BINNENLAND KERKNIEUWS STADSNIEUWS VRUDAG 31 JANUARI 1930 DE LEIDSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 5 AAS DE DEDEN VAN DE BEMANNING VAN DE REDDINGBOOT KONINGIN WILHELMINA uit Stellendam is door den Letlandschen gezant de reddingsmedaille uitgereikt voor de moedige redding van de bemanning .van bet s.s. „Valka" op 16 Januari 1929. Achterste rij: v. 1. n. r.: Troost, L. de Jager, Blok; voorste rij: De Rijke, De Gelder, A. de Jager, de gezant do heer Woit HONORARIUM AAN EERSTE KAMERLEDEN? Blijkens het Voorloopig Verslag over hoofdstuk II wenschten eenige leden der Eerste Kamer den vóór twee jaren op de Regeering geoefenden drang, om eene ver goeding aan de leden van de Eerste Ka mer der Staten-Generaal te zien toege kend, te herhalen. De strekking van het door den Minister toegezegde wetsontwerp was naar hunne meen:ng veel te beperkt. Tot lid dezer Kamer moet thans niet al leen een ieder kunnen worden gekozen, maar evenzeer moet de aanneming van het lidmaatschap nsogeiijk zijn, ook voor niet- gefortuneerden. Bovendien zijn de werk zaamheden aan het Eerste Kamer-lidmaat schap in den loop der jaren toegenómen, hetgeen medebrengt, dat wie zich daaraan wijdt, in zijn beroep tijd verliest, waarvoor nem vergoeding toekomt. Om kort te gaan, deze leden waren van oordeel, dat het werk, door de leden der Eerste Kamer ten behoeve van de gemeen schap verricht, behoort te worden gehono reerd. In verband met het aantal vergaderin gen van de Eerste Karöer zouden deze la den vaststelling eener schadeloosstelling op de helft van het bedrag, hetwelk voor de leden der Tweede Kamer, is bepaald, billijk achten. Enkele andere leden betwistten, dat de Grondwet de verlangde wijziging of rege ling toeliet, en zouden alleen dan voor een zoodanige regeling zijn, indien het initia tief daartoe van de Regeering uitging. Vele andere leden konden zich met bo venstaande beschouwingen echter niet vereenigen. De verlangde wetswijziging om tot be koming van een honorarium te geraken is, ook al zou daaraan de naam van verblijfs vergoeding worden gegeven, als zijnde strijdig met den geest der Grondwet, niet mogelijk. Ook maakt de Grondwet in let terlijken zin onderscheid tusschen de Eer ste en Tweede- Kamer ten aanzien van de vergoedingen aan hare leden. Voorts wezen deze leden er op, dat het huidig aanzien van de Eerste Kamer goed deels' berust op het feit, dat hare leden geen beroep van de politiek maken. Enkele leden gingen in tusschen nog ver der en waren van oordeel, dat de functie van Eerste Kamerlid eigenlijk in geen en kel opzicht gehonoreerd moest worden, evenmin als andere functiën in den Staat. Deze leden zouden er geen bezwaren tegen hebben, indien de bestaande vergoeding voor verblijfskosten overeenkomsrig de in dexcijfers werd teruggebracht van 20 op 15 per vergadering. HET CENTRAAL HANZEBUREAU. Inzegening van het nieuwe kantoor. Zooals gemeld, is het Centraal Hanze bureau in het bisdom Haarlem onlangs verhuisd van Amsterdam naar Den Haag en heeft het een kantoor betrokken in het perceel Hoogewal 10, waar thans ook het Nationaal Hanzebüreau is gevestgd. Gistermiddag is het nieuwe kantoor van het Centraal Hanzebureau ingezegend door den geestelijk adviseur van de Haarlem- sche Hanze, rector J F. A. Bots. Bij deze plechtigheid waren o.a. tegen woordig de heeren C. J. G. Struycken, voorzitter W. Boon, secretaris, P. J. M. v. Tetering, penningmeester van de Haar- lemsche Hanze, voorts de hecren Stumpel uit Hoorn, v. d. Brulle uit Rotterdam, Van Rest. uit Poeldijk en Dekker uit Amster dam. leden van het hoofdbestur, prof. mr. P. J. M. Aalberse, vechtskundig adviseur, de heeren H. J. Éorghols, G. v. Swieten, G. Visscher, H. J. M. van Houdt, bestuurs leden en J. L. v. Adrichem, administrateur van de Haagsche Hanze, mr. F. J. II. Bac'n, directeur van het Centraal Hanzebureau en voorts het personeel van dit bureau. HET HEREENIGINGSVRAAGSTUK. Eene inleidende studie. Dr. Alph. Mulders, Professor in de Dog matiek en de Kerkgeschiedenis aan het Groot-Seminarie van het Bisdom Brpda», gaat katholiek Nederland aan zich ver plichten door een „Inleidende studie op het Hereenigingsvraagstuk". In deze studie wordt het ingewikkelde Hereenigingsprobieem in zijn vollen om vang wetenschappelijk, doch desniettemin klaar en duidelijk uiteengezet. De 7 hoofdstukken, telkens voorafge gaan door een samenvatting en gevolgd door een literatuuropgave, behandelen: De Universeele Kerk; de Eenheid van Christus' Kerk; de scheuringen der Eeu wen; het Eenheids-streven bij de afge scheidenen; de Toenadering dor katholie ken; het Wachtwoord van Rome; de En cyclieken en het Motu proprio van Pius XJÏ De schaarschte aan gedegen Neder- landsch studiemateriaal over het actueele Hereenigingsvraagstuk maakt het werk van prof. Mulders dubbel actueel. Begrafenis Ir. J. J. Beijnes. Gris terenmorgen op de H. Landstichting. Gistermorgen om half twaalf had op de H. Landstichting bij Nijmegen de plechti ge teraardebestelling plaats van hot stof felijk overschot van wijlen ir. J. J. Beijnes in leven mede-directeur van de N. V. Beij- nesfabrieken te Haarlem. In de Oenakelkerk werd de plechtige H. Mis van Requiem opgedragen door den zeereerw. Heer A. Sluijs, vicaris der H. Landstichting, met assistentie van de zeer eerw. Paters Montfortanen J. Riga en dr. J. Eijkelen, terwijl de zeereerw. Pater Pastoor Brouwers uit Loenen als presbyter assistens fungeerde. Het kerkkoor der eerw Paters Franciscanen uit Alverna te Wychen zong de liturgische gezangen. Na de H. Mis werd het lijk uitgedragen naar het kerkhof op de H. Landstichting. Als slippendragers fungeerden vier werk meesters der fabriek, benevens de chauf feur en de tuinman. Een schat van bloe men werd op twee baren achter het lijk gedragen. Aan het graf werd de absoute verricht door pastoor Brouwers, uit Loenen. Na de teraardebestelling trok de lange rouwstoet door den poort van Jeruzalem naar den Calvarieberg, aan welks voet vijf Onze Vaders en vijf Wees gegroeten voor de zielerust van den overledene werden gebeden. De zoon van den doode, ir. J. Beijnes, dankte voor de laatste eer aan zijn vader bewezen. Classificatie Spoorwegpersoneel. Besturencongres. Te Utrecht zal, volgens de „Volkskr.", op 17 Febr„ onder leiding van den Perso- neelraad, een gecombineerd besturencon gres worden gehouden ter behandeling van het rapport der classificatie-commissie. „St. Raphaël" zal op denzelfden dag, in „St. Jozef om half elf, een vergadering houden van hoofdbestuur en afdeelings- besturen, ter bespreking van dezelfde aan gelegenheid. Naar verluidt, hebben zich slechts en kele afdeelingen van „St. Raphael" tegen het rapport uitgesproken, terwijl een aan tal andere zich er voor hebben verklaard, doch daarnaast enkele verlangens hebben kenbaar gemaakt. Uit het drukkersbedrijf. Hot Pensioenfonds. Naar het „Hbld." verneemt, hebben de bij het geschil inzake het verplichte lid maatschap van het Pensioenfonds voor de grafische vakken betrokken partijen, thans besloten de quaestie aan een rech terlijke beslissing te onderwerpen. Er is een modus gevonden, tengevolge waarvan het zgn. comité van actie hangende do procedure geen verdere stappen onder neemt; niettemin zal 'de Alg. Nederl. Ty pografenbond ^een aantal leden, die weige ren de pensioenpremie te betalen, royco- ren, teneinde hen in staat te stellen in rechte tegen dat royement op te komen. Aanvang bouw eerste wolkenkrabber hier te lande. In Februari a.s. zal te Amsterdam op het Daniël Wiilinckplein de eerste paal in den grond worden gedreven van de eerste wolkenkrabber hier te lande en tevens het hoogste toren-woonhu's van Europa. Voir dit monumentale gebouw, dat 12 verdiepin gen zal krijgen, zijn 750 palen noodig. Op de palen komt dan de betonconstructie en den opbouw der kolommen, welke de groot ste steunpunten van het gebouw zullen zijn. Op het dak wordt een speciaal water reservoir aangebracht. Het bouwwerk wordt uitgevoerd door do B.ouw- en ex ploitatie-mij. „Amsterdam", dir. KI. Hil'e, terwijl de bouwmeester van dit kolossale gebouw J. F. Staal is. Hoewel het trap- werk in dit gebouw schitterend zal wor den, daar het in een glazen ha'foirkelvor- mige kolom komt, zal deze toch niet veel worden gebruikt, daar er weinig mcnschcn zullen zijn, die graag 40 Meter hoog klim men. Er worden dan ook twee groote per sonenliften gebouwd. DE APOSTOLISCH VICARIS VAN NOORWEGEN. Aan het „Alg. Handelsblad" meldt men o.m*uit Berlijn: Tol opvolger van den vorigen bisschop van Oslo, onzen landgenóot mgr. Jan Olav Smit, die te Rome woont, zal volgens de Noorsche bladen weldra wederom een Ne derlander benoemd worden, en wel de re demptorist prof. M. van Grmsven te Wit- tem. Reeds geruimen tijd hebben er, aldus de „Msbd." geruchten geloopen omtrent de benoeming van prof. van Grins ven tot Apostolisch Vicaris van Noorwegen. Dio geruchten doelden echter op een anderen prof. v. Grinsven dan in het „Hbld." wordt aangeduid. Het is niet te verwonderen dat de geruchten ook haar weg gevonden heb ben naar de Noorsche pers en door deze gepubliceerd zijn. Echter is, zooals ons bij informatie te bevoegder plaatse nog bleek, op het oogenb'ik van ccn bevestiging der loopende geruchten geen sprake. Pastoor C. C. Vermeulen. De toestand van den zeereerw. heer C. C. Vermeulen, pastoor der St. Agnes- parochie te 's-Gravenhage, die reeds ge- ruimen tijd lijdende was, is g storen zoo danig verergerd dat hem de H.H. Sacra menten der Stervenden moesten worden toegediend. Pastoor Vermeulen is 73 jaar oud. DE ARTILLERIE TE NAARDEN op weg naar de kust der Zuiderzee tot het houden van schietoefeningen WETENSCHAPPELIJKE VOORDRACHTEN OVER HET KATHOLICISME. Gisteren vervolgde Pater Dr. H. van Lieshout, professor in de Wijs-begeerte bij de Kruisheeren to Zoeterwoude, in het Klein-Auditorium der Universiteit te Lei den zijn voordrachten over de katholieke levensbeschouwing. Handelde do eerste serie, gehouden in 't najaar, over de psy chologie van het geloof, zoo zal in deze tweede serie beschouwd worden do verhou ding tusschen mystiek en wetenschap. Spreker begon met er op te wijzen dat 't zeer moeilijk is juist aan te geven wat men onder mystiek verstaat. Men spreeitt van mystieke poëzie, men spreekt- van mystiek bij beeldhouwkunst en schilder kunst-, men zegt- van 't interieur van oen gebouw, dat er iets mystieks in ligt, men vindt mystiek in sommige- exotische gods diensten, men zegt van sommige wijsgeeri- go systemen dat ze mystiek aandoen, ten slotte spreken we van een christelijke mystiek. Mystiek is dus wat in al deze gevallen terugkeert: zo brengi met zich een' karakter van geheimzinnigheid, vol gend het verlaten van 't- stoffelijke en 't benaderen van 't geestelijke, volgend mot name het benaderen van God. Er kan dus sprake wezen van mystiek vooral in 't chris tendom. De christen immers is door het OP HET VOORPLEIN VAN DE KONING WILLEM IU-KAZERNE TE NIEU- WERSLUIS is Donderdag hot monument onthuld ter nagedachtenis van wijlen sergeant-majoor instructeur L. Vaas, gesneuveld 8 Juni 1929, tijdens de overval tc Curasao Doopsel, door genade en liefde op een zeer geheimzinnige wijze afgestorven aan de wereld en verbonden met den Godmenech Christus. Iedere ohristen, die in genade leeft-, is in den grond een mysticus. Waar in vele andere gevallen de mystiek tot een wazig begrip wordt, krijgt ze hier een vas ten en degolijken grondslag. Overigens is de mystiek zeer nauw verbonden met de ascese, inzoover we hieronder verstaan een komplex van meer of minder strenge prak tijken en middelen, waardoor we ons afkoe ren van 't- zinnelijke en komen tot 't gees telijke. Mystiek en ascese samen worden niet zelden aangeduid door den gemeen- schappelijken term „spiritualiteit". Na deze omschrijving der begrippen: mystiek, ascese en spiritualiteit-, toonde spreker, hoe in den loop der geschiedenis deze waarden dikwijls samentreffen met wetenschap, hoe spiritualiteit, ascese en mystiek-eenerzijds en een leven van studie anderzijds in de mee6t verschillende tijds omstandigheden elkander zochten. Aange toond werd hoe èn de spiritualiteit èn t wetenschappelijk inzicht, in meerdere of mindere mate, elkander ontmoeten in 'b oude China bij Lao-tze en Confucius, aan de oevers van den heiligen Ganges bij de wijzen van 't geheimzinnige Indië, en bij tal van groote vertegenwoordigers van 't. klassieke Griekenland. Pythagoras trok zich terug met zijn volgelingen in Graecia Magna, om daar een soort heidensch kloos ter te stichten, waar ascetisch geleefd werd en waar men zich verdiepte in de beschou wing der wijsheid. Met name draagt ook do wijsbegeerte van Plato en Plotinus een mystiek cachet. Hierna kwam spreker tot 't christendom en met name tot de Katholieke Kerk. Uit do christelijke leer in 't algemeen en uit de leer der Katholieke Kerk in 't bijzon der werden talrijke momenten aangevoerd om den rijkdom van mystiek, die we hi-er aantreffen, in 't volle licht t-e stellen. De Sacramenten, gelijk die in de Ivatholioko Kerk worden opgevat, on vooral het H. Sa crament der Altaars, zijn een bron van rijk opbloeiend mystiek leven. Allerheerlijkst spreekt deze mystiek uit de werken van een Theresia van Avila, Joannes van 't Kruis, Ruusbroec en zooveel anderen. Geen taal ter wereld, waarin de mystiek vau 't H. Sacrament dos Altaars niet bezongen is. Bij dab alles echter voerden deze mystieke waarden niet slechts tot uitingen van hooge kunst, doch eveneens tot ver standelijke verdieping: men wilde niet slechts de beleving, men wilde zich ook oriënteeren verstandelijk. Pater Dr. van Lieshout besloot zijn uit eenzetting met een beschouwing over 't kloosterleven, waarin spiritualiteit en in tellectualiteit, ascese, mystiek en weten schap elkander ontmoeten op zeer bizonde- re wijze. Het klooster is uiteraard een ascetcrium, 'n milieu van ascetisch leven, maar tevens ook 'n huis van studie. Kloos ter en studiehuis zijn in vele gevallen sy noniemen. Do volgende conferentie, te houden op Donderdag 13 Februari, zal handelen over mystiek en wetenschap in hun onderlinge conflicten. VOORDRACHT VAN PROF. DR. ALEX SCHARFF. De particuliere graven van den Pyramidentijd. In het Rijksmuseum van Oudheden heeft gisterenavond prof. dr. Alexander Soharff uit Berlijn zijn tweede voordracht gehou den, ditmaal over het onderworp: De particuliere graven van den Pyramiden tijd. Spr. betoogde allereerst, dat omstreeks 300o jaren voor Christus de Egyptisohc Pharao's de geweldige pyramieïen als grafgewelven oprichtten, die tegenwoordig nog de grootste aantrekkingskracht op de reizigers naar Egypte uitoefenen. Rond de pyramiden bouwden de bloedverwanten van den koning, hooge hofbeambten ou andere aanzienlijke personen hun graven, die onder den ara-bischen naam Mastabas algemeen bekend zijn. Langen tijd was men de meening toegedaan, dat het Mas- ta.basgraf der 4de en 6de dynastie eón algemeen heerschend gra-ftype voorstelde. Uit talrijke nieuwe opgravingen en bouw kundige onderzoeking^ echter bleek, dat het Mastabasgraf er anders uitziet, zoo wel op de verschillende kerkhoven -— dus plaatselijk als tijdens de genoemde dynastieën gedurende bepaalden tijds duur. De graven rond da pymmido van Medüm bijv. vormen een afzonderlijke groep en toonen een totaal ander beeld dan de eveneens uit de vierde dynastie stammende Mastabas van Gizieh. Hot is vooral leerzaam, op do kerkhoven van Gizeh de verschillenden Mastabas te be- studeereli, waaruit blijkt, dat veel, wat men vroeger onwaarschijnlijk tot do vierde dynastie gerekend had, tot een lateron tijd behoort. De verschillen dr bouwwer ken van Gizeh berusten niet slechts op de denkwijze van bouwen in de respectie velijke dynastieën, maar ook op do onder scheidene religieuse meeningen, b.v. wat betreft de wisselende beteekenis van de graftombe of het krachtige toenemen, vau he mummificeeren Weer een geheel an der aspect biedt Sokkflxa, waar in dc vijfde en zoede dynastie een geheol aparto Móstabastyl met veel kamers en gangen binnen het inwendige van de Mastaba valt op te merken. Een enkele maal komt in den pyramidentijd ook Kot loodrecht omlaag voerende gangvormige graf voor. Voorts zien wij reeds gedurende de vierdo dynastie bij Gizeh het rotsgraf, lat daiy gedurende den pyramklent-ijd vooral in Boven-Egypte aangetroffen wordt en dat in bet bijzondeT geheel in het Zuiden van het land bij Assuan imponeerend tot uitdrukking is gekomen. De totaal; indruk, die men tegenwoordig van de par ticuliere graven uit den pyramidentijd verkrijgt, is een van het Moeiende kunst zinnige en religieuse leven, dat ons in zijn groote veelvuldigheid tegemoet -treedt. Niets zou onjuister zijn, dan te spreken van een vroegtijdig stilstaan van de Egyp tische cultuur. Overal heerBcfrt verschei denheid en leven. Spr. besloot met te zeggen, dat dit in nog verhoogde mate geld voor do beeldende kunst uit den py ramid DE WERKZAAMHEDEN AAN DEN MILLIOENEN6POORWEG in burg vorderen «nel

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1930 | | pagina 5