UIT DE RADIO-WERELD
WEEK-END
LIED VAN DEZEN TIJD
'er!
Programma's voor Zondag 11 Augustus.
ivrtJff i 1 v e r s u m, 293 M. (N a 6 u u r1071 M.)
8.25—9.20 N.C.R.V. Morgenwijding.
i
edj
10.0012.00 K.R.O. Golfl. 1071 M.: Hoog-
is in de Kerk van het H. Hart te Heer-
2.30—1.30 K.R.O. Concert door het K.R.
eimJo.-Trio.
I.30—2.00 K.R.O. Literair halfuurtje over
ho Bezuiden de Moerdijk".
2.002.30 K.R.O.-uitzending.
2.304.00 K.R.O. Middagconcert uit „Ar-
is". Fanfarecorps.
4.00—5.00 K.R.O. Ziekenlof.
5.50 N.C.R.Y. Kerkdienst.
7.308.00 K.R.O. Causerie over „De Rus-
ische Religieuze Gedachte".
8.01S.10 K.R.O. Praatje door den K.R.O.-
a njroorzitter.
8.10—10.45 K.R.O. Concert. Orkest en vo
ile solist.
10.45—11.00 K.R.O. Epiloog door het Klein
loor.
Huizen, 1875 M.
9.00 V.A.R.A.-uitzending.
II.30 V.P.R.O. Kerkuitzending.
12.00—12.30 A.V.R.O. Lezing door .T. .T.
:una over: Suriname en haar bevolking.
12.302.00 Concert door het A.V.R.O.-
[wintet.
2.002.30 A.V.R.O.-Tooneelhalfuurtje.
2.303.00 Zang door Aart Gremmé: tenor.
den vleugel: G. Yerhey. Intermezzo:
..'ïio-soli door G. Verhey.
3.00 Kurliaus Scheveningen. Matinee door
jfc Residentie-Orkest. Mevr. G. Stotijn-
lolenaar: zang; Richard Glass:piano.
4.305.00 Gramofoonmuziek.
7.308.00 A.V.R.O. Gramofoonmuziek.
S.OOTijdsein, pers- en sportber.
8.15 Ivurhaus Scheveningen. Residentie-
S°e )rkest. Riele Queling: viool. In de pauze:
leclamatie door Louis Saalbom. Ka afloop
uiiji all het concert: Gramofoonmuziek.
12.00 Sluiting.
oi
lijve
:eke:
id
opg
ocdi!rl
ikK
ilott I"1
geel
ove r
Daventry, 1554 M.
3.50 Concert. Kwintet.
5.20 Concert.
5.50 Engelsche welsprekendheid^
6.05—6.35 Bach's Kerkcantate No. 179.
8.05 Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheidsoproep.
9.10 Nieuwsber.
9.25 Concert. Her-uitzending van Brussel.
10.50 Epiloog.
„R a d i o-P a r i s", 1725 M.
12.20 Religieuse causerie en gewijde mu-
ltifl iek.
°Se 1.05 Gramofoonmuziek.
:hte 4.50 Gramofoonmuziek.
6.50 Gramofoonmuziek.
ruii>| 8.35 Orkestconcert.
11.20—12.15 Concert. Zang en spreekkoor.
12.20 Her-uitzending van Berlijn. Daarna
ot. 2.50 Orkestconcert,
goii 4.20 Her-uitzending van Berlijn.
oi 8.35 Concert, Orkest, zang- en spreek-
nd( coor. Daarna: Kamermuziek door Trio.
fervolgens tot 12.20: Dansmuziek.
ZeeseD, 1635 M.
6.50S.20 Concert.
9.20 Morgenwijding.
11.20 Orgelconcert..
12.20 Concert, zang en toespraak.
1.20 Orkestconcert.
2.20 Voorlezing.
2.50 Gramofoonmuziek.
3.50 Sprookjes.
4.10 Festspiel. Kinderkoor, orkest,
ipreekkoor, turnvereen. en toespraak. Daar-
ideija; Orkestconcert en declamatie.
6.35—S.10 Lezingen.
8.20 Concert. Orkest, koren en solisten.
j Daarna tot 12.50 Dansmuziek.
vi
2 rati
klc.
Langenberg, 473 M.
7.508.50 Orkestconcert.
9.25—10.20 Evangelische morgenwijding.
Brussel, 503 M.
5.20 Dansmuziek.
6.50 Gramofoonmuziek.
8.35 Concert. Vocale- en instrumentale
ui lolisten.
brie 9-20 Orkestconcert m. m. v. vocale solisten.
Hamburg, 421 M.
Uitz. van het concert aan boord van het
idei i-s- „Resolute".
7.25 Morgengroet en Orkestconcert.
9.35 Morgenwijding.
12.20 Her-uitzending van Berlijn.
1.25 Orkestconcert.
2.20 Orkestconcert.
jlleJ 4.50 Mandoline-concert.
6.30 Orkestconcert.
E. V.05 Her-uitzending van Berlijn.
8.20 Her-uitzending van Berlijn.
10.50 Orkestconcert.
Programma's voor Maandag 12 Aug.
Silver sum 298 M. Na 6 uur 1071 M.
ge (Uitsl. NCRV-uilzendingen),
ecl n.OO—11.30 Ziekendienst.
12.301.45 Orgelconcert.
4.005.00 Ziekenuurtje.
5.006.30 Gramofoonmuziek.
6.307.00 Lezing over „De psychologie
van het vers".
7.008.00 Gramofoonmuziek.
8.00 Lezing over „De omroep in dë dagen
van Paulus". Medewerking van hot Dra
per-kwartet (instrumentaal kwartet).
Daarna persberichten.
Huizen, 1875 M.
10.0010.15 Morgenwijding.
12.152.00 Concert door het AVRO-
Kwintet.
2.002.30 Gramofoonmuziek.
2.304.30 Aansl. van het Rembrandt-
Theater te Amsterdam.
5.006.00 Kinderuurtje.
6.016.15. Concert door het AVRO-
Kwintet.
6.15 Radio-tooneel .,Nou!" van Flor.
Westervoort. Opgevoerd door Julia en
Dom. de, Gruyter.
6.30. Voortzetting concert.
6.45 Radio-tooneel: „Verliefd Gchasse-
bas' van Flor. v. Westervoort. Julia en
Dom. de Gruyter.
7.00. Voortzetting concert.
7.157.45 Lezing door J. J. A. de Ridder
over: Relativiteitstheorie van Einstein.
8.019.15 Vocaal- en instrumentaal con
cert. Middelburgsch muziekkorps en Mid-
delburg's Mannenkoor.
9.15. Kurhaus Scheveningen. Het Resi
dentie-orkest. Na afloop: Persberichten en
daarna: Gramófoonmuziek.
12.00 Sluiting.
Daventry, 1554 M.
10.35 Morgenwijding.
11.20 G ramofoonmuziek.
12.20 Concert.
12.50 Orgelconcert.
I.202.20 Orkestcóncert.
4.20 Concert. i
5.35 Kinderuurtje.
6.20 Lezing.
6.35 Nieuwsberichten.
7.05 Piano-recital door Laffitte.
7.50 Concert. Octet. N. Jackson-voor-
dracht.
8.50 Kamermuziek. Irene de Wolo*3i-
meroff, sopraan.
10.20 Nieuwsberichten.
10.20 Aetueele causerie.
10.35 Concert. Militair orkest.
II.20 Dansmuziek.
12.2012.35 Beelduitzending.
„R a d i o-P a r i s", 1725 M
12.50 Gramofoomuziek.
1.25 Vervolg van 12.50.
4.05 Gramofoonmuziek.
6.55 Gramofoonmuziek.
8.35 Concert en zang. Toonecl.
Langenberg, 473 M.
7.207.50 Gramofoonmuziek.
7.508.50 Orkestconcert.
10.3512.10 Gramofoonmuziek.
12.30 Gramofoonmuziek.
1.252.50 Orkestconcert.
5.556.50 Orkestconcert.
8.20 Orkestconcert.
9.10 Concert. Orkest, koor, vocale solist
en spreker. Daarna tot 12.20 Dansmuziek.
Z e e s e n, 1635 M.
6.1012.45 Lezingen.
12.501.15 (jrramofoonmuziek.
I.155.20 Lezingen.
5.20—6.20 Concert.
6.208.15 Lezingen.
8.20 Concert uit Hamburg. Orkest, vo
cale en instrumentale solisten.
9.50 Concert uit Hamburg. Orkest, trio
en declamatie.
10.40 Uitz. v. h# Feestbanket van het
Wereld-Reclame Congres. Toespraken
Daarna tot 12.50 dansmuziek.
Brussel, 508 M.
5.20 Trio-concert.
6.50 Gramofoonmuziek.
8.35 Orkestconcert.
9.20 Orkestconcert.
Hamburg 421 M.
5.20 Orkest concert.
6.20 Vroolijk allerlei.
8.20 Aria's en liederen. Orkest en so
listen.
9.50 Declamatie en orkestconcert.
II.05 Orkestconcert.
SELECTIVITEIT EN GELUIDS-
VORMiNG.
Praag verminkte golflengten en weergave!
Als een toestel aangekondigd wordt als
een ontvanger met „haarscherpe" selecti
viteit kan de weergave nooit natuurge
trouw zijn. Dit klinkt misschien wat
vreemd en kan onaangenaam zijn voor de
fabrikanten, die beide factoren onder de
goede eigenschappen van hun toestel re
kenen, maar het is zoo. Onderstaande
berekingen zullen het onweerlegbaar aan-
toonen.
Selectief wil zeggen, dat verschillende
stations, waarvan de golflengten onder
ling weinig verschillen, zonder elkaar te
storen, ontvangen kunnen worden. Hoe
dichter de golflengten op elkaar zitten,
hoe meer selectief een toestel moet zijn
om ieder station afzonderlijk te kunnen
hooien. Om echter aan te toonen, hoe
dicht de stations bij elkaar mogen zit
ten zonder onderlinge storing te geven,
moeten we de golflengten omzetten in
frequentie (aantal electrische trillingen
per seconde).
VoortplantingssnelheicI der radio-golven.
Golflengte aantal trillingen per secon
de (Frequentie)., of Voortplantingssnel-
heid
Aantal trillingen per seconde (Frequen
tie) Golflengte.
Laten we nu eens een zeer bekend voor
beeld nemen, n.l. Hilversum en Kaluntl-
borg, die resp. met een golflengte van
1072 en 1153 M. werken. Om de frequentie
uit te rekenen maken we twee eenvoudige
deelsommen, n.l.:
3.000.000.000
1072 en
3.000.000.00
1153
(De voortplantingssrielheid der radio
golven is 3.000.0ÜÖ.0Ó0 M. per seconde).
We komen dan op een frequentie van
c.a. 279.000 voor Hilversum en 260.000 voor
Kalundborg. Dat zijn de golflengten der
draaggolven, zonder dat er telefonie uit
gezonden wordt, dus het punt op den con-
densatorafstemmirg, waar met sterke te
rugkoppeling een giltoon gehoord wordt.
Daarnaast hooren we echter ook nog tele
fonie, zoowel een paar graden links als
rechts van dat punt; er wordt dus meer
dan een golflengte gebruikt, ja zelfs een
geheele rij goflengten naast elkaar. De
zend-energie van het omroepstation wordt
nog „besproken", „bespeelt" of „bezon
gen", door den microfoon, en wel met de
frequenties die binnen ons hoorbaarheids-
gebied liggen dus tot c.a. 15.000 toe. Voor
de hoogst hoorbare toon worden de fre
quenties dus voor Hilversum 264.000
294.000 (plus en min 15.000) en voor Ka
lundborg 245.000275.000; herleid in golf
lengten komen we dan voor Hilversum op
c.a. 10201136 M. en voor Kalundborg op
c.a. 10901220 M. Hieruit blijkt duidelijk,
dat deze 'twee stations gedeeltelijk dezelf
de golflengten gebruiken voor hun uit
zending, dus elkaar moeten storen wan
neer al deze frequenties tot 15.000 ont
vangen worden. Door een scherpe afstem
ming kunnen we een gedeelte van de hoog
ste frequenties onhoorbaar maken of „af
snijden". De storing wordt al veel gerin
ger als alle frequenties boven de 10.000
afgesneden worden. Hilversum heeft dan
de frequenties van 269.0002S9.000 en Ka
lundborg van 250.000270.000. Uitgerekend
in golflengten volgens bo.venaangegeven
formule wordt dit van 10381115 M. voor
Hilversum en 11111200 M. voor Kalund
borg. Nu is de storing veel geringer, want
de golflengten „overlappen" elkaar slechts
op het gedeelte van Uil1115 M. Door
nog iets verder af te snijden is de storing
geheel opgeheven.
Wat hebben we echter gedaan? Alle
hoorbare frequenties' van 10:00015.000
zijn weggemaakt. De klanken van de mu
ziekinstrumenten, welke in de zaal hoor
baar zijn tot frequenties van 15.000 zijn
vervormd. Alles wat boven de 10.000 tril
lingen per seconde is sneden we al'. Van-
zelsfprekend kan men dan ook bezwaar
lijk van „natuurgetrouwe" weergave spre
ken, als de selectiviteit zoo groot is, dat
geheele frequentiegebieden afgesneden
worden.
En toch is het aangehaalde voorbeeld
nog zeer gunstig, vergeleken bij den toe
stand op het kortegolf-gebied, waar ge
werkt moet worden met onderlinge fre
quentieverschillen van 10.000, ja zelfs
9000. Hier moet men dus alle frequenties
boven de 4.5005000 afsnijden of moeten
de omroepstations moduleeren met deze
frequentie als maximum. Reclame-aankon
digingen, zooals „natuurgetrouw", „geen
radio maar werkelijkheid", „het orkest
thuis", moet men dus maar niet au sérieux
nemen; in de radio bestaat het niet, kan
het niet bestaan. Niet dat de radio-tech
niek ons geen apparaten kan verschaffen
voor een „natuurgetrouwe" weergave, want
de electrische gramofoonversterking be
wijst het tegendeel. Als de golflengteregc-
ling van Praag beter gemaakt was, zou
ook de radio-muziek zoo zijn; de toestel
len kunnen uitstekend funetionneeren,
maar onder de huidige omstandigheden
krijgen ze geen kans.
W. P.
INGEZONDEN MEDEDEELING.
UM.C.Q./- RADIO -
Mare 104 - LE
Tel. 1118
HE m 6'
ir alle vaoMiie iiawerfale
COMPLETE MTfïOESIELLEH.
BRIEVEN VAN EEN WANDELAAR.
LXXVI.
Ons verloren klokkenspel. Wat
zal de toekomst geven?
Toen wij dezer dagen de puinhoopen van
ons afgebrande Stadhuis bezochten, zagen
yij daar, verlaten en ontdaan, gescheurd en
ingebrand liggen onze klokken, die, toen
zij nog intact zijnde ons carillon uitmaak
ten, onze ooren zoo vaak hebben gestreeld
door hun heerlijke klanken. En met wee
ïge: moed vervuld aanschouwden wij, wat door
den verzengenden adem van het vuur daar
^as terneer gesmeten. En wij beklaagden
net lot van dat heerlijk maaksel der mid
deleeuwen waaraaai zoo weinig aandacht is
Beschonken, omdat men zich blijkbaar ge
roepen gevoeld om niet verder te zjen
dan naar den bouw en daaraan zooveel
aandacht wijdt, dat, wat daarmede gelijk
teloor ging, verwaarloosd wordt. Wat zeer
?!f
dei
te bejammeren is. Want daar liggen in de
puinen de producten van den rijken bloei
van de middeleeuwsche kunst van klokken-
gieten, die onze torens zoo rijk bedeelde
met heerlijke carillons, welke bij gelegen
heden van vaderlandsche feestvieringen
door hun spel de vreugde wisten te verhoo-
gen en in volkslied en op velerlei andere
melodieën uitzongen wat naar den eisch van
het feest gewenscht was. Leiden was in
het gelukkige bezit van een prachtige klok
kenspel. En, waar onze vaderen reeds heb
ben genoten van melodie en harmonie, door
den meesterhand voortgebracht, hebben ook
wij met vreugde beluisterd wat van onzen
mooien toren tob ons kwam. En is het dan
;niet tot weemoed stemmend, als wij daar
in de puinhoopen zien liggen dab kostbaar
bezit, voor altijd met stomheid geslagen,
slechts eenige duizenden kilo's oud roest,
alleen nog van eenig nut voor de smelt
kroes? Dat dit gemis, dit zoo groote ver
lies nog zoo weinig wordt gevoeld, kan ons
tot droefheid stemmen, te meer waar een
herscheppen van een carillon, van zooda
nige kwaliteit, enorme4 offers zal vragen,
die zeker niet zoo spoedig zullen worden
vergaard om het verlies te herstellen. Want
een kostbaar bezit, ook in financieel op
zicht ging in deze klokken ten grondel De
bui-gerij weet dit niet zoo, doch eenige toe
lichting zal duidelijk maken, wat ons in den
vroegen ochtend van 11 Februari 1929 werd
ontroofd. Daar hebben wij den grooten
slagklok, die den torenkoepel bijna geheel
vulde,eenige duizenden kilo's woog, een
middellijn had van ruim anderlialven me
ter aan den onderkant, en een maaksel was
van Hendrik van Trier, in 1572 gegoten.
Dan gingen bij den ramp de speelklokken
verloren, die van buitenaf te zien waren,
n.l. dertig van den wereldberoemden klok
kengieter P. Hemonv, in 157778 gehangen
in den toren, en nog acht van M. Fremy,
gegoten in 1680. Niet alleen, dat al deze
klokken van groote his torische bet eekenis
waren, doch ook door de zuiverheid van
klank, door het schoone harmonische sa-
menklinken waren zij van zeldzame waarde
en eon kostbaar bezit.
Hebben wij wel voldoendo dit bezit ge
waardeerd? Hebben wij, als onze bekwame
beiaardier van Leeuwen ten koste van groo
te inspanning, in warme dagen, ten koste
van veel druppelen zweets, in hemdsmou
wen, met Vuisten en voeten het klavier be
werkte, aandacht geschonken, in voldoende
mate, aan wat de musicus over stad en land
uitzond? Wij zullen het eerlijk bekennen,
dat juist die weinige belangstelling in het
spel, dat wij over ons lieten heengaan, zon
der er bijzondere aandacht aan te schen
ken, de oorzaak is, dat wij het nu zoo wei
nig missen. Het lag buiten ons bereik, om
te .kunnen weten, hoe gecompliceerd het
weefsel van het mechaniek de door den
beiaardier gegeven aanslag reageerde op
den hamer, die ten slotte den toon doet
weerklinken, en zich door de galm
gaten een uitweg baant, de lucht in trilling
brengt en zich voortplant tot ver in den
omtrek.
Wij vragen ons af: zal de toekomst ons
weer een dergelijk klokkenspel brengen?
Als het verloren gegane zal het niet kun
nen zijn: een monument uit den roemrijken
tijd van den klok-giet-kunst. Doch waar
ook thans, ook in ons vaderland, de tech
niek van het klokkengieten een lioogen trap
van volmaaktheid heeft bereikt, is het ver
trouwen gerechtvaardigd, dat andermaal
onze stad een zoodanig bezit zal worden
geschonken, dat met ons meezingt bij na
tionale en andere feesten, dat zijn uurroep
ons toezendt en onze aandacht boeit door
zijn melodisch- en harmonisch geklingel.
Moge bij den opbouw van een nieuw Stad
huis een toren worden geprojecteerd, die
plaats biedt aan een carillon; dit worde
een voorwaarde den ontwerper op te leggen.
En dan ten slotte moeten wij niet blij
ven staan staren op wat in het verleden
eens was een kostbaar bezit, doch wij zul
len hebben te overwegen, wat te dien op
zichte kan worden gedaan. En dan denken
wij op de eerste plaats aan den burgerzin,
clie gelukkig ook leeft in de harten van vele
inwoners van Leiden, die met ons gevoelen
wat is verloren gegaan en ook gaarne zul
len medewerken a-an een herstel van het
geleden verlies. En dan gaat onze gedach
te uit naar de stichting vau een fonds, tot
la teren aankoop van een carillon, der Ge
meente te schenken, wanneer wij wederom
in het bezit zijn van een Stadhuis. Dat is
geen utopie, dat zal ook geen misrekening
worden, doch in het volste vertrouwen, dat
het bereikbaar is, durven wij deze verwach
ting uitspreken, omdat Leiden zonder een
carillon nu eenmaal niet denkbaar is en op
dat de traditie getrouw, weer eenmaal over
onze stad moge uitgaan dat mooie, forsche
spel van de klokken, die het wel en wee
van de burgerij, het blijde en droeve gebeu
ren van onze goede stad zullen uitzingen
door hun stalen monden, en tevens voor
het nageslacht zullen getuigen van den
echten burgerzin, die Leiden's bevolking
bezielde, toen op haar een beroep werd ge
daan, om een droevig geleden verlies weer
te herstellen en een monument te stichten,
dat tot eere en roem strekt van het nu le
vende geslacht. W a n d e 1 a a r.
Wij kunnen U tot onze vreugde mede-
deelen, dat. cr reeds heel wat inschrijvin
gen voor het boek, bevattende dc verzen
van Troubadour, zijn ingekomen. Er moe
ten er echter nog meer komen, en er zijn
er natuurlijk, die het boek zeker willen
koopen, maar nog verzuimden zich op te
geven.
Welnu,- u kunt dat ook doen per brief
kaart, telefonisch of persoonlijk.
U kunt zich op al deze wijzen opgev.en
aan de Redactie van „De Leidsche Cou
rant". Tr.
ZEG NOU ZELF!
Van zulke dingen houd ik nou niet. Dat
is meten met twee mateu, dat is niet eer
lijk, zeg u nou .zelf.
Waarom nou de eene wèl en de andere
niet.
Nou ja, als die eene nou minister-presi
dent was en de ander concierge bij de
bank van leening. nou ja, dan
Maar dat is niet zoo, ze zijn allebei ge
lijk. zc hebben alle twee even weinig inde
melk te brokkelen en waarom dèn dc eene
wèl en de andere niet. zeg U nou zelf.
Zoo moét een mensch ontevreden wor
den of hij wil of niet, want dat is je rein
ste voortrekkerij, dat is nepotisme, dat
is.afijn dat is gemeen.
Natuurlijk, als die eene man eenmaal
meer in den smaak valt dan die ander, dan
zou ik nog zeggen.... maar nou heb je het
geval, dat die eene meer in den smaak
valt, omdat hij hetzelfde als die andere
heeft uitgehaald en dat is onrechtvaardig.
Ja, zeg u nou zelf?
Waarom nou die eene wel en die an
dere niet?
Nog erger? Waarom die eene 'hemelhoog
geprezen en die. andere in de boeien.
Ja, ja, in dc boeien.
Daartegen komt mijn rechtvaardigheids
gevoel in opstand.
Die eene kan nou wel lang zijn en ma
ger en zwart haar hebben en die andere
kort en dik en mclkbocrenkondenhaar,
maar is dat nou een reden om....
Zeg u nou zelf!
Die eene krijgt nou een beste betrekking
die wordt op de schouders rondgedragen,
die krijgt, fijne diners en dikke sigaren,
kortom die krijgt alles en die andere krijgt
niks, of nou jaalleen water en brood,
maar dat ik toch zoo goed als niks en" ver
geleken bij hetgeen, die andere krijgt, is
het heelemaal niks.
E:i waarom is dat nou, want je zou toch
zeggen, dat zooiets zeer onrechtvaardig is.
Die eene doet toch iets, wat hij niet
mag doen en die. wordt juichend gefelici
teerd en die andere doet. hetzelfde en hem
zou je moeten óondoloeren. Dat is geen
stijl.
Dat begrijpt geen mensch, dat is ook
niet te begrijpen!
Moet u hooren!
Een voorkomend en ondernemend jong-
menseh wil vooruitkomen, hij kan 100 of
200 K.M. per uur maken, maar dat bedoel
ik niet. Hij wil vooruitkomen in de wereld
cn hij doet dat aldus.
Als niemand hem in do gaten heeft stapt
hij stickuni in de „Graf Zeppelin", want
hij weet, dat men hem er onderweg toch
niet zal uitgooien. Dat mag wel niet maar
in ieder geval het lukt.
En after all vinden zo het dan toch han
dig van dat jongmensch en hij wordt vrien
delijk en goedkeurend op de schouders
geklopt.
Nou denkt, die andere, dat doe ik ook.
Fiii óók dat Inkt.' En hij krijgt onderweg
'nog de boodschap, dat ze speciaal een ca
chot voor hem hebben leeggemaakt.
Dat is geen stijl, zeg u nou zelf!
Nou kunt u wel zeggen, dat de tweede
keer de aardigheid eraf was, maar dat is
niet zoo.
Want de tweede keer was het veel moei
lijker, zo waren nu op zooicts voorbereid
en een ezel. nietwaar, stoot zich geen twee
maal aan denzelfden steen.
En nou loopen ze er toch in!
Dat is dus nog veel handiger gedaan
dan de eerste keer.
En daarom blijft het toch maar een
vreemde geschiedenis, want waarom de
eene wèl en de andere niet?
Zeg u nou zelf!
DANIëL.
HET GEVAARLIJKE AMBT.
Een journalist spreekt:
Ja, krantenman, dat is een heel prettig vak,
Zoo hoorde ik dikwijls beweren,
Zoo gauw als er ergens een brandje uitbrak
Of als een minister een rede uitsprak,
Dan waren z' er bij steeds die heeren!
Zij wisten altijd 't eerste nieuws van de
krant,
Geen schokkend bericht kon er wezen,
Of 't was alweer lang bij die heeren beland
Als zij het nog moesten gaan lezen.
Maar als ik dat hoor, och dan schud ik het
hoofd.
't Is waar, o, het lijkt zoo begeerlijk,
Maar 't nieuwsjagend vuur is zoo spoedig
gedoofd
En al wat dat vak aan geneugten belooft
Dat lijkt wel, maar is niet zoo heerlijk
Maar waarom dat vak, waar ik heusch
veel van houd.
In elke omstandigheid prijzen,
Want alles wat blinkt is ook daar nog
geen goud,
Ik zal u dat even bewijzen.
Aan een commissaris van politie
te Berlijn, die bij de Mei-onlus
ten twee journalisten heeft mis
handeld, is een disciplinaire straf
opgelegd.
Je moet er in nacht en in ontij op uit,
Als and'ren nog liggen te slapen,
Je waagt dan je leven, je waagt dan je
huid,
En je moet dan op pad, voor dc krant,
er is buit.
Vooruit dus, sta op en te wapen.
Je wapent je dan met een pen en papier,
Tn de kou er op uit om Ie kijken,
Je staat in de hitte cn dat zonder bier
Bij 'n gloeienden brand te bezwijken.
En dat is niet alles nog, want bovendien
Is er nog iets anders bezwaarlijk.
Je gaat cr op uit om een optocht te zien
Van 's morgens zes uur tot des avonds
na tien,
En dat is soms vrees'lijk gevaarlijk
Je staat dan natuurlijk vooraan in de rij
En dus kunt u zelf dan wel snappen,
Dat altijd de krantenman van de partij
Is bij het ontvaDgen der klappen.
Zoo ziet u waartoe soms je plicht je wel
leidt,
U kunt op mijn woord mij gelooven,
Zoo kregen in D'uitschlancl, ja heusch, 't is
een feit,
Twee krantenreporters de klappen bereid,
Bestemd voor een ander zie boven!
Maar mocht soms dit vak, on ik zeg wat
ik meen,
Voor een van uw zonen u lokken,
Och, leer hem dan toch niet goed
schrijven alleen,
Maar leer hem nog veel beter knokken.
TROUBADOUR.