22ste Jaargang DONDERDAG 26 FEBRUARI 1931 No. 6832 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN Bureaux: PAPENGRACHT 32, LEIDEN BUITENLAND BINNENLAND 3)e £eicbeHe Gou/fca/nt DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling Voor Leiden 19 cent per week f 2.50 per kwartaal Bij onze Agenten 20 cent per week f 2.60 per kwartaal Jj'ranco per post f 2.95 per kwartaal Het Geillustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 cent per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent. TEL. INT. ADMINISTRATIE 935, REDACTIE 15 II GIRONUMMER 103003, POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeohngen wordt het dubbele van het tarief berekend Kleine advertentiën, van ten hoogste 30 woorden, waarin betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop f 0.50 Dit nummer bestaat uit twee bladen De vorming van de vrouwe lijke jeugd. Niemand zal er blind voor zijn, dat wij nu leven op een keerpunt der geschiedenis. En 't is allerduidelijkst, dat op het verloop der historie in de naaste toekomst van grooten invloed zal zijn het levensgedrag en cle activiteit der Christenen, der Katho liekenHier is, in 'n paar woorden, ge constateerd een feit van geweldige beteekenis, waarin voor ons open ligt de o n t z a g 1 ij k e verantwoordelijkheid van de katholieken, die leven in dezen tijd. In dezen grooten tijd zijn noodig mannen en vrouwen, die weten wat zij willen en de kracht bezitten om hun wil om- te zetten in daden. Zulke katholieke mannen en vrouwen moeten worden ge vormd uit de jeugd van heden! Onze aandacht viel dezer dagen op een citaat uit de brochure „Te wapen tegen 't bederf onzer dagen" van den bekenden paedagoog fr. S. Rombouts, dat wij in ver band met het bovenstaande hier willen aanhalen „De groote ramp in onze dagen is ïle „scheiding van geloof en leven, zelf^ „onder katholieken die volstrekt niet „tot de slechtste kunnen gerekend „worden. Het geloof is voor hen geen „levensleer, geen richtsnoer voor alle „denken en doen, maar een bijkomstig- „heid, weinig meer dan een toevalli- ,ge indeeling bij een bepaalde groep; „ze voelen nauwelijks verschil tus- „sohen zichzelf en de overigen, alleen „dat zij eenige formaliteiten hebben „te vervullen die niet gelden voor de „rest. Wel nemen zij hun godsdiensti ge pract ijken waar, maar het ge schiedt uit sleur, als dingen die nu „eenmaal op zekere tijden dienen ge daan te worden. Religieuse waarheden „spelen geen rol in hun gedachtenle- „ven, tenzij bij zekere gelegenheden „en onder bepaalde omstandigheden. „Als ze zich schikken naar de duide lijk uitgesproken verlangens der ker kelijke Overheid, doen ze dat omdat „ze er niet goedschiks aan ontkomen „kunnen en dus zonder'innerlijke over tuiging. Dat de Kerk met goddelijk „gezag over deu£d en redelijkheid „waakt, ervaren ze als een drukken- „den last en trachten er zich zooveel „mogelijk aan te onttrekken. God is „voor hen practiscli weinig meer dan „de politie-agent voor de straatjongen, „te lastiger omdat ze voelen, niet aan „Hem te kunnen ontkomen. Dat Hij „de mensch geboden gaf en verplich tingen oplegde, nemen ze Hem, al „spreken ze het niet openlijk uit, in „het diepst van huu hart kwalijk, en „pogen dan ook, waar maar eenigszins „kans is, met compromissen en auto suggesties hun geweten te sussen. „Telkens weer zinnen ze op midde- „len, om tegelijk God en de Mammon „te dienen of schakelen geloof en „godsdienstigheid in hun dagelijksche „doen totaal uit. God is hun geen „Vader, geen Vriend, geen Weldoe- „ner, maar een lastige dwarskijker en „rechter, die eigenlijk maar het best „deed, zioh niet met hen te be- „moeien. Ze ondergaan de heele gods dienst ten slott,e meer als een last „dan als een lust en kunnen soms „ongeloovigen benijden, die zich aan „niets te storen hebben." Zeker, er zijn wel heel wat „halve" ka tholieken, die beter zijn, dan de hier ge schetste. Maar ook die betere halfheid is uit den boozeKatholieke karakters zijn er noodig; daarom is de vorming van de jeugd in héél onze katholieke actie het voornaamste en belangrijkste! In Leiden heeft de Graal de verzorging van de katholieke vrouwelijke jeugd op zich genomen, of liever is de Graal daar mede belast geworden door den Bisschop. Nu a.s. Zondag het gebouw van de Graal aan de Hooigracht zal worden ingewijd door den Bisschop zelf! nu willen wij nóg 'ns wijzen op wat de vestiging van de '•.•aal in onze stad beteekeut. Door de Graal zal de vormijig van de over héél de lijn, onder alle rangen en st.. I-. ...1de beginselen .an practisch beleid worden ter hand ge nomen. Aan dezen afbeid zullen zich geven d" Vrouwen van Nazareth, die, staande mid den in de wereld, zich van al 't wereldsche hebben vrijgemaakt, om zich geheel te ge ven aan den dienst van God in de verzor ging der katholieke vrouwelijke jeugd. En deze Vrouwen van Nazareth worden in de vervulling van deze taak geholpen door andere daartoe geschikte en bekwame da mes. De vestiging van de Graal in Leiden is daarom voor katholiek Leiden een verblij dend en verheugend feit om de groote zegeningen die daaruit kunnen en we mogen 't vertrouwen ook zullen voort vloeien Er is ook tot nu toe in onze stad voor de katholieke vrouwelijke jeugd gewerkt en véél gewerktWij denken aan de meisjes-patronaten en dergelijke vereeni- gingen; wij denken vóóral aan onze Zita- vereeniging. Zoo wij dezen arbeid nu zou den vergeten of zoo daarheen niet zou gaan onze hartelijke waardeering, zou dit getui gen van ondankbaarheid aan hen, die daar voor hebben gegeven him geld, hun arbeid, hun persoon, van ondankbaarheid ook je gens God, die door bedoelde organisatie in langen tijd zoo veel goeds aan katholiek Leiden heeft geschonken. De erkenningen waardeering van dezen arbeid der be staande organisatie mogen niet worden verdrongen door de vreugde over het feit, dat a.s. Zondag onze hoogvereerde Bisschop te Leiden zal inwijden een gebouw, waar in de nieuwe organisatie voor de vrouwe lijke jeugd, de Graal, zal worden de Cen trale van een intense' activiteit voor de vorming van katholieke jonge vrouwen en meisjes een heerlijke en heilrijke katho lieke beweging! BELGIE TUMULT IN DE BELGISCHE KAMER Een oorverdoovend geschreeuw. Het is gisteren in de Belgische Kamer bij de behandeling der frontistische interpellatie naar aanleiding van incidenten bij de jongste plech tigheid te Dixmuiden vrij woest toegegaan. Het' tumult brak los, toen de Kamerleden Vroome en'de Jaeghere als hun oordeel te kennen ga ven, dat deze plechtigheid het karakter droeg van een anti-Belgische betooging. Nadat er van verschillende zijden geruimen tijd oorverdoo vend was geschreeuwd, slaagde minister Jan- son er in, met een kalmeerende rede de ge- moederne weer tot bedaren te brengen. Na afhandeling van deze aangelegenheid gaf een interpellatie van Ward Hermans over de beweerde schending van verschillende bepalin gen van het vredesverdrag door de regeering aanleiding tot een nieuw incident. Met name tegen den minister van Arbeid, Heyman, ging de interpellant heftig te keer, waarbij de inter rupties niet van de lucht waren. Het lid der frontpartij Debacker moest, evenals Ward Her mans zelf, tot de orde worden geroepen. Ook deze schreeuwpartij liep echter met een sisser af en na een rede van den minister van Buit tenlandsche Zaken, Hymans, was ook deze zaak afgedaan en het! incident gesloten. DUITSCHLAND VON BULOW'S BEELTENIS „Een schande voor Duitschland". In de begrotingscommissie van den Rijks dag, waar gisteren werd beraadslaagd over de begrooting van den Rijksdag, diende afgevaar digde dr. Strattmann (chr. soc. arb. gem.) het het merkwaardige voorstel in, de beeltenis van den vroegeren rijkskanselier v. Bülow te ver wijderen uit de rijksdagzaal, daar hij door de publicatie van zijn „Erinnerungen" bewezen heeft, zulk een kleingeestig karakter te hebben gehad, dat men zich in het belang van Duitsch land slechts kan schamen over zulk een rijks kanselier. Afgevaardigde Müller-Franken (socialist) gaf Strattmann den raad, voor het beeld te gaan staan, om het te bedekken. Spreker was het in geen geval eens met de politiek van v. Bülow, doch vond dit echter geen reden, om zijn nagedachtenis, door de voorgestelde ver wijdering van zijn beeltenis, te onteeren. ENGELAND DE SCHEURING IN DE LABOURPARTIJ Manifest van Oswald Mosley. Sir Oswald Mosley en zestien van zijn mede standers hebben een manifest opgesteld, dat wellicht tot een definitieve splitsing in de La- bourpartij zal leiden. In het manifest wordt voorgesteld, aan de nationale crisis het hoofd te bieden door een bescherming van de binnenlandsche markt, en wel door een systeem van gecentraliseerde in voeren, de mobilisatie der kapitaalsbronnen ten behoeve van het herstel der industrie en de vorming van een kleine commissie van ministers zonder portefeuille, welker besluiten alle overige ministers eveneens zouden binden. Intusschen zijn opnieuw twee leden uit de Labourpartij getreden, terwijl nog meer uittre dingen worden verwacht. SPANJE TRANSPORTCONFLICT TE MADRID Uitsluiting van chauffeurs. Op vergaderingen van werkgevers in de transportbedrijven is besloten tot een onmid dellijke uitsluiting der transportarbeiders te Madrid, daar de patroons de gevraagde loons voorwaarden niet kunnen inwilligen. Door de uitsluiting worden de taxi's en de bedrijven vcor goederenvervoer per auto getroffen. De minister van Binnenlandsche Zaken heeft verklaard, dat de regeering alle maatregelen zal nemen om de levensmiddelenvoorziening te verzekeren. Uit Barcelona wordt gemeld, dat de Cata- laansche leider kolonel Macia een bezoek heeft gebracht aan politieke en andere gevan genen, o.w. de syndicalistische leider Pres- tana. LITAUEN DE TERREUR IN LITAUEN. Invoering van het burgerlijk huwelijk, in strijd met het concordaat. De gouverneurs der verschillende bestuurs- districten der Litausche republiek zijn onlangs een voor een ten departemente van den mi nister van binnenlandsche zaken ontboden, om dezen bewindsman te antwoorden op zijn vraag omtrent „de stemming des volks". Ofschoon de meesten dezer districtsbestuur ders hun oppersten chef den goeden raad ga ven, den boog niet al te strak te spannen, keerden ze naar huis terug met nieuwe ver scherpte instructies op zak en de verzekering, dat het schrikbewind op nieuwe middelen zint, om de bisschoppen en katholieken murw te slaan. Als eerste maatregel is aangekondigd het plan tot invoering van het burgerlijk huwelijk. Dat 86 percent der bevolking katholiek is, maakt voor de regeering geen bezwaar; even min deert haar het feit, dat dit voornemen in strijd is met de bepalingen van het concor daat. De bisschoppen hebben onmiddellijk den aanval beantwoord met een gemeenschappelijk herderlijk schrijven, waarin zij het katholiek standpunt ten deze uiteen zetten. Het nieuwe „offensief" der Litausche macht hebbers heeft in heel het land een bittere stem ming gewekt. De nationalisten voelen het en om den pijnlijken indruk wat te verzwakken, bewerken ze sinds eenige dagen de kerkgan gers met blaadjes en manifesten, waarin be toogd wordt, dat het burgerlijk huwelijk, zoo als de Litausche regeerders het opvatten, ir het belang der kerk isEn passant wordt natuurlijk te verstaan gegeven, dat men der zich over bisschoppen-actie en priester protesten te bekommeren, de wet zal doorvoe ren. Het regent intussohen te Kowno protesten tegen het regeeringsontwerp, De bewindvoer ders zijn woedend over zooveel verzet en doen in de pers en voor de microfoon den volke kond, dat vreeselijke straffen hen zullen tref fen, die het „staatsgezag met voeten treden". Bijna dagelijks galmt de radio over het land, „dat de bisschoppen hun eed van trouw aan den staat geschonden hebben en dat dus de bevolking zich wel moet wachten, de v schriften van zulke herders te volgen". De elf katholieke studenten zitten nog steeds in de gevangenis; tegen verscheiden geestelij ken worden processen ingespannen, de politi< zit immers nog steeds in de ue kerken de preeken te stenografeeren; publicatie van sym pathie-betuigingen en brieven van buitenland- sche katholieke studenten-vereenigingen is door den censor verboden. Bij gelegenheid van het Litausche onafhan- kelijkheidsfeest, den 16den dezer, zijn door de nationalistische regeering verschillende politie ke gevangenen in vrijheid gesteld (ook commu nisten), maar van de door de kerkvervolgers in de gevangenis- geworpen Katholieken kwam niemand voor amnestie in aanmerking. Over de arrestatie van ex-minister dr. Kar- velis. leider der katholieke actie is te zijner tijd uitvoerig bericht. Men heeft de Kownosche regeering herhaaldelijk, echter zonder resul taat, naar de aanleiding dezer gevangenne ming gevraagd. De chef der crimineele politie heeft het toen doen voorkomen, alsof dr. Karvelis, wegens redevoeringen voor katholieke jeugdbonden ge vangen genomen en naar het concentratiekamp van Varniai verbannen wordt. Dr. Karvelis heeft daarna een schrijven tot overste Rusteika van de crimineele politie ge richt, waarin hij verlangt, dat hem bekend ge maakt worde, wanneer en door welke redevoe- xngen hij zich tegenover den staat schuldig ge maakt heeft. Rusteika gaat in zijn antwoord op de eigen lijke kwestie niet ir, maar stelt zich tevreden met den algemeenen raad aan dr. Karvelis, dat deze „politiek en katholiek geloof niet met elkander verwisselen moet". Daarop heeft dr. Karvelis een tweede schrij ven tot Rusteika gericht, waarin hij verlangt onmiddellijk voor het staatsgerecht gebracht te worden en volgens de wet gevonnist te worden, indien tegen hem beschuldigingen uitgebracht zijn. Zonder grond mag men hem niet langer in het concentratiekamp opsluiten, evenmin als het recht had hem midden 'n den nacht door sneeuwnatte straten van het eene politie bureau naar het andere te sleepen. Of dit verzet, hoewel rechtmatig, tegen degenen, die over geweld te beschikken heb ben iets zal uithalen? Tot dusver slijt de oud minister en katholieken-leider nog steeds zijn dagen in het concentratiekamp, waar hij en zijn vrienden scherp worden bewaakt, tot zelfs bij het mishooren des Zondags, wanneer 'n twintigtal soldaten voor zijn algeheele afschei ding van de rest der geloovigen zorgt.... Intusschen rommelt het in den lande. Het vertrouwen in de regeering is geschokt. Op de leiders der kerkvervolging schijnt de niet te breken kracht der Katholieken indruk te maken, sommigen willen terug, den strijd mitigeeren, anderen eischen feller slagen. Het heet, dat een viertal ministers reeds zijn afgetreden, of met aftreden dreigt. De presi dent Smetona, die, ofschoon zijn ambtsduur lang verstreken is, eigenmachtig door-regeert, en zijn zwager, de minister-president Tubelis, zouden hopelooze pogingen doen, om hun wan kele dictatuur te redden. RUSLAND. VERSNELDE ARBEID IN RUSLAND Of anders minder eten. Naar de „Osservatore" uit Warschau ver neemt, heeft het Russische volkscommissariaat van landbouw, in overleg met het volkscommis sariaat van arbeid, dezer dagen een nieuw reglement vastgesteld voor de arbeiders in de collectieve landbouwbedrijven,, waarin nauw keurig de termijnen worden aangegeven, waar binnen zij het werk, dat hun wordt opgedra gen, moeten gereed hebben. Deze nieuwe regeling werd ingevoerd, om dat zeer vele boeren, die op de collectieve landbouwbedrijven werkzaam zijn, niet op tijd met hun werk klaar zijn, of daaraan geen zorg besteden. In het nieuwe reglement wordt bepaald, dat allen, die de hun toevertrouwde landerijen niet met de grootst mogelijke zorg zullen be bouwen, gestraft zullen worden met verminde ring van hun levensmiddelenrantsoen. Verder heeft het commissariaat van arbeid een schrijven gericht aan de directies der fa brieken, waarin aan deze vezrocht wordt, er vcor te zorgen, dat het loon der arbeiders nooit de officieel vastgestelde tarieven overschrijdt. De fabrieksdirecties, die aan hun arbeiders premies zullen toekennen, zullen, ook al is deze premie verdiend, streng gestraft worden en" uit hun ambt worden ontzet. VOORNAAMSTE NIEUWS BUITENLAND. De terreur tegen de Katholieken in Li- tauen. In Zuid-Peru is een tegenregeering ge vormd. BINNENLAND. Minister de Graaft over het Indische Re- geeringsbeleid (1ste blad). AMERIKA TEGENREGEERING IN ZUID-PERU GEVORMD. Lima meldt anderzijds successen. Over den toestand in Zuid-Peru worden te genstrijdige berichten ontvangen. Gemeld wordt, dat de opstandelingen in Zuid-Peru een eigen regeering hebben gevormd, de „junta van het zuiden", waarbij het garnizoen van Cuzco zich heeft aangesloten. Anderzijds maakt de regeering melding van successen. Het ministe rie van Binnenlandsche Zaken te Lima be richt, dat Mollendo de havenstad van Are- quipa, in bezit, is van de regeeringstroepen er dat de kruiser „Bolognesi" in de haven pa trouilleert. Te Tacna worden troepen gereed- gehouden om naar Arequipa op te rukken, waar de toestand onveranderd is. De prefect der provincie Apurimas heeft zijn trouw be tuigd aan Sanchez Cerro. Ten einde het op rukken van opstandelingen uit Cuzco te verhin deren hebben regeeringsgetrouwe troepen een aantal bruggen onbruikbaar gemaakt. De. commandant van het opstandige garni zoen te Arequipa heeft in een telegram aan United Press met nadruk ontkend, dat de be weging in verbinding staat met aanhangers van Leguia, Hij noemde dit een list van Sanchez Cerro om het land te misleiden. De leiders der beweging koesteren volgens dit telegram geen persoonlijke aspiraties, zij willen de regeering toevertrouwd zien aan de beste burgerlijke ele menten. Zuid-Peru zal den strijd tegen den dic tator voortzetten. Het gerucht gaat, dat Sanchez Cerro voorne mens zou zijn met een delegatie per vliegtuig naar Arequipa te ''ertrekken, ten einde te po gen door onderhandelingen met de leiders van den opstand tot een accoord te komen. TWEEDE KAMER DE INDISCHE BEGROOTING. Voortgezet wordt de behandeling van do Indische begrooting. De heer Lingbeek (Herw Ger. St.) wijst als oorzaken der veranderingen in Indië aan den natuurlijken gang der din gen en de propaganda, die naar sprekers opvatting een noodlottig gevolg moet hebben. Onhistorisch is het de voorstel ling te wekken alsof onze vestiging in In dië een misdaad zou zijn geweest. Dit te beweren, beteekent deh loop der wereld historie af te keuren en o.a. ook af te keuren de vestiging der Romeinsehe be schaving in deze lage landen, waardoor het Christendom hier ingang kon vinden. Spr' .dringt aan op uiterste zorg voor de geestelijke en stoffelijke ontwikkeling dor inlandsche bevolking en beveelt <n het bijzonder steun der Evangelie-predilcing aan, daarbij op den voorgrond stellende dat de gebieden der protestantsohe en katholieke zending gescheiden blijven, op dat niet op plaatsen, waar het zaad nau welijks wortel schiet, een ander met an der zaad komt om hot werk te verstoren. De heer De Visser (Comm.) protes teert tegen dc behandeling van .le be grooting in dit college van totaal onbe voegden. Zij moest in een Indonesisisch parlement behandeld worden, als- hoeda nig spreker echter niet beschouwt het schijn-parlement dat de Volksraad is. Spr. dient drie moties in, een tou in trekking van alle interneeringsbesluiten en opheffing van het kamp aan cle boven- Digoel; een tweede tot oogenblikkelijke opheffing der exorbitante rechten en vrij lating van alle politieke gevangeneDeen derde tot het toelaten in Indië van elk kamerlid, dat daarheen wil gaan voor het instellen van een onderzoek. De mo ties worden niet voldoende gesteund en maken geen onderwerp van beraadsla ging uit. Mej. Westermann (Li'o.) betoogt, dat heb onrechtvaardig is de vrouwen uit te sluiten van het lidmaatschap van den Volksraad. De heer M o 11 e r (R. K.) is het niet eens met hen. die aansturen op een zoo spoedig mogelijke losmaking van de band tussohen Nederland en Indus. Hoe kun nen zij beoördeelen of deze losmaking in het belang van de Indonesische bevolking zal zijn? Het belang der bevolking moei voorop staan en op het oogenblik is dat heb best gewaarborgd onder Nederland- soheh leiding. Spr. vraagt aandacht voor de godsdien stige minderheden, die dikwijls samen vallen met ebhnologisohe minderheden en bepleit doorvoering van de Zondagsvust. Voorts wijst, spr., in veioand met <le bevolkingsdichtheid op Java, op het be lang der emigratie naar-de buitengewes ten. Mej. Groene weg (S.D.A.P.) dringt evenals mej. Westermann aan op benoe ming in den Volksraad van een Europee- sohe en van een Inlandsche vrouw. De heer Engels (R.K.) betoog;, dat. de werkloosheid in Indië vooral voorkomt op de groote ondernemingen, die kort geleden nog 10, 20, 30 of 40 pet. dividend uitkeerden en die nu de uit hun geboot- teland gehaalde werkkrachten aan hun lot overlaten. Als restrictie van de rubberproductie noodig is moet die dan ook niet in de eerste plaats op de bevolkingsrubber wor-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1931 | | pagina 1