UIT DE RADIO-WERELD
N.V. I.E M.C.O. Mare 1MJ- TEL. 1
WEEK-END
LIED VAN DEZEN TIJD
ZATERDAG 15 NOVEMBER 1930
DE LEIDSCHE COURANT
TWEEDE BLAD PAG. 6
Prograrrma's voor Zondag 16 November.
Huizen. 1875 M.
8.30—9.50 KRO. 9.50 NCRV. 12.00—5.00
KRO. 5.00 NCRV. 7.45—11.00 KRO.
8.30—9.30 Grieksch Liturgische gezangen.
9.50 Jongeliedendienst.
12.00—12.15 Praatje door den KRO-voor-
zitter.
12.151.30 Concert KRO-Sextet.
I.30—2.00 Godsdienstonderricht.
2.003.00 Concert A'damsch a cappella-
koor „Bel Canto
3.00—3.25 Interview over de werkloos
heid.
3.254.30 Vervolg koorconcert.
4.305.00 Ziekenhalfuurtje.
5.00 Kerkdienst.
7.45—8.10 Dr. H. van Lieshout. De zucht
naar vergeestelijking bij het wordend ge
slacht.
8.108.15 Voetbaluitsl.
8.1510.40 Concert KRO-Orkest Rob.
Gevers (zang).
9.30 Nieuwsber.
10.4011.00 Epiloog dooc Klein Koor.
Hilversum 298 M.
9.00 VARA. Tuinbouwhalfuurtje
9.25 VARA Esperanto.
9.40 VARA. Voordracht door M. Bever
sluis.
10.30 VPRO. Kerkuitz.
12.01—12.30 AVRO. Radio-Volks-Univer-
siteit. L. J. Jordaan: „Hoe ontstaat een
film"'.
12.302.00 Concert. AVRO-Octet.
2.00—2.30 AVRO-Boekenhalfuur.
2.303.00 AVRO. Concertgebouw. Het
Concertgebouw-Orkest.
3.00—3.15 AVRO. Gramofocnpl.
3.154.00 Concert. Sted. Harmonie-Corps
„Crescendo", Baarn.
4.004.30 AVRO. Dr. C. H. Sluiter: „Het
ontstaan van het Zonnestelsel".
4.305.00 AVRO. Gramofoonpl. Sport-
uitsl.
5.00 VARA. „Ora et Laoora". Tooneel-
uitz.
6.30 VARA. Concert. VAR A-Orkest. Gra
mofoonpl.
8.00 AVRO. Tijdsein, nieuws- en sport
berichten.
8.158.45 Concert. Omroeporkest.
8.45—9.00 AVRO. Viool-dueten. Sam
Swaap (viool), Jean Devert (alt).
9.009.15 Omroeporkest.
9.159.30 Vervolg viool-duetten.
9.3011.00 AVRO. Fragmenten uit „La
Mascotte" van Audran.
II.00—12.00 Gramofoonpl.
Db
n t r y. 1554.4 M.
3.20 Kerkcantate van Bach.
4.05 Kinderuurtje.
4.20 Lezing.
4.35 Kamermuziek.
5.35 Zang door M. Licette (sopraan).
6.056.35 Lezing.
6.50 Kerkdienst.
8.20 Kerkdienst.
9.05 Lezing en Nieuwsber.
9.25 Concert Kwintet Koor.
10.50 Epiloog.
„Radio Pa
1725 M.
11.35
12.50
1.20
2.20
4.50
5.50
7.50
8.20
9.05
Gramofoonpl.
Gramofoonpl.
Gramofoonpl.
Gramofoonpl.
Gramofoonpl.
Concert. Orkest en solisten.
Circus.
Concert.
Concert. Orkest en solisten.
Langenberg, 473 M.
6.207.20 Concert.
7.207.50 Gramofoonpl*
8.209.20 Morgenwijding.
10.5011.20 Gramofoonpl.
11.20—12.20 Concert. Gemengd koor en
Jeugdkoor.
12.20—1.50 Concert. Orkest viool.
3.50—5.20 Concert. Orkest en vocale so
listen.
6.50—7.15 Cembalo-recital met toelich
ting.
7.25 Concert. Orkest Intermezzo: Koor
zang.
9.40 Concert. Daarna tot 11.20: Dansmu
ziek.
Kalundborg, 1153 M.
11.2012.20 Orkestconcert.
I.50—2.20 Kindcruurtje.
2.204.20 Orkestconcert en zang.
7.20—7.35 Familien Hansen van Jens
Lócher.
7.358.25 Orkestconcert.
8.25—8.50 Liederen-voordracht.
9.1510.05 Orkestconcert.
10.0511.50 Dansmuziek.
Brussel, 508.5 M.
5.20 Gramofoonpl.
6.20 Dansmuziek.
6.50 Gramofoonpl.
8.35 Orkestconcert m. m. v. vocale solis
ten.
Z e e s e n, 1635 M.
6.20 Concert.
7.20—7.50 Lezingen.
7.50 Morgenwijding.
8.45—10.20 Lezingen.
10.20 Viool-recital door Jacques Thibaud.
II.2012.20 Koorconcert m. m. v. solis
ten.
12.50 Orkestconcert.
1.20 Piano-recital door Ursula Bogdanski.
1.50 Zang door Fr. Duttbernd.
2.20 Berichten.
2.45 Concert. Fluit en piano.
3.20 'Lezing.
3.50 Orkestconcert.
4.20—7.20 Lezingen.
7.20 Orkestconcert.
9.25 Berichten: Daarna tot 11.50: Dans
muziek.
Programma's voor Maandag 17 November.
Huizen, 1875 M.
(Uitsl. NCRV.-uitzending,
8.159.30 Concert.
10.3011.00 Ziekendienst.
11.0011.30 Lezen van Chr. lectuur.
11.3012.30 Gramofoon.
12.00—12.15 Politieberichten.
12.301.45 Orgelconcert door Jan Zwart.
1.452.00 Giamofoon.
2.002.35 Uitzending voor scholen.
2.353.15 A. J. Herwig: „Rustperiodos
bij kamerplanten".
3.153.45 Knipcursus.
3.45- 4.00 Gramofoon.
4.005.00 Ziekenuurtje.
5.006.30 Concert. Alt, fluit, cello en
piano.
6.307.00 Gramofoon.
7.007.45 Dr. P. Stegenga: „Wijsbegeer
te in verbinding met Chr. levensprincipen".
7.45 Politieberichten.
8.00—8.30 Mededeeüngen door den N. O.
R. V.-voorzitter.
8.3010.15 Concert. Chr. Gem. Zangver.
„Harpe Davids" te Amsterdam. Spreker:
Dr. S. T. Heidema.
10.1510.25 Persberichten.
10.2511.30 Gramofoon.
Hil v
rsum, 298 M.
V.A.R.A.-uitzending.
8.00 Gramofoon.
10.00 VPRO. Morgenwijding.
10.15 Voordracht. Mevr. KroonKune-
ken.
10.30 Ziekenuurtje.
11.30 Gramofoon.
12.00 Concert. VAR A-Septet. Gramofoon
2.45 P. v. Veen leest uit eigen werk.
3.30 Concert. Amsterdamsch Trio.
4.30 Kindervertellingen.
5.00 Verrassing voor kinderen en groote
menschen.
5.30 Concert. VARA-Orkest.
6.30 Veiligheidskwartiertje.
7.00 Concert. VARA-Orkest, klein vrou
wenkoor „Vox Jubilans".
7.45 „Mannen-Eer". Hoorspel door Fan
Kwae.
8.15 Concert. Utr. Sted. Orkest.
10.30 Gramofoon.
Da v
1554.4 M.
10.35 Morgenwijding.
11.05 Lezing.
12.20 Orgelspel door R. W. K. Taylor. T.
Purvis (tenor).
I.35 Orkestconcert.
2.20 Berichten.
2.30 Uitzending voor scholen.
3.40 Dansmuziek.
4.35 Concert.
5.35 Kinderuurtje.
6.20 Lezing en berichten.
7.00 Pianospel door Johanne Stockmarr.
7.20 Lezingen.
8.05 Vaudeville.
9.20 Berichten en lezing.
10.00 Concert. Orkest. F. Titterton
(tenor).
II.20 Dansmuziek.
11.3512.20 Dansmuziek.
P a r ij s „R a d i o P a r i s". 1725 M.
12.502.20 Gramofoon.
4.05 Gramofoon.
6.50 Gramofoon.
8.20 Declamatie.
9.05 Gramofoon.
9.50 Piano-recital door Léon Kartun.
Langenberg, 473 M
6.207.50 Gramofoon.
9.3510.35 Gramofoon.
11.30 Gramofoon.
12.251.50 Orkestconcert.
£505.50 Concert. Viool en piano.
7.25 „Die verkaufte Braut". Kom. opera
van Smetana. Daarna tot 11.20: Orkest-
concert.
Aalundborg, 1153 M.
11.201.20 Orkestconcert.
2.55—4.55 Orkestconcert en voordraent.
7.20—8.20 Operaconcert. Orkest,zang.
8.209.20 Zang en voordracht.
9.10—9.25 Lied eren voordracht.
9.4510.30 Kamermuziek.
s I, 508.5 M
5.20 Trio-concert.
6.50 Concert.
8.35 Orkestconcert n
9.20 Luiksch uurtje.
v. soliste.
Z e e s e 1635 M.
5.456.20 Lezingen. Daarna: Gramofoon.
8.2511.20 Lezingen.
11.20—12.15 Gramofoon.
12.151.20 Lezingen.
1.201.50 Gramofoon.
1.503.50 Lezingen.
3.504.50 Concert.
4.50—5.15 Zang en lezing.
5.20—7.20 Lezingen.
7.20 Orkestconcert.
7.35 Concert. Orkest, koor, orgel en so
listen.
9.35 Berichten. Daarna tot 11.50: Dans
muziek.
Niet alleen Rad
maar ook S£ 1
LUïDSFSEKlf
worden door
tegen biilijke
NURKS OVER DE RADIO
M'n vrind Nurks is een afstammeling
betachterkleinzoon of zoo iets van dien
„onaangenamen mensch in den Haarlem
merhout", weike een zoo dankbaar onder
werp was voor den geestigen schrijver van
de „Camera Obscura".
Ik mag wel eens graag met hem praten
beter gezegd: hem laten praten voor
al op een somberen regenmiddag, want
dan is hij aardig in overeenstemming met
het triestige weer, wat aan het gesprek
een aangename harmonie verleent.
Laatst hadden we 't op zoo'n middag
over den slechten tijd, waardoor hij tot
deze ontboezeming kwam:
Zeg liever, dat het een beroerde tijd
is. Vroeger had je voor 2 oenten een goeie
sigaar, op de Zaterdagsche markt nog
goedkooper, maar tegenwoordig moet ik
de halve stad plat loopen om er 3 voor
een dubbeltje te vinden, die rookbaar zijn.
Ik zal je maar niet presenteeren, want je
moet er aan gewoon wezen om ze lekker
te vinden. Ik heb kind noch kraai, maar
toch ben ik vegetariër geworden, omdat
je bij die lui kunt "gaan eten zonder dat
je een fooi behoeft te geven. En zoo is
alles navenant. Doordat ik zuinig-an doe,
houd ik wat over, maar dat kan ik dan
weer wegsmijten aan die lamme belasting.
Hier zweeg hij somber.
Om hem wat op dreef te helpen liet ik
hem een betere sigaar opsteken, dan waar
aan hij gewoon was, waarna hij uitviel:
Jij neemt het ervan, merk ik. Trou
wens: dat doen al m'n kennissen. Ze kla
gen niet zoo hard als jij, maar allemaal
hebben ze b.v. een radio. Hoe ze 't lappen,
weet ik niet, want die dingen kosten toch
aardig wat. Eerst Aanschaffen en dan het
onderhoud. Telkens hebben ze 't over
nieuwe lampen....
Och, als je maar een goeie koopt, zoo
begon ik, waarop hij mopperde:
-- Ja, praat er maar makkelijk over:
een goeie. Moet je eerst goed geld heb-
J ben. Niet dat ik naar een t^ostel verlang!
I Moet je niet gelooven. Ze zijn mij te las-
I tig. Ik zal er pas over gaan denken als
je de stations kunt uittrekken net als de
registers van een orgel. En dan moet 't zoo
gemaakt wezen, dat er geen twee tegelijk
kunnen openstaan. Als ik Huizen uittrek
moeten alle anderen zwijgen; als ik Rome
opentrek moet Huizen terugspringen, enz.
Dat gemier met die knopjes moet ik niet
hebben.
Dus je denkt er toch over.
Och, wel nee. Eer de toestellen naar
mijn zin zijn
Ben je dood.
Vreeselijk aardig van je. Zoo lang
zal 't heusch niet hoeven duren, want ze
vinden maar vaak uit tegenwoordig.
Je moet je idee eens publiceeren.
Daar heb ik hee'emaal geen belang
bij, want als ik naai radio wil luisteren,
hoef ik maar op visite re gaan waar ze er
een hebben. Meestal hoor je 't ding bij de
voordeur al, vooral als 't nieuwtje er nog
niet af is. Later zakt wel, maar voor
visite wordt Jt-ie graag eens aangezet. Dan
hebben ze weer 'u aanleiding.
Dat is toch gezellig.
Gezellig! GezelligJe wil wel eens
praten ook.
't Een behoeft 't ander niet uit te
sluiten.
Ik ben zoo: óf radio, óf niks, maar
geen twee dingen tegelijk. Je wordt er
schor van als je te,gen de luidspreker in
moet praten. Net zat je te luisteren naar
een meneer, die les geeft in „maak het
zelf', of ze vragen je: „Wilt u nog koffie".
Hoe kan ik dan iets zelf leeren maken?
Maar bij muziek
Je houdt van muziek of je houdt er
niet van. In 't eerste geval moet je luiste
ren, in 't tweede geval moet je 't ook maar
doen als je gasten ervan houden. Dat ge
klets door de muziek heen is om dol te
worden.
Daar is wel iets van aan.
O zoo. Als ik muziek wil h-qoren, ga
ik naar m'n vriend Piet. Dat 's gewoon een
muziekmaniak. 's Morgens vroég zet ie z n
radio al open en zoekt ie z'n boorden-
knoopje op de maat. Z'n vrouw zegt, dat
hij in de maal z'n boterham eet ook, wat
heel gezond moet wezen, ten minste als
het tempo niet al te vlug is. Vroeger las
hij onder 't ontbijt de krant en had zijn
vrouw niets aan hem. Thans 'uistert ie en
heeft zijn vrouw nóg niets aan 'm. Maar
hij is juist de man, dien ik hebben moet.
Dat 's wel een wonder.
Neen, dat 's heelemaal geen wonder.
Zijn gesprek is vervelend, maar als hij mu
ziek hoert praat hij niet, mag niemand
praten, moeten de kinderen rustig wezen,
mag z'n vrouw geen koffie inschenken,
enz. 't Moet stil zijn.
Erg saai.
Niet saai, zeg ik je. Bij hem kan ik
nog eens van muziek genieten. Hij weet
precies hoe hij *t moet aanleggen om ai-
door muziek te hebben, tot. bedtijd toe.
Maar z'n gezin...
Q, hij is wel eens niet thuis ook. Dan
kan z'n gezin nog genoeg praten.
Krijgen ze jou aangenaam gezel
schap daar vaak te genieten?
Och, Kees is er ook nog. Dat 's een
tooneelliefhebber. Er kan geen_ stuk uit
gezonden worden, of je kunt bij hem 'e-
j recht. Een en al aandacht is hij daarvoor.
Hij zegt je ternauwernood g'ndag als je
onder 't speen binnenkomt. Maar hij heeft
i geen best toestel, 't Is me al een paar
keer overkomen, dat 't net stuk was als
ik naar een opvoering 'kwam luisteren. Dat
's een mooie gelegenheid, ziq ie dan, om
wat achterstallig werk af te maken. En
dan dook ie hij is leeraar achter een
hoop schoolschriften, de conversatie aan
z'n vrouw overlatend. Maar die heeft 't al
tijd verbazend druk met de kinderen. Neen,
daar is 't niet bijzonder gezellig.
Je komt daar zeker nie« dikwijls
Ik informeer eerst of zijn toeste' in
orde is, maar meestal mankeert er wat
aan.
En dan?
Ja, dan blijft alleen Jan over. Maar
dat is een radio-maniak. Nauwelijks is een
station goed op dreef, of hij gaat weer aan
't morrelen om 'n ander te krijgen. Hij
heeft 't gestadig over korte golf en lange
golf, probeert van alles, praat voortdurend,
laat de kinderen roezemoezen, maakt
grapjes met z'n vrouw. Als hij maar aan
toestel kan prutsen is hij al lang in
z'n schik.
Dat lijkt me juist een gezellige huis
vader.
Dat zegt z'n vrouw ook, maar daar
heb je tooh geen radio voor.
't Is met jou „effen slecht treffen".
Daar sta ik niet alleen in. Heb je
laatst die goeie mop gelezen in D e L e i d-
sche Courant?
- Daar staan gestadig goeie moppen in.
- Die goeie radio-mop dan. Van dien
meneer, die 't het allermooiste in de radio
•ond, dat ie 'm kon afsluiten als 't 'm ver-
O ja, dat herinner ik me. Z'n portret
stond erbij. Leek wel wat op jou.
Hoe geestig! Jij hebt zooveel geest,
dat je minister Reijmer wel eens aan die
formule kon helpen, waar hij voor de be
vordering van den radio-vrede om verlegen
zit.
Weet je- wat, ik ga er dadelijk een
uitdenken. Bonjour.
Sal ut.
Ik weg, want als Nurks over de radio
politiek begint is hij heelemaal onuitstaan
baar.
Onderweg ontmoette ik onzen wed er-
zij dsehen vriend Kees, den leeraar-too-
neelliefhebber.
Zeg, Kees, heb jij zoo'n gammele
radio?
Hoe kom je daarbij?
Dat zegt Nurks.
O, die! Ik hoor liever niemendal,
dan dat hij mee zit te luisteren. Met z'n
stinkstokken verpest ie de kamer en met
z'n gezicht m'n humeur, ook al zegt ie geen
woord. Hij weet niet beter of m'n toestel
deugt niet. Maar 't is anders heel goed.
Dat zal ik 'm maar niet aan zijn
neus hangen.
Als je 't waagt.
En lachend namen we afscheid.
AJO.
„Hé, waar is de brandkast gebleven".
Schoonmaakster: „Ja, d'r kwam iemand
hier, die zei, dat hij er nieuwe sleutels op
moest maken. En toen heeft hij hem met
een meegenomen."
MARTELARES
Heusoh, nu ben ik diep bewogen, want
ik las met beide oogen en ik wist niet
wat ik zag, dat een dame 't niet kan
kroppen, dat men Borren wil-gaan stoppen
in de bajes voor één dag. En het is niet,
dat ik week ben of daardoor' nou wat van
streek ben, maai' het doet je toch weer
goed, als er zulke eed'le harten, ïechters
en regeering tarten, als je zulk een mensch
ontmoet.
Wie zal zulk een ziel bevitten, die dien
celstraf uit wil zetten voor den armen ka
pitein? Ik zeg maar, dat zulke menschen,
hoe graag wij het zouden wenschen, er niet
veel te vinden zijn.
En zij heeft het zelf geschreven, dat zij
met haar eigen leven dezen celstraf over
nam. Zij wil vier-en-twintig uren nu voer
hem dien smaad verduren en zij komt uit
Amsterdam, 't Is een nooit gezien exem
pel en nu staat zij op den drempel van dat
hoog verheven doel. Is die dame soms ge
spikkeld? Neen, het is haar hoog ontwik
keld nationaliteitsgevoel
Onrecht acht zij 't, dat heer Borren vier-
en-twintig uur moet knorren voor de Cu-
ragaosche smaad, en zij wil die hooge hee-
ren eens rechtvaardigheid gaan leeren net
als Kenau, metterdaad.
Daarom zal dien dag der dagen zij zich
in de bajes wagen voor een dag en voor
een nacht en zij zal het gaan probeeren om
den rechters recht te leeren, zooals zij 't
heeft uitgedacht. Zij zal zich in 't drama
mengen en dien dag wellicht doorbrengen,
wellicht niet zooals het hoort, maar aij
stopt daar dan geen kousies, maar zij eet
er Cura-sausies van de allerbeste soort.
Is zoo'n dame niet te roemen, al wil zij
haar naam niet noemen uit gepaste need'-
righeid? 't Is voor Borren maar een boffer,
voor die dame wel een offer, maar zij heeft
een zee van tijd. En wij zien als zooveel
malen de historie zich herhalen weder in
de sterke vrouw, Kenau Simons en de ha
ren zullen zich rondom haar scharen met
haar moed, beleid en trouw. Groote onbe
kende schoone, moge Holland u beloonen
voor uw liefde voor het recht. Uw exempel
zal ons sterken en zoolang ten goede wer
ken, tot de bajes wordt geslecht.
O, wat zal uw ziel verduren in die vier-
en-twintig uren van het droevig aardsoh
bestaaci? Uiterlijk misschien gebroken,
maar het recht is dan gewroken en gij
gaat er fier vandaan.
Neen, uw cel- en lotgenooten,. zullen
niet van zich s too ten, maar 'U eeren in hun
kring, om uw liefde voor de vrijheid en gij
smaakt dan toch weer blijheid om hetgeen
gij onderging.
Hulde zal ten deel U vallen in de bajes
van hen allen, aanstonds reeds bij het
begin. Met trompetten en cymbalen zullen
zij U in gaan halen, jubelend, als een hel
din.
U moogt wel verlenging vragen met een
stuk of zeven dagen, voor uw hulde in de
cel en na al die feestbedrijven zult u dan wel
willen blijven, zelfs misschien voor eeuwig
wel. Nu de zon des rechts gaat dagen, wou
ik U nog wel wat vragen, U, een vrouw
met zooveel moed. 'k Heb een week of
drie ge'eden 's avonds zonder licht gere
den en 'k heb óók een dag te goed.
DANIëL.
BEHANDEL DE DIEREN MET ZACHTHEID!
In ons land is een rechtskundig comité benoemd, dat een dieren-
wet zal ontwerpen, volgens welke de dieren o.a. zullen krijgen
een arbeidsdag van hoogstens tien uren en jaarlijks een behoor
lijke vacantietijd.
Een paard hinnikt:
Neen. 't menschdom is toch heusch nog
niet zoo slecht,
Als heel mijn voorgeslacht mij steeds
deed denken
En alles trek ik t'rug, wat 'k heb gezegd,
Daar nu de mensdh zijn aandacht ons
gaat schenken.
Wij krijgen ook een sociale wet,
Ik, ouwe knol, trek daaruii wijze leering,
En ik verkneukel mij al van de pret;
Tien uur per dag en beter rantsoe
neering.
Als ik nu 's morgens om zes uur begin,
Zal 'k 's middags na vier uur geen poot
verzetten,
Maar valt daar soms nog twee uur
schafttijd in,
Dan houd ik mij aan deze wijze wetten.
Maar wèl is 't goed, dat men dan ook
direct
't Menu- vermeldt, van wat wij zullen
eten,
En dat men ook voor ons de tafel dekt.
Want anders mocht de baas het eens
vergeten.
Dan nog iets, wat er in die wet moet
staan,
Een reglement betreffende vacantie,
Daar komt het ook nogal precies op aan,
En ik dacht zóó, zooals ik het dan thans
zie:
Drie weken rust en heelemaal dan vrij,
Het loon gaat door en dubb'le n^ries
eten,
Wij mogen vroolijk dart-Ten in de wei,
Maar dat moet ieder voor zijn eigen
weten.
Na vijf jaar arbeidstijd komt het
pensioen,
En doktershulp, wordt soms een dier wat
mager,
Want minder kunnen wij toch al niet
doen;
En ook verbod van verkoop aan den
slager.
Verzorging en behandeling zij goed
Voor olifanten net zoo goed als mieren,
Zóó meen ik, dat, dat wetje wezen moet,
Dat wordt gemaakt voor alle soort van
dieren.
Wel blijft een moeilijkheid dan nog
bestaan
Voor dieren, die er zijn om op te eten,
Zooals de haas, de bokkem en de haan,
Maar daar zal 't comité wel iets op
weten.
Een ezel sprak: Denk ik hierover na,
Dan moesten we het toch maar niet
probeeren.
Bemoei je met je eigen maar! Ia!
Dan heb je heusch je handen vol, me-
neeren!
TROUBADOUT
De bundel „Oden en Satyren" van Troubadour is in eiken boekhandel tegen den
prijs van 1.50 verkrijgbaar.