DE LE1DSCHE COURANT TWEEDE BLAD PAG. 8 TWEE MAANDEN ALS ARBEIDER IN SOVJET-RUSLAND Geen land ter wereld zal wel in den spiegel dos tijds door partijen van diverse richting zoo verschillend worden beoor deeld nis het Russische Kijk. Voor de com munisten is heb 't paradijs op aarde en voor de tegenstanders een ware hel. Het is daarom, aldus de Mctallarbeiter, inte ressant het oordcel te hooren van een man. die door zijn arbeid een paar maan den daar werkzaam is geweest en vrij van vooringenomenheid midden onder het Rus sische volk leven kon. In St. Eloy vinden wij daarover een zeer interessant relaa-s. Mijn firma had de order ontvangen, voor "Rusland reu aantal electrische machines te houwen, die ter bestemder plaatse door Je eigen monteurs van de firma gesteld nioes- len worden. Daarbij werd dc conditie ge- niaaki, dat slechts aan die monteurs een pas zou worden verleend, die nog nimmer in Rusland geweest waren. Ook ik werd aangewezen. Mijn pas werd opgezonden, doek vier weken gingen er overheen alvo rens het vereischle visum verstrekt werd. Bij de grenscontrole was het onderzoek tamelijl^ scherp; in het bijzonder op cou ranten werd nauwlettend acht gegeven. Voor het overige was men op reis vrien delijk en voorkomend tegen ons. Wat me aangenaam aandeed was dc zindelijkheid van den trein. Het wagenmateriaal, de rails en de bovenbouw van den spoorweg was echter aftands, en had reeds lang zijn besten Lijd gehad. Later trof het mij over al, dat do verkeersmiddelen, spoorweg, electrische tram en auto's., minus enkele uitzonderingen, versleten waren. De bolsje wisten zelf winden daar geen doekjes om en zeggen", dat zulks hei. gevolg is van ka- pitaalgebrek. In Moskou werden wij aan vankelijk in de binnenstad ondergebracht. Waar echter de plaats van onze arbeid ver 1) ui tea dc poorten van do stad lag, betrok ken wij spoedig oen gemakkelijker bereik baar hotel. Ook hier was het ons aange naam een zindelijk onderdak te vinden. Maar daarmede was het ook gezegd. De verzorging inzake voedsel liet veel te wen- schen over. Na twee maanden verblijf had ik een gewichtsverlies van 15 pond. Mijn collega's ging liet niet 'beter. Voor alles was er gebrek aan brood. Er was bijna niets anders dan donker, slecht gebakken roggebrood, hetwelk na enkele dagen zoo tegenstond, dat men er legen kaakte. Ook voor het overige waren de levensmiddelen /.eer schaarsch. Doordat wij ons overal vrij en ongehinderd bewegen mochten, benut ten wij onzen vrijen tijcl geheel om Mos kou en omgeving grondig te bekijken. Overal was men vriendelijk en voorko mend legen ons. Door onze betere kleo- ding trokken wij de aandacht. Textielwa- ren zijn in Rusland schaarsch, duur en slecht. Juist dit gebrek aan goede klee ding stemt het Russische volk bitter en men schroomde niet zich daar tegenover ons openlijk over iiit te spreken. Waar schijnlijk zouden wij nog menige andero klacht gehoord hebben, indien wij niet bij voortduring op onze wandeling door ge heime agenten werden achtervolgd en be spied. In het eerst viel zulks ons niet zoozeer op. Toen wij echter op al onze wandelingen steeds dezelfde gezichten in onze nabijheid zagen, merkten wij spoedig, waar wij aan toe waren. Ondanks deze controle echter beleefden wij toch nog eenige voorvallen, die ons de ontevred ui- hcid van velen met de bestaande verhou ding bewezen. Een stenotypiste uit de ouderneming waar wij werkzaam warea, die een beetje Du'tsch sprak, informeerde wie van ons gehuwd was, en toen zij hoor de dat een onzer collega's nog ongehuwd was, stelde zij alles in het werk hem te bewegen een schijnhuwelijk met haar aan te gaan, teneinde op die wijze Rusland te kunnen verlaten. Wij spraken met een pope, een Russisch priester, die zeer go?d Duitsch sprak, en ons vertelde, dal, >*ij door regelmatige giften van de geloovigep een jaarinkomen van 200 roebel had. Van die 200 roebel moest hij echter 120 roebel belast'ng betalen, zoodat hij slechts 80 roe bel, dat is ongeveer 3ü gulden per jaar, overhield voor zijn levensonderhoud. Hij verzocht ons met aandrang hem toch een stukje brood tc verschaffen. Indien hij niet verhongeren wilde, was hij wel gedwongen, tot bedelen. Eenige menschen die vertrou wen in ons begonnen te krijgen, verklapten ons, dat hun grooie hoop gevestigd was op de witte gardisten. In het algemeen kregen wij den indruk, dat nieh ook in de kringen der bolsjewisten veel vrees voor deze witte gardisten had. Waarop deze vrees berustte, hebben wij echter niet kun nen achterhalen. Uit nieuwsgierigheid heb ben wij ook op het Roode plein bij het Kremlin dc plek in oogenschouw genomen, waar dc kapel der Iberische Moeder Gods gestaan heeft, en die afgebroken is ouder het motief, dat het moderne verkeer zulks noodzakelijk maakte. Voorzoover wij ech* ter de verkeersverhoudingen konden waar nemen, kwamen wij tot de overtuiging, dat deze afbraak niet uoodig geweest is, om dat men op andere punten van het Roode plein veel gemakkelijker ruimte voor het verkeer had kunnen winnen. Het motief voor de afbraak dat sprak overduide lijk was alleen de vijandschap tegen over Kerk en godsdienst. In het algemeen is het verkeer in Moskou nu juist niet overweldigend. Auto's en bussen ziet men naar verhouding weinig en men vertelde ons in Moskou, dat, toen de Amcrikaan- schc studiecommissie daar verbleef, de ge zamenlijke bussen-chauffeurs de aanwijzing hadden ontvangen, steeds daar met hun wagens te zijn, waar de Amerikanen ver bleven, teneinde daardoor don indruk van een levendig verkeer te vormen. In de werkplaats zelfs poogde men steeds weer, politieke gesprekken met ons aan te knoo- pen, natuurlijk door middel van een tolk. Wij weigerden echter steeds daarop in ie gaan onder het motief, dat wij niet geko men waren om over de politiek tc spreken, doch om te werken. Over het geheel kon den wij het wel vinden met de Russische arbeiders en ingenieurs. Slechts eenmaal kwam een wanklank de goede verhouding verstoren. Een wanklank, die ons bijna ge vaarlijk geworden was en toont, hoe ge spannen de stemming in Russische com munistenkringen j.s. Na beëindiging der montage, kwamen er bij het in het werk stellen der machines eenige moeilijkheden aan het licht, waarvan wij de oorzaak on danks intensief zoeken, niet direct konden ontdekken. Alsdan werden de blikken van de communisten van uur tot uur vijandiger en het woord sabotage drong tot ons door. Wij werden daardoor door een niet gerin gen schrik bevangen, want wij wisten, dat een en ander slecht voor ons zou kunnen afloopen. Gelukkigerwijze kwam spoed'g aan het licht, dat de Russische ingenieurs een kabel verkeerd hadden gelegd, waar door voortdurend kortsluiting ontstond. Met dubbele vriendelijkheid trachtte men nu de ongemotiveerde verdachtmaking we derom goed te maken en wij scheiden in de beste liarmon'e. Ook op de thuisreis werd wederom scherp op meegenomen dagbladen acht gegeven. Het is namelijk streng ver boden om Russische dagbladen uit te voe ren. Ook de Duitsche bladen, die wij ons gedurende den tijd dat wij daar waren, hadden laten toezenden, vertoonden gere geld gaten, veroorzaakt door uitgeknipte stukken. Somtijds waren door de censuur heele artikelen uitgesneden. Ook onze brieven werden steeds geopend; nimmer echter werd er iets in u'tgeknipt of onlees baar gemaakt. Alles nog eens overziende, kan ik zeggen, dat er in Rusland slechts een groep is, die met de oogenbiikkelijke verhoudingen tevreden is en dat zijn de arbeiders, voorzoover zij ingeschreven communisten zijn. Zij gen'eten in ieder op zicht voorrechten. Bij de toewijzing van kleeding en levensmiddelen worden zij be voorrecht; zij ontvangen meer loon dan de anderen en zijn in politiek opzicht de dra gers van de macht. Ondanks dal. echter, kunnen ook hun levensverhoudingen niet in de schaduw staan van dc levensposit'e der Duitsche arbeiders. Wie eenmaal de Duic- sche en Russische arbeidsverhoudingen heeft leeren kennen, zal nooit of te nimmer een verlangen in zich voelen ookomen naar het Russische arbeidersparadijs. DE MODE. Dezer dagen heeft Mevrouw W. van ItallieVan Embden gesproken over: Onze tyran.... de mode. Mevr. Van Itallie zeide, dat men haar dikwijls vraagt: „waarom ageert u toch zoo tegen de mode? U kunt haar toch niet bannen". Dit laatste is natuurlijk zoo, maar spreekster zou 'zich reeds beloond achten, indien zij er in slaagde, het in- zicsht omtrent de mode te verhelderen. Zij wees erop, dat er een rctioneele, na tuurlijke mode is, en dat een kleeding die bij de bevolking past, §ltijd mooi is en het karakter van het volk -weergeeft. De mode karakteriseert tijdnerkën en l?,at de reac ties daarop zien. Wij hebben de mode do? realiteit gekend, waarna het. mystiscisme in eere kwam, en wij kennnen het ontstaan van een aantal andere modes. Een natuurlijke mode bloeit op uit het denken en voelen. Balzac zeide: La toilet- te c'est l'expresion de la sceiété. Volgde men vroeger veelal de wenschen van regeerende personen, wie volgt men nu? Spreekster herinnerde aan de mede der deugd (Marie Antoinette), die welke uit de galante avonturen opbloeide, die der maskers, der waaier, van de flauwtes, van de zeer wijde rokken, van de standen, van de volksdrachten, de wespentailles, enz. Het ongeluk van mode ook is dat ons oog went aan hetgeen wij zien (de qeue). Hot verschijnsel mode van dezen tijd heeft niet het minste karakter meer, zwaait om als een windvaan. Zij is geen oorzaak, maar een teeken. De tijd, de mensch in dezen tijd is zonder inhoud en veroorzaakt dit omzwaaien. Wij hebben een rationeele kleeding gehad, maar nu wordt op allerlei wijze getracht, haar weer weg te werken, en wat wij altijd afschu welijk hebben gevonden (rokken kort van voren en lang van achteren bijv.) dragen wij nu. Men onderschat zelfs wellicht de zotheid der menschen, als men meent, dat het niet mogelijk is de crinoline terug te laten keeren. Dit alles zou zoo erg niet zijn (men heeft den lof der zotheid wel gezongen) indien er niet zooveel nadeelen aan verbonden waren op sociaal, aesthetisch, ethisch en economisch gebied. De mode ontstond door een faiseur, die voor een bepaalde vrouw een kleeding- stuk maakte. De korte rok was oen uit stekend idee dat precies in dezen tijd pas te, en een reactie tegen den sleep, die voor allerlei ziekten van de keelorganen zorgde. De sleep komt terug; men kent er dc nadeelen van, men beeft ervoor en het eenige wat spreekster in een modeblad leest is: als het dan tenminste maar niet dezen zomer is. Zijn de vrouwen dan slavinnen? Wal heeft den korten rok gedood? De overdrijving. Om in Amerika de mode te laten omslaan, moest Poiret zeggenr ik heb nooit geweten, dat de Amerikaanschc vrou wen zulke leelijkc knieën hadden. Be kend is ook het woord van den spotter: van achteren lyceum, van voren museum. Wij hebben de te nauwe rokken, de te wijde rokken in den oorlogstijd gekend. Zelfs als er iets goecls in de mode is, ver dwijnt het weer. Was de mode mooi, dan moesten wij haar mooi blijven vinden. Wat voor paskwillen en vogelverschriksters lie pen er bijv. in 1880 vond, zeggen wij nu, maar wij vergeten, dat men dat over 20 jaar ook van ons zal zeggen. A thing of beauty is a joy for ever, maar hierin doet de mode niet mee. De faiseurs trekken aan de touwtjes waaraan de hansworst jes bengelen. Poiret is naar Amerika gevlucht omdat men alleen daar zijn scheppingen nog be talen kan. Toch doet Europa mee. Wie lan- ceeren er de mede? De fabrieken. Als zij de mode hebben uitgedacht, alleen om tot koopen te drijven, dan moet zij toch gelan ceerd worden. Dat doen niet meer de vrouwen van de hooge wereld, maar die van de halve wereld. Dezen schrijven ons thans onze kleeding voor, en allen van de rijkste tot de armste volgen hen na. Spreekster zeide verder, dat de mode de eenigo is die de geestelijke een halt kan toeroepen en dat de waarschuwingen der artsen niet den minsten invloed heb ben. Zij wees op rheumatiek, longontste kingen, alarmkreten over de verwoestin gen der vermageringen, alles als gevolg van dc mode. De mode kan evenals de mensch wel eens krankzinnig worden. Wij hebben de beschilderde beenen gekend en in het Zuiden van Amerika schildert men de kousen thans op de beenen. Wij hebben de getatoueerdc ruggen gezien. Vrouwen la'.en hun kleinen teen wegnemen om een mooien slanken voet te krijgen. Waarom drijven nu al degenen, die ach ter den tyran.... de mode staan? Omdat de verkooper die tegenwoordig op groote lasten zit, verkoopen moet. Maar hoe staat het met het budget van de koopsters en koopers? Hoe is dc verhouding van de uitgaven voor de mede tegenover de an dere uitgaven? Drijft er te veel geld weg voor de mode, dan beteekent dit twist in de huishouding, allerlei louche wijzen om aan geld te komen, ontevredenheid van de dochters, zwoegen met kleine naaister tjes, alles om „te doen alsof". De steeds wisselende mode drijft ertoe, snufjes, prul dingetjes te nemen, en om aan alle eischen te voldcen meet de man meer zenuwprik kelenden arbeid verrichten. De man is veel meer dan vrcegcr de geldinbrengende machine geworden en het gevolg is schei dingen, schuwheid voor trouwen, enz. Mode en kleeding maken vrouwen klein. Ilirsch heeft een huilkamertje ingericht voor haar geplaagde personeel. Mode maakt protserig. Zij is éen massaver schijnsel en de mensch is een eenling. Geen twee neuzen, geen twee duimen zijn gelijk. Wal. dcet de mensch zelf Door zijn slaaf - sche volgen van de mode verknoeit hij het werk der natuur. Cok de kleur schrijft de mode voor. Staat zij ieder, maakt zij een vrouw mooier, verhoogt zij de harmonie? Intogendeel, zij vermoordt haar, maar wie zou de modekleur niet dragen?! Wil zij, dan kan de vrouw zich verlossen van de mode, zichzelf zijn. Een kleine beweging is aan het opko men van kleoding-kunstenaars, die ont werpen willen wat past bij den aard en de gestalte van een vrouw. De duurte van één keer wordt hierbij de goedkoopte van PROF. BARTEL, die de van den Pool- sohen president ontvangen opdracht tot vorming van een nieuwe Poolsohe regee ring lieeft volbracht steeds. Draagt zij dc kleedij die bij haar past, dan zal er rust van haar uitgaan. Zij kan zegevieren over den tyran. Een in wendige rust, de heerlijkste gave van de zen tijd, zal van haar uitgaan. Zulk een vrouw heeft en toont, karakter. Karakter trekt altijd aan, ook de mannen. De ironie is, dat het volgen van de mode geschiedt om de mannen, om t ebehagen, om den angst van te verliezen. De vrouw zou den wil van den man volgen, indien deze zich verzette tegen poeieren en verven enz. Plet is mogelijk, dat arbeiders him werk zouden verliezen indien de vrouwen de mode en haar wisselingen op zij zetten. Maar is dit een reden, om het goede niet te willen? Als wij meenen, dat de mode de vrouw en de gezinnen aantast, dan moe ten wij ons tegen haar verzetten. Nieuwe bronnen zullen dan voor de oude in de plaats kómen, wat de arbeidsgelegenheid betreft. Spreekster wees nog op de besmetting van dc mode luxe op de volksmeisjes en de wisselwerking ervan op de jongens. Wat moet er tegen het kwaad gebeu ren? Wetten helpen niet, als de mensch de noodzakelijkheid er niet van voelt. Doet hij dit wel, dan zijn dc wetten niet meer noodig. Spreekster heeft al eens voorge steld een bond op te richten, een insigne te dragen. In elk geval acht zij het nood zakelijk, dat de vrouwen de klceding vin den, welke lioort bij haar persoonlijkheid, zich niet meer onderwerpen aan den ty ran die de mode heet en hen onder zijn voet verplettert. WAAR DE VROUW BELANG IN STELT. Hoe men messen zelf kan repa- reeren. Indien het lemmet van een mes :s los geraakt, moet men de gaten in de heffen met fijngesiooten. hars vullen. Daarna moeten de stiften van het mes goed verhit in dc helften worden gestoken. Het hars smelt en verbindt het metaal met het heft. De overtollige hars moet onmiddellijk ver wijderd worden. Om sleutels van elkaar te onder scheiden. Do sleutels van verschillende kasten kan men gemakkelijk van elkaar onderscheiden, door de oogen van de meest in omloop zijnde sleutels te omwoelen met een ge kleurde wollen of zijden draad. Men kan hiervoor elke willekeurige kleur gebruiken, doch aardiger is het om b.v. wit te nemen voor dc linnenkast, blauw voor de perce- leinkast, rood groen of geel voor de pro- viciekasl al naar gelaDg de hoofdkleur in de kast is. BRIAXD, dc wiiuUwi-stc afgevaardigde op Je Heretal- Conferentie. Briand begeeft zich bij bet verlaten der Conferen tie naar de gereed staande auto GROOTE STEDEN HEBBEN BEHOEFTE \AX EEN GOED GE REGELD VERKEER. Op het Stickjes plein tc Rotterdam, waar bij dc opening van dc nieuwe Konriginnebrug 't cir- eulableverkeer wend in gevoerd, is het nieuw ste van erkcersregc- ling in werking gesteld, n.!. dc verkeerstoren. Yaai daaruit bedient een agent door middel van bet ontsteken en dooven van 'lampen bet verkeer

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1930 | | pagina 8