, dat de Moedercursus met April zou begin nen en alleen was bestemd voor jonge moe ders en moeders, zou ik willen vragen: heb ben er nu zich al veie opgegeven? Kom Moeders, gaat naar de Moedercursus, het is zoo leerzaam, vooral voor de a.s. moe ders, want al denkt men: o ja, ik weet het wel, toch hoort men in dezen cursus al tijd nog punten, die men later in toepassing kan brengen, vooral met de verzorging van do kleine. Ik hoop en. vertrouw, dat vele moeders zich al hebben opgegeven en mocht dit niet het geval zijn, toe, geeft u dan even op of stuurt een briefkaartje met naam en adres aan heb bestuur: mevrouw Manders, Oegstgeesterlaan 12, en de zaak komt in orde. Mej. M. MONTANUS, Sophiastraat 53a. N.B. Donderda-g en Zaterdag wordit het gebed voor elk soort van kwelling niet ge beden, ZONDAG 29 Maart. Palm-Zondag. In de Palm wijding en processie, welke evenals het uitdeelen der Palmen behooren plaats te hebben vóór de Hoogmis, viert de H. Kerk Jezus triomf. Voor een oogenblik ver geet zij hare boetes temming oan Christus alis haren Koning te huldigen door het her denken en voor oogen stellen van Zijn glo rie vollen intocht binnen Jeruzalem. Voor ons is de processie een opwekking om aan Jezus' strijd en lijden deel te ne men, óm eenmaal ook deel te hebben aan Zijn zegepraal. Miss: Domine. Geen Gloria. 2e gebed voor elk soort van kwelling. In de stille H. II. Missen het Laatste Evangelie v. d. Paimwijding. Credo Pregatie v. h. H. Kruis. Kleur: Paars. De H. Mis vormt een schrille tegenstel ling met den He-sanne jubel uit de paim- w ijding. De Introïtus stelt ons voor oogen den verlaten Heiland, in diepe vernedering en gehoorzaamheid tot. aan het Kruis, Zijn Vader cvm hulp smeekend. Gehoorzaamheid en nederigheid en geduld moeten oo.k on ze gevoelens zijn. (Epistel), waarom wij dan ook vragen in het gebed. Het is de wil des Vaders, dat de Zoon zoo machteloos is tegenover Zijne vijanden. Daarom berust de Heiitarüd daarin. Het loon, de opname in de glorie des hemels, zal niet achterblijven. Een aanmoediging voor ons, als wij zien hoe God dikwijls de braven kastijdt en de zondaars tevredenheid (althans uiterlijk) schenkt. (Graduale). Ons geloof is nu weer versterkt en stelt ons in staat eerbiedig te luisteren naar .Christus' lijdensklachten (Tractus) en Hem te zien lijden (Lijdens verhaal). In het Offertorium klaagt de van allen troost verstoken Verlosser, hoe zij Hem spijzigen met gal en Zijn dorst les- scheij met- azijn. Maar hce bitter de lijdens kelk ook is als de Vader wil, da.t Hij dien drinke, Zijn H. Wil geschiede. (Ccrnmunio). Geven wij ook ons geheel over aan den II. Wil Gcds, dan zullen door Christus' Kruisoffer onze fouten gedelgd, en onze verlangens naar gerechtigheid vervuld worden. (Post coram undo). MAANDAG 30 Maart. Mis v. d. Maan dag: Judica. Geen Gloria. 2e gebed voor Kerk of Paus; 3e voor elk soort van kwel ling. Geen Credo. Prefatie v. h. H. Kruis. Kleur: Paars. DINSDAG 31 Maart. Mis v. d. Dinsdag: Nos autem. Verder alles als gisteren. WOENSDAG 1 April. Mis v. d. Woens dag: In Nomine Jesu. Verder alles als gis teren. TER 0PFRISSCHING VAN HET BLOED drinkt men eenige dn™"^ nchtereen 's ochtends vroeg eeu glas na'uurlij „Franz-Josefbitterwatér 3405 DONDERDAG 2 April. Witte Donder dag. Gedenkdag van de instel'ing van het allerheiligste Sacrament des Altaars. Mis v. d. dag: Nos autem. Gloria en Credo. Prefatie v. h. H. Kruis. Kleur: Wit. N.B. Men lette op de veranderingen in den Canon (lijst der vaste gebeden) der H. Mis, zooals die staan aangegeven op Wit ten Donderdag. De Liturgie van dezen dag spreekt van vreugde en droefheid. Het kruisbeeld op het altaar is met een witten doek bedekt; het- orgel wordt gespeeld tot en met de Glo ria, onder het zingen waarvan de kerkklok ken liuiden. De priester is bekleed met wit te vreugdekleeren, waait vandaag herden ken wij de instelling van het Allerheiligst Sacrament des Altaars, de eerste H. Com munie der Apostelen en hunne priesterwij ding. Maar het afscheid dos Heeren en het droevig verraad van Jesus maken dezen dag toit een droevigen dag. En daarom wordt de altaarschel vervangen door den ratel, het orgel zwijgt evenals de kerkklok- keil tot aan de Gloria onder de Paaschmis op Paasohza.te-rdagmoTgen. (Nu Chri«buiS gaat lijden verstommen alle vreugdeklan ken). Na de plechtigheden wordt het al taar ontdaan van de altaardwalen en sie raden. Alleen 'net bruisbeeld blijft staan voor het geopende tabernakel. De ontbloo- tïng van het altaar wijst er ons op, dat het. onbloedig Offer tijdelijk heeft opgehouden en het cutfcleede altaar is een sprekend beeld van den verlaten Obrdsitus aan het bruis. VRIJDAG 3 April. Goede Vrijdag. Sterf dag van onzen Heer Jesus Christus. Van daag w ordt geen H. Mis opgedragen. A'l onze aandacht dient gevestigd op het bloe dig kruisoffer. Onder de plechtigheden de kleur: Zwart. In de zinrijke en hoogst indrukwekkende plechtigheden op den Goeden Vrijdag be deelt de H. Kerk ons voor oogen stellen: Jezus aan het Kruis, opdat wij tot leedwe zen gestemd, ons hart. zóó bereiden, dat wij de vrucht der verlossing deelachtig wor den. Doordringen wij ons diep van onze schuld, van Gods rechtvaardigheid en bid den wij om vergiffenis als vrucht van Chris tus' Lijden. ZATERDAG 4 April. Paaschzaterdag.' Bij de plechtigheden kleur: Paars. Bij de wijding v. d. paaschkaars en H. Mis: Wit. De plechtigheden en de H. Mi® spreken ons van het geheim der Verrijzenis van Christus, óns Hoofd en Aan de geestelijke verrijzenis van Christus Lichaam (wijding v. h. nieuwe vuur en Paaschkaars) en lede maten (wijding van doopvont en doopwa ter). In de twaalf profetiën wordt, ons het tijdperk voor oogen gesteld waarin de Aartsvaders verlangend uitzagen naar het nieuwe TAjk, dat Christus, de Messias, stichten zou en het menschdom nog niet deelachtig was aan de genade der Verlos sing. Aldus bereidt de H. Kerk ons voor op de hernieuwing van leven, welke zij viert in de heerlijke Paaschmis (Epistel). Deze H. Mis werd vroeger opgedragen in den nacht van Zaterdag op Zondag. (Zie gebed en Prefatie van Paschen: invullen vooral in dezen naoht). AllelujaLof aan God voor Zijne goed heid, uitstralend in de weldaad onzer ver lossing (Tractus). N.B. In de H. Mis weer de Psalm „Judi ca" bij dc voetgebeden. Geen Introïtus. On der de Gloria- luiden altaarschel en kerk klokken. Geen Credo. Geen Offert.oriu.m- zaug. Achter de „Lavabo" weer de „Gloria Patri". Men lette ook op de veranderingen in de Canon der H. Mas zooals die staan aangegeven op Paasohzaterdag. Geen Ag nus Dei. Geen Po®toommunio. Na de nut- tiging onmiddellijk de Vespers. IN DE KERKEN DER E.E.P.P. FRAN CISCANEN: Alles al® in bovenstaande ka lender. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. KUNST. We zijn toch maar een gelukkig volk. Zelfs in deze tijden van malaise en barre nood, hebben we nog onze ideëele geneug ten, die ons omhoog heffen uit de diepte onzer dagelijksche zorgen. We durven nog te teren op de kunst schatten ons door onze voorvaderen na gelaten en we vergapen ons nog aan de meesterwerken van Rembrandt en andere groeten. We zitten dus nog niet heelemaal vast aar. het geld, dat riekt naar men zegt, maar waarvan we toch o zoo graag een flinke voorraad zouden hebben. Maar al hebben we dan geen geld, we hebben toch Rembrandt nog, die zijn mooi ste doek, waar wij met een glashard aan- gelaat 35 ton voor 'vragen, voor 35 borrels verkocht, omdat hij schuld had bij den kas telein. En die kastelein knipte er nog wel een stuk af, omdat het doek grooter was dan de grootste wand van zijn gelagka mer. We mogen het natuurlijk niemand ver wijten, dat die meesterstukken, al zijn we er ook nog zoo trotsch op, aan den gek die het ervoor geeft, worden verkocht voor een paar ton en daarom kan het ook gebeuren dat van de ongeveer vierhonderd schilder stukken, die Rembrandt maakte alleen .de Amerikanen er al zeven en veertig honderd zes en vijftig hebben, zooals de kranten vermeld hebben. De overigen zijn gelukkig nog voor ons land behouden en hangen in het Rijksmuseum in Amster dam. Het is natuurlijk achteraf te betreuren voor de Amerikanen tenminste dat van die zeven en veertig honderd zes en vijftig doeken van Rembrandt er maar één echt is, en dan nog niet eens zoo erg echt. Maar als die verschrikkelijk deskundi gen het. er niet over eens zijn of dat eene stuk echt is of niet, dan valt er toch nog wel wat af te kijken. En als dat eene stuk dan een verval- sching is, dan is het niet meer dan billijk, dat er een legertje rechercheurs aan het werk wordt gezet om dien vervalscher op te snorren, niet om hem achter de tralies te zetten, maar om dien man de eer te ge ven, die- hem toekomt-, als de evenknie van Rembrandt. Want het is geen wonder, dat onze kun stenaars er 'toe komen, voor hun werken den naam te leenen van een collega, die toch al een paar eeuwen dood is en dus aan zijn naa-m niets meer heeft. Zij worden er toe gedwongen. De geschiedenis leert immers en zij on dervinden het aan den lijve, dat de kunste naars bij hun leven met al hun werken blijven zitten en honger lijden, omdat nie mand voor hun werk interesse heeft, dat zij eerst als zij dood zijn worden geëerd en dat hun werken dan pas kapitalen op brengen, waarmee anderen dan gaan strij ken. Dat mag wel en een naam van een dooie collega leenen mag niet. Dat is niet eerlijk. Al die deskundigen hebben verstand van kunst, zoo gauw de naam van Rem brandt of een ander, die te laat beroemd geworden is, onderaan het doek staat. Waarom zouden de kunstenaars dan niet een van die beroemde namen op hun doek schilderen. Dan verdienen ze tenminste nu ook eens wat bij hun leven. Waarom mag je wel onder een schuil naam schrijven en niet onder een schuil naam schilderen, vooral als het geld op brengt. Zie Amerika. En dan kunnen bovendien die verschrik kelijk deskundigen eens bewijzen, dat zij werkelijk zoo verschrikkelijk deskundig zijn. Dan eerst zal ons land met recht het land van Rembrandt zijn. DANIëL. OUDE ROMANTIEK. C. S. 126. Hartel. lentegroet en dank voor Narcis. Tulpen gaan we samen plukken. Moed houden. (Advertentie). Er valt toch nog wel wat te loven In ons soms liefdelooze land, Er is nog liefde (zie hierboven: lk las het gist'ren in de krant Twee zielen samen één gedachte, Romantisch zooals 't vroeger was, Die op elkander moeten wachten. En bloemen plukken gaan m 't gras. Die lutt'le woorden openbaren Twee zielen vol van liefdeleed, Een liefde als in vroeger jaren De jeugd in veel oprechtheid deed. Zoo zie ik dus in deze tijden Ik hoopte daarop lang niet meer. De liefde voor elkander strijden De romantiek van vroeger weer. Zij gaan niet stiekum langs de straten. Neen, daarvoor krijgen zij geen kans, Want vader had het in de gaten En vader is nog heel wat mans. Er zijn dus vaders nog te vinden Die nog de baas zijn in hun huis. En die, als zoon of dochter minde Nog durft te zeggen: jij blijft thuis! Dan stuurt hij als in vroeger jaren Een hartelijke lentegroet, En kranten, die er toen niet waren Vertellen haar: C. S. Houd moed. Straks gaan we samen tulpen plukken, Wanneer het eenmaal lente is, Geen zal mijn liefde onderdrukken; Ik zeg je dank voor je narcis. Hoe liefelijk en hoe idyllisch Hoe bloeit opnieuw de oude tijd. Want zie, de liefde, die op til is Wordt sterker, grooter door den strijd. Ik keek op straat eens om mij henen, Ik zag er: samen dertig jaar, Toen was mijn visioen verdwenen En 'k dacht: ik droomde zeker maar. TROUBADOUR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 6