i UIT DE RADIO-WERELD
KERKNIEUWS
- I.E.M.C.O. - RADIO -
CO!
PLEIE
eMo-OÉÉeleo
HROESTELLEN.
{üw J^ekhfiuding in orde j
WEEK-END
LIED VAN DEZEN TIJD
k
ia
v programma's voor Zondag 4 Augustus.
c Hilversum, 298 M. (Ha 6 uur 1071 M.).
8.30—9.30 K.R.O. Morgenwijding,
zij 9.50 N.-C.R.V. Kerkdienst vanuit de Ge
en' ref. kerk te Utrecht.
de* 12.30—1.30 K.R.O. Concert door het K.
itii R. O.-Trio.
1.302.00 Causerie,
i j 2.002.30 K.R.O. Lezing overDe dichter
etj Antonie Donker.
05 2.30—3.30 K.R.O. Gramofoonxnuziek.
•isj 3.30—4.30 K.R.O. Kerkelijke gezangen en
1 volksliederen. Jongenskoor en Volkszang-
koor.
4-305.00 K.R.O. Ziekenhalfuurtje,
5.50 N.C.R.V. Kerkdienst vanuit de Ned.
Serv. Kerk te Rijssen.
tj 7.308.00 K.R.O. Lezing over: Oarmelie-
.fen en Carmelitessen.
id 8.01—8.10 Praatje door den K.R.O.-V-oor-
ia! [jjiter.
•eé 8.10—8.20 K.R.O. Intenties van het Apos
tolaat des Gebeds.
eei 8.2010.45 K.R.O. Concert. Orkest en
vai vocale solisten.
9.30 Nieuwsberichten,
on 10.4511.00 K.R.O. Epiloog door het
Hein Koor.
Huizen, 1875 M.
9.00 V.A.R.A.-uitzending,
jjj 12.0012.30 A.V.R.O. Lezing door Dr. J.
Persijn over: Pacifisme en anti-mili-tarismo
n, bij de Oude Romeinen.
|ei 12.302.00 Concert door het A.V.R.O.-
ot Kwintet.
jj, 2.002.30 A.Y.R.O-Tooneelhalfuurtje. Ja-
llLi mes Yoland interviewt Joh. de Meester Jr.
bj 2.303.00 Gramofoonmuziek.
3.00 Kurhaus Scheveningen. Het Residen
tie-orkest.
4.005.00 Aansl. van het z.g. „Ster-
Kamp" in Ommen. Rede door J. Krishna-
murti.
6.006.15 V.A.R.A. Orgel-recital.
6.15 V.P.R.O. Wijclingsuur in de Zen-
Si dingskapel te Amsterdam.
8K 7.30S.00 A.V.R.O. Gramofoonmuziek.
8.00 Tijdsein, pers- en sportberichten.
8.15 Kurhaus Scheveningen. Het Resi-
2 dentie-Orkest. Gregor Piatigorsky, cello. Na
30 afloop: Gramofoonmuziek.
12.00 Sluiting.
Daventry, 1554 M.
itt 11.2012.20 Kerkdienst. Speciale dank-
dienst ter gelegenheid van het Wereld-
Gongres van Padvinders.
3.50 Orkest. Militaire kapel,
di 5.35 Lezing.
la 5.50 Engels.che welsprekendheid. Speech
ei van den Rt. Hon. H. H. Asquith.
f 6.056.35 Bach's Kerk-cantate No. 101.
1 8.20 Kerkdienst.
9.05 Liefdadigheidsoproep.
а.10 Nieuwsberichten,
9.25 Concert. Orkest. S. Sideli, tenor,
r 10.50 Epiloog.
„R a d i o- P a r i s", 1725 M
12.20 Religieuse causerie en gewijde mu-
ziek.
1.05 Gramoloormauziek.
a'; 4.50 Gramofoonmuziek.
б.50 Gramofoonmuziek.
7.20 Guignol Radio-Paris.
j 8.50 Concert. Orkest en solisten.
Langenberg, 473 M.
7.503.50 Orkestconcert.
9.2510.20 Katholieke morgenwijding.
12.501.20 Koorconcert.
J 1.202.50 Orkesbconcert.
5.206.20 Orkestconcert uit Aken.
8.20 „Der Zigeunerbaron", operette van
Johann Strauss. Daarna tot 12.20: Orkest-
concert. 1
Z e e s e n, 1635 M.
6.508.20 OrkestcotLcert.
8.208.50 Lezingen.
9.20 Morgenwijding,
u 11.20 Orgelconcert.
11.50 Lezing,
12.20 Orkestconcert,
1.502.20 Lezingen,
3.20 Concert. Cello en piano,
3.50 Lezing.
4.20 Graihofoonmuziek.
j 5.20 Concert,
i 6.50S.20 Lezingen,
i 8.20 Gramofoonmuziek.
9.05 Orkestconcert. Daarna tot 12.50
Dansmuziek.
Brussel, 50S M.
350 Orkest-concert m. m. v. solisten.
5.20 Dansmuziek.
REGELING DER PAUSELIJKE
GENOOTSCHAPPEN.
Statuten van het Sint Petrus Liefdewerk.
De „Acta- Apostolicae Sedis" hebben op
8 Juli twee „Muto Proprio's" gepubli
ceerd, die door Z. H. Paus Pius XI op 24
Juni waren onderteekend. De eerste geeft
op zeer nauwkeurige wijze de samenwer
king aan der Pauselijke Missie-werken, ter-
t^I de tweede de definitieve regeling Le
kend maakt van het Sint Petrus Liefde-
Wei'k voor de vórming van een inlandsche
geestelijkheid in de Missies.
■Na te hebben vastgesteld dat er drie
pauselijke Genootschappen bestaan, te we
ten: De voortplanting des Geloofs, H.
mdsheid en St. Petrus Liefdewerk, en
at de beide laatste een aanvulling zijn
Tan de eerste, verklaart de H. dat elk zijn
eiSe_n rechten, zijn bijzondere wetten en
merkwijze heeft- met betrekking tot het
v Worc^ nagestreefd, in- dien geest
an Christelijke liefde en broederlijke sa-
enwerlcing, die passend zijn voor genoot-
3aPP®u die de eeT hebben zich „Pause-
e w6i'ken" te mogen noemen en die alle
Ue leiden naar een zoo edel en heilig ge-
deel
6.50 Gramofoonmuziek.
8.35 Orkestconcert.
9.20 Orkestconcert.
Hamburg 421 M.
7.25 Morgengroet en concert.
9.35 Morgenwijding.
11.50 Orkestconcert.
I.25 Orkestooncert.
3.05 Orkestconcert.
6.05 Orkestconcert.
7.00 Zigeunerliederen. Friedel Huhn m.
m. v. orkest.
8.20 Vroclijk concert.
II.20 Orkestconcert.
Programma's voor Maandag 5 Aug.
Hilversum, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.)
(Uitsluitend N. C. R. V.-uitzcndingen).
11.0011.30 Korte Ziekendienst.
12.301.45 Orgelconcert.
4.005.00 Ziekenuurtje.
5.006.30 Gramofoonmuziek.
6.30.7.00 Literaire lezing over: „De
Lichtstreep" van Willem de Merode.
7.007.30 Declamatie.
7.308.00 Gramofoonmuziek.
8.00 Concert. Orkest. Spreker. On-do/
werp: Historische schets van Zeeuwsch
Vlaanderen. Daarna Persberichten.
Huizen, 1875 M.
10.0010.15 Morgenwijding.
12.152.00 Concert door heb A. V. E. O.-
Kwintet.
2.002.30 Gramofoonmuziek.
2.304.30 Aansl. van het Rembrandt-
Theater te Amsterdam.
5.005.30 Gramofoonmuziek.
5.307.15 Concert door het A. V. R. O.-
Kwintet. Duo Jan en Dorus, harmonica-
vituoos en viool.
7.15^-7.45 Lezing door J. J. A. de Ridder
over: Relativiteitstheorie van Einstein.
8.15 Kurhaus Scheveningen, Het Resi
dentie-orkest. Louis Schnitzler, piano. Na
afloop: Persberichten. Daarna:; Granjo-
foonmuziek.
12.00 Sluiting.
Daventry, f554 M.
10.35 Morgenwijding.
11.20 Gramofoonmuziek.
12.20 Balladen-concert.
12.50 Orgelconcert.
I.202.20 Orkestconcert.
4.20 Concert.
5.35 Kinderuurtje.
6.35 Nieuwsberichten.
7.05 Pianorecital. Winifred Small, viool.
7.20 Lezing.
7.50 Vaudeville.
9.20 Nieuwsberichten.
9.35 Verslag van de Cowes Regatta. Zeil
wedstrijd.
9.50 Nieuwsberichten.
9.55 Concert. Radio-koor en -orkest.
10.55 Dansmuziek.
II.2012.20 Dansmuziek.
„R a d i o- P a r i s", 1725 M.
12.50 Gramofoonmuziek.
4.05 Concert. Orkest en solisten.
6.55 Gramofoonmuziek.
8.35 Concert-. Vocale en instrumentale
solisten, kwintet.
L a n g e n b e r g, 473 M.
7.207.50 Gramofoonmuziek.
7.508.50 Orkestconcert.
10.3512.10 Gramofoonmuziek.
12.30 Gramofoonmuziek.
1.25—£.50 Orkestconcert.
5.556.50 Orkestconcert.
8.30 Concert. Koor en orkest. Daarna tot
12.20 Orkestconcert.
Z e e s e n, 1635 M.
6.1Ö12.50 Lezingen.
12.501.15 Gramofoonmuziek.
1.155.20 Lezingen.
5.206.20 Concert.
INGEZONDEN MEDEDEELING.
ftere 104 - LEIQJEN - Tel. 1118
VOlN
HE
HfWSiöS
JDJES 66
Daarom beveelt de H. Vader het vol
gende
De Secretaris- van- -de H. Congregatie der
Propaganda, die reeds Algemeen Voorzit
ter is van de Voortplanting des Geloofs,
zal eveneens algemeen voorzitter zijn van
het Sint Petrus Liefdewerk.
De Algemeen Secretaris van de Voort
planting des Geloofs zal lid zijn van den
Raad van het Liefdewerk van den H.
Apostel Petrus, en eveneens zal de Alge
meen Secretaris van het Petrus Liefde
werk lid zijn van den Raad tot Voort
planting des Geloofs.
Op gelijke wijze zal, in elk land, de Na
tionaal directeur van de Voortplanting des
Geloofs tegelijkertijd Nationaal Directeur
zijn van he.t St. Petrus Liefdewerk, en de
Nationale Secretarissen van beide Genoot
schappen zijn wederzijds leden van dén
Raad van het Liefdewerk tfaarv-an ze geen
secretaris zijn.
Bovendien zal er een Centrale Raad
zijn der Pauselijke Missiewerken, samen
gesteld uit den president van de genoem
de Genootschappij, de Algemeene Secre
taris va-n elk dezer Genootschappen en een
raadgever voor elk Liefdewerk, die be
noemd zal worden door den Raad van elk
Liefdewerk.
In ieder land zal een Nationaal Comité
moeten zijn die op dezelfde wijze is sa
mengesteld.
6.209.20 Lezingen.
9.20 Orkestconcert.
10.20 Berichten.
10.5012.50 Dansmuziek.
Brussel, 508 M.
5.20 Trio-concert.
6.50 Gramofoonmuziek.
8.35 Orkestconcert.
9.20 Orkestconcert.
Hamburg, 421 M.
-6.20 Vroolijk allerlei.
8.20 Uitzending vanuit Duit-sche bad-
plaatseri.
11.0512.40 Orkestconcert.
l?-50 Orkestconcert.
NEGATIEVE ROOSTERSPANNING.
Controle met den milli-ampère meter.
Een dikwijls aanbevolen middel om ver
vorming te kunnen constateer en is met
een milli-Ampère meter geplaatst in serie
met den luidspreker in den anodekring
van de laatste lamp. Wanneer de naald
beweegt bewijst zulks, dat er vervorming
optreedt; deze moet absoluut in één- stand
blijven staan.
De milli-Ampère meter meet de stroom-
sterkte in den anodekring van de lamp,
waarin hij geplaatst is, dus wanneer de
iiaald in denzelfden stand blijft, zou er
een constanten stroom in den plaatkring
optreden. We hebben hier echter geen
constanten stroom, maar een zeer snel
toe- en afnemenden stroom. Geen meet
instrument zou deze snelle stroomwisse
lingen kunnen registreeren en ook zouden
wij deze niet kunnen vo'lgen. De milli-
Ampère meter wijst slechts de gemiddelde
stroomsterkte aan en reageert niet op de
laagfrequente strooinfluctuaties, welke
overeenkomen met de spraak- en muziek-
impulses.
Wanneer we de karakteristiek van een
versterkerlamp nemen, zooals verpakt bij
alle radio-lampen, zien we een nagenoeg
rechte lijn, welke aan de uiteinden omge
bogen is. Deze lijn geeft de a-nodestroom-
sterkte aan bij verschillende roosterspan-
ningen. Hoe hooger de lijn klimt, hoe
groot-er de stroomsterkte. Zoolang nu de
stroomfluctuaties zioh langs het rechte
gedeelte van de karakteristiek bewegen
zal de naald van den milli-Ampère meter
in denzelfden stand blijven staan. Oorzaak
hiervan is dat een -gelijke toe- en afname
van de roosterspanningen ook gelijke toe-
en afname van den anodestroom veroor
zaakt, b.v. 1 Volt meer of minder rooster-
spanning geeft resp. een vermeerdering
vanl 3 m.A. anodestroom. Zoo zal de
anodestroom schommelen tusschen 4 en 12
milli-Ampère's, Doch hoe komt het nu dat
de meter hiervan niets te zien geeft, van
4 op 12 m.A. is toch een belangrijk
stroom verschil.
Zooals reeds gezegd, de naald kan deze
snelle heen- en weer gaande bewegingen
-niet' maken en zoolang de toe- en afname
der stroomsterkte even groot is blijft de
naald onbeweeglijk staan, doch zoodra de
roosterspanningen een zoodanige grootte
aannemen, dat het rechte gedeelte van de
karakteristiek verlaten wordt, dan is er
een verschil in de toe- en afname van den
stroom en begint de naald te bewegen.
Voor een goed begrip moet weer de ka
rakteristiek bekeken worden. Indien het
rechte gedeelte hiervan tusschen 1 en 13
Volt ligt b.v., geven we c.a. 6 Volt nega
tieve roosterspanning om geen grooter
variaties dan 6 Volt boven en onder 7
Volt te verkrijgen. Dit geeft dan een- even
groote vermeerdering en vermindering bo
ven of onder een gemiddelde stroom
sterkte. Indien de roosterspanning in-
plaats van op 6 op 10 Volt ingesteld
wordt, zou een vermeerdering met 5 Volt
niet dezelfde sbroomvariatie geven als
een vermindering met 5 Volt. De gemid
delde stroomsterkte zou dus niet precies
gelijk blijven, doch onregelmatig worden,
zoodat de naald van een milli-Ampère
meter in den stroomkring opgenomen
kleine heen- en weer gaande bewegingen
vertoont, wat gepaard gaa-t met goed hoor
bare vervorming.
Overbelasting kan ook in dit verband
verklaard worden. Als de roosterspannin
gen zoo groot worden dat het boveneinde
van de karakteristiek bereikt wordt, waar
de lijn een scherpe bocht maakt en dus
de maximum anodestroom bereikt is, wor
den de roosterspanningen niet meer even
redig omgezet in anodestroom.
Niet alleen dat een juiste instelling van
de roosterspanning noodzakelijk is,
doch de lamp moet ook in staat zijn om
bij groote roosterspanningen groote stroom
sterkte te leveren.
Voor een onvervormde weergave is dus
een moderne eïndlamp" no o dig, een hooge
anodespanning en een daarmede corres-
pondeerende roosterspanning.
De Opperste Raad en- de Nationale Co-
mité's zullen, elk in haar eigen sfeer van
werkzaamheid, moeten zorgen voor de on
derlinge samenwerking der Missiewerken,
tot hun vooTdeeligs-te omtwikkeling e<n tot
oplossing van moeilijkheden die zich even
tueel zouden kunnen voordoen.
Het Officieele Bulletin, zoowel het- alge
meene als het nationale moeten voor de
drie genootschappen hetzelfde zijn, en in
drieën verdeeld zijn die respectievelijk
voor elk der drie Genootschappen bepalin
gen bevatten.
In de Motu Proprio „Vix ad summi Pon-
tifica.tus", herinnert de H. Vader aan de
ontwikkelingsgezag van het- St. Petrus
Liefdewerk, en, dankbaar da-t men dit
■thans als volwassen ka-n beschouwen, stelt
hij de eindbepa-lïng vast.
Deze statuten bestaan uit 23 artikelen.
Het Genootschap zal haar zetel hebben
te Rome, in het Paleis van de Propaganda.
Ze zal gepresideerd worden door den Se
cretaris van de H. Congregatie der Pro
paganda bijgestaan door een Algemeene
Raad, samengesteld uit leden die voor 5
jaren door de H. Congregatie der Propa
ganda worden benoemd.
Het Genootschap zal bovendien een se
cretaris-generaal krijgen, voor welke post
(daar de Ra-ad nog niet bestend) de H.
Vader Mgr. Pièrre Coffana, thans direc-
INGEZONDEN MEDEDEELING.
UVA?p?^f MAAND. j
even finder Bureau v. (L Blad. I
Voortplanting des Geloofs in Italië heeft
benoemd.
De ingekomen gelden zullen, evenredig
aan de behoefte worden verdeeld onder al
le missies die van de Congregatie der Pro
paganda afhankelijk zijn, en elk jaar zal
een rekening en verantw-oor-dig worden ge
geven van- de inkomsten en cï-e uitgaven.
In ieder land zal e-en Nationaal Comité
bestaan, met tot voorzitter de Nationaal
Directeur, die verantwoordelijk is voor de
ontwikkeling va-n het Genootschap en die
de fondsen volgens de instructies van den
Algemeenen Raad zal beheeren. De ver
deeling der fondsen behoort uitsluitend
tot de bevoegdheid van don Algemeenen
Raad. De nal ionaal-directeuren zullen eens
per jaar te Rome samenkomen, bij gele
genheid van de vergadering van de Opper
ste Raad van het Liefdewerk tot Voort
planting des Geloofs.
Secretaris van- de H. Congregatie tot
Voortplanting des Geloofs is thans Z.Exc.
Mgr. Marchetti Solvaggiani, Titulair
Aartsbisschop van Seleucis d'Isaurïe. Daar
hij reeds Algemeen Voorzitter is van het
Pauselijk Genootschap tot Voortplanting
des Geloofs, wordt hij, ingevolge de Motu
Proprio van 24 Juni, Algemeen Voorzitter
van het Pauselijk Liefdewerk van den- H.
Apostel Petrus, voor de vorming van een
inlandsche geestelijkheid in- de Missielan
den en Voorzitter van de Opperste Raad
van de Pauselijke Missiewerken.
Excuus.
Wie is die ker.el daar met dat vre-e-
selijk domme gezicht?
Dat is mijn broer.
Vraag excuus. Ik liad de gelijkenis
aanstonds moeten merken.
Het voorteeken.
Is het waar dat uien een storm
van te voren aan kan voelen komen?
Ja, als mijn vrouw zegt „sluit het
raam", dan weet ik dat er een storm op
komst is.
Onder Schotten.
Twee Schotten, broers, besloten na een
lezing om geheelonthouders te worden. Al
hun drank werd goed verkocht, maar zij
hielden een paar flosschen whiskey achter,
voor geval van ziekte.
Na drie dagen kon Mac 'het niet meer
uithouden en sprak tot zijn broer:
Ik ben ziek. Ik geloof dat ik dood
zal gaan.
Te laat, sprak de ander, ik ben gis
teren al den heelen dag ziek geweest.
Een geruststelling.
Ik heb va'der je gedichten voorgele
zen.
Wat zei hij?
Dat_ hij per slot van rekening blij
was, dat ik niet niet een dichter trouwde.
Bedroefd.
Waarom huil je?
Mijn zuster heeft mazelen -en nu kan
ik niet na-ar school.
Is dat zoo erg?
Maar de dokter zegt-, dat zij morgen
weer beter zal zijn.
Onbegrijpelijk.
Rechter: Nu getuige,, wat heeft de
beschuldigde tegen u gezegd?
Getuige: Alsdat hij -liet paard had ge
stolen.
Rechter: Hij zal den derden persoon
toch wel niet gebruikt hebben?
Getuige: Een -derde persoon was er
heelemaal niet bij, edelachtbare.
Rechter: U begrijpt me niet goed. Hij
zal toch wel gezegd hebben: Ik heb het
paard gestolen?
Getuige: Uwes? Het is werkelijk niet
waar, edelachtbare. Van uwes was heele
maal geen sprake.
Hij wist dat niet.
Vader moet u ook tol betalen als het
rijtuig leeg is?
Dat weet ik niet. Ik heb nog nooit
in een leeg rijtuig gereden.
Is t oude Leiden niet een stad
Omgeven van veel glorie,
Waar men de wijsheid -steeds aanbad
En een roemrucht stadhuis bezat,
Temidden der historie?
Zij wist zich met het wijde kleed
Der oudheid te omhullen.
Terwijl zij met haar wijsheid weet
De wereldbol te vullen.
Straalt niet de roem van hare naam
Tot over alle landen
Is 't niet haar glorie en haar faam,
Dat er nog nooit een smet of blaam
Bleef kleven aan haar handen?
Zij warmde zich bij wetenschap,
Waarbij een ander 5t koud heit,
En zij bewaarde stap voor stap
De eeuwen, tot de Oudheid.
VROUWELIJKE LEEFTIJD
Er zijn toch zooveel onprefctigo dingen
in deze snoode wereld.
Zoo is er bijvoorbeeld het geval va-n
een dame, die jo vraagt haar leeftijd te
schatten.
Dat is nu eenmaal bij een da-me het
tcere punt, niet hoe oud zij is, maar hoe
oud -zij lijkt, zij kan veertig, vijftig of
zestig lentes tellen, als zij er maar uit
ziet als twintig, dan is het goed, dan kan
de heele wereld haar gestolen worden.
Daar lieb je nou die Parijsche juffrouw
Mistinguett, dat is een danseres, cn die
juffrouw bestaat het om je absoluut in de
war te -brengen. Ik heb laatst een foto
van haar gezien. Daarop had zij een pose
van 18 jaar zij zag er uit als 24 en zij
is 60. Dat is misleidend, da-t most niet
magge. 1
Met zoo een zou je d r gemeen kunnen
intippelcn, ofschoon, des te ouder zij is,
des te gauwer zij er weer uitttippelt.
Maar afijn.
Het ging dan over een dame, die je
vraagt haar leeftijd te raden. Dat is °°k
al fnuikend.
Jo hebt dan het geval, dat ;'e zoo'n
dame goed kent en als je het dan waagt
op zoo'n gevaarlijke vraag antwoord te
geven, dan zeg je: Ik schat je.... nou...»
laat eens kijken....
Zoo gauw je dat gezegd hebt, ben je a-1
weg, clan heb je je al vergaloppeerd.
Zal ik u bewijzen.
Vooreerst verstaat zo je natuurlijk ver
keerd en denkt ze natuurlijk, dat je
„schatjo" tegen liaar zegt cn -dat koont
in een doodgewoon en all-edaagsch ge
sprek natuurlijk niet pas. Met 'dn
tweeën heelemaal alleen in je eentje is
dat natuurlijk wat anders.
Maar er liggen daar nog meer voet
angels cn klemmen.
Je geeft jo antwoord niet direct, jo
twijfelt, je gaat haar kouron, en dat is
heelemaal fout.
Want dan laat je jo in de kaart kq-
kc-n, dan geef je te kennen, dat je eigen
lijk nog nooit goed op haar hebt gelet,
dat haar gezicht dus eigenlijk niet d®
moeite waarcl is.
Dab is op -z'n minst genomen een bc-
leediging.
En dan is daarmee dat gevaarlijke
karwei nog niet afgeloopen, want dan
komt pas heb getaal, waar het eigen
lijk om gaat.
Op dab terrein liggen de voetangels
en klemmen in dichte drommen.
Het kan toch gebeuren, dat ze er uit
ziet als vijf en veertig; maar dab durf
je natuurlijk niét t© zeggen. Je zegt dus
heel -galant negen en dertig en een half
en dan blijkt ze bwee-en-dertig te zijn.
Dan ben je weg.
Of een ander geval.
Zij is twintig, zij hoopt, dat je achttien
zegt en je beweert zoo iets van acht cn
twintig. Dan ben je ook weg. Ja, jo moet
er maar geen kijk op hebben!
En nu zie ik in de krant een portret
van een juffrouw, een aartsleclijkcrcl.
De rillingen loopen me over den rug
als ik er aan denk, dat zij dit zou lezen.
Maar ik mag der waarheid niet te kort
doen, en bij die juffrouw staat .he-t volgen
de bericht:
I „Heb bibliografisch instituut te Leipzig
geeft thans een verbeterde oditic van
Meyers Lexikon uit. Daarin wordt ook
een biografie van de filmster Fritzi Mas-
sary gegeven, van wie wordt vermeld, dat
zij in 1874 geboren zou zijn.
De dame in kwestie heeft thans tegen
den uitgever oen edsch tot schade-vergoe
ding ingediend, daar zij, naar zij ver
klaart-, niet in 1874 doch integendeel pas
in 1882 geboren is. Door do onjuiste nie-
dedeeling acht zij zich benadeeld, aange
zien een verschil van aoht jaar in haar
beroep van groote beteekenis. Aan do
hand van. haar geboorte-acte en va-n an
dere authentieke documenten wil zij -haar
verklaringen nopens haar leeftijd slaven".
Dat instituut heeft zioh natuurlijk met
het oog op dab portret vergist. Of. zou
die juffrouw, die toch zoo aarf sleclij-k
is....? Ja, je weet niet! Ze i s leelijk!
Maar u behoef)-, mij niet te gelooveu,
ik heb geen smaa-k, of eigenlijk ik heb
wèl smaak, maar een wansmaak.
DANIëL.
In verschillende bladen heeft het
bericht gestaan, dat men met de
opruiming der puinhoopen van
'het Leidsche iStadhuis bijna ge
reed is. Het puin zal, volgens dat
zelfde bericht gebruikt worden
bij de demping der Zuiderzee.
Zoo borg zij steeds een grooter vrachl*
In eindelooze -zalen,
Opdat het dankbaar nageslacht,
Geleid door 't „Wetenschap is macht",
Ook daarvan zou verhalen.
Men droeg geraamten, brokken steen,
En mooi gebarsten vazen,
Voorzichtig naar musea heen,
Met vreugde en in extase.
Men ging in ied're straat een huis
Tot een museum maken,
Daar voelde -rPOudheid zich in thuis,
En viel er dan wat öu-ds in gruis,
Dan was da-b huis een baken.
Daar werd het plechtig neergezet,
En urenlang bekeken,
En danig werd er op gelet,
Dat heb maar niet zou breken.
Maar nu 't stadhuis bezweken is,
Nu zat men in ellende,
Nadat het puin bekeken is,
Vindt men het, naar gebleken is,
Toch maar een groote bende.
En ooh, nu zit men er toch mee,
Hoe 't »Stadhuis kwijt te raken.
Dus zal men van de Zuiderzee
Eén groot museum maken.
ZUIDERZEE-MUSEUM.