UIT DE RAD
[O-WERELD
LIED VAN DEZEN TIJD
ZATERDAG 24 JANUARI 1931
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 1
Programa's voor Zondag 25 Januari. 1
Huizen, 298 M.
8.309.30 Morgenwijding door Pastoor Per-
quin.
9,50 Kerkdienst vanuit de Parkkerk te
Amsterdam.
12.001.30 Lunchmuziek KRO-sextet, o.l.
v P. Lustenhouwer.
1.302.00 Godsdienstonderricht voor oude
ren.
2.002.30 Anton van Duinkerken: „De dich
ters Jan H. Eekhout en H. J. D. van Oosten.
2.303.45 Studio-opvoering van „De Too-
verfluit', operette in één bedrijf. Muziek J.
Offenbach. Woorden Ch. Nuitter en E. Tre-
fers. Regie Jules Moes. KRO. orkest o. 1. v.
Joh, Gerritsen.
3.454.30 Concert KRO. orkest o. 1. v.
Joh. Gerritsen.
4.305.00 Ziekenhalfuurtje.
5.50 Kerkdienst van de Ned Herv. Kerk
te Thamen a. d. Amstel.
7.458.10 Drs. J. Eyckeler: „Eenige in
teressante Bijbellesjes.
8.108.15 Voetbaluitslagen.
8.1510.40 Concert. KRO.-orkest o. 1. v.
Joh. Gerritsen.
C.a. 9.30 Vaz Dias.
10.4011.00 Epiloog Klein Koor o. 1. v.
Jos. H, Pieckers.
Hilversum, 1875 M.
8.30 Voetbalnieuws.
8.35 S. S. Lantinga: „Tuinwedstrijden".
9.25 VARA-Varia.
9.30 Orgelspel Joh. Jong.
10.00 Kerkuitzending uit de Remonstr,
Kerk te Utrecht.
12.00 Radio-Volksuniversiteit. Cursus film
en filmkunst.
12.30—2.00 Concert AVRO Octet o. 1. v.
Louis Schmidt.
2.00—2.30 AVRO. Boekenhalfuurtje.
2.30—3.15 Concert door „De Harmonie
kapel" van de N.V. Calvé te De'ft.
3.154.30 Studie-opvoer. „Mozart's jeugd",
Emma Schiller. Vertaling Gerard Pilgor.
4.305.00 Gramofoonpl. en Vaz Dias.
5.00 Kinderuurtje. Familie Mulder.
6.00 Concert VARA-orkest o .1. v. Hugo de
6.25 Radio-klucht: „De Dubbelganger", D.
J de Klerk. Groot Volkstooneel.
6.45 Vervolg concert.
7,15 „Er wordt geklopt", radio-detective
spel van S, de Vries Jr. Groot Volkstooneel.
7.30 Concert (slot).
7.45 Gramofoonpl.
8.159.30 Concert Omroeporkest, o. 1. v.
Nico Treep.
9.30—10.30 Aansluiting Concertgebouw Am
sterdam.
10.30—11.00 Oude muziek cp historische
instrumenten door Peter Harlan, Edgar Lu
cas en Ernst Dals.
11,0012.00 Gramofoonpl.
Da ven try, 1554.4 M,
3.20 Kerkcantate no. 72. Bacb.
4.15 Kinderuurtje.
4.35 Concert.
§.35 Concert en vocale duetten.
6.20 Lezing.
8.20 Kerkdienst.
9.05 Orgelspel door N. S. Waldbank.
9.10 Berichten.
9.25 „Comfortable Words". Oratorium, Or
kest, koor en solisten.
10.50 Epiloog.
„Radio Paris", 1725 M.
11.50 Gramofoonpl.
12.50 Gewijde muziek (Gramofoonpl.),
I.20 Gramofoonpl.
2.20 Gramofoonpl.
4.50 Gramofoonpl.
5.50 Concert. Orkest, G. Hekking (cello).
Hr. Franz (zang).
7.50 Circus Radio-Paris.
8.20 Concert.
9.05 Concert. Orkest en solisten.
Langenberg, 473 M.
6.207.20 Orakestconcert.
7.207.50 Gramofoonpl.
8.209.20 Morgenwijding.
10.0411.05 Gramofoonpl.
II.2512.00 Piano-recital en causerie.
12.201.50 Orkestconcert.
3.505.20 Orkestconcert.
7.i20 Orkestconcert m. m. v. sopraan. Daar
na: Berichten en tot 11.20: Dansmuziek.
11.0011,30 Lezen van Christ lectuur, door
Mej. Doyen.
11.3012.30 Gramofoonpl.
12.301.45 Orgelconcert Jan Zwart.
I.452.00 Gramofonpl,
2,002,35 Uitzending voor scholen.
2.353.15 A. J. Herwig: „Eenige mooie
vaste planten voor den tuin".
3.153.45 Knipcursus.
4.005.00 Ziekenuurtje.
5.005.45 Cursus Handenarbeid voor dc
Jeugd.
5.457.00 Concert. -
7.007.10 Gramofoonpl.
7.108.00 Zangcursus Jac. Ph. Caro en G.
v. d. Burg (piano).
8.0010.45 Concert. Chr. Radio-orkest o. 1.
v G. v. d. Burg, Jac. Caro (bas)., Prof. Dr. A.
Noordtzij: „Samuel, Ismaels hervormer".
10.00 Vaz Dias.
10.4511.30 Gramofoonpl.
Hilversum, 1875 M.
Uitsl. VARA.-ui (zending.
8.00 Gramofoonpl.
10.00 Morgenwijding (VPRO).
10.15 Voordracht Ko Arnoldi.
10.30 Ziekenuurtje.
II.30 Gramofoonpl.
12.00 Politieber.
12.15 Gramofoonpl.
12.30 Concert VARA-septet o. 1. v. Is Eyl.
en Gramofoonpl.
2.15 Gramofoonpl.
3.30 Zang en piano.
4.30 Gramofoonpl.
4.45 A. M. de Jong leest uit eigen werk.
5.30 Concert VARA Mandoline Ensemble.
6.30 Ir. R. A. Gorter: „Veiligheid in de
slijperij".
7.30 Politieber.
7,45 Gramofoonpl.
8,00 Lezing door den heer E. J. van Det.
8.15 Concert VARA-orkest,
8.45 Tsjechisch concert VARA-orkest,
11.00 Vaz Dias,
11.1012.00 Gramofoonpl.
Daveotry, 1554,4 M.
10.35 Morgenwijding.
11.05 Lezing.
12.20 Orgelspel.
I.35- Orkestconcert.
2.25 Uitz. voor scholen,
3.40 Dansmuziek.
4.20 Australië-dag. Kerkdienst,
4.40 Concert.
5.35 Kinderuurtje.
6.20 Lezing en Berichten.
7.00 Sonate-recital door R. Murchie.
7.20 Lezingen.
8.05 Vaudeville.
9.20 Berichten en lezing,
10.00 Kamermuziek. Rothschild Strijkkwar
tet.
II.2012.20 Dansmuziek.
„Radio Pari s", 1725 M,
12.50 Gramofoonpl,
4.05 Concert. Orkest, solisten en declamatie
6.50 Gramofoonpl.
8.20 Tooneeluitz.
9.05 Concert. Cello, harp, strijkkwartet,
kwintet en zang.
Langenberg, 473 M.
6.207.20 Gramofoonpl.
9.3510.35 Gramofoonpl.
11,30 Gramofoonpl.
12.251.50 Concert, Orkest en sopraan.
4.205.20 Solisten-concert (Octet).
7.058.00 Concert.
8.05 Abends in Wien. Orkest, solisten en
Schrammel-orkest. Daarna Berichten en tot
11.20: Dansmuziek.
Kalundborg, 1153 M.
11.201.20 Orkestconcert.
2.554.55 Orkestconcert en declamatiea
5.105.40 Voordraoht.
7.208.20 Concert. Orkest en solisten.
8.209.35 Engelsohe avond. Voordracht en
soli.
9.5010.20 Mandoline-concert.
Brussel, 508,5 M.
5.20 Dansmuziek.
6.10 Vervolg dansmuziek.
6.50 Trio-concert. Zang.
8.35 Orkestconcert en zang.
9.25 Orkestconcert en zang.
Kalundborg, 1153 M.
11.2012.20 Orkestconcert.
1.201.50 Gramofoonpl.
I.502.20 Kinderuurtje.
2.204.20 Concert. Orkest en piano.
7.2010.20 Revue-uitzending.
10.2011.50 Dansmuziek.
Brussel, 508,5 M
5.20 Gramofoonpl.
6.50 Gramofoonpl.
8,35 Concert georganiseerd door de Resef,
Ze es en, 1635 M.
6.20 Havenconcert.
7.20 Berichten.
8.10 Morgenwijding.
9.25 Voordrachten en lezingen.
II.40 Orkestconcert.
1.20 Jeugduurtje.
1,50 Solistenconcert.
3.20 Lezing.
3.50. Oikestconcert,
5.207.20 Voordrachten.
7.20 Orkestconcert
In de pauze om 8.00 Lezing.
9.30 Berichten,
Daarna tot 11.50 Dansmuziek.
Programma's voor Maandag 26 Januari.
H u i z e n, 2 9 8 M.
UUsl. NC-RV.uitzending.
8.008.15 Schriftlezing.
8.159.30 Morgenconcert,
10-301100 Ziekendienst,
Ze es en, 1635 M.
5,4011.20 Berichten, lezingen.
11.2012.15 Gramofoonpl,
12.151.20 Berichten.
1.202.10 Gramofoonpl.
2.103.50 Voordrachten en lessen.
3.504.50 Orkestconcert.
4.507.40 Vordrachten en lessen,
7.50 Concert uit Praag.
9.30 Berichten en daarna lot 11,50 dans
muziek.
VAN STUDIO TOT ZENDER.
Als de Kath. Radio-omroep werkt.
HilversumHuizen is als een Neder-
landsch Holywood. Ook hier 'n knooppunt
van moderne uitzend-industrie. De vier
grootste radio-omroepen hebben er him stu
dio's, te viuden in de villa-wijken van het'
natuurschoone Gooi-centrum. En de beide
zenders staan er torenhoog te midden van
het landschap; de N.S.F.-zender, 's avonds
reclame-liohtend boven de dakruimten der
uitgestrekte seintoestelllenfabriek, en de
N.D.O.-zender aan den rand van de eens
verdwijnende Zuiderzee, in het visschexs-
dorp Huizen.
De buitenstaander weet, dat er in Ame-
rikaansch Holy wood films worden geprodu
ceerd, welke hij rustig is de bioscoop kan
laten afrollen; en in denzelfden beperk
ten geest weet hij, dat HilversumHuizen
radio distribueert, welke hij langs den
aether in zijn huiselijke kamer door den
luidspreker ontvangt.
Maar hoe dat alles in zijn werk wordt
gesteld daarvan' snapt hij ongeveer
Niet alleen Radio-toestellen,
maar ook DEFECTE
LUIDSPREKERS 5§|S
worden door ons vakkundig eB
tegen billijke prijs gerepareerd 66
N.V. I.E.M.C.O. Mare 104 - TEL. 1118
niets. Dat is heusch geen schande; want
zelfs de journalist die van alles geacht
wordt, op de hoogte te zijn was van
al die wondere techniek slecht op de hoog
te, toen hij den actieven en hoffelijken
K.R.O.-secretaris, Paul Speet, opbelde met
de vraag, of hij het radio-wonderlandje in
HilversumHuizen eens van nabij mocht
zien.
En toen zijn we in Hilversum de Emma-
straat opgestapt, waar het oude gebouw
van de „Kath. Vereeniging" is omgeschapen
in een moderne K.R.O.-studio zóó uitste
kend ingericht, dat ze door hen, die het
weten kunnen, als een der beste van Europa
wordt genoemd.
Minister Reymer zal, toen hij destijds
als burgemeester van Hilversum het hui
dige K.R.O.-gebouw tegenover zijn villa
gelegen wist, niet vermoed hebben, hoe
zeer hij met de radio-menschen te maken
zou krijgen, alvorens en ondanks de zend
tijd verdeeling tot stand kwam.
De studio-uitzendingen.
Aanstonds na den hoofdingang stonden
we temidden van de radio-geheimenissen.
Dat was in de grooto studio, welke bestemd
is voor de concert-uitzendingen. Nog niet
alles klaar, doch spoedig zal de officieele
opening kunnen geschieden.
We hebben gevraagd, waarom feitelijk
zoo'n omvangrijke zaal moet dienen, of
schoon het podium voor de orchestruimte
kwalijk 'n derde van de oppervlakte be
slaat.
Maar dat werd ons spoedig duidelijk.
Rond het lage podium hangen zware roo-
de gordijnen, welke het geproduceerde ge
luid dempen. En om de vóór het orchest
geplaatste microfoon nog beter te doen
werken, is ze omgeven eveneens van gordij
nen. Voor klanken echter, welke een rui
meren uitweg noodig hebben, opdat de
microfoon niet worde overladen, dient de
overige ruimte.
Nu meene men niet, dat heb verder met
het door te zenden geluid in orde is. In
de zoogenaamde technische kamer zit na
melijk de nauwkeurig oplettende man van
de N.S.F., die elk geluid of elke klank via
een serie voor den leek onbekende toe
stellen gemoduleerd overmaakt aan de te
lefoonleiding. Deze vindt dan haar weg
rechtstreeks naar Huizen, waar eveneens
een N.S.F.-tecbnicus alles nog eens zuivert
en zift, alvorens het door den zender de
lucht in te sturen.
We troffen het in de groote studio.
Want juits verklankte het grandioze K.R O.-
Sextet onder leiding va-n Piet Lustenhou
wer er de lunchmuziek.
Men meene niet, dat de a-rtisten er op
geprikt zitten, in stijl als op een zaal-con
cert. Niets van dit alles. Ze maakten het
zich begrijpelijk heel gemakkelijk: de een
in pullover, de ander in overhemd, allen
in gerieflijke houding.
Het leek wel, of dit heimische aan de
kwaliteit der uitgezonden muziek ten goe
de kwam. 'n Klein staaltje. De leider had
zoo juist aangekregen de nieuwste Schla
ger-potpourri 1931 van Nico Dortal. Tijd
roor repeteeren was er niet geweest (de
heeren reizen steeds per trein van Amster
dam naar Hilversum). Toen maar b vue ge
speeld; en de partituur werd vertolkt op
dezelfde artistieke wijze, als waarop het
Sextet gewoon is, zijn programma af te
werken. Dit noemden we kunstenaarschap;
en een bij de lunchmuziek vreemd applaus
gold wel als 'n extra hulde voor die knappe
musici, daar achter den microfoon-
Een goed ingericht gebouw.
Bevat de groote studio alles, wat voor
een volledige orchest-uitvoering noodig is,
pauken, slagwerk een xylofoon inbegrepen,
de kleine Studio is bescheidener ingericht.
Maar ze dient dan ook alleen voor minder
samengestelde uitzendingen. Hier worden
de voordrachten gehouden, wordt het kin
deruurtje verzorgd, of een kamermuziek-
avond gegeven. De redenaar wordt er door
niets, anders afgeleid als door het waar
schuwende seinlicht. Brandt dit rood, dan
heeft de technicus het contact tot stand
gebracht, en behoeft de spreker slechts op
een knop te drukken. Een wit lichtje ver
schijnt hierdoor bovendien, en de geopen
de muil van den marmeren microfoon ver
slindt alles, wat de executant, voor de bui
tenwereld kwijt wil zijn.
In de technische kamer van het Studio
gebouw staan nog twee aparaten voor het
uitzenden van gramofoon-platen. Deze pla
ten loopen niet via een microfoon, doch
geven het geluid rechtstreeks met de tele
foonlijn door aan den zender.
Er isdikwijls beweerd, dat de K.R.O.
de beste platen-concerten uitzendt. Wie
de enorme collectie ziet, welke in een af
zonderlijke archiefka-mer wordt bewaard en
geordend, zal met dit bewering gaarne in
stemmen. Maar nu is het de kunst de juiste
plaat op den juisten tijd te brengen. De
omroeper heeft er echter slag van; en ais
hij er geen zorg voor heeft, dan wordt do
keuze door een speciale commissie gemaakt
zoo goed als er afzonderlijke commissies
zijn, welke de diverse voordrachten, hoor
spelen en zooveel meer voorbereiden.
Heeft de omroeper de K.R.O. heeft
drie vlotte menschen, die in- een schier
hermetisch afgesloten omroepruimte het
contact tusschen optredenden en luis
teraars onderhouden een drukbezochten
diensttijd, de technicus niet minder. Want
hij moet er steeds op uit zijn de stemmen
en klanken te regelen, opdat het geluid
misschien beter overkomc dan het wordt
voortgebracht.
De collegiale omgang tuschen de K.R.O.-
menschen is op weg, spreekwoordelijk te
worden, nu aan het studio-gebouw een re
creatiezaal zal worden verbonden, waar de
artisten in stille minuten zich kunnen ver-
poozen.
De wacht aan den zender.
Een korte autotocht door het verleidelijke
winterlandschap bracht ons aan den in
gang van het zendergebouw te Huizen.
Weliswaar zenden er in deze drie fatale
maanden de Avro en de Vara, doch het
bedienend personeel is „neutraal"; want
ook hier geldt het domein van de N.S.F.
We hadden het over den ingang van het
gebouw. Om er te komen, moesten we over
een weiland cakewalken. Het. befaamde
„Stad en Lande van Gooiland", waaraan
deze grond toebehoort, waakte er namelijk
voor, dat hier een voetpad zou worden aan
gelegd. De rondgrazende koeien mochten
eens in haar doolgang worden gestoord.
Veilig en wel binnen, hebben de twee
technische wachters op deze eenzame post
waar zij niettemin het zich gezellig weten
te maken ons rondgeleid en den zender
verklaard". Dat zat alles vernuftig in
elkaar zóó vernuftig, dat men wel zeer
bedreven moet zijn, om te begrijpen welk
wonder de techniek hier tot stand bracht.
Laten we er alleen dit van zeggen, dar
zoo'n zender een ontvangtoestel gelijkt,
maar dan van reusachtige afmeting, en
natuurlijk omgekeerd functio-neerend. De
spoelen Hebben een middellijn van meer
dan een meter; en mocht hier een der reus
achtige lampen breken, dan is er een scha
depost van maar liefst 1200 te boeken.
Om de storingen zoo spoedig mogelijk
te kunnen opheffen, is in Huizen minstens
100 procent reserve-materiaal aanwezig.
Storingen zijn er tegenwoordig echter zeld
zaam, ongeveer omgekeerd evenredig aan
het stijgend getal der uitzenduren. Een in
teressante grafiek van onzen enthousias
ten geleider toonde dit nauwkeurig aan.
Men verwachte van ons verder zelfs niet
een populair-teehnische beschrijving van
den Huizenschen zender. Wie daarover iets
meer wil weten, bestelle het actueele boek
je „Zeven dagen bij de K.R.O.", waarin
Hans Schnabel het interessante bedrijf in
al zijn geledingen schildert.
We zijn uit Huizen teruggekeerd met een
prettige herinnering aan die model-inrich
ting, doch tevens met een versterkten wre
vel, dat de onbillijke zendtijdregeling den
baas tijdelijk uit eigen huis heeft verdre
ven. v. O.
UIT DE FILMWERELD
DE DUITSCH SPREKENDE FILM
VERDRINGT DE AMERIKAANSCHE
Nederland een goed afzetgebied.
De Duitsoh sprekende film heeft tijdens
haar korte bestaan reeds menig succes mogen
boeken. Toch is haar afzetgebied lang niet
overal even groot en wordt zij zelfs in enkele
landen geheel geweerd. Wij laten hieronder
een algemeen overzicht volgen van den mo-
menteelen stand van zaken betreffende de af
zetmogelijkheden van de Duitsch sprekende
film, waarbij wij het produceerende land zelf
buiten beschouwing laten. Oostenrijk, waar
uitsluitend de Duitsche sprekende film voor
komt op de programma's van theaters, welke
van een geluidsweergave-apparaat zijn voor
zien. Door de relletjes, welke eenigen tijd
geleden in Tschecho Slowakije door de natio
nale oppositie werden gemaakt, werden veel
data voor Duitsche sprekende Mms, die reeds
waren vastgelegd, door de theater-directeuren
uitgesteld. Doch het optimisme en het ver-
trouwer» winnen weer veld en de directeuren
sluiten thans weer contracten af, voor gereed
komen of nog te vervaardigen Duitsche spre
kende films.
Ondanks alle tegenwerking waren de ont
vangsten met Amerikaansche ge'uidsfilms toch
niet in verhouding met die'vaD de Duitsche
geluidsfilms. De productie van eigen films Is
zeer beperkt, zij kan niet meer dan 5 pet. vtn
het jaarlijksch programma vullen derhalve
wint de Duitsch sprekende film regelmatig
terrein. In Polen zijn door wettelijke bepa
lingen de Duitsche sprekende films uit de
bioscoop geweerd. De Amerikaansche firma's
hebben daar verschillende filialen opgericht
en buiten enkele Duitsche films, die in Frao-
sche éditie verschenen, worden daar uitslui
tend Amerikaansch sprekende films vertoond,
doch met middelmatig succes, daar het pu
bliek den Engelschen dialoog niet begrijpt en
beu begint te worden van de vele revuefilms,
die daar werden gedraaid.
In de Duitsch sprekende provincies van
Joego-Slavië en Roemenië, die vroeger aan
Oostenrijk behoorden, hebben de Duitsche
sprekende films een buitengewoon succes be
haald en alle tot nu toe verschenen spreken
de films zijn dan ook in de verschillende
theaters vertoond. In de andere provincies,
waar de Duitsche taal niet wordt gesproken,
heeft de Amerikaansche film de overhand.
In de Balkanstaten Griekenland, Turkije,
Bulgarije en in Finland en de Randstaten
heeft de sprekende film een financieele crisis
inet zich meegebracht. Groote Sprekende
films, van welken oorsprong dan ook, blijven
slechts één week op het programma, terwijl
de stomme films meerdere malen eenige we
ken in de groote theaters werden vertoond.
De door Amerika samengestelde z.g. interna
tionale édities, waarbij de dialoog door titels
wordt vervangen, hebben niet het gewenschte
succes, doordat zij als 100 pot. sprekende
film bedoeld, als gesynchroniseerde film ver
velend en langdradig worden. De theaters in
deze landen, die nog niet voor geluidsfilms
zijn ingericht, maken betere recettes dan de
theaters met een geluidsapparaat.
De Duitsche sprekende film heeft een goed
afzetgebied gevonden in Nederland, Dene
marken, Zweden en Noorwegen, waar dan
ook verscheidene groote Duitsche films met
buitengewoon succes zijn vertoond.
In de hoofdsteden en de groote plaatsen
dezer landen is de omzet van Duitsche'~ge-
luidsfilms voor den laatsten tijd veel grooter
dan die der Amerikaansche. Daarentegen
wordt in de dorpstheaters, die nog niet voor
sprekende films zijn ingericht, de Amerikaan
sche film het meest vertoond. Geweldig in
geslagen is de Duitsche film in Zwitserland,
niet slechts in de Duitsch sprekende cantons,
doch over het geheele land. De Amerikaan
sche film is hier van de raaritt verdrongen,
niet alleen door de Duitsohe film, doch ook
door de Fransche sprekende film, die m de
Fransche cantons met groot succes worden
vertoond. Ook in den Elzas voert de Duitsche
sprekende film den boventoon, hoewel de film
eerst van Fransche titels moetan worden voor
zien en daarna door de Parijsche censuur
moeten wodren gekeurd. In Engeland,
Frankrijk en Spanje heeft de Duitsche spre
kende film geen overwicht kunnen behalen.
Wel hoort men van groote successen van
diverse vreemdtalige édities, als b.v. „Le Che-
min du Paradis". (Drie met een benzinepomp)
„Blue Angel" (Blauwe Engel) enz. doch het
samenstellen van deze édities is over het al
gemeen te kostbaar, waardoor de keuze na
tuurlijk tot een minimum beperkt blijft. Even
als in Polen heeft de Duitsch sprekende iilm
in Italië geen afzetgebied kunnen vinden, daar
de invoer van dit soort films door de wet is
verboden. Musiceerende of gesynchroniseerde
films hebben niet aan de verwachtingen be
antwoord. Slechts een paar Duitsohe geluids
films zijn in het verre Oosten vertoond. Tot
nu toe verschenen daar, evenals in Japan
slechts Amerikaansch sprekende films op het
programma, doch zooals uit de laatste be
richten blijkt, schijnt ook daar de Duitsche
film meer opgang te maken dan de Ameri
kaansche, Omtrent de filmmarkt in Zuid-
Amerika kan men zich nog geen goed idee
vormen. Wel zijn eenige Duitsche films naar
dit gebied verkocht, doch nadere gegevens
ontbreken nog. Alles te zamen vattende komt
men tot de conslusie, dat de jonge Duitsche
sprekende film-industrie zich reeds een weg
heeft gebaand en op de wereldmarkt haar
vooraanstaande plaats zal handhaven.
HET EERSTE LUSTRUM
Ik heb nu juist vijf jaar gedicht,
En 't heeft aan stof mij niet ontbroken
Vijf jaar heb 'k in eens anders zaak
Mijn dichterlijke neus gestoken.
Met onverminderd dichtervuur
Naar uwe lezersgunsl gedongen
En aldoor 's werelds wel en wee
Bedicht, behekeld en bezongen.
Ik heb gedicht met vreugd in 't hart,
Om 't vol gemoed wat te verlichten;
U weet. 't is algemeenbekend
Dat dichters slechts uit aandrang
dichten.
Het vol gemoed, dat brandt en bruist
Moet zich zoo nu en dan ontlasten,
En daardoor kon ik vijf jaar lang
U op mijn verzenreeks vergasten.
Vandaag ie het juist vijf jaar
geleden, dat de dichter zijn
dichterlijken arbeid in „De Leid-
sche Courant" aanving.
Heb wel eens iemand kwaad
't Was iemand, wien de schoen dan
paste,
En die mij op een boozen brief
Met heel veel leelijks dan vergastte.
Maar dichters worden vaak gesmaad,
Dus bleef mij dat steeds om heb even
En bovendien die brieven zijn
Reeds lang vergeten en vergeven.
Daarbij had ik toch ;t taafcsce woord,
Zoodat zij 't nimmer konden winnen;
Wat konden zij dan tegen mij
In fraai gebonden stijl beginnen?
Ik gaf een vers als antwoord timg,
Al kon hen dat ook niet pleizieren,
Dat antwoord was geen Ode dan,
Maar echt een heusch'lijke Satyre.
Maar Tc spreek daarover nu niet meer,
Want 'k vier vandaag mijn eerste
lustrum,
Wel niet met bloemen en cadeaux,
Sigaren, palmen of ligustrum.
Mij is genoeg het zoet gevoel
Van later eens het loon te krijgen.
'k Troon nu dus eenzaam op mijn stoel
En schud maar handen met mijn eigen.
De bundel „Oden en Satyren" van Troubadour is bij iederen boekhandelaar tegen
den prije van f 1.50 verkrijgbaar.
TROUBADOUR.