DE MARTELING DES HEEREN UIT DE RIJNSTREEK tweede blad de leidsche courant dinsdag 26 maart 1929 de MAN VAN SMARTEN EN DE MAAGD VAN KONNERSREUTH HOE THERESE NEUMANN CHRISTUS' I IIDEN AANSCHOUWT: Reeds drie jaren lang, sedert de Vasten x 1926 spe.elt zich iederen Vrijdag, Comiersreuth heb aangrijpend drama af, jat, toen het voor heb eerst ruchtbaar werd, ien schok van ontroering door de geheel© yoc ;ereld bracht. Het eenvoudig boerenmeisje 'herese Neumann aanschouwt en doorvoelt laar iederen Vrijdag in lichaam en ziel de oart-eling en doodsangst, die Christus pi noest ondergaan, toen Hij, gesleept van ©gij pilatus naar Golgotha, daar aan hot kruis gespijkerd Zijn leven gaf voor de mensch- en ieid. In dezen tijd van vasten en overwe- fab ring, nu iedere dag en bijna ieder uur esct ïvraar gaat van herinneringen aan de laat- irdii ite bittere dagen, die God in menschelijk© ;estalte op deze aarde doorbracht, is het ezen van de mysterie-volle gebeurtenissen, nj lie zich te Konnersreuth afspelen, bijzon- Ier treffend en heilzaam. De wonderbare feiten staan nog diep in eders geheugen gegrift: Theresa Neumann ontwikkelde boerendochter, werd in veinige jaren tijds vijf malen plotseling in 0p onverklaarbare wijze genezen: eerst ran volslagen blindheid, toen van een et- .jrende voetwonde en een jarenlange ver lamming van een hevige blindedarm ontste eg en ten slotte van een kwaadaardige ironehitis en dit alles op voorspraak van de H Theresia van Lisieux. Telkens bij die gelegenheden werd zij overstraald door een geheimzinnig licht- Een zachte, vriendelijke stem (een persoon zag zij niet) sprak haar toe en zeidc, dat zij nog veel te lijden zou hebben en geen dokter haar zou kunnen helpen. Nadat de stem twee maal den zin had uitgesproken: „Juist door te lijden worden zielen gered" besloot zij met dit woord, waardoor zij zich deed kennen: Ik heb al vroeger geschre- dat door lijden meer zie- jlen worden gered da31 door de chitterendste preeken" (Zesde [brief van do Kleine H. Theresia aan de missionarissen). Het lijden, waarin „geen dokter helpen kan", door de H. Theresia aan haar naam genoot voorzegt, liet niet lang op zich wachten. Het was midden in de Vasten van 1926. Eens op een nacht, als zij rustig te bed lag. zag zij plotseling den Zaligma ker vóór zich. „Ik zag Hem" zoo be richtte zijzeive „in den hof van den Olijfberg. Dien keer, toen 't mij voor 7t eerst geschiedde, wist ik niet, dat het iets bijzon ders beteekende. Ik zag hoe de Heiland daar geknield lag. Ook al het overige zag ik heel duidelijk: de hoornen, rotsen, alles als in een tuin. Ook de drie Apostelen heb ik gezien, maar ze lagen of sliepen 3iiet. zooals men ze gewoonlijk voorstelt; ze wa ren neergezeten, tegen een steen aanleu nend, en geheel uitgeputOpeens voel ik, terwijl ik den Heiland daar zoo be schouw, zulk een pijn in de zijde, dat ik meende te sterven. Daarbij bemerk ik, dat van dc zijde iets warms afvloeit.Het was bloed. Het bloed bleef neersijpelen tot den volgenden middag. Van Vrijdagmiddag af was er heel de volgende week niets merken" Geholpen door haar vertrouwelinge, haar zuster Zenzl, slaagde Theresia erin, de hartwonde en dezer bloedingen tot den Witten Donderdag voor de huisgenooten t© verbergen. Maar op den Goeden Vrijdag, toen zij in volle extase en dus buiten be wustzijn van zich zelf en al het aardsche geraakte, drong het bloed uit de hartwon de en tevens uit de oogen in zoo sterken overvloed, dat do ouders iets bovennatuur lijks begonnen te vermoeden. Zij wisten echter nog niets van de overige wondteeke- nen in handen en voeten, die zich nu ook hadden vertoond. ..Wanneer ik ze gekre gen heb", zeide Theresia „weet ik zelf niet. juist. Op den Goeden-Vrijdag- avond waren ze aanwezig. Te voren heb ik niets daarvan geweten. Ook tijdens heb lijdensvizioen heb ik j niets daarvan vermoed. Ik kon immers ook niet aan mijzelf denken, ik zag maar altijd naar den HeilandToen ik wat tot mij zelf kwam, bemerkte ik, dat ook aan dc handen en voeten het bloed afvloeide. Ik kon echter niet nagaan, wat het- was, om dat. ik. wegens het bloeden, mijn oogen niet kon openen. Eerst tegen den avond vroeg ik aan mijn zuster; „Zenzl, zie toch eens wat dat met mijn haaiden en voeten is, omdat die mij zoo'n pijn doen". Nu rie pen de ouders den Pastoor Naber. Het bleek, dat het meisje aan handen en voeten, eerst alleen aan de bovenzijde, ron de open wonden had, waaruit zuiver bloed vloeide. Het bloed vloeit alleen op Vrij dagen. Sindsdien draagt Theresia Neumann de wondteekenen des Verlossers in haar maagdelijk lichaam. Do wonden veroorza ken haar een voortdurende doch lichte pijn, waaraan zij gewoon is geraakt. Bij de zijde-wonde, die een snede is van ruim 3 centimeter, steekt de pijn inwendig heel diep. Na het verschijnen der wondteekenen of stigmata, probeerden do ouders en de ge- neeslieeren door zalven de wonden te hee- len. Niet alleen baatte al hun pogen niets, doch Theresia kreeg er ondragelijke smar ten door. die haar zelfs het bewustzijn de den verliezen, en die juist eerst nalieten hij de verwijdering der zalven. Toen nam de lijderes weer haar toevlucht tot haar hemelsche Patrones. Spoedig na dit gebed droogden de wonden zonder zich te slui ten. Dokter Seidl moest verklaren; „Eigen aardig is het; deze wondon etteren niet en ook is er geen ontsteking bijA. Niet enkel draagt deze gestigmatiseerde de heilige lijdensteekenen des Verlossers in handen, voeten en zijde, doch ook die der doornenkroon in het hoofd. In November 1926 gevoelde de geduldige lijderes scherpe pijnen in hot hoofd, en Vrijdag, 5 Nov. een der smartelijkste dagen haars levens, zag men, hoe op verscheiden plaatsen zuiver rood bloed door haar witten hoofddoek heendrong. Tot de stigmata, van Theresia Neumann moeten we ook de bloedtranen rekenen, die telkens bij den aanvang van heb Vrijdags- vizioen beginnen te vloeien, en reeds na eenige men de wangen met twee breedc strepen zwartgcronnen bloed bedekken, terwijl ondertusschen telkens nieuwe roodo droppels uit de oogen vallen. Het meest treffende en aandoenüjkste in het. levend wonder van Konnersreuth is cn blijft het feit, dat sinds dien Goeden Vrijdag van 1926 Theresia Neumann iede ren Vrijdag, met uitzondering der Vrijda gen in den Kersttijd en blijden „Alleluja- tijd" zooals zij zelf hem noemt en an dere Vrijdagen met een bijzonder blij ka rakter, meeleeft en -lijdt met. Christus' bittere passie. De lijdensextase begint tel kens in den nacht van Donderdag op Vrij dag, gewoonlijk omstreeks middernacht, maar niet steeds op denzolfden tijd. Ge heel plotseling, ook midden in heb gemoe- delijkst gesprek, waarin men haar ver scheidene malen met opzet betrokken had, en waaraan zij zoo pas nog levendig deel nam, richt haar lichaam zich als met een ruk omhoog, de armen zijn uitgestrekt, de oogen half gesloten. De Vrijdags-extase is begonnen. Zij eindigt Vrijdags ongeveer om half één. In de extasen ziet zij het lijden van Christus met de duidelijkheid en helder heid der waarneming van een normalen mensch. - Het hoogtepunt van haar geheimzinnig medelijden van Jezus' bittere Passie be reikt Therese Neumann op dc Vrijdagen, van ongeveer 12 uur tot kwart voor één. „Het bijwonen van dit toppunt der lij- densextasen in heb zolderkamertje van do familie Neumann, blijft voor alle toeschou wers iets onvergetelijks" aldus Prelaat Jos. Messmer, wiens roerende beschrijving hier volgt: „Met mijn vriend, een geestelijke, trad ik even na twaalven opnieuw de kamer bin nen: we waren ongeveer met 15 geestelij ken. De lijderes bood een erbarmelijken aanblik; het vele, op verscheidene plaatsen donker geworden bloed uit hare oogen was in breede stralen tob haren hals neergc- vloeid, en verfde het witte nachtkleed der lijderes; groot en duidelijk straalde de al door sterk bloedende hartewonde; do blanke, hoofddoek was mei. zijn zeven wondi-teekenen geheel met. bloed gedrenkt; de wondon in de beide handen waren nu stralender dan gisteravond; de ljjdensuit- drukkig in heb gisteren nog zoo rustig, al basten gelaat en in het door smart zich verwringend bovenlichaam is verplette rend, en des te meer, daar ieder toeschou wer uit dc hartverscheurende gebaren gemakkelijk kan lezen, welk moment der lijdensgeschiedenis zich afspeelt. De pas toor der plaats is tegenwoordig en maakt met korte woorden de toeschouwers op de verschillende lijden,sphasen nog meer op merkzaam Dood sell e stilte liecrscht in het vertrekmen zou een naald kunnen I100- ren vallentot in het diepste der ziel geroerd staan allen voor de onzegbaar ge folterde, die nu reeds een uur lang armen en handen wijd uitstrekkend, de smarten van den Gekruiste zoo treffend naar het leven weerspiegelt. Zie, hoe ze nu zoo eigenaardig met de vingers trekt het onwillekeurig nadoen van de sidderendo vingerbewegingen van Christus bij den gruwelijk dc handen doorwoelende kruis- spijker. Bijzonder aandoenlijk en bovenmate smartvol was de uitdrukking van Jezus' ontzebtenden dorst! Hoe pijnlijk, hoe naar lafenis smachtend opent zich de mond der lijderesDe droog geworden tong beweegt zich langzaam, pijnlijk tastend of er aan lippen of verhemelte niet ergens een plaats is, waar wat verkwikking te vinden. Zie, daar wordt de met gal en edik gedrenkte spons den Heer toegereikt! Wij zien het nu duidelijk, hoe de arme lijderes daaraan met verlangen zuigt, doch het is maar bit tere lafenisvandaar die trek van pijnlij ke teleurstelling in haar door smart gespan nen gelaat. Aldoor hooger stijgt nu de zie- le-spanningaldoor angstiger wordt het strijden; aldoor sterker grijpend het uit strekken der armen; aldoor dringender heb ineenkrimpen der handen; dan voor enkele oogenblikkcn in de kussens terugzinkend, richt zij zich weer op en hooger en altijd hooger verheft zich haar gelaat tot bij den Verlosser, daar vóór haar, stervend op den kruisbalk. Geen pen is in staat te beschrij- ven, wat in deze o0genblikken door den toeschouwer aan pijn en smart gezien wordt, en geen tong kan melden, wat al de ooggetuigen in het diepste hunner ziel ondervinden bij het gezicht van het bloe dig Golgotha-drama, hier te Konners reuth in de lijderes Theresia zoo smart vol weergegeven. Ik zag mannen weenen als een kind en zich snikkend van dit bloedig schouwspel afwenden en zich ver wijderen „Eindeljjk! onwillekeurig zegt men: Goddank eindelijk is de doodsstrijd des Heeren liet einde nabij. "Van doodshuiver doorsidderd richt Theresia zioh als zwe vend omhoog. Jezus roept zijn roerend Oonsummatum est de wereld toe, Hij neigt Zijn allerheiligst hoofd en sterft.. Maria en de heilige vrouwen zijn overstelpt van wee, en ook de arme lijderes Theresia daar vóór ons, valt plotseling als ontzield in do kussens terug." Het geheele lijden van den Zaligmaker ziet zij voor zich als ware zij toeschouw ster in levende lijve. Van de geesteling zeide zij: „Dat is erg, ik kan het. niet be schrijven". De Heiland was geheel ont bloot. Zij bonden Hem aan den geeselzuil, de handen hoog opgetrokken, en sloegen Hem overalals zij Hem van den geesel zuil bevrijdden, zonk Hij onmachtig ineen op den grond dn Zijn bloed. Later wilde Hij zijp. kleedorn nemen, doch kon cr niet bij, wijl de soldaten deze al spottend bui ten zijn bereik trokken. Zoo verschrik kelijk was ook de doornenkroning; ook in den nacht was het erg geweest, toen zij 3ia het veroordcelend vonnis van. Caïphas den Heiland sloegen. Hem spuwden en dan in een hol stieten, waar dc Heiland zeer veel koude leed. Dan sprak zij er over, hoe Christus mee blijdschap het kruis op zich neemt, het over de grooto trappen in het paleis van Pilatus naar beneden draagt en hoe het eene einde van don kruisboom tegen de treden slaat. Zij herhaalt dc kreet: „Scha- lapa! Schalapa!" ..Kruisig Hem! Kruisig Hem!' alsook enkele anderen. Meii kan de afzonderlijke gebeurtenisen van den Kruisweg volgen. De derde val van Christus onder het kruis is ernstig. Dc Heiland viel languit op den grond. Toen schreeuwden zij niet meer: „Óp! Op!" Moeizaam richtte de Heiland' zich op. Midden onder dit lijdens- tooneel verzwakte Therese plotseling. Zij zonk als ware zij bewusteloos ineen. De moeder' snelde toe, de ramen werden allen geopend. -Met veel moeite richtte zij hare dochter opTherese snakte naar adem. Het hart wilde ophouden te slaan heb duurde eenigon tijd, alvorens zij zich weer eenigszins herstelde. Als Christus op Golgotha aangekomen is, ziet Theresia Neumann, hoe het kruis van Zijn schouder wordt, genomen en de twee zijbalken, die tot dan toe in de leng te aan den hoofdstam waren vast gebom de, losgemaakt. Den Heiland wordt bevolen zich er op uit te strekken, om te kunnen zien, waar dc gaten geboord moeten wor den. Gaarne doet de Heiland dit zegt Therese. Dan wordt Christus naar een kuil gebracht, waar Hij vertoeft, tot het Kruis, is opgericht. Dan begint 't hoogtepunt vaii Therese's lijden, zooals prelaat Mcssner het boven staande heeft geschetst. Groot opzien heeft het gebaard, dat Therese Neumann tijdens haar vïzioenen do woorden van Christus en van anderen in oorspronkelijke.' taal weergaf Bij het zien van het tafereel op den Olijfberg hoort zij Judas zijn Meester toe spreken: „Schlama, Babbuni (Gegroet Meester). De apostelen hoort zij tot Judas roepen: Galapa, Galapa. (Verrader, ver rader). De beulen vragen naar Jeschua Nasnrjja (Jezus van Nazareth) on Jezus antwoordt hun :Aha (Ik ben het); daarop zegt Hij tot Zijn leerlingen: Kornu. (Op!) Als Jezus gevangen door de straten wordt gevoerd, wagen do mcnschen naar de re den van den volksoploop met de woor den Ma hada (Wat is dat?) Verscheidene spotwoorden wist zij weer tc geven, die zij vernomen had bij de doornenkroning en bij de kruisiging. Den Gekruisten Heer hoort zij zeggen: Abba, schabok lahon (Vader, vergeef hun)Schalem kolohi. (Het is volbracht). Christus' woord: ,Jk heb dorst", geeft zij weer met as-chc, ter wijl de geleerden den eveneens goed-ara- meesclien vorm saehena voorsloegen. Ook heeft zij de gave om gewijde en on gewijde zaken te onderscheiden, echte van valsche reliquien. Zij heeft ook kennis van de gewetens van andere menschen, wier diepste, zielsgeheimen zij doorschouwt. Omtrent deze doorschouwing van dc diepste zielsgeheimen getuigt Dri A. Ma ger. een man van gezag in de zielkunde: ..Ik zelf was in de gelegenheid met de zienstcr alleen tc spreken in dien tus- schentoestand. Dc uitspraken, die zij toen deed over mijn persoonlijke aai:gelegenhe den waren verbazingwekkend, en ééne voorspelling is reeds letterlijk in vervul ling gegaan." Zeer treffend is hetgeen den Bisschop Schrehms van Cleveland in Amerika over kwam. Deze trail met zijn secretaris haar kamer binnen, waar reeds andere perso nen waren. Op eenmaal sprak zij: ..Deze bisschop is van Beieren geboortig, maar nu is hij daarginds ver over het groote wa ter." Zij had hem iets te zeggen, de anderen moesten de kamer verlaten. Toen daarop ook de secretaris de kamer wilde verlaten, zeide ze: ..Die mag blijven, die verstaat het Duitsch toch niet." Zoo kon ook deze getuige zijn van hetgeen zich verder af speelde. Den bisschop openbaarde zij toen eerst de meest geheime dingen uit zijn persoonlijk leven, wat liom zoo trof, dat hij in tranen uitbrak. Daarna schilderde zij hem do toestanden in zijn diocees, en waarschuwde hem voor verscheidene per sonen en genootschappen, die zij hem nauwkeurig met. de Engelsohe namen aan wees en die hij meende, dal hem en de Kerk gunstig gezind waren. Hoewel sedert September 1927 de kerke lijke overheid aan de sensationeele massa^ bezoeken aan Konnersreuth een einde maakte, ontvangt Therese, of „Besl", zoo als zij in het dorp wordt genoemd, nog tal van 'bezoeken van hen, die 'n offic. toestem ming daartoe van den Bisschop van Be- gensburg kunnen teonen. Onder al die be langstelling en drukte is zij het eenvoudige kalme meisje gebleven, die op niemand een opgewonden indruk maakt. Zij is kin derlijk-vroom en nederig gebleven, zooals de stem van de H. Theresia haar ook ver maand had o.a. bij haar genezing van blin ded armontstekiug. De sreiu uit het licht had tot haar gezegd: „Uw volkomen over gave en lijdensvreugde verblijdt ons. Gjj zult echter nog veel te lijden hebbeu en daardoor mogen meewerken aan het heil der zielen. Aan. uw eigen ik moet gij altijd meer afsterven. En blijf altijd zoo kinderlijk eenvoudig." i^-r-ïr7-r:.\ wt' Voor de ongoloovige wetenschap is hei „mysterie van Konnerreuth" een groot raadsel, of eigenlijk een onmogelijkheid. Men heeft gewrongen en gewerkt om ,le verschijnselen uit auto-suggestie en hyste rie te verklaren. Toen dit. 3iiet gelukte, spraken de geleerden, evenals de bekende Virchow in dc zaak van Louise Lat eau: Ofwel is hier een wonder of bedrog. Wel nu, wonderen bestaan niet. Dus bedrog." Het meeste onverdragelijke voor «le Duit sch© pi'ofessoren is het feit, dat Theresia Neumann zonder vodsel leeft. Sedert Kerstmis 1922 nuttigt Theresia Neumann geen vast voedsel moer. Slechts enkele lepels vloeistof was het eenige. wat zij op oen dag tot zich nam. Sedert meer dan twee jaren onthoudt zij zich ook nog van allen drank. Alleen dé H. Communie ontving zij dagelijks, met eenige druppels water, om de kleine Hostie-partikel ge makkelijker tot zich te kunnen nemen. Doch sedert Kerstmis van 1927 bleef ook «leze geringe drank totaal achterwege. Als wilde Onze Lieve Heer dc trotsche weten schap eenvoudig schaakmat zetten. En wat zegt prof. Ewald daarvan: „Het niet eten cn drinken kan slechts door be drog verklaard worden, omdat anders de natuurwetten op hun kop worden gc- zct." Intussohen blijft h» m* i ric van Kon nersreuth bestaan, lig ara" iederen I rij - dag Therese als „een bloedend kruisbeeld" •te lijden en te kreunen, als êen vermaning aan ons moderne werelclliuge.n, die in het gewoel en lawaai van vliegtuigen en radio, van televisie en sprekende films maar al te gemakelijk vergeten het „porro unum est necessarum". „Doch één ding is nood zakelijk" zooals Christus «ot Maria in het huis te Bethanië sprak. Wij zijn bezorgd over vele dingen, Maria echter, die aan 's Heeren voeten stil neerzat, en luisterde, „heeft het. beste deel verkozen, dat haar nifct zal ontnomen worden." De gegevens voor dit. artikel zijn geno men uit verschillende beschrijvingen o.a. twee juist van dc pers gekomen brochu res, die wij ieder ten zeerste aanbevelen: het eerst „H et Krui e-m ystcrie van Konnersreuth" «loor pater Martin Stoks C.s.s.B. (geïllustreerd) en „Pc boodschap van Konnersre ut U geschreven door mgr. dr. Sigisiuund W aitz, uit het Duitsch vcrfaald. Wij vestigen er ten slotte nogmaals «1c aandacht op. dat de Kerk zich over het mysterie van Konnersreuth nog niet heeft uitgelaten. ALPHEN AAN DEN RIJN. GEMEENTERAAD. Wel het geld en niet de voorwaar den. Een noodslachtplaats aan de Aarkade ,een tweede te Aar- landerveen bleef onbeslist. Het stellen van borgen bij aanbeste dingen. Benoeming directeur ge meentewerken. De raad dezer gemeente vergaderde gisteravond te 7 uur. Voorzitter burge meester Lovink. Afwezig dc beer Butiug wegens ziekte. Na opening met gebed, worden de notu len goedgekeurd. Ingekomen was een verzoek van den heer v. Egmond om ontslag als ambtenaar van den burg. stand. Werd eervol ver leend. Dc vereen. „vSchool met den Bijbel verzocht een subsidie van 50 per leer ling voor de Emma school (school voor Achterlijke kinderen). In handen gesteld van B. en W. om advies. Het bestuur van den Noord- cn Zuid-Eiuderpolder verkla ren in een schrijven hot subsidie van J 1500 voor een nieuwe schutsluis te aanvaarden, maar de voorwaarden niet! B. en W. heb ben daarom het subsidie niet. uitgekeerd. Nameus den lieer Kuting verzocht <lc heer Muiswinkel aanhouding van deze zaak, tot de heer Ruting de zaak kan toe lichten. Do heer Hcrugreen vond de han delwijze van hét. polderbestuur zonderling, maar verzette, zich niet tegen uitstel. 1. Voorstel van B. en W. om van 1 Mei 1929 tot cn met 30 April 1930 onders- hands op te dragen aan M. van Essen het ophalen van ascli en vuilnis enz., iu de gemeente, voor de som van f 4500. Z. h. st-. aangenomen. 2. Voorstel van B. cn W. tot aankoop van Tentcgevende eigendommen voor hot Waarborgfonds inzake Woningbouw. Op de geiiieentebcgrooting van 1929 is Yoov storting in het "Waarborgfonds inzake woningbouw uitgetrokken een bedrag va 11 f lO.fiOO. B. en W. stellen voor thans aan te koopen 6000 obligatiën van de 4*/v pet. leening der gemeente 's-Gravenhagc en 5000 obligatiën van de -B/s pet. lec- ning der gemeente Rotterdam. De heer Ten Gate Brouwer zeide. dat algemeen het vermoeden hoerseht, dat dc rentestandaard zich in opgaande lijn zal bewegen. Spr. vroeg daarom nader over woging, welke, fondsen zullen worden aan gekocht. De Voorz. zeide dit toe. Z. li. st. goedgekeurd. 3. Voorstel van B. en W. tot verhoo ging van het loon van den fitter bij het Waterleidingbedrijf. (Dit punt is in de vergadering van 31 Januari 1929 aange houden). De heer Herngreen hield, naar aanlei ding van dit punt, een vertoog over do be voegdheid van de waterleidingcommissie en de gemeentewet. De heeren v. Dijk en den Hertog be pleitten uitbreiding in ledental van dc wa terleidingcommissie. De heer den Uil wenschte een beschou wing te houden over de bedrijven, wat echter niet aan de orde was. Tusschen weth. Vlasman en den heer Herngreen ontspon zich vervolgens een discussie over de besprekingen in dc wa terleidingcommissie en de daar opgewor pen argumenten, waaruit weer een debat voortvloeide tusschen verschillende leden. De heer Ten Gate Brouwer vond het leden tal der commissie (3) voor een zoo belang rijk bedrijf als het waterleidingbedrijf tc gering. De Voorz. zeide, legen uitbreiding geen bezwaar te hebboik Dc heer Ten C'ato Brouwer stelde voor, B. en W. te verzoeken een voorstel te doen de commisie niet. één lid uit te breiden *'n den Voorz. slechts advisccrende stem te geven. Over dit voorstel, in stemming ge bracht. staakten de stommen, zoodnt hel volgende vergadering nogmaals aan de orde komt. De verhooging van hot loon voor den fitter werd goedgekeurd. j. Voorstel van B. en W. tot wijziging van liet jaarweddenbesluit ten aanzien van de ambtenaren voor herkeuring van vee cn vleesch. De ambtenaar vooi dc herkeuring, te weten de directeur van hel Openbaar Slachthuis to Leiden had bezwaar ge maakt tegen «.le betaling der pensioensbij dragen. B. en W.. dc onbillijkheid inziende, stellen voor dat "aan bedoelden ambtenaar een vaste belooning van 1.50 per jaar wordt toegekend cn bovendien voor elke verrichte herkeuring 15. Z. h. st. goedgekeurd. 5. Voorstel van B. en W. tol het be schikbaar stellen van een crediet voor den bouw van twee noodslachtplaatsen. (Dit punt is in dc vergadering van 31 Januari 1929 aangehouden). In de vergadering van 31 Jan. j.l. is aan gehouden het 3oorstel van B. cn W. om te besluiten tot den bouw van twee nood- slachtplaatsen in de gemeente en het vcr- leencn van het daarvoor noodige crediet van 27.200. Togen dat voorstel worden toen ver schillende bedenkingen geopperd cn bo vendien werd tijdens de vergadering door oen der leden medegedeeld, dat een slager te Aarlandervcen bereid was 0111 «laar ge legenheid te scheppen voor het verrichten van noodslachtingcn, waarvan «le gemeente gebruik zou kïinaen maken tegen aanmer kelijk lager kosten dan uil, den eigen bouw door <le gemeente van zoodanige inrichting voortvloeien. Wat het aanbod van don lieer J. dc tVit aangaat, betreffende het. verhuren aan de gcinoriiip van een door hem re bouwen ge legenheid voor noodslachiingcn. is aan den waarnemend gemeente-architect en den veterinair inspecteur van do Volksge zondheid. Dr. Zwart, die plaatselijk ecu onderzoek instelden cn een onderhoud had den met den heer Dc Wit, gebleken, dut de heer De Wit zich een noodslachtplaats. wat hare cischen aangaat, al tc licht, voor gesteld heeft. Voor den bouw van een aan de cischen voldoend»: inrichting biedt het terrein Ie weinig ruimte om clan ook nog gelegen heid te. laten voor het verkeer met een automobiel. Bovendien hooft de inspecteur bezwaar dat op één terrein bcdrijfs- en noodslaehtingeij worden behandeld. De slager De Wit heeft, in verband met dc eischen. welke aan eene noodslaehl plaats moeten worden gesteld, zijn aanbod ingetrokken. Met terrein aehle.r «Ie polilicwoning le Aarlanderveen, waarop in dc raadsverga dering de aandacht gevestigd werd, als waarschijnlijk in aanmerking komende als bouwterrein voor dc noodslachtplaats, ri gebleken, daarvoor ten ccuenmalc 011 vol doende tc wezen. Bij dc behandeling van het voorstel om- I trent den bouw van de noodslachtplaatsen iu don Raad is meer dan eens iu vergelij king getreden met de stichting van een openbaar slachthuis en er is bij enkele raadsleden achteraf blijkbaar twijfel of het niet beter geweest zou zijn tot de stichting van een abattoir tc besluiten, ge zien de bel ere wijze waarop men dc Volks gezondheid gediend zou hebben. Van de zijde van den Voorzitter, cn ook uit de vergadering, is toen reeds opge- nierkt, dat «do zaak vaii do abicttting van een abattoir afgedaan is en daarop niet kan worden teruggekomen, alleen reeds omdat de slagers sedert «le beslissing van den Raad, hunne slachtplaatsen hebben gebracht iu overeenstemming mei de eisclien van de Vlceschkeuriiig.swet. Natuurlijk is dit motief juist. Maar B. en W. stellen er toch prijs op Ie verklaren, dat. afgezien hiervan, het toch onverzwakt hun overtuiging is, ook nu nog. dat het op dc gronden neergelegd in het, voorstel van 9 Juni 1028 tol den bouw van een openbaar slachthuis iu deze gemeente niet zou mogen komen. Het exploitatie verlies zou hot. eersie jaar zeker f 6000 a 7000 bedragen. Dc plaats van de noodslachtplaats in hot Rij.igcdeclt© van dc gemeente, welke B. en W. voorstelden, 11.1. dc do Ruyter- straat blijft hun de meest geschikte voor komen. Dai de voor den bouw gekozen plaats ongunstig ligt ten opzichte van dc bi graafplaats van afgekeurd vee en vleesch en de uitgaven voor vervoer naar dc be graafplaats dus hooger worden dan het. geval zou wezen wanneer men dc nood slachtplaats bouwde aan de Aarkade, is een bezwaar dat niet opweegt tegen het voordeeldatde gekozen plaats voor vleesch verkoop betere gelegenheid biedt cn is bo vendien van zeer tijd cl ijken aard omdat te verwachten is dat het niet al te lang meer duren zal dat de thermochemische fabrie ken, met wie daaromtrent eene overeen komst werd gesloten, in staal- zullen zijn het afgekeurde vee cn den afval op te ha len. zoodat dan aan eene begraafplaats geen behoefte meer is. De heer «Sprcy zegt, dat. het. aantal nood slachtingen niet zoo groot is dat het deze uitgaaf wettigt. De heer Herngreen stond op hetzelfde standpunt. De heer don Her tog zag de noodzakelijkheid evenmin in. Spr. was ook tegen nood-sla chtplaat-sen in het centrum van dc gemeente; daarom be pleitte spr. de slachtplaats achteraf tc stichten en de vrijbank in het centrum. Zou de slachtplaats niet tevens voor ge zond vee dienst kunnen doen. De heer den Uil bleef van mecning, dal het beter was geweest, wanneer «le ge meente direct een slachthuis had gebouwd. Heb tekort op de noodslachtplaats van 4000 is van permanenten aard in tegen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsche Courant | 1929 | | pagina 5