Encycliek van onzen H. Vader
Pius XI
Ik U"
Een terugblik op de Kaasmarkt
te Leiden
KERKNIEUWS
RECHTZAKEN
ZATERDAG 28 DECEMBER 1929
DE LEIDSCHE C0URAN1
DERDE BLADPAG. 9
De practijk der geestelijke oefeningen
Ter gelegenheid van liet Jubeljaar heeft
Z. H. Paus Pius XI een Encycliek uitge
vaardigd over het meer en meer bevorde
ren van de praktijk der geestelijke oefe
ningen. (Wij hebben deze encycliek reeds
in het kort gemeld).
Op het voetspoor van onze voorgangers
Leo XIII en Pius X, achten wij het nuttig,
zoo luidt de aanhef, ook iets tot stand te
brengen en bevorderaars te zijn van iets
voortreffelijks, waaruit, naar Wij hopen,
veel en groot nut zal voortkomen voor het
Christenvolk. Wij bedoelen de praktijk der
Geestelijke Oefeningen, van welke Wij
vurig verlangen, dat zij niet alleen onder
de reguliere en sculiere geestelijkheid,
maar ook in de kringen der Katholieke
leeken dagelijks voortgang zal maken en
meer en meer zal doordringen en die Wij
als een gedenkteeken van dit heilige jaar
aan Onze beminde zonen wenschen na te
De kwalen van enzen tijd.
Over de kwalen van onzen tijd zegt dc
Paus in zijn encycliek hot volgende:
Inderdaad, Eerwaardige Broeders, op
meer dan één titel zal men het gewicht,
het nut en de opportuniteit van de geeste
lijke afzondering erkennen, als men zelfs
oppervlakkig het tijdsgewricht gadeslaat,
hetwelk wij beleven. De ernstige kwaal,
waaraan onze eeuw lijdt en tegelijk de
overvloedigste bron van allerlei kwaad,
waarover ieder weldenkende zich veront
rust, is die lichtzinnigheid en onnaden
kendheid, welke de menschen op zijwegen
doet verdolen. Vandaar die voortdurende
hevige uitgestortheid naar het uitwendige,
vandaar die onverzadigbare zucht naar
rijkdom en zingenot, welke het verlangen
naar hoogere goederen in 's menschen ziel
geleidelijk verzwakt en uitdooft en hen
zoozeer in het uiterlijke en vergankelijke
verwikkelt, dat zij hun belet te denken aan
God zelf, Die toch het begin en het einde
is van al het geschapene; Die echter in
Zijn oneindige goedheid en barmhartig
heid, ook in onze dagen geenszins op
houdt, al grijpt ook het zedenbederf om
zioh heen, de menschen tot zich to trek
ken door overvloedige genaden.
Maar welk heel- en geneesmiddel zou
den Wij voor de genezing dezer ziekte,
waaraan het menschelijk geslacht zoo
zeer lijdt, meer geschikt kunnen voor
schrijven, dan dat Wij die ontzenuwende
zielen, die haar eeuwige belangen verwaar-
loozen, uitnoodigen aan de geestelijke
oefeningen deel te nemen? Want waarlijk,
zelfs al zouden de geestelijke oefeningen
niets anders zijn dan een korte afzonde
ring van enkele dagen, gedurende welke
de mensch-, teruggetrokken uit het leven
van alledag en uit zijn talrijke beslomme
ringen, de gelegenheid werd geboden, niet
om dien tijd in ijdel niets doen door te
brengen, doch om de ni cest ernstige vragen
te overwegen, die het menschelijk geslacht
steeds zoo diep hebben aangegrepen, om
trent zijn oorsprong n.l. en zijn einddoel:
„vanwaa.r hij komt en waarheen hij gaat
dan nog zal iedereen moeten toegeven, dat
•uit de geestelijke oefeningen een niet
gering voordeel kan worden getrokken.
De apostolische geest
Uit de versterking van het christelijk
leven, welke de geestelijke oefeningen
bewerken volgt., behalve den innerlijken
vrede der ziel, als vanzelf een andere uit
verkoren vrucht, welke van het aller
hoogste belang voor het maatschappelijk
leven is: het verlangen n.l. om zielen voor
Christus te winnen, m.a.w. de apostoli
sche geest.
Het is toch het normale effecL der lief
de, dat de rechtvaardigo ziel, waarin Gocl
door de genade leeft, op wonderbare wijze
ontvlamd wordt om de medemenschen to
maken tot deelgenoot van de kennis en'de
liefde vu het oneindige Goed, dat zij zelf
verkregen heeft en bezit.
Ja, waarlijk in onzen tijd houden,
Wij, Eerbiedwaardige Broeders, door
de historie geleerd, de retraites voor
een zoovele zalen -van het Laatste
Avondmaal, waar ieder, die groot
moedig is, niet slechts den prijs der zie
len begrijpt en ontvlamt wordt door de be
geerte haar te helpen, in welken levens
staat dan ook, doch ook de praktijken en
de werken van het Christelijk Apostolaat
aanleert.
De oefeningen van den H, Ig
natius,
De Paus zegt verder, dat onder alle re
traite-methoden, die op loffelijko wijzo
inherent zijn aan de beginselen der alles
zins heilzame Katholieke ascese, een
boven de overigeD altijd den voorrang had,
welke, onderscheiden met de herhaalde
volmondige goedkeuringen van den H.
Stoel en geadeld door de loftuitingen van
mannen, die door hun heiligheid en gees
telijke wijsheid vooraan stonden geduren
de den tijd van bijna vier eeuwen, groots
vruchten van heiligheid heeft afgeworpen.
Wij bedoelen de methode, ingevoerd door
den H. Ignatius van Loyola, dien Wij den
voornaamsten en specia-len meester der
retraiten willen noemen.
De Paus wijst hierna op het voorbeeld
van Christus en de Heiligen, die de prak
tijk der geestelijke oefeningen hebben be
vorderd en toont dan ook hoe nuttig deze
oefeningen zijn van den clerus.
Ten aanzien van de katholieke aotie
wordt het volgende opgemerkt:
Het nut van de katholieke
actie.
Met niet minder zorg, Eerbiedwaardige
Broeders, werken Wij ervoor, dat de veel
vuldige afdeelingen van de Katholieke
Actie, die Wij met al Onze krachten steeds
bevorderd en aanbevolen hebben, waar
mede Wij nooit zullen ophouden, daar de
deelneming der leeken aan het hiërar
chisch apostolaat buitengewoon nuttig
(om niet te zeggen noodzakelijk) wordt
geacht, op geschikte wijze door
lijkc oefeningen worden versterkt.
Wij kunnen voorwaar met niet genoeg
woorden uitdrukking geven aan de bij
zondere vreugde, welke Ons doordringt,
nu Wij vernamen, dat bijna overal inge
steld waren bijzondere cursussen van
godsdienstige voordrachten, waardoor de
vredelievende en wakkere strijders van
Christus, vooral de scharen echter van
toekomstige strijders uitgerust worden.
Deze zullen, wanneer zij die cm'sussen
ijverig bezoeken, ten einde des te meer
voorbereid en geschikt bevonden te wor
den om den heiligen strijd des Heeren te
strijden, daarin niet enkel hulpmiddelen
vinden om den vorm van het christelijk
leven in zich volmaakter tot uiting te
brengen, dooh ook zullen zij niet zelden
la hun binnenste de verborgen stem van
God vernemen, die hem roept tot het hei
lig ambtswerk en tot-het brengen van nog
grooter winst aan de zielen en hen zoo
aanspoort om het apostolaat in zijn vollen
omvang uit te oefenen. Schitterend is
immers deze dageraad van hemelsohe
goederen, die de volle dag spoedig volgen
zal en bekronen, mits de gewoonte der
geestelijke, oefeningen verder verbreid
worde, met met voorzichtig beleid gepro
pageerd worde in de verschillende ver-
©enigingen der Katholieken, voornamelijk
der jongere.
Het nut van den werkenden
stand.
Aangezien in dezen tijd, waarin wij leven,
de tijdelijke goederen en de daaruit voort
spruitende geriefelijke levensomstandig
heden tegelijk met een zekeren welstand
den werklieden en overigen werknemers
niet spaarzaam ten deel zijn gevallen, is
het. toe te schrijven aan de goedheid van
God, Die, door hen te brengen tot geluk
kiger levensomstandigheden, Zijn mede
lijden en voorzienigheid toont, dat ook
onder de geloovigen deze schat van gees
telijke oefeningen wordt verspreid, die als
een tegenwicht de menschen weerhoudt
opdat zij, niet gedrukt door het gewicht
der vergankelijke dingen en door zich over
te geven aan dé aangename gemakken van
dit leven, jammerlijk afzakken tot de be
ginselen en zeden van het materialisme.
Daarom is het met recht, dat wij de wer
ken der geestelijke oefeningen, die reeds
in verscheidene streken opbloeien, en
vooral de vruchtbare en uiterst nuttige
retraiten der werklieden met de daaraan
toegevoegde genootschappen „voor de
volharding" volgen met vurigen ijver en
gunst cn deze alle, Eerw. Broeders, in
uw bekwame herderlijke zorg willen aan
bevelen.
Kerstboodschap.
De Encycliek sluit met de volgende tref
fende Kerstbood schap
Onder het zwijgen van hemel en aarde,
in het midden van den nacht, ver van de
drukte der menschen, werd het Eeuwige
Woord van den Vader Mensch en ver
scheen den menschen, terwijl door de
sferen het hemelsche lied weerklonk:
„Eere in den hooge aan God en vrede op
aarde aan de menschen van goeden wil",
deze boodschap van den Christelijken
vrede de vrede van Christus in het
rijk van Christus het verlangen uit
drukkend van ons apostolisch hart, en
waarnaar heel ons arbeiden streeft, zal
vooral lichten voor degenen, die, ontrukt
aan het rumoer en aan de ijdelheden der
wereld, in heilige teruggetrokkenheid de
leer en het voorbeeld herdenken van Hem,
Die de wereld den vrede bracht en haar
deze nalatenschap liet: „Mijn vrede geef
Dezen vrede in den waren zin van het
woord wenschen "Wij u, Eerbiedwaardige
Breeders, van ganscher harte op denzelf
den dag, dat Wij het 50ste jaar van ons
Priesterschap voltooien, en Wij smeeken
dien over u af aan den vooravond van
het feest van de zoete Geboorte van Onzen
Heer Jesus Christus, van Hem, Die dc
Vorst des Vredes is.
Met deze gevoelens bezielt en vol blijde
hoop verleenen Wij u, Eerbiedwaardige
Broeders, aan uw Geestelijkheid en uw
volk, dat is aan Ons geheele geliefde ka
tholieke gezin, vol liefde in den Heer,
Onzen Apoatolischen Zegen.
Op de nieuwe kaasinaj-kt, bedoel ik, wel
ke men bereikt door de Koppenhinksteeg,
oudtijds genaamd Koppenhicxsteeg wa!.
ten deele Poolsch lijkt later Koppenhink
steeg.
Een mooie vlakte is het daar geworden,
welke de omgeving verfripchte en aan het
verkeer daar nieuwe banen heeft gege
ven.
Dat marktplein is ontstaan, zooals men
weet, door het afbreken van 't oude „Inva-
liedenhuis", dat zelf zoo invalide was ge
worden, dat er niets meer aan op te knap
pen viel. Laatstelijk werd het uitgewoond
door allerlei vereenigingen, die heb zonder
rouw zullen verlaten hebben en allicht
elders in de stad een beter onderdak zul
len gevonden hebben. Wie den laatsten tijd
het bouwvallige paleis zag, moet er zicb
wel over verbaasd hebben, dat de oude
militairen, wieu men 't gaarne goed gun
de, 't er zoo lang uitgehouden hebben. In
ieder geval zijn zij er met hun nieuwe te
huis aan den Hooge Rijndijk verbazend
op vooruitgegaan.
Ter plaatse van dc kaasmarkt was aan
vankelijk sinds 1703 gevestigd het
„Armkinderhuis" oftewel weeshuis, dat in
1776 door de weezen verlaten word om
intrek te nemen in het „Heyligegeesl-
woeshuis". Het gebouw bleef daarna le
dig staan tot einde 1783, toen erin geves
tigd werd het „Gereformeerd Minne- en
Arme Oude-mannen en vrouwenhuis".
Deze stichting was te danken aan het
particulier initiatief, aanvankelijk slapjes,
later krachtdadig gesteund door de ovev-
heid.
In 't midden der 18e eeuw liet de verzor
ging der ouden van dagen nogal te wen
schen over. Zij stonden onder de hoede
van „Huis'zittenmecsteren" en heetten wel
„Minnekinderen", maar erg minnelijk wer
den zij niet bejegend. „Tijdgenooten ge
tuigden zoo lees ik in een Leidsch Jaar
boekje dat ze huisden als beesten in
een stal. Dronkenschap kwam veel voor,
het meest zelfs bij vrouwen. Ook andere
ondeugden tierden welig. Ordentelijke ar
men schaamden en ergerden zich, tusschen
zoo'n bende te moeten leven. Dc oudjes
leden het meest onder dien toestand, welke
men in z.g.n. „Minnehuizen" zeker niet zou
verwacht hebben. Of „Huiszittenmeesteren"
onmachtig dan wel onwillig waren, afdoen
de maatregelen te treffen, moet ik in 't
midden laten maar zeker is, dat de burge
rij er zich aan ergerde.
In 1772 legateerde dan ook Johan vau
der Marck Aegidiuszoon, hoofdofficier der
stad, tie somma van 2000, uit te keeren
„byaldien binnen de 10 eerstvolgende jaren
na zijn overlyden zal zijn geresolvecrt
ook metterdaad werkstellig gemaakt, om-
me het Elisabcthsgasthuis of een ander
convenabel gebouw binnen deze stad te
employeercn tot een Gereformeerd Oude-
mannèn en vrouwenhuis, in plaetse der
hier zijnde Minnehuizen".
Nu is een legaat van 2000 wel wat
klein om zoo iets te bewerkstelligen, maar
de brave hoofdofficier zal niet meer te
missen hebben gehad, 't Zat er klaarblijke
lijk beter aan bij den oud-Raad en burge
meester Nicolaas van de Velde, die in 1773
voor hetzelfde doel 40.000 vermaakte,
echter onder voorwaarde, dat ..Huiszitten
meesteren" nooit wat over dc nieuwe
stichting te zeggen zouden krijgen. Heer
Van dc Velde vertrouwde blijkbaar die
minnelijke stadgenooten niet al te best,
weshalve hij wenschte, dat de Weeskamer
het geld zou administreeren en over het
komende, gesticht „bijzondere en perpe-
lueele regenten zouden worden aange
steld".
Meerdere legaten volgden nog voor het
zelfde doel, maar de Vroedschap, welke de
noodige maatregelen moest treffen, schoot
niet op; mogelijk zat een „Huiszittenmees-
ter" daar wel achter. Burgemeesteren
hielden echter een oogje in 't zeil en mede
op hun aandrang kreeg de zaak eind 17S2
haar beslag, juist op 't nippertje, want
anders waren de 2000 pop van hoofdoffi
cier van der Marck voor het goede .doel
te loor gegaan. Deze krijgsman kende zijn
Pappenheimers
Nu ging alles van oen leien dakje. Het
„Armkinderhuis" werd opgeknapt
14.688 kostte dit karweitje terwijl voor
do nieuwe stichting o.m. werden bestemd
de effecten van liet gewezen Elisabeths-
gastbuis, ter waarde van ƒ35.119. Burge
meesteren ordonneerden een „extraordina-
ris collecte", welke ƒ9141 opbracht, en bo
vendien mocht maandelijks, later weke
lijks, in de stad worden gecollecteerd, wel
ke collecte tot 1914 in stand is gebleven.
Eind December 1783 kwamen do eerste
„Minnekiuderen" wel een typische naam
voor ouden van dagen hun nieuw te
huis binnen en weldra waren er 74, voor
drievierden vrouwen. „Huiszittenmeeste
ren" trachten hun lastigste bedeelden tot
„Minnekinderen'' te bestemmen, maar de
Vroedschap stak daar een stokje voor door
aan Regenten van het „Minnehuis" de vrije
hand te verleenen bij dc keuze van hun
verpleegden.
Alles ging verder goed tot de Fransche
tijd kwam. Reeds in 1795 moest het ge
sticht tijdelijk ontruimd worden tot. inkwar
tiering van Fransche soldaten; in 106 nog
maals. De buskruitramp maakte het noo-
dig, ook de stadsdrukkerij in 't gebouw
onder te brengen, terwijl de Fransche mai-
re in 1812 het plan maakte om het gesticht
af to breken ten bate van een Lyceum.
Nauwelijks was deze bedreiging voorbij
of in 1815 kwam het bevel, het huis te
ontruimen, ten behoeve der gekwetsten
van Waterloo, waarna het bestemd werd
voor Militair Invalidenhuis.
Tot hiertoe hadden regenten hun „Min
nekinderen" telkens in andere gebouwen,
voornamelijk het Catharinagasthuis, onder
dak gebracht, maar nu moesten zij naar
een definitief verblijf omzien. Zij kochten
daartoe voor 5500 eenige panden aan de
Heeregracht, waar de oudjes in 1818 in
trek namen; per schuit de toenmalige
autobus werden zij erheen gebracht.
Daar zijn zij nU nog, hun opvolgers ten
minsLe, terwijl in 1886 de oude huizingen
vervangen werden door het tegenwoordige
fraaie gebouw.
Hoe ging 't inmiddels op de toekomsti
ge. kaasmarkt. Er had een verbouwing
pïiats, waarvan in den voorgevel van het
Tehuis het jaartal MDG'CCXV getuigde,
en verder schijnen de militairen daar vrij
genoeglijk te hebben gewoond, waarbij
vooral do achterplaats met het uitziekt
op den Ouden Rijn hun een gezellig zitje
zal hebben geboden. Gaandeweg begon
echter het groote pand, hoe soliede aanvan
kelijk, leelijke ouderdomsgebreken te ver-
toonen, .terwijl het ook overigens steeds
minder aan do eischen des tijds voldeed.
Eu zoo werd de behoefte geboren aan heb
nieuwe „Militair Invalidenhuis" aan den
Hooge Rijndijk, dat in 1913 in gebruik
werd genomen. De mooie betimmering en
dc schoorsteenmantel der Regentenkamer
aan den Middelweg, de aardige pomp van
do binuenplaats, twee gedenksteenen
entwee kanonnen werden bij '*t verhui
zen meegenomen, zoodab er in 't verlaten
gebouw niets meer te bederven viel.
Eu zoo bewaart dc Kaasmarkt de her
innering aan trippelende kindervoetjes, aan
stramme voetstappen van bejaarde „Min
nekinderen" en aan martiale schreden van
tot rust gekomen landsverdedigers. Thans
heerscht er op gezette tijden handelsdruk
te, welke gestadig moge toenemen, Lei
den en omstreken tot voordeel.
AJO.
Pater G. Bcrm'ke S.J.
Donderdagavond omstreeks half tien is
f'l1
G. Bonnike S. J.l
De ovqj'ledeAfc^ werd in 1851 te Amster
dam gebiyen en „trad in 18S3 in de Socië
teit van fl^zus. loiter G. Bonnike is vele
jaren pasjpor geweest van de St. Canisius-
kerk te Nijmegen, waar hij zeer veel nut
gesticht heeft voor het openbaro katholie
ke» leven cn als zieleherder door alle paro
chianen, zoowel rijk als arm, hooggeacht
werd. Hij was een stille weldoener en dc.^d
tegelijk heel veel voor dc versiering van
Gods huis.
In 1921 moest pastoor Bonnike om ge
zondheidsredenen rust nemen en ging hij
naar Mariëndaal, waar hij zich nog zeer
verdienstelijk maakte als schrijver in eeni
ge missieperiodieken en het tijdschrift tot
verbreiding van de vereering van het H.
Hart.
Eerst de laatste maanden moest hij vol
slagen rust nemen.
Mgr. Buckx.
Mgr. dr. J. M. Buckx, apostolisch vica
ris van Finland, thans tijdelijk in het va
derland vertoevend, zal in Februari a. s.
weder naar zijn missie terugkeeren.
Mgr. W. van Stee.
De hoogbejaarde Mgr. W. van Stee,
rector van St. Antoniushove te Voorburg,
is uit voorzorg voorzien van de laatste H.H
Sacramenten, door zijn biechtvader pater
J. Hcijdenreijck S.J., kapelaan der St. Te-
resiaparochie aan het Westeinde te Den
HET BODEGRAVENSCHE
RAADSLID.
De Utreohtsche rechtbank heeft P. H. O.
lid van den gemeenteraad van Bodegraven,
beschuldigd dat hij zich niet uit dc raad
zaal had verwijderd, toen de burgemeester
hem dit gelastte, veroordeeld tot 40 boete
of 20 dagen hechtenis.
Dc eisch was drie maanden voorwaarde
lijke gevangenisstraf met een proeftijd van
drie jaar.
Brandstichting.
De ïechtbank te Assen veroordeelde
gisteren twee verpleegden te Veenhuizen,
thans gedetineerd, wegens brandstichting
in een der slaapzalen aldaar ieder tot 4
jaar gevangenisstraf. De eisch van het O.
M. was 5 jaar.
KANTONGERECHT
ALPHEN AAN DEN RIJN.
Door het kantongerecht alhier werden
de navolgende verstekvonnissen gewezen:
Wegens rijden zonder licht A. M. te
Benthuizen, W. B. te Hazerswoude, J. van
E. tc Voorburg en J. van E. te Boskoop
allen tot 5.boete sub. 2 dagen hechte
nis. Wegens overtreding der arbeidswet
C. A. v. VI. 5 subs. 2 dagen hechtenis;
Art. 311 Wetb. van Strafrecht (jachtwet
overtreding) A. H. te ^Koudekerk 6.
subs. 3 dagen hechtenis. Wegeus overtre
ding der politicverordening der gemeente
Alphen K. van VI, P. G'. H. W. to 's-Gra-
venhagc, A. C. S. te 's-Gravenhage allen
tot 5-subs. 2 dagen hechtenis, H. J. P.
G. te 's-Gravenhage; G. A. G. v. Kr. te
's-Gravenhage 6.subs. 4 dagen hechte
nis, J. B. te Leiden 2 subs. 1 dag hech-
KALENDER DER WEEK
N.B. Als niet anders wordt aangegeven
dagelijks Gloria en Credo. De Prefatie van
Kerstmis.
ZONDAG 29 Dec. Zondag onder het
Kerstoctaaf. Mis: Dum medium. 2e gebed
v. d. II. Thomas Becket, Aartsbisschop van
Kantelberg; 3c v. h. octaaf (uit de d-ag
mis). Kleur: Wit.
Het verheven geheim der H. Menscli
wording is nog steeds het voorwerp van
overweging voor de Kerk. Herhaaldelijk
wijst zij ons cr op, dat de Kleine van
Bethlehem, op Wiens lippen de bevallig
heid ligt uitgespreid (Graduale) do groote
God is van Hemel cn aarde. (IntroïtusGr» -
duale; Allcluja-vcry; Offertorium). Wijden
wij met de H. Kerk aan dat Kind, menscli
geworden om ons te maken tot kinderen
Gods, ons hart en onze werken. (Graduale).
Offeren wij ons hoogheilig Offer opdat ter
wille van Zijn mensch geworden Zoon, na
reiniging van oude smet, God ons moge
bezielen met. godvruchtige verlangen»,
vooral om alles te doen, wat overeenkom
stig Gods welbehagen is. (Gebed; Pooi
communio). Wat toch is ware godsvrucht,
welke ons geven zal ecuwig geluk. (Stilge-
bcd).
MAANDAG 30 Dcc. Mis v. d. 6en dag
ender het Kerstoctaaf: Puer (als dc Dag
mis op Kerstmis). Epistel en Evangelie ui,
dc Dageraadsmis. 2e gebed tor eerc va.i
Maria (Deus qui salutis); 3e voor Kerk
of Paus. Kleur; Wit.
DINSDAG 31 Dcc. Mis v. d. H. Silvester,
Paus en Belijder: Sacerdotes. 2c gebed v.
h. KeTstoctaaf. Kleur: Wit.
Den H. Silvester was het gegeven onder
het bevrijdend bestuur van keizer Coustan-
tijn den Groote, dc Kerk uit de verborgen
heid, waarin zij tijdens de vervolging ge
leefd had, binnen tc leiden in het open
bare leven. Hij maakte heilzame wetten
en bepalingen, oni leiding tc geven aan den
hcilzamen groei-naar-buitcn van dc Kerk.
Vrij geworden van den vijand van bui
ten, moest zij nu gaan strijden legen den
innerlijken vijand, n.l. de ketterij. Maar
Silvester was de trouwe wachter. Hij be
streed den vijand krachtig. Onvermoeid
strijder is hij geweest tegen de ketterij
van Arius, die Christus' Godheid loochen
de: Op dc Algcmcenc Kerkvergadering van
Nicea- veroordeelde dezo Paus Arms' dwa
ling. Na. een bestuur van bijna twee cn
twintig jaren overleed Silvester in 335.
WOENSDAG 1 Januari. Feestdag van
de Besnijdenis des Heeren. Octaafdag van
Kerstmis. Dag van devotie. Mis: Puer.
Kleur: Wit.
Worden wij bij cn door ons H. Doopsel
aan God toegowijd, bij do Joden geschiedde
die toewijding van ieder mannelijk kind
door do besnijdenis. Dan ontvingen de kin
deren ook een naam. Ook aan den Godde
lijke!) Zaligmaker werd do godsdienstige
plechtigheid der besnijdenis verricht. Wan!
daar Hij in alles aan ons gelijk wilde zijn,
behalve in dc zonde, wilde Hij Zich nici
aan die Joodsche wet onttrekken, ofschoon
Hij natuurlijk niet onder maar boten die
web stond. Het Goddelijk -Kind ontving
toen ook Zijn H. Naam, n.l. Jesus, d.i. Ver
losser. Want, aldus had de Engel tot de i
H. Joseph gezegd, ..Gij zult Zijn Naam
Jesus noemen, want Hij zal Zijn volk ver
lossen van dc zonde".
DONDERDAG 2 Jan. Octaafdag v. h.
feest v. d. H. Stefanus. Mis: Sederunt (als
op 26 Dec). 2c gebed Ier eerc van Maria
3e voor Kerk of Paus. Geen Credo. Kleur.
Rood.
VRIJDAG 3 Jan. Octaafdag v. r. feest
v. d. H. Jcannes, Apostel en Evangelisi.
M is: In medio. Gebeden als gisteren. Geen
Credo. Kleur: Wit.
N.B. Wegens den eersten Vrijdag is ge
oorloofd een Votiefmis v. h. Allerh. Hart
van Jezus. Mis: Puer (als op 30 Dec.) Credo.
Prefatie van Kerstmis. Kleur: Wit.
ZATERDAG 1 Jan. Octaafdag v. d. H.H.
Onncozele Kinderen. Mis: Ex ore. Gebe
den als Donderdag. Geen Credo. Kleur:
Rood.
IN DE KERKEN DER
E.E. P.P. FRANCISCANEN.
Alles als iu bovenstaande .kalonder, be
halve
MAANDAG. Mis v. d. Z.Z. Margarita
van Colcnna en Matthia van Nazzarei,
Maagden: Virgines. 2c gebed v. h. Kerst-
octaaf; 3o ter «ere van Maria.
DONDERDAG. Mis v. d. Z.Z. Bentivo-
lius de Donis en Gerardus Cagnoli, Belij
ders: Ccnfiteantur. 2c gebed v. h. octaaf
d. H. Stephanus. Kleuy: Wit.
Amsterdam. ALB.M. KOK, Pr.
tenis; idem dor gemeente Benthuizen H.
C. v. V'. tc Zeist 6.subs. 4 dagen. Over
treding der motor- en rijwielwet J. C. B. te
Nieuw-Vennep; C. v. d. E. te Gouda; A. W.
tc Amsterdam; W. C'. O. te Zoetcrmcer;
J. H. A. Z. G. do G. te Hazerswoude; L. J.
H. van Z. te Scheveningén; J. C. van H. Ie
's-Gravenhage allen tot. 5.subs. 2 da
gen hechtenis; N. B. H. tc Hazerswoude
3.subs. 2 dagen hechtenis en C. van W.
8 subs. 4 dagen hechtenis. Leerplichtwei
K. A. Vr. 2 maal 6 subs. 2 maal 2 dagen
hechtenis; Art. 453 Wetb. van Str. A. M. te
Boskoop 8 subs 1 dagen hechtenis; E. J
de W. zonder bekende woon- of verblijf
plaats 14 dagen hechtenis; Art. 155 Wetb.
van Str. L. v. Br. te Ko- '?kerk -6 subs.
3 dagen hechtenis; Ovc pol. rcgl. v. d.
„Gouwe", A. D. te Rotterdam 5 sub. 2
dagen hechtenis: Wegens overtreding der
loterijwet J. A. te Rotterdam 15 subs. .1
dagen hechtenis; Wegens overtreding der
loterijwet J. A. te Rotterdam 15 subs.
dagen hechtenis; Art. 131 Wetb. v. Str.
B. v. d. St. tc Boskoop, L. v. G. te Hazcr?
woude cn W. van N. tc Hazerswoude 0
susb. 4 dagen hechtenis; Visschen zonder
vergunning C'. B. tc 's Gravenhage tot J 5
subs. 2 dagen hechtenis; J. P. D. te Delfi
5.subs. 2 dagen hechtenis (met ver
beurdverklaring hengel); J. T. te Den
Haag 3 subs. 3 dagen hechtenis.