KINADR
iTERDAG 22 NOVEMBER 1930
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 6
AFDEEL1NG LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND
Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien aagen. Brieven, vragen
en mededeelingen te richten aan één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der
Laan, Rijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. i. van den Abeelen, Willem de Zwijger-
laan 25, Üegstgeest; Mevr. Fehmers—Boer Knottnerus, Warmonderweg 37
ZATERDAG 22 NOVEMBER 1930
FEESTDAG VAN DE H. CECILIA.
De H. Cecilia, verwant aan de patrici
sche familie der Caeclië, had aan God de
gelofte van zuiverheid gedaan. Buiten haar
wil werd zij uitgehuwelijkt aan de edele
Valerius, maar zij verzekerde hem, dat zij
onder de bescherming stond van een Engel.
Valerius was vurig verlangend dien Engel
te zien, hij ontving het doopsel en had het
geluk de H. Engelbewaarder van zijn
maagdelijke echtgenoote te mogen aan
schouwen. Zijn broeder bekeerde^ zich even
eens en verkreeg dezelfde buitengewone
gunst. Weldra moesten zij met hun bloed
getuigenis afleggen voor hun Geloof. Ceci
lia talmde niet hen te volgen en cok zij
ontving de martelaarskroon in haar eigen
paleis te Transtevere, op welks binnen
plein een kerk ter Harer eer is gebouwd.
In 1599 ontdekte men het lichaam van St.
Cecilia geheel gaaf; de beeldhouwer Ma-
derna weergaf Haar trekken juist zooals
hij het onder zijn oogen zag en men kan
haar marmer beeld aanschouwen onder
het altaar in Haar Kerk.
Zij is gekozen tot Patrones van de mu
ziek omdat de eerste aanhef van haar of
ficie luidt: De Maagd Ceciiia zong in to
nen van instrumenten voor den Heer -*
leen. En het Antiphoon van de eerste ves
pers is: O Valerius, ik wil u een geheim
toevertrouwen: ik heb tot vriend een En
gel des Heeren, die met naijverige zorg
waakt over mijn lichaam.
ONZE KASTEN GAPEN.
Want ze zijn leeg. Sinds twee jaar ont
stond uit de K.-K. Vrouwenbond een on-
derafdceling Sa^ncta Veronica. „Haak-,
naai- en brei-actie". 't Zijn die Veronica-
kasten, die leeg zijn en gapen. Door 't ver
strekken van kleertjes is reeds menig
lichaampje verwarmdmenig hartje blij
gemaakt, Maar een Veronicakast is geen
kruikje van Sarepta. Zoo'n kast raakt leeg
en we hadden ons nog wel juist voorgeno
men om met Sinterklaas- eens recht goed-
geefsch te zijn. Maar dat kan nóg! 't Is
nog niet te laat. Met den steun van ve
len kan er veel gebeuren. We houden op
zettelijk met het oog op het a.s. Sinter
klaasfeest onze zitting ditmaal een week
vroeger dan gewoonlijk dus Donderdag 27
Nov. 's middags 3 uur in het Zitagebouw,
Pietorskcrkkoorsteeg 15. De dames die ons
reeds vroeger hebben geholpen weten wel,
dat alles wat ze ons brengen volgaarne en
dankbaar wordt aanvaard.
Maar misschien hebben sommigen geen
precieze voorstelling van de werkwijze van
Sancta Veronica.
Ter kennismaking moogt u best eens een
kijkje komen nemen a.s. Donderdag. Ge
zult op onze zitting óók met leege handen
welkom zijn.
Het aardige van Sancta Veronica is dat
't niets kost. De vereeniging levert u _'t
materiaal en verzoekt u alleen een stukje
van uw vrijen tijd af te zonderen^ om al
breiende, naaiende of hakende dit mate
riaal om te tooveren in nuttige kleeding-
stukken.
De vraag is dus: „Wie kan naaien, wie
kan breien?" Zijn er dames die wegns tijd
gebrek niet naaien, breien of haken kun
nen dan zijn ze toch in staat ons te hel
pen. U koopt dan stiekum gemaakt goed
en wij houden ons niet of we er niets van
merken, net als die jager, die zijn wild bij
den poelier betrok. Zelfs heeren kunnen
meedoen aan de Veronica^actie. Ik zal u
eens vertellen hoe! In zekere stad bestond
ook een haak-, naai- en brei-actie. Een ze
kere dame was lid dier vereeniging. Dezo
dame had een geestigen echtgenoot. En
telkens als 't vergadering zou zijn, zei hij
tegen zijn betere helft: „Vrouwlief, 't is
vanavond zeker weer haai-, nei- en braak-
actie". Hij vond Jt zelf ontzettend geestig.
Zijn ega vond 't ontzettend onbeschaafd
en werd telkens woest, maar ten slotte
sloot 't echtpaar een compromis (dat is
trouwens altijd 't best). Manlief zou voor
taan iedere keer leuk mogen wezen maar
hij moest dan ook telkens een gulden boete
betalen ten bate van de vereeniging.
Wij rekenen in Leiden ook op den steun
van leuke en milddadige heeren.
B. REYNEN,
Adviseur.
VEREENIGING VAN EEUWIG
DURENDE AANBIDDING EN LIEFDE
WERK VOOR ARME KERKEN EN
MISSIEëN.
We vierden gisteren het feest van Ma
ria- opdracht in den Tempel. Zeer jong
werd de H. Maagd door haar ouders naai
den tempel van Jeruzalem gebracht en aan
God opgedragen. Zij woonde voortaan met
meerdere heilige vrouwen in een deel van
den tempel voor haar ingericht en haar
taak was verdeeld tusschen bidden, lezen
en bestudeeren der H. Schriften en het
vervaardigen van kleedingstukken en be-
noodigdheden in gebruik van den offer
dienst.
Wij, die zoo gaarne Onze Lieve Vrouw
navolgen in het vervullen van onze dage-
lijksche voor elke buitenstaander ver
borgen, maar toch soms zoo zware
plichten, zouden Haar ook kunnen navol
gen in Haar werken vóór Zij Huismoeder
werd van het H. Gezin in Nazareth.
Onze dagen vullen met bidden en geeste
lijke lezingen, dat kunnen wij vrouwen, le
vend in de wereld niet, maar wel onze
vrije oogenblikken doorbrengen met han
denarbeid ten dienste van den Goddelij-
ken Eeredienst. Wie deze week een be
zoek heeft gebracht aan de tentoonstelling
van kerkparamenten, vervaardigd door de
werkende leden van bovengenoemde ver
eeniging, heeft kunnen zien hoe zij ge
tracht hebben het voorbeeld van de H.
Maagd en Moeder Gods Maria na te vol
gen.
In de tentoonstellingszaal waren tafels
tegen de wanden geplaatst en daarop wa
ren de vervaardigde paramenten uitge
stald. Kazuifels en alben, keurig in harmo
nie waren op z.g. knapen gehangen en vie
len natuurlijk direct in het oog, ook de
communiekleeden, de straks in de St. Jo
zefkerk zullen prijken en waar de leden
het linnen hebben aangezet, het zijn groo-
te stukken, die de aandacht trekken.
Maar onze interesse ging nog meer uit
naar het kleine, fijne, keurig gevouwen da-
masllinnen vingerdoekjes en corporalen,
stoolkraagjes, eigenhandig gehaakte sin
gels, mooie linnen superplies met gewerkte
randen. Het was een heel mooie verzame
ling en het is zoo voor te stellen hoe blij
zoo'n pakket ontvangen wordt in menig
arme pastorie.
De tentoonstelling behoort weer tot het
verleden, en onze terugblik is niet bemoe
digend. Wat is het toch jammer dat er
zoo weinigen interesse toon*n voor zuiver
geestelijke genoegens. Werkelijk zouden
wij moeten gaan gelooven, dat alleen dan
de bezoeksters komen als er z.g. attrac
ties zijn. Dat mag toch van onze Kathólie-
ke vrouwen niet gezegd worden. Maar
waarom dan niet een bezoek gebracht?
In „De Leidsche Courant" en in het Kerk-
bericht stonden opwekkende artikeltjes,
advertenties vroegen de aandacht, aanplak
biljetten aan de kerkportalen en ten over
vloede zijn er kaarten ter uitnoodiging
rondgezonden. En toch zoo weinig bezoek.
Wij weten wel ieder jaar is er een tentoon
stelling, en de omvang blijft vrijwel gelijk:
Maar in de kerkelijke kunst is wel degelijk
ieder jaar wat nieuws te zien. Katholieke
kunstenaars en kunstenaressen zien er
een eer in ontwerpen te maken voor cibo
rievelum, randen, ziekenbeurzen en stola's.
Als het dan nog geborduurd is door de
grijze Zusters, die wel dure maar toch zoo
mooi werk makende grijze Zusters, dan is
dat toch de moeite waard. Er zijn ook nog
kunstateliers, die prachtig werk maken.
Ja het is wel jammer, die weinige belang
stelling.
Toch begint de vereeniging weer met
frissc-hen moed al die aanvragen te voldoen:
noodkreten uit kleine en groot-e arme ker
ken hier en in de missiën. Alles, ter eere
en ter liefde Gods
En wie het nu werkelijk spijt, de ten
toonstelling niet te hebben bezocht, laten
die dan lid worden. De bepalingen zijn
niet zwaar en de verdiensten groot.
Zoowel mannen als vrouwen kunnen lid
worden.
lste. Men moet zich in laten schrijven
(naam en één voornaam voluit) in het re
gister der vereeniging.
2de. Iedere maand het Allerheiligst Sa
crament één uur aanbidden, dag, uur en
plaats worden vrijgelatenpersonen, die
wettig verhinderd zijn, mogen het uur in
twee half uren verdeelen.
3de Jaarlijks een aalmoes geven ten
voordeele der arme kerken.
Deze contributie is geheel vrij, het min
ste bedrag is 5 ets. per maand of 60 ets.
per jaar. De personen, die het uur van aan
bidden niet kunnen houden, worden be
schouwd als weldoener en hebben ook deel
aan al de gebeden, die voor de weldoeners
der vereeniging gestort worden.
Directeur Pastoor Heiling O.F.M. Pres.
Mevr. DuynsteeBrantjes. Vice-pres. Mej.
A. Schmier. Secr.sse Mej. C. Janzen.
Penn.sse Mej. Th. Schmier. Raadslid Mej.
J. van der Laan.
MOEDERCURSUS.
Naar schatting hebben 150 jonge vrou
wen en meisjes de ledenvergadering van
de R. K. Vrouwenbond op 13 Nov. bijge
woond. 150 jonge vrouwen en meisjes heb
ben dus ook de aankondiging van den te
geven Moedercursus gehoord.
Dat ik er nu hier iets over ga schrijven
is niet omdat ik zelf dezen cursus geven
zal.
Den jongen moeder, die vaak door on
verstandige hulp of leiding met hun baby
tobben, zal het wel duidelijk zijn, dat er
voor hen in deze cursus veel te 1 eeren
valt. Hoeveel onaangenaams veroorzaken
zij zich zelf en de baby door onwetend
heid in de kleinste zaken. Achteraf hoort
men dan zoo vaak: „Ja, had ik dat maar
geweten". Een Moedercursus vertelt ons
geen gewichtige dingen, neen enkel een
voudige wenken en raadgevingen krijgt
men er, maar zijn het juist niet de klei
nigheden, die ons leven aangenaam of on
aangenaam doen zijn? En waar het gaat
over het beste wat u bezit, uw kinderen,
daar mag geen enkele aanstaande of jon
ge moeder, geen enkel jong meisje zelfs,
thuisblijven. Zelfs al zouden we in het hu
welijk niet altijd de nuttige wenken kun
nen toepassen voor ieder onzer komt wel
eens het oogenblik dat we de helpende
hand moeten bieden bij anderen. Is het
dan niet heerlijk met raad en daad te kun
nen helpen, met overtuiging te kunnen zeg
gen, dat het zoo het beste is voor moeder
en kind.
150 deelneemsters, dat durf ik niet eens
wenschen, maar laat het in ieder geval een
goed aantal zijn, wat zich opgeeft bij me
vrouw MandersVermeulen. Het is veel
prettiger te spreken voor vijftig, dan voor
tien menschen en al heeft de Vrouwenbond
dan nog geen eigen gebouw, een gezel lig
zaaltje is er zeker in Leiden, waar we op
de cursusavonden, onder het drinken van
e-en kopje thee, te zamen van gedachten
kunnen wisselen.
Zuster VAN DEN ABEELEN.
„Bij de Waskaarsen" door C. de
Jong van Beek en Donk. Uitg.
N. V. Paul Brand's Uitg. Mij.,
Bussum.
Een boek vol apologie Dit zoo vlot en
boeiend verhaal beschrijft de voornaamste
deelen der R. K. leer in gesprekken tus
schen een ontwikkelde religieuse en een
protestantsch Hollandsch meisje, dat in
Parijs studeert. Het is op zulk een onder
houdenden toon geschreven, dat men het
a'-s een romar eens doorleest. Haar ge-
heele bekeer :schiedenis, al haar be
zwaren, haar - -..eer en vooroordeelen, ze
worden alle op zulk een natuurlijke wijze
behandeld, dat men gevoelt dat hier
iemand aan 't woord is, die zelf een der
gelijk proces heeft meegemaakt.
Het meisje komt met de liefdezuster in
aanraking, omdat ze voor een oud vrouwtje
die haar zijden kousen verstelt, de plaats
inneemt a's kaarsen-verkoopster in een
der kerken van Parijs. In het pension waar
zij woont heeft ze met e-en jongeman
Francois kennis gemaakt, die voor zaken
naar Amerika moet. Van te voren hadden
ze menigmaal door Parijs gedwaald en sa
men veel kunst genoten. Uit hun vriend
schap was in korten tijd liefde ontstaan.
Doch vlak voor 't afscheid bemerkt hij,
dat ze niet katholiek is Dit houdt zijn hu
welijksaanzoek tegen. Hij belooft direct
te schrijven, doch zij hoort niets van hem.
Later bleek, dat hij ziek geworden was en
z'n geheugen voor een tijdlang verloren
had. Van zijn stilzwijgen begrijpt ze niets.
Haar gesprekken mqt de Zuster zijn
eerst wat kort, maar hoe langer hoe meer
gaat ze verlangen alles te weten te ko
men. Bijna dagelijks worden de gesprekken
vervolgd.
Mevrouw SteenhoffSmulders beschrijft
dit zoo goed in „De Katholieke Vrouw"
van 25 Juli '30:
Haast vanzelf, lijkt, het, gaan Anne (zoo
heet het meisje) de oogen open voor de
waarheid, ze ziet steeds verdere, lichtende
verschieten. En daarbij komt haar lijden
over Francois' stilzwijgen, de avonturen in
haar pension, waar ze de gevolgen ziet
van moree'.e lichtzinnigheid en ontrouw in
't huwe'ijk. Ze gaat de waarde van 't lijden
begrijpenen als Francois' stilzwijgen
wordt opgelost en hij terugkomt in de
hoop Anne te zullen bekeeren, vindt hij
't meisje reeds katholiek
De kruisweg, die de Zuster met een
naar lichaam en ziel ongelukkig meisje
doet, haar pleidooi tegenover de ergernis
door een priester gegeven, haar prachtige
uitleg der H. Mis, haar geestig betoog
over de „Ziekte van St. Helena" dit
alles maakt dit boek a's 'n introductie tot
ernstiger lectuur voor zoekende zielen,
maar ik zou de lezing er van ook katholie
ke vrouwen sterk aanraden. Er is zooveel,
dat men weet, maar vergeet, zooveel, dat
in bezige dagen voorbij gezien wordt en
waaraan men hier heel eenvoudig en heel
welsprekend wordt herinnerd.
J. F.
IMTERPAROCHIEELE
UIT DE RIJNSTREEK
GESCHIEDENIS DER ST. JOSEPH'S-
GEZELLEN-VEREENIGING.
1918. (Vervolg).
18 November, Wereldvrede. Wij zijn zoo
vrij, te durven volstaan met de loutere
vermelding van dit feit.
In December dezes jaars werd in Leiden
samengesteld, het Centraal bestuur van
de R. K. Jeugdorganisatie, onder praesi-
dium van Pastoor J. Crombag O.F.M. Na
mens de Leidsche Gezellenvereeniging
werd in dit bestuurs-college afgevaardigd
de weled. heer P. van Kampenhout, Lid
v. d. Raad van Bestuur.
Op het eind der maand werd, als ge
volg der voortdurende actie van den Raad
van Bestuur, een speciale Inspectietocht
ondernomen naar het Gebouw, Rapenburg
52. De Commissie van onderzoek bestond
uit een tweetal officieren en enkele hee
ren van den Raad van Bestuur.
Nu moge het waar zijn, dat het inder
daad belangrijke werk, aldaar verricht,
geen direct succes had in dien zin, zooals
de leden dit hadden gewenscht, ongetwij
feld toch heeft dat onderzoek „preven
tief" zeer gunstig gewerkt op de latere
eindbesüsing in zake teruggave van ons
Huis. Zeer zeker ook danken wij daar
aan een alleszins bevredigende vergoeding
voor de kostbare restauratie van ons „tot
den grond vernielde" Gebouw. Ons dunkt,
dat, gezien en vooral gevoeld de omstan
digheden, aan het eind van dit jaar met
alle reden kan getuigd worden, dat er door
Bestuur en leden naar beste krachten
werd gearbeid in het waarachtig belang
der Vereeniging Deze rechtmatige voldoe
ning, door allen aangevoeld, was allen een
gereede aansporing om met gerustheid het
komende jaar tegemoet te gaan.
DE GEZELLEN VEREENIGING ALS
OPVOEDKUNDIG INSTITUUT.
V.
Het practisch beleven van den Gods
dienstzin, zooals we dat tot. nu toe hebben
bezien, zal echter zijn volle kracht bezit
ten, wanneer hij in levenskrachtige.'! sa
menhang gebracht wordt met den dage-
lijkschen beroepsarbeid. Zoo immers heeft
Kolping het bedoeld, dat godsdienst en
arbeid met elkander in verbinding moeten
staan, want anders zal noch 't een, noch
't ander tot volle recht kunnen komen. En
in deze verbinding van godsdienst en ar
beid ligt iets zoo specifieks, zoo karakter
vols, dat daardoor alleen reeds de Gezel
len-Vereeniging een bijzondere is en, vol
gens verklaringen van Pausen, Bisschop
pen, priesters en leeken, de mooiste en
beste katholiek-sociale vereeniging voor
het jonge katholieke arbeidende volk van
stad en land.
Schenken we hierbij eerst onze aa/i-
dacht aan, wat ons program onder no. 2
zegt, bij de uil werking van het Godsdien
stig programma:
„Het beroep is voor de Gez. Ver. vóór
alles roeping in godsdienstigen zin. Daar
door, dat het individu zich door goddelij
ke voorzienigheid gesteld weet voor de
hem ter vervulling van zijn bijzondei* le
vensdoel toegedachte plaats, heeft zijn
arbeidsactiviteit zoowel als zijn maat
schappelijke positie het karakter van een
overgangstrap naar een hoogere bestem
ming. De aardsche beroepsarbeid heeft al
dus naast en boven zijn materieele be
stemming, het werken nl. voor het onder
houd, zedelijke waarde en eeuwigheids-
beteekenis".
Zietdaar de echte Kolpingsgedachtehet
beroep is vóór alles roeping in godsdien
stigen zin. De arbeid van eiken dag, ze
delijke waarde, in het licht der eeuwig
heid. De mensch, die arbeidt, omdat hét
zijn plicht i3, die mensch is religieus, is
godsdienstig, is christelijk; beroepsarbeid
bevordert en verdiept de religieuse ge
dachte. Arbeiden, hoe moeilijk het voor ve
len ook is, behoort in een geordende maat
schappij, want arbeid is natuurlijk nood
zakelijk om behoeften te kunnen bevredi
gen en grondslag van alle cultureels ont
wikkeling. God zelf heeft den arbeid vast
gesteld, omdat hij in den mensch noodza
kelijke behoeften schiep, die alleen door
den arbeid worden bevredigd en zoo is
geworden de zedelijke arbeidsplicht. Doch
er is nog meer. Na de eerste zondeval is
de arbeid boete en heelmiddel voor de
zonde geworden; arbeid is geworden
dougdoefening, omdat hij zelfoverwinning
kost.
Niet alleen arbeid in 't algemeen, maar
nog veel meer heeft de beroeps-arbeid re-
ligieusen ondergrond. Als God het zoo
heeft geordend, dat de eene mensch den
ander noodig heeft, als de maatschappij
een organisme is in haar diepste wezen,
bezit dan het beroep geen religieusen
grondslag? Religieus is datgene, wat God
wil en de beroepsarbeid is door God ge
wild. Maar deze beroepsigedachte bezit ook
socialen klank, want door de vervulling
van zijn beroepsplichten vervult iedere
mensch de plichten tegenover zijn mede-
mensohen. En de idee van plicht is een re
ligieus idee. Vooral wordt die plicht reli
gieus, als men hem beschouwt, zooals ons
program het zegt, als een door God op
gelegde taak ter bereiking van het eeuwig
doel.
Zoo is dus de mensch, die werkt in on
derwerping aan Gods bestel, een gods
dienstige mensch. En dat is dan ook de
kracht va-n ons program, want de beroeps
gedachte, geplaatst in de leidende gedach
ten onzer godsdienstige opvoeding is ge
heel in den geest der kerk, die immer
streed voor den adel van den arbeid. Ik
vraag u, is deze Kolpingsgedachte niet
schoon en is ook hierdoor de Gez. Vereen,
niet beslist van en voor onzen tijd?
S. M.
ALPHEN AAN DEN RIJN.
Verbetering van den weg in Aarlanderveen.
Door het toenemend automobielverkeer
lang het Noordeinde en de Dorpsstraat te
Aarlanderveen en de toeneming van de vaart
met motorvaartuigen in de langsliggende We
tering, is de walkant van den weg zoodanig
afgekaveld, dat ingrijpende maatregelen noo
dig zijn. Het is noodzakelijk om over een leng
te van 300-M. een beschoeiing te maken. De
Directeur van Gemeentewerken raamt de
kosten op rond 15000.
Oorspronkelijk was het de bedoeling van
B. en W. hiervoor de gelden uit te trekken op
de begrooting voor 1931, doch in verband met
den toestand van den weg is het gewenscht,
dat zoo spoedig mogelijk tot de uitvoering
van het werk wordt overgegaan.
B. en W. stellen daarom voor om ten be
hoeve van bedoeld werk op de begrooting voor
1930 een bedrag van 15000 toe te staan,
waarvoor een ontwerp-besluit ter vaststelling
wordt aangeboden.
Opgemerkt wordt, dat het werk in 1930 niet
geheel gereed zal komen, zoodat verdere af
werking in 1931 zal plaats hebben.
Werkeloozen. 1 autogenisch lasscher
1 chauffeur 18 betonwerkers 57 fabrieks
arbeiders 2 grondwerkers 1 kantoorbe
diende 2 klinkers 52 losse arbeiders
1 machinebankwerker 1 machinedraaier
7 metselaars 12 opperlieden 12 scheep
makers 2 scheepstimmrlieden 5 schilders
1 sigarenmaker 1 tegenhouder 14
timmerlieden 1 tuinder en 5 ijzerwerkers.
Gevonden voorwerpen. 1 zilverbond 250
1 boom, vermoedelijk eiken, lang 4 M.,
dik 0.70 cM Eikenh. roeiboot Zilver
broche 1 Kinderportemonnaie.
BOSKOOP.
Tooneel. Dinsdag- en Woensdagavond jl.
hield de tooneelvereeniging „St. Genesius"
weer haar eerste jaarijksche uitvoering. Ge
speeld werden een crimineel spel, getiteld:
Schuldig?" en een klucht: „Een Turksch
Avontuur". Hoewel den eersten avond de zaal
maar matig bezet was, werd er gespeeld met
een fijnheid en natuurlijkheid, die men nu niet
direct van dorpstooneel zou verwachten. Voor
al 't derde bedrijf, dat een rechtszaal voor
stelde, werd buitengewoon mooi gespeeld. Ook
de klucht sloeg wel in.
Den tweeden avond bewees een talrijk en
dankbaar publiek door 't aandachtig volgen
der stukken en een luid applaus, dat 't de
moeite, die regisseur en spelers hadden ge
had, om alleszóó in te studeeren, wist te
waardeeren.
De £rime was wel verzorgd door den heer
Hoppezak uit Leiden, terwijl 't muzikale ge
deelte van de beide avonden zeer verdienste
lijk werd verzorgd door 't strijkje uit Gouda,
dat de nieuwste „Schlagers" op z'n réper
toire had.
De tooneelvereeniging kan op welgeslaagde
avonden terugzien, en we wenschen haar veel
succes toe, bij den tooneelwedstrijd te War
mond, waar ze op 18 Januari a.s. aan zal
deelnemen.
KOUDEKERK.
Schuit gezonken. Donderdagmorgen werd
in den Hondsdijk onder deze gemeente, ter
hoogte van de R.K. Kerk in den Groenendijk,
tengevolge van het veroorzaken van groote
golfslag door een voorbij varende motorboot
van de „Sierkan", van de N.V. van Beers al
hier, een met klei geladen schuit tot zinken
gebracht.
Daar de gezonken schuit niet ver van den
kant ligt, zal de scheepvaart hiervan geen be
lemmering ondervinden.
Geboren: Lijsje d. van H. Verbrug en
M van Harskamp.
NIEUWKOOP.
Een nieuw pension. Het aantal vreemde
lingen, dat hier komt visschen neemt steeds
en in buitengewone mate toe. Dit is de reden
geweest, dat mej. H. Tijsterman alhier heeft
doen besluiten nabij de brug in het Zuideinde
een nieuw, geheel naar de moderne eischen
ingericht pension te bouwen met verlof voor
alcoholhoudende, anderen dan sterken drank.
Leiding en toezicht voor den bouw zijn op
gedragen aan den heer Fr. Pieterse, terwijl
het timmerwerk is gegund aan S. M. van de
Loo en het metselwerk aan Ant. Kwakkenbos,
beiden alhier.
Dr H.NA
EETUJST-OPWEftKfl
BODEGRAVEN.
„Crescendo". In hotel v. Rossum gaf de
muziekvereeniging Crescendo een uitvoering.
Zooals gewoonlijk was de belangstelling weer
zeer groot. Het programma, bestaande uit een
zevental nummers, werd zeer correct uitge
voerd, onder leiding van den directeur P. J.
Roelandschap uit Utrecht. Een luid applaus
bewees, dat alle aanwezigen zeer voldaan wa
ren over hetgeen hun was geboden.
Na de pauze traden de tooneelkunstenaars
Tula en Johan SchmidtDi Vista uit Amster
dam op. Het genre stukje „Van Uvee oude
menschen" en het transformatiespel „De dief"
waarin de heer Joh. Schmidt in zes verschil
lende rollen optrad, alsook het blijspel „De
Groene Hagedis" vielen zeer in den smaak.
Keurig spel werd gegeven. De avond werd
besloten met een gezellig bal.
Uitvoering. De R.K. Dilettantenclub uit
Gouda voerde Donderdagavond in de groote
zaal van hotel v. Rossum op 't Amerikaansch
kluchtspel van Robert Smiley Byle: „Een par
tijtje Poker". Alle spelers vervulden hun rol
op onberispelijke wijze. De talrijke aanwezi
gen hebben dan ook volop genoten, Het muzi
kale gedeelte werd uitgevoerd door een jazz
band uit Alphen a. d. Rijn, die er de stemming
ook goed wist in te houden. Na afloop bleven
allen nog eenigen tijd bijeen en werd nog me
nig dansje gemaakt. Het was een zeer plezie
rige avond, waarover allen zeer voldaan wa-
St. Josephgezelten-Vereeniging. Door de
tooneelclub van de St, Josephgezellen-Vereeni-
ging zal voor de donateurs en weldoeners der
vereeniging Zondag- en Maandagavond wor
den opgevoerd het Indisch tooneelspel: Ols-
sinBlanda, van Jan Tromp. Het tooneel is
voor dit stuk geheel in overeenstemming ge
bracht door den heer F. Twaalfhoven, en de
spelers hebben reeds meerdere malen bewijs
gegeven van hun tooneelspel. Het beloven dus
een paar mooie en gezellige avonden te wor
den. Ongetwijfeld zullen beide avonden ge
heel gevuld zijn. Degenen, die iets moois wil
len zien en nog geen donateurs of weldoener
zijn, geven zich spoedig daarvoor op bij het
bestuur; tevens steunen zij op die wijze de
R.K. Jeugdvereeniging