'AME5 RUBRIEK
eSKSR*
Kil
m fsv
(V I i i-^l j B,
KLEUREN GEVEN STEMMING.
Kleuren spreken tot het gevoel.
Sommigen werken vroolijk, anderen
droefgeestig, anderen bezielend als
we ze aanschouwen.
Het is een niet onbelangrijk feit,
dat kleuren in een menschenleven
van heel veel belang kunnen zijn.
Soms zijn we ons van dit feit niet eens
bewust, maar constatee:en slechts,
dat we somber of vrooliik gestemd
zijn, overmoedig of terneergedrukt,
maar dat we dit te danken hebben
aan de kleuren die ons omringen,
komt zelfs niet in ons op.
Ook de weersgesteldheid speelt een
groote rol. Maar waaruit bestaat de
gesteltenis van het weer anders dan
uit kleurig-verscheidenheid of kleur
loosheid?
Schijnt de zon helder aan den hemel,
dan bestraalt zij de aarde zóó, dat zij
wonderlijke kleuren toovert en alles
als herboren er uit ziet, maar zien wij
de loodgriize wolken somber en drei
gend aan het uitspansel, dan verkilt
en verstolt ieder gevoel van warmte
en gloed in ons binnenste en we voe
len ons koud en dof en we merken met
droefheid op, dat alle kleur in de na
tuur is verbleekt en vervaagd.
Doch dan hebben we nog ons heer
lijke, groote hulpmiddel: ons vernuft'
We kunnen tóch een aangename sfeer
scheppen al is het buiten nog zoo som
ber en troosteloos, wij k"nnen bin
nenshuis een effect bereiken, alsof
het jubelende, kleurige lente was!
Zelfs al laat de lente nog wat op
zich wachten, wij kunnen de lentesfeer
reeds nu scheppen!
Het is waar dat rose, blauwe en
gele kleuren vroolijk stemmen en ons
iets zeggen van jeugd en voorjaar
Oranje, rood en purper doen ons
denken aan vlammende liefde, aan de
rijpheid van den zomer, aan dwaze
overmoed en sprankelende levenslust
Violet, groen en bruin doen rustig en
weldadig aan.
Zacht blad-groen is beslist kalmee
rend en kan dan ook voor huiskamer
en slaapkamer worden aanbevolen.
Ook een studeerkamer -kan in groene
toon gehouden worden.
Voor neerslachtigen is een licht en
vroolijk kleurschema aan te raden
Lichtgeel, perzikkleur en hemelsblauw
zijn uitstekende combinaties voor de
zulken. Voor nerveuzen, die meestal
weinig levenslust bezittten, zouden we
de sombere winterstemming kunnen
verjagen door oploopende geelgoud
zonnebrand-kleuren aan te brengen in
het vertrek. De resultaten daarmede
Veel werk wordt er gemaakt van de
kimono's. Vaak zijn ze van gewat
teerde zijde in zachte tinten vervaar
digd, en geheel met bijkomende of wel
cortrasteerende kleuren geborduurd.
No. 1 is een donkerblauw zijden mo
del, waar het geheele onderste gedeel
te, een landschap voorstellend, inge
weven is.
No. 2 een zacht-gele kimono, waar
op met dikke zijde een pauw is gebor
duurd in natuurlijke kleuren. De vogel
bereikt, zijn gewoon verrassend.
Met zulke kleuren om ons heen móé
ten we in een goed humeur raken en
onze kwellingen vergeten.
LJLLY.
IETS OVER CIJFERS.
De Romeinen, die het meest met de
volkeren van vreemde landen in aan
raking kwamen, hadden ook het eerst
cijfers noodig. Nu was het voor hun
heel moeilijk om getallen in cijfers uit
te drukken. Het meest voor de hand
liggend was het gebruiken van de vin
gers. Zij telden op hun vingers en
deelden zoo mede, hoeveel van c' J
dat zij bedoelden. Vijf was een .er
verbreid begrip, en omdat iedere hand
vijf vingers had. teekenden zij het
cijfer, vijf in den vorm van een uitge-
spreiden hand, n 1. V. Wilden zij nu
aangeven dat zij niet vijf, maar vier
stuks van iets hadden gekocht, dan
teekenden zij die V en zetten daar een
I voor, zoodat 4 dus was IV. I, II en III
konden wel zoo aangegeven worden,
IV en V op deze manier. Het was nu
ook, niet moeilijk meer grootere hoe-,
veelheden dan V aan te geven. Men
zette er dan eenvoudig I of II of III
achter, men duidde dus 6, 7 en 8 als
volgt aan: VI, VII en VIII. Twee han
den tesarnen. met tien vingers werden
aangeduid als X, dus twee uitgespreide
handen aan elkaar geschreven. 9 gaf
men weer door X met een I er voor,
dus IX.
30 door XXX. 50 werd een L en 40
een X voor de L dus XL, 100 door C,
90 door XC.
Het was een vrij primitieve manier,
doch men was al gauw in staat de
meest groote getallen op deze manier
aan te geven, men schreef, net als wij,
eerst de grootste cijfers, die de hoogste
waarde vertegenwoordigden, daarna
de honderdtallen, de tientallen en de
eenheden. 179 werd b v. C LXXIX
Toch was de manier wel veel omslach
tiger als wii tegenwoordig gebruiken,
vindt U niet?
zit hoog in den rug, terwijl zijn deco
ratieve staart tot onderaan den zoom
wordt voortgezet. De lange wijde mou
wen hebben een verschillende teeke-
ning, zooals men op de afbeelding kan
zien.
Ten slotte No. 3, een rose kimono
van cashmir. Het heele schouderstuk
en het bovenste deel der mouw zijn
met donkerrose opgewerkt, terwijl de
verdere versiering in roode, groene en
lichtblauwe kleuren geborduurd is.
DE „TEA-GOWN".
Tegenwoordig draagt een elegante
.rouw bi) de 5 o clock tea zeer ge-
kleede middagjaponnen, doch als men
een theemiddag thuis heeft, ziet mer
hier en daar de gastvrouw verschijnen
in een vaak zeer kostbare tea-gown.
No. 534 laat u er een zien. gemaakt
van mokka-kleurige, voile de soie. Het
lijfje, dat geheel uit ,,smock" werk be
staat, is nauwsluitend en komt tot even
onder de taille. De zeer ruime en lange
rok hangt wijd klokkend neer, maar
valt van voren open en laat een soort
pyama pantalon zien, van onderen be
eindigd met een soort bijpassend sa
tijn. De zeer wijde lange mouw is var
dezelfde voile de soie als de rok. Een
gevlochten koord van zijde met lange
kwasten afgewerkt, draagt men om de
taille.
LENTE-MODE.
De nieuwe, lange tuniques zijn er
weer! Ja, ze zijn nieuw en toch eigen
lijk heelemaal niet nieuw. Ze worden
gedragen over een zijden onderjapon
of rok, evenals vroeger.
De strooken op de rokken komen
ook weer terug! En de half lange
mouw!
Het pofmouwtje verheugt zich al
weer hevig in de belangstelling, vooral
voor de baljaponnetjes, de halve mouw
wordt gezien aan het namiddag-model.
De rokken zijn erg wijd, vele hebben
een glad heupstuk en bijna allen plooien
of inhaalsels. De klokken worden min
der gezien. Bij een uitgesproken ge-
kleede japon is de rok volkomen lang
te noemen en naarmate het toilet een
voudiger wordt, neemt de rok iets af
in lengte. Toch is deze merkbaar lan
ger dan in het vorige seizoen.
Van de mouwen wordt veel werk
gemaakt. De afwerking der manchetten
en de wijdte der mouw zelf speelt een
voorname rol. Verder verdient de hals
afwerking eveneens onze belangstel
ling.
Men ziet geen twee halzen, die de
zeilde zijn.
Er zijn ronde halsuitsnijdingen zon
der eenige versiering en V-vormige, die
in een lintstrik over de borst eindigen,
dan eindelooze variaties in kraagjes en
revers van ander materiaal dan de
japon zelf, voorts leuke platte plissée's
in licht rose of blauw en kantstukken,
gepuht of V-vormig in écrukleur.
De korte jasjes van kant of crêpe
georgette voor den avond verheugen
zich nog in een groote populariteit.
Langzamerhand zullen de ongelijke
punten aan den rokzoom verdwijnen en
plaatsmaken voor den geheel langen,
rechten, doch zéér ruimen rok.
IRIS.
DE VOORJAARSHOED.
Van de hier en daar reeds geëtaleer
de stroohoeden laten wij U hier een
coquet modelletje zien, van heel fijn
gevlochten grijs-zwart stroo. De rand
is klokkend en op zij met een diepe
plooi in elkaar geknepen; tevens is
hier een kleine lintgarneering van
grijs zwart aangebracht. Achter tegen
den bol ziet men een gefronst belegsel
van hetzelfde materiaal.
WETENSWAARDIGHEDEN.
Vernuftig!
Spaansche boeren hebben ontdekt,
dat men van oude automobielbanden
uitstekende schoenzolen kan maken.
Graan.
Koren en mais zijn giften van de
nieuwe wereld aan de oude. Columbus
wordt geacht de eerste te zijn, die het
Onze avondschoentjes mogen zich
nog steeds in een groote belangstelling
verheugen. De meest luxieuze en kost
bare stoffen wendt men aan, om onder
de lange avondjapon de schoen toch
flink te doen opvallen. Op licht satij
nen schoentjes draagt men veel strik
jes van wit metaal, geheel bezet met
„Strass". Het is heelemaal geen ver-
eischte, dat zoo'n strikje precies mid
den op de voorschoen wordt beves
tigd. U ziet op onze teekening een af-
graan mee naar Europa bracht. Het
werd niet alleen gebruikt als meel, ge
malen om voedsel van te maken, doch
men perste er ook slaolie uit- maakte
er zeep van, glycerine, glucose, koren
stroop, gom, dat gebruikt werd ora
postzegels op te plakken en envelop
pen dicht te maken, „pargol", een
soort van rubber dat gebruikt werd om
schoenen waterdicht te maken. Van de
halmen en de bladeren maakte men
papier, carton en men vulde er de
matrassen mee op.
KNIPPATRONEN.
Van alle op deze pagina voorko
mende modellen, stellen wij papieren
knippatronen beschikbaar a* f 1 45
per stuk Bij bestellingen moeten be
halve het nummer der teekening,
tevens de gewenschte maat duidelijk
opgegeven worden.
Het bedrag moet in postzegels bij
gevoegd worden; men kan het echter
ook vooruit per postwissel voldoen.
Men adresseere: Redactie Damesru
briek, Stuyvesantstraat 47, Den Haag.
De volgende maten op te geven:
AB schouder.
BC gebogen arm.
C polswijdte.
DE hals tot taille.
E—E tafllewijdte.
EF rok lengte.
HH rondom heupen
JK rug.
KL achterlengte rek.
beelding waar bijv. de versiering op
den zijkant is. Verder vestigen wij uw
aandacht op een hak, die heelemaal is
ingelegd met schitterende steentjes. Op
zwarte avondschoentjes kan men ook
gebruik maken van .Strass" met ge
kleurde steenen er tusschen, liefst rood
of groen, hoewel enkel Strass" over
het algemeen chiquer is. De andere
afbeeldingen vertoonen modellen van
bouclé's, die men in Holland ten on
rechte gespen noemt
DRIE KIMONO'S.
ONZE TASCH.
Veel variatie is er den laatsten tijd
in de tasschen niet gekomen, wat be
treft model en 't materiaal waaruit ze
zi'n vervaardigd De meeste zijn flink
groot, uitgevoerd in alle denkbare
leuren leer, peau de suède, zijde of
fluweel. Zoo goed als alle tasschen
hebben een overslag, of worden met
een patentsluiting gesloten. Ook de
hier afgebeelde modellen hebben
eigenlijke sluiting de „Zipp", doch de
klep wordt daar overheen geslagen.
No. I heeft in de klep een opening,
waardoor een strik wordt getrokken,
terwijl bij No. II de overslag achter 'n
bandje wordt geschoven, welk bandje
met een aardige strass-versiering op
de tasch is bevestigd.
SCHOEN-VERSIERING.