Geheimzinnige dood van een geneesheer.
Op 23 Febr. j.l. werden een geneesheer
van het ziekenhui» te Kuttcrberg, dr. Kon-
stantin Afanasowitsj Chyxnbalow, en de
tweede assistent dr. Johann Krall ernstig
ziek onder zeer geheimzinnige omstandig
heden. Eerstgenoemde stierf na verloop
van twee dagen, de tweede herstelde, doch
eerst na een langdurig ziekbed.
Na den dood van dr. Chymbalow deden
geruchten de ronde, dat hier misdaad in
het spel was. Het gerechtelijk onderzoek
leverde echter geen positief resultaat op.
De oorspronkelijk vastgestelde doodsoor
zaak, n.l. dat dr. Chymbalow aan vleesch-
vergiftiging zou zijn overleden, bleek na
een microscopisch onderzoek der ingewan
den van den overledene onjuist te zijn. In
tegendeel bleek, dat er in het eten van
den arts fijngemalen glas was vermengd
Gisteren werden te Kuttenberg na een
langdurig verhoor twee knechts van het
ziekenhuis gearresteerd. Op hun werkjas
sen heeft men glassplinters gevonden.
Millioenen-diefstal van een kamermeisje
Het kamermeisje van Graaf de Guzman,
den Spaanschen gezantschaps-attaché te
Parijs, is met medeneming van sieraden tot
een waarde van ongeveer één milIioen
francs en een bijna even groot bedrag aan
geld, alsmede een diplomatiek paspoort,
verdwenen. Men vermoedt, dat het meisje
naar Brussel is gegaan.
Boerenoorlog om een proces.
Donderdagmorgen kwam het tusschen de
bewoners van de dorpen Charmation en
Liopesi tot een formeelen veldslag. Na een
lang procos was een stuk kloosterland te
gen de verwachting in aan de boeren van
Charmation toegewezen. Daarover waren
de boeren van Liopesi dermate verwoed,
dat zij het dorp Charmation overvielen en
Let vuur openden. Aan deze schietpartij
vielen drie mannen en twee vrouwen ten
offer.
Eerst nadat sterke politietroepen opge
rukt waren gelukte het de orde weer te
herstellen. Talrijke arrestaties zijn gedaan.
Ned. Oost-Indië
Stormen op Java's Noordkust.
Zware baggermolen op het
strand geworpen.
Aneta seint uit Batavia: Het weer aan
de Noordkust van Java tusschen Cheribon
en Semarang is bijzonder onstuimig. Een
zware baggermolen kon op de reede van
Pekalongang ten gevolge van het zware
weer niet. tijdig worden binnengesleept en
is door den storm op het strand geworpen.
De visscherij zal vermoedelijk ernstige
schade ondervinden, Hoe groot de schade
is, is echter nog niet bekend.
UIT RUSLAND.
Uit den afgrond van haat tot de hoogste
toppen van naastenliefde.
In de laatste maanden heeft men in
Rusland een nieuwe methode uitgevonden
om de katholieke kerken te sluiten. Het
Sovjet-comité zegt tot zijn aanhangers:
„Houdt een volksvergadering, waarbij ge
een motie aanneemt waarin gij de katho
lieke kerk als uw eigendom opeische: wij
zullen wel zorgen dat uw verzoet wordt in
gewilligd."
Een Sovje1>-bureau dat reeds sedert 1920
or voor gezorgd had, dat de katholieke
kerk niet verlicht kon worden, was zoo
brutaal om aan den katholieken priester,
die over die kerk was aangesteld, een reke
ning te sturen voor water, vuur en licht
over de laatste 8 jaar ten bedrage van
10.000 Roebel.
Andere Sovjet-autoriteiten eischten dat
de katholieken de fundamenten van hun
kerkgebouw zouden vernieuwen: een goed
motief om him doel te bereiken: de katho
lieken uit hun eigen Godshuis te verjagen.
Er zijn Bolsjewistische dictators die de
wet zoodanig verscherpen, dat zij van de
katholieke gemeente verlangen een ver
zoekschrift door 400 geloovigen ondertee
kend, onder bijvoeging van een lijst van
handteekeningen van alle overige bewo
ners, waaruit blijkt dat niemand der an
dersdenkenden eenigerlei bezwaar heeft
tegen het uitoefenen van den Roomsoh Ka
tholieken eerediensfc.
Voor het zolderkamertje van de priester
moet een huur betaald worden volgens de
bepalingen van het wóekertarief, terwijl
God in zijn tabernakel een heel onzekere
verblijfplaats ten deel valt! In de bureau's
der „Tsjeka" rekent men er op dat er bin
nen vijf jaar geen enkele priester meer in
Rusland zijn zal en dat de katholieke kerk
in Rusland zal hebben opgehouden te be
staan.
Tocli zijn er nog talrijke priesterroepiiV
gen, maar ook hier dreigt een gevaar, want
de katholieken moeten zeer nauwlettend
toezicht houden op hun candidaten voor
het H. Priesterschap, want het is nu reeds
voorgekomen dat iemand zich aanmeldde
om zich voor te bereiden op het ontvangen
der H. Wijdingen, terwijl aohteraf bleek
dat deze persoon van de „Tsjeka" de op
dracht had ontvangen om op die manier
van het dpen en laten der katholieke over
heid nauwkeurig op de hoogte komen. Tus
schen de door God geroepen levieten en de
door de „Tsjeka" gestuurde trawanten is
een klove die helden van spionnen scheidt.
Maar ondanks dat alJes blijven de katho
lieken vol vertrouwen op de toekomst: en
al is er nergens eenig lichtpunt te be
speuren in dezen donkeren vervolgings
nacht, toch laten de katholieken den moed
niet zinken, hetgeen duidelijk blijkt uit den
brief die Mgr. Sloskan onlangs aan zijn
ouders schreef: „De gevangenschap is de
grootste en heerlijkste mijner innerlijke ge
waarwordingen, ofschoon het pijnlijk is dat
ik het onbloedig offer der H. Mis niet meer
kan opdragen. Nog nooit heb ik zooveel ge
naden gekregen als in deze lijdensmaanden
Bidt voor mii. zonder te weenen. Thans heb
ik geleerd om alle menschen lief te heb
ben, zonder uitzondering, ook diegenen die
oogensohijnlijk niet verdienen bemind te
wordenwant deze zijn nog de armsten
van allen
Zij die Christus pijnigden konden hem
wel het leven ontnemen, maar zij vermogen
niets tegen. Zijn liefde die sterker was als
de doodEn Zijn hart bloedde voor hen
en Zijn woorden van vergeving waren hun
grootste nederlaag.
Ook de Bolsjewistische machthebbers lij
den bij de prediking van den haat, hun
grootste nederlaag, want, de martelingen
waarmede zij anderen pijnigen dragen er
weer toe bij om de triomf van het Evange
lie der liefde voor heel dc wereld openbaar
te. ma ken
De vervolging van Priesters in
Sovjet-Rusland.
Priester te zijn wordt in Sovjet Rusland
steeds duurder. Enkele maanden geleden
trad een nieinv huur-tarief in werking,
waarbij "onderscheid gemaakt wordt tus
schen de „arbeidende" en de „niet-ar bei
dende" klassenvoor deze laat sten is de
huurprijs onbepaald. Men heeft een heele
reeks gruwelijke maatregelen uitgedacht,
waardoor de geestelijke, als bchoorende tot
de met-arbeidende klasse, gedoemd zijn
tot een ondragelijk, schandelijk en moei
zaam bestaan. Het heeft allen schijn dat
deze maatregelen genomen zijn om den
priesters het leven te vergallen of de uit
oefening van hun beroep onmogelijk te ma
ken.
Wanneer hij zooals het daar heet „een
flat" wil huren, moet hij, 400 pet. toeslag
betalen. Zelfs tot dezen abnormaal-hoogen
huurprijs is het vaak zeer moeilijk om iets
te kunnen huren. Waarom zouden dc auto
riteiten die in naam van de regeering hui
zen verhuren er zich ook druk op maken
om aan een agent van het bijgeloof onder-
dik te verschaffen.
Hij kan ook bij een arbeidersfamilie een
vertrek trachten te huren. Deze familie be
taalt dan het tarief van de a-rbr'"lende
klasse, maar de priester moet ingevolge de
bepalingen omtrent wederverhuur het be
drag betalen van de niet-arbeidende klas
se, hetgeen in vele gevallen 88 Roebel per
vierkante meter per maand bedraagt.
Een heel keizerrijk is vernietigd, stroo
men bloeds zijn er gevloeid en het resul
taat van dit alles is de meest kapitalisti
sche woeker. Dat. is de theorie van Karl.
Marx en de praciijk van Lenin. In de Za
len waar dergelijke schandelijke wetsbepa
lingen, die een geheel volk een slavenjuk
opleggen, worden uitgewerkt, staan de
borstbeelden van Marx en Lenin als spot
tende getuigen van een systeem waarin
woekeraohtig uitbuiten hoogtij viert, zoo-
dat voor boel veel menschen die bij gerech
telijk vonnis van de arbeidende klasse zijn
uitgesloten, de prijs voor een vingerbreed
grond, een kubieke meter lucht en één
zonnestraal ongehoord duur is.
Voor God werken, kan dat in de oogen
der Sovjets een eerzaam ambacht zijn?
Do jongste berichten uit Rusland mel
den ons waarheen Mgr. Sloskan gevoerd
werd, omdat, hij priester was: naar een
ongezonde moerassige streek, waar hij ge
dwongen werd om hout te zagen, totdat
hij half lam en bijna heelemaal doof gewor
den waszij verhalen ons van de droevige
gevangenschap van een bisschop, die zon
der eenige vorm van proces in een don
kere cel geworpen werd, zonder eenig an
der boek dan een oude Hebreeuwsche bij
belwanneer hij dat letterschrift niet
ontcijferen kan des te beterHet komt al
leen aan God toe orn zich met zijn pries
ters te onderhouden....
Andere nog droeviger berichten werpen
een juist licht op de lotgevallen van den
Plebaan van de Kathedrale kerk van Mo-
hilew. Abt Bielogolowy, een der beste Ka
tholieke Godgeleerden van Rusland. Se
dert Januari is hij uit Solowetz verdwe
nen en in Bolsjewistische kringen wordt
gezegd, dat. hij in Polen of in Berlijn de
Bisschopswijding ontvangen heeft, terwijl
anderen beweren, dat hij in Moskou in de
gevangenis zit, of dat hij reeds vrijgelaten
is, of dat hij gevlucht is. Wanneer de Sov
jet-agenten zulke tegenstrijdige berichten
in omloop brengen, dan kunnen we veiHg
aannemen dat deze verschillende leugens
de bloedige waarheid verborgen houden.
De waarheid van deze droeve historie is
eindelijk aan het licht gekomen. De Ple
baan von Mohilew werd op zekeren dag
om wille van de relaties die zijn vader met
de familie Kalinnes onderhield, vrijgela
ten kort daarop werd hij opnieuw gevan-
gen genomen en op een geheime plaats
doodgeschoten. Men had van hem geëischt,
dat hij zou trachten om onder de katholie
ken van Rusland een nationale kerk te
stichten, hetgeen deze moedige Prelaat
geweigerd had
Priester te zijn betaalt men in Rusland
vaak met zijn leven
TE VEEL GEVRAAGD.
In de Fransche Kamer zette de afge
vaardigde Duval-Arnould eens in welspre
kende taal de noodzakelijkheid uiteen voor
de Kamer, sociale beginselen te volgen.
„Patroon en arbeider", zeide hij, „mogen
al overeenkomen, zooals het hun behaagt,
zij mogen het al eens zijn over de loonen:
boven hun vrijen wil is er eene wet van nar-
tuurlijke rechtvaardigheid, die verhevener
en ouder is, nl.: dat het loon niet ontoe
reikend zij om den arbeider, die matig en
volgens zijn stand leeft-, te onderhouden;
en mocht de arbeider, door den nood of
door vrees voor erger kwaad gedrongen,
zich onderwerpen aan harde voorwaarden,
waaraan hij zich niet kan onttrekken
dan wordt hem geweld aangedaan, waar
tegen de rechtvaardigheid protesteert."
Er volgden luide toejuichingen op alle
banken, waarop Duval-Arnould hervatte:
„U hebt alle reden om te applaudisee-
ren, mijne heeren, want wat ik daar voor
las, is een der schoonste bladzijden uit de
encycliek van Leo XIII over den toestand
der arbeiders. U allen weet, welk een in
vloed deze encycliek heeft uitgeoefend."
Hernieuwde toejuichingen volgden, maar
de linkerzijde onthield zich ditmaal.
Leo XIII toejuichen! Dat was te veel
gevraagd.
ALLERLEI
De Parapluie, de Parasol
en het Zonnescherm
Dit zijn drie voorwerpen, ol als men wil,
drie bekende gebruiksartikelen, waarvan de
namen duidelijk genoeg zijn, om hun res
pectievelijke rollen en hun vorwantschap
ten opzichte van elkaar aan te toonen. Het
doel van elk van hen, is om degenen, dje
gebruik van haar maken te beschermen,
hetzij tegen den regen, hetzij tegen de
felle zon. Doordat zij allo drie als bescher
ming dienst doen, is voor de constructie
van de drie gebruik gemaakt van hetzelfde
principe. Dc variaties zijn dan ook meer te
zoeken in de details. Het principe, waarvan
voor de constructie werd uitgegaan, is, dat
een draagbaar dak moest ontstaan, in don
vorm van een lichte ronde tent, die op een
stok was gezet. Daar de ongerieflijkheden,
waartegen de parapluie en do parasol haar
dragers moesten beschermen, altijd be
staan hebben, is men het er algemeen over
eens, dat de uitvinding van dc parasol en
de parapluie zich in de oudheid verliest.
Wel willen wij hier aanhalen* dat het prin
cipe waarop de parasol gebaseerd is, reeds
tot uiting kwam in een van de werken van
Bernadin de Saint Pierre. Liet deze niet
Paul en Virginia tijdens een geweldige re
genbui beschitting vinden onder een groot
bananenblad?
Wij willen ons hier thans verder houden
aan de verklaringen van den Lyonschen
geschiedschrijver Natalis Rondot, volgens
wien de parasol en parapluie reeds in de
alleroudste tijden bekend waren.
Zij schijnen ontstaan te zijn in het Chi-
neesche Rijk, bij de Egyptenaren en bij dc
Assyrieërs, waar zij bestemd werden voor
do prinsen en de regeerders.
De Tchéo"-li, die geschreven werd in de
elfde eeuw voor onze jaartelling, het beeld
houwwerk, dat op Java en in Ninivé ge
vonden werd, de fresco's op het paleis en
op de graven te Thebe en Memphis, en de
geschilderde vazen in Griekenland en Etiu-
rië hebben voor ons het ontwerp, de afme
tingen en de constructie van de parasol uit
lang vervlogen tijden bewaard.
Toen de parasol vanuit de warme streken
in de noordelijker gelegen regionen werd
gebracht, is uit haar de parapluie ontstaan
om de doodeenvoudige reden, dat het weer
daar het gebruik van een parapluie noodig
maakte. Maar wanneer en op welke wijze
is deze verplaatsing geschied?
De opinies hieromtrent loopen nogal uit
een: er zijn menschen, die het aan de Por-
tugeezen toeschrijven, dat zij de parasol
meebrachten van hun tochten naar Indië
en Afrika én dat door hen het gebruik van
dat artikel werd gepropageerd. Anderen
zijn ervan overtuigd, dab het instrument
uit Italië afkomstig is, zonder dat zij we
ten op welke wijze de parasol op dit schier
eiland werd ingevoerd en welke gebeurte
nissen aan het verplaatsen van de parasol
voorafgingen. Tenslotte zijn weer anderen
de meening toegedaan, dat de parasol van
Chineesche afkomst is, aangezien de para
sol uit het Hemelsche Rijk heeft gediend
als eerste model voor onze parasols en pa-
rapluies. Wat daarook van aan zij, in
Frankrijk werd ongeveer 3 eeuwen geleden
voor het eerst van een parapluie gebruik
gemaakt. In den eersten tijd werd zij uit
sluitend door dames gebruikt. In Engeland
wordt algemeen aangenomen, dat de eer
ste parapluie daar in het begin van de 18e
eeuw werd ingevoerd.
De Fransche parapluie dan, had in het
begin van haar bestaan een stof, die 120
c.M. lang was en meestal werd vervaardigd
van elzen-, eiken-, esschen- en palissander
hout. Het mechanisme van dit attribuut
berustte op het gebruik van 10 baleinen
van 80 c.M. lengte en kleine koperen vork
jes van 30 C.M., die aangebracht waren op
een beweegbaar stuk koper. Men kon de
parasol dragen door middel van een kope
ren ring, die was bevestigd aan kleine ko
peren hoedjes, die op hun beurt de uitein
den van de baleinen bedekten. Toen kostte
zij 45 a 60 francs en woog 3 a 4 pond. Voor
het overtrek maakte men gebruik van leer,
gecireerd linnen, geoliede zijde en vernist
papier. In dien tijd was de parasol (of pa
rapluie) een familiestuk, dat van generatie
op generatie overging. Nog niet zoo heel
lang geleden werden deze groote paia-
pluies, voorzien van grove blauwe of roode
katoentje», of moesten zij de stalletjes van
de marktkooplieden beschermen.
Langzamerhand werd de parapluie wat
minder zwaar en door degenen, die haar
vervaardigden werd toevlucht genomen tot
overtrekken met zijde, waarvan het weef
sel fijner en meer gesloten was, en die bo
vendien eenigszins ondoordringbaar was.
Voor overtrekken werden in den eersten
tijd solide stoffen uit Napels gebruikt (hot
z.g. gros de Naples en gros de Tours). Te
gen 17S9 kwam taffetas in de mode, dat
eerst slechts in de heldere tinten gebruikt
werd, zooals rose, geel, appelgroen.
In 1825 bestond er echter meer voorkeur
voor de diepere tinten zooals myrtengroen,
kastanjebruin, of zelfs bruinviolet; dit zijn
alle klassieke kleuren aan wier overheer-
sching nog zelfs thans geen eindo schijnt
to zijn gekomen. In dezen donkeren vorm
doet de parapluie soms eenigszins plechtig
aa.n De caricaturisten in dien tijd hebben
Louis Philippe, den burgerkoning, nooit af
gebeeld zonder een parapluie.
Dit was het begin van het glorietijdpeik
van de parapluie, die langzamerhand, door
de verschillende volken als een bijna on-
misbaar attribuut werd aanvaard. Een
vroolijk opmerker in het, begin van de 19e
eeuw merkte naar aanleiding daarvan zelfs
op: „Voor de Engelschen is de parapluie
een onmisbare reisgezel ,een trouwe vriend,
die hem vergezelt bij zijn gevaarlijkste
avonturen. Een Engelschman op reis zon
der parapluie is niet compleet".
In dezen tijd werden geregeld vele ver
beteringen aan de parapluie aangebracht.
Oorspronkelijk werd zij vervaardigd in
kleine werkplaatsen, waar de verschillen
de gedeelten van het geraamte aan den stok
werden bevestigd. Vervolgens werd dan dit
geheel naar werkplaatsen gezonden, waar
do koopHeden het geraamte overtrokken
met de een of andere stof. Vooral de bewo
ners van Auvergne hadden zich op dit ge
bied gespecialiseerd.
Deze manier van werken werd na 1515
gevolgd door het fabriceeren van de ge-
heele parapluie in de fabrieken, waar de
verschillende onderdeden bijeen werden
gebracht. De eerste parapluiefabriek werd
in Parijs door Gruyter, een oud-leerling van
de school van Kunsten en Ambachten, op
gericht. Deze fabriek had een langdurig en
groot succes. In dezen tijd begon do para
pluie meer dan ooit het geval was geweest,
een handelsvoorwerp te worden en de uit
voer van parapluies nam in zeer sterke mate
toe. i
lil 1846 begon een mechaniker uit Lyoi,
Pierre Duchamp geheeten, de zware balei
nen te vervangen door hollen stalen buis
jes. Dit was weer den stap op den weg dor
verbetering van dit instrument, dat nu
aanmerkelijk lichter werd. Höt was echter
Samuel Fox uit Deethear bij Sheffield, die
het systeem van een gehed stalen montuur
uitvond. Dit liot hij patenteeren onder den
naam van „Paragon", hetgeen wil zeggen:
uitstekend, ideaal; deze naam is in Frank
rijk verbasterd tot parangon.
Zoo had de parapluie (parasol) tegen het
einde van de negentiende eeuw een graad
van ontwikkeling bereikt, waaraan slechts
veranderingen van ondergeschikt belang
plaat» vonden. Op het gebied van deze ver
anderingen speejden de Engelsche fabri
kanten de hoofdrol. Wat betreft dc veran
deringen in de overtrekken moet men de
eer echter laten toekomen aan de Lyon-
sche fabrikanten.
Wat wij zooeven van de constructie van
de parapluie beweerden, geldt natuurlijk
ook voor de parasol.
Het zonnescherm is eigenlijk afgeleid van
de parasol. Aan de laatste werd reeds vaak
een groote rol toegedacht, die dan in ver
band stond met een bepaald beroop. Zoo
is bijv. bekend, dat dc pax-asol in China
steeds een voorwerp is geweest, dat wees
op den graad van beschaving van zijn be
zitter. Als zij bestond uit drie soorten la
gen, dan toonde zij reeds van verre de
waardigheid van den mandarijn, waarvoor
zij werd gedragen, of op wiens jonk zij was
gezet. De parasol met vier „verdiepingen"
.werd gereserveerd voor den keizer en voor
zijn onmiddellijke vertegenwoordigers.
In Japan, Indië en bijna in geheel Azië
nam en neemt de parasol in haar huidigon
vorm nog een plaats in bij de feesten en
ceremoniën, zoowel bij de algemeene als
bij de godsdienstige. De goden, de feti-
schen, de Brahmaansche priesters, de
Boedhïstische monniken, de koningen en
de prinsen, voor zoover nog aanwezig, zij
allen worden beschermd door schitterende
parasols, die van rijke stoffen gemaakt wor
den.
Vaak zijn deze versierd met paarlen en
edelsteenen.
Bij de Grieken en Romeinen deed de pa
rasol dienst bij bepaalde processen, waar
bij zij dan de beeltenissen der goden on
der haar baldakijn beschermde.
De parasol behoorde ook tot de bezittin
gen van de vrouwen en voorname personen.
Een slaaf moest haar dan voor haar bezit
ters en bezitsters dragen. Pollus en Mar
tial hebben reeds gesproken over deze
umbrellae, waarmede de Romeinsche dames
beschermd werden. Een betrekkelijke be
scherming evenwel, als men het eerste, dat
over deze parasols werd gezegd, zou moeten
gelooven, n.l., dat het kleine kappen van
netwerk waren.
De overtrekken waren eerst van lichte
en doorzichtige stoffen, doch door de ijdel-
heid der dames werden deze door Chinee
sche verniste papieren overtrekken vervan
gen, die soms een bloemenversiering had
den, of voorzien waren van gezegden, ont
leend aan Confucius.
Reeds heel vroeg vereenigde de bruik
baarheid zich met de élégance tot een voor
werp, dat bij de klecding behoorde en dat
op sommige momenten in het leven van de
menschen absoluut onontbeerlijk was.
Reeds in de vijftiende eeuw was de pa
rasol .in Italië ingevoerd.
Het zonnescherm heeft, zooals men uit
het bovenstaande kan constateeren, een
schitterende loopbaan gehad. Alle mogelijke
variaties op den oorspronkelijken vorm wer
den aangebracht. Zoo werd de kap soms
heel vlak gemaakt, terwijl het in andere
jaren weer zeer modern was een parapluie
mét een zoo hoog mogelijk vallend overtrek
te hebben. Verder bestond er een groote
verscheidenheid wat de stoffen van het
overtrek betrof. Den eenen ke-er was dit
van witte zijde, een ander maal gekleurd,
zoowel licht als donker, ook effen, met stree-
pen of gebloemd, met stiksels geborduurd,
met of zonder franje, met witte of mot
zwarte kant, met figuren er op, met pail
letten, of gegarneerd met marabout, enz.
enz. Dan bestond en bestaat er nog een
groote verscheidenheid in den stok, die
heel lang of kort kan zijn. Soms ook waren
deze erop gemaakt, dat zij in tweeën kon
den worden gevouwen, zooals in het twee
de Keizerrijk.
Welke dame uit den tegenwoordigen tijd
is niet in het bezit van een parapluie of
parasol? Zonder overdrijving kan haast
gezegd worden, dat bijna ieder lid van het
vrouwelijk geslacht thans daarover be
schikt.
Kunnen wij spreken over het gebruik,
dat de heeren van de parapluie en parasol
maken
Als direct antwoord is hierop te geven,
dat vooral de Engelschman bijna nooit
zonder zijn parapluie uitgaat.
Als het zonnescherm (en de parapluie)
werkelijk die plaats inneemt, welke wij
hierboven releveerden, is het wel aardig
het volgende te memoreeren. Toen Konin
gin Victoria Sultan Mahmoud wilde bedan
ken voor de cadeaux, die zij van hem ont
vangen had, meende zij hem geen aangena
mer souvenir te kunnen sturen dan een zon
nescherm, dat naar men verzekert, de be
scheiden som van 80.000 francs heeft ge
kost.
Op het tijdelijk uit de gratie zijn van de
parasol, welke periode wij nu weer eenigs
zins te boven zijn, is thans weer een nieuw
tijdperk voor haar ingetreden. Dit schijnt
voor een deel te danken aan het feit, dat
zij thans wordt gebruikt aan het strand
of in zomerverblijven.
En de parapluie? Ook het ernstige aan
zien, dat dit attribuut had en dat
soms maakte tot de verpersoonlijking
het burgerlijke leven, is gewijzigd. En
vooral nadat verschillende spotters h
ons hebben willen doen voorstellen als
wapen ter verdediging tegen de wilde
ren, daar zij door liaar plotselinge
plooiing de beesten vrees aanjagen,
wij alleen acht slaan op het humoristii
in deze uiting, dan kunnen wij hier rui 0<
opmerken, dat aan dit euvel een eind 'e
gemaakt, daar de modellen voor do da«
werden gereduceerd tot tom-pouces, dieo
de geheele wereld werden aanvaard. ec
Nouveauté's zijn o.a., dat de overtrek)
van deze parapluies voorzien zijn van l
duursel of van strepen, die soms sle< z(
uit enkele lijnen bestaan. Men probi
nieuwe kleurencombinaties e» iedere
werking geeft weer werk aan de verst 01
lende parapluiefabrieken, schrijft de 'e
rie do Lyon. sc
Ook in ons land zijn verschillende gre
parapluie- en parasolfabrieken. Wij noet
hier bijv. Dickmann's Parapluiefabriekct
Nijmegen, Parapluiefabriek „Gelria" te w
megen en Parapluiefabriek Holland te
burg als drie der meest bekende. Ook
deze artikelen behoeft het Hollandsch
brikaat niet onder te doen voor hét buit
landsohe, noch in kwaliteit nog in pi
„De Manufacturior1
ii
LEIDEN.
AGENDA'S. r
NED. R. K. VOLKSBOND (Afd. Leide h
Dinsdag Ledenvergadering R. K. Text
arbeiders 8 uur.
Woensdag Bestuursvergadering Pulc 1
Studio 8 uur.
Woensdag Rechtskundig Bureau 7.0( T
8.30 uur.
Vrijdag Uitreiking van programm a
jaarfeest R. K. Volksbond (op vertoon i
lidmaatschap kaart Volksbond of Vafoi
eeniging) 7.309 uur.
Zaterdag: Uitreiking van programm 1
79 nnr; Spaar- en Voorschotbank 7, i
uur; Zitting Eigen Huis 8—9 uur; Bibl
theek 78.30 uur
Maandag 2den Paaschdag Jaarfej
R. K. Volksbond in de Stadsgehoorzaal
uur (deuren open 7.30 uur).
INTERPAROCHIëELE ST. JOSEPH'S
GEZELLEN-VEREENIGING. 1
Rapenburg 52.
Gelegenheid om zich als lid van de K
tholieke Gezellen-Vereeniging te doen i
schrijven R. K. Jongelingen vanaf
jaar iederen Illen Sfaandag van
maand, 's avonds om half 9, in de Prei
dentskamer van het Gezellenhuis.
Zondag is de zaal geopend van 12.3&
2.30, en van 7.tot 10.15; verplichte bijetl
komst van 8.159.45. Om 10.15 wordt t
zaal gesloten.
Na het Lof prijsbiljarten.
Van 1 tot 2 uur zitting St. Josephspai
kas in de Bestuurskamer. Van 11.30 i
bibliotheek.
De Gezellen zullen in deze goede to
de plechtigheden in de kerk zooveel mo;
lijk bijwonen.
Maandag bijeenkomst voor de leden t
8.uur tot 10.15.
Dinsdag bijeenkomst voor de leden t
8 uur tot 10.15.
Woensdag geen repetitie Liedertal I
„Sebastian Schaeffer".
Donderdag is de zaal gesloten.
Vrijdag geen repetitie „Symphoni
„Frans Schweitzer".
Zaterdag bijeenkomst voor de leden vi
810.15 uur. 8.15 uur Kegelclub „De Pa
delaars".
Iederen Zaterdag van 89 uur is i
Leesbibliotheek geopend, uitsluitend va
de leden en donateurs der Vereeniging.
lederen Zondag van 12 uur zitting vj
de St. Joseph's Spaarkas in do Bestuur
kamer.
Verdere mededeelingen: Het sparen voc
de Retraite kan plaats hebben op ieda
bijeenkomst van de Gezellen.
De retraite voor Gehuwden is van 3-
Augustus te Noordwijkerhout. De retrail
voor Commissarissen van 5S October
Bergen. De retraite voor Gezellen van 23
26 December te Noordwijkerhout*
R. K. PATR0NATENB0ND.
(District Leiden).
Donderdag geen Arbeidsbeurs.
ST. PETRUS-PATRONAAT.
Rapenburg 52.
(Feitelijke voortzetting der Afdeeling Lefüj
ïingen van de St. Joseph's-Gezellen-VfS
eeniging. Aug. 1887Sept. 1920)
Zaterdag. Leesbibliotheek van 8—9 uul
Zondag om half 5 patronaat voor bei®
afdeelingèn, conferentie, 5 uur contribul®
betalen, spaarkas, enz. Daarna ontspê®
ning tot 6 uur.
ST. ANTONIUS-PATRONAAT. I
(Hartebrug).
Zondag half 5 Godsdiensbonderric
waarna ontspanning.
Maandag, van 8 tot 10 uur bijeenkofr j
gezellen.
Woensdag te S uur tooneelrepetitie (i*
len kennen). x t
Donderdag 810 uur bijeenkomst' G* j
zeilen.
Zaterdag van 6 tot 7 uur bibliotheek
betaling van contributie; gelegenheid
sparen en retraitefonds.
ST. AGNES-MEISJESPATRONAAT.
Voor de Parochies van 0. L. Vr. Hem'1]
vaart en van den H. Jozef.
Zondag 10 Maart: 3.30 uur repetitie to*
noel (voor alle meespelenden).
Vacantie tot 8 April.
R. K. INTERPAROCHIALE MEISJES-
VEREENIGING.
Godsdienstcursus geen bijeenkomst
Tooneelclub. Maandag 8 uur Mare (T0*
venaar)
Turnclub. Maandag half 6, 7 en S uifl
Ursulasteeg. Vj