KERKNIEUWS R.K. SPORTWEEK 1929 TWEEDE BLAD DE LEiDSCHE COURANT ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1929 INGEZONDEN MEDEDEELING. ZenupistiESend en zerouv?ste3*kea}cl is de werking van RiM^llARDT'S 4 ZennWta^Setïen.. Glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten. Knielend ontvingen allen de zegen. In het slotwoord spoorde Mgr. Kans, de Voorzitter van het Centrum de aanwezi gen aan om vol begeestering een nieuwe kruistocht te beginnen voor de redding van het Christelijk huisgezin. SYNODE VAN HET BISDOM HAARLEM Het staat nu vast, aldus lezen we in „St. Bavo", dat de Synode van het Bisdom Haarlem in de week van den 20sten Oc tober zal bijeenkomen te Haarlem. Nadat de voorschriften van het Provin ciaal Concilie zijn gepromulgeerd, moest, ook in ons Bisdom, deze Synodale Verga dering plaats hebben, waarop de verschil lende noodzakelijke en nuttige verorde ningen, particulier voor ons Bisdom zullen worden vastgesteld. De andere Bisdommen gingen ons reeds vóór. De eerste vergadering, waarvoor de op roepen zijn verzonden, .zal plaats hebben den 21sten Oct. in de Kathedrale Kerk te Haarlem, nadat des morgens, ter opening van deze Synode, een Pontificale H. Mis zal zijn opgedragen, met de vereischte ge beden voor den eersten dag der Synode. Voor het welslagen der Synode zullen openbare gebeden worden voorgeschreven. DE CANISIUSBOND. Nu het seizoen der Conferenties voor ni et-Ka bh olieken weer aanbreekt, kan het mogc.ük nut 1?ebben, nog eens te herinne ren aa.n het bestaan van den „Canisius- bond" in Nederland. Imme- hangt het welslagen van deze conferenties, die cursussen voor nieb-Ka- tholieken zijn, voornamelijk af van de ge nade Gods. En deze verwerven is het eenig doel van dezen bond. Leden kunnen worden: uitsluitend be keerlingen uit het protestantisme, in den meest algemeenen zin genomen. Dus van elke richting. Zij nu, die door hun oprech te overgang en de zalige rust, die zij, na hun zwoegen en tobben, in den schoct der Moederkerk vonden, ongetwijfeld het eerst aan het bod zijn, om ook anderen die zelfde heerlijke rust te verzekeren worden lid van den Canisius-bond, welke door ge beden en offers, de bekeering van Neder land uit. het protestantisme wil bekomen van Gods goedheid. Aan dien Bond heeft eerst Monseigneur Callier, bij de stichting in 1926 en later Paus Pius KI groote geestelijke gunsten verbonden. Men geeft zich op voor het geheel kos teloos lidmaatschap aan het Bureau: Laan 27 den Haag. Dan ontvangt men de kaart van het lidmaatschap en een beknopt over zicht van de verplichtingen, welke er op berekend zijn, dat ieder bekeerling uit het protestantisme ze gemakkelijk vervullen kan. Een klein gebedje, waaraan aflaten zijn verbonden, en voorts, wat verder van de leden wordt verwacht. Ook de aangifte der dagen, waarop de Paus volle aflaten verleende aan de leden, zijn aangegeven. Wil men een kleine toelage zenden ter be- GEMENGDE BERICHTEN ONGELUKKEN. Mijnongelukken. De 21-jarige ongehuwde mijnwerker L. H., afkomstig uit Weenen kwam op Don derdag in de ondergrondsche werken van de mijn Oranje Nassau III te Heerlerheide met een wagen kolen te vallen. Met inwen dige kneuzingen werd hij naar het zieken huis te Heerlen overgebracht, waar hij Vrijdag is overleden. In Staatsmijn Emma geraakte de mijnwerker M., met het hoofd bekneld tusschen twee wagens. Zwaar gewond werd M. naar het hospitaal gebracht. Ernstig motorongeluk. Om een hond te ontwijken die plotse ling voor zijn motorrijwiel liep is Donder dagmiddag op den Amstelveenschen weg te Nieuwer-Amstel een motorrijder na- eerst tegen een boom te zijn opgebotst tegen den gevel van een woonhuis gereden. De motorrijder werd over den weg geslin gerd en bekwam een hersenschudding. Het rijwiel werd ernstig beschadigd. Doodelijke ongevallen. Gistermiddag heeft op de brug Loos- duinschewag, Paul Krugerlaan, te Den Haag, een droevig ongeval plaats gehad. Op een vrachtauto met aanhangwagen van een houthandel aan den Loosduin- scheweg waren een paar jongens geklom men; op de brug bij den Loosduinscheweg is de 10-jarige J. B., er afgesprongen of gevallen en vermoedelijk met het hoofd op de straat terecht gekomen, waarna hij zeer spoedig overleden is. De gemeente-ontvanger van Hooge en Lage Mierde,, de heer J. v. Hoof weTd bij het nazien van een drinkput door een kop peling getroffen, tengevolge waarvan hij overleed. In kokend water gevallen. Terwijl de moeder de wasch deed. viel het 2-jarig zoontje van den heer Overman, Snaarmanslaan, Alkmaar, in een tobbe ko kend water. Met brandwonden overdekt werd het kind naar het St. Elisabeth-zie- kenhuis vervoerd, waar het gisteravond aan de gevolgen is overleden. Jongetje verdronken. De 5-jarige H. H. Kok, te Botterdam, is gisterenmiddag bij het spelen op een vlon der in de Maashaven ^er hoogte van den Dordtsche straatweg in het water geval len en verdronken. Na een half uur dreg gen werd het ventje boven water gehaald. Onder leiding van dr. Dekhuyzen werd nog getracht de levensgeesten op te wekken, doch het bleef zonder resultaat. Het lijkje werd naar de"ouderlijke woning vervoerd. Zonnesteek. In het p'labtsje Havert bij Sittard is de postbode door een zonnesteek getroffen en aan de gevolgen overleden. Alastrim. Een S-jarig meisje uit Wapenveld is, lij dend aan alastrim, naar het Sophia-zie- kenhuis te Zwolle overgebracht en in de voor alastrimpatiënten ingerichte barak opgenomen. Als we ons neerzotten om te voldoen aan het verzoek van de B. IC. Commissie voor Lichamelijke Opvoeding, om een enkel woord te schrijven ter aanbeveling van de R. K. Sportweek, dan vragen we ons af, of zulks nu inderdaad nog wel noodig is. Allerwegen zien we de R. K. Sport zich ontwikkelen en overal bijna valt een toene mende bloei waar to nemen, 't Is een be wijs, dat de B. K. Overheid goed gozion heeft toen het besloot de jeugd ook in do sport Boomsch te organiseeren. Het heeft lang geduurd alvorens er eenig Roomsch leven in de Leidsche Sportbewe- ging viel te constateeren, maar dank zij het werk van de B. K. Commissie voor Li chamelijke Opvoeding is liet thans toch zoover gekomen. Ieder jaar, mogen we wel zeggen, breidt de R. K. Sportgedachto zich uit. Yeel inderdaad is er overwonnen moeten worden, om de R. K. Sport in de Sleutel stad te brengen waar zij thans is en indien het bereikbare hier nog niet is bereikt, dan is zulks mede wel een gevolg van hot feit, dat te velen nog zich van de R. K. Sport- beweging afzijdig houden. Wat wij dan ook met dit stukje bedoe len is: te trachten de belangstelling leven dig te maken van degenen, die tot nu toe nog niet hun krachten gaven aan de groot- making der R. K. Sportbeweging te Lei den. Wij vragen, dat ieder Katholiek, 't zij man of vrouw, zich doordrongen gevoelt van het Bisschoppelijk maanwoord, die do Katholieke jeugd in Katholiek verband wil brengen en houden, ook in de sport. Wij vragen, dat ieder Katholiek naar vermogen medewerke, om de - Katholieke jeugd in haar edel pogen bij te staan met alle ten dienste staande middelen. Wij vragen belangstelling en medewer king voor het werk, door de leiders der B. K. Sportjeugd begonnen. - Wij vragen speciaal van de Katholieke ouders, dat zij hun zonen en dochters on derbrengen in de Katholieke Sportvereni gingen, omdat zulks tenslotte hun dure plicht is. Dan zal de Katholieke Sportbeweging ook te Leiden uitgroeien tot een groote macht, die zich zal kunnen meten met neu trale organisaties, dan zal hij uitgroeien tot een kracht, waarmede in den vervolge rekening zal moeten worden gehouden. Dan zal ook het vele werk der R. K. Commissie voor Lichamelijke Opvoeding en van allen, die met haar medewerken, naar waarde beloond worden. Moge derhalve door deze derde R. K. Sportweek een nieuwe stap in de goede richting gezet worden 1 Met het medische en chemische gedeel te van het onderzoek zijn belast de doc toren Roohat en Schirm. DE DMTSCHE KATHOLIEKENDAG (Van Pater Muckermann). Ereibuxg, 31 Augustus 1929, De groei der Socialistische Jeugd organisaties. Van al de lezingen die heden in de tweede algemeene vergadering werden ge houden, verdient de voordracht van Kari- tas direktor Hugo Schuster onze volle aandacht. „De plichten der ouders tegen over de valsche kindervrienden". In het jaar 1908 is er in Oostenrijk een anti godsdienstige beweging ontstaan van de socialistische kindervrienden, die thans meer dan 100.000 leden telt boven 16 jaar. Yoor 67.000 kinderen heeft men 5000 jeugd leiders beschikbaar. Terwijl in Oostenrijk de kern der beweging gevormd wordt door de ouders der kinderen is het in Duitsch- land de jeugd zelf die aan de beweging de groote stuwkracht geeft. De beweging heeft dan ook in Duitschland veel sterker om zich heengegrepen: ofschoon men eerst na de revolutie van 1918 het werk der jeugdorganisatie heeft ter hand genomen telt men thans in Duitschland reeds 2500 jeugdvereenigingen met meer dan 100.000 kinderen, 't Tijdschrift „De Kindervriend" heeft in Duitschland een oplage van 300.000 exemplaren: dat zijn geweldige cijfers. En deze beweging zal nog verder uitgroeien. Het is een soort socialistische volksbeweging geworden. Ruim 7000 jeugd leiders hebben zich, vaak ten koste van groote offers, geheel ter beschikking van het jeugdwerk gesteld. Een groote propagandistische kracht gaat uit van het kampeeren: in 1929 heeft men nu reeds zes verschillende tenten kampen ingericht met ongeveer 8000 kin deren, terwijl onze kinderkoloniehuizen ter nauwernood aan de meest minimale wettelijke eischen kunnen voldoen. Het groote succes van dit socialistische jeugdwerk is hoofdzakelijk te danken aan de schitterende organisatie en aan een groote finantieelen ruggesteun. Eerst worden de Centrale ziekenkassen aange sproken, terwijl de plaatselijke afdeelin- gen een gedeelte van het arbeidsloon af zonderen: de kinderpenning. Men wil geen aalmoezen meer maar men vraagt een soort belasting. Het partijbureau onder steunt de kindervrienden op alle mogelij ke manieren, lifet meest echter door den moreelen invloed der partijleiders. President Loebe van den Rijksdag bleef zelf drie dagen in de kinderrepubliek van Ostlager bij Schmiedeberg in Oost-Prui sen. De snelle uitbreiding van de beweging vindt echter zijn hoofdoorzaak in de wer kelijke nood van het proletariërskind. Voor 6, 4 ja zelfs voor 3 gulden wor<km de kin deren daar voor vier weken in het kamp opgenomen. Het zijn niet alleen ongeloo- rige ouders die hun kinderen daarheen zenden: om hun zedelijke of godsdiensti ge vorming bekommeren zij zich^niet: wij zijn arme drommels, we moeten zien dat we onze kinderen ergens onderdak brengen. Wij staan hier voor een reuzen taak, doch er moet geholpen worden: er zijn wel meer tijden geweest in de ge schiedenis van Gods kerk dat heldenmoed plicht was. En waaraan het groote succes der so cialisten te danken is? De jongeman is buitengewoon ontvankelijk voor socialisti sche paedagogiek! want wat wil de jonge man: gekend zijn en iets te beteekenen hebben. Het socialisme zegt hem: gij zult een klassenstrijder worden, de bouwer van een nieuwe maatschappij. Dan leeft in den jongeman het idealisme en de romantiek van een rooverhoofdman. Hij voelt zich Hots als de drager van een nieuwen tijd. Een jongeman heeft zucht naar avonturen, hij wil iets beleven. Daarom nemen zij de kindervrienden mee op him wandeltoch ten of zij brengen hen in een geweldig ten tenkamp. En danhun feesten, die zijn schitterend georganiseerd. En wat is het grootste verlangen van een jongen? Vrij zijn, absoluut vrij, en daarin komt de so cialistische opvoedingsmethode met haar vernietiging van alle gezag hen zeer goed te hulplos van Gods gezag, los van de wetten der Kerk. De tentenkampen zijn vrijplaatsen voor ontucht en zedelijke ver wildering. Jongens en meisjes in badcos- tuum leven en slapen er naast elkaar! Wij Katholieken moeten daar iets posi tiefs tegenoverstellen. Wij kunnen onze jongens begeesteren met een heerlijker ideaal: wij kunnen meer geven dan de socialisten Toen wij van de vergadering huiswaarts keerden stond daar het Lieve Vrouwe Munster als een roode fakkel in den hel deren nacht: heel de stad was feestelijk verlicht, waardoor de contouren van de ouderwetsche gevelhuizen nog scherper uitkwamen. Het koele avonduur bracht veel volk naar buiten en nog laat in den nacht zaten we op het terras naar het regelmatige, nooit onderbroken lied van een murmelend beekje te luisteren. Zondag, 1 September 1929. Een schitterende apotheose! Pel staat de zon te branden in den blauw-gekoepelden hemel: geen wolkje is er aan de lucht. In volmaakte orde ko ttien de tienduizenden deelnemers naar het open terrein, waar de Pontificale H. Mis zal worden opgedragen door de Pau selijke Nuntius Mgr. Pacelli. Het roode baldakijn dat de tribune overhuift-, waar op het altaar staat, steekt fel af tegen het d-onkergroen der denneboomen van den 'slotberg en Blümer-hoogte. Een WQud van kleurige vanen en wapperende vlaggen speelt in den feilen zonneschijn: do ge weldige menschenma-ssa die zelfs niet bij benadering te schatten is, men spreekt i van 100.000 belangstellenden, geeft een im poneerenden aanblik: een bonte menge ling van kleuren- Even over 10 uur ver schijnt Mgr. Pacelli, in groot ornaat, om ringd door talrijke bisschoppen, abten en prelaten. Het volk zingt de H. Mis: mach tig klinkt het Credo-eeuwenoud en onver anderd. Geweldig indrukwekkend is het oogenblik der Consecratie: onbeschrijfelijk schoon. Ontroerend waren de woorden van den aartsbisschop van Freiburg die thans voor het eerst sedert zijn zware ziekte zijn volk weer kon tegenspreken. In den namiddag was de groote feest zaal veel te klein om de grage luisteraars te bevatten. Rede van Zijn Excellentie Mon seigneur Pacelli. Een jaar geleden heeft vorst Loewen- stein in Maagdenburg gezegd dat het toen wel de laatste keer zou zijn dat ik £ou deelnemen aan een Duitsche Katho liekendag. Deze voorspelling is echter niet bewaarheid geworden. Verheugd ben ik, nog in uw midden te vertoeven, overtuigd als ik ben dat het eendrachtig samenwer ken tusschen Kerk en Staat voor beiden een 1 ^vensk—estie is en geluk en zegen voor de volkeren beteekent, zooals de groote heilige leeraar der Middeleeuwen Ivo van Chartres het zoo heerlijk uitdrukt. Wanneer wereldmacht en priesterschap samenwerken, wordt het land goed gere geerd, dat bloeit de Kefk en brengt rijke vruchten voort. Het is werkelijk de moei te waard om voor dat doel te bereiken alle moeilijkheden te overwinnen. Het zwaartepunt van ons godsdienstig leven, de eigenlijko drijfkracht van ons geloof ligt niet in het natuurlijke, in het schep pen van een vergankelijke cultuur, maar in heb bovennatuurlijke, in de wederge boorte der menschen uit God ten eeuwi gen leven. Deze waardeoring der dingen is en blijft het begin en het einde van onze wereldbeschouwing. En naar de mate het geloof in de eeuwigheid in ons levendig en werkzaam blijft geven wij aan de gemeenschap, aan den staat steeds nieuwe en onverwelkbare kracht. Voor ons is de Staat een door God ge wilde instelling. „De bovennatuurlijke lief de tot de Kerk, en de natuurlijke liefde tot het vaderland zijn als tweelingzusters ont sproten uit God die hun beider vader en stichter is, dat is de klassieke definitie waarin Leo XIII de Christelijke leer om trent den goddelijken oorsprong van den Staat heeft samengevat. De Staat is het omheinde land waarin de individuen en de huisgezinnen vreedzaam hunne hutten bouwen: zij is geroepen om ieder een menschwaardig bestaan te verschaffen en om iedereen helpend ter zijde te staan om in godsdienstig opzicht reeds in deze we reld gelukkig te zijn. Derhalve is het voor de Katholieken een heilig en onverander lijk Gebod van God om het volk en het land dienstbaar te zijn. De katholieke le vensopvatting stelt zich niet 'tevreden om den Staat te helpen, zij houdt ook de wortels gezond waaruit de Staat haar le venssappen put. Gij hebt dit jaar het huisgezin in het middelpunt uwer bespre kingen en beraadslagingen geplaatst. De tijden zijn moeilijk en gij weet welke ge varen u evenals andere cultuurstaten be dreigen, gevaren die bijna veel rampzali ger zijn als de ellende die in de laatste tientallen van jaren over'de volkeren ge komen zijn. Ik roep U toe: wees bereid om volgens de onveranderlijke natuurwet van den Schepper, zooals die door de Kerk gepredikt wordt, tegenover de gemeen schap uw plicht te doen. Dit zal uw eed voor God zijn: de kostbare schatten, die in de familietraditie van het kat-holieke Duitschland bewaard worden, voor uw kinderen en voor uw volk te behouden. Ik geloof dat ik gerust mag zeggen dat gij daarmee de zorgen voor het volk en de waarborg voor zijn toekomst in uw handen draagt. In dit verband zij met vreugde vastge steld hoe millioenen onder ons jaar in jaar uit hun zwaarste beroepsplichten ver vullen, waarbij zij alleen de kracht putten uit hun geloofsleven, uit de rijke schoon heid van den katholieken godsdienst. Maar 't is ook onzen heiligen plicht om de heerlijke rijkdommen van onze katho lieke wereldbeschouwing voor een gezond en rein volksleven, tot welzijn van allen te besteden en binnen ieders bei-eik te bren gen, zelfs kunst en literatuur, evengoed als film en radio .en sport en spel. Wij zijn nog-verre van ons ideaal, er moet nog veel gedaan, nog veel heroverd worden. Maar gij moogt reeds met voldoening op uw werk terugzien. Uw jeugdwerk is een ze gen voor het vaderland. Ik wensch voor uw volk eenheid in het stellen van katho lieke daden. Vorm een eenheidsfront niet alleen in de theorie van uw geloof maar in de organische opbouw van alle standen door heel het volk. Zet uw geloof om in daden. Er zijn reeds plannen en program ma's genoeg. Wat wij noodig hebben is de daad. Gij moet uw volk helpen en heel de volksgemeenschap. In de Duitsche Ka tholieken leeft zooveel heilig idealisme, zooveel brandende goeden wil zoodat het Opperhoofd der Kerk van uwe medewer king in den strijd om de zegepraal der katholieke beginselen in het huisgezin en het leven der volkeren groote verwachtin gen koestert. Gloeiende offervaardigheid voor uw eigen volk en apostolische liefde voor de volkeren der wereld zijn in Chris tus geen tegenstellingen. Het zijn twee of fervlammen op hetzelfde altaar, die in ge- meenzamen gloed opstijgen naar den Ge- kruisten Heiland, wiens verlossende liefde allen die het aanschijn des menschen dra gen omvat. Uit den storm van geoade die aan den voet van het kruis ontsiiringt, moge U de heilige kracht toevloeien om in den geest der Kerk, in trouwe aanhan kelijkheid aan den Plaatsbekleeder van Christus, de besluiten te verwezenlijken die op dezen schitterend geslaagden Ka tholiekendag in Freiburg genomen zijn. strijding der onkosten, men is vrij, doch het lidmaatschap is kosteloos. De cursus leiders hebben bovenal noodig: de genade Gods in de zielen der zoekenden en dwa- lenden. Daartoe verbinden zich deze be keerlingen. om deze van God te verwerven voor him arme tobbende broeders en zus ters. Ik hoop, dat er zich weer eenige hon derden nieuwe leden aangeven aan het Bureau van den Bond: Laan 27 den Haag. F. HENDRIOHS, S. J., Directeur Canisius-Bond. Het bestrate kerkhof te Oldenzaal. Een oude kwestie opgelost. Bij zijn bezoek in 1809 aan Oldenzaal schonk koning Lodewijk Napoleon de groo te of St. Plechelmuskerk aan de Katholie ken terug, terwijl de toren eigendom der burgerlijke gemeente werd. Het kerkhof om de kerk, thans St. Plechelmusplein ge noemd, bleef aanvankelijk begraafplaats voor Katholieken en Protestanten. In la tere jaren, toen deze gezindten elk een eigen kerkhof kregen, bleef dit kerkhof onbeheerd liggen om ten slotte door de burgerlijke gemeente als plein te worden bestraat, terwijl de katholieke kerkge meente dit plein als haar eigendom be schouwde. Hierover ontstond in den loop der jaren wel eens twist, doch de kwestie werd nooit opgelost. Thans heeft deze zaak een definitieve oplossing gekregen. De raad der gemeente Oldenzaal heeft thans besloten aan de katholieke gemeen te van de St. Plechelmuskerk, een deel van bedoeld plein om de St. Plechelmuskerk, ter grootte van 1153 M2. voor 10 af te staan, terwijl het resteerende gedeelte eigendom der burgerlijke gemeente van Ol denzaal blijft. Geen nieuwe kerk te Naaldwijk. Te Naaldwijk bestond het plan een nieuwe R.-K. kerk te laten bouwen, waar voor reeds eerder een aanbesteding plaats had. Voor het grootste deel zou deze kerk gesticht worden uit 'een verkregen legaat. Door verschillende omstandigheden heeft het kerkbestuur besloten den bouw yoorloopig niet te laten doorgaan. Audiëntie. Z. D. H. de Bisschop van Haarlem zal Woensdag van de volgende week geen a-udiëntie verleenen. DE MOORD OP HET BEZUIDENHOUT. Omtrent den moord aan het Bezuiden- hout te Den Haag meldt het „Vad." nog de volgende bijzonderheden: Aan het adres Zuiderparklaan 454 woonde de verdachte sedert kort niet meer; hij heeft daar overigens slechts korten tijd zijn intrek gehad. Sindsdien was hij zwervende; een bepaalde verblijfplaats wilde hij althans niet opgeven. Tot voor 4 h 5 jaren was hij Stations chef te Hoogeveen, uit welke functie hij echter werd ontslagen. In de laatste jaren leefde hij van de hand in den tand, o.a. werkte hij af en toe voor de z.g. Schrijfkamer, een instel ling, die werklooze personen aan schrijf werk helpt. Hij werd door de politie gezocht in ver band met een diefstal van ongeveer 100. De verdachte blijft pertinent ontken nen; hij weigert alle inlichtingen aan po litie en Justitie over alles wat met het misdrijf verband kan houden. De man wordt echter positief herkend door de huishoudster mej. H. en ook door de trambeambten, die. hem uit het huis hebben zien komen en die hem daarna hebben achtervolgd en aangehouden. Er moet zijn komen vast te staan, dat de verdachte met de familierelatie van de vermoorde mevrouw O., die. een vermogen de vrouw was, op de hoogte was. Omtrent de daad zelf kan nog worden medegedeeld, dat de moordenaar door me vrouw O. zelf was binnengelaten, en dat kort daarna de huishoudster, die zich in de keuken bevond, in de kamer van me vrouw O. een plof hoorde, waarna de huis houdster onmiddellijk naar de kamer toe snelde, doch bij de deur reeds werd over vallen door den dader, die haar aan hals en gelaat ernstig verwondde. Mej. H. had veel bloedverlies. Haar toestand is nog zeer ernstig. Bjj het geheele verhoor door de politie autoriteiten en het parket (mr. Haga was als rochter-commissaris aanwezig) bleef de verdachte een cynische houding aan nemen. Hij wordt in bewaring gehouden. Tegen 4 uur bevonden justitie en politie zich nog steeds voor het onderzoek in het perceel aan het Bezuidenhout, waar ook nog de verdachte aanwezig bleef. De verdachte blijft ontkennen. Met betrekking tot het onderzoek in de woning van de vermoorde mevrouw O. aan het Bezuidenhout, kan nog worden gemeld, dat het parket gistermiddag tot half vijf n.m. daar aanwezig is geweest. Te ruim vijf uur werd de verdachte met de handen op den rug geboeid, naar buiten geleid en onmiddellijk per gewonen per sonenauto onder bewaking van drie recher cheurs naar het Hoofdbureau van Politie aan het Alexanderveld overgebracht on aldaar weder in bewaring gestold. De ver dachte zag er zeer vermoeid en bleek uit. Tot het laatst toe waren eenige honder den belangstellenden in de onmiddellijke omgeving van de woning aan het Bezui denhout blijven slaan, om van het vertrek der Justitie en politie-autoriteiten en het weggeleiden van den verdachte getuige te zijn. Tot het laatst toe bleef verdachte ont kennen. Justitie en politie, hebben echter voldoende getuigenverklaringen en aanwij zingen om hem in bewaring te houden. Naar het „Vad." nader van welingelichte zijde verneemt, heeft het onderzoek van gisteren geen nieuwe feiten aan het licht gebracht. Men tast nog steeds in het duis ter, wa-fc den man toch wel bewogen heeft om deze afschuwelijke misdaad tc begaan. Verder vernamen wij, dat de Justitie voor het afwikkelen der strafzaak niet al te yeel prijs stelt op de kennis der aan leiding. want het schijnt, dab men de hoop koestert, ook zonder dit motief de recht bank te kunnen overtuigen van de schuld van den aangehoudene. Ook het gedeelte van het onderzoek, dat den vriend betrof, over welke situatie wij in het avondblad vluchtig spraken. O heeft niets opgeleverd. Naar verluidt, moet het niet verwonderen, als men dezen draad geheel los moet laten, tenzij natuurlijk do aangehoudene zijn ingenomen standpunt verlaat en gaat spreken. Politie en Justitie volharden eveneens in hun stilzwijgen. Dinsdag heeft do begrafenis van het slachtoffer plaats, des namiddags tc half drie op de begraafplaats Zorgvüed te Am sterdam alwaar het stoffelijk hulsel in het familiegraf zal worden bijgezet. De toestand van mej. H., do gewonde huishoudster, was gisteravond naar om standigheden goed. De doctoren hebben alle hoop op herstel.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 5