SPORT LUCHTVAART KERKNIEUWS Tusschen de boeken der wet DINSDAG 14 OCTOBER 1930 _<E LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 5 EEN KIJKJE IN DE VOLENDAMSCHE VISSCHERSHAVEN. die Maandag tjokvol lag, daar IN DEN HAAG is Maandag op verschillende plaatsen een vergadering gehouden van Zuider- alle visschers naar Den Haag waren gereisd, om de vergaderng inzake de Zuiderzee-steun- zeevisschers, in verband met de Zuiderzee-steunwet. - Een overzicht der volle zaal wet bij te wonen VOETBAL KON. NED. VOETBALBOND. Proefwedstrijd Westelijke elftallen. Woensdagmiddag 3 urn- vindt in het Olympisch Stadion te Amsterdam een ont moeting plaats tusschen twee Westelijke elftallen. Deze ploegen zijn als volgt samengesteld: Doel: Odijk (De Hollandiaan); achter: Diepenbeek (Ajax) en Huisman (Haarlem); midden: Rep (Z. F. C.), De Boer (Blauw Wit) en Van Oyen (Feijenoord); voor: Gerritse (Blauw Wit), Lagendaal (Xerxes). Koper (Zandvoort), De Maar (Z. F. C.) en Homburg (Blauw Wit). Het andere elftal is: deel: v. d. Male (Feijenoord); achter: De Bruin (Hermes D. V. S.) en Lambers (Hercules); midden: Van Maren (A. D. O.), Van den Berg (Sparta) en Breitner (A. D. O.); voor; Hen driks (Feijenoord), Van Osch (A. D. O.), Groenendijk (Feijenoord), v. Everdingen (Fortuna) en van Nellen (D. H. C.)% Reserves zijn niet aangewezen. Daar en kele spelers dezen Zondag blessures op liepen, o.m. de Bruin, Hendriks en Ger ritse, is het niet onmogelijk dat eenige wij zigingen alsnog zullen worden aangebracht. De wedstrijd is gratis toegankelijk voor jongens beneden zestien jaar. Een complimentje, een hoon of onverstand? Met rythmisch rommel-de-bommel joeg de eleotrische trein door het herfstig land schap, dab in den stillen dommel van den laten Zondagmiddag verlaten lag. Maar in den trein lette men niet op stervend landschapsschoon, men keek niet naar de zinkende zon, men dacht niet. aan wee- moed-brengende herstdraden of aan val lende bruine blaren. Er was maar één on derwerp, dat allen bezig hield en uit het luid geredekavel klonken telkens groepen van 3 letters, gevolgd door 2 cijfers en woorden als penalty, freekick en strafschop Een bepaalde mijnheer, die er niet bij was werd voor keléralijjer uitgemaakt, omdat hij blijkbaar was de ongelukkige scheids rechter geweest een „hens" niet had gezien en de spreker had toch duidelijk voor zijn oogen waargenomen, dat die vrijer de bal met zijn jatten had tegenge houden. Tegenover elkaar zaten, nauw geperst In de samenleving der menschen, waar ieder het middelpunt is van zijn eigen be- langenkringetje, s too ben de tegenstellin gen voortdurend tegen elkaar. Als in een mierenhoop dwarrelen dui zenden mfenschelijke strevingen en be geerten dooreen, soms gelijk opgaande in één strooming, doch meestal botsend in onderlingen naijver. Ieder zoekt zijn doel te bereiken, zoo spoedig mogelijk en zich dringend, met de ellebogen, door de menigte heen. En als hij bereikt heeft wat hij nastreefde, zoekt hij het te beveiligen tegen de anderen, die het niet bereikt hetoben en het toch ook gaarne zouden bezitten. Het is een onophoudelijk rugby-spel, waarbij men elkander een beentje tracht te lichten en den bal afhandig te maken. Sinds eeuwen echter wordt dit wereld- rugby-spel niet ongereglementeerd ge speeld. Het Recht staat in het midden als scheidsrechter en spelleider. Het Recht niet alleen het wereld lijke recht, ook het goddelijke recht, en dit laatste op de eerste plaats. God schiep den mensch en plantte in op de bankjes, die zeker voor twee zit plaatsen minder waren bedoeld, een oud heertje en een aanvallig jong meisje, hij scherp luisterend naar de debatten, zij zer dig zwijgend. Telkens probeerde het heer tje aan een van de omstanders iets te vragen, maar zijn reeds beverig stemmetje ging te loor in het geweld van wielen op rails en het gedaver van luide stemmen. Plotseling zwegen allen; een tegemoetko mende trein dreunde langs en in de korte spanne tijds, welke verliep tusschen het ras wegsterven van het alles overweldigen de geluid en het weer opvatten van de ge animeerde gesprekken, zag het heertje zijn kans schoon. Hij rees moeizaam half van zijn zitplaats, stootte een staanden medepassagier aan en vroeg: Weet u, hoe het is afgeloopen metvolgden weer twee groepen van drie letters. Verloren klonk het somber ant woord. Met? Met 7—0. Als vernietigd zakte het heertje terug op zijn plaats. Verloren, steunde hij kreu nend, verloren, met 70. Zijn oogen zoch ten rond naar medegevoel in dit naamloos leed, maar de anderen praatten al weer druk door, Toen bleef zijn blik hangen op zijn lieftallige overbuurvrouw en in de noodzakelijkheid, om zijn geprangd gemoed lucht te geven en iemand deelgenoot te maken, van zijn weedom, klaagde hij, zich rechtstreeks tot haar richtend: Verloren, juffrouw, met 70! Afgrijzen, smart, ver bittering en toorn klonken in zijn stem. Vol medegevoel vroeg de jonge dame: „En hebt u meegespeeld?" „N.R.Crt." ATHLETIEK Een mislukte recordpoging. Te Lyon poogde de nieuwe wereld recordhouder Jules Ladoumègue het op naam van Dr. Peltzer (Duitschland) staan de 100 Meter wereldrecord te verbeteren, die een tijd maakte van 2 min. 25.8 sec. De regen had de baan echter zeer moei lijk begaanbaar gemaakt, zijn poging mis lukte echter, hij bereikte 2 min. 33.6 sec. en liet Sera Martin tweede met een tijd van 2 min. 39.2 sec. 3 Danz tijd 2 min. 42 sec. De Franschman zal dit jaar zijn po gingen niet meer herhalen, daar het reeds te ver in het seizoen is en de banen zich niet meer voor een dergelijke poging lee- nen. hem een rechtsgevoel, een gevoel voor hetgeen passend is; Hij gaf hem een ver stand om te beredeneeren wat goed en wat slecht is, wat in overeenstemming is met zijn natuur als mensch en wat niet. Dat is het z.g. natuurrecht. Een recht-, dat bestaat uit algemeene groote beginselen, die min of meer vaag sluimeren diep in ieder menschenhart, een ongeschreven recht, dat direct met de natuur der menschen samenhangt en zich uit een onbevangen beschouwing der na tuur en van haar eischen laat ontwikkelen. Het is e«n ieder, die onbevooroordeeld rondziet, duidelijk, dat men den mensch behandelen moet zoodanig, dat h:j kan beantwoorden aan zijn bestemming. De mensch heeft er bijv. recht op, dat hij kan trouwen, de mensch heeft recht op zijn leven, de mensch heeft récht op het onge stoord bezit van hetgeen hij zich door ar beid heeft verworven, enz. Zelfs de meest primitieve wilde, diep weggedoken in de duisternis van zijn oerwoud, begrijpt in stinctmatig, dat hij zijn medemenschen SCHAKEN Om het kampioenschap van Leiden. De vijfde partij is door Demmendal ge wonnen. Deze partij verliep als volgt: Hollandsche verdediging. Wit: G. Bosscha, zwart: W. Demmendal. 1. d4 f5 2. e4 fe4: 3. Pc3 Pf6 4. Lg5 e6 5. Pe4: Le7 6. Pf6:t Lf6: 7. Lf6: gf6:? Deze zet is minder juist, het kost de roihade, wit verzuimt- echter er gebruik van te maken. 8. Dh5t Ke7 9. Pf3 b6 10. Ld3 Lb7 11. 0-0-0 Dg8 12. Thgl Df7 13. Df7:t Door dezen ruil geeft wit zijn voor deel gedeeltelijk prijs. 13Kf7: 14. Pd2 Pc6 15. c3 Pe7 16. g3 a5 17. Tfel h5 18. h4 a4 19. a3 d5 20. Te3 La6 21. Tgel Ld3: 22. Td3: Pf5 23. Pfl c5 24. Pe3 Pd6 25. dc5: bc5: 26. Pg2 Pc4 27. f4 Thd8 28. Pe3 Pa5 29. f5 Pb3t 30. Kbl Ta6 31. Tedl d4 32. cd4: cd4: 33. fe6:f Te6: 34. Pg2 Tc6 35. Pf4 Tec8 36. Pe2 Tc2. Dit is een fout- ze-t-, die de partij had moeten kosten. Op Pc3 heeft zwart geen voldoende antwoord, daar bij niet nemen dreigt: Pa4: en Th3: Ook wit ziet deze zet niet en offert, uit vrees voor een mogelijk mat op cl en al zijn toren voor het paard, waarna hij spoe dig verloren staat. 37. Tb3: ab3: 38. Pd4: Tg2 39. Pb3: Tcc2 40. Td3 Tb2:t en wit gaf na enkele zetten de partij op. De stand is thans Bosscha 3*/2, Dem mendal l1/». „ZEPPELIN" KOMT OVER ONS LAND. Op 18 en 19 October. De agent der H. A. P. A. G., afdeeling Luftfahrt, bericht dat in afwijking van vo- rengaande mededeelingen het luchtschip „Graf Zeppelin" een tocht over Nederland zal maken en wel op Zaterdag en Zondag 18 en 19 October a.s. Men zal echter niet in Nederland landen. Het program voor den tocht luidt als volgt: vertrek in den nacht van Vrijdag op Zaterdag te 24 uur (12 uur 's nachts) van Friedrichshafen. Via Nederland gaat het luchtschip dan naar Mannheim, waar het ongeveer te 1 k 2 uur in den middag van 19 October zal landen. Omstreeks halftwee vertrekt het weer naar Friedrichshafen, waar het te circa vier uur zal aankomen. De route over ons land is nog niet be kend. Deze hangt nl. af van de weersge steldheid. niet van het leven mag berooven, dat hij e-en afkeurenswaardige daad stelt door zijn naaste te bestelen. Wel kan dat pri mitieve rechtsgevoel worden verdraaid en omgebogen door verwarde religieuse denk beelden, waardoor gemeend wordt-, dat bijv. het dooden van een andere stam uit godsdienstige motieven aangenaam is aan de eigen stamgoden; wel kan als geoor loofd worden beschouwd de moord op een lid van een andere stam of ander ras, om dat men deze niet als zijn „medemen schen" ziet, doch het oer-verbod „gij zult niet dooden" klinkt toch steeds in elk hart, dat niet totaal is afgestompt, al geldt het ook slechts voor de eigen stamgenooten. Zooals een dier zijn instinct heeft, waardoor het handelt volgens zijn geaard heid, zoo heeft ook de mensch zijn „in stinct", maar bij hem is het niet onbewust maar bewust. De mensch kan zelf over zijn wezen en doel oordeelen en kan zijn handelingen vrij dienovereenkomstig in richten. Het spreekt vanzelf, dat- de wet ten der natuur slechts zeer algemeene regels bevatten, slechts in groote lijnen de richtsnoeren aangeven. Wanneer ik rechts moet houden op straat, is dat niet door de natuurwet voor geschreven. Wel is een uitvloeisel van dat recht, dat men z'n medemenschen niet noodeloos behoort te hinderen en lastig te vallen. Maar dat men dit o.a. moet nala ten, door in zekere richting ordelijk naast elkaar te marcheeren is een nadere uit werking, welke op verschillende wijzen kan worden toegepast. Op dit natuurrecht dat wel degelijk een goddelijk recht is, want God schiep de natuur van den mensch zooals Hij DE ONDERGANG VAN R 101. De eenige ooggetuige, een strooper opgespoord. De gendarmerie van Beauvais is er Za terdag in geslaagd, den eenigen ooggetui ge van de ramp van de R 101, die in de on middellijke nabijheid was, toen het onge luk gebeurde, op te sporen. Het is een oude man, Rabouille gehee- ten, die bij de politie als strooper bekend staat en derhalve aanvankelijk ook niet geneigd was, zich te melden en een verkla ring af te leggen. Ten slotte heeft men hem echter tot een verklaring weten te brengen. In den bewusten nacht bevond hij zich in het Bois de Feey. Hij keek naar 't aan komend luchtschip en het viel hem op, dat het op geringe hoogte over Beauvais heen vloog, waarbij het door den storm heftig heen en weer geslingerd werd. Ten hij op den heuvel geklommen was, kwam het luchtschip naderbij. Alle moto ren schenen met groote kracht te werken, hoewel het luchtschip slechts langzaam voorwaarts kwam. Toen het boven het Bois de Fecy vloog, viel het plotseling ongeveer 50 M. omlaag, doch richtte zich weer op. Spoedig daalde het gevaarte opnieuw, ofschoon de moto ren werkten. Deze daling hield aan; op het oogenblik, dat het voorste gedeelte met den grond in aanraking kwam, hoor de hij een vreeselijke ontploffing en zag hij geweldige vlammen langs het luchtschip omhoog slaan. De luchtdruk wierp hem tegen den grond. Hij hoorde nog, hoe uit de ruine hulpkre ten luid opklonken, doch raakte toen zijn zelfbeheersching kwijt en rende zoo hard zijn beenen hem konden dragen dwars de velden over. Zelfs op eenigen afstand van het luchtschip was de hitte ondragelijk. Hij kon zich nog herinneren, dat, toen het voorste gedeelte tegen den grond sloeg he'- luchtschip in het midden scheen door te breken. In totaal heeft hij drie ontplof fingen gehoord. De verklaringen van Rabouillé zijn schrif telijk vastgelegd en aan de commissie van onderzoek toegezonden. DOOR DE LUCHT NAAR AMERIKA TERUG? Plannen van den Oceaan-vlieger Boyd. Het plan bestaat, dat met de Columbia den eendekker, die in de laatste drie jaar al twee Oceaanvluchten hééft gemaakt, een nieuwe poging voor een tocht over den Atlantische Oceaan zal worden gewaagd, ditmaal in de richting van Oost naar West- wilde steunt in laatste instantie het geheele wereldlijke recht. Wat molt dit natuurrecht in strijd is, is geen recht, maar onrecht. Wel is het mogelijk dat de een of andere verdwaasde autoriteit een wet decreteert, welke niet in overeenstem ming is met deze eeuwige wetten Gods, en de nakoming daarvan afdwingt doch macht is geen recht. Zulk een overheid moge het etiket van „recht" op deze be palingen plakken, het is een leugen, in tegendeel is het 't meest flagrante on recht. Wat met die natuurwetten in overeen- stemming is, is goed, kan recht zijn, doch de toepassing behoeft niet in alle gevallen dezelfde te zijn. Dat hangt af van de om standigheden. Zoo is het duidelijk, dat er andere wetten moesten gelden in den tijd, toen de bevolking nog dun gezaaid was, andere dan thans, nu de menschen zich in sommige centra samenpakken als ha ringen in een tonnetje. En wat in den tijd van de trekschuit als zeer billijk gold, kan in onzen tijd van vliegtuig en auto als on billijk en belemmerénd gevoeld worden. Denk maar eens aan de tollen. Positief goddelijk recht. Zoo steunt dus het wereldlijk recht op het natuurrecht en wordt er door afge grensd: Maar er is meer goddelijk recht. God heeft n.l. ook geboden gegeven, welke in het natuurrecht niet te vinden zijn, n.l. in de Openbaring. De natuurwet leert ons b.v. dat wij God, die ons geschapen heeft en in wiens hand wij ons bevinden, moeten De piloot Erroll Boyd en de navigator luit. Connor, de beide Amerikaansche vlie gers, zijn voornemens weer door de luoht terug te keeren, hóewei zij bij de thans gemaakte vlucht er het leven slechts ter nauwernood hebben afgebracht- Er is nog wel niets definitief besloten doch in elk geval zullen zij niet weer te ruggaan langs de noordelijke route doch eventueel den weg over de Azoren volgen Captain Boyd verklaarde heden, dat zij bij den laatsten overtocht een te groot risico op zich genomen hebben. Het Cana- deesoh weerbureau had namelijk, aange kondigd, dat er boven den Atlanlischen Oceaan en de Engelsche eilanden een te groote kans op stormweer was, dan dat het raadzaam zou zijn geweest te starten. In dien echter de benzine-leiding van do reservetank niet verstopt was geraakt, dan zouden zij toch, zoo zegt Boyd, er in zijn geslaagd om ons einddoel zonder tus- schenlanding te bereiken. Na hun landing in Engeland waren captain Boyd en luit. Connor beiden er aanvankelijk stellig van overtu.gd. dat zij nooit meer een Oceaan- vlucht zouden wagen, doch nu, eenige da gen na de doorgemaakte emoties, begint het verlangen naar een nieuwe vlucht hun te sterk te worden. Levine, die met de Co lumbia do eerste Oceaanvlucht gemaakt heeft, heeft den beiden mannen zijn finan- cieelen steun reeds toegezegd. Volgens Boyd heeft de jongste tocht be wezen, dat het eenigste risico bij vluchten evn den Oceaan, thans slechts in den men- scLelijken factor schuif. De motoren kun nen vrijwel als volmaakt worcien bescohuwd M-'-ar bij het noodzakelijke blindvliegen evenwel worden aan de beman,i'ng groote eisehen gesteld. „Als wij twee millioen pond sterling konden besteden aan een vliegtuig van het Dornier-type, met een grooter mo torcapaciteit en een dubbel stel piloten en ravigatoren, en bovendien in staac zouden zijn op zee te dalen en op te stijgen", zoo verk'aart capt. Boyd, ,dan zouden onze Oceaanvluchten een commercieel succes kunnen beteekenen." „Tel." Zilveren Priesterfeest van Mgr. J. Aerts. Het landelijke Swolgen in Noord-Lim burg, vierde Zondag een zeldzaam reest,. de huldiging van ZD.H. Mgr. J. Aerts, Apostolisch Vicaris van de Nederlandsch Nieuw-Guinea, die naar zijn geboortedorp was gekomen om bij zijn familie het zilve ren jubileum als priester te vieren. dienen en eeren, maar kan ons nooit lee- ren, dat wij dit moeten doen door één dag in de week tc reserveeren als rustdag. Waarom niet twee dagen achter elkander in de maand of een dag in de veertien da gen? God heeft eens in de week voorge schreven. Het wereldlijke recht heeft daarmede rekening te houden. Bovendien heeft het goddelijk verlos singswerk onze natuur verheven tot de bovennatuur en als het natuurrecht ons leert, dat het recht moet worden toege past overeenkomstig onze natuur, dan spreekt het vanzelf, dat het menschelijk recht ook onze bovennatuurlijke bestem ming niet in den weg mag staan. Integen deel zij moet ons de voorwaarden garan deeren, waaronder wij ook onze bovenna tuurlijke roeping kunnen volgen. Het we reldlijk recht moet verder rekening hou den ook met het kerkelijk recht, dat deels een uitwerking is van het god delijk recht, deels een aanvulling. Aanvul-, lend treedt het bijv. op, wanneer het den Zondag aanwijst als den wekelijkschen rustdag. Wanneer wij ons houden aan dit voor beeldje komt de verschillende functie der vier soorten recht wel duidelijk uit. Het natuurrecht zegt ons, dat wij God moeten eeren, maar geeft niet aan op wel ke manier. Het goddelijk positief recht (openbaring) schrijft voor, dat die eer aan God o.a. gebracht zal worden door één dag in de week tot dag des Heeren te maken. Het kerkelijk recht tenslotte be- i. De menschelijke mierenhoop Het dwingend karakter der wet De wet en de zwarte zielen Recht dat onrecht is

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1930 | | pagina 5