BERICHT ZATERDAG 21 DECEMBER 1S29 DE LEIDSCHE COURANT DERDE BLAD PAG. 11 AFDEELING LEIDEN R. K. DIOC. VROUWENBOND Deze rubriek verschijnt des Zaterdags om de veertien dagen. Brieven, vragen en mededeehngen te richten aan één der redactieleden: Mejuffrouw Jo van der Laan, Rijnsburgerweg 20, Leiden; Zr. I. van den Abeelen, Willem de Zwijger- laan 25, Oegstgeest; Mejuffrouw Beb van Deene, Breestraat 12, Leiden ZATERDAG 21 DECEMBER 1929. Quatertemperzaterdag. Woensdag, Vrijdag en Zaterdag, na de derde Zondag van de Advent, zijn het Qua tertemperdagen, drie dagen, in ieder van de vier jaargetijden, die gewijd zijn aan vas'.en en gebed. De H. Kerk heeft het vasten op die da gen ingesteld om door boetedoening de vier getijden te heiligen om door die vrijwillige daad God de eerstelingen te offeren en te danken voor verkregen wel daden om Gods Genade af te smeeken voor de priesterwijdingen, die op Quater temper-Zaterdagen plaats vinden. 21 December, eveneens feest van St. Thomas Apostel. Het wonder van goedheid, dat een einde maakte aan het ongeloof van St. Thomas, werd eveneens voor ons gewrocht om ons geloof in de verrijzenis van Jezus te versterken. Deze Apostel predikte het H. Evangelie in Indië, waar Franciscus Xaverius zijn graf terugvond. OFFICIEELE MEDEDEELINGEN. Verbandcursus. Deze cursus, die geleid zal worden door* Dr. W. J. Simons, vangt aan Vrijdag 10 Ja- nuari 1930 des avonds te 8 uur en zal gege ven worden in één der lokalen van de R.K. Vakschool voor Meisjes, Noordeinde 50. Reidansen. Deze cursus zal geleid worden door Me juffrouw P. Kellenaars. Aan de deelneem sters zullen nog nadere bijzonderheid u worden bekend gemaakt. Kfndermiddag. Door omstandigheden is het ons niet mogelijk, den beloofden kindermiddag deze maand te doen plaats hebben. Uitstel is in dit geval evenwel geen afstel, dat zal onze Rubriek u in Januari wel doen zien. Opgelet dus maar. Lidmaatschapskaart Ten behoeve van de juiste samenstelling der ledenlijst worden de leden vriendelijk verzocht, op de achterzijde van hun lid maatschapskaart, die over 1929, haar naam en adres volledig vermelden. Wanneer daarbij een bedrag van 0.75 wordt klaar gelegd contributie over het tijdvak 1 Jan.—1 Sept 1930 vergemak kelijkt dit zeer het werk der dames, die dit zoo belangloos op zich hebben geno men. In herinnering wordt gebracht dat bij het innen der contributies in Januari u te vens een kaartje ter waarde van 10 of 25 cent zal worden aangeboden, welk geld be stemd is voor „Ons eigen gebouw-fonds". Hoe meer kaartjes u neemt, boe liever het ons zijn zaL Nieuwe leden. Nieuwe leden, die zich thans aanmelden, betalen 0.75 voor contributie tot 1 Sep tember 1930. Op vertoon van de nieuwe contributiekaart hebben zij kosteloos toe gang tot onze ledenvergadering op 30 De cember a.s. Ledenvergaderingen. De ledenvergaderingen worden voortaan uitsluitend in onze „Rubriek'' bekend ge maakt. 3e Ledenvergadering. Onze 3e ledenvergadering wordt gehou den op 3 0 December a. s. in het ge bouw „Concordia", Steenstraat 39. De ver gadering vangt precies te 8 uur aan voor de leden, en is ten half .9 toegankelijk voor introducées. Introductiekaarten voor da mes k f 0.50 verkrijgbaar bij: Mevrouw J. WitteHessels, Hoogewoerd 179. De vergadering zal opgeluisterd worden door de afdeeling „Ons Tooneel". Opge voerd zal worden „Haar Offer". Het be looft weer, zooals wij dit van „Ons Too neel" gewoon zijn, een zeer mooie avond te worden. Ieder zorge dus voor zooveel mo gelijk introducées (geen heeren) en liever nog voor nieuwe leden. Wij herinneren hierbij nog eens aan on ze toezegging, dat voor elk lid dat twee of meer nieuwe leden aanbrengt, een aar dige verrassing is weggelegd. Deze verras singen zullen op onzen feestavond van 13 Februari 1930 worden uitgereikt. Haast U dus! Oudersavond. De oudersavond slaagde goed, ofschoon er wel meer nog van onze leden hadden te genwoordig kunnen zijn. Ieder, die er niet geweest is, moet hier spijt over gevoelen. Vraag het slechts aan haar, die wel ge weest zijn. Zulke oudersavonden zijn zeer nuttig. Er werd thans een kijk gegeven meer op het innerlijke leven en de inner lijke ontwikkeling van onze kinderen. Een /.eer moeilijk vraagstuk inderdaad en een /eer teer punt ter behandeling. Wij zullen voor U een lijst van goede boeken, welke dien avond naar voren ge bracht zijn, ter inzage leggen. HET PRIESTERSCHAP. De ceremoniën van het Sacrament des Pricsterschap8 of der Orden, zoo genoemd, omdat het den dienst der altaren regelt of ordent, worden alleen door den Bisschop volbracht. Daarom staan zij opgei eekend in het liturgisch Roek, dat de bisschoppe lijke bedieningen bevat en Romeinsch Pon- tifikaal genoemd wordt. Wij kunnen die hier niet uiteenzetten. Het zal voldoende zijn, in 't kort eenige begrippen over het wezen van het Pries terschap aan te stippen. De uitgever Des- clée heeft, ten dienste der geloovigen, klei ne Rituaals uitgegeven, die over de wijdin gen handelen. V. Wie bezit' de macht om het H. Mis offer aan God op te dragen? A. God neemt van het zondige mensch- dom geen aanbidding, geen gebed meer aan, dat Hem niet door onzen Heer Jezus Christus wordt aangeboden. Hij i? de eeni ge Middelaar tusschen God en de men- scben; niemand kan tot den Vader gaan, tenzij door Hem. Op de H. Mis toegepast, drukten wij deze waarheid uit, als volgt: Christus is de eenige Priester der Nieuwe Wet; Hij alleen draagt het H. Offer op: Hij is de eeuwige Priester. Doch, hoewel Hij immer in ons midden werkt en leeft, is onze Priester niet zicht baar meer op aarde. Om zijn heel-de-we- reld-om vat tend ambt uit te oefenen, heeft Hij dus levende werktuigen noodig van zijn priesterlijke macht. Daar Hij zelf niet zichtbaar meer ten altaar stijgt, moet een andere daar Zijne plaats innemen: Hij heeft dienaars, gevolmachtigden noodig. Daarin bestaat het katholieke Priester schap. V. Wat is er noodig, opdat een mensch liet Priesterschap van onzen Heer Jezus Christus bekleeden kunne? A. Daartoe is vereischt: 1ste Dat hij door God geroepen zij, want „niémand neemt voor zichzelf die eer, maar wie van God geroepen wordt" (ad Hebn, V, 4). Ook onder de Oude Wet waren er voorbehou den bedieningen, die niemand zich mocht toeeigenen, zonder zich aan een heilig- schennende en onrechtmatige inbezitne ming schuldig te maken. Die uitverkiezing Gods noemt men roeping. Deze maakt de Heer niet door wonderbare middelen, maar volgens de gewone wetten zijner Voorzienigheid bekend. 2de. De uitverkorene moet een wijding ontvangen door een zichtbaar teeken, een Sacrament, dat een geheimzinnig en onuii- wischbaar merkteeken in zijne ziel drukt, waaraan men hem eeuwig erkennen zal, dat in hem het beeld slaat van den Eeu wigen Priester. Dat Sacrament is het Priesterschap. V. Welk Sacrament wijdt dan iemand tot Priester? A. Het Sacrament des Priesterschaps. In de toediening van dit Sacrament ontvouwt de kerk al den rijkdom harér liturgie. De oude luister der koninklijke zalvingen zelve blijft verre beneden de praal der gewijde ceremoniën, die hier op elkander volgen, immers God dienen is regeeren. De Bisschop wijdt zijne Priesters onder het H. Misoffer, om er op te wijzen, dat dit Sacrament hun vóór alles tot den dienst der altaren bestemt. Overigens die mededeeling van boven natuurlijke macht en waardigheid ge schiedt trapsgewijze en de verschillende rustpunten op den weg, die naar liet hei ligdom leidt, worden door een steeds inni ger en rechtstreekscher deelneming aan het H. Misoffer gekenmerkt. V. Hoe handelt de Kerk met de jonge lingen, die zich tot de heilige Orden voor bereiden? A. De jongeling, die zich tot het Pries terschap bestemt, besteedt, na zijne hu- maniora-studiën, twee jaren aan de studie der Wijsbegeerte en der ongewijde weten schappen, en legt zich te gelijker tijd toe op de beoefening der priesterlijke deug den. Dan treedt hij het Groot-Seminari bin nen. Daar brengt hij vier jaren door in de studie en het gebed onder het oog van den Bisschop en van dezes plaatsvervangers. Van dit uur af moet hij zich gausch losma ken van de wereld en alleen voor het al taar leven. Bij zijn intrede in het Seminarie drukt eene zinnebeeldige ceremonie de gevoelens uit, die hem moeien bezielen. Hij legt zij ne wereldsche kleeding af, de Bisschop snijdt hem eenige haarlokken weg en be kleedt hem met het witte koorkleed. Die handelingen spieken alle van verzaking, scheiding en dienst van God, krachtiger nog door haar zinnebeeldige taal, dan door de woorden, die haar vergezellen. Van dezen stond af is de jongeling een geestelijke en maakt hij deel uit van den geestelijken stand. V. Wat verstaat gij door den naam. Kleinere orden?" A. De vier eerste orden worden kleinere orden genoemd, omdat zij de macht niet geven aan wie ze ontvangen hebben, om 1 van dichtbij mede te helpen tot het opdra- gen der H. Mis. Het zijn: lste de orde van Ostiarins (deurwachter): deze regelt de vergadering der geloovigen. roept hen samen door het luiden der klokken en houdt de wacht aan do deur van Gods huis; 2de de orde van Lector (lezer), wien de taak is opgelegd, de liturgische lezingen te houden in de vorgaderingen der Christenen; 3de de or- 1 de van Exorcist (bezweerder), dio zich vooral met de geloofsleerlingen moest be- zighouden, de eerste handopleggingen op j hen doen en hen bij de offerande heen zenden 4e. de voornaamste eindelijk is de orde van Acoliet (lichtdrager): met een koorkleed zinnebeeld der onschuld bekleed, draagt hij de zinnebeeldige flam bouwen. die de heilige geheimen verlich ten, hij bereidt en biedt bij de offerande de grondstof aan, die in het allerkostbaarst bloed van den Zaligmaker zal veranderd worden en hij houdt zich aan den voet des altaars tot het bewijzen der noodige dien sten gereed. Vandaag wordt deze bediening, bij ge brek aan geestelijken, door leeken waarge nomen; zij dragen een toog en een koor kleed. De ouders moeten vurig begeeren, dat aan hunne kinderen de eer te beurt valt, tot deze heilige bediening aanvaard te worden. V. Welke zijn de grootere orden? A. Er zijn er drie: de orden van sub diaken, van Diaken en van Pries ter, die van jaar tot jaar aan de aanzoc- kers toegediend worden. Zij, die ze ontvan gen hebben, mogen ten altaar stijgen en nemen innig en rechtstreeks deel aan de heilige Offerhandeling. Ook vergt de BL Kerk van hen een groctere heiligheid. Van het sub-diakonaat af legt zij hun de plech tige gelofte van zuiverheid op en verplich ting van op alle uren van den dag met haar te bidden (de getijden). De Subdiaken (die gewoonlijk aau de linkerzijde des priesters staat), dient den diaken, gaat ten altaar op, kust het, neemt de gewijde vaten en voorwerpen in de handen, maar mag het goddelijk slacht offer nog niet aanraken. Het is zijne taak, het epistel aan het volk voor te lezen. Do Diaken. Deze treedt in zijne be diening meer handelend en rechtstreek- schor op. Zijn ambt stelt hem aan als een tusschenpersoon tusschen het altaar en het volk. Hij draagt het Lichaam en Bloed van Jezus Christus nog niet op, maar hij heeft het recht ze in de H. Communie uit te reiken. Hij leest het Evangolie aan het volk voor, zendt de vergadering uiteen met den zang Ite Missa est en neemt het innigst deel aan de handeling van den dienstdoenden priester. De Priester eindelijk ontvangt de volle macht van offeraar. „Geliefde Zoon, zegt de Bisschop, ter wijl hij hem wijdt, beijver u, om het pries terlijk ambt, waartoe gij verheven wordt, waardig te ontvangen en op volmaakte wijze te bekleeden. Het is het ambt van den priester, het H. Misoffer op te dragen, te zegenen, te besturen, te prediken, te doopen." Als gebieder stijgt de priester ten altaar op. Hij beveelt aan de geestelijken, die hem dienen, ja, aan God zelf, die zich slachtoffert Hij zit de vergadering der ge loovigen voor; hij aanbidt, looft en' smeekt God in aller naam; hij is het volmaakte werktuig van den onzichtbaren Priester. V. Waarvan komt de priesterlijke wij ding? A. Zooals wij reeds gezegd hebben, is Jezus Christus de eenige Priester: Hij is dus de oorsprong van alle priester schap. Maar dat deelgenootschap met de heili ge menschheid des Verlossers wordt aan de ziel des priesters op zichtbare wijze meegedeeld door een levend werktuig, waarin het priesterschap haar volkomen ontwikkeling, al haar volheid heeft ontvan gen: den Bisschop; hij alleen beeft de macht, om nieuwe priesters te wijden. Die opperste macht wordt hem geschonken door de plechtige ceremoniën der bis schopswijding, een vollediger wijding nog dan die des priesters. Drie prinsen der H. Kerk worden bijeengeroepen, om ze toe te dienen; de H. Olie vloeit over het hoofd van dien geestelijken koning; hij neemt don staf des herders en den schepter des vorsten in de handen; aan den vinger steekt hij den ring, die hem voor immer met zijne Kerk vereenigt, en op hot hoofd zet hij den mijter, die hem wapent tot den grooten strijd voor de waarheid. Hij is de priester, de vader, de apostel, de rechter van zijn volk. Aan het hoofd der heele hiërarchie en van gansch de Katholieke Kerk staat de Bisschop van Rome: hij is de Opperpries ter, de plaatsbekleeder van Jezus Chris tus, de algemeene Vader der bisschoppen, der priesters en der geloovigen! (Overgenomen uit het S acramentsb oek j o). Hedenmorgen is in de Abdijberk van St. Paulus te Oosteihout Dom Pierre Ver- berne O.S.B. priester gewijd. Dom Verber- ne was Officier van Gezondheid met de rang van Kapitein.in het Ned. Ind. leger. Als Hoofdofficier vroeg hij opname in de coramunicteit. Zijn kleeding als novice was indrukwekkend. In vol ornaat trad hij de kapel binnen en legde in handen van Përe Abbé zijn sabel en ordeteelcenen, en vroeg het habijt. Tijdens zijn noviciaat vol bracht hij al dien nederingen arbeid, zoo als de gehoorzaamheid het hem oplegde. En nogmaals mot zijn plechtige professie koos hij maar nu voor eeuwig het kleed van Benedictus. KERSTMIS IN EEN ZIEKENHUIS. Ja, ook in ziekenhuizen wordt Kerstmis gevierd. Natuurlijk is het niet zooals thuis in eigen familiekring, maar toch trachten de Zusters zooveel mogelijk een sfeer van vrede en blijdschap te scheppen op de dik wijls koude, ongezellige ziekenzalen, om de patiënten zooveel mogelijk het gemis van hun tehuis eD hun familie te vergoe den. Al dagen van te voren wordt er ver sierd; alle patiënten, dio eenigszins kun nen, helpen mede lampjes en slingers ma ken. En dan'informeeren ze vol belangstel ling: „Zuster is het op_de andere zalen ook zoo mooi, of is onze zaal het moost?" Natuurlijk we vinden onze eigen zaal het mooist, we hebben er ook zoo hard voor gewerkt. En dan komt de groote dag. De nacht zuster gaat langs de bedden van degenen die wakker zijn en wenscht hun een Zalig Kerstfeest. Eens was ik' op Kerstnacht in een kinderziekenhuis. De greote boom prijkte zoo aanlokkelijk, dat ik verzoe king niet weerstaan kon en de kaarsjes aanstak. Zoo nu en dan werd een van de kleintjes wakker of moest geholpen wor den en dan had u de verbaasde gezichtjes eens moeten zien en de vreugde over dat wonder. De groote menschen kregen ook een boompje op de zaal en het Zusterkoortjo ging rond en zong Kerstliederen, en, al dachten velen met tranen in de oogen aan hun tehuis en hunne verwanten, toch was er vrede in hun hart, daarin gebracht door het Kerstkindje, dat in de allereerste plaats Zijn gaven uitdeelt aan de bedroef den en de bedrukten. ZUSTER YAN DEN ABEELEN. DE WANITA-KATHOLIEK. De Wanita-Katholiek (R. K. Javaansche Vrouwei/oond) telt haar leden uit den ar beidersstand en den middenstand, die ge regeld met elkaar in oontaot komen door hun organisaties. De leden uit den middenstand, grooten- deels ontwikkelde dames, leiden hare zus ters uit den arbeidersstand zoowel op stof felijk als op geestelijk gebied. Zoo heeft de W. K. een a-b-e-cursus. lederen Zondagmorgen na de H. Mis (de vrouwen werken iedoren dag tot 6 uur) komen de vrouwen dan bijeen om zich door haar zusters te laten onderrichten in lezen en schrijven, om minstens zelf uit boeken te kunnen bidden. Ook de huisvrouwen willen niet achter blijven en leeren baby- en kinderkleeren maken, ja, alles wat haar in haar kleine huishouding te pas komt. Met behulp van do Eerw. Zusters geven de dames die naai lessen aan haar onontwikkelde zusters. Do middenstand vormt, zelf ook een naaiclubje, waar dé leden met behulp van de Melania-werkster, mej. Herbermann, voor de kerken werken. Met do huisvrouwen van den midden stand, die door haar drukke bezigheden de vergaderingen nooit kunnen bezoeken, wordt steeds contact gezocht. Eens in de maand houden ze een gezellige bijeen komst, beurtelings bij de leden aan huis. Nog een groobo taak heeft de W. K. op zich genomen, n.l. T, lelden der kinder- afdeeling. Zoo kweeken zij in de kinderen belangsteling voor'sociaal werk aan, welke helaas nog heel weinig in dc katholieke Javaanscne ttouw zit. De meisjes werken dan voor echt arme huisgezinnen, naaien er baadjes voor, maken bloemen voor ar me kerken, enz. Ziehier een korte beschrijving van de organisatie van de Wanita-Katholiek te Djocjakarta. w.g. A. Aj. O. HARDJODININGROAT »Sfc. Melania-Mad. BRIEVEN VAN EEN WANDELAAR. LXXXIV. Iets over de verhouding van RwK. tot niet R.-K. in gemeen tedienst. Het liberale systeem nog niet verlaten. Als wij zoo nu en dan in de bladen een artikel zien gewijd aan de achterstelling van onze geloofsgenooten, waar het geldt de vervulling van openbare ambten, dan vinden wij vaak zoodanige cijfers, die onze wrevel opwekken en ons doen afvragen of dan onder de R.-K. zoo weinig perso nen gevonden worden, die tot een of an der functie de bekwaamheden bezitten. En toch spreken bladen van de overzijde in een taal, die zou doen vermoeden, dat het niet alleen nog al schikt, doch ook dat naar behooren aan ons is reoht ge daan. Dat is niets anders dan louter oogen verblinding, bewering, die op geen enkel gedocumenteerd feit berust. In zoo velerlei takken van Rijks-, Provinciale- en Gemeentedienst is nog wel een zoodanig tekort, dat wij zonder schromen kunnen klagen van achteruitzetting, van een ont houden van wat ons als gelijkberechlen staatsburgers toekomt. We hebben slechts de statistieken op te slaan, om onze be wering bevestigd te vinden, om te zieu be wezen, dat de klachten, welke in onze kringen telkenmale naar voren treden, waar te maken. In tijden van liberale overheersching gold het steeds, dat men niet rekende met den godsdienst van den sollicitant, doch er steeds op iril wa«, den beste te benoemen. \>«re het zoo maar geweest! De feiten echter zijn in flagranten et rijd met die li berale these en de traditie is er getui ge van. dat ook nu nog, in velerlei op zicht, dit ralsche begrip wordt gehuldigd. Zij, die zich met 1 Jan op ,,De Leidsche Courant" abonneeren, ontvangen de voor dien datum ver schijnende nummers gratis. DE ADMINISTRATIE Zieu wij slechts de voordrachten door de rechtbanken opgemaakt.naar de verhou dingen aan onze Universiteiten, waar de Katholieke hoogleoraren slechts in zee/ beperkte mate bruikbaar worden geacht. In het notariaat is het al evenzoo en het lijkt overigens bijna ongeloofbaar als mea op ander terrein een even groote en even onbillijke verdeeling van de bezetten plaatsen vindt. Het argument van de beste te. kiezen houdt in het gehel geen steek, want men zou dan kunnen twijfelen aan de benoem baarheid van velen van de onzen. Dat is slechts een dooddoener, een uitvlucht die wil bedekken de verderfelijkheid van het toegepaste systeem, dat rakelings gaat langs het trappen der minderheid. Nu zijn cr die beweren, dat tegenwoordig dc ver houdingen niet meer in de mate van voor heen zijndat er perspectief is gekomen in de statistieken. Doch dan willen wij zoó vrij zijn daaraan in hooge mate te twijfe len. Zeker, hier en daar is wel eenige ken tering gekomen, doch dan houde men in het oog, dat deze het meest geldt de la gere ambten, de minstbezoldigde en wei nig invloed uitoefenende functiën. Zien wij in dit verband rond in ouzo eigen gemeente, op hoedanig© wijze de li berale sfeer nog doorziekt binnen eigen te overzien terrein. Dan zien wij dat in poli tie, planlfoon- en bruggendienst nog wel wat R.-K. te werk zijn gesteld. Zien wij echter verder, dan zullen wij ervaren, dat het treurig is gesteld. Wij vin den in een opgave van de hoofden van diensten, al een sprekend staaltje van wil lekeur, wat te meer klemt, omdat toch ze ker niet kan worden volgehouden, dat on der de gegadigden, toen de functie moesr worden bezet, geen minstens even geschik te candi.'latcn waren. Achttien gemeentediensten waarvan de hoofden niel-Katboliek zijn. Niemand zal ontkennen, dat het een po veren iudruk maakt. Eerlijkheidshalve willen wij or de aan dacht op vestigen, dat in de rijen van hen, die één trapjo lager staan, hot enorme aantal van twee adjunct-directeuren is, Lichtfabrieken en Gemeentewerken. In on derwijszaken is het al niet beter Wie kent daar een. Katholiek 'I Bij de politie één R.-K up de zeven inspecteurs, incluis de hoofdinspecteur. Slachtuis één adjuhet-di- reeteur en vijf keurmeesters, de keur- meesters eu kassier-boekhouder allen nier R.-K.. Endegeest, de vijf geneesheeren niet Katholiek. Gaan wij eens op de secretarie grasduinen, dan komen wij ook tot do conclusie, dat er van de Burgerl. Stand één op de acht, op de afd. Financiën één op de tien, op de afd. Onderwijs geen op de vier, Algem. Zaken geen op do vijf R.-K. zijn. De havenrechercheure evenmin. Bij Gemeentewerken, Bouw- en Woning toezicht zijn veertien opzichters, twee hoofdopzichters, bouwkundig hoofdambte naar, tien technische ambtenaren, die geen van allon R.-K. zijn. Voegen wij daar nog bij het administratief personeel, dat ook weer een elftal bedraagt, waaronder één Katholiek, dan zal men zich niet los kun nen maken van de gedachte, dat er een ontoelaatbaar tekort is. Als men aan de Lichtfabrieken oen onderzoek instelt, dau komt men tot de meest onbevredigende cijfers. De ingenieurs, de chefs van dienst de inspecteurs tezamen genomen, komt men tot een bedroevend resultaat, en wij durven het procent gerust op drie ten honderd te stellen. We zouden zoo nog wel wat kunnen doorgaan en nog tal van be cijferingen geven, welke ons tot de over tuiging brengen, dat er toch wel een en ander aan mankeert en er in onze gemeen te heerscht oen nasleep van den liberalen geest, die alleen oog had voor eigen partij. Ook is het van algemeene bekendheid, dat onze gemeentediensten in allerlei functiën een aantal socialisten herbergt. Wij zouden tot. de laat sten behooren, om hen te weren; doch dan ook behoort ipen ook onze menschen een eerlijke kans te geven. En daar mankeert heel wat aam Het lijkt er zelfs op. of een stelselmatig systeem van uitsluiting wordt toegepast. Dat zou nog te meer spreken, als men ook de verhouding juist kon vaststellen onder hen die in lagere functiën zijn geplaatst. Hoe men het ook keert of wendt, steeds treedt sterk naar buiten het vermoeden, •lat met de gelijke rechten van een derde der bevolking geen rekening wordt gehou den. Naar buiten maakt dat een eigenaar dige indruk en do moest tegensprekende meaning kan zich niet op andere cijfers beroepen. Dit staat uit het boven aange haalde overzicht onom6tootelijk vast, dat, wat men noemt de vette baantjes, de hoogst bezoldigde functiën, in bezit zijn van niet-Katholieken, daar de enkele uit zonderingen mager in procent slecht* daar staan, om de schaal heel ver naar den niet-Katholieken kant te doen doorzak ken. Het zou interessant zijn eens na ie speuren hoe zoo iets mogelijk isdoch in dit bestek kan dit niet gaan. Wij heb ben alleen het feit van dc achterstelling willen demonstreer en. Misschien dat laier ©enig nader licht kan worden ontstoken over de vermoedelijke oorzaak. WANDELAAR.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 11