imen MONOGRAMMEN Een monogram zijn de dooreen ge vlochten of tot een teekening vereenig' de beginletters van twee of meer na men. Het is een aardige, kleine fan tasie, die bovendien soms het nut heeft als herkenningsteeken dienst te doen. Het meest populair is zonder twijfel het monogram op onze zakdoeken. Ook zien we het tegenwoordig toe gepast op de borst onzer sportrobes, op blouses en ceintuurs, zoomede op effen pyama's en ander nachtgoed, de sac-portefeuille, waarin we dit laatst overdag bewaren en we laten het gra- veeren in trouw- of verlovingsringen, in horloges en lakstempels. Elegante vrouwen hebben een ingeperst mono gram op hun schrijfpapier en envelop pen of een in zilver gesneden op een der hoeken hunner zwart peau de suede tasch. Wellicht zijn er nog wel meer gelegenheden te noemen, waarbij men een monogram tepa- kan brengen, maar voor het oogenblik hebben we er genoeg genoemd om aan te toonen, dat het een geliefd onderwerp in de vrouwelijke mode is. Wie er een monogram op na houdt, zal goed doen dit steeds in denzelfden vorm te gebruiken voor de diverse doeleinden; dus niet op den zakdoek een heel andere teekening of letter type dan op het postpapier of op den sportjumper. Een goed monogram samen te stel len is niet gemakkelijk. Er komt smaak bij te pas en zeker ook kennis van tee kenen. Wie zich de kosten permitee- ren kan, doet hef best zich voor een monogram tot een kunstenaar te wen den. Geeft men er echter de voorkeur aan zelf wat in teekenen te liefhebbe ren, dan kunnen de volgende wenken misschien van nut zijn. Een monogram moet'ten eerste sa TWEE ZOMERENSEMBLES. No. 321. mengesteld zijn uit eenvoudige letters, d.w.z. zulke, die niet door allerlei vol maakt overbodige krulletjes en haal tjes leelijk en tegelijk moeilijk ge maakt zijn. (Ten onrechte denken ve len, dat een moeilijke teekening ook een mooie is). Ook denke men er om, dat het monogram in meerdere tech nieken uitvoerbaar moet zijn; het moet bijvoorbeeld, op een zakdoek gebor duurd, niet tot een vormlooze klomp in elkaar vloeien of uit metaal gesne den uit elkaar vallen, zooals het eer ste onzer reeks modellen zou doen. Wil men een monogram dus op laatst genoemde wijze gebruiken, dan moe ten de letters op een of andere wijze met elkaar verbonden zijn, In 2, 4, 5, 6 en 7 is dat door middel van een om sluitende cirkel, ovaal, ruit of vierkant gedaan. No, 3, overigens geen aanbeve lenswaardig voorbeeld om de ongemo tiveerde vierkante blokken aan de letters, is in borduurwerk goed uit te voeren, maar r.iettom in metaal gesne den te worden, noch om er een scha- blone van te maken, omdat de op de teekening zwarte vakjes binnen de letters niet met het zwart er buiten verbonden zijn, dus weg zouden val len. Eindelijk nog drage men zorg, dat de letters zoodanig geplaatst zijn, dat ze in de goede volgorde gelezen wor den. Als men de letters gewoon naast el kaar plaatst, is dat natuurlijk een klein kunstje; maar moeilijker wordt het als ze in of door elkaar geteekend zijn. Men zorge dan steeds, dat de voorlet ter van den familienaam, bijvoorbeeld door z'n grootte, het eerst in het oog springt. Een zeer elegant costuum met een jacket van crepe de chine, groen be drukt op een zwart frond. Het lijfje de japon is effen groen, in den toon van het groen der bedrukte stof. De rok is verwijd door een groep plisee in het voorpand, benevens een paar godets in de zijden. Een strook langs den voor zoom kenmerkt het jasje, waar overi gens niets *aan op te merken valt dan z'n groote soberheid. No. 322. Een gelijksoortig model 'als het voorgaande, doch min of meer in het genre tailleur. Effen grijze kasha dien de als stof voor rok en jasje, terwijl de blouse uit witte toile de soie is ge maakt. De rok heeft twee zijpaneelen, die een plooi vormen met het midden voorpand. Lange revers kenmerken het jasje, dat bedoeld is open gedragen te worden, maar desgewenscht op een knoop gesloten. In elke zijde een klein zakje en een rood gelakten ceintuur om den heupband van den rok. Een grijze hoed van stroo of vilt, met een rood bandje om den bol, zal met deze japon een aardig geheel KLEUTERPAKJES. Als kinderen nog erg klein zijn, be hoeven we niet zóó op de mode te let ten. De meisjes behoeven geen jurkjes te hebben met gepliseerde rokjes of een jacketsuite, zooals die voor groote menschen mode is. Ze moeten iets hebben, waarin ze zich gemakkelijk Op deze wijze maakt ge nu uw geheele toilet in orde, steeds er op uit zijnde een „te veel" te vermijden en het „te weinig" zóó aan te vullen, dat ge er uw toilet werkelijk mee voltooit. IRIS. DE LAATSTE MODE OP HET GEBIED VAN SCHOENEN. Voor de hoog-zomer dagen is de bruine schoen van kalfsleder, gegar neerd met wit glacé-leder, haast tot een uniform-dracht geworden. Zeer elegant zijn de Pump-modellen, met of zonder riemsluiting. Keurige wandelschoenen in een bruine tint, afgezet met biezen leder in een andere tint bruin zijn „bon ton". Suède neemt een voorname plaats in onder het schoenmateriaal. De chiqueste avondschoenen wor den in crêpe de chine uitgevoerd in lichte tint, afgezet met satijn in don kere kleur. De hak der avondschoentjes speelt een voorname rol; zilver- of goud versierselen, glazen kralen of glinste rende, zeer kleine steentjes worden er op aangebracht, hetgeen een feestelijk aspect geeft. De zeer correcte avondschoen is die van zwart satijn, versierd met eenig zilver-stiksel langs de contouren. MODERNE STOELEN. De sierlijke vormen van vroegere stijlen worden veel aangenomen voor het moderne ameublement. Onze stoelen, waarin de oude stijl verwerkt is, hebben echter een veel gemakkelijker en comfortabeler voor komen en zijn dat dan ook in wer kelijkheid veel meer dan die uit vroe ger tijden. De eerste stoelen, welke gemaakt werden, waren tronen, waarop alleen koningen zaten. De onderdanen zaten rondom hem heen op den grond, ter wijl enkele meer begenadigden op bankjes zaten. De daarna gemaakte stoelen be hielden allen dat begrip van „hoog heid", ze waren tenmin c.e zóó strak en stijf, dat ieder, die er plaats op nam, een waardige en vormelijke hou ding aannam, soms tegen wil en dank. Anderen weer, vooral de groote personen „voelden" zich steigen door hun hooge plaats tegenover de hen omringenden. Het ging met de stoelen zooals met de kleeding: toen het vormelijke weg viel kwam gemak en tomfort meer in aanzien. Wij houden van een zitplaats waar we onze beenen gemakkelijk kunnen uitstrekken. Meubels zijn er voor ons gemak, zeggen wij en terecht streeft men er naar, als we het toppunt van luxe en gemak eens nagaan, dat ons geboden wordt in de moderne stoelen en fau teuils. Behalve gemakkelijk, zijn de mo derne stoelen practisch, we kijken b.v. maar eens naar de losse, uitneem- bare zittingen en hygiënische stoffee ring en de somtijds geheel verstelbare modellen. De gemakkelijke crapauds met losse kussens, waarin we ons zoo heerlijk kunnen nestelen, voor een uurtje van lezen of babbelen, zijn zeer gewild. Leder-bekleeding neemt een voor name plaats in onder de modern ite stoelen. .Varkensleder vooxH leent zich voor de bewerking voor stoel- bekleeding bijzonder goed. Het leder wordt geverfd, meest in genuanceerde tinten gebracht en voldoet 'bij veel vuldig gebruik heel goed, daar het leder dan een dieperen glans aan neemt. IRIS. »«SfiQa«SdIZtteSi* v v v v v Y v V V „BUTTERSCOTCH'-PUDDING. Kook in een stoompan een liter melk op. Roer met wat koude melk 5 tafel lepels maizena aan en meng die al roerende door de kokende melk, zoo dat deze zoo volkomen mogelijk aan dikt. Klop twee eieren met een half theelepeltje zout, en een groote thee kop bruine suiker en giet daarna het melkmengsel langzaam over de eieren, steeds roerende, opdat geen klonten ontstaan. Zet nu de pan van het vuur en roer vier tafellepels boter bij, waarna de pudding in een vorm over gegoten kan worden. Zet deze in koud water tot hij afgekoeld is. Om op te dienen doet men den inhoud op een schotel over. kunnen bewegen, waarin ze kunnen spelen, wat ze vuil mogen maken, om dat het wel gewasschen kan worden. Zooiets zien we op bijgaande teeke ning. Twee kleuterpakjes het eer ste van rose geruite stof, met een ef fen wit frontje bij de halsopening en dito strookjes aan de mouwen; het andere van beige stof met een kraagje en manchetten in wit, Beide jurkjes hebben een sluiting op den rug. strookvormige incrustaties in gele stof over de borst en om den onderarm. Langs deze strooken zien we een bro derie van gele en zwarte wol in rechte steken verwerkt. In dezelfde kleur combinatie is de ceintuur uitgevoerd. Men drage een geel vilthoedje bij deze japon. JAPON No. 323. DE ALLERLAATSTE NIEUWTJES VAN DE MODE. HEMDBLOUSE. De blazer is ingeslagen. Ge kent ze allen, die leuke jasjes van bleu of rood, ombiesd met tres of band in bij komende of afstêkende kleur. Zijn ze niet alleraardigst, zoowel voor onze kleine meisjes en jongens als voor de jonge vrouw? Ze verleenen een zeer jeugdig en vroolijk aspect en zijn er als 't ware om een ieder aangenaam te zijn! Waar worden ze al niet bij gebruikt? Voor de strandpakjes en de sportjurk- jes zijn ze als aangewezen, maar ook bij het gewone linnen of katoenen zo merjaponnetje slaan ze een goed figuur. Ze staan keurig en vormen een zeer smaakvol geheel, wanneer ze in bij komende kleur van de japongarnéering of in de hoofdtoon van de japonstof zijn gehouden. Maar ook de tegenstel ling, mits goed gekozen, kan heel be koorlijk zijn. Beige, geel, groen, rood, blauw en bruin zijn de meest-voorkomende kleu ren voor de blazer. Een witte tussor japon met b.v. een rood zijden blazer, voldoet heel goed. In de mode, zoowel als bij vele an dere dingen in het leven, zijn kleinig heden van veel belang, zij voltooien of bederven het comfort en het uiterlijk van het geheel. Dus de kleine bijkomstigheden ver dienen evenzeer de aandacht als de hoofdzaak. De hoofdzaak zullen we nu uw japon noemen. Begin dus met zorg te dragen dat alle détails daarvan goed harmo nieeren en geen te veel" het karak ter er van bederft en geen „te weinig" een indruk van onverzorgdheid wekt. Men ziet niet zoo heel veel costuums meer, waarbij men „een" blouse kan dragen. De meeste bestaan van boven tot beneden uit één stuk of wel er is een lijfje of iets van dien aard bij ge voegd van dezelfde of een in kleur bij passende stof. Toch kan het z'n nut hebben één of meer blouses te bezitten, geschikt om zonder jasje of mantel bij een lossen rok te dragen. Een dergelijk model zien we hier. Het is van witte toile de soie met verschillend gekleurde stree- pen. De das wordt in de meest opval lende kleur van de streepen gekozen. Als stof neme men voor deze japon een witte crêpe, wol of half zijde. Het rokgedeelte is in smalle groepen ge- pliseerd. Het bovengedeelte heeft JAPON No. 324. Dit is typische kleeding voor de moderne vrouw. Een heel eenvoudige japon en een even eenvoudig mouw loos jasje. De eerste is van groene crepe, geïncrusteerd of afgezet met gele plisee. Het jasje is van licht-gele tricot en heft geen andere garneering dan een leeren- ceintuur van iets don kerder tint.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 6