Ufcéc) He u kena e h e i me n E LASTER EN KWAAaSPREKEN. Neen, we willen geen onware dingen zeggen van onze medemenschen. Las ter is in ons aller oogen verachtelijk. Maar. vertellen we de zoogenaamde waarheid niet al te gretig? Is er nu wel zooveel verschil in als we met genoe gen de zwakste zijde van onze mede menschcn belichten en zijn fouten en gebreken uit te pluizen, om er onze af keuring en verfoeiïng over uit te stor ten? ia, laster is kwaad van anderen ver tellen dal niet waar is, kwaadspreken is kwaad vertellen, hetgeen waar, doch niet bekend is. Maar zijn wij er wel zoo zeker van, dat wij de waarheid weten? Kan iets wat wij afkeuren, niet gebeurd zijn met dele bedoelingen? Kunnende omstan digheden bij een slechte daad niet zóó overweldigend zijn geweest, dat er méér reden is tot medelijden dan tot verachting? Hoe zouden we ten op zichte van ons-zelf oordeelen als we in dezelfde omstandigheden verkeerden? Ach kwaad kan nóóit goedge keurd worden want wat zwart is kunnen we onmogelijk wit noemen, maar een beetje mild oordeelen, als men ons kwaad vertelt. De verteller e voorzichtig op wijzen, dat het nie mand voordeel doet de kwade kant van eenander te zien en dat het edeler is, het stilzwijgen te bewaren als we niets anders te vertellen hebben, dan de ondeugden van onzen medemen schen op te sommen. Ziedaar wat we doen kunnen en. moeten! TRIX. TWEE ZOMERJURKJES, No. 311. Men ziet zooveel gebloemdé japon nen dezen zomer, dat het bijna chic is effen kleeding te dragen. Wat zoudt ge zeggen, lezeres, van dit aardige mo del van naturel shantung met omboor ding van den ze. :i en verdere garnee ring in helder rood? De bolero is van rood bedrukte shantung met een kraagje van de effen stof. No. 312. Een japon van witte crêpe. Het rokje is rondom gepliseerd met eenige va riatie in het voorpand. Het lijfje heeft, behalve een omboording van den kraag met lichtblauwe stof, een in drie kleuren aangebrachte appliquatie- versiering op het voorpand. Het uit .n kraag komende lint gaat op de borst door twee splitten, die met blauw omboord zijn. VACANTIE-JURKJES. Frissche, fleurige, lichte stofjes, die onverschietbaar zijn, zijn bij uitstek ge schikt om vacantie-jurkjes van te ma ken voor onze kleine kleuters. Geruite ephyr, linnen, gebloemde mousseline, shantung, becjrukte cretonne, al deze stofjes zullen hun doel niet missen a's ge ze aanwendt, voor 't maken van meisjesjurkjes. Wat kunnen zc er snoezig uitzien, die kleine meiskes en juist als ze geen „vreeselijk mooie, Zondagsche jurk" aan hebben zijn ze het aardigst! Zc moeten toch weten dat 't vacan- tie is en daarom moet moeder zorgen voor werkelijk ideale vacantie-klee- ding. Er zijn van die echt kinderlijke patroontjes onder de licht-echte en wasch-echte stofjes en uw kind zal zich niet behoeven te ontzien en U zult zich niet ergeren over al te spoedig verschieten en onfrisch worden. Voor de allerkleinste meisjes nemen we b.v. een eenvoudig speeljurkje van geruite zephyr, allereenvoudigst ge garneerd met een afstekend biesje langs hals en pofmouwtjes. Een linnen jurkje in sprekende tint, bestaande uit d lijfje met plooirokje is ook altijd aardig. Als de kleur der stof b.v. staal blauw is, afgezet met vuurroode stik sels of veterband hebt ge reeds een vroolijke combinatie ook eenige geplis- seerde of ingehaalde strookjes op een eenvoudig glad rokje, geeft een jeugdig en vlug effect. Voor een frisschen of donkeren dag is een wol mousseline jurkje een uiterst ideale dracht. De kleintjes zien er zo- mersch en luchtig uit, maar zijn toch voldoende gevrijwaard voor wind of koude. EEN JACKET-ENSEMBLE, No. 313. Ze staan nu volop in het teeken der mode, deze aardige japonnen-met-een- jasje. Men kan ze ten allen tijde dra gen, zoowel 's morgens als 's middags, tenzij het model te ingewikkeld is of het jasje tot de lengte van een drie kwart mantel is uitgegroeid. Bijgaand model is van crêpe de chine, oranje odrukt op ivoorkleurig fond. Het lijfje der japon is effen ivoor kleurig en heeft onder de halsopening een grooten strik; het jasje langs de. zoomen een breede strook oranje. VRUCHTENSAP-PUDDING. Breng aan de kook 6 d.L. sap van perzikken in blik. Vermeng een kwart van een kopje suiker^ 4 tafellepels maizena en een mespunt zout. Doe er wat van het heete sap bij en roer tot een pasta. Deze doet men over in een dubbelkoker en giet er nu al roerende langzaam de kokende vruchtensap bij, totdat een en ander stijl begint te wor den, Doe dan dc deksel er op en laat minstens 15 minuten koken, waarna men het eenigszins laat afkoelen om er een kopje vol van dc fijngesneden vruchten bij te doen. Daarna af la ten koelen en overdoen op een scho tel. Serveeren met geslagen room. PIER-PROMADE. Zoo dood als cle spreekwoordelijke pier is, zoo levendig is die welke zich hier in Scheveningen zeewaarts uit strekt en zijn hooge stelten pootje- baadt bij regen en zonneschijn. Het seizoen is volop gaande; van heinde en ver komen reizigers om van zee, lucht en water te genieten. of van de vele dancings, die aan oi achter den boulevard hun deuren wijd open hou den voor hen die van foxtrot en tango houden, op de maat van vermaarde jazz- of tangobands. Wie van den film houdt, kan naar Seinpost gaan en cabaretkunst vindt men uitstekend vertegenwoordigd in de gezellige vroe gere Kurhausbar. In de groote zaal van het Kurhaus voeren Dr. Peter van Anrooy, Weisbach of Neumarck het Residentie-orchest aan. De onsterfe lijke symphonieën van klassieke en moderne meesters ruischen over de hoofden der aandachtige menigte; bui ten ziet men de eindelooze water vlakte in den rooden glans der in zee verzonken zon. De bekende zangeres Mia PT.enburg zong er met 't orchest Mahlers „Lieder eines fahrenden Ge sellen" en men kon er den groo ten Kreisler op z'n vedel hooren spe len a raison van vijf gulden per plaats, zonder onderscheid van rang. Al deze genoegens hebben een be paalden kring van aanhangers, maar al deze aanhangers hebben bovendien nog één enkel genoegen gemeen. Dat is de Pier-promade De wandeling op de- pier 's mergers om elf uur, half twaalf, op en neer, op en neer, met ondertusschen het genot van het kopje koffie op de terrassen van de rotonde, als het ware midden op zee. Het is zoo'n voldoening op een der vele ban ken te zitten en de menigte te zien voorbij trekken. Een meneer met een scheeve neus, een ander met een nieu wen hoed en een derde met een krant onder den eener. arm, een mooie vrouw aan den anderen. Mooie vrou- per met lange mouwen, die niet zel den van een sjaal van dezelfde kleur vergezeld gaat. Velen Inopen bloots hoofds, maar de meesten dragen een klein stroohoedje met neergebogen randje. Een paar uur later echter, te gen den tijd van het kopje koffie, ver andert het aspect der klecding. Nu geen jumper^ meer of wcHen rokken, maar lichte japonnen van crêpe de chine, pongee of toile de soie. Ook ko men nu d.e genoegeliike jasjes te voor schijn, nu eens geheel e.ffen blauw, groen, rood of geel op een witte japon, dan vzeer als onderdeel van een com plet, dus uit dezelfde stof als de rok en met blouse van contrasteerende kleur. Zoo ziet men bijvoorbeeld com binaties van cm witte rok en jasje, waarbij een helder blauwe hemdblouse gedragen wordt. De meeste rokken zijn 's morgens nog recht geheel ge pliseerd of voorzien van een paar stolpplooien. Veel gebloemde stoffen ziet men ook en jumpers en jasjes, af gezet met een kieurige bies en gegar neerd met een kraagje in dezelfde kleur ais deze bies. Dikwijls bewon dert men elegante jonge figuren, die de kleur-com'oinatic tot zelfs in de schoenen en de parasol hebben door gezet. Den g'eheelen voormiddag kan men zeer goed laaggehakte schoenen dragen. Sjaals ziet men veel, schouder doeken erg weinig Tot nu toe is de zomer zeer spaarzaam geweest met mooie dagen, maar als de zon er is dan komen ook dadelijk de parasols voor den dag. Het is aardig al die fees telijke schermen voorbij te zien gaan, de een al mooier dan de ander. Na tuurlijk zijn ze allen zeer klein, nel als de paraplu. Er zijn vele gebloemde bij en andere overtrokken en vol kunstige bewerkingen met voile of tulle Over de balustrade geleund heeft men een heerlijk overzicht van hel strand, met z'n spelende kinderen in strandstoelen soezende of met. elkaar babbelende moeders, Verder op ziet men het afgesloten gedeelte waar ge baad wordt. Dit is het luilekkerlar. der zwemmers; lekker zwemt men de aanspoelende golven lui ligt men in de zon op het strand om de huid bruin te laten stoven. Men ziet er eer keur van aardige zwempakjes, waarbij vooral opvalt, dat vele costuums reeds voorzien zijn van een iasje, zooals dat zoowel hier als bij de straatkleeding thans mode is. De meesfe complets wen, ja, die ziet men hier vele. En al zijn somrn! goed beschouwd ook heelemaal niet mooi, zij lijken het althans, doordat ze zich zoo flatteus mogelijk wisten te kleeden. Dat is een kunst, die men hier leert verstaan. 's Morgens meer in de vroegte ziet men op de pier vooral sportieve pak jes dragen: een gepliseerde rok van beige, blauwe, groene of roode wollen stof, waarop een aardige frissche jum hebben een donkere tint met een paai streepen of andere ornamentatie op het lijfje, benevens een ceintuur; in zoo'n geval heeft het jasje als grond toon de kleur van genoemde ornamen tatie. Door de opkomst dezer jasjes zijn er natuurlijk veel minder lange badmantels. Buitenlandsche gasten ziet men van den strandpyama gebruik maken. Het jasje van zoo'n pyama is zóó, dat het tevens bij het zwempak aangetrokk© kan worden Het nieuwe gebreide wo len zwempak schijnt een greote toe komst tegemoet te gaan. Het is van een effen kleur en sluit stevig om het lichaam, v/aardoor het zoowel nat ais droog steeds een goeden vorm be waart. Natuurlijk ziet men ook op het strand de bekende Amerikaanschfe matrozen mutsjes, ^aar voorn nfielijk in wit of passend bij de kleur van het costuum. Aardig ziin verder de groote Mrandtasscben van c tonne voerd met rubber; zc zij-, -n e vroolijkste kleuren bedruk', en men bewaart allerlei strardbenoodigdhecen in, de kleurige rubberschoener, de gelakte houten sandalen, een zakdoek, wat geld of snoeperij en een handdoek. ORDE EN REGELMAAT, In de maatschappij zoowel als in het huisgezin benooren orde en regel maat tot de noodzakelijksche belan gen, welke leiden tot instandhouding en bloei. De voornaamste factoren om tot een goede ontwikkeling te gera ken, zijn orde en vastgestelden regel. Om hu mede te werken tot de bevor dering ervan, moeten de opvoeders van het kind, zich een gewoonte eigen maken, welke tot een goed voorbeeld strekt. Zij kunnen niet vroeg genoeg be- v'-r-en het kind een idee van orde bij te brengen door hetzelf verantwoor delijk te stellen voor de zaken uit zijn kleine wefeld. Juist, de dagelijks .terugkeerende kleinigheden, zooals speelgoed netjes opruimen en op de daarvoor bestem de plaats brengen, hoed of pet ophan gen, handen wasschen voor iederen maaltijd; voor het slapen gaan de kleertjes netjes opvouwen, schoentjes naast elkaar zetten, tanden poetsen enz., enz. 't Is oneindig veel makke lijker een kind goede gewoonten bij te brengen, dan ze slechte af te lee-. Bij sommige kinderen kost het den opvoeders soms eindeloos veel moeite en geduld, doch wie volhard zal over winnen. Het goede voorbeeld doet veel, maar niet alles. Telkens moet het kind aan zijn plicht herinnerd worden, doch nooit mag een toon van wrevel en ongeduld den overhand hebben.) Met zachtheid en beleid wint men ':n 't algemeen véél meer dan met bruusk heid. Het kind zal dan gehoorzamen, maar een gevoel van boosheid en on- i< wil zal hem somtijds vervullen en waar het nog te jong is om te begrij pen, dat dit alles geschiedt- voor zijn bestwil, zal het eerder een wrok gaan koesteren tegen zijn strenge opvoe- m ders. En dan is alles vergeefsche moei' te. Als een kind gehoorzaamt met een verbitterd en morrend hart, zal het vermoedelijk zijn eigen zin doen als er niemand is om hem te verbieden. Maar als een paar vriend cliike c vragen en een zachte stem iets beveelt niet weifelend of half, maar dringend en onontkoombaar, dan is het kinder hartje gewonnen en zal ten laatste dc mond niet meer behoeven gebieden, zullen de oogen voldoende zijn om hem aan zijn plicht te herinneren. Is dit eigenlijk met ons, volwassenen ook niet zoo? Komt het er niet méér cp aan hoe het verzoek gedaan wordt, dan welk verzoek het is? Vriendelijkheid, zachtheid, overwint het meest ontoegankelijke hart ADèLE.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 6