UIT DE RADIO-WERELD - I.E.M.C.O. -/RADIO - DE LEIDSCH" COURANT Programrra's voor Zondag 16 Maart. Hilversum 298 M Na 6 uur 1071 M. 9.309.30 Morgenwijding. K.R.O. 9.30 N.C'.R.V. Kerkdienst. 12.30- 1.30 K.R.O. Concert. Trio. 1302.00 K.R.O. Godsdienstonderricht. 2.00—2.30 K.R.O. Lering over: ..Dl- Brug van San Lui Key". 2.30—3.30 K.R.O. Gramofoonplaten. 3.305.00 K.R.O. Concert. Koor «*n or kest. 3.005.13 Var Diat. 5.20 N.C.R.V. Kerkdienst. 7.307.55 K.R.O. Lezing over: Het Don Bosco-werk. 7.558.0f> K.R.O. Voetbaluitslagen. 8.06—8.20 K.R.O. Praatje door don Voorzitter. S.20—9.25 K.R.O. Concert. Orkest en alt. 9.25—9.35 K.R.O. Nieuwsberichten. 9.35J0.45 K.R.O. Vervolg concert. 10.45—11.00 K.R.O. Epiloog door Klein Koor. Huizen, 1875 M. 9.00 V.A.R.A.-uitzending. 12.01—12.40 A.V.R.O. Dr. C. H. Sluiter: De alchemie cn de theorie van het phlo giston. 12.40-2.00 Concert door het A.V.R.O.- Octet. Boris Lcnsky (solo-viool). 2.002.30 A.V.R.O. Boekcnhalfuurtje. Mevr. M. van Zeggelen: „Dc Figuur vla Aert van der Leeuw". 2.303.00 Gramofoonmuziak. 3.00—3.45 Kamermuziek. Hot Paiijsche Trio. 3.45—5.00 Gruinofoonmuziek. In de rust- poozen: Sportuitslagen. 5.00 V.A.R.A.-uitzending. 6.30 V.P.R.O. Kerkuitaending vanuit Zaandam. 8.00 A.V.R.O. Tijdsein, pers- cn sport nieuws. 8.15 Concert. Versterkt Omroeporkest. Harry Wiggelaar (viool). 9.3010.00 Voordracht door Kommer Kleijn. 10 00—11.00 Orkestconcert. 11.00 Gramofoonmuziek. 12.00 Sluiting. Daventry, 1554.4 M. 3.20 Keikcantate No. 114 van Bach. 1.05 Kinderuurtje. 4.20 Lezing. 1.35 Concert. Militair Orkest. 5.50 Viool-recital door Z. Szekely. 6.206.35 Bijbellezing. 6.50 Kerkdienst in Welsh dialect. 8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Nieuwsberichten. 9.25 Concert. Orkest. 10.50 Epiloog. „R a d i o - P a r i s", 1725 M. 12.50 Religieuse muziek. I.20 Gramofoonmuziek. 2.20 Gramofoonmuziek. 3.20 Orkestconcert. 5.20 Gramofoonmuziek. 6.50 Dansmuziek. 7,50 Circus Radio-Paris. 8.20 Concert. Orkest cn vocale soliste. 9.05 Concert. Kaluodborg. 1153 M. II.20—12.20 Orkestconcert. I.20—3.20 Concert. Trio cn zanger. 540—6.10 Kinderuurtje. 7.208.35 Concert. Orkest «n vocale solisten. 8.35—9.00 „Lóvens Hule". Hoorspel van C. Arctander. 9.00—10.10 Orkest cn eolistcnconcert. 10.1011.50 Dansmuziek. Brussel, 503.5 M. 2.50 Concert. Orkest cn instrum. solis ten. 5.20 Orkestconcert. p.20 Trio-concert. 6 50 Gramofoonmuziek. b.85 Concert. Orkest en vocale solisten. Zeescu, 1635 M. 7.20—3.10 Lezingen. 8.10 Morgenwijding. Klokgelui. 0.25 Berichten. 9.50 Arbeiders Omroepdag 1930. Orkes ten, solisten en sprekers. II.20 Volkstreurdag. Koor. orkest cn toespraak. 12.20 Orkestconceru 1 20 Lezing. I.60 Concert. Cello en piano. 2.5C Voorlezing. 3.20 Orkestconcert. •1.50 Zaug. E. von Stetteu (sopraan). 5.207.35 Lezingen. 7.35 „1914—1919". Duitsche Oorlogsboe ken. Kwartet cn solisten. Programma's voor Maandag 17 Maart. Hilversum. (Tot 6 uur296 M. Na 6 uur 1071 M.) (NCRV.-uitzendingen). 3.159J0O Concert. 10.3011.00 Ziekendienst. II.00—11.30 Lezen. :2.301.45 )rgelconcert. 2.002.35 Uitzending voor scholen. 2.353.15 Lezing over: Éénjarige zaai- planten welke in April gezaaid worden. 3 15—3.45 Knipcursus. 4.00—5.00 Ziekenuurtje. 6.006.30 Gramofoonplaten. 6.306.lu Koersen. 6.04—7.10 Lezing over: Christu het centrale punt in ons dagelijksch leven. 7.108.00 oor de Rijpere Jeugd. S.00 8.15 Concert. Orkest, piano en sprekei lO.oo Per-berichten. Daanw Vervol-' concert. Huizen, 1675 M. 10.0010.15 Morgenwijding. 10.30—11.15 Gramolounmuziok. 11li. 15 Wa alk inM kMini lezen Wouter Paap: Versjes on wijsjes voor kinderen. Murik. geill. door kinder koor. 11.1512.00 Gramofooumuzick. 12.15—2.00 Concert. A.V.R.O. Trio. 2.002.43 Kookpraatjr door P. J. Kers. 2.451.30 Aansl. van het Rcmbrandt- Theater tc Amsterdam. I.30—5.00 Gramofoonmuziek. 3.006.00 Kindcruurtjo. 6.016.45 Gramofoonmuziek. 045—7.13 Tooneelhalfuurtjc. Seizoen- overzicht door Mr. Hendrik Scholtc. 7.137.45 Engelsch: Beginners. 3.01845 Concert. Omroeporkest. 8.15—0.45 Kamermuziek. Het Concert* gebouw-Kwartet. 9.00 Vervolg Orkostconccrt. II.00 Gramofoonmuziek. 12.00 Sluiting. Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 12.20 Concert. I.35 Orkestconccri. 2.20 Uitzending voor scholen. 3.40 Dansmuziek. 4.35 Orkestconcert. 3.35 Kinderuurtje. 0.20 Lezing en Nieuwsberichten. 7.00 Zang door A. Thursfield (mezzo sopraan). 7.20- 7.40 Lezing. 7.45 Spaanscho les. 8.05 Piano-recital. B. Ma-on. 8.20 St. Patrick'* Day programme. Too necluitzcnding, carillonbespeling en orkest* concert. 9.20 Nieuwsberichten. 9.45 Lezing. 10.20 Kamermuziek. II.20 Dansmuziek. 11.3512.20 Dansmuziek. ..Radio-Pa ris", 1725 M. 12.50—2.20 Gramofoonmuziek. I.05 Orkestconcert. S.20 Concert en causerie. Kwintet, vo cale- en instrumentale soli. K a 1 u n d b o r g, 1153 M. II.20—1.20 Orkestconcert. 2.55—4.55 Orkestconcert. 7.309.40 Bach-concert. Koor en vocelO sobsten. Orkest. 10.0011.50 Dansmuziek. Brussel, 508.' M. 5.20 Trio-concert. 6AO Gramofoonmuziek. 8.35 Zang en toespraak. 9.25 Orkestconcert. Zceseu, 1036 M. 0.15—11.50 Lezingen. 11.50—12.15 Gramofoonmuziek. 12.151.20 Berichten. 1.20—1.50 Gramofoonmuziek. 1.503.50 Lezingen. 3.501.50 Concert uit Borliju. 4.50—7.50 Lezingen. 7.50 Gramofoonmuziek. 9.20 Kamermuziek. Daarna: Berichten en Dansmuziek. RADIO VOOR DEN ZELFBOUWENDEN AMATEUR. Hoe wordt gebouwd? Nadat, dc keus gevallen is op een be paald schema wordt dc wcrkteckening nauwkeurig bestudeerd. Zijn er nog vraag punten hier of daar, dan wordt zulks door den samensteller gaarne behandeld. Een briefje aan het adres van den uit gever is als regel voldoende. Een lijst van de benoodigde onder deden en tocbehooren wordt naast elke wcrkteckening gegeven. Welk merk onder- deelcn gekocht moot worden is oen finan cieels kwestie. Bij voorkeur koopt men verpakte merk-onderdeelen. De maat van het front-paneel wordt niet kleiner ge- omen dan opgegeven i». Komt deze niet overeen met de tocstelkASt, dan kan men oen z.g. passe-partout nemen, dat dc open runnto bedekt. Het eenvoudigste is „cliawis-bouw" é.wx, allé" onderdeden worden gebouwd op een frontpanocl en grondplank, zoodat het geheel in de keet geschoven kan worden. Men kan dan ge makkelijk overal bijkomen. De grond plank wordt of aau den onderkant tegen het front paneel gezet of in 't malden ter verkrijging van de kortst mogelijke ver bindingen. De spoelhoudcrs komen zoo dicht mo gelijk bij Je lampvoetjes en de rooster en plaat verbindingen blijven zeer kort Dit is bij den toestelbonw oen voornaam punt, waarop ateeds gelet moet worden. Hij ingebouwde niet. verwisselbare .-«poelen kan de grondplank aan den onderkant van het froutpaneel gezet worden. De grondplank wordt genomen van triplex- of vurenhout en aan de front plaat beves tigd met z^. hi»ck«t«*uneii van aluminium. Als dc grondplank in 't midden gemon teerd ia, worden aan den onderkant van hot frontpaneel nog steunen gezet om te voorkomen dat het toestel omvalt. De grondplank kan ook van frontplaten- matcnaal gemaakt worden. Voor ccn be ginner is de montage op hout wel gemak kelijker. Wil men het toestel heel netjes hebben, dan worden de verbinding* Jr.vJ.-n onder de groudplank gelegd. Men make de verbindingen echter nooit langer dan strikt noodzakelijk is. In hoofdtaak be treft dit verbindingen tusschen de roostere cn platen dor latn|»en. -poelen en L. F.-transformatorcn. De gloei draad-, roos ter batterij- en auodcapauningsv jrbin- INGEZONDEN ME0EDEELING. Mare 104 - LEIDWI 4 >e). 1118 HET tl|l|| voor olie voorkomend! dingen kunnen zonder bezwaar «at lan ger worde u. Het eerste work bij Jou bou* «u - toestel is hot boren van liet from^uiiieol. Dc onderdeden worden 1(*« «»p lw 1 ot panocl gelegd n de gaten afgrteokend. daarna geboord cn Vcrvolgeu* teerd Vervolgen* wor«li dc j^iondplunk bevtwtig i l' '»p\ »otj« geschroefd, toven» het plaatje mot le an tenne en aardoansluitiiij.'. Nu worden d< vèrbindi H.F.- en dotoctorgodeclte gelcwl. hi» spoclhoudors. variubolo t,«iv.len*.i «ren. If F.- on detector glocidraudwe<*r l n. antenne, aarde, roostorcondonaat 011 lek weerstand. Daarna is het Li leelte aan de beurt, du* L.F transformatoren, lampvootjes cn luidspreker -aan* luit -en. H«t laatst"' wodcu de ontbreken.1»- J«»«'t draadverbindingen oaogebrach:. te- f«* snoeren voor ro©«ter»panningb«ti©*Tj en anodespanning. Indien con toestel met 4 spoelen gebouwd wordt, hoiide *n er vooral rekening inede, dat de .»«t nn© spoel (do. de spoel die gebed apart; staat) zoo ver mogelijk van ov<-ng«* spoolcn verwijderd blijft en liefsi lood recht daarop staat. Ook de la.agt i- transformatoren worden loodrecht op kaar geplaatst en zoo ver moge! jik van elkaar verwijderd. Holdecren van alle tor btndinfin i> hol belli D rtoe worden alle aanslttitklemmon voorzien «>l- deerlipje* en deze goed daaronder - geklemd, dus de lampvoetje .c how ders, L.F.-tran*fnnnatoi jes, etc. etc. Het bet-to en - o met z.e, aoldeorpasta, dat i« een mengsel van fijngemalen tinsoldeci en zuurvrij <>l- doervet. De bout wordt op eei% «- ot spiritusvlam gelog<l tot /u faweelucnttg rood keurt en de vlam licht gr ©«ra jint is. Daarna wordt z'j own in b-nje soldccrpasUi gedipt, zoodat de bout schoon is cn ccn druppel soldeer er aan >lijft hangen. Van te voren is op 'iet soldeer lipje oen klein bootje pasta gelegd, v<»ornl niet te voel. De blanke verbind v-draad wordt nu op het solderrlipje gehou.ieu cu de bout er tegen god ruk Direct -melt de pasta cn als de damp is opgetrokken cn hot soldeer uitgevloeid wordt de bout weggenomen. AU het soldeer „beslaat" (dof wordt) is de verbinding goed ge maakt. Het ia oen kwestie van oen paar maal probeeren; de .slag heeft men al spoedig tc pakken. W. P. te Culver City m California i oen jonge- bun,- verantwoordelijk voor deze belang- iijk«- ai loding. Haar naaui i* Nathalie Becknall en kaar eigen geeehiedenis is evwn interessant alt iet -ceiiarm. «aar- voor tij in tiaar uitgebreide bibliotheek de gegeven* opzoekt. Tu-sobeti liooge mnrrii, vol bockeu. zoekt zij, geholpen door e.-ii paar assistenten, uit. wat voor soort schoenen de Fransen»* soldaten in de 17e eeuw droegen en hoe hei tafelzilver er uitzag «Jat door het Eugelaebe hof ten ijde van koningin Victoria gebi-uikt werd. Zij correspondeert over buitcnlnudvelie klaedorlraehfet», over urehlteetuur en Imis- iuriehti.ig, kortom: zij verzorgt de details van iedere filui. Mi»s HuciiiaU ia <1« .loehu-i vau «vu Uusni i-li officier en oen EngeUoht moeder. Zii liendo. laduniiJt Jeu wcreMuorlog in e«-n vrOiiwcnregiiiient en kreeg verschil lende -mdcrscheidiuifcii. Na den «xirlug stond /ij aan het hoof.i een een !n»*pitaal en nog later kreeg /.ij een betrekking bij de EngeUohe legatie. Tijdens ««en reis door Amerika kwam zij in Culver City «'ii toen zij, door een paar opmerkingen, blijk gaf goe l tihuin re zijn in de geschiedenis, in talen en kunsthistorie, werd rij «mid dellijk door -le Metro (*oldwijn Mayer gcëi gageerd. Dit i» een van d. velen. Maai ni n au lu. afdeeling, waar Mis* Marger> Pre- vost den -cepter voert, wur.h n de meu belen. klr«»len en muurlKHtakkingen ont worpen, die gebruikt «orden i d«- ver- -< .illen I.- film*. Mrs. llenrieUe Frazer, die een* ..dc bes; gcklccdc vrouw van iMnoeni I wervi, «loet in haar natuurlijk ook weer geholpen van a«HisU*nt«'u. niets anders rond Ondr Ciueuuc afdeel ïi door t. dn ii co. do DIE ACHTER DE SCHERMEN BLIJVEN De Amerikaansche magnet i. die Holly wood heet, schijnt oen speciale aantrek kingskracht uit tc oefenen op bet jongere geslacht. Het aantal meisjes en jongens, dat „aan dc film" wij, blijft ondank* alle pessimistische berichten omtrent de kans van slagen, ook heden ten dage buiten gewoon groot. En tooh wordt «lit streven der jeugdige fanatici in Yankeeland waar lijk niet aangemoedigd. Allcrwege wordt juist gewaarschuwd tegen die onbezonnen liefde voor het ffimvak. tenminste: «oor zoover het spelen voor lena en microfoon ooi roft. Want energieke en intelligente jongelui kan Hollywood nog wel gebruiken, zij hot dba li-" «Is ti!;n«toi - p.' zich niet blindstaren op een glorieuze j filfcarrière, op publieke successen of snelle beroemdheid, is er in het centrum der Amorikaansohe filmindustrie nog bent een plaatsje te vinden. lederen morgen komon honderden jon gelui de studio-hekken binnen om op de kantoren do groote maatschappijen hun dagelijkscbo work te verrichten cn iedcren keer, dat Greta Garbo. Norma Shearer of Marion Danes oen film beëindigd heb ben, zijn het deze londcrden jongelui dio hun stoentje hebben bijgedragc-n om het zoovor te krijgen. Want «*c moeten het iiknbodrijf niet vereenzelvigen met studio's, camera's cn filmsterren. D.- afdeling, die acbtci dc sohermen workt, ia, zoo niet l>claugi ijker, dan toch absoluut onmisboai. Kn haai work is zeer interessant. Want ook daai is het. wachtwoordAlle* k«u! cn ook da»r is het woord onmogelijk onbekend. Men leest veel over «Ic filmsterren. Heit woct, welke kloeren zij dragen, met wie zij omgaan, hoe zij loven.... men weet bijna alles. En *om< boort ïncu ook «<-: een» iet* over regisseur.*, soetmriolchrij- j vers en -schrijfster», over technici, decora teur» en sound-experts. Maar over dc bon derden meisje», die in dc kantoren aan het werk zijn, hoort men uicta. En toch.. heeft u wel eens bedacht, dat een histori «oho film ccn geweldige voorbereiding vereisctit, wat de costuum* beu- u wel oen» opgemerkt, dat de detail* van oen film: het uniform van ccn Duit»ch« politic-agent, van oen EngcUcbc- brand weerman, dc haardracht vin eeu Jipan tohc schoonc, dc hoofdtooi van een In I diaan, dc gereedschappen van «.-en m.; werker, de wapen van oen fipaansch.:; generaal, allemaal dingen zijn, lu- met dc werke'ijkhcid moeten ovcro* n»t«-nme., Bi iedere film doen ich -Inizt nder. ragen voor, die een *pociaal >.arlcrz«x-k ->f u bijzonJere studie verciselien. Welnu: zulke detail.- worden in f door hen. die achter Ie schermen olijven In de Metro-Gold wijn Mayer .Studio'* lijkc aterren, «mi ccii paar deur,-n i*rd« i huist ««en Ku*»i#cb-Italinan*eh »oii-v«ne. Lilian Koeini, die voordo .,mako-upvan <lc actrice» rut. Zij verstaat 1«« gohoiman «•ii opiuukcii als geen .••mier on kro«'g haar l>etr«*kkiiig door toedoe.i v.tu Lon Ciianc>, lie naar oen paar maai :hi«ton de tudio's uan i oric /ag. Edith Kartell *toat aan liet no u'J van ccii legertje typistes, die dageIijkt hon derden pagina's v«>liikkvn. sant cr gaau •lag in. dag uit koli'» |iapici naar liinnen en ruiteiiland. Marcelh- Napp i- liet hoofd van dc af.Teeling, «vaar dc rollen vcrdeclJ «vorden. Vivian Newcom heeft de belangrijke positie van tecreiarcsnc «au Irving TliaHaig, vioo-prosidont van do M. G. M.-studio'*. Josepiiino Chippo geni««l bekend hoid al* zoorota re van 'oeroemde regisseur*. Zij i* o.a. mot Van Dijke twee maal naar Tahiti geweest bij dc opnamen van Witte Schaduwen cn Hot Li««l van dc Zuidzee, ter wij) zij ook U-n tocht door Afrika inef 1c Trader Horn-cxpcditi© meemaakte. En zoo /ouden wij kunucu doorgaan. Het z.g. „cutting-departmont". waar de film» samengesteld worden, word! ge com- nianJocrd «ioor twoe jongodamf», miss Peggy Coleman *taai aan hei hoofd van de •«ente-hulpdicnst. in de studio's en leidt hoi ziekenhuisje, dat men >«p het terrein der Metro Gojdwyn vinden kan.... anderen assisteeren in do fotografis ho af- deeliiig. Kortom, or is work genoeg. Kn lie: .wordt met liefde g<viaan. Zelfs u4 is het maar, „achter de schennon". Een moeder der Landloopers door K. U Op oen wa lidding door de stad kwam ik door de Koningstraat en keek onwil- h'keurig nog oen» naar hel huis, waarin ik enkele jaren geleden op do «lerde ver dieping gewoond had. Zou «ie vriendelijke oude Mevrouw 8„ de goede studenten- moedor nog gezond zijn? Hei i* al lang gelvden, sedert ik haar voor «Ie laatste maal gezien heb. „Kom, een oogenblik/oo flitst*' liet plotseling door m'n hoofd, „een oogenblik kun je toch wel een» >mn<Mi gaan oui haar „goeden dag" tc zeggen. Dat zal haar ze ker ploizier doen. En bovendien, 't is oigcnlijk oiots meer dun ecu plicht van diinkbuarhoid. nog eens t« leuken aan haar, dio mij in verschrikkelijke oor- logsjaren zoo dikwijls op ©on krnehtigon maaltijd 'Uithaalde." Met blijde vorruHsing wei.l ik verwH- komd door -le goede mevr SIk moest ho«r vertellen, wai ik in den la«U sten tijd zooal gedaan had. wolk«- reiz4«n ik maakte en .,f ik nog gezond cn opge ruimd wa*. Ik kon haar antwoorden, da' ik Ioor mijne werkzaamheden met heel veel mei:*chen in aanraking kwam on dat ik innerlijk verheugd mijn krachten te kuniKMi besteden in dienst dor lijdende menschheid. Zoo kwamen wij vanzelf weer t« sproken over don algemcon« n nood. die hodt'ii ten dage veel -irootor i» dan vroegn. Movr. 8. vertelde in- nog, dat er in den laats ten tijd weer tallooze wer- keloo/en en lieslelttara aan de l<-ur om ondersteumug kwamen vragen. Zij *chocp- te die menschcn niet aan dc dour af, inaar Jiet lien in d«- kuuk.-n konw-n, ah zij tenminste lijd had en daar konden zij «arme soep met brood eten, terwijl zij ben met een |«aar vrien-lelijke woorden woer gelie«*l o|> hun gemak bracht. Dan ontdooiden vaak dc «n, soms ..rbitterle, ruwe nxn-ohen onder den den wcldocndcn invloed van hare moe- derlijki- goedheid cn dan vertelden zij hun ll'-n ligcn levensloop *-n al «le ram|s-n n wc b-rwaardigheden, dio l>eii ha<l«l. n gr- troffen. De .-cm «oondc na den do«Ai ..«u zijn «ader hooi kalm cn tevreden bij zijn moe der. tot deze oj» zcker«-n -Tig >or «le tweede maal rouwJe. D. p S.. I r. die voi-l jonger «a» dan z'n moeder, kon den hij dwaalde buitenshui* a elders w«*rk zoeken. Mevr. S. waarschuwde lirm dring* nd t-ïch op hot Boodc pad tc blijven cu niet liclit/inai^ ijn geloof te ■•'riioscn. Gr willig cn dank'Mar uan» In: liarc o««rlijk en goed gemeende woorden aan en beloof do haar eru ka rt te «ohrijvcu. Of hij agjis belofte /al honden. ..f inwerwli- niet de beierjelo oude daim* >jv»ttoT Twoe weken later kwam ««en kaart uit 8.: hij had werk gr\<«ndctt, het ging lieui goe I on hij be lankte mevr. 8. hartelijk voor hare gulle g«n*!hoid. Ken ander vroeg haar «»U» ie»* «arm* te «m< i»; sind* 1 dagen had hij niets intwr in zijn maag gélrotfou. Gulzig werkte hij on wal Uoiu graevru weid,... Imcht hij uil oefende. aar hij \an<iaaii kwam en welken go.lsdici»sl hij licloed.... De antwoor-ien waren kon en *naitwari« t'- Ken M'rbittcrdc ziel' Drie weken gete«len had een vrouw hem warm eten gegeven «mi hier legde h»j vooral den nadruk op .«enigo «rieiulelijke woorden tocgespMkcu; later had hij van memand meer een goed woord vernunieu. Is hot dan /.»o erg U« vorwondereo, dat hij noch van God, noch van Gtxlsvertrouweu iet* weten wilt Maar toen zij hein /oo toe- -prak begon hij toch oen» ua te denken: li ij wa» nog uiot hcchuuaal verstokt. Wi« droeg hier uu <h *chuld. zoo vixieg Movr. S. /ich if. Dat zijn zij, «li»» wel dc utad «leien bozitton om oen ^bedelaar" «at to ten t« „-even, maar h««m uit har«lvochtig heid of geniakztioht de «loui «ijzen. Dikwijl* i* o«»k dc dienstbode hiervan <le schuld, omdat zij er voor bedankt om I ineer eten te koken of moer borden tc "•ualH-n. Op zekeren dag kwmn or loumnd, dio goudsmid «n» van zijn vak on vertelde I haar dut hij wel werk gevonden had, uiaar lij werd slecht» por uur beaakl, cn daar I er «oinig work was, muakt«« hij ook nlochts weinig uren on vervliende sooJoen I «le bijna niets. Ook hij kreeg oen warm maal eten en «ai nog veel nicer zeggen wil, do vriendelijk» verzekering, dat hij gerii-*i lenig kon kouicu, nis hij liougci I luid. O. 't is weldndig \'»or een meiisch ten weten, «lat uien niet alt 'n lastige bede J laar beschouw.I wor lt, maar .vis een medr meiiM-h, «li«* gaarne helptKerst «Irir «ia- leu later kwam hij terug oui te vertellen lat li ij weer verder moest trekken, D»- man luiii een machtig vertrouwen op Go«l -mi dc vaste hoop «lat hot hem gelukken zou om work te vinden. Maar mevr. S. sohrok or ook uiot voor («riiK om hnro gast «mi ccii» flink dc «aai icid te /««ggcii, wanneer dit te pas kwam. Op oen koor /at or weer oen» een mail in de keuken te oteu, «lic liet zich g«»ed lie; smaken. Mevr. S. k«xvk hom i*iw flink aan en /««i hem recht in gezicht: „Zeg oen zou jij ook in staat zijn. «»ni mij uit dankbaarheid, dat ik jc zoo goed ontvnn ■aeij heb. tc vermoorden?...." Verschrokken h«gdn dc b«-delaar zijn lepel weg cn hij bleef mevr. 8. wel ccn miubuf lang vorluins I «<n strak nunkij- ken..,, hij wist werkolijk niet, wat hij op vraau moest antwoorden. „Ja, kijk me maar niot zoo ongcloovig »un," vervolgde movr. 8., „ik knn u d<* krant laten zien, waarin een berioht staat, dat ©enigen tijd geloden, hier in onze »tad, een oude, alleenwonende dame op I klaarlichten dag «.«rmoor»! werd door een zwerver, dien rij uil goedheid binnen ge laten had. U moot echter uiot denken, dal ik u tot zulk oen daad in staat zou J achten. Ik vertel hot ii alleen maar, om dat u dnarui' begrijpen zoudt, waarom Imcn tegenwoordig zoo wantrouwend w*.... •ii wanneer «*r gebeld wordt, ulleen bet. kleine venstertje o|icnt of uit voorzorg de I ketting vastmaakt, voor uien de deur opent. Kunt u het den incn»chon kwalijk nemen, wanneer zij ua zulk een ver- schrikkelijk)' misdaad, hot liefst allo be- •Maar* onder een vloed van voheldwoor- den van de «leur jagen?...." De man had verbaasd toogoluistord en dacht «Mikelo «Htgenbikken na.... Hij wa« inwendig beschaamd, voor hob vertroawen dat «le onde mevrouw hom geschonken had. Wanuocr hij in de eersikomende dagen mul onvriendelijke woorden de deur H1" wezen werd, dan begreep hij beter, wam oin de menscben zoo hardvochtig wa Met groot. l>rlaiig*tollinfc lm stonde ik naar dc ondervindingen, die /ij h«d op gedaan on ik daoht bij mo zelf: „De/« vrouw «traag! het hart op dc rcohU- plaat*....' Zij «as ougolwijfeld ©cn «Ie» g«'lijke hui»vrou« en inocder. Haar man i» jaren g« !«xlcn gestorven, haar «ui l»to zo<m is gevallen o|» het Moedig -la, .©ld ii» Frankrijk. Bij het afsoheid neuicii van movr. H. voelde ik, hoe «loze vrouw met haar «hipper eenvoudig gemoed, ook mij niüitwcn mood cn vertrouwen gesel ion k«ii icid in mijn werk, in dienst d««r ougoluk kige meriMchhnid. Kom» gaf mevr S. «»ok licMa«ligh«M<l- boiu, vooral wnnn«M i zij goen ot«*n meer ©ver had. Hionnee had zo echter nog on Ian. Iroero ondervinding opgedaan. landlooper, zoo schreef zij mij, geraakte in w.M'de cn zei: „Daar hein go ur prul terug" enz. Hij <hcur<h hoi bilj©t in ukken en wierp het haar voor dc «or t«n. Maar «iat k<u mevi. H. ui.' ««eer 'i')ud«*u «nu toch vriendelijk t«* z.iju jegen» alU-n. In 'id r» hulp kwamen inroepen Haar brief sloot tuet «io woorden: „In wlo He akte het leven thuis to werd dc sticfvadei setijkc I uiten en «Ic gi der inocJcr van iiaar hol. n. Hu emJing «lende tn« later in irbti1 ion, Ufl tielfabriek btaald Ut •Iri' /ilverbon» voor mxxilij licn. Toen ik ««enige <Ugen kran* oen artikel la* over zag ik, «lat haar jongst© 'iiaar is van oen kleine tn zijn arbeiders een loon uit hoogcr wa» dan liet eigenlijk heelt maal niet, want bet spreek woord zegt immers: „D© appel valt nu- ver van den boom."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1930 | | pagina 7