„Het Volk" verloochent Diebeï KALENDER DER WEEK Tusschen de boeken der Wet ZATERDAG 22 NOVEMBER 1930 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 5 Dezer dagen, aldus de „Tijd", hebben wij eenige beschouwingen gewijd aan don mijn werker en namaak-fakir Paul Diebei, die zooals „Het Volk" schreef „Konners- reuth tracht te ontzenuwen" en die door de „Nieuwe Cour." en „De Vrijdenker" werd uitgespeeld tegen „het wonderge loof". De man heeft thans zijn entrée in de hoofdstad van Nederland gemaast, en hij wordt door „Het Volk" dat ai een maal zijn vingers brandde aan den fakir van Moscroen allesbehalve in bescher ming genomen. Ziehier het verslag, door het sociaal-democratisch blad gegeven van het „atheïstisch variété-nummer", en welk verslag ons ontslaat van het afdrukken eener eigen beschouwing: Dat de vrijdenkersvereeniging „De Dage raad" niet meer van de hooge standing is, welke deze organisatie eens gekenmerkt heeft, mag als bekend worden veronder steld. Dat deze vereeniging echter het vrije denken dient door middel van een variété nummer, is een novum, dat Multatuli, mr. S. van Houten en F. Domela Nieuwenhuis gelukkig niet meer beleefd hebben. Gisteravond heeft men den Duitschen „mijnwerker" Paul Diebei in de grooto zaal van het Concertgebouw laten optredon om aan te toonen, dat de stigmatisaties van het Konnersreutsche boerenmeisje Thérèse Neumann niet door bovennatuur lijke middelen tot stand komen. Het is een vrij onsmakelijke vertooning geworden. Paul Diebei presenteerde zich aan het publiek met een niets zeggend toe spraakje. Daarna hield J. Hoving een be schouwing over „wonderen", waarin bij slechts trucjes van in het nauw gebrachte priesters zag. Als criterium van het won der noemde hij, dat een natuurlijke verkla ring niet mogelijk moet zijn en men de oor zaak van een bepaald verschijnsel slechts in het bovennatuurlijke kan zoeken. Zoo stelt men de zaak althans van katholieke zijde. Hoving liet de verklaring van Paul Die- bel geheel voor dien3 eigen rekening. Hem interesseerde het alleen, dat de stigma s bij hem niet op wonderdadige wijze tot stand komen. „De Tijd" en de „Msb." aldus de spre ker noemde Diebei een bedrieger. el- nu, zoo concludeerde hij, dan zou ditzelfde ook op Thérèse Neumann van toepassing zijn. Medegedeeld werd, dat Diebel's geheim alleen in een sterke concentratie van den wil schuilt. Hij heeft zijn macht ontdekt, toen hij, na zich in een vlaag van levens moeheid den polsader te hebben doorgesne den, niet doodbloedde, daar plotseling een heftige levensbegeerte in hem ontwaakte. Het Experiment. Daarna begon de heer Diebei zijn expe rimenten. Hij zou bloedtranen weenen._ In derdaad kwamen er na ongeveer vijf minu ten een paar kleine bloeddroppelen uit den buitensten ooghoek. Een collega van de „Maasbode" verzocht den heer Diebei toen opheldering over een bericht in het „Ber liner Tageblatt" van 5 April 1928, waarin stond, dat Diebei zjjn geheim had geopen baard. Volgens zijn eigen bewering zou hij zich eenige uren vóór den aanvang der voorstelling met scherpe voorwerpen be- VIL Het Burgerlijk Wetboek is, gelijk wij gezien hebben, het „vademecum" van den ordentelijken burger, om zoo t-e zeggen: het dagelijksche spoorwegboekje, dat hij moet raadplegen om in het juiste spoor te blijven. Van de wieg tot het graf vindt men het B. W. naast zich. Wanneer wij ons herinneren, in welke levensomstandigheden het B. W. ons raad verschaft, kunnen wij een overzichtelijk schema opstellen van de onderwerpen, die er in behandeld worden. 1. Familie-recht. 2. Vermogensrecht, onderverdeeld in: a. Zakenrecht en b. Verbintenissenrecht. 3. Erfrecht. Familierecht. Over het Familierecht kunnen wij kort zijn. Daaronder valt de regeling van de ouderlijke macht, van de voogdij, van de ©urateele (over minderjarigen, krankzinni gen en verkwisters), en verder het huwe lijksrecht, waaronder de rechten en ver plichtingen der echtgenooten, de gemeen schap van goederen, de huwelijksche voor waarden, de scheiding van goederen bij gebleken wanbeheer van den man; de ont binding van het huwelijk in bepaalde ge vallen (wederzijdsch goedvinden is nooit geoorloofd; wij weten er alles van, niet waar); de scheiding van tafel en bed, waar onder verstaan wordt de opheffing van de plicht tot samenwonen en opheffing van de bestaande gemeenschap van goederen. Bijna alle voorschriften omtrent dit Fa milierecht zijn dwingend, d. w. z. de wet decreteert: zóó en zóó moet het op straffe van dit en dat. De ouders zijn „verplicht" hun kinderen op te voeden en te onderhouden; over minderjarigen „moet" een voogd worden aangesteld, krankzinnigen „moeten" onder curateele gesteld worden, de echtgenooten zijn „verplicht" tot wederkeerige hulp en bijstand, huwelijksche voorwaarden „mo gen" na het sluiten van het huwelijk niet meer veranderd worden enz. enz. Dat alles vormt ongeveer, in groote paalde figuren in de huid kerven en zich in een ooghoek steken. De indrukken wat-en na eenigen tijd niet meer met het b'oote oog waarneembaar, doch bleven onder de huid bestaan. Door training der spieren en door den bloedsomloop onder den in vloed van zijn wil te brengen, zou Diebei op een door hem gewenscht oogenblik die indrukken weer zichtbaar kunnen maken, je zelfs bloed te voorschijn kunnen brengen. Een Verklaring. Dïebel legde de volgende verklaring af: Hij verdiende aanvankelijk met zijn ex perimenten 1200 Mark per avond. Zijn im- pressario ging er evenwel van door en een tweede manager had hem contractueel ver plicht om op het tooneel alles te doen, wat van hem verlangd werd. Deze liet hem acht uur achtereen op een troon zitten met door boorde handen ea voeten. Om aan deze marteling te ontsnappen, had hij een leu gen verzonnen en een volkomen valsche uit legging gegeven van de bloedingsverschijn selen Toen onze katholieke collega nog eenige vragen stelde, gedroeg het publiek %ich vrij onhebbelijk. Het floot en joelde, zonder dat de voorzitter hiertegen optrad en ook zonder dat de steller der vragen eenige aanleiding tot een dergelijke onheusche ma nifestatie gaf. De leiding van de bijeenkomst was trou wens vrij slap. Op het podium liep iedereen door elkaar en hinderde men de pers bij het rustige waarnemen der experimenten. Diebei liet vervolgens bloed uit zijn been komen en twee medici constateerden na een vluchtig onderzoek geen enkele ver wonding. Het eenige, dat nog met stigma- tisatie verband hield, was een roode, kruis vormige vlek, die zich op Diebel's borst vertoonde. Overigens werden niets anders dan de afgezaagde fakirkunstjes uitgehaald. Meu sloeg een pen door de hand van den jonge man,, schoot hem met een windbuks een pijltje in zijn lichaam en hij lakte zijn tong aan het gehemelte vast. Het is niet tot ons doorgedrongen, wat dit deel van het experiment met Konr.crs- reuth te maken heeft. Ook bleef ons het verband, vreemd met de slottoespraak van den heer Diebei, waarin hij van een geluk kiger samenleving gewaagde. Wel weten wij, dat de verklaring van het bericht in het „Berliner Tageblatt" niet bevredigend was en dat wij in het oude Flora wel eens kiinstjes hebben gezien, die even onsmakelijk waren als de experimen ten van den heer Diebel. Ook toen werd het wetenschappelijke van het geval ons niet duidelijk. En nu dit nummer onder auspiciën van „De Dageraad" geëxploiteerd wordt, zijn wij nog even ver. Ons denken schijnt nog niet geheel „vrij" te zijn.... Nu zelfs een marxistisch blad het oor deel bevestigt, dat wij over den met zoo veel tam-tam aangekondigden Diebel had den uitgesproken, zal zelfs de meest be vooroordeelde erkennen, dat de vrijden kers-vlieger, althans in ons land, niet zal opgaan. Een lezer verzocht ons, of wij D'e- bel niet wilden „interviewen". Maar het is duidelijk, dat geen katholiek blad zijn le zers op een dergelijk sensatie-interview zou trekken den inhoud van het eerste boek van het B. W. Zoowat 550 artikelen zijn er mee gemoeid. Zakenrecht. Het tweede boek is gewijd aan het Za kenrecht en bevat de rechten, die een mensch kan hebben op diverse zaken, roe rende zoowel als onroerende. En dan komt op de eerste plaats in aanmerking het voornaamste zakelijke reoht, dat men kan hebben, n.l. de eigendom. Dit is het meest volledige recht op een zaak, het recht om er mee te doen wat men wil, mits zorgende dat men niet in conflict komt met de rechten van anderen. Het eigendomsrecht steekt zoozeer uit boven de andere zakelijke rechten, die eigenlijk niets anders zijn dan beperkin gen van den eigendom van een ander, dat men den eigendom dikwijls niet onder de zakelijke «rechten rekent, omdat dit recht veel meer boven en tegenover de andere rechten staat. Eigendom van een zaak kan men op aller'ei wijzen verkrijgen, waarvan de voornaamste zijn: toeëigening van dingen, die aan niemand toebehooren (vangen van wild bijv.), verjaring, erfopvolging en vooral levering tengevolge van een rechts titel van eigendomsovergang (koop bijv.). Gewoonlijk meenen de menschen, dat zij reeds den eigendom van een zaak hebben als zij deze gekocht hebben. Dat is echter onjuist. Pas door de levering krijgt de kooper eigendom. Wist u dat? Hierbij dient te worden opgemerkt, dat levering vüfn roerende zaken geschiedt door ge wone overhandiging, van onroerende za ken echter door het opmaken van een acte en de registreering van die acte in de openbare registers. Heeft men een stuk land,-dan kan men zijn buurman het reoht geven om er een overpad op te hebben, of er een waterlei ding over heen te leggen of ©en goot en zoo meer. Dat noemt men erfdienstbaar heden, welke in het B. W. ook met zorg geregeld worden, evenals het recht van willen onthalen en tevens nog ongewensch- te reclame maken voor een „wonderen-be strijder", die ook door „Het Volk" als vol slagen ongeschikt wordt verklaard om te gen de Katholieke Kerk te worden uitge buit. „De Dageraad" wilde ook een zaalvan „Musis Sacrum" te Arnhem huren voor eet onsmakelijk optreden van Paul Diebel Maar Arnhem's burgemeester, mr. S. J. R. de Monchy, stak daar een stokje voor, Hij verbood kortweg het optreden van Paul Diebel. Niet alleen omdat in de paci t- voorwaarden van „Musis Sacrum" een be paling voorkomt krachtens welke in dit ge meentelijk gebouw geen spiritistische sean ces of vertooningen, die daarmee gelijk te stellen zijn, mogen worden gehouden. De burgemeester nam zijn besluit ook op an dere gronden. De correspondent van „De Gelderlander" schrijft daarover: „Het medisch advies over de Diebel-ver- tooningen luidde, dat dergelijke bijeenkom sten schadelijk zijn voor het zenuwgestel vooral voor onevenwichtige personen. En aangezien de burgemeester van oor deel was, dat onevenwichtige personen juist tot bezoeken van dergelijke gelegen heden worden aangetrokken, nam hij het wijs en verstandig besluit om het optreden van Diebel te verbieden". Katholiek Arnhem is deïfc burgemeester dankbaar voor dit besluit. Weliswaar zul len wij ieder ernstig wetenschappelijk on derzoek, dat zich met het geval-Konners- reuth bezighoudt, ten zeerste toejuichen, maar in deze vertooning van „De Da geraad" kan niet anders worden gezien dan een anti-katholiek relletje en alleen om het relletje opgezet. Daarom zijn wij blij, dat dit onsmakelijk spektakel ons be spaard is. Het sociaal-democratisch gemeente raadslid, de heer Bronkhorst, heeft ge meend den burgemeester te moeten toevoe gen, dat diens verbod „erg naar het Zui den riekt". En het communistisch raadslid, de heer Brugman, sprak op onbehoorlijke en grove wijze over „de stigmatiseerende dame in Konnersreuth". Merkwaardig, dat als het gaat over za ken, dit den katholieken godsdienst betref fen, de socialisten en de communisten het roerend eens zijn. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Aan het slot van de interpellatie-Bronk- horst heeft de burgemeester uog verklaard, dat hij aan het. bestuur van „De Dage raad" slechts wilde toestaan om b.v. in een kring van doktoren en journalisten de ex perimenten van Diebel te vertoonen. Maar niet in het openbaar ten aanschouwe van iedereen; ook dus van hen, op wie derge lijke vertooningen een funesten invloed- hebben. De sympathieke daad van den burge meester de Monchy zal ook bij vele niet- Katholieken een gevoel van groote waar deering hebben opgewekt". N.B. Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria, geen Credo. De gewone Prefatie. ZONDAG 23 Nov. 24e en laatste Zondag na Pinksteren. Mis: Dicit Dominus. 2e ge- erfpacht, dat een langdurig recht is op den grond van een ander met de bedoeling het land te ontginnen en te exploiteeren. Heeft iemand het recht om op eens anders grond een huis neer te zetten, dan noemt men dit het recht van opstal. Vaak komt het voor, dat iemand zijn onroerend goed bij zijn dood niet aan zijn vrouw of vriend in eigendom wil geven, maar wel de opbrengst er van zoolang hij of zij zal leven. Zij genieten dan de voor- deeLen zonder den eigendom te hebben. Dat is het recht van vruchtgebruik. Wil iemand geld leenen, dan wordt in vele ge vallen een zekerheid verlangd, dat het geld ook weer zal terugkomen. Is het bedrag niet groot, dan kan een roerende zaak in pand gegeven worden, met- het doel deze te verkoopen als de schuldenaar in ge breke blijft het geleende terug t-e geven. Men kan echter ook een onroerend goed tot onderpand stellen en dan noemt men dat hypotheek, hetgeen gewoonlijk ge schiedt, wanneer het grootere bedragen betreft. Om al deze zakelijke rechten vei lig te stellen heeft het B. W. de rechten en plichten van eigenaar en belangheb bende nauwkeurig tegenover elkaar afge wogen. Hier vooral is het gevaar van con flicten groot, want bij deze rechten (de eigendom uitgezonderd) zijn er altijd twee, die tegenovergestelde be'angen hebben op eenzelfde zaak n.l. de eigenaar en de za kelijk gerechtigde. Verbintenissenrecht. Rechten zooals de bovengenoemde waaien iemand maar niet zóó aan. Men kan ze weliswaar verkrijgen door ver erving, en dan komen ze a. h. w. vanzelf, maar gewoonlijk moet men er over onder handelen met een ander, die bevoegd is het begeerde recht te verschaffen. Men stelt zich dan met zoo iemand in verbinding, gaat een verbintenis aan, legt een rechtsband tusschen zichzelf en een ander, waardoor de één tot iets verplicht wordt en de ander tot iets gerechtigd. Er zijn verschillende soorten verbinte nissen, voortvloeiende n.l. uit een onrecht matige daad. uit een rechtmatige daad, de een of andere omstandigheid of uit een contract. Ook de onrechtmatige daad kan een rechtsband leggen, hoewel deze niet ge wild is. Wie bijv. een'ander schade be rokkent door schuldige nalatigheid of on voorzichtigheid is verplicht de geleden schade te vergoeden. Dat is een gevolg, welke de wet verbindt aan het plegen van die daad. De daad kan ook geoorloofd zijn bed v. d. H. Clemens, Paus en Martelaar; 3e v. d. H. Felicitas, Martelaren. Credo. Prefatie v. d. Allerh. Drieëenheid. Kleur: Groen. Het einde van het kerkelijk jaar doet ons denken aan het einde van het aardsche. Aan het einde van de wereld, wier onder gang, gepaard gaande met ontzettende verwarring en verschrikking, het. Evange lie ons beschrijft. Aan het einde ook van onzen wil op te wekken tot een leven, Gode troitus). Bezorgd voor onze zaligheid, vraagt onze Moeder de H. Kerk aan God onzen wil op te wekekn tot een leven, Goie waardig, steunend op de kennis van Zijn H. Wil (de geboden), vruchtdragend in goede werken (Gebed en Epistel). Onze harten te onthechten aan het aardsche (dat voor bijgaat) en ons te genezen van iedere zon- de-wonde (Postcommunio), te trekken tot Hem, (Die blijft in eeuwigheid. Stilgebed). Want dan zullen wij met vertrouwen het oordeel tegemoet kunnen zien (Evangelie) en deel hebben aan de erfenis der Heiligen (Epistel). Vragen wij met de H. Kerk de zaligheid voor ons zeiven en voor alle men schen met onwrikbaar geloof en vertrou wen en zij zal ons geworden (Communio). MAANDAG 24 Nov. Mis v. d. H. Joannes v. h. Kruis, Belijder en Kerkleeraar: In medio. 2e gebed v. d. H. Chrysogonus, Mar telaar, Credo. Kleur: Wit. Joannes werd te Frontiveros in Oud- Castilië geboren. Als jongen van negen jaar onderscheidde hij zich reeds door zijne werken van boetvaardigheid als vasten, geeselen, nachtwaken en bidden. Op 18-ja- rigen leeftijd werd hij Carmeliet en de H. Teresia was hij een sterke steun bij haar streven de Orde te hervormen. Als beloo ning voor zijne vele werkzaamheden aan het zieleheil en de hervorming der Carruel- Orde vroeg en verkreeg hij: „om Christus' wil te mogen lijden en veracht te wor den". Die belooning kreeg hij overvloedig. Onschuldig moest hij negen maanden in de gevangenis doorbrengen. Kort daarop werd hij ernstig ziek en zijn been werd met zooveel wonden en zweren bedekt, dat het allertreurigst was hem aan te zien. Maar alles verdroeg hij met het grootste» geduld en altijd was hij toch opgeruimd en vroolijk. Zijn bijnaam „van het Kruis" heeft hij terecht verdiend. Joannes was ook een voortreffelijke leermeester in het geestelijk leven en be gunstigd met een verheven graad van De- schouwing. Verscheidene boeken zijn nog van hem over, handelend over de mystieke theologie. Om de voortreffelijkheid zijner werken is hij in 1926 onder het getal der Kerkleeraren opgenomen. DINSDAG 25 Nov. Mis v. d. H. Cathari- na, Maagd en Martelares: Loquebar. Kleur: Rood. Weinig is met zekerheid van de H Ca- tharina bekend. Men verhaalt van haar, dat zij zich geheel wijdde aan de studie, waarom zij dan ook als Patrones van de wetenschap vereerd wordt. Tijdens een vervolging wist zij door hare wijze en wel sprekende redevoeringen de vervolgers tot andere gedachten te brengen, ja zelfs tot bekeering. Voor Catharina was daarvan het gevolg dat keizer Maximinus haar uit haat in de gevangenis liet werpen. Na den dood der keizerin vroeg Maxiininus haar ten huwelijk. Op hare weigering volg de 's keizers bevel, dat zij levend zou wor den gebonden tusschen vier raderen, bezet met lange spijkers zich bewegende in ver schillende richtingen. Aldus moest haar lichaam worden vermorzeld. Maar door en toch een verbintenis na zich s'eepen. Wie zich bijv. tijdens de afwezigheid van den eigenaar bij brand of iets dergelijks ongevraagd uit behulpzaamheid belast met de zorg over diens goed, is verplicht zich ook verder met de zaken te bemoeien; hij mag zijn zaakwaarneming niet op een ongelegen tijdstip in den steek laten. Om gekeerd heeft hij ook recht op vergoeding van de kosten, welke hij in het belang van den afwezige heeft gemaakt. Het kan ook gebeuren, dat men verplicht wordt tot schadevergoeding, doordat een hond bijv. het goed van een ander vernielt; hier is geen daad, althans geen menschelijke daad. In geen van de drie gevallen is sprake van een contract. Maken twee par tijen een afspraakje dan krijgt men de derde groep van verbintenissen en deze is de meest gewone: de verbintenissen voortvloeiende uit overeenkomst. Overeenkomsten. Het aantal overeenkomsten is aanzien lijk, men kan er zooveel maken als men wil. De voornaamste en meest voorko mende heeft de wet minutieus geregeld. Hierbij is het B. W. echter buitengewoon coulant en slechts zelden is hier sprake van dwingende rechtsregelen. De wet geeft in deze materie gewoonlijk slechts een leidraad voor het geval men niets an ders heeft afgesproken of voorzoover de plaatselijke gewoonte geen andere rege ling aangeeft. Wel verlangt de wet uitdrukkelijk, dat de con tract eerend e partijen hun overeen komst-te goeder trouw nakomen en zich daarbij niet streng houden aan hetgeen precies is afgesproken, met de bedoeling om een ander er in te laten vliegen. Wan neer iemand bijv. een brandkast bestelt, moet er een behoorlijk slot op zitten, ook al is dat. er niet bepaald bij afgesproken, en kan de leverancier niet volstaan met een gewone kruk zooals er op een kamer deur zit. Het B. W. zegt het op zijn wijze, n.l.: overeenkomsten verbinden niet alleen tot datgene hetwelk uitdrukkelijk bij de zelve bepaald is, maar ook tot al hetgeen dat, naar den aard van dezelve overeen komsten, door de billijkheid, het gebruik of de wet wordt gevorderd. Niet iedereen kan geldige overeenkom sten aangaan; er zijn menschen, die dooi de wet daartoe onbekwaam worden ver klaard. Dat zijn: minderjarigen, onder cu rateele gestelden en.... getrouwde vrou wen. Hier zullen de dames wel heftig pro testeeren, maar het staat nu eenmaal in vuur uit den hemel werden de raderen, verteerd. Daarop is Catharina gegeeseld en onthoofd. Zooals het gebed v. d. H. Mis vertelt, zouden Engqjen haar lichaam heb ben gedragen naar den berg Sinaï. WOENSDAG 26 Nov. Mis v. d. H. Sil vester, Abt: Os Justi. 2e gebed v. d. H. Petrus van Alexandrië, Martelaar. Kleur: Wit. De rechtsgeleerde Silvester stond eens bij een geopend graf van een oloedverwant. Het misvormd lijk ziende zeide hij: „Ik ben, wat hij geweest is en wat hij nu is, zal ik eenmaal zijn Kort daarop las hij de woorden: „Wie na Mij wil komen verlooeke- ne zich zeiven, neme zijn krius op en voige Mij". Silvester trok zich in de eenzaam heid terug en stichtte de Congregatie der Silvestrijnen, wier eerste Abt hij%geweesb is. Bijna 90 jaren oud stierf hij in 1267. DONDERDAG 27 Nov. Mis v. d. H Al- bricius, Bisschop en Belijder: Sacerdotes. 2e gebed A Cunctis (om de voorbede der Heiligen); 3e naar keuze v. d. priester. Kleur: Wit. Albricius volgde zijn neef den H. Grego- rius op den bisschoppelijken zetel van Utrecht. Na een achtjarig bestuur overleed hij in 784 en werd bij zijn neef begraven in de Abdij van Susteren, waar nog zijn gehcele schedel en een gedeelte zijner kleederen bewaard worden. VRIJDAG 28 Nov. Mis v. d. vorigen Zondag: Dicit Dominus. Geen Gloria. 2e gebed A Cunctis; 3e naar keuze v. d. pries ter. Kleur: Groen. ZATERDAG 29 Nov. Mis v. d. H. Rad boud, Bisschop van Utrecht: Sacerdotes. 2e gebed v. d. Vigilie v. d. H. Andreas; 3e v. d. H. Saturninus, Martelaar; 4e voor den Paus. Kleur: Wit. Ook is geoorloofd de H. Mis v. d. Vigi lie: Dominus. Geen Gloria. 2e gebed v. d. H. Radboud; 3e v. d. H. Saturninus; 4e voor den Paus. Kleur: Paars. Het zeventienjarig bestuur v. d. H. Rad boud was zeer moeilijk wegens de inval len der Noormannen. De heilige zag zich genoodzaakt Utrecht te verlaten en ver bleef in Deventer, van waar uit hij vele en gevaarlijke tochten ondernam naar zijn geteisterd Bisdom. Onder zijne bescherming staat de ver eeniging tot bevordering van het Neder- landsch Katholiek Hooger Onderwijs: „de St. Radboud-stichting". Moge door de voorspraak v. d. H. Rad boud onze Katholieke Universiteit hare algeheel voltooiing krijgen en Gods onmis bare zegen blijven rusten op het Katholiek Hooger Onderwijs in ons vaderland. IN DE KERKEN DER E.E. P.P. FRANCISCANEN. Alles als in bovenstaande kalender, be halve: WOENSDAG. Mis v. d. H. Leonardos van Porto Mauritio, Belijder: Dominus. 2e gebed v. d. H. Silvester; 3e v. d. H. Pe trus van Alexandrië. DONDERDAG. Mis v. d. Z.Z. Bernardi- uss van Fossa en Humilis van Besignano, Belijders: Confiteantur. VRIJDAG. Mis v. d. H. Jacobus van Marchia, Belijder: Ego autem. Kleur: Wit. ZATERDAG. Feestdag van alle heiligen der Serafijnsche Orde. Mis: Gaudeamus. 2e gebed v. d. Vigilie; 3e (alleen in stille H.H. Missen) v. d. H. Saturninus. Oedo. Prefatie v. d. H. Franciscus. Laatste Evan gelie v. d. Vigilie. Kleur: Wit. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. de wet. Gelukkig zijn op dezen regel wel uitzonderingen. Want gehuwde vrouwen kunnen wel overeenkomsten aangaan met machtiging van haar heer gemaal. En nu veronderstelt de wet in vele gevallen, dat de man zijn toestemming heeft gegeven, zoo bijv. bij gewone dagelijksche huishou delijke transacties, zooals het inkoopen van allerlei huiselijke benoodigdheden, het huren van dienstboden en zoo meer. De wet veronderstelt die toestemming zoolang de man niet uitdrukkelijk te kennen heeft gegeven, dat hij in werkelijkheid geen toe stemming verleent. Vandaar dat men wel eens in advertenties de waarschuwing aan treft „geen goederen af te geven aan mijn vrouw, daar zij door mij niet zullen wor den betaald". Speciale regels. Deze en nog veel meer andere regels welke wij onmogelijk alle kunnen noemen, want de stof is zóó ontzettend groot en de ruimte in de krant is beperkt geeft het B. W. in een algemeen gedeelte, geldend voor alle overeenkomsten. Voor de afzonderlijke contracten heeft het afzonderlijke speciale regels. Zoo wordt de overeenkomst van koop en verkoop apart geregeld, waarbij de rechten en plichten van kooper en verkoo- per tot in bijzonderheden worden nage plozen. Wanneer de waar niet tegen geld maar tegen een ander voorwerp wordt uit gewisseld, noemt men do transactie geen koop maar ruil. Voor ruil geldt een iets andere regeling dan voor koop. De verhouding van huisbaas en huur der, van pachter en verpachter, wordt uit eengezet in de daaropvolgende titel, al geldt ook hier de algemeene regel, dat het huurcontract, de afspraak tusschen de partijen, op de eerste plaats komt. Men kan niet alleen zijn huis, of land, maar ook zijn arbeidskracht verhuren en dat geeft aanleiding tot een apart hoofdstuk over de arbeidsovereenkomst. Verder vindt men er bepalingen over maatschap of vennootschap (aparte regels voor de N. V. zijn te vinden in het Wet boek voor Koophandel), over schenking, bewaargeving, verbruikleening, lastgeving, borgtocht enz. enz. Ten slotte rest ons nog het Erfrecht. Dit zullen wij in een volgend artikel iets uitvoeriger behande'en, omdat iedereen er op z'n tijd wel eens mee te maken krijgt en daaromtrent toch zoo weinig klaarheid bestaat. Mr. H. F. A. G. De indeeling van ons rechts-spoorwegboekje Eigendom en zakelijke rechten Verbintenissen en hoe zij ontstaan Wat een getrouwde vrouw mag doen en wat niet.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1930 | | pagina 5