KALENDER DER WEEK derde blad. de le1dsche courant. zaterdag 17 auqustus 1929 het eeuwfeest van de locomotief Dit jaar herdenken wij het eeuwfeest van |c locomotief. Het is weliswaar reeds Eugnot geweest, [ie in 1770 een „Dampwagen" construeer- Ook Evans uit Philadelphia en R. Tre- •ethik uit Londen bouwden reeds een loco- motief in het jaar 1803, echter met nog zeer in ongunstige resultaten. Het gelukte hen, om locomotief op rails te laten loopen, maar toen kwamen zij tot de dwaling, dat de wrijving op de gladde ijzeren rails te klein was om een behoorlijke trekkracht van hun machine te verkrijgen. Deze dwa ling gaf aan Blenkinskop de ingeving om onat een tandradlocomotief te bouwen in 1811, onst het oertype van het tegenwoordige berg- 111spoor. De Engelschman Hedley ontwierp 5 l voor de Wylam-mijn een locomotief, welke -Pat ju staat was practisch werk te verrichten, Qt en waarop hij in 1813 patent verkreeg. Wij doen echter aan de verdiensten van boven- jenoemde uitvinders geen afbreuk, wanneer it ij zeggen, dat de spoorweglocomotief eerst door den genialen geest van George Ste phenson practische beteekenis kreeg. Zijn feerste locomotief bouwde hij reeds in 1812, maar zijn roem werd eerst bevestigd' bij de .opening van de door den Staat geprojec- leerde verbinding tusschen Liverpool en 31133 Manchester, waar het aan Stephenson, na overwinning van den hardnekkigen tegen stand van de onwetende menschen, gelukte om het practisch nut van zijn locomotief te bewijzen. Bij de beroemde snelheidswedstrijden van >njwer typen locomotieven te Rainhill gehou- den van 6 tot 12 October 1829, behaalde Stephenson met zijn beroemde locomotief, de „Boeket", glansrijk de overwinning. Deze laatste was de eenige welke aan alle tame lijk strenge voorwaarden, door den Staat gesteld, wist te voldoen, ja zelfs, deze eischen belangrijk wist te overtreffen. De eischen, voor deze wedstrijden uitge schreven, komen op het volgende neer. De locomotief, waarvan het gewicht niet groo- ter mocht zijn dan 6 Engelsche ton (6096 K.G. en de bouwkosten de 6600 niet moch ten overtreffen, moest drie maal haar eigen gewicht kunnen trekken over een afstand van 48 K.M. met een snelheid van meer dan 16 K.M. (uursnelheid). De keteldruk mocht niet hooger zijn dan 3 1/2 atmospheer. Do proefbaan-was 2.4 K.M. lang en moest a T dus twintig maal bereden worden. De Wi Rocket woog ongeveer 4.5 ton. Verwar- mingsoppei'vlak van den ketel bedroeg 13 vierk. meter, de stoomdruk was 3 atmos pheer. De snelheid, welke de Boeket be reikte was ongeveer 47 K.M. Met de Boeket, welke gebouwd was in do Ij fabrieken van Stephenson te New Castle, won Stephenson den prijs van 6000. De stad New Castle eerde haar grooten burger door een standbeeld van hem op te rich ten op de Stephensonbrug. - - - Bij bet'noemen van déze gedenkwaardige gebeurtenissen mag. zeker niet onvermeld blijven, dat de uitvinding van de locomotief het gevolg is van de talrijke onderzoekingen van James Watt', die de dübbelwerkende stoommachine uitvond en in 1776 voor liet eerst in gebruik nam. (Patent van 1769. Deze stoommachine werd gefabriceerd in de fabriek, welke Ja mes Watt in 1774 met den koopman Boul- ton oprichtte). DE ONTWIKKELING VAN HET TREINWEZEN. 1829 1929. ikOL :legl aan de feestelijkheden, het Parlementslid Huskesson, die den trein reeds verlaten had, wilde den Hertog van Wellington nog een hand geven, toen de trein zich reeds weer in beweging zette. Stephenson ver voerde-het slachtoffer naar zijn woonplaats. De 24 K.M. werden in 25 minuten afgelegd. Deze uursnclhcid van 58 K.M. werd als een heel buitengewone prestatie gewaar deerd. In Holland is de maximumsnelheid op de baan AmsterdamRotterdam voorge schreven 90 K.M. Op de meeste andere tra jecten is de snelheid belangrijk minder. Op de groote trajecten in Duitschland bereikt de trein zeker snelheden van 100 K.M. De snelste treinen op het vasteland van Europa rijden in Frankrijk. De snelste trein is 'e Fransc-he express-trein van Parijs—St. Quentin, welke een gemiddelde snelheid van 98.8 K.M. bereikt. De electrische trein BordeauxDax bereikt een gemiddelde snelheid van 98.4 K.M. In Amerika staat het snelheidsrecord op naam van den snel trein, welke tusschen Camden en Atlantic City voor den oorlog een gemiddelde snel heid van 107.2 K.M. bereikte, nu een ge middelde snelheid van 99.3 K.M. bereikt. HET EUCHARISTISCH CONGRES TE BAYONNE van1 Pierre L:E smite. Ja, leve Bayonne! Deze woorden lagen Zondagavond op de lippen van alle genoodigden. De jubel glansde in ieders oog en lag be sloten in den hartelijken handdruk die men gaf bij het afscheid-nemen. Waarlijk ik moet zoeken naar een stad in Frankrijk die heb zóó grootsch en in alle opzichten goed zou hebben gedaan als Bayonne. De burgemeester van Bayonne, een ra dicaal,. ingav een man van de vrijheid, heeft alles ingewilligd wat hij kon. De Loge had aanvankelijk allerlei kleine oude vodden en later drie groote biljetten aangeplakt, waarin zij in een verweekten stijl de bevolking bezwoer om niet te vlaggen Welnu, de Loge heeft ervan gelust! Het <is onmogelijk u een stad voor te stellen die mooier met vlaggen uitgedost en in bloemen getooid was dan Bayonne. Er was naar ieders smaak. Elke straat had haar eigenaardige versiering, vanaf de voorname verkeerswegen tot aan de klein ste sloppen waar niemand doorgaat. Men had van alles uitgedacht; zoo had men bijv. de huizen aan weerszijden van de Victor-Hirgo-straat verbonden met groen bij wijze, van plafond door middel van slin gers van eikenbladeren, zoodat men den indruk kreeg alsof men zich in een geheim zinnig en heilig, bosch bevond, dat uilliep ih een laan van bloeiende paarse regen. rMen had veel werk gemaakt van deze feest-versiering. Het volk had een uitvoe- Tig programma van het Congres in de hand en ieder ging zijns weegs. .Merkwaardig was het om te zien hoe men thuis' met spoed z'n maaltijd veror berde en hoe daarna vader, moeder, zoons en dochters zich haastten uiteen te gaan, om 's avonds of den volgenden dag weer samen te komen inde overtuiging dat ieder het beste deel had gekozen. Wat te zeggen van de groote openlucht- betoogingen in deze onvergelijkelijk schoo- ne natuur van de Adour en de Pyreneën! Hoe verheffend en bevallig was het. offer gebracht door de jonge „Kruisridders" die, gelijk een hevige golf, de treden van het ontzaglijke alta&r opgingen, gekleed in het middeneeuwsche gewaad, afgezet met het groote roode kruis, zooals tijdens de Kruis tochten onder de wapenrusting werd ge dragen. Het hoogte-punt was 's Zondags. 's Morgens moesten de vrijmetselaars in hunne -handen hebben gewreven van blijd schap, want het regende zóóalsof het water met. bakken uit den hemel viel. Maar de Basken zijn niet van suiker. Men had slechts te zien naar de krach tige figuur van Mgr. Gieure met zijn opeen- geperste kaak. zijn donkere oogen en zwarte wimpers, om zeker te zijn dat men te doen hacl met een ./kraan"', die de Mis in de openlucht zou doorzetten. En dit gebeurde ook, inderdaad. Z.E. Mgr. Maglione, die den avond van te voren was aangekomen, droeg de H. Mis op in een stortregen, alsof de hel den ganschen hemel met wolken had opge propt. Hot was een prachtig en tevens stichte lijk schouwspel,de duizenden ruggen die zich bogen en waar de natte koorge waden wit afstaken tegen de paarse en roode soutanes der "bisschoppen en der kardinalen, in den verwoeden strijd der elementen. De kaarsen die uitgingen, werden ver vangen door lantaarns en het „Credo" klonk uit aller borst Dat alles pakte u aan en de tranen vloeiden zamen met het water uit deu hemel. En daar, temidden van dezen zondvloed, sprak een oude Basken. die een broodje in krantenpapier gewikkeld onder z'n arm droeg, mij aan, vragende: Maar zou men onder deze H. Mis ter Communie kunnen gaan 'l Ik denk van niet! Dan zal ik 't in een kerk moeten doen..-. Heb sloeg toen elf uur, de man ivas twee en zeventig jaar en had van 's morgens drie uur geloopen Dat zijn nog eens mannen 's Avonds, bij dc processie was het ech ter nog indrukwekkender. De zondvloed had opgehouden en de zon schitterde prachtig. Ik had me, om alles te zien. onder de portiek van de Kathedraal gesteld. Welk een zielsverheffend gezicht en wat De Basken kwamen, van de plaatsen waar zij verzameld waren, vereenigd on der hunne banieren, in gesloten gelederen aan, met hunne pastoors of kapelaans in het midden. Zij waren uit alle streken gekomen van de vlaktevan den zeekant en van diep uit de bergen. Zij kwamen uit Biarritzuit St. Jean de Luzuit Ascain en van den voet van het puntige gebergte der RhuneEr waren er uit Hasparren, uit het Ursuya- gebergte. uit St. Etienne de Baigorry, St. Jean-Pied- de Port, Yoldy, St. Palais en uit Mauléon Ook waren er uit Oloron, Orthez, uit de vallei van Ossau met hunne schilderach tige kleederdracht en uit de vallei van Aspe Zij kwamen van overal. Zij liepen zingende, met gesloten vuisten en stralende gezichten. Ik heb figuren van heiligen gezien onder den somberen stra lenkrans van hun blauw baretje Zij zongen in hoogo tonen hunne volks zangen met bijna op elkaar geklemde tan den. In de nauwe straten die de Kathedraal omgevenen tusschen de huizen die overladen waren met menschen. loeiden hunne zangen gelijk de donder bij onweer. Na ons voorbij te zijn getrokken, ging de processie naar het kamp St.. Léon. waar vrceger de Engelschen werden verslagen. Wat een schouwspel i Dit was wel de eind-verheerlijking, het slotnummer van een vuurwerk dat uit aller zielen sic eg. Zoover het oog reikte, zag men scharen van menschen op een vlakte, op een vlakte van bloeiende muntkruid; mijn soutane ruikt er nog naar. Er waren stellig 80 a 90 duizendzoo niet 100.000 menschen! Door middel van luidsprekers hoorde men tot in het oneindige de orgeltonen van de Kathedraal en de warme woorden waarmede Kardinaal Charost de Basken gelukwenschte met de wijze waarop zij hun Geloof tentoonspreidden tegenover het doo- de leekendom. Kardinaal Maurin zegende tenslotte de geloovigen met de monstrans, terwijl de muziek hartstochtelijk het ..Aux Champs" speelde. En naast mij, gaf een werkman uiting aan zijn gevoel, door te zeggen: Geloof je dat al die menschen hier zouden zijn gekomen en zoo'n „drukte" zouden maken als 't alleen maar een stuk brood was!.... Ik trof aan het station veldwachters aan met den helm op 't. hoofd, de revolver op zij en de karabijn over den rug. Zij waren opgeroepen, voor het-geval er opstootjes zouden plaats hebben,, maar. er waren geen r.us.tyerstoringeii-.en er ge beurde niets van dien aard; het Congres bewaarde zelf de orclé. - En 't was mooi om te zien, hoe de jon gelui niettegenstaande zij overwerkt wa ren een kring vórmden rondom de pre cessie. ten einde tusschenbeide te komen wanneer do menigte te zeer opdrong. Ja, leve Bayonne! Uw bisschop mag trotsch op u zijn, evenals gij trotsch kunt zijn op hem. Het volgend jaar zal het Congres plaats hebben te Carthago en het daaropvolgend jaar te Rijssel. Ik ben er zeker van dat de herinnering aan dit Congres haar stralen zal uitzenden over do andere. Laten zij het. even goed.... zoo mogelijk beter doen. Maar zou dit mogelijk zijn? Leve Bayonne DE BEKEERDE KLUIZENAAR. Een Middeleeuwsche Maria-legende. De ridder Deodaat was van hoogadelijke afkomst. In tournooien en veldslagen had hij door zijn heldendaden uitgeblonken. Doch weldra was hij ontnuchterd geworden in den zwijmelroes der wereld. Hij zag in, dat het geluk der ijdele mensehen nauwe lijks een dag duurt. Immers sneller dan men de hand kan draaien spoedt dc vluch tige droom van het aardsch geluk voorbij. Op de rust en vrede volgt de harde strijd, na korte lust een lang verdriet, op een spanne tijrls vol geneugten komt de slap heid van ziekten en ouderdom. Eindelijk treedt de onverbiddelijke, vrecselijke dood te voorschijn met duizend angsten en. noo- den. Dit alles overwoog de verlichte houw degen mot diepen ernst. In zijn hart be klaagde .hij het groote getal minnaars der aardsche geneugten, die slechts aan hot vergankelijke denken en hun toekomstig lot in de eeuwigheid op het spel zetten. Het werd den Bidder zoo benauwd om het hart, dat hij voorgoed aan V werelds bont gewoel vaarwel zeide.. Met vreugde verliet hij kasteel en eigen dom, nam afscheid van zijn magen en vrienden on begaf zich naar eene kluis in de wildernis. Hier wilde hij door waken, vasten en bidden den weg der boetvaardigheid be treden, om het hemelrijk te erlangen. Edoch het verging hem, gelijk het ook thans nog velen overkomt, die slechts ge lijk ijzer in den oven zóólang van ijver en godsvrucht, gloeien, als het berouw hunne harten vermorzelt. Aanvankelijk stortte hij tranen van leedwezen en hield niet op zijn zonden te betreuren. Vol brandend verlangen trachtte hij al-dien tijd in Gods vriendschap te stijgen. Zijn grootste zorg was zijn liefde tot -zijn hoogste Heer cn Weldoener nooit, ook zelfs niet door klein ste zonde te onteeren. Maar helaas allengs wierp de traagheid als een hand van koud ijzer om zijn ge moed. Hij begon te verslappen en lauw te worden iu den dienst des Heeren en van zijne Moeder Maria. De ootmoedigheid week uit. zijn geest en hoovaardij begon goddelijken bijstand en de voorspraak der gezegende Moeder des Heeren was ver dwenen en had de plaats moeten ruimen voor een groote onverschilligheid en lauw heid. Zijn geweten werd als een ruime zak en do ijdelheid, die leugenaarster en be driegster, nam hem geheel en al in. Strijd en edel streven waren verdwenen. Het hart sloeg verward en koud. Gebed en overweging werden verwaarloosd, zoodat alle godsvrucht verflenste, gelijk het bloempje, dat dc iizigo winter doet afster ven. De zonde trad van alle kanten in zijn lauwe ziel. Vroeger placht de edele kluizenaar den Heer met innige godsvrucht in de een zaamheid te dienen. Groot was dc liefde, die hij God en diens Moeder toedroeg. Onze Lieve Vrouw dagelijks te prijzen was zijn grootste genot-. Wat brandde zijn hart van liefde, als hij haar het Weesgegroet, de Litanie, den rozenkrans en andere groete- nissen kon aanbieden! Met kinderlijke liefde deelde hij op hare feesten en ge denkdagen in de vreugde en in de smar ten zijner Moeder. Doch nu heeft hem de traagheid lauw en koud gemaakt. De liefdegloed scheen uitgedoofd. De ijver was uit het hart ver dwenen en allengs was zijn geweten gelijk een versleten kleed, slap en al te ruim. Door aardsche lusten ingenomen en be- heerscht, verrichtte hij zorgeloos zijn ver strooid gebed. Wat hij anders dagelijks placht te doen, werd dagen lang uitge steld. Zonder wroeging sliep hij in bij ge bed en overweging. De Koningin van hemel en aarde had geón welgevallen meer in den dienst van den lauwen kluizenaar. Doch wijl hij vroe ger zoo getrouw zijne plichten vervuld en haar godvruchtig vereerd had, zond zij in hare goedheid hem een Engel, om hem te waarschuwen. Zij liet hem, als genadig teeken drie appelen toereiken niet deze in drukwekkende en veel beteekenende woor den: „Neem aan de vruchten, welke de Moe der Gods U zendt. Zij duiden u bijtijds aan, welk loon u in de eeuwigheid zal wachten. „De eerste appel, zoo vuil en slecht, is oor den dienaar, die slap en lui in het midden is en zelfs vergeet zijn Moeder godvruchtig te begroeten. Wijl zijne pogin gen en streven gering cn klein zijn, zal'ook zijn loon heel karig wezen. „De tweede appel, rijp en hard, komt toe aan den lauwen knecht, die, wijl hij noch koud noch v arm is, slechts strijdt en weinig liefde heeft, gebed en godvruchtige oefeningen gaarne verschuift. Hij kan noch aan kracht noch aan deugd rijpen. Gelijk de vrucht, zoo hard en bitter, is ook zijn eeuwige verdelging. „Dé derde appel, rijp cn smakelijk, zal .de bfiloaning-aijn van de heilige verzuch tingen en verlangens, die uit het hart des vromen tofr-voor den troon des Allerhoog-' sten stijgen en tut godvruchtige, heilige daden leiden. Hij zal den prijs van het gebed ontvangen, dat aandachtig en vol hardend hemelwaarts opgaat. Niets stoort de innigheid Aan dat godvruchtig gebed, of het bruist en stormt, vriest en sneeuwt. Gelijk een Seraph glansrijk en licht bewe gend, dringt het door de wolken voor Gods aanschijn. Naar den ijver, die het op waarts zendt, zal het ook een eeuwig loon ontvangen." Ernstig en geheel terneergeslagen staar de de kluizenaar den Engel na, die ras verdween. De diepo en gewichtige betee kenis der appelen greep hem geweldig aan en roerde hem tot in het diepste van zijn hart. Hij zag nu duidelijk in, tot welken gevaarlijken toestand hem de lauwheid en traagheid in den dienst des Heeren cn Zijner Moeder gebracht had. -Ook was hij nu overtuigd, dat hij zoo spoedig mogelijk uit het moeras zijner zondige onverschil ligheid, waarin hij zich al te lang en onder de hoogste gevaren gewaagd had, moest stappen. Door berouw cn hartelijk leedwezen aan gegrepen, betreurde hij den verloren tijd. Hij maakte het vaste besluit, zijne Gods dienstoefeningen en zijne vereering van Onze Lieve Vrouw met een nieuw leven tc bezielen en in boetedoeningen zijne ver dere levensdagen door tc brengen. Van stonden aan werd hij een god vruchtige cn heilige kluizenaar. Geheel zijn leven dankte, hij Onze Lieve Vrouw voor die goedertieren waarschu wing. In oprechte boetvaardigheid hor- haalde hij, nog godvruchtiger dan voor heen, zijne begroeiingen ter eere van Maria. Een heilzame, zalige les kunnen wij uit deze vrome legende putten. Ook ons toont Onze Lieve. Vrouw door den Engel do drie appelen. Zij geeft ons de drievoudige waarschuwing en richt zich tot alle christenen, de zondaars, dc lauwen en dc rechtvaardigen. Welken appel zou den wij moeten of durven aannemen als den voor ons geëigenden? Lit „De Gouden Maria-legenden" door Fr. Drehmans. Daar zijn er ook, die noch vrede hebben, noch anderen in vrede laten. Voor anderen zijn zij een last, maar voor zichzelven altijd nog lastiger. Daar zijn er nog, dm voor zich zeiven den vrede' bewaren cn anderen tot vrede zoeken terug tc brengen. Geheel onze vrede evenwel in dit leven van ellende moet veeleer gesteld worden in nederige lijdzaam heid, dan i:i 't niet ondervinden van tegen- heden. Wie het best weet tc lijden, zal het meest vrede houden. Zoo iemand is do overwinnaar van zicli zei ven en de heer dei- wereld; dc vriend van Christus en de erf genaam des hemels. Thomas v. Kempen II 3. N.B. Als niet anders wordt aangegeven dagelijks Gloria en Credo. Do Prefatie v. d. Allerh. Maagd (invullen: En U om do ten Hemelopneming). Kleur: Wit. ZONDAG 18 Aug. Dertiende Zondag na Pinksteren. Mis: Respice. 2o gebed v. h. octaaf van Maria's ten Hemelopneming; 3a v. d. H. Agapitus, Martelaar. Prefatie v. d. Allerh. Drieëenheid. Kleur: Groen. De belofte van Christus (dc hemel) wordt vervuld in hen, die in Christus gelooven. (Epistel). Daarom vragen wij aan God, dat Hij neerziet op Zijn (nieuw) Verbond (In troïtus; Graduale) cn ons geven wil ver meerdering van geloof (Gebed). Een ge loof, zoo sterk als dat der tien mclaatschen, die zonder nog genezen to zijn, op weg gin gen om zich te verboonen aan do pries ters (Evangelie). Vertrouwende, dat ons ge loof ons gezond zal maken, naar de ziel, brengen wij ons Offer, dat, naar wij hopen, God welwillend zal aanvaarden (Offerto rium; Stilgebed). Wetend, dat het geloof moet leven door dc hoop en vooral door do liefde, bidden wij dat het Brood, dat God ons gegeven heeft in de H. Communie, ons vertrouwen op de vervulling dor belofte zal versterken en bovenal in ons zal doen aan groeien de liefde. (Gebed). MAANDAG 19 Aug. Mis v. d. H. Joannes Eudes, Belijder: Os Justi (eigen gebed) 2e gebed v. octaaf. Joannes Eudes, door Z. H. Paus Pius XI heilig verklaard in 1925, werd in het jaar 1601 in Normandië geboren. Op 25-jarigen leeftijd priester gewijd heeft hij, na herstel van zijne gezondheid, als missionaris vele bisdommen en provincies doorgereisd en bracht hij op zijne missietochten zeer ve len tot oprechte bekecring. Bij dien zielen- arbeid werd hij overtuigd van de noodza kelijkheid van eene parochie-geestelijkheid. Daarom stichtte hij op den feestdag van Ma ria Boodschap in het jaar 1643, onder de Namen van Jesus en Maria, eene Congre gatie (de Eudisten) ter opleiding van secu liere priesters. In verschillende bisdommen opende hij seminaries, ingericht volgéhs do voorschriften van dc Kerkvergadering van Trente. Om zondaressen weer terug te bren gen tct een degelijk christelijk leven slicht te de heilige eene Congregatie voor vrou wen, welke hij noemde. „Zusters van O. L. Vrouw der Liefde". Hij is ook geweest de groote promotor en propagandist van de godsvrucht tot het Onbevlekt Hart van Ma ria. Dc heilige Joannes stierf 19 Augustus 1680. DINSDAG 20 Aug. Mis v. d. H. Bernar- dus, Belijder en Kerkleeraar: lu medio. 2e gebed v. h. octaaf. De H. Bernardus, schrijver cn prediker, apostel en hervormer, meester van 't geeste lijk leven, is één der grootste sieraden van Christus' II. Kerk. Hij wordt genoemd „dc honigvloeiehde lccraar" omdat hij over Jo- sus en Maria (over wie zijne geschriften vol staan) in zulke liefelijke en ontroerende bewoordingen geschreven heeft. Bernardus stierf onder Maria's bescherming den 20en Aug. 1153 onder het octaaf van Maria's ten Hemelopneming, als- Abt van Clairvaux. WOENSDAG 21 Aug. Mis v. tl. H. Joanna Francisca Fremiot de Chantal, Weduwe: Cogncvi. 2e gebed v. h. octaaf. De heilige van dezen dag was als ge huwde vrouw een toonbeeld van echtelijke deugd. Alles deed zij om het leven van ha ren gemaal, Baron dc Chantal, te veraan genamen en wijdde hare zorgen aan dc op voeding harer kinderen. Weduwe geworden, (haar gemaal werd op ecu jacht door een kogel der jagers doodclijk getroffen) be steedde zij haren tijd aan cle opvoeding der kinderen, aan het gebed cn huiselijken ar beid. Een voorbeeld was zij van christelij ke naastenliefde. Zoo had zij steeds bij zich aan huis een zieke, aan wien zij alle, ook de nederigste diensten bewees. Door de voorzienigheid Gods kwam zij onder de lei ding van den H. Franciscus van Sales, die haar geheel naar zijn geest vormde en haar zoo geschikt maakte tot stichteres van de Orde der Zusters van Visitatie. DONDERDAG 22 Aug. Octaafdag van Maria's ten Hemelopneming. Mis: Gaudca- mus (als op 15 Aug). 2c geheel v. d. II.H. Tiniotheüs, Hippolytus cn Symphorianus, Marlelaren. ..Maria heeft liet beste dool verkoren, dat haar niet zal ontnomen worden in eeuwig heid"'. (Communio). VRIJDAG 23 Aug. Mis v. d. H. Philippus Benitius, Belijder: Justus. 2c gebed en laatste Evangelie v. d. Vigilie v. d. II. Bartholomeüs. Geen Credo. Dc gewone Pre fatie. Als dc II. Mis v. d. Vigilie gelezen wordt: Ego autem. Geen Gloria. 2o gebed-v. d. H. Philippus. Geen Credo. Gewone Prefatie. Kleur: Paars. Philippus hoorde eens in het klooster der Dienaren van Maria (Scrvieten) in zijne ge boortestad Florence do volgende woorden uit oen Epistel: „Philippus- ga heen! en houd u bij dezen wagen". Onze heilige paste die woorden op-zich zeiven toe en zag daar in. zijne roeping tot de - Sorvicten-Orde. Als eenvoudig leekebroedcr liet dc goe-1 in wetenschap onderlegde. Philippus zich opnemen. Maar langzamerhand klom hij lot hoogo waardigheden, nadat hij uit gehoor zaamheid zich tot priester had laten wij den. Hij werd zelfs Generaal der Orde. Hij onderscheidde zich door een bijzondere godsvrucht tot dc' zeven smarten der Moe der Gods. Als Generaal doorreisde hij vele lauden en maakte overal zeer vele bekeerin gen. Philippus s'fierf in ZATERDAG 21 Atig. Feestdag v. d. H. Barthclcmeüs, Apostel. Mis: Mihi autem. Prefatie v. d. Apostelen. Kleur: Rood. üe II. Bartholomeüs predikte niet lang na de Nederdaling v. d. H. Geest, over de Apostelen in Indië en Armenië. Verbitterd cm de bekecring van koning Polyinius, diens gemalin cn van twaalf sleden, hitsten do heidenschc priesters den stadhouder Astya- ges op, om den verafschuwden Apostel te dooden. Bartholomews- werd gevangen ge nomen en waarschijnlijk heeft.men hem do folteringen doen ondergaan van levend ge- .vild cn daarna gekruisigd te worden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 7