De nieuwe kerk aan den Driesprong te Wassenaar 20ste Jaargang WOENSDAG 14 AUGUSTUS 1929 No. 6257 DAGBLAD VOOR LEIDEN EN OMSTREKEN LEIDEN Bureaux: PAPENGRACHT 32 ONDERWIJS LETTEREN EN KUNST DE ABONNEMENTSPRIJS bedraagt bij vooruitbetaling Voor Leicten 19 cent per week f 2.50 per kwartaal j onze Agenten 20 cent per week f 2.60 per kwartaal Franco per postf2.95 per kwartaal flet Geïllustreerd Zondagsblad is voor de Abonné's ver krijgbaar tegen betaling van 50 ct. per kwartaal, bij vooruitbetaling. Afzonderlijke nummers 5 cent, met Geïllustreerd Zondagsblad 9 cent. Dit blad verschijnt eiken dag, uitgezonderd Zon- en Feestdagen I TEL. INT. ADMINISTRATIE 935 - REDACTIE 15 GIRONUMMER 103003 POSTBUS No. 11 DE ADVERTENTIEPRIJS BEDRAAGT: Gewone advertentiën 30 cent per regel Voor Ingezonden Mededeelingen wordt het dubbele van het tarief berekend Kleine advertentiën, van ten hoogste 30 woorden, waarin betrekkingen worden aangeboden of gevraagd, huur en verhuur, koop en verkoop f 0.50 Dit nummer bestaat uit drie bladen Morgen, Feestdag van de Ten- hemel-opneming van Maria, zal „De Leidsche Courant" niet ver schijnen. V Een feestdag. De Kerkelijke Overheid heeft van vele feestdagen de verplichting om ze als Zon dag te vieren opgeheven. De 15de Augustus, één der Maria-dagen in het Kerkelijk Jaar, is als Zondag blij ven bestaan. Zoo is 't dan morgen voor ons allen, Ka tholieken, een feestdag, waarop we ons niet gelijk Martha in het Evangelie (van morgen) bezorgd en bekommerd maken over vele zaken, maar dien wij vieren als Zondag; waarop wij ons allen verbeugen in den Heer, zooals in het begin van de H. Mis in de introïtus wordt gebeden: „Ver heugen wij ons allen in den Heer, dezen feestdag vierend ter eere der Maagd Ma ria". Eén Maria-dag is Zondag gebleven. En deze moge nu ook door alle katholieken, als Christelijke Zondag worden be leefd De Maria-vereering is den Katholieken ■door alle eeuwen heen imrig-dierbaar ge weest! Voor den Katholiek is de gedach te aan Maria even innig vereenigd met die aan Jezus, als de twee naturen in Christus; zegt Benson in een zijner werken. Als niet-Katholieke Christenen ons daar van een verwijt maken, dan schijnen zij niet te begrijpen, dat alle eej, die wij aan Ma ria geven, ten doel heeft, onszelven te ver eenigen met de „gezegende vrucht van haar schoot", Die zij tot ons uitstrekt als het Kind harer Vreugde of als den Man van Smarten. Alleen degenen, die twijfelen aan de Godheid van Christus of althans betref fende dit leerpunt niet heel goed onder legd zijn, zouden Christus kunnen verwar ren met Zijn Moeder, den Schepper met Zijn schepselDe Koninklijke Moeder weg te banen van de treden van den Goddelijken troon, opdat zij niet te veel eer zou ont vangen dat is toch wel een vreemde ma nier om de vriendschap te zoeken van den Goddelijken Zoon.... Onze bedoeling is echter niet, vandaag een apologie te geven van de Katholieke Maria-vereering. Wij willen de aandacht Bpannen op den feestdag van morgen, een Maria-dag, een Zondag! V Het getuigenis der jeugd. Zooals bekend, zullen op 1 September in een zevental plaatsen van ons land Jeugd dagen worden gehouden van de Katholieke mannelijke jeugdorganisaties. De „Maasbode" schreef naar aanleiding van deze Jeugddagen in een artikel, dat het houden van deze Jeugddagen een verheu gend verschijnsel is. De reden tot deze verheugenis, aldus het blad, ligt in drie feiten, welke te zamen aan de Jeugddagen zullen geven hun ka rakter en him belang. Déze feiten zijn: Met deze jeugddagen treedt onze jeugd organisatie als geheel naar buiten, gaat zich vertoonen in het oog van het groote publiek En daarin steekt zeker veel goeds. Op de tweede plaats zal onze jeugdor ganisatie den dag van 1 September naar buiten treden in massa. Op de derde plaats zullen onze jongeren Daar buiten treden tot een getuige nis. Pastoor de Grijs heeft eenige weken ge leden dat getuigenis nader omschreven en wel aldus: «De leiders wenschen eene demonstra tie niet allereerst van het getal, maar van den geest, niet van de massa vooral, maar van wat er in die massa leeft. De jonge christenzielen zullen zich uit spreken over wat die zielen in haar diep te beweegt en beheerscht. Daarom zal deze demonstratie gesteld worden in het teeken van Christus' Koningschap over de jeugd, over him jeugd Christus als Koning willen dienen, niet omwikkeld van allerlei sociale en poli tieke gedachten en buiten hun eigen le ven nog vallende strevingen, maar, een voudig en eerlijk uitgedrukt in het eigen jonge christenleven, dat Koningschap er kennen door eenvoudige persoonlijke dienstbaarheid aan Hem, en daarvan openlijk getuigen met het enthousiasme der jeugd, met de opvlammende kracht van den jongen man, dat moet uitspette- ren dien dag uit hunne jonge zielen als het vuur in de smidse onder het hame ren van den meester". Christus Koning over de jeugd, „eenvou dig en eerlijk uitgedrukt in het eigen jon gen christenleven"! In onzen tijd, waarin ook zoovelen onder de Katholieke jeugd zijn aangetast door een zinnelijk materialisme, dat als 'n kanker in hun ziele-leven invreet, een heerlijk ideaal! In heel de christelijke zedeleer onder drukt het bovennatuurlijke, de deugd, niet het natuurlijke, maar wordt het natuurlijke opgeheven en geadeld. De Katholieke jeugdorganisatie wil de levensdrang en le venslust, de levensvreugd en levenslaoh de jeugd niet ontnemen geenszins! Zij wil deze, voorzoover zij voortkomt uit de na tuur, volkomen ongerept laten; zij waar deert deze, door God aan de jeugd geschon ken, eigenschappen. Zij wil die echter leiden in goede richting, op heffen in het licht van 's menschen doel. Daarvoor zal naar buiten en in massa worden getuigt op 1 September. Maar daarvoor kan a 11 ij d worden ge tuigd, zij 't dan ook niet in massa en slechts voor beperkten kring, door ie plaatselijke en parochiale Katholieke jeugdorganisaties zelf. Daarvoor getuigt d e w ij z e van ontspan ning en feest vieren. Daarvoor getuigt een gezamenlijke en devote godsdienstoefening. Dasurvoor getuigt sen algemeens n. Com munie. Zulk een getuigenis van de jeugd strekt de jeugd zelf ten zegen in hun karakter vorming; zal velen der ouderen tot 'n ern stig nadenken stemmen! Een schorsingskwestie te Oudewater. Onmiddellijk na de beëediging als raadslid geschorst. Onmiddellijk nadat zij was beëedigd als Raadslid is te Oudewater mevr. Ritman- van Rhijn op voorstel van B. en W. als raadslid geschorst op grond van artikel 26 eerste lid der Gemeentewet (leveranties aan de gemeente door haar echtgenoot vanaf den datum der toelating als Raads lid). De voorzitter vroeg na de gevallen be slissing mevr. Ritman de vergadering te willen verlaten aan welk verzoek zij aan stonds gehoor gaf. De voorzitter deelde daarna mede deze aangelegenheid verder te zullen onderwer pen aan het oordeel van Ged. Staten. Het hoogste honorarium der wereld niet geaccepteerd! De beroemdste levende tenor, Richard Crooks, kreeg eenige dagen geleden van een filmonderneming in Hollywood een aan bod van 200.000 gulden voor een medewer king gedurende drie weken. Dit honorarium is het hoogste, hetwelk een kunstenaar tot nu toe aangeboden werd en het overtreft verreweg dat van Schalja- pin en Titta Ruffo, die, zooals bekend is, medewerken aan den toonfilm, evenals dat van Chaplin, J arm inga, Pïckford en Carbo. Desniettemin heeft Crooks het aanbod van de hand gewezen, omdat de toonfilm zich niet met zijn artistieke overtuiging laat vereenigen. De parochiekerk van „De Goede Herder" te Wassenaar in den tegenwoordigen toestand. Hét schildérach'f witte staikerkje, zoo vredig gelegen tutWAen hle bosscher; aan den Driesprong te Wassenaar, gaat ver dwijnen. Morgen wordt de eerste steen ge legd voor het nieuwe Godshuis. Velen zul len het betreuren, dat het landelijke bosch tempeltje met het rieten dat, waarin de Goede Herder zoo dikwijls zijn schapen en lammeren ter kooi heeft opgeroepen, moet worden afgebroken en die velen zijn juist degenen, die of niet tot de paro chie behooren en zoon kerkje „wel aar dig" vinden, of die buitenissige ..buiten lui", die zelf in een paleis resideeren, maar de bewoning van landelijke schilder achtigheid aan anderen overlaten. Afge zien nog, dat het tegenwoordige kerkje bedenkelijk in verval raakt, gaat het toch niet aan zelf in een wijdsche villa te wo nen en O. L. H. een troonzaal te geven in een koeienstal. Het denkbeeld, wat de architecten, de heeren A. en ir. Jan v. d. Laan te Leiden, bij het ontwerp voor de nieuwe „Goede Herder" heeft geleid, en welk denkbeeld in het plan zoo prachtig tot uiting is ge komen, was een kerk te bouwen, die, pas send in de boschrijke omgeving, tegelijker tijd een voornaam aanzien hebben zou. De kerk moest tusschen de rijke „buren" met hun prachtige villa's, een steenen propa ganda worden voor de Katholieke Kerk. De opzet van het geheele complex van kerk. toren, pastorie en andere bijgebou wen, kenmerkt zich door een schoone en rustige eenvoud. Men moet het complex in zijn samengroeiing bezien: het hooge kerkgebouw zelve, met de kalme-raémver deeling, in een bijna nuchtere eenvoud; de ranke, 40 M. hooge klokketoren met, bo ven de galmgaten voor de groote klokken, ronde openingen voor een carillon; de pastorie, nog steeds landelijk, maar thans van een geriefelijke landelijkheid. Het ge heel is een voorbeeld van evenwichtige schoonheid, modern en toch voortbouwend op de tradities va-n vroeger eeuwen, zon der opvallende detail-versieringen, die de aandacht van de groote lijnen trachten af te leiden. De kerk ligt met haar voorgevel aan de Stoeplaan, met links de pastorie, rechts de toren en de kosterswoning. Achter de kerk ligt de processietuin met middenop een vast rustaltaa-r en rondom omringd dooT boschjes. De kerk bestaat uit één groot schip 46 M. diep en 16 M. breed, met aan weers zijden processiegangen, en biedt plaats voor ongeveer 750 geloovigen. Het pries-^ terkoor is zeer hoog gelegen, het altaar zal een ciborium-altaar zijn. Links en rechts komen zij-altaren, een ambo aan iedere zijde voor de aflezing van het evangelie en het epistel, en een preekstoel. Het zangkoor bevindt zich niet, zooals gewoonlijk, hoog-achter in de kerk, maar in een uitbouw rechts van het altaar, een trede hooger dan de vloer van het pries terkoor. Aan den overkant daarvan is een zelfde ruimte uitgebouwd voor kinderkapel. Met den bouw van de kerk zal zoo spoe dig mogelijk worden aangevangen. Het klinkt wel vreemd voor een Godshuis in Wassenaar's villapark, maar de toren zal zeker nog niet wordon opgericht, want er is geen geld, en de nieuwe pastorie zal er voorloopig nog niet komen, want er is geen geld. Ter gelegenheid van het zilveren priesterfeest van Pastoor Meij- sing zal den jubilaris een bouwfonds wor den aangeboden de pastoor wilde geen ander geschenk dan een geschenk voor zijn kerk en daarvan hoopt men het kerkgebouw zelve te kunnen optrekken. Ter gelegenheid ook van dit feest zal mor gen de eerste steen worden gelegd, diep in den bodem, waarin do fundamenten nog moeten worden uitgegraven. Dit. is in af wijking van de gewoonte, om de „eerste steen" te leggen, wanneer ©en gedeelte van de muren reeds is opgetrokken. Maar het gewone is juist ongewoon, want het idee „den eersten steen leggen" is geheel verloren gegaan. Het oude gebruik wordt bij de plechtigheid te Wassenaar in eere hersteld: de eerste steen de vroegere karnsteen van de boerderij „De Drie sprong" wordt in den grond neergelsu- ten, daarop worden de fundamenten opge trokken. Het zal voor pastoor Meijsing morgen een dag van groote voldoening zijn, wan neer de eerste steen van zijn kerk wordt gelegd. Vele moeilijkheden (vooral finan- cieele) zijn reeds overwonnen, maar zware zorgen blijven bestaan. Daarom mogen wij met eenige vrijpostigheid tot slot vermel den, dat het giro-nummer van paatoor Meijsing is: Wassenaar 50867. Een plaqette van de nieuwe kerk.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 1