MODE VARIA. De nieuwe modellen hoeden vallen me telkens, wanneer ik loop te „win kelen" zoo bijzonder op. Die aardige variatie in model en kleur is zoo in teressant, dat ik niet voorbij een hoe- den-étalage kan loopen, zonder even stil te staan, te kijken en.... verrukt te zijn! Vreeselijk aardige modelletjes, niet? Vooral die, bestemd voor de „krulletjes-haardracht", met zoo'n grappige, willekeurige vorm en inkee ping in den rand opzij en van achteren. Dan die van soepel vilt in wijnrood en olijfgroen met veelvuldig voorko mende „zijvleugels" van hetzelfde ma teriaal dat aanéén geknipt is uit den hoed-zelf. De diep-paarsche hoedjes zijn even coquet en flatteus als die van wijnrood of olijfgroen, ook tabak-bruin, donker-blauw en zwart zijn zeer „en vogue" en „doen" het goed als nauw sluitend hoedje, hetwelk veel prac- tischer is, met het oog op den hoogen bontkraag van den mantel, dan den hoed met breeden rand. Van voren "blijven de meeste modellen klein en niet zoo diep over de oogen als tot nu toe. Wat me als tweede groote bijzon derheid in de mode-van-heden zoo sterk imponeert, is de avondjapon. Vindt de avondjapon ook niet aan een groote verandering onderhevig? Wat zegt U van die volslagen lange modellen; de allerlaatste creaties daar in, staan deze U aan? Och, we waren ze zóó ontwend, dat we nu bij deze modellen even sprake loos staan, en niet weten te besluiten. Zullen we tot die lange, wijde rokken overgaan? De allerlaatste creaties zijn niet al leen lang van achteren, maar heele- maal rond, we krijgen een zekere schrik, dat we erover vallen zullen. Maar, we behoeven er in onze kortere avondtoiletjes volstrekt niet ouder- wetsch uit te zien, bekijkt U de étalages der mode-zaken maar eens nauwkeuriger en u zult ontdekken, dat deze modellen evengoed gelanceerd worden. De taillelijn is wel beduidend hooger geworden en daarom bestaat er weer een nieuwe mogelijkheid, om het coset populair te laten worden. De corsetten-fabrikanten zijn in ieder geval zeer ingenomen met de nieuwe lijn, daar de duidelijker aftee- kening der taille een goed corset ver- eischt. Het smalle heupcorsetje heeft dus zijn beste dage.n weer gehad, en nu komt het hoogere en steviger model ons geliefd sportief corsetje verdrin gen! Wees echter gerust, de ingeregen taille van vroeger zal haar intrek niet doen. Zelfs de allernieuwste corsetten zijn van soepele, zachte stoffen met ze^r weinig balijnen en met veel elas tieken tusschenzetsels. BéA. BONTMANTELS. No. 401. den, dat een bontmantel een luxe artikel was, waar de meeste vrouwen zelfs niet over dachten. Maar de tijden zijn veranderd, en de zeden en de in komens der echtgenooten en niet min der ook de prijs van het bont. Het een met het ander komt hier op neer, dat het ook voor ongefortuneerden vol strekt niet meer zoo moeilijk is in het bezit te komen van een bontmantel. Men ziet al korte jasjes voor een vijf tig a zestig gulden, dus nauwelijks veel duurder dan een eenigszins behoor lijken wintermantel van wollen stof. Natuurlijk krijgt men voor dien prijs geen zoogenaamd „echt' bont, maar een immitatie in de kleur geverfd ko nijnen bont, geit e.d. Daar men de kunst verstaat de echte, dure .bontsoorten nauwelijks herkenbaar na te maken, en de immitaties qua sterkte vrijwel even goed zijn, bestaat er feitelijk practisch geen bezwaar een mantel van immi- tatiebont te dragen. Wel is het waar, dat sommige dezer laatste niet zoo'n fijnen gloed hebben en andere bijvoor beeld veel harder aanvoelen dan die van dure kwaliteit. Zoo is ook het ge val met het hier afgebeelde model, dat het aanzien heeft van caracul te zijn gemaakt, maar in werkelijkheid van geitevel is. Iii den handel heet de kwaliteit kid caracul. Ons model is een sportmantel in grijze tint met kraag en zakken en manchetten van het zelfde bont in een lichteren tint. KAMERJAPON No. 402. De kamerjapon, of dressinggown, zooals., de Engelschen hem noemen, is eigenlijk een ideale dracht voor vrou wen, die haar bezigheden niet buitens huis hebben. Zoo uit bed, na het noo- dige ondergoed aangetrokken te heb ben, of ook wel over het nachthemd of de pyama, schiet men er maar in en kan er een groot deel van den och tend in rondloopen, als men niet de deur uit hoeft of visite te ontvangen heeft. In den winter is de dressinggown niet minder heerlijk om te dragen dan in den zomer. Nu toch is hij van een warme wollen stof, maar vooral van zijde en dan gewatteerd. Bijgaand model is van witte angorawol, gegar neerd met broderie in verschillende heldere kleuren. Angorawol is welis waar veel duurder dan gewone wol, maar dan ook warmer en oneindig veel zachter, zoodat ze, puur genomen, aan voelt als zijde. Zij is speciaal aanbe velenswaardig voor reumathieklijders. WEET GE DAT er een middel bestaat japonnen van dunne stof, die men mee op reis wil nemen, niet te kreuken? Men rolt ze eenvoudig op een dubbele laag papier, waarvan de onderste uit kran ten bestaat, maar de «bovenste uit zijdepapier of heel dun embalagevlaei. Gij legt de robe uit op een bed of lange tafel, de mouwen naar voren gevouwen, en, beginnend bij de schou ders, rolt ge voorzichtig de heele lengte der japon op. Sommige stoffen kunnen wel een week op deze wijze verpakt blijven, zonder dat men ze voor het gebruik moet opstrijken AVONDJAPONNEN. Nos. 403 en 404. In het begin van den winter heeft naast den mantel de avondjapon de grootste belangstelling. Dan zetten de theaters hun deuren weer open, de groote concerten vangen weer aan en na de groote vacantie heeft de vrouw nieuwen lust zich voor zulke gelegen heden extra te kleeden. Iedereen is vol belangstelling voor wat een ander draagt (al^ het tenminste van belang is) en het eigenaardige feit doet zich voor, dat er heel wat heeren zelfs hun belangstelling toonen voor de etalages van voorname modemagazijnen, zoodra deze de op het oogenblik dan ook zeer bijzondere ^vondmodellen hebben uit gestald. We hebben reeds eerder geschreven, dat de rokken der nieuwe avondmode zeer lang zijn, zoo langs zelfs, dat ze den grond raken of minstens op de schoen vallen. Echter geven niet alle modehuizen de voorkeur aan den rok, die aan alle zijden deze ongewone EEN ORIGINEEL IDEE. Een der meest typische eigenschap pen van den mensch, is zich vast te klampen aan van oudsher aangeno men gewoonten en deze bijna zonder na te denken voor te zetten. We den ken bij heel wat dingen niet na of ze wel juist zijn, reden van bestaan heb ben of wel practisch, mooi af nuttig zijn. Onze grootmoeder was of deed zus of zoo, onze moeder ook en wij hebben de neiging, als vanzelfsprekend om precies eender te doen of te zijn. Heel erg treedt deze eigenschap aan het licht bij de inrichting van onze kamers. Onze voorouders hadden een tafel in het' Aiidden der kamer, een •lamp stond j erop of hing er boven, zes stoelen er omheen en een kast of buf fet, voltooidén het meubilair. Voor wie van bekrompenheid houdt en het pret tig vindt een beetje te moeten lavee- ren om van het eene eind der kamer naar het andere te komen, is zoo'n in richting natuurlijk ideaal. Een andere gewoonte is om toch minstens in de zoogenaamde „mooie" kamer een ta pijt of karpet* op den grond te hebben. We geven toé. ,dat zooiets wel eenige gezelligheid "«en* warmte in de kamer kan geven, maar noodzakelijk is het daarvoor niet. In Den Haag waren we bijvoorbeeld eens in het salon eener dame, die zich op artistiek gebied een grooten naam verworven heeft. De kamer was bijzonder ruim en gezellig verspreid stonden rondom fraaie an tieke meubels. Een groote tafel ont brak, maar wel zagen we een paar lengte heeft, maar ziet men modellen, die van voren wat korter zijn dan van achteren, wat echter wil zeggen, dat ze van voren toch nog altijd bijna hal verwege het onderbeen reiken. We zien een dergelijk model op de teekening aangeduid met no. 403. De "japon is van crêpe georgette en kant, beiden in lila tint. De georgette is voor den on derrok, maar tevens aangewend voor de godets in den rok, zoomede voor het aardige jasje met kantincrustaties. Zoo'n jasje is een nieuwe element in de avondmode, waarvoor de belang stelling gestadig groeiende is. Model 404 laat ons een robe zien van grijze taftas en dito tule. De wijde rok geeft hier eenigszins de impressie van een robe de stijle, en tevens kan men het belangrijke feit constateeeren, dat sommige japonnen nog den vroegeren korten rok hebben, maar door een overtrek met eer doorzichtige stof, zooals tulle en sommige georgettes eerst de lange modernen lijn gekregen hebben. kleinere lage taieitjes om bij te schui ven, waar de gasten dit wilden. Een aantal staande lampen verlichtten het vertrek en oude gravures hingen aan de wanden. Doch één ding konden we niet ontdekken: een tapijt. De vloer was echter geheel bedekt met zooge naamde Japansche matten, die men, zooals bekend, reeds voor ongeveer een gulden per meter kan koopen. Misschien, lezeres, zoudt ge zoo'n lichte grijsgroene kleur in een kamer wat ongezellig vinden. En gelijk hebt ge. Onze gastvrouw was daarom op het idee gekomen de matten een kleur te geven, een mooie warme eikenhout tint. Te dien einde had ze ze laten beitsen met Casselsche aarde in lijn olie (met wat siccatief voor het dro- gen). Nadat de verf volkomen droog was, werd ze twee keer gelakt met vloervernis. Het resultaat was prach tig. Men kr^eg in 't geheel niet den in druk van een geverfden vloer, door dat de beits zeer transparant was. De matten hadden hetzelfde antieke voor komen gekregen als de meubels, die er op stonden. LIEGEN. „De leugen wordt door het kind ge leerd van den volwassene", zegt een Fransch geleerde, die zich vooral en bijna uitsluitend met de psyche van het kind bezighoudt. Liegen, dat wil zeggen met een voor opgezet doel, bewust onwaarheid spre ken, doet een kind niet uit aanleg. Veeleer is een kind al te oprecht, naar den zin van een volwassene, als het gaat om een onaangename waarheid aan te moeten hooren. don dat een kind veinsen kan om iemand te sparen. Het beste en zekerste wat ouders en opvoeders het kind kunnen meege ven voor het later leven, is zelf op recht en eerlijk zijn. Het rotsvaste vertrouwen wat een kind stelt in de oprechtheid der oudets is een sterke basis voor de waarheids liefde van het kind. Maar laat niet dit devoot geloof in de kinderziel verstoord worden, dan heeft het kind z'n houvast verloren en daarmede.zijn eerste illusie. ANGéLIQUE. WINTERMANTEL No. 4U5. mantel van donker paars fluweel en gegarneerd met grij?e opossum. Het overslaande voorpand is bij den zoom eenigszins schuin opgeknipt: voor de voering kan men zijde nemen van de zelfde tint als als het bont. TWEE HOEDEN. Hoewel er in Parijs reeds eenige kentering valt waar te nemen, hebben in de hoedenmode de zoogenaamde Zuidwestermodellen met de overdre ven lage neklijn, nog steeds de over hand. De voorhoofdslijn van vele de zer hoeden wordt weer zeer hoog ge plaatst, waarvan bijgaande modellen een goed voorbeeld geven. Ze toonen tevens aan, dat aanwending van twee kleuren nog steeds mode is. Het eerste model is een hoed van vannabruin velours. Het tweede mo del, een calotte van bruin vilt, is ver-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 6