LETTEREN EN KUNST de groote kerk te veere. 1479—1929. *8 Het is niet met zekerheid bekend, wan- jeer dit groote gebouw werd gesticht. In °e&lje kroniek van Johan Reigersbergen, om- treeks hot midden der 10e eeuw. vinden i rij: In het jaar 1318 werd de Parochiekerk mv*jn het dorp Veere gefundeerd en gesticht r mo m Pal,s Clemens van Avignon heeft dezo jerk met groote aflaten en pardoenen be- n nftigd. In dien tijd vermeerderde de be volking sterk; het Veergat was veel wij- e jer en dieper geworden, waardoor de icheepvaart zeer toenam en Veere een van 1 Ie drukste havens van Zeeland werd. Dit aaa' ieeft waarschijnlijk ertoe geleid hier zoo'n lapi ;erk te stichten, die, tpen later de plaats J u verval geraakte, veel te groot bleek, plan was een kruiskerk te bouwen met torens, een op het kruis en één, die 225 '1 hoog moest worden, aan het westeind. [Ut plan was hoogst waarschijnlijk ook 'enroor die dagen wel wat groot, want meer 00r^l jan 200 jaar werd er met tusschenpoozen tan gebouwd en nimmer is het afgewerkt. Inderg (zegt Smallegange) zou de zoo li fhoone groote en sierlijke kerke in Ne- jeriand niet te vinden wezen; doch is ze p n liettemin /oo treffelijk, een gebouw als er d Zeeland niet gevonden wordt, niet al- leen om haar uitnemendheid van bouw, ru^ maar ook om de groote kunst, die haar versiert. Het was vooral Hendrik van Bor- telen, die haar aanzien wist te verhoogen. Hij stichtte er een kapittel van kanunnik- r"« kon. beg ftigde het met goederen van al- Irrlei aard, landerijen en relikwieën. In U50 deed deze Heer van Veere een krijgs- ,ca iocht in België en Frankrijk om Filips van Bourgondië en den Franschen koning bij f staan tegen de Engelschen. Bij de in enting van Dinant onderscheidde Hen- lijk en zijn zoon Wolfert zich zoo zeer, hem de buitengoederen uit de kerk Bgeschenke werden gegeven; vele koste- fraaie juweelen in koper, zilver en wd en het hoofd van St. Perpetuiis, welke at zij met groote triumph in die groote irke tot ter Veere hebben gebracht en nlke nog op den dag van huiden (1550) [Voormelde kerke te zien zijn. Voortaan 'ccuta |den cr ook de Heeren en Vrouwen van e begraven, en niet meer in de kapel Zandenburg. Het lijk van Maria van- lotland de echtgenoote van Heer Wol fe werd in 1465 in die kerk begraven en «praalgraf voor haar vervaardigd. Ook fedrik werd er op gelijke wijze begraven. 13 December 1479 werd tusschen diens olger als Heer van Veere Wol- n he« (rf, van Borselen, en Mr. Jacob Jansz. en enieti ombout Hanneman als kerkmeester te «terzijde en Mr. Anthonius Kelderman, eenhouwer van Mechelen, ter anderzijde 11 volgende voorwaarden gemaakt: .,Te hfeten. dat diezelve meester Anthonis aan komen heeft voirt te ordineeren die 1 euwe kerke ende meester daar af te zijn waarvoor hij 2 schellingen daags zal ïtvangen. Uit deze overeenkomst blijkt, bs sta|it dezelfde meester Anthonis Kelderman e in Vlaanderen, Antwerpen en in Zee- nd zoo beroemd was als bouwkundige ik hier met den bouw werd belast, het- elb in December van dit jaar 350 jaar ge- Soon den zal zijn. Door den heer J. W. Perrels, idheid'kundige te Veere, is omtrent den duw der kerk een uitgebreid onderzoek 'schi igesteld en aangetoond, wat door dezen dan leester Anthonis en de latere bouwmees- rs is verricht. Nog in 1560 was men be- e aan den bouw en de verfraaiing der feedjerk Pn werkte er aan Adriaan Roman, die St. Janskerk te Gent en de kerk te vani ntwerpen op gelijke wijze met beeldhouw- •k had versierd. Spoedig daarop kwam beeldenstorm en de opstand, waarvan groote kerk veel te lijden had. Alle nderijen en andere bezittingen werden m behoeve van het algemeen aangeslagen verkocht. In dien tijd bevatte de kerk l her |2. )e den den ook) ihatten. Al wat de protestanten niet enschten, werd er echter toen uit verw erd en op de markt te Dordt verkocht (ko- •Vmi er, zilver, goud). Het gewicht van het oper was 11781 pond. Toch was het nog 'n schoone kerk. Doch in 1686 is het gebouw door onvoor- chtigheid van een loodgieter afgebrand, e brand duurde van 5 tot 10 uur 's avonds van de drie kerken, de groote, de Schot- ie en de kleine bleven alleen de muren aan. De verslagenheid was groot. Den rsten Zondag zaten de kerkgangers voor it stadhuis, op de markt en op het bordes i uit een der vensters fan het stadhuis irak de predikant Abr. Duvelaar zijn ge- isse )or toe. Een dichter gaf dezen raad. Als kwel ankaers geeft het houten werk. en Tijs in de Schaliën tot de kerk. en Heldt de gel oden goten giet. Dan heeft de kerk voo niet. Maar zoo ging dat niet. Er firden collecten gehouden en met steun ïrsui het gewest kwam men klaar. Na iterd "was de kerk weer in gebruik maar eel schoons verloren gegaan o.a. de 'ren op het kruis en de klok. De kerk Raj Bed nog dienst tot 1809. De Engelschen Lei wnbardeerden toen Veere, beschadigden kerk, zoodat ze niet meer voor den ienst gebruikt kon worden. Na de inne- ittg van Veere hadden de vijanden al poedig zeer veel zieken en namen toen drf ®rk, als hospitaal in gebruik. In 1811 de- de Franschen hetzelfde. Wat nog voor eeredienst geschikt was. werd vooraf de kleine kerk geplaatst, stoelen, ban- n. het monument van J. van Miggrode De prachtige kronen werden ver acht aan de St. Catharinekerk te Brus- waar ze nog zijn. Toen zijn de Fran sen begonnen de kerk te schenden. De taven werden vernield, het gewelf, dat ^barsten was, neergeworpen en bov Ibaar 5 vloeren of zolders erin gelegd, oodat er S00 man in gelegerd konden [orden. (In 8 maanden 1400 begraven). La- na het vertrek der Franschen werd de g ïrk een werkhuis, in 1823 een bedelaars- van] I®33 stond de Herv. gemeente t gebouw voorgoed aan het rijk af voor 1103 in de hoop, dat er een of andere oed "^instelling in zou komen. Het was als EN I ran le n-1 lurt1 UNO ouw n Hl ;ader en •hooi Ver# ril dl e kazerne in gebruik tot 1870, teen Veere als vesting werd opgeheven. Sinds dien tijd staat het leeg en de vloeren zijn er uitgenomen. Door het Rijk wordt sedert cenigen tijd jaarlijks een zeker bedrag aan het gebouw verwerkt om het te restaurec- ren. Vooral in de laatste jaren is dit werk ernstig en met kennis van zaken ter hand genomen, zoodat de hoop herleefd is, dat het zoo deerlijk vervallen en door onkun dige behandeling geschonden kunstwerk, weldra weer een sieraad van de plaats zal zijn. TOTEMISME OP FLORES. Betrekkingen tusschen mensch, dier er» plant. Het- geloof aan verwantschap tusschen dieren en mensdhen, of liever tusschen be paalde dieren en bepaalde mensohen treft men in verschillende dee!en van Indië aan. Dc aard van deze verwantschap in do ethnologic als totem-isme bekend kan een dubbele zijn: men meent van de betrokken diersoort af te stammen of men ver-telt, dat een voorvader van een xneaiscihengroep in den voortijd met de voorvaders van een din soort op vriendschappelijke of vijandige wijze in aanraking is gekomen, -e.i uit deze aanraking komt dan voort een weder zijds elkaar respecter ree, elkaar helpen of schrik van elkaar hebben. Wonderlijke ver schijnselen op dit gebied vertelt P. F. J. J Corn dissen, S. V. D. directeur van 'het Seminarie te Si-ka., op het eiland Flo res (Kleine Sc-erda.-éil ancien), in het tijdschrift Ned.-Indië Oud en Nieuw. Zijn seminaris ten hebben in de vacant ie op zijn verzoek in hun kampongs het materiaal verzameld. Een en ander geven wij er hier van weer: Het verhaal var de laboe. Mijn zegsman uit de kampong N-i-mbe in 't Endegehied vertelt sdh-r. kende in zijn omgeving mens-cberdie geen aal mochten eten, anderen voor wie garnaal verboden was, weer anderen, die geen schildpad mochten eten. Behalve dieren, zijn voor sommige families ook soms vruch ten verboden. Hij kende een verhaal waar om een bepaalde stam geen labce (een groote vrucht die als groente gebruikt wordt) mocht- eten. Ziehier wat hij ver telde: Er was bij hun kampong in vroeger tijd eien poel, waar schildpadden in zaten. De poel bestaat nog, en nu is het een ge wone badplaats voor karbouwen. Op zeke ren dag had het heel hard geregend, zoo als het maar zelden doet. Toen de regen opgehouden had, kwam een van de bewo ners weer uit zijn bamboehut te voorschijn en ging wandelen in de verfrischte natuur. Toevallig kwam hij ook bij de genoemde po-el en in het water zag hij een kolossale laboe liggen. Hij stond verbaasd, want die plant stond nergens in den omtrek van den vijver. Maar hoe ze er gekomen was, hij nam de vrucht mee naar huis, waar hij ze ophing binnen aan het dak. Den volgenden dag girg hij uit naar zijn werk. het bereiden van toea-k (sterke drank). Toen hij 's middags terug kwam, hij woonde moederziel alleen in zijn 'hutje was het eten al klaar. Natuurlijk be greep hij niet 'hoe dat eten daar kwam. Misschien wilde men hem vergiftigen. Hij had schrik om te beginnen. Uit voorzorg zei hij: als ik onder het eten niet h-oef te hoesten is dat een teekon dat het eten goed is maar als ik moet hoesten d>an be schouw ik dat als een te-eken dat er vergif in zit. Maar alles liep goed afdc rij-st smaakte goed en hij ondervond er geen nadeelige gevolgen van. 's Avonds werd zijn verbazing nog eens opgewekt, toen hij het eten weer klaar vond. Hij dacht er na tuurlijk veel over na, wie dat toch voor •hem zou doen of hoe dat eten er kwam, maar het bleef een raadsel. Nkg twee dagen-achter elkaar herhaalde zich het wonder. Den vierden d'ag kon hij bet niet meer uithouden. Hij zou en moest weten waar dat eten vandaan kwam! A'ls naar gewoonte ging hij naar zijn werk, maar nog voor hij op de plaats was aangeko men keerde hij om en ging weer naar huis. Voorzichtig sloop hij zijn huis binnen. In de eigenlijke voorkamer was niets te mer ken, maar wacht, daar in de keuken hoor de hij ietsVoorzichtig sloop hij er naar toe en daar zag hij een schoone maagd bezig de rijst te koken. Zij dracht-te met een echt vrouwelijk schroomvalligheid nog weg te loopen of zich te verbergen, maar hij was zoo stil en onverwachts gekomen, dat het te laat was. Zij moest natuurlijk vent ellen wie ze was en waar ze vandaan kwam. Volgens hare ware bekentenis kwam ze uit de laboe -de la-boe die hij uit het 'water lufd opgevischt en die daar a-ltijd nog aan het dak hing. Als hij weg was verdween de stille weldoenster weer in haar vruohtomhulsel. Zooalc gemakke lijk te begrijpen valt trouwen nu die twee. Ze leefden lang en gelukkigde af stammelingen mogen nu geen -laboe's eten, en omdat de vrucht gevonden was in een poel waar gewoonlijk schildpadden inza ten, is dat dier eveneens verboden spijs voor alle leden der familie. De afstamme lingen van die familie wonen nu over vele kampongs verspreid. Vrees voor ziekten. Ook heeft men in het Erdegebied voor beeld-en, dat alleen de vrouwen een be paalde vrucht, of diersoort niet mogen eten. Ook gebeurt het dikwijls dat een of enkele personen iets niet mogen eten, maar dat valt buiten het gebied van het totemisme. Bij overtreding van al deze geboden vree/.cn ze verschillende soorten van ziektep, bijv. schurft, wonden, ze zul len mager worden, sterven, in een woord dan gaat 'het h-un niet goed. Het paard en het kind. Uit het ontoegankelijke Lio-gebied ver nam schr. het volgende- verhaal Er was een gewas, dat in het Maleisdh kel-adi heet, een knolgewas. En die plant baarde op zekeren dag een men-schen-kind een buitengewoon mooi meisje. Hiet wicht lag daar onverzorgd en zijn toekomst zag er donker uit op zoo jeugdigen leeftijd heelemaa-1 alleen. Gelukkig dat iemand daar in de buurt zijn paard aar.-bond om te grazen. Het mensche-nlievende dier schonk de kleine zijn melk, als eertijds de wolf aan Romulus. Toen later de eigenaar het paard kwam halen vond hij ook hel kind en nam het wicht mee naar huis: ook thuis zoogde het paard het, omdat de man het voor een kind van het paard hield. Hier werd het verder verpleegd en groeide het op tot een bevallig meisje. Altijd bleef er een innige liefde bestaan tusschen de merrie en haar pleegkind. Toen het meisje groot was kwamen er menschen uit Ende, die den vermeenden vader haar ten huwelijk vroegen. Het ver drag werd gesloten en toen de En de uce zen genoeg geld betaald hadden, werd het huwelijk voltrokken. Daarna moest de bruid haar man volgen naar Ende. Maar het paard, giedrcven door liefde tot zijn pleegkind, kwam de twee achtorna. In Ende werd heb arme dier verkocht aan menschen, die nog verder naar het Wes ten wonen. Dr familie van den bruidegom wist natuurlijk niets van die geheime betrekking. Maar don volgenden dag, bij het. eerste hanengokraai. horde men te Ende het verkochte paard weer hinreken vlak bij het huis. Van heimwee wias liet wegge-loopen bij de nieuwe eigenaars. Nu begon men iets )e vermoeden, en de bruid werd ondervraagd. Deze vertelde dan haar geheimzinnige geboorte, en hoe liet paard haar pleegmoeder geweest was. Nu werd het paard in boo^e eer gehoudefl door dc familie. En nog bestaat er een familie verband tusschen de afstammelingen van het genoemde paartje en de paarden: uit eer-bied mogen zij ze niet -dooden en geen paardenvleesch eten. Hoe tic vleermuis Leki op dc wereld terugbracht. Uit Larantoeka nog een verhaaltje, waarbij het verband tusschen me; seh en totemdier nu eens geen afstamming is, maar eenvoudig hulp verleen in g. Er was eens een man die Leki heette en die met zijn zuster in één huis samenleefde. Die zuster ging op zekeren dag een visch zoe ken op het strand (dat is een zeer gewoon vrouwen- en kinderwerkin de plasjes •tusschen de koraal rotsen, die bij eb droog komen, blijft altijd heel vat zwemmend en krutpend gedierte achter). Dion keer had ze echter niet veel 'succes. Maar toevallig vond ze iets anders op het strandeen haarkam en 'n siri'h-pinang, !t gewone pruini-ma-teriaal. Zij neemt het mee naar huis en begint ook sirih-pirang te prui men. Haar broer was daar niet van ge diend. Dat ongetrouwde meisjes ock al pruimen is heelemaal geen gebiuik. wat trouwens wel begrijpelijk is. Als ze flink pruimen worden 'hun mond en tanden hee- l-emaail rood, de tong soms haast zwart, zelfs de lippen gaan er na-ar staan-. Haar oorspronkelijke schoonheid gaat er niet op vooruit. Zoolang ze dus nog niet ..aan den man" gebracht is, is het zeer begrijpelijk dat de familieleden^ die nog een flinke.; bruidschat als koopprijs hopen te ontvan gen voor haar, en niet voor zijn. Toen Leki dan ook zijn zuster zag met een rooden- mond, gooide 'hij hee'l ha,ar siri'h- pinang weg. Maar ze schijnt nogal 'haar op haar tanden gehad te hebben, want ze dwong Leki te gaan zoeken. Leki ging naar het strand, trok zijn -prauwtje naar de zee en voer weg. Naar het scheen was hij meer van huis af ge.- gaan om van zijn zuster af te zijn dan met het. ernstige plan om te zoeken. Hij roeide naar den kant waar de zon onder gaat: Hij roeide en roeide maar door. zonder zelf er over na te denken, waar hij eigenlijk terecht lcwam. Steeds verder naar het Westen. Zoo kwam hij ten lange laatste aan de plaats waar eiken avond de zon onder de oppervlakte van de aard schijf weigdompelt. Op eens schrikt hij wakker uit zijn gedachteloosheid als hij, 'bij het einde van de wereld gekomen, par does van de aardschijf aftuimeltZijn (handen laten de roeispanen lor, en in zijn val grijpt hij nog hopeloos naar een of ander vast voorwerp. Gelukkig krijgt hij een tak van een sinaasappelboom te pak ken. Hier kon hij wat van zijn eersten schrik bekomen, maar bij nader bezinnen was zijn toestand toen nog hachelijk ge noeg. Zonder prauwtje ergens, niet te zeg-gen waar, buiten de aarde, waartegen hij niet opklimmen kon, en beneden hem het donkere niets. Hij begon te huilen als een kind. Toen hij zoo op zijn boomtak zat te treuren, kwam een vleermuis naar hem -toe en begon met hem te spreken. Natuur lijk smeekte Leki haar, hem weer naar het aardrijk terug te brengen, hetgeen de goe dige vleermuis aannam. Gedragen oy> <lcn rug van dat fladderende dier. zag hij het spoedig weer licht worden en kon hij weer over de teruggevonden wereld heenkijken. Na ver vliegen door de lucht zette dc vogel hem neer op den Goenoeng Hin ging, niet ver van Lowoketaka (plaatsen die nog bestaan). De vleermuis werd hier gemetamorphoseerd in een steen, die daar ter plaatse nog altijd ligt. Spoedig zagen de menschen van Lowoketaka dien vreem- de^jng op den berg en namen hem mee naar hun kampong. Leki bleef hier maar wonen en leefde er onder de Lowoweta- kers als een der hunnen, trouwde er. enz. Nu mogen de kinderen van dien Leki nog geen vleermuizen eten omdaf hun stamva der zijn leven te danken heeft aan een vleermuis. Zooals uit dit verhaaltje ook-al blijkt, volgen hier de kinderen d-cn vader, niet de moeder, dus de kinderen van dc zoons van iemand, die onder zoo'n verbod staat, mogen dat dier ook niet eten, de dochters echter, als ze trouwen, worden gerekend te behooren bij de familie van den man, en dus zijn ze zelf en hun kinderen vrij van het verbod van -hun eigen familie, omdat ze daar door hun huwelijk ingetreden zijn. Hoe een jongen een krokodil werd. Van Timor vertelt schr. deze krokodil len geschiede n Is Er was eens een familie met veel zoons. Ze werkten eiken dag op hun akkers, om in hun levensonderhoud1 te voorzien. Alleen de jongste, die bleef altijd maar rond het huis spelen met andere kinderen. Toch was hij reeds oud genoeg om te wenken, maar hij wou maar niet. Wat verwend, wat met jongste zoontjes meer gebeurtZijn oudere broers zijn er toch niet moe tevreden en als zij dan iederen dag moe van hun tuinen terugkomen en dan dien stevigen jor.gen zien, altijd maar spelen en niets doen, dan stijgt telkens hun afkeer en wrok. Op ze keren dag, als ze hem weer met zijn ba- lang" (een vrucht, waarvan de leege dop door dc kinderen als speelgoed wordt ge bruikt) -bezig zien, krijgt een van hen het plan om den luiaard te vergeven. Die „ba- lang" houden zij voor vergiftig. Men zal van de vruchten onder zijn rijst doen en zoo zal die geliefde „balang" zijn onder gang worden. Moeder, die naturlijk voor de keuken staat, laa: cr zich toe bewegen. Doch de opzet mislukt. Als hij den volgen den dag zijn bord rijst krijgt neemt hij een lepel, maar ziet dan onmiddellijk dc ba- lang onder de rijst. Hij legt zijn lepel neer en gaat heen. Teleurgesteld en mijmerend over die slechte behandeling gaat hij naar het. strand der zee. Hij is niet meer van plan terug te ko men. In een waterplas tusschen de rotsen van het strand legt hij zich neer. Daar slaapt hij in. Al had zijn moeder zich door de nijdige broers laten bewegen tot die slechte daad, het duurt niet lang of het m-ocderhart komt weer boven en ze gaat haar Benjamin zoeken. Als ze hem vindt, bidt en smeekt ze hem toch mee naar buis te komen. Maat hij antwoordt: ..ik blijf bier. Jullie houden niet meer van mij. Jul lie willen mij van kant maken. Ik kom niet meer naar huis". Hij laat zich door geen mocdertranen bewegen en blijft in zijn kuiltje liggen, zich koesterend in de zon. Den volgenden dag komt moedor weer te rug en vindt hem weei op dezelfde plaats. Maar weer moet zij naar huis terugkeeren zonder iets bereikt te hebben. Telken- dage komt ze terug, vertrouwend dat haar aanhouden zijn hart zal vermurwen. Het duurt echter niet lang of moeder ziet bij haar bezoek de handen en voeten anders worden. Spoedig begint er ook een staart uit te botten en na korten tijd is haar kind een volslagen krokodil geworden. Nu bleef -hij natuurlijk niet voortdurend in zijn kuiltje zitten, maar wilde naar krokodil- lenaard ook de zee in. Maar vóór zijn ver trek, bii moeders laatste bezoek, sloot hij een verbond met zijn oude familie. Twee weer in het jaar zal hij terug komen, als ze offers brengen bij het planten en bij den oogst. Ze moeten dan naar .het strand der zee gaan om hem ie roepen. Als ze in zee gaan moeten ze altijd van die lange z.ijbla- den van een palmsoort om hun enkels of om hun middel of armen binden, dan weci hij: dit is familie en dan doet hij ze niets. N<u is het alleen maar jamnier, dat er vroe ger al krokodillen waren, die niet van men sehen afstammen, en die hebben niet zoo'n verdrag gesloten. Daarom is liet in zee toch neg niet altijd zoo heel veilig. Zoo'n kro kodil neemt cr wel eens een mee, uiaar dat was dan een krokodil niet van de fa milie natuurlijk. Naar men zegt hebben dc menschon-krokodillen 5 vingers aan eiken poot een atavisme terwijl de oorspron kelijke er maar vier hebben. Natuurlijk spreekt 'het van zelf, als de krokodil geen menschen eet, dat de mensch dan geen krokodil eer. Een mensch moet zich toch in edelmoedigheid niet door een krokodil laten overtreffen WISSELNOTEERTNGEN (AMSTERDAM) (Niet officieel). Berlijn 59.29 Londen 12.061/., New-Yorfc 2.481.'., Parijs ^T'-'/s Brussel 34.541/2 Zwitserland 47.891/., Milaan 13.01»jJ Madrid 35 15 Oslo 66 281 /2 Kopenhagen 66.251/2 Stockholm 66.481/., Weer.en 34.94 Praeg 7.37 Boedapest Prolongatie 5 3/46 pet. BEURSOVEPZICHT. Op den Zaterdag was de handel ter beurze zeer bescheiden. Van de Indus- trieelen gaven aandeelen Acoustiek een drukke affaire te zien. Na vaste opening volgde een inzinking, doch daarna volgde weer herstel. Margarine Unies brokkelden iets af. doch ook dezen redresseerden zich later. Calvé Delft evenzoo. Philips bijna geheel verwaarloosd. Ook voor Kunstzijde vrijwel geen aandacht. Van de Mijnwaar- den liepen Boetoens geleidelijk iets te rug. Alg. Exploraties in doorsnee weinig veranderd. Holl. Lloyd wederom aangebo den; er was evenwel weinig affaire. Ta bakken veronachtzaamd. Oiie stil. Kon. bewogen zich aanvankelijk op het niveau van gisteren, doch liepen tegen het slot van dc noteering iets omhoog. Rubbers hadden een beperkte markt, doch waren prijshoudend. Suikers niets bijzonders. H. V. A.'s echter iets lager. Amerikanen kalm. AGENDA'S. NED. R. K. VOLKSBOND (Afd. Leiden). (Secretariaat Leliestraat 7.) Maandag. Bureau voor Arbeidsrecht van G.3U8 uur. Dinsdag. Bestuur R. K. Volksbond te 8 u. Woensdag Rechtskundig Bureau 7.00 8.30 uur. Woensdag. Ledenvergadering R. K. Volksbond 8.15 uur. Donderdag. Ledenvergadering R. K. Werkmeesters 8 uur. Zaterdag Spaar- cn Voorschotbank 7—8 uur; Zitting Eigen Huis 8—9 uur; Biblio theek 78.30 uur Bondsleden houdt Zondag *9 Juni vrij, dan alle naar de Encycliek-meeting te Lisse. INTERPAROCHIëELE ST. JOSEPH'S- GEZELLEN-VEREEN I GING. t Rapenburg 52. Gelegenheid om zich als lid van dc Ka tholieke Gezcllcn-Vereeniging te doen in schrijven R. K. Jongelingen vanaf 17 jaar iederen Uien Maandag van de maand, 's avonds om half 9, in de Presi dentskamer van het Gczcllenhuis. Zondag 3de Zondag die het feest van do K Aloysius voorafgaan. In de St. Loae- wijkskcerk te 8 uur do H. Mis voor dc ziele- rust van A. Hartwijk, lid van do Afd. Ge huwde; trouwe opkomst verzocht. Zondag is de zaal geopend van 12.30 2.30, en van 7.tot 10.15 uur; verplicht© bijeenkomst van S.159.45 uur. Om 10.15 wordt de zaal gesloten. Na het Lof prijs- biljarten. Van 1 tot 2 uur zitting St. Jo- seph-spaarkfis. Van 1 tot 1.30 uur biblio theek. Maandag bijeenkomst voor de leden van 8.uur tot 10.15. S.15 uur kegelclub Afd. Gezellen. Te 3.30 uur in de Presidentskamer inschrijving nieuwe leden. Jongelingen van 17 jaar kun nen zich bij den Weleerw. Vico-Praeses aanmelden. Dinsdag bijeenkomst voor dc leden van 8 uur tot 10.15. Woensdag 8.15 uur repetitie Liedertafcl „Sebastian Schaeffer". Donderdag bijeenkomst voor de leden van 8 uur tot 10.15. Van 8 tot 9 uur in de Bestuurskamer zitting R. K. Arbeidsbeurs voor Jongelin gen. Te 8.15 uur op de bovenzaal, ingericht als kapel, recollectie voor de oud-retraitanten trouwe opkomst verzocht. Vrijdag S.30 uur repetitie Symphonic „Frans Schweitzer". S.30 uur repetitie tooneelclub „Adolf Kolping". S.30 uur vergadering Commissarissen Afd. Ongehuwde Gezellen. Zaterdag bijeenkomst vooY do leden van 810.15 uur. 8.15 uur Kegolclub „De Poe- delaavs". lederen Zaterdag van S—9 uur is de Leesbibliotheek geopend, uitsluitend voor de leden en donateurs der Vereeniging. lederen Zondag van 12 uur zitting van de St. Joseph's Spaarkas in do Bestuurs kamer. Verdere mededeelingen: In dc maand Juni zullen de jaarvergaderingen gehouden worden van de onderafdoolingen. De secre tarissen en penningmeesters worden ver zocht bet jaarverslag in orde te maken. Zaterdag 1 Juni wordt de bibliotheek ge sloten alle boeken moeten ingeleverd zijn. R. K. PATR0NATENB0ND. (District Leiden). Secretariaat: Hecrenstraat 23. Donderdag van 8 tot 9 uur R. I\. Ar beidsbeurs voor onze Patronaatsjongens in het Gebouw der St. Joseph's-Gczellen- Verecniging, Rapenburg 52, Telephoon 456. ST. PETRUS-PATRONAAT. Rapenburg 52. (Feitelijke voortzetting der Afdeeling Leer lingen van de St. Joseph's-Gezellen-Ver- eeniging. Aug. 1887—Sept. 1920) Zaterdag. Leesbibliotheek van 89 uur. Zondag 3do Aloysius-Zondag. Te half R uur in de St. Petruskerk de H. Mis met preek. Onder tie H. Mis Algemeene H. Com munie van alle patronaatsjongens. Te half 5 uur precies in de St. Lodcwijkskerk pre dikatie over do H. Aloysius, waarna kort Lof. Na het Lof ordelijk naar hot patro naatsgebouw, waar gelegenheid is voor ont spanning en contributie betalen en spaar kas. Zaterdag 1 Juni wordt de bibliotheek gesloten. ST. ANTON 1US-PATR0NAAT. (Hartebrug). Zordag onder de H. Mis van half acht Alg. H. Communie voor het Bestuur en de leden. Des middags te 5 uur vergadering voor de jeugdafd. der derde Orde. Maandag van 810 uur bijeenkomst ge zellen. Vrijdag van 810 uur bijeenkomst Ge zellen. Zaterdag van 6 tot 7 uur bibliotheek; betaling van contributie; gelegenheid tot sparen en retraitefonds. ZITA-VEREENIGING Pieterskerkgracht 15. Zondag vanaf 2 uur zijn de zalen ge opend voor de Hollandsche en Duitsch© meisjes. Woensdag van 810.15 uur bijeenkomst Hollandsche meisjes. Donderdag vanaf 8 uur tot 10.15 bijeen komst Hollandsche en Duitsche meisjes. De bibliotheek is geopend Maandag, Wcersdag cn Vrijdag van 7—8.30 uur. Ook niet-leden kunnen van de biblio theek gebruik maken. Maandag en Donderdag van 25 uur is het bemiddelingsbureau geopend. Meisjespatronaat. Zondag van 57.30 uur Godsdienstleer en ontspanning. Dinsdag van 89.30 uur onderricht in handwerken en naaien voor degenen die de vakschool niet bezoeken. ST. AGNES-MEISJESPATRONAAT. Voor de Parochies van 0. L. Vr. Hemel vaart en van den H. Jozef. Maandag van 7 tot 8.15 uur le en 2e leer jaar naailes; van kwartier over 8 tot 9 uur Godsdienstleer. Dinsdag van 79 uur 3de en 4de leer jaar naailes. Woensdag. 3e en 4e leerjaar van 7—9 uur naailes. Donderdag geen lessen wegens aanbid- dingsfeest in de Mon Pcrckerk. Vrijdag. Gymnastiek (v. d. Wer ff straat). 7—8 uur le afdeeling, 89 uur 2de afdee ling. Op de naailessen gelegenheid tot spa ren en ruilen van leesboeken. Zondagmiddag 5 uur tooneelrepetitic in de Patronaatzaal achter do Hartebrugkerk

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 7