ZATERDAG 14 MAART 1931 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 8 47 Mien Breukel, Prins Hendrikstraat 45 Alphen a. d. Rijn. 48 Marie Hoogeveen, Heerenweg 39, Noord wijk. 49 Cor van Diest, Zand&lootkade 49, Sa-ssenheim. 50 Annie Hölcher, B 193, Roelofarends- veen. 51 Sjaantje Boekraad, Nieuwstra-at 29, 52 Oor Verhagen, Westeinderweg 8, Stompwijk. 53 Nico Boon, Oltmanstr. 10. 54 Rina v. Berkel, 348 B, Roelof arends-- 55 Mariefcje Bakker, B 347 Roelofarends- 56 Marietje Koot, Buurtweg 122, Waa senaar. 57 Tonia Bakker, B 83 Roelofarendsveen 58 Johanna Bakker, B 347 Roelofarends veen. 59 Marietje Pley, Lijsterstraat 4. 60 Jan Disseldorp, Stompwijk 104. 61 Leo Witgenburg, Levendaal 78. 62 Bertie Fleur, Hooge Rijndijk 59. 63 Marie Juffermans, Stompwijk. 64 Annie Juffermans, idem. 65 Nolly Juffermans, idem. 66 Grietje Klink, Roelofarendsveen B 290 67 Dina Klink, idem. 68 Viooltje, Nieuwveen. 69 Tom Gijbeis, TuJpenstraat 25. 70 Anny Sanders, A 59, Langeraar. 71 Frans Sanders, idem. 72 Cato Koek, Roelofarendsveen, Noord einde B 66. 73 Annie v. d. Bosch, Meerlaan 1 Stomp wijk. 74 Jan v. d. Geest, Warmond a. d. Zijl. 75 Jan de Boer, Zeestraat 38, Noordwijk 76 Miep Schol ten, Utrechtsche Straat weg 20, Woerden. 77 Marie Broekhof, Zuidhoek B 411, Roe lofarendsveen. 78 Annie van Egmond, no. 4, Aarlan- derveen. 79 Gerarda Kraakman, Lombokstr. 35, Heemstede. 80 Adriaan van Barneveld, Leliestr. 2. 81 Marie Lagerberg, J. v. Goyenkade. 82 Janneman, Zoeterwoude. 83 Tonny Duindam, Koornbrugsteeg 2. 84 Bévander, Leiden. S5 Oornelis, Leiden. 86 Bep Castelein, Oude Rijn 30. 87 Nelly Huyts, Oude Vest 199a. Jetje Castelein, Oude Rijn 30. Toni Cocx, Aarlanderveen 60 Noord einde. Mina Stijnman, Stompwijkscheweg 152 Stompwijk. Corry van Veen, Roelofarendsveen B 373 Jan v. Veen, idem. Leen v. Veen, idem. Johan v. Veen, idem. Madeliefje, Leiden. Ini Raaphorst, Meerburgerstr. 12. Nico Heemskerk, B 262, Roelofarends veen. Sien Potlood, Nieuwveen. Jannie v. d. Bosch, Stompwijk, Meer laan 5. Johanna Elstgeest, Sassenheim. Bets v. d. Voort, Stompwijk. Geertrui Wortman, D. 105, Rijpwe- tering. Truus Belt, Stompwijkerw. 177 Stomp wijk. Piet van Emmerik, B. 224, Roelof arendsveen. Jo v. d. Klugt, Noordeinde B 39, Roe lofarendsveen. Marietje Hooymans, Maria-Hoeve, 106 107 Catharina Jansen, Stompwijk 150. 108 Dora Verdel, B 391, Roelofarendsveen 109 Jeanne Verdel, idem. 110 Wim Trel. 111 Jan Leioher, Hooge Morschweg 15. 112 Leo Grevers, Ruigelan 1, Wassenaar. 113 Corry van Rijn Oostmolen, Wasse naar. 114 Nelly van Rijn, idem. 115 Johanna de Haas, Stompwijk No. 43. 116 Ali Sohakenhosch, Dorpsstr. B 196, Warmond. 117 Piet Sohakenhosch, idem. 118 Nelson, Voorhout. 119 Gerarda Oocqheit, Kerkhofpad 31, Noordwijk (B.). 120 Antoon v. d. Akker, Valkenburg 63, Zuid-Holland. 121 Dora Nahon, Hazerswoude D 256. 122 Fie Nahon, idem. Ziezoo! Nu ben ik klaar. De volgende week vertel ijk van deze wedstrijd nog wat! Met dank voor u allen. Jelie liefhebbende Oom WIM. IMTERPAROCHIEELE kolping's eerste opvolger. XI. In September 1901 kreeg Generaal praes-es Schafer tijdens het koorgebed in de Keulsche Dom een aanval van een be roerte. In de daaropvolgende weken scheen het, alsof hij er weer bovenop zou komen, maar al spoedig namen z'n krachten meer en meer af. Toen ik met de dokter sprak en hem op 't bedenkelijke van zijn toestand wees, verzocht hij mij hem de laatste H.H. Sacramenten toe te dienen, wat ook ge beurde. Twee maanden lang lag hij op het ziekbed. Mijn laatste bezoek bracht, ik op 14 Nov. 's avonds bij hem met Prelaat Kirschberger, Centr. Praeses van Beieren. Wij vonden de zieke nog bij bewustzijn en met moeite kon hij nog aan ons verzoek voldoen, ons zijn priesterlijke zegen te ge ven. Op 16 Nov. 's morgens stierf hij. Schaffer had vaak als z'n wensch te ken nen gegeven, dat hij in de Minoristenkirche, in de nabijheid van zijn grooten voorgan ger begraven zou worden, opdat, zooals hij zeide, „Naast iemand, die groote dingen tot stand gebracht heeft, ook iemand ruste, die het goed gemeend heeft". Ook de Keul sche gezellen zouden het gaarne gezien hebben, wanneer zij evenals aan Kolpings- graf, tevens aan de rustplaats van zijn eerste opvolger hadden kunnen bidden. Zelfs Kardinaal Gruscha en vele Diocesaan praesides uitten den wensch, dat men de overledene in de kerk waarin het graf van Kolping was, terruste zou leggen. Maar deze wenschen waren helaas niet te vervullen. Het Metropolitaan Kapittel van Keulen bezit op het Friedhof Melaten een ge meenschappelijk graf en zoo moest de over ledene daar begraven worden. Veel jaren later op Woensdag 16 Juli '30 werd 't stof felijk overschot van hier naar het graf der Ver. overgebracht. Men had hem indezelfde zaal van de Ver. opgebaard waar ook Kol- pi'ngs stoffelijk overschot, voordat het ter aarde besteld werd, gerust had. Eeu plechtige en indrukwekkende rouw was door de gezellen aangebracht, men had de zaal als chapelle ardent ingericht. De baar was in 't midden van de zaal onder een menigte planten en bloemen op gesteld-. De Weensche diocesaan praese3 Mi- ohele, dien Kardinaal Grüscha eveneens na ontvangst van het bericht van overlijden naar Keulen ontboden had, zeide, toen hij dit zag: „Zoo wordt bij ons geen Kardi naal opgebaard". Twee dagen lang wissel den scharen van gezellen en patroons zich af met gebed bij de baar, en de duizenden die kwamen om de doode voor 't laatst te zien. kregen den indruk, dat hier een vader aan zijn familie ontrukt was. god zegene het eerzame handwerk. III Het zuiver katholieke standpunt: het be roep te zien als een door God Opgelegde taak was dus de kern van onze vorige be schouwing. Wie heeft deze gedachte, deze religieuse gedachte aangegrepen als het kernpunt voor de nieuwe ordening der maatschappij? Het is de man, die 80 jaar geleden, den groet de wereld, inzond, den groet van oqze vereeniging: „God zegene het eerzame handwerk". Ieder, die een christelijke hervorming der maatschappij wil, heeft dan ook de gedachte van Kolping tot uitgangspunt te nemen. En het werk van dien edelen priester, dat altijd levend blijft in zijn Gezellen-Vereeniging, heelt dat voor dezen tijd nog sociale bèteekenis? Reeds hebben wij getracht aan te toonen hoe meer andere juist de Gez.-Ver. door program en vorm a. h. w. geroepen is '<n onze eeuw van nieuwe ideeën, nieuwe vor men en nieuwe praktijken de gedachten van Godsdienst en Arbeid hoog te houden en hoe zij vormt christenmannen van 18' ka- raast. Ondanks het vele en goede door de Gez.-Ver. reeds verricht, hoort men soms nog de vraag of Kolpings program sociale beteekenis heeft. Waar dit voor ons land is bevestigd heeft het toch zijn nut ook eens een gezaghebbende „Duitsche stem" te Utenhooren. Het was niemand minder dan een der grootste sociale werkers van Duitschland, Dr. Theodor Brauer, die als volgt sprak: „Ik geloof door mijn werkzaamheid een diepen blik te kunnen werpen op de soci ale verhoudingen, ik zie dan voor mij -de hedendaagsche geblaseerde jeugd, welke men niet kan naderen met de traditioneele argumenten; ik heb in vele cursussen de mogelijkheid, om den zieletoestand niet slechts van allerhande lieden uit de ar- beidswereld, maar ook van de beambten der arbeidersbeweging aan te voelen; ik leef verder doordrongen van de ontzaglijke verplichtingen, die juist heden de arbeiders- en vakbeweging draagt! Ik denk aan den anderen kant echter ook aan het nog altijd aanwezige idealistische streven, dat bij duizenden en nog eens duizenden in een of andere hoek van hun innerlijk wezen, tege.i" over de geheele lichtvaardigheid van de hui dige atmosfeer, een verlegen bestaan voert en slechts wacht op de juiste manier ora in werking gesteld te worden. Aan dat alles denk ik en ik verzeker u, juist op grond van mijn ervarigen, dat naar mijn vaste over tuiging de Gezellenvereeniging als zooda nig, als katholiek-sociale vereeniging, voor al heden onontbeerlijk is". Er ligt iets plechtigs in de uitspraak van dezen socialen werker, die midden in het leven van het Duitsche volk stond en staal een man, die dat volk 'vier jaar lang in trots de wapens zag voeren tegen een halve we- lerd; die dat volk van discipline ineen zag storten en op de puinhopen van vergane grootheid mee opbouwt een nieuwe sociale en economische toestand; die man heeft verklaard dat onze vereeniging heden on ontbeerlijk is. Denken we, als Josephgezellen, wel ooit genoeg na over zulk een uitspraak van ge zaghebbende zijde'? Waarlijk, uit de talrijke uitspraken van velen en zeker niet't minst van onzen Bisschop, vorig jaar geuit op onze Gez.ellendag, kan men de waarde afmeten van de woorden van hen, die ons klein, be trekkelijk smal landje, met hautain gebaar durven beweren, dat de Geg.-Ver. „uit den tijd" is. Nu het de tijd is een betere toestand op sociaal terrein te verkrijgen, waar een toe stand recht tegenover de leer van Mars, moet men de kracht van Kolpings program niet onderschatten. Ten slotte, wat betreft AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND Deze rubriek verscnijuc dee Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeehngen te richten aan één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van dei- Laan, Rijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. I. van den Abeelen, Willem de Zwijger laan 25, Oegstgeest; Mevr. FehmersBoerKnottnerus', Warmonderweg 37. Zaterdag, 14 r/aart 1931. Het epistel van dezen morgen verhaalt ons de belasterde onschuld van Suzanna door haar gebed en verbnoaiiwen op God aan het licht gebracht. En in het evangel ie lezen wij hoe Christus de overspelige vrouw van haar zonden geneest door haar stand vastigheid te leeren en op God te vertrou wen. Onschuldig of schuldig hebben wij voortdurend de goddelijke hulp noodig om ons te bevrijden van onze vijanden. De ziel zuiver en aangenaam aan God is ten prooi aan hevige aanvallen van den duivel en zijn trawanten. Hoe grooter de deugd is, hoe grooter is zijn jaloezie en hoe feller hij werkt die ziel in zijn netten te vangen. Evenwel laten wij niet vreezen, ongetwijfeld is zijn macht groot en zijn wij zwak, maar *t geheim van onze sterkte is in den naam des Heeren. Ons vertrouwen op God moet onuitputtelijk zijn en Hij zal ons doen overwinnen. De bevrijding van de kuj- sehe Suzanna door Daniël is voor ons het symbool aan de wonderbare bijstand waar mee God de getrouwe ziel omringt, die in de beproeving Hem aanroept. De Heer verhoor de haar gebed. Wat doen ons de bekeringen, de Laster en vals-che be schuldigingen, wanneer wij ze overwinnnen en met toegeven aan het. kwaad. Mochten wij in zonden gevallen zijn en in waarheid beschuldigd dan toch zeker hebben wij een verlosser noodig. Ook dan met- vertrouwen tot God gegaan, want Christus veroordeelde ook de overspelige vrouw niet. Vol vertrouwen zag zij op tot God en Hij sprak: Ook ik zal u niet ver- oordeelen, ga heen en zondig niet meer." officieele mededeelingen. Demonstraties. Denkt om de demon straties op 26 Maart as. der Oliefa.brieken „Ga-Lvé.Delft" in de kleine Stadsgehoor zaal. Uitnoodigingep. zullen nog worden toe- Hulp in de huishouding en de Baby. Voor hen, die gaarne een offertje voor het sohoone' door deze onderafdeel ing beoogde doel brengen, moge dienen, dat die onder- afdeelmg onder no. 173307 bij den post cheque- en girodienst is aangesloten. Eigengebouw-fonds. Deze maand kwam voor dit fonds een bijdrage in van 10, jaarlijks terugkeerende. Wie meldt zich voor een geregelde jaanlijfcsche, maande! ijk- sehe of kleine wekelij'ksehe bijdrage voor dit fonds aan? Onze propagandisten willen het. bij U komen halen. Propaganda. Hoe heet het nieuwe lid, dat gij zo.udt aanbrengen? Los Uw belofte in, meld het. nieuwe lid spoedig bij het Be stuur en verdien daarmede de voor U reeds klaar liggende verrassing Zitting „SANCTA VERONICA" Donder- dag 26 Maart van 35 uur Pieterskerkkoorstraat 15. Véél giften en gaven zijn de vorige zit ting ingekomen. Wij danken alle goede ge vers en geefsters; Er is echter heel wait noo dig, vooral nu 't weer opnieuw koud is ge worden. Wilt ge een goed werk doen? Brengt dan 26 Maart een nuttig en warm moedercursus. Vandaag kan ik mijn schuld aan de beide inzendsters over de Moederoursus, inlossen. Waneer het waar is, dat de toetreding van Moeders, om dezen cursus te volgen, werd tegengehouden door het feit., dat deze cursus ook toegankelijk zou zijn voor jonge vrouwen en meisjes, kan ik u de verblijven de mededeeling doen, dat ilk in overleg met uw Bestuur, besloten heb, deze cursus met vastheid voor Moeders of as. Moeders te houden. Het zal voor het zich veel moeite getroostende Bestuur, een voldoening zijn, uitspraken van gezaghebbende sociale werkers, geven we nog die van Dr. Cassianus Hentzen O.F.M.: „Verschillende sociaie Vereenigingen zouden misschien kunnen verdwijnen, maar de Gez.-Ver. hebben we meer dan ooit noodig". S. M. Adspiranten-cursus. Dinsdag a.s. begint de cursus van een viertal avonden voor de adspiranten, die Zondag 26 April zullen worden geïnstal leerd. Getrouwe deelname is voor instal latie vereischte. De bedoeling van deze cur sus is inleiding in het program en de orga nisatie van het Kolpingswerk. Huisvlijt- en Vaktentoonstelling. Allen leden is toegezonden een circulaire over onze Huisvlijt- en Vaktentoonstelling. Wij verzoeken nog eens dringend met de opgave voor deelname niet langer te wach ten. Dit in verband met de nadere rege lingen door de Tentoonstellingscommissie. Voor groote stukken geldt dit op de eerste plaats, maar ook voor de kleine stukken. Men geve zich op bij het commissie-lid Jan Vreebrug Jr. of adresseere aan Je Tentoonstellingscommissie Rapenburg 52. dat nu velen zich op zullen geven, anderen zullen aansporen zulks te doen, zoodia.t we in April met een flinke club kunnen aan vangen. Ik ben de geachte inzendsters zeer dankbaar voor hun opmerkingen, al kan ik hun gevoelen niet doelen. Het bewijst in ieder geval dat er onder onze leden een zelfstandige opinie bestaat en we niet klak keloos zullen napraten, wat anderen ons voorzeggen. ZUSTER VAN DEN ABEELEN. „DE GRAAL". Opvoering van een massaal spreek koor door de leden van de Graal beweging in het Stadion te Amster dam op den 2en Paaschdag. Lfelijk de couranten reeds aankondigden, en ook de lila-blauwe aanplakbiljetten, die we reeds overal door de stad zien op duiken, heeft, de Graalbeweging, organisa tie van alle R.-K. meisjes boven 13 jaar, die sinds enkele weken ook hier in Leiden een huis bezit op de Hooigracht, het Sta dion te Amsterdam voor den 2en Paasch dag afgehuurd, om daar met al haar le den, die met exra-treinen van alle kanten zullen binnenstroomen, een leekenspel uit te voeren. „Het Koninklijke Paaschkruis", dat ge heel uit spreekkoren bestaat. Niet minder dan 2500 Graalleden zullen hier aan deelnemen, waaronder ook een 200 jonge meisjes uit Leiden. Om U iets over oorzaak en bedoeling van dit spreekkoor duidelijk te maken, kunnen we 't beste aanhalen wat de „Zil veren Trompet", veertiendaagsch tijdschrift van de Graal hierover schreef onder den titel„H et Koninlijke P a a s c h- k r u i s". „Bijna twee jaar geleden stonden twee „Vrouwen van Nazareth", met een fel rood programma in hun hand, klein en verloren tusschen de duizenden en duizenden in het Amsterdamsche Stadion, waar de A. J. C. haar I-Meidag vierde. „O ntwaakt, vertrapten dezer aard e", schalde de fanfare, in stram gelid marcheerden honderden A.J.C.'ers het Stadion binnen brachten met gestrek- fcen arm en 'n kreet „H e i 1" hun groet aan de leiders der S. D. A. P. op de tribune. Midden in het Stadion was de Meiboom geplant en lichtvoetig dansten jongens en meisjes zingend er omheen. Dan kwam 't Spreekkoor, en dat heeft op ons eens machtigen indruk gemaakt. Sterk gerythmeerd, met felle stemmen, vereenigden zich de honderden om met elkaar te getuigen van hun eigen roode ideëen. Getuigen, ja het was een g e- tuigen. Ze dreunden niet op een van buiten geleerd versje, nee, wat ze zeiden, da-t kwam uit hun ziel, dat was hun over tuiging, die zij, jonge menschen, ieder voor zich alleen misschien slechts aarze lend zouden te berde brengen, maar die ze daar, sterk met elkander wel durfden, neen, moesten uitschreeuwen in de refrein regels, dat het geluid kaatste teeen ee wanden, dat het dreunde, die roep uit hon derden jonge keelen ONTWAPEN ROEPT ONT WA PEN. Ik kan het niet naschrijven, maar die roep dreunt nog in mijn hoofd. We ervoeren wat geweldigs kan uitgaan van een spreekkoor, als de overtuiging daar gloed en kracht aan geeft.. Je voelt dan de ziel van de massa. Er springt een vonk over van de executanten naar het publiek. Het wordt meegesleept, opgezogen door die machtige uiting van die massa, één in overtuitging van wie de vreugd, van zich te kunnen en te mogen uiten zonder schroom, van het gezicht straalt. 't Waren er daar honderden, 'n beschei den groep eigenlijk in die kolossale Stadino ruimte. Met duizenden, die met evenveel vuur en enthousiasme van een innerlijke overtui ging blijk geven, dat moest iets overwel digends zijn, iets grootsch, iets buitenge woons. En terwijl alweer de Internationa schetterde, zagen we elkander aan en ke ken toen op 't rooie program in onze han den. „Nou wij", heette 't, en 't was iets van Kleerekooper. „W a n n e e r w ij V' dachten we. Och arm, ik geloof, dat „De Graal" toen vijf tig leden telde, en dan hadden we er vast nog dubbel geteld. Veel sneller dan we ooit gedacht had den is onder Gods zegen „De Graal" ge groeid. 't Wordt tijd, dat ook wij met duizenden op zullen trekken om met laaiend enthou siasme te getuigen voor onze ideëen, voor onze idealen. En gedachtig onzen Graalgroet: „E x- c e 1 s i o r", Alleluja, Vooruit! heeft het Hoofdbestuur kloek besloten: „Voor uit! Niet talmen, niet wachten. Wij wil len het spreekkoor, dat zoo rijk en zoo overweldigend zijn kan, dat voldoet aan de behoeften van het jonge meisjeshart om zich te geven en zich uit te spreken, niet langer uitschakelen in onze Katholieke be weging. Het is een groot en krachtig mid del in den strijd voor God en Kerk herinner je het artikel over Keulen in de vorige Trompet maar het z a 1 een ge weldig middel zijn in den goeden strijd, den strijd voor Christus, den strijd vóór ons Roomsche Ideaal. En op 't Stadion te Amsterdam, waar toen de Meiboom stond en de roode jeugd ora heen danste, daar zal staan massief en hoog: Het Kruis. Met Tweeden Paaschdag zullen we der wereld een Paaschboodschap brengen en die is„In hoe signo vincesin dit tee- ken zult gij over w i n n e n. En ons spreekkoor, dat we daar met 2 5 0 0 om het Kruis geschaard zullen zeg gen, uit de diepte van ons hart, heet Het Koninklijke Paaschkruis. In blinkend witte kleeren, met het kruis op de borst, zullen we daar staan, n fleurige, jonge, begeesterde groep. Het kruis ge hoond en gesmaad, gebannen uit de maat schappij en gezin, dat zullen we hulde brengen. Wij die gelooven in de heilsbood^ schap van het kruis, we zullen getuigen aan de duizenden en duizenden, die met ons mee zullen trekken naar het stadion, van onze liefde voor het Koninklijke Kruis En de trompetten zullen schallen en mach tiger dan die ontwapeningsgroep poover ideaal naast onze wereldomvattende bood schap zal klinken: „W ij aanbidden en loven U Christus, omdat Gij doorUw Kruis de wereld verlost heb t." Een Kruishulde moet het zijn, ge dragen door de diepe overtuiging in ons hart, dat het Kale Kruis, het lijdenskruis, ons niet afschrikt, dat wij het zullen dra gen, dragen tot in den dood, dat geen on zer er nog ooit van zal loskomen. Maar tegelijk zal het juichen en jubelen in ons: Christus de Gekruiste, is verrezen, Alleluja. Het is PaschenEn zoo zullen wij in Kruisjubel door het leven gaan. Waarlijk het leven van een goed Graal- lid is een Kruis, maar het brengt ons in het Paradijs. „Per crucem ad lucem": door het Kruis tot het Licht. In dit teeken zullen we overwinnen, neen overwinnen we nu reeds: Want we zijn hier reeds volop gelukkig met ons kruis. En als voor ons dan de Koninklijke Kruisvaan zal worden geheschen, en vrij-uit wapperen zal van het Stadion, dan zal er in ons zijn 'n niet te weerhouden jubel van den Paaschavond„Alleluja, Alle luja, Alleluja Tot hiertoe de „Zilveren Trompet". En nu weet u meteen wat hier in Leiden nu weken achtereen, den heelen Vastentijd door, die 200 Graalmeisjes bezighoudt, die avond aan avond het Graalhuis bezoe ken. 1) Zij repeteeeren daar met veel toe wijding en toenemende geestdrift ons spreekkoor: „Het Koninklijk Paaschkruis", en zij willen er ook naar streven dit door haar leven heen in toepassing te brengen. En zoo zullen op den 2en Paaschdag in 't Stadion te Amsterdam ook 200 Leid- sche Graalmeisjes, mede getuigen van haar liefde tot 't kruis; zij zullen dit getuigen voor een 30.000 toeschouwers Katholiek e n niet-Katholiek, en zullen daardoor ook zel ve beter gaan begrijpen: de taak, die zij als Katholieke jonge vrouwen, in deze ont redderde tijden zullen moeten gaan vervul len. 2). 1) Over het verdere programma van „De Graal" schrijven we U Later eens. 2) Voor hen, die deze grooische Ka tholieke demonstratie op 't Stadion mee willen maken vele ouders en familiele den van Graalleden, die er toe in de gele genheid zijn, zullen dit zeker wenschen zijn van nu af op 't Graalhuis, Hooigracht 31 toegangskaarten (van 2 tot ƒ0.75) ver krijgbaar en bij genoegzame deelname, waarvan men nu reed3 bijna verzekerd is, zal voor een goedkoope reisgelegenheid gezorgd worden. 2DE LUSTRUM „ONS T00NEEL". Den lOden Maart was het 10 jaar gele den, dat de onderafdeeling van den D. R. K. Vrouwenbond „Ons Tooneel" werd op gericht. Ofschoon de viering van dit feit, in ver band met de vasten, is uitgesteld tot na Paschen, willen wij hier toch onze harte lijke gelukwenschen bieden aan bestuur en leden. Als wij op de afgeloopen jaren terug zien is er reden tot dankbaarheid. Vele uitvoeringen zijn er gegeven, die medegewerkt hebben de afdeeling tot bloei te brengen. Bijna ieder jaar is er een uit voering gegeven voor een of ander liefdadig doel, welke steeds mooie resultaten af wierp. Mej. Swart heeft 9 jaren de uitvoerin gen geleid en voorbereid, bijgestaan door de Presidente mej. Slootjes, die van af de oprichting de vereeniging gepresideerd heeft. In het laatste jaar is er door het ver trek van mej. Swart en eenige leden wel achteruitgang in de club te bemerken ge weest, maar nu wijzen alle teekenen er op, dat met de nieuwe leidster Zr. Vader de club weer een goede toekomst tegemoet gaat. Wij hopen, dat het het bestuur en leden gegeven moge zijn met Gods hulp, nog vele jaren samen to werken tot bloei van de club, en tot heil van den D. R. K. Vrou wenbond, afd. Leiden. Eenige oud-leden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 8