ZATERDAG 30 AUGUSTUS 1930 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 5 TRIDUUM VOOR DE R.K. SPORT- VEREENIGINGEN. Omdat we op de eerste plaats niet beoefenaars zijn van de sport, maar wel van de deugd, is het natuurlijk niet over bodig, om ook van tijd tot tijd de ziel m training te brengen^ Bij het sport-beoefenen heeft men veel tijd en ook geld over om het lichaam dat luie, trage, vadsige te trainen, lenig te houden en vlug te maken. Dat is, omdat men anders in den wedstrijd te kort komt en geen kans maakt op een prijs, want anderen trainen ook. Het is hiermee zelfs zoo, dat er terecht soms van overdrijving kan worden ge sproken en de een of ander inderdaad niets anders meer bedenkt, dan hoe hij zijn lichaam zal sterken en lenig houden en vlug doen zijn. Het spreekt vanzelf, dat bij ons, katho lieke jongeren, de juiste opvatting moet 'heerschen, en dat in ieder geval de trai ning van ons lichaam moet komen ach ter de training van onze zielen. Immers, de ziel is het waardigste deel van den mensch en eischt dus ook de hoogste zorg. Zoo is het een gemakkelijk te begrijpen feit, dat het zeer nuttig moet genoemd worden, om voor de sportminnende jon geren ook eens een geestelijke training te houden, bestaande in een driedaagsche avondoefening. Elk lid eener B.K. Sportvereeniging zorge dus op Woensdag 3, Donderdag 4 en Vrijdag 5 September des avonds om half negen aanwezig te zijn in de Harte- brugskerk, waar pater Alphonsus Ver meulen O. F. M. de oefeningen leidt. Wat zal het dan een feest zijn, wan neer ik u allen daarna op Zondag 7 Sep tember zal zien samenkomen in de Lo- dewijkskerk om 9 uur, om onze algemeene H. Communie te houden. Zeker zal dit alles aangenaam zijn aan God, Wiens onmisbare zegen zoo noodig is voor ons werk en onze vereenigingen. Wij zullen daar te zamen bidden voor elkander, bidden voor den bloei van onzo zoo noodzakelijke R.K. Sportbeweging. Een ieder dus zorge, dat. hij alles in het werk stel deze echt Roomsche dagen tot onvergetelijke te maken. RECTOR GROOT DE WERKLOOZEN IN RUSLAND door W. v. B. Rusland bezat vóór den oorlog in het geheel geen organisaties, die voor de ar beidsbemiddeling en werkverschaffing zorgden. Eerst in 1917 is men er mee be gonnen in alle plaatsen met meer dan 50.000 inwoners arbeidsbeurzen op te rich ten, wier taak en opzet echter door de revolutie volledig gewijzigd werd. Het ge brek aan arbeiders dwong de Sovjet-regee ring er later .toe de vrije arbeidsovereen komst op te heffen en zich door recrutee- ring de noodige arbeiders te verschaffen. Een tijdlang dacht men er zelfs aan de arbeiders te mobiliseeren en ze zoogezegd tot Staatseigendom te maken. Ze zouden vanuit één punt volgens bepaald plan over liet geheele land worden verdeeld. De nieuwe economische politiek zou dan den verplichten arbeid hebben afgeschaft en de voorschriften omtrent de arbeidsbe middeling hebben gewijzigd. De wetgeving over de regeling van de arbeidsmarkt heeft in Rusland niet volgens een vast systeem plaats gehad. Ze werd zeer grondig in een artikel in de „Internationale Rundschau der Arbeit" (Augustusnummer) besproken. Aangaande het werk der arbeidsbeurzen brengen we echter naar voren, dat zij in het jaar 19271928 aan 5.300.000 personen bemiddeling verleende. In den opbouw van het economisch plan zouden de arbeidsbeurzen de taak hebben de arbeidsmarkt systematisch te regelen en het overschot aan arbeiders over de verschillende gebieden te verdeelen. Op 1 Januari 1929 bestonden er 352 arbeids beurzen, waarvan 2S1 regelmatig aan het Commissariaat van Arbeid rapport uit brachten. Er is voortdurend in de arbeidsmarkt politiek van de Sovjet-Unie gestreden over de vraag, wie zich bij de arbeidsbeurs mag laten inschrijven. Op verschillende tijden heeft men eenvoudig bepaalde groepen van arbeidszoekenden om diverse redenen van de lijsten der arbeidsbeurzen ge schrapt. Reeds in 1924 maakte de arbeids beurs in Leningrad hiermede een begin; 116.986 personen met inbegrip van 34.407 georganiseerden werden geschrapt. De Moskousche arbeidsbeurs sloot 60.000 werkloozen ongeveer de helft van alle ingeschrevenen uit en op de hoofdsteden volgden de arbeidsbeurzen in het geheele land, zoodat toentertijd ongeveer 60 pro cent der werkzoekenden van de lijsten der arbeidsbeurzen geschrapc werden. Het aantal werkzoekenden nam desondanks op de arbeidsbeurzen steeds weer toe, zoo dat opnieuw beperkende bepalingen over de toelating tot de inschrijving moesten worden uitgevaardigd. De „Trud" schreef zelfs over deze methode, dat men aldus eer maatregelen nam tegen de werkloozen alswel tegen de werkloosheid. De veror dening van 13 Juli 1929 bevat weer scher pe bepalingen over de toelating tot de ar beidsbeurzen en maakt de arbeidsbemidde ling grootendeels ook daarvan*afhankelijk, dat de betreffende werkzoekenden hun •loyaliteit tegenover de Sovjet regeering ge toond hebben. Aan de arbeidsbeurzen was eveneens opgedragen de werkloozen te onderzoeken naar hun arbeidsgeschiktheid en een vak opleiding door te voeren. In drie jaren (19251928) zijn ongeveer 87.530 werkloo zen voor geschoolde beroepen gevormd. De scholing had echter niet altijd het ge- wenschte gevolg, daar de opleidingsmetho de niet genoegzaam verband hield met den toestand der arbeidsmarkt. De eisch om de aangewende middelen voor de sociale verzekering liever voor de scholing der arbeiders of ter begunstiging der arbeidscollectiviteiten aan te wenden, werd steeds krachtiger gesteld. Het Acht ste Vakvereenigingscongres had zich ins gelijks uitgesproken voor systematische oprichting dezer collectiviteiten. De organisatie en financiering der collectiviteiten is aan de arbeidsbeurzen overgedragen. Men onderscheidt drie soor ten: a. arbeidscollectïviteiten; dit zijn ver eenigingen van dokwerkers, straatvegers, kappers, badmeesters, steno-typisten en lien, die werkzaam zijn in restaurants en café's; b. productiecollectivteiten; dit zjjn ver eenigingen van werkloozen, die reparatie- inrichtingen, kleinbedrijven, enz. gehuurd of verkocht hebben; c. handelscollectiviteiten; dit zijn boek handelaren, kleinhandelaren, straatver- koopers, venters, enz. De collectiviteiten moeten zich tot 'n verbond aaneensluiten, die de rechten en plichten van rechtspersonen hebben. Op cle financiën der collectiviteiten wordt toezicht gehouden door het bestuur van het verbond van Collectiviteiten van werk loozen, die tot het bedrag van haar geza menlijk roerend en onroerend bezit voor de door haar aangegane verplichtingen in staan. Worden daarentegen door de collec tiviteiten winsten gemaakt, dan hebben de werkloozen daarop geen aanspraak. Den lsten October 1929 bestonden er 1967 col lectiviteiten, waarin 138.000 personen werk zaam waren; m. a. w. vonden derhalve 11 procent der werkloozen in deze collectivi teiten werk. Het gemiddeld dagloon in alle collectiviteiten bedroeg in 19281929 2, 3 roebel en liet gemiddeld maandloon 56 roebel. Kaar de letter der wet is het de taak der arbeidsbeurzen er voor te zorgen, dat de werkloozen in de colleectiviteiten op gezette tijden regelmatig door anderen ver vangen worden. Slechts de leidende per sonen en de bekwame arbeiders vormen de standvastige kern. Maar de regel, dat de arbeiders afwisselend tewerk gesteld moe ten. worden, wordt slechts zelden doorge voerd. Veelal sturen de arbeidsbeurzen dezelfde arbeiders in de collectiviteit terug. De arbeidsvoorwaarden zijn over het geheel onbevredigend. De productie-collec tiviteiten zijn kleine handwerkbedrijven, zonder machines, en gaan vanuit hygië nisch oogpunt geenszins gelieel vrijuit. De loonen zijn lager dan die in overeenkom stige industrieën uitbetaald worden. De in een collectiviteit tewerkgestelde arbeider is practised zonder bescherming. „Zij hebben geen gelegenheid tot be slissing van geschillen zooals de andere arbeiders, ze hebben geen recht op door betaling van loon bij een onderbreking van I den arbeid, ze krijgen geen betaalde va- j cantie, geen schadeloosstelling voor ont- sjag, geen werkkleeding, enz. De collecti viteiten zijn gewone ondernemingen gewor den, waarin de arbeidsverhoudingen nog ongunstiger zijn dan elders, de productie kosten hooger en de kwaliteit der produc ten lager". Wanneer een collectiviteit zelfstandig kan bestaan, moet zij in de Staatsindus- trie worden opgenomen. Dit is echter zel den het geval, daar de Staatsindustrie slechts de krachtigste en meest beteekenen- de collectiviteiten wil overnemen. Verder wordt de ontwikkeling dezer arbeidscol- lectiviteiten sterk geremd door gebrek aan grondstoffen. Tegenwoordig kan slechts aan 50 a 60 procent van haar behoefte vol daan worden, waardoor haar doel om aan werkloozen arbeid te verschaffen natuur lijk slechts onvolledig benaderd wordt. CHINA De kathedraal van Kwangsi verwoest. Bij de geweldige gevechten die in de laatste weken rond Nanning (de hoofd stad der Provincie Kwangsi in China) ge- geleverd werden, is ook de katholieke Kathedraal door verschillende granaten alsook door bommen uit vliegmachines van het Nanking-leger getroffen en totaal verwoest. Over het aantal katholieken dat bij het bombardement gedood werd, ont braken nog nadere gegevens. Een groot nieuw College voor Chineesche Franciscanen. Enkele weken geleden werd in Hankau een groot nieuw college voor Chineesche Franciscanen geopend, waar de jonge Chincezen die roeping gevoelen om in de orde der Franciscanen te treden, hun we tenschappelijke en godsdienstige vorming zujlen ontvangen. Bij dc plechtige inwijding van dit Col lege (dat aan cle Onbevlekte Ontvangenis werd toegewijd) waren talrijke Francis- nen uit alle streken van China tegen woordig. Uit het feit dat dit College ondanks de moeilijke en woelige tijden toch nog voltooid werd blijkt voldoende dat de katholieke missie vol vertrouwen in de toekomst stelling neemt tegenover de nieuwe godsdienstvervolging in China. GESCHIEDENIS DER ST. JOSEPH^- GEZELLEN-VEREENIG ING. (Vervolg). Ernstig en stil deecl het nieuwe jaar zijn intree en ongetwijfeld werd menig Nieuwjaars- wensch met meer aandacht uitgesproken, dan gewoonlijk het geval was; gezien den jam merlijken toestand in de omringende landen en de daaruit volgende mobilisatie in eigen land. Immers waren er onder die duizenden jonge mannen, voor de landsverdediging opgeroe pen, ook talrijk velen opgeëischt uit onze goe de Kolpingsverezniging. Natuurlijk, dat zij als goede vaderlanders aan dien oproep ge hoorzaamden, wat echter niet belette, dat velen zich de vraag stelden: „Wij zien wel het begin, maar.... wanneer zal het einde komen en hoe zal het zijn?" Wij vervolgen na deze vanzelfsprekende in leiding ons verhaal en komen dan aan den indrukwekkenden afscheidsavond van Prae«- ses v. d. Laar, welke plaats had op 7 Januari Wij moeten ons beperken en willen slechts aanstippen, dat deze Praeses, die onvergetelijk blijft in de Leidsche Gezellenvereeniging, het afscheid van zijn „jongens" en „mannen" als 't ware wijdde met een gloedvolle, leerzame afscheidsrede, die hen als met een geestelijk erfgoed verrijkte. Hij, de hartelijke, geestdrif tige praeses, om wien vijf jaar lang „alles draaide", die het ledental tot het dubbele op voerde, bracht allen lof en dank terug tot de leden, speciaal de onderafdeelingen en leiders, voor al het goede cn schoone, in de vereeni- ging tot stand gebracht. Allen afzonderlijk drukte hij de hand en dan, na het geknielde Kolpingsgezin zijn priester-zegen te hebben geschonken, vertrok de beminde Praeses, ver gezeld van de beste wenschen zijner dierbare zonen, naar zijn nieuwen werkkring. De toen malige, verdienstelijke Protector der Vereeni- ging, de weled. heer G. P. Timp, moest kort daarna wegens voortdurende ernstige ziekte ontslag nemen, hetwelk hem op de meest eer volle wijze werd gegeven. Op 31 Januari reeds had de plechtige in stallatie plaats van den nieuw benoemden Praeses, Kap. J. v. Veen. De Z.E. Centraal-Praeses L. Beysens, die aez plechtigheid verrichtte, hield daarbij een mooie, véélzeggende rede, waaruit wij memo- reeren: le. een hartelijke aanbeveling van den nieuwen Praeses, die óók Priester i s en Ge zellen-Vader wil worden: 2e. een zeer waardeerena getuigenis over de Leidsche Ge zellenvereeniging. „Leiden", aldus de gewij de spreker, „komt in het Centraal-Verband zeker niet op de laatste plaats. Overal zijn de Leidenaars vooraan". Wanneer in Keulen hel eeuwfeest van Kol- ping's geboorte wordt gevierd, dan zijn daar de Leidenaars bij. Komt er een Kardinaal in Amsterdam I op bezoek, dan zijn ook daar Leidenaars in grooten getale van de partij.... en (lest best, misschien) de trouwste lezers van het Kolpingsblad zijn wéér de Leidsche ge zellen. Geen wonder, dat dit welsprekend, tactisch woord met daverend applaus werd begroet en als van zelf had het de verdienste, dat het de positie van den nieuwen Praeses stevig grond vestte in de harten der Gezellen, Gehuwden en Leerlingen. JAARVERSLAG ONZER ONDER- AFDEELINGEN JULI 1920—'30. 4. Tooneelclub „Adolf Kolping". Het 19de boekjaar van de onderafdeeling „Adolf Kolping" geeft het volgende overzicht. Per 1 Juni 1930 is het aantal gewone leden 24, bestuursleden 7 en eereleden 2. In den aanvang van dit jaar onderging het Bestuur eenige verandering. Bij gelegenheid van het Stichtingsfeest der Vereeniging kwam de club uit met het zeer mooie Chineesche drama „De Drievoudige Wijsheid van Vader Wang" door Henri Ghéon in de vertaling van Pater C. Bayer en in het voorjaar met het blijspel „Mijn Particulier Secretaris". Deze laatste opvoering werd aangevuld met ,,'t Schilderijtje". Met dit zelfde komische stukje werd twee maal opgetreden ten dienste van de R.K. Mili taire Vereeniging verder aangevuld met eenige voordrachten. Voor „Den Vriendenkring ter eere van het Allerh. Sacrament" voerde de Tooneelclub op het drama „Tarcisius." Aan de competitie van den Ned. R.K. Too- neelbond kon door omstandigheden niet worden deelgenomen. Den 14den Mei werd een feestavond gehou den voor de leden der club. Uit een en ander blijkt dat ook deze onder- deeling zich in een gestadige bloei mag ver heugen. Moge zij onder eminente leiding van haar regisseur, den heer L. TH. Baijer, nog veel bijdragen tot bloei der Gezellenvereeni ging en verhef/ing van het Roomsche Tooneel. KALENDER DER WEEK N.B. Als nief anders wordt aangegoven dagelijks Gloria, geen Credo. De gewone Prefatie. ZONDAG 31 AUG. Twaalfde Zondag na Pinksteren. Mis: Deus. 2de gebed v. d.' H. Raymundus Nonnatus, Belijder. Credo. Prefatie v. d. Allerh. Drieëen- 'heid. Kleur: Groen. Wij, leden van het Nieuwe Verbond, zijn gelukkig. Want wij zien de vervul ling van hetgeen de profeten en konin gen van 'het Oude Verbond hebben voorspeld en verlangd (Evangelie). Wij ge nieten in overvloed de vruchten van 's Heercn werk (H. Lijden; H. Eucharis tie). (Communio). Daarvoor aan onzen God voortdurenclèn dank (Graduale). Het lidmaatschap van het Nieuwe Verbond 'brengt echter ook zijne verplichtingen mee. Het Nieuwe Verbond is een ver bond van liefde, n.L van liefde tot God en liefde tot den evenmensch (Evange lie). Onderhouden wij het hoofdgebod (liefcle tot God) en het tweede daaraan gelijk (liefde tot den evenmensch) dan dienen wij God whardig en loffelijk. Ons zeiven zijn wij echter niet genoeg. God moet ons waardige leden maken van het Nieuwe Verbond (Gebed en Epistel). Daarom met vertrouwen tot God gebe den om Zijne onmisbare hulp (Introitus, Gebed, Alleluja-vers). Wie veel bemint, wordt veel vergeven. Brengen wij dezen dag ons Offer met een hart vol liefde, tot vergeving onzer zonden en om Gods bescherming af te smeeken voor de toe komst (Offertorium, Stilgebed, Postcom- munio). MAANDAG 1 SEPT. Mis v. d. H. Aegidius, Abt: Os Justi. 2e gebed v. d. H.H. twaalf Broeders, Marlelaren; 3de A Cunetis (om de voorbede der Heili gen). Kleur: Wit. In Athene geboren, verliet Aegidius zijn ouders en vaderstad uit verlangen naar de eenzaamheid. Hij ging naar Frankrijk, waar hij in een woeste streek aan de monding van de Rhóne voor zich een hut bouwde. Later ging hij wonen in een bosch in 'liet Bisdom Nimes, waar hij leefde in gebed en overweging en zich voedde alleen niet kruiden. Uit liefde voor de eenzaamheid weigerde hij de eervolle betrekkingen, welke hem aan het Fransche hof werden aangeboden. Hij stichtte een klooster met den regel van den H. Benedictus. Rond daf klooster is de 6 tad ontstaan, welke naar den heilige genoemd wordt, n.l. St. Gilles. DINSDAG 2 SEPT. Mis v. d. H. Ste- phanur, koning van Hongarije: Os Justi. 2de gebed A Cunetis; 3de naar keuze van den priester. Kleur: Wit. Te Strigonium, 'het tegenwoordige Gran, werd in 'het jaar 977 geboren de zoon van Geysa, de vierde Hertog der Hongaren en diens gemalin Sarlot/h. De pasgeborene kreeg den naam van Waze, maar bij zijn H. Doopsel, Toegediend door den H. Adelbertus, bisschop van Praag, ontving hij den naam van Steplianus. In 997 stierf Geysa, na Steplianus tot zijn opvolger benoemd te hebben. Als- hoofd van zijn volk verklaarde Stepha- nus nu uitdrukkelijk, dat de afgoderij in zijne staten moest ophouden en dat zijne onderdanen zich moesten toeleggen op de kennis van den waren God. Overal liet hij den christelijken Godsdienst ver kondigen. Priesters ontbood 'hij en kloos terlingen om zijn volk in de Leer van 'het H. Evangelie te onderrichten. Hij stichtte kloosters, welke hij rijkelijk be giftigde en weldra werden openbare scho len voor godsvrucht en wetenschap ge sticht. Om heb wezenlijk geluk zijner on derdanen te verzekeren vaardigde hij wetten uit, die de onbeschaafde gebrui ken, welke de Hongaren van de Scythen hadden overgenomen, streng verboden. Aldus is Steplianus één van die zeldza me mannen geweest, wier invloed zich nog geruimen tijd op de zeden, overtui ging en gewoonten van het volk, dat hij 'bestuurde, deed gevoelen. Als apostel, overwinnaar, wetgever heeft hij den roem der grootste koningen verworven en te vens- de eerbiedige vereering aller geloo- vigen. WOENSDAG 3 SEPT. Mis v. d. vori- gen Zondag: Deus. Geen Gloria. 2de ge bed A Cunetis; 3de voor alle overle denen (zie in het Misboek het gebéd uit het eerste RequiemmisLrniulier)4de naar keuze van den priester. Kleur: Groen. DONDERDAG 4 SEPT. Mis als giste ren, maar het gebed voor de overledenen valt weg. VRIJDAG 5 SEPT. Mis v. d. H. Lau. ventius Justinianus-, Bisschop on Belijder: Statuit. 2de gebed A Cunetis; 3de naar keuze van den priester. Kleur: Wit. Voor de keuze gesteld: een rijk leven in de wereld of een streng en verstorven even van boete in een kooster, koos de heilige, de oogen op het kruis gericht, het laatste met de woorden: „Gij, Heer, z'jfc nr'ine hoop. Daar hebt Gij gevestigd Uw allerveiligst toevluchtsoord". Hij trad in het klouster der reguliere kanunni ken v. d. H. Gregorius. Later als Patriarch verheven op den 'bisschopszetel van zijn vaderstad Venetië, bleef hij zijn leven van boete en versterving getrouw. N.B. Wegens den eersten Vrijdag der maand is geoorloofd de Votiefmis van het H. Hart van Jezus: Cogitationes. Ciedo. Prefatie van het H. Hart. Kleur: Wit. ZATERDAG 6 SEPT. Mis v. d. Allerh. Maagd Maria op een Zaterdag: Salve (zie het formulier der Maria-mis van Pinksteren tot den Advent). 2de gebed tot den H. Geest; 3de voorde Kerk; 4e voor den Paus. PreTaTfe v. d. Allerh. Maagd (invullen: En U om de veree ring). Kleur: Wit. IN DE KERKEN DER E-E. P.P. FRANCISCANEN. Alles als in bovenstaande kalender, behalve MAANDAG. Mis v. d. Z.Z. Joannes ran Perugia en Petrus van Sassoferrato, Mar telaren: Intret. -'do gebed v. d. H. Aegi dius; 3e v. d. H.H. twaalf Broeders. Kleur: Rood. DONDERDAG. Mis v. d. H. Rosa van Viterbo, Maagd: Loquebar, Kleur: Wit. VRIJDAG. Mis v. d. Z. Gentilis van Matelica, Martelaar: In virtute. 2e gebed v. d. H. Laurentius Justinianus; 3e A Cunetis. Kleur: Rood. ZATERDAG. Mis v. d. Z.Z. Liberatus van Lauro en Peregrinus van Falerone, Belijders: Confiteantur- 2e gebed A Cunetis; 3e voor den Paus. Amsterdam. ALB. M. KOK, Pr. WAAROM LID VAN EEN ONDERAFDEELING? Zijn wij nog niet aan 't einde? Neen vrien den. En waarom niet? Omdat onze onder afdeelingen van groot belang zijn voor de vereeniging! En juist daarom wagen we 't, ook eens duidelijk aan le stippen de verhou ding tusschen bestuur en leden, want wat eisch is voor de onderafdeelingen tezamen, is nog meer gebiedend voor iedere afdeeling afzonderlijk. Het schijnt zoowat regel te zijn, dat een bestuur steeds misdoet. Goed doen en dan to taal goed is slechts mogelijk, als ieder lid zijn zin krijgt. Maarwie er een eigen wil op na houdt en die wenscht door le zetten, begrijpt absoluut niets van een clubbelang, een vereenigingsbelang. 't Algemeen belang moet worden nagestreefd en niets anders. Zul- ken doen beter met zich afzonderlijk te ver eenigen, zonder bestuur en dan onder den naam „ieder doet hier wat hij wil"! We zullen nimmer beweren, dat een bestuur er is om te heerschen, neen, veeleer is dat er om te dienen. De belangen der leden moeten (en zullen ook) steeds in 't oog worden gehou den. Maar de liefde kan niet van één kant ko men en daarom ook moeten de leden met el kander het clubbelang dienen, niet door zel den op een vergadering te komen, maar altijd en.... op tijd. En dan geen vooroordeelen, niet beter weten in alles. Dienen ook met al de van God ontvangen talenten, of 't er nu één is of vijf. Dienen door uit te voeren wat gevraagd wordt, niet beloven op een verga dering en 't dan toch niet doen; we „vergeten" zoo dikwijls als 't een clubbelang geldt. En dan vrienden, als er soms wat tegenvalt of als je wat meer dank had verwacht in plaats van op- en aanmerkingen, bedenkt, dat uw praesident weet wat ge doet, kijkt dan eens naar boven en zegt tot u zeiven: „vooruit in den naam des Heeren. God zegene het eer zame handwerk". En 't zal beter gaan, met een lichtere last. Laat in u de overtuiging le ven, dat ge niet alleen staat en dat ge werkt voor elkander en voor de vereeniging, en ter eere Gods. S. M. IESCHE BAAI MEDEDEELINGEN Ziekenfonds. Dinsdag a.s. 2 Sept. te half negen vergade ring in het Gezellenhuis. Tot deze vergade ring worden opgeroepen niet alleen de gehuw de leden, maar ook de leden van het Zieken fonds van de afd. Gezellen. Symphonie „Franz Schweitzer". De vacantie van de Symphonie is geëindigd. De repetities worden van nu af wederom ge regeld iederen Vrijdagavond Van half negen lot tien uur gehouden. Voor eventueel nieuwe leden zijn nog en kele instrumenten ter bespeling bij het be stuur verkrijgbaar. Retraiteclub. Voor de a.s. Kerstrelraite bestaat groote belangstelling. Reeds nu zijn al meer dan 30 plaatsen bezet. Zij, die mede wenschen te gaan, moeten zich spoedig opgeven. Studieclub. Zondag 14 Sept. wordt, uitsluitend voor de leden der club, een excursie gehouden naar de stichting der „Kruisvaarders van St, Jan" te Rijswijk. Den Canisianen wordt verzocht, te letten op lijd en plaats van samenkomst, hetgeen volgende week wordt gemeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1930 | | pagina 5